Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

De nieuwste telg in de Dragon Age-serie, Inquisition, ligt op 7 oktober in de winkel. Dat blijkt uit de trailer van de game. Het is nog niet bekend of het daarbij ook om de Europese release gaat. De game was al eerder aangekondigd.

De introductiedatum van de game is bekendgemaakt in een nieuwe trailer die uitgever Electronic Arts dinsdag heeft gepubliceerd. Daarbij is enige context wel afwezig; enkel de datum '7 oktober' wordt getoond, maar  of het enkel gaat om de Amerikaanse introductiedatum of ook om de Europese blijkt niet uit de trailer. De game komt uit voor Windows, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3 en PlayStation 4.

Dragon Age: Inquisition is de derde game in de Dragon Age-rpg-reeks. De speler overleeft als enige een explosie en moet de strijd aangaan met demonen. Eerder bleek al dat de game veertig verschillende eindes bevat. Ook kan uit verschillende rassen worden gekozen. Dat kon ook al in de eerste Dragon Age, maar uit de tweede game in de serie was de optie geschrapt. Omdat spelers er om hadden gevraagd, wordt die optie weer ingevoerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Deel 1 was geweldig en er zijn ook nog zo veel geweldige mods om het nog 3 keer beter en mooier te maken.

Deel 2 was echt een koude douche. Afgezien van de goede NPC karakters was alles slecht. De combat was om te janken. De identieke dungeons. Het meest irriteerde ik me nog aan de ontzettende railroading. Als je een bloodmage speelde ging je toch siden met de templars want wtf lol ? Kansloos slecht.

Daarentegen is er wel een leuke tekenfilm gemaakt die de moeite waard is om te kijken.
Ben echt benieuwd of de gameplay meer op DA2 of 1 gaat lijken (wij hopen natuurlijk allemaal dat hij net zo goed of beter is als de eerste :P), de graphics van de ingame beelden zien er in ieder geval prachtig uit!
De ontwikkelaars hebben aangegeven het beste uit beide delen te willen combineren. En wat dat betreft kijken ze een stuk positiever naar DA2 dan veel fans. De vloeiende actiegerichte combat vinden ze bijv. een goede eigenschap van DA2, dus die kun je terugverwachten. Tegelijkertijd brengen ze de tactical view terug, dus ze komen de DA:O spelers wel tegemoet.
BioWare kiest echt een eigen blik op beide games en combineert de twee tot een in hun ogen ideale mix.

Ik ben zelf ook echt heel benieuwd naar hoe DA:I precies gaat spelen. Heb DA:O uitgespeeld met iedere klasse en heb ook alle Origins gedaan om echt alles van die game mee te krijgen. DA2 was duidelijk minder, maar daar ben ik ook twee keer met plezier doorheen gegaan. DA:I belooft wat te worden.
Er staat dus wel een gigantische druk op BioWare voor deze titel en met uitspraken als "veertig verschillende eindes" kan het eigenlijk niet anders dan tegenvallen. Maar dat zal wel het werk van EA's hype-machine van zijn.
Als ik Bioware en/of EA iets hoor zeggen over verschillende eindes gebaseerd op de keuzes die je in het spel maakt kan ik niet anders dan met jeukende knokkels terug denken aan ME3.
Maar ik had in DA:O en 2 wel het gevoel dat m'n keuzes daadwerkelijk iets uit maakten.
We hopen er maar het beste van aangezien ik het spel toch wel zal kopen.
Ik heb me prima vermaakt met beide vorige delen.
Hmm, ik hoop dat er savegame editors of zo komen. Ik weet niet zo gauw waar ik mijn oude saves heb.
(hieronder volgen DAO spoilers)
Ik hoop trouwens ook dat we het effect te zien krijgen van de keuze om een duivelsbaby te verwekken bij Morrigan. Ik ben nu eenmaal een onderzoeker, als je me vraagt om een half corrupte god, half mens baby te verwekken kan ik natuurlijk geen nee zeggen. Veel te leuk om te zien wat er gebeurt als je ja zegt.
Ik geloof dat er een site of iets dergelijks ging komen, waar je alle keuzes uit voorgaande games kon maken (en snel door het verhaal heen gaat) en zo nieuwe saves had voor DA:I. Ik moet wel zeggen dat ik er al een tijd niets meer van heb gehoord.

Edit: Hier is de site: https://dragonagekeep.com/teaser

[Reactie gewijzigd door Diagoras op 22 april 2014 22:10]

Hopelijk heeft deze een beter verhaal als DA2. Daar hield het na de proloog op voor mijn gevoel. En de wereld ziet er ook niet zo kaal uit als deel 2.
Wat was er zo slecht aan het verhaal van DA2? Het was allemaal een stuk kleinschaliger, maar er waren interessante personages en dialogen en het verhaal was grosso modo behoorlijk goed (al miste het uitwerking).

Dat de wereld bedroevend slecht ontworpen was moet ik helaas toegeven. Het idee om een game in een enkele stad te laten plaatsvinden vind ik op zich goed, dat geeft meer ruimte voor detail en world building dan een reusachtige wereld waar je enkel een paar hoogstandjes van ziet (cfr DA1). Alleen is die hele stad een aaneenschakeling van gerecycleerde omgevingen van twijfelachtige kwaliteit.
Dragon Age 1 vind ik persoonlijk geniaal, alles klopte gewoon naar mijn gevoel.
De dialogen, karakters, de setting, het verhaal, het vecht systeem, en zelfs de invontory management.
En dat allemaal gecombineerd in een scope waar je U tegen zegt!

Ik heb gewoon enorm genoten van de "pauzes" die je kon nemen door:
- terug naar je kamp te gaan en met je party te praten.
- of in je kamp kijken wat je mbaari aan het uitspoken is.
En over de mbaari gesproken, hij/zij is in origins een meer volwaardige onderdeel van je party (upgrades, interactie,...) ipv een klikje op een icoontje wat je in DA2 hebt.

De dialogen alleen al ... zelfs tijdens het questen kon je dialoog aan gaan met je party.
Deel 1 wekte bij mij een familie gevoel op en dat werd versterkt door het hetgeen wat hun werd aangedaan... ik wilde wraak... en dat gevecht alleen al maakte DA 1 onvergetelijk.

Waar DA1 een waardig BEGIN heeft en een waardig protagonist heeft, is het begin in deel 2 totaal ruk uitgevoerd.
HAWKE (deel 2)... ik heb totaal geen binding met die persoonlijkheid. Een mooie detail uit DA 1 is dat je ouders correct mee-gerenderd werd in overeenstemming met jouw gekozen uiterlijk...geniaal!

Ik vond de ARISHOK in DA2 een waardige en memorabele karakter... maar dat is gvd je tegenstander...
En varric vond ik ook wel een hele aardige karakter met humor maar verbleekt totaal met Oghren.
Oghren in DA 1 was/is geniaal uitgevoerd, zijn humor, stem, achtegrond... bioware waardig!!!.

Voor mij was het vechten in DA 1 niet zo belangrijk maar toch heel erg leuk en tactisch (vergeleken met deel 2).
De mankementen nam ik voor lief (voor zover het mankementen had).
En toch....toch moest het weer simplified...het moest gewoon console like worden met als resultaat dat de diepgang uit zowat alle aspecten werd gehaald (conversaties, combat, inventory management,...etc).


Iets wat mij mateloos iriteerde in deel 2, is dat er niet genoeg over het dialoog was nagedacht een voorbeeld is wat Isabela had gedaan om de woede van de Arishok (qunari) op haar hals te halen en op die van kirkwall.

[spoiler]
.
Je accepteert het duel omdat je isabela niet wilt "opgeven" en geeft vlak voor het duel aan dat jij "kwaad" bent op isabela en dat dit grotendeels haar schuld is (kirkwall platgewalst door de qunari en de doden op haar geweten).
En vervolgens kan je haar de party niet uittrappen of op zijn minst goed duidelijk maken dat ze zoveel ellende op haar geweten heeft. (boek stelen > doden in kirkwall).
Al geeft ze het zelf aan in "the hanged man" dan nog vond ik dat niet genoeg... na dat ze het boetekleed had aangedaan is alles weer "vrolijk en wel"
.
[/spoiler]

Flikker op met haar, ik had haar het liefst mijn party uitgetrapt of gejailed.

Ik kon haar inderdaad met de qunari mee laten gaan maar ik wilde heel graag het duel aan gaan met de arishok.

En zo zijn er meer van dat soort punten.
En de levels in DA 2 ... constante "ge-re-hash" van bestaande levels.

DA2 vond ik een draak van een spel. (hehe draak)

Nadat ik de mages gedeelte had gedaan in deel 1 had ik al het gevoel van 'zo...dit was me ff een onderdeel zeg qua gebeurtenissen'
En nadat ik het gehele spel (deel 1) had uitgespeeld was ik echt voldaan en had ik het gevoel dat ik een hele MOOIE/SPANNENDE reis heb mogen meemaken.
Deel 2 was tegen het einde aan bijna een marteling... totaal geen binding met de personages en verhaal.
DA2 had ook een lompe "moeilijkheidsgraad", waar je in deel 1 goed werd uitgedaagd op alle fronten op de hoogste moeilijkheids setting, was dit in deel 2 totaal ruk.
Dit merkte je duidelijk bij de Arishok battle... 1 grote kite-fest...

Nee, met DA2 was werkelijk alles (ja zelfs graphics) ondermaats tov deel 1 en druk ik dat nog zachtjes uit.
Klopt, eigenlijk had DA2 twee grote manco's: De saaie, kleine spelomgeving en de gevechten die veel minder tactisch waren dan voorheen. Beide defecten worden aangepakt in Inquisition, met een grote open wereld en een gevechtssysteem dat voortbouwt op DA1 en niet op DA2. Het lijkt erop dat het vechten in real-time ook wederom vloeiender en lekkerder zal werken, en daar bovenop kunnen we dus weer naar hartenlust pauzeren om commando's uit te delen vanuit een tactical view.

Ik verwacht dat het qua karakters, dialogen en plot ook wel weer goed zal zitten (dat doet Bioware altijd erg goed), en visueel ziet het er prima uit, dus al met al zou dit best wel eens de ultieme Dragon Age-ervaring kunnen worden. Omdat het toch door EA wordt uitgegeven, wacht ik wel eerst op de recensies. Zij hebben te veel troep uitgebracht om er nog blind in te stappen met een pre-order. Maar ik verwacht hier heel veel van.

@Kendiko hieronder: Er was in DA2 wel een pauze-functie inderdaad; ik heb de tekst even ietsje aangepast. Het vechten was echter wel een stuk minder tactisch, meer gent op real-time en ook sneller. Ik kan het niet helemaal uitleggen omdat ik de details niet meer weet, maar er werd behoorlijk ingeleverd qua diepgang en mogelijkheden. DA2 was wel vloeiender qua combat; minder stroef. DA3 wil de voordelen van beide combineren.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 april 2014 22:52]

Ik kon gewoon pauzeren tijdens gevechten in dragon age 2...
Ik ben het er persoonlijk niet mee eens dat het minder tactisch was. Op de standaardmoeilijksheidsgraad misschien, maar dat was in DA:O ook zo.

Als je DA:2 op een hogere moeilijksheidsgraad speelde was er zeker tactisch spelen nodig met veel pauzeren. In DA2 had je - in mijn ogen - veel meer te doen met het positiespel (door de 'reinforcements') en was je vaker bezig met 'tactisch terugtrekken', terwijl in DA:O (en eerlijk ook baldur's gate), wat ofwel bestond uit de kwetsbare mages uitschakelen en door naar de volgende, of een chokepoint creeren wat in DA:O moeilijker gaat.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat het veel te afgeraffeld was, maar in de basis klopte het zeker voor mij.
Het slechtste aan DA2? Het verhaal. De acts voelden als redelijk losse delen en de voorgelegde keuzes hadden niet of nauwelijks invloed, terwijl ze werden gepresenteerd als tegenpolen met grote consequenties. Zelfs de eindcinematic (incl. letterlijke tekst) was exact hetzelfde ongeacht welk einde je koos!

De nadruk op n locatie was op zich geen slecht idee: er is zo veel meer detail en uitwerking mogelijk en als speler kun je beter een band opbouwen met de plaats en de inwoners. In theorie dan, want wat we kregen was een saaie eentonige locatie. De gerecyclede omgevingen maakten het gebrek aan mogelijke variatie alleen maar pijnlijk duidelijk(er). Dan toch liever de hoogstandjes uit DO:A.
Als ik me niet vergis krijgen we in Inquisition locaties te zien die heel ver uit elkaar liggen en dus erg variren, maar wordt iedere locatie wel met veel oog voor detail en met de hand gemaakt. Het beste van beide dus eigenlijk :)
DA2 was op zich geen slechte game. Alleen was DA:O(in mijn mening)gewoon veel beter waardoor DA2 slecht lijkt.

Ook de grootschalige texture recyling vond ik in DA2 te veel. Onderhand elke grot had dezelfde stijl
Ik vond het verhaal in DA2 eigenlijk wel leuk. Niet zo'n standaard 'chosen one' die als enige het kwaad kan verslaan zoals in alle grote RPG blockbusters het geval is. Juist meer op politiek gekonkel en persoonlijke verhalen.
Hoe mooi de cinematische trailers ook zijn, meest benieuwd ben ik toch altijd naar de gameplay graphics. En die zien er hier in de paar korte fragmenten ook erg mooi uit! Hopen dat de 7 oktober inderdaad ook voor Europa de release gaat worden... :)
Dit was juist de gameplay trailer, niet de cinematic trailer, en bevat dan ook echte ingame beelden, inclusief echte gameplay graphics.

OT: Ik hoop dat deze buiten de verhaallijn ook qua bediening en gameplay meer lijkt op Origins (deel 1) dan Deel 2 op de PC, want iedereen klaagt over de verhaallijn hier van deel 2, maar zover ben ik zelf niet eens gekomen ik ben er vrijwel gelijk mee gestopt, omdat het echt een directe consoleport was en de bediening gewoon zwaar kl*te was met muis en toetsenbord.
Ok, misschien gebruik ik de verkeerde terminologie. Maar wat ik bedoel is dat er totaal, als ik het optel, ongeveer 4 of 5 scenes van 4 tot 5 seconden ieder aan realtime gameplay (ok, weer niet zeker of dit de juiste terminologie is, maar je snapt wat ik bedoel) in zitten. I.e. dat wat je ziet als je zlf je character bestuurt. Die intermezzos ertussenin zitten wellicht ook 'echt' in de game en vertellen de storyline, maar ik vind het vaak onduidelijk wat nou realtime gameplay is en wat niet. Het wekt altijd de suggestie van supervette graphics, die vaak niet realistisch is.

Maar, wat ik in m'n vorige comment al zei: die paar seconden die we zien van de realtime gameplay, ziet er wat mij betreft goed uit. Had er alleen liever wat mr van gezien (en met iets minder snel wisselende shots), that's all.
Hier meer beelden van de Inquisition:
Hopelijk lijkt deze meer op het origineel dan op DA2.
Amen!
Wat ik zo zie en lees over DA3 lijkt dat er wel op.

Ik hoop niet dat je deel 2 gespeeld moet hebben om deel 3 te volgen. Ik was weg van deel 1, maar na de domper die ik meemaakte van deel 2 kon het spel mij niet boeien en ben ik vrij vroeg gestopt met het spelen ervan. Raar want dat doe ik eigenlijk nooit met spellen, maar dit spel (DA2) vond ik echt zonde van de tijd.
Ik vermoed dat ze wel verder gaan met het verhaal waar DA2 gestopt is. Ik kan mezelf niet dwingen om DA2 te spelen, het is gewoon te slecht.

We zullen maar een Youtube filmpje moeten kijken om het verhaal mee te krijgen denk ik.
Veel geluk met dat,
Kan alleen van DragonAge: Origins de lore vinden :|

Als ik wat zie, zal ik het wel posten.

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 23 april 2014 10:18]

Vorige week DA:O uitgespeeld voor de 3de keer. Ditmaal op Nightmare, best wel makkelijk met Morrigan en Wynne in een party ;)

Ik heb echt het idee dat Bioware van zijn fouten heeft geleerd, ook al zat er waarschijnlijk gewoon heel veel druk van EA achter. Hoewel ik me zeker met DA 2 heb vermaakt, komt het natuurlijk eens in de buurt van de kwaliteit van DA:O.

Op dit moment heb ik DA:O en DA 2 beide op Steam en ik wil heel graag DA3 ook op Steam. Ik ben echt een hele grote fan van de Dragon Age universum, maar ik denk dat als Dragon Age 3 niet op Steam komt, ik hem toch links laat liggen. De boycot van EA met Steam slaat nergens op en maakt me echt heel erg boos. Ooit heb ik BF 2142 gekocht voor (toen nog) EA Downloader. Deze is dus in de loop van de tijd kwijtgeraakt en gelukkig heb ik laatst BF2142 voor 1,- op Amazon kunnen kopen, maar ik heb nu 120 spellen op Steam en hou het liever zoveel mogelijk gecentraliseerd.

Dus EA, laat je spellen toe tot Steam en ik weet zeker je heel veel goodwill zal ontvangen van de community, en wellicht een beetje kan goedmaken van alle blunders die je de afgelopen jaren hebt gemaakt.
De boycott slaat in die zin ergens op dat EA Steam tegenwoordig niet meer nodig heeft en meer geld aan je verdient als je hun store en DRM gebruikt. Dag Steam dus, al sinds 2011. Het vage excuus dat ze destijds gaven over een filosofisch meningsverschil omdat EA directer haar klanten wil ondersteunen (bwaha) gelooft niemand.

Ik vind het erg zonde. Heb nog een prachtige Dragon Age: Origins Collector's Edition liggen met cloth map, en een Mass Effect 2 Collector's Edition met stripboeken. Daarna is EA overgestapt naar Origin, en heb ik geen cent meer uit willen geven.
Naast het aanbod zijn de prijsverschillen tussen Steam en Origin wat betreft EA-games ook idioot. Ik zou graag DA:O aan m'n verzameling op Steam toevoegen (stuk handiger dan op DVD IMO), maar nog eens 30 betalen is me echt teveel. Op Origin ben je maar een tientje kwijt, maar ik weiger om aan dit soort praktijken van EA mee te werken.
Want oh oh, wat is het toch een geweldige game. Veel van de content staat in m'n geheugen gegrift (terwijl ik bij DA2 al moeite heb om alle companions op te noemen), maar ik zal nooit vergeten hoe mijn 2h warrior en Oghren synchroon killmoves uitvoerden op Ogres O+ Inderdaad met Morrigan en Wynne erbij; nightmare was geen probleem.

Als Inquisition dat gevoel enigszins kan evenaren ben ik tevreden :)

[Reactie gewijzigd door lennartje op 22 april 2014 21:34]

waarom zo gehecht aan steam?
net alsof je vroeger al je games kocht bij FRS en niets wil kopen bij Mediamarkt

je moet gewoon inzien dat EA, Ubisoft,... grote publishers zijn die hun eigen platform willen omdat dat gewoon interessanter is: de middenman willen ze er uit
de FRS en Mediamarkt zijn middenmannen, maar dat is steam ook
Waarom zo gehecht aan Steam? Omdat EA keer op keer bewijst niet om zijn klanten te geven. Denk aan zero day DLC (Mass Effect), liegen over onmogelijke multiplayer (Sim City), verkiezing tot slechtste bedrijf van het jaar (serieus) en ga zo maar door. Steam bewijst al jaren dat een open platform het enige juiste antwoord is van de markt. Een open platform dat je zelf kiest, en of dat nu Steam of Origin is, dat kan alleen de consument uitmaken. Maar dat EA Origin-exclusive titels uitbrengt geeft aan dat ze Steam gebruik zo veel mogelijk willen ontmoedigen. Aan de ene kant verdedigbaar voor een commerciele partij maar een partij als EA zal ik nooit vertrouwen met mijn games.

Ik ga het hetzelfde doen als bij Mass Effect 3, ik koop de game, installeer deze niet maar download een Origin vrije versie van een niet nader te noemen piraten haven. Misschien dat er dan iets veranderd als het aantal gekochte games en het aantal via Origin geinstalleerde games opeens heel ver uit elkaar gaat liggen...
40 verschillende eindes, gezien Bioware's eerdere belofte bij Mass Effect 3 vraag ik me af hoeveel van die 40 echt uniek zijn.
40 unieke kleuren bij het eind filmpje?
Ziet er wel vet uit, nooit de vorige versies gespeeld!
Argh praat me niet van zulke verre data, voor je het weet is het alweer zover, en de zomer weer voorbij etc.

Alvast Gelukkig nieuwjaar iedereen dan maar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True