Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 627, views: 127.282 •

Apple heeft zijn derde tablet in de iPad-serie aangekondigd. De verbeterde iPad heeft een vier keer zo hoge resolutie als zijn voorganger. Verder is de camera verbeterd. Vanaf 23 maart is de nieuwe iPad in Nederland te koop.

De resolutie van het retina-display van de nieuwe iPad bedraagt 2048x1536 pixels; dat is vier keer zo hoog als de 1024x768 pixels op het scherm van de iPad en iPad 2. De verdubbeling van de resolutie in zowel de hoogte als breedte is iets dat Apple eerder deed bij de presentatie van de iPhone 4: de resolutie van dat scherm werd verhoogd van 480x320 naar 960x640 pixels ten opzichte van de iPhone 3GS.

De hogere resolutie maakt dat het scherm 264 pixels per inch toont, volgens Apple genoeg om de individuele pixels bij normaal gebruik niet meer te kunnen onderscheiden met het blote oog. De iPhone 4 en 4s hebben een ppi van 326. Verder belooft Apple een 44 procent betere kleurverzadiging. Het scherm blijft een beelddiagonaal van 9,7" behouden.

De nieuwe iPad zal vanaf 23 maart in Nederland beschikbaar komen, terwijl de tablet onder andere in de VS vanaf 16 maart verkrijgbaar zal zijn. Het design van het apparaat is grotendeels onveranderd gebleven en het nieuwe model beschikt - anders dan geruchten suggereerden - nog steeds over een homeknop. Het apparaat is 9,7mm dun en weegt in WiFi-uitvoering 652 gram. De 4g-versie voegt daar 10 gram aan toe. Hiermee is het nieuwe model ongeveer 50 gram zwaarder dan een vergelijkbare iPad 2.

Apple heeft de iPad, die overigens verkrijgbaar is in zwart en wit, uitgerust met een dualcore A5X-soc, een verbeterde versie van de A5-soc die in de iPad 2 is te vinden. De A5X-soc bevat ook een snellere gpu met vier kernen. Volgens Apple zelf is de A5X viermaal sneller dan een Tegra 3-processor van Nvidia, die over vier cores beschikt. Apple heeft naar verluidt zelf ook een vierkernige soc in ontwikkeling: de A6. Het is nog onduidelijk wanneer Apple deze chip in gaat zetten.

In de behuizing is ook een verbeterde iSight-camera opgenomen die vergelijkbaar is met de camera in de iPhone 4S. De camera biedt een resolutie van 5 megapixel en beschikt over autofocus. Ook kunnen video-opnames gemaakt worden met een 1080p-resolutie, waarbij softwarematige beeldstabilisatie beschikbaar is om schokkerige beelden tegen te gaan. Verder is een dicteerfunctie geïntegreerd. Deze biedt ondersteuning voor Engels, Frans, Duits en Japans. Via wifi is het mogelijk om naar de nieuwe Apple TV content in 1080p-kwaliteit te streamen via AirPlay. In de mirror-modus is de kwaliteit beperkt tot 720p.

Apple biedt de nieuwe iPad net zoals zijn voorganger aan met 16, 32 of 64GB aan opslag. De versies met 4g kosten respectievelijk 629, 729 en 829 dollar. De uitvoeringen met uitsluitend wifi hebben prijskaartjes van respectievelijk 499, 599 en 699 dollar.

De nieuwe iPad zal in de VS ook verkrijgbaar zijn met de 4g-netwerktechnologie lte. Alhoewel lte-modellen doorgaans niet in Nederland uitkomen, lijkt Apple hier wel plannen voor te hebben: op zijn site meldt de fabrikant dat de 4g-iPad met KPN, Vodafone of T-Mobile verkrijgbaar is. Geen van de Nederlandse providers heeft echter een lte-netwerk dat beschikbaar is voor consumenten. Mocht de informatie kloppen, is het mogelijk het eerste mobiele apparaat dat met lte in Nederland op de markt komt.

Via lte-netwerken zou een theoretische snelheid van 73Mbps mogelijk zijn. Op 3g-netwerken wordt met hspa+ op de iPad 21Mbps behaald en via dual channel-hsdpa maximaal 42Mbps. Apple heeft in de VS deals gesloten met Verizon en AT&T, maar voor elke provider zal door verschillende 4g-frequenties een andere iPad aangeschaft moeten worden. Beide modellen kunnen echter wel met 3g-netwerken communiceren.

De iPad zal ook als personal hotspot gebruikt kunnen worden, maar dan moet de provider dit wel ondersteunen. Bij 4g-gebruik zou de nieuwe iPad het 9 uur kunnen uitzingen, bij normaal gebruik 10 uur. De iPad 2 blijft overigens in de winkel liggen, maar zakt in prijs. De 16GB-versie wordt 100 dollar goedkoper en gaat naar 399 dollar, terwijl de 3g-versie met evenveel opslag 529 dollar gaat kosten.

Een hands-on met de nieuwe iPad kun je hier vinden.

The New iPad The New iPad

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (627)

Reactiefilter:-16270566+1273+210+30
1 2 3 ... 15
Spectaculaire specs. Ik ben reuze benieuwd hoe andere fabrikanten Apple proberen bij te benen. Die specificaties.. voor 499.. wow. Ik ben geen Apple fan, maar dit doen ze erg goed.

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 7 maart 2012 19:51]

De specs zijn, op het scherm na, weinig spectaculairs in mijn ogen. Hij is nu zwaarder en dikker dan bijvoorbeeld de Transformer Prime, terwijl dat juist altijd speerpunten van Apple waren.
Eens, alleen het scherm is eigenlijk indrukwekkend. De rest is niet echt revolutionair te noemen.

De vraag is ook hoe de applicaties omgaan met de nieuwe resolutie, deze zullen opgeschaalt moeten worden neem ik aan? Ik vraag me af wat dat ermee doet.
Aangezien de resolutie exact een verdubbeling is, lijkt het me prima op te schalen. Net als destijds met de iPhone.
Dat was te verwachten. Het schaalt toch het mooiste als je het aantal pixtels steeds verdubbeld.

De IPad blijft een magisch apparaat en iPad3 is zonder twijfel de beste tablet in de market. Ook als je kijkt naar de prachtige afwerking van de apps heeft Apple echt een stevige voorsprong op de andere systemen. Als ik nog eens een 10" tablet ga kopen dan wordt het zeker een iPad om al die geweldige applicaties aan te boren.

Ik zie daarin andere systemen Apple niet snel inhalen. Samsung zal ongetwijfeld binnen niet al te lange tijd een tablet kunnen produceren met gelijkwaardige specs, maar in zijn totaliteit blijft Apple gewoon ver voor lopen.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 8 maart 2012 13:34]

Als ik jouw verhaal zo lees heb je de iPad 3 al een tijdje in gebruik, want je concludeert dat het de beste tablet in de markt is. Dit terwijl hij nog geen eens uit is.

Of heb je toevallig een DeLorean? Dan verklaart het natuurlijk alles over hoe jij de toekomst ervaren hebt.

Kzou eens zeggen, Doe die iBlinders eens af er zijn namelijk al tablets met betere specs uit dan. Kijk eens naar de Asus Transformer Prime... (Ja ok, de resolutie is minder, maar de rest...) En hij is in verhouding ook nog goedkoper ook!
De Asus Prime? Zet je specsblinder een af zou ik zeggen. Gizmodo (niet bepaald Apple's beste vriend) heeft alle belangrijke tablets even op een rij gezet en da's misschien wel handig voor iemand met specblindness zoals jij.

The New iPad Comparison: How It Stacks Up to Other Leading Tablets
Clearly the toughest competitor in this chart is the Asus Transformer Infinity. The new iPad has it beaten on pixels per inch, but not by a ton. On paper it looks like the Transformer Infinity crushes the new iPad in terms of guts—the quad-core Tegra 3 is one mean mother—but we'll have to wait and see how Apple's new A5X performs in benchmark tests. Similarly spec'd Android tablets will be coming out all year, which means, considering this is a new product, Apple may not be as far of the curve (technology wise) as one would hope. At the same time, Apple products have a long history of outperforming their specs so let's not jump to conclusions just yet.

The new iPad pretty much beats everything else in the chart. It's hard to see a single compelling reason to take the Galaxy Tab 2 10.1 over it or the Transformer (other than price). Amazon's Kindle Fire and BlackBerry's Playbook likewise get chomped, but here at least there is a significant difference in price. $200 is very cheap. For people who primarily want a tablet for reading books and watching the occasional movie, the Kindle Fire might just be a more frugal investment.
De Infinity kost $600 voor alle duidelijkheid
Kun jij goed engels? Want het lijkt erop dat je wilde beargumenteren dat de iPad beter is maar dat is niet bepaald uit je artikel op te maken. Er staat letterlijk dat de iPad en transformer veel beter zijn dan de rest en dat de asus op papier Apple wegblaast maar dat dat nog uit tests moet blijken.
@Reflian, Kan jij wel Engels? Er staat letterlijk dat de nieuwe iPad alle andere tablets wegblaast en dat het moeilijk is een reden te vinden om de Galaxy Tab of Transformer te verkiezen boven de niuewe iPad. De enige tablet die misschien beter zou kunnen zijn is de Infinity maar dat is enkel op papier en moet nog blijken uit tests. Dat is wat er staat.

[Reactie gewijzigd door SoSueMe op 8 maart 2012 19:26]

The new iPad pretty much beats everything else in the chart. It's hard to see a single compelling reason to take the Galaxy Tab 2 10.1 over it or the Transformer (other than price).
Nee er staat: De iPad verslaat alle andere apparaten in de de lijst. Er is geen reden om de Galaxy Tab te verkiezen boven de iPad of Transformer (Anders dan de prijs).
Er wordt dus gezegt dat de Galaxy Tab moet onderdoen voor zowel de iPad als de Transformer.

Er staat nergens dat de iPad de Transformer wegblaast, anders spraken de 2 alinea's die jij quote elkaar tegen, in de eerste staat namelijk dat op uitzondering van de resolutie, de Transformer op papier de betere is. Maar dat dat nog uit testen geconcludeerd moet worden.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 8 maart 2012 13:53]

Zet je specsblinder een af zou ik zeggen. Gizmodo (niet bepaald Apple's beste vriend) heeft alle belangrijke tablets even op een rij gezet en da's misschien wel handig voor iemand met specblindness zoals jij.
Hoezo in die chart is het gewicht vele hoger bij de iPad, de iPad is dikker de CPU heeft de helft aan cores (en wie geloofd nou dat die 4x sneller is, zal wel op 1 punt (GPU?) gemeten zijn, Apple durft niet eens te vertellen welke benchmark dat heeft aangetoont, die zijn er ook niet echt veel dus een goed beeld is sowieso bijna onmogelijk)....

Scherm is inderdaad beter in ppi maar weer veel onhandiger in verhouding, zeker voor video, en ook voor games (aangezien je met je vingers vaak op het scherm moet sturen is een breed beeld ook fijner = meer beeld tussen je handen in = dus een groter bruikbaar oppervlakte.)... Of het dus echt beter is voor iedereen :)


Maargoed al met al zie ik nergens in het artikel wat je aanhaalt dat de ipad beter is, eignelijk enkel speculatie over hoe goed die zal zijn.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 maart 2012 08:39]

Ik heb het gewoon over de bewering dat de tranfomer prime beter zou zijn dan de nieuwe iPad. Dat is dus totaal niet waar. Dat ie zwaarder is en dikker is is muggenzifterij je voelt amper het verschil in dikte met de iPad 2 en die paar gram zwaarder zullen het niet maken als je betere prestaties er voor in de plaats krijgt.
De Asus Prime? Zet je specsblinder een af zou ik zeggen. Gizmodo (niet bepaald Apple's beste vriend) heeft alle belangrijke tablets even op een rij gezet en da's misschien wel handig voor iemand met specblindness zoals jij.

The New iPad Comparison: How It Stacks Up to Other Leading Tablets


[...]


De Infinity kost $600 voor alle duidelijkheid
Heb je het stuk wel gelezen?!?!
Daarom is de resolutie ook in 2 richten verdubbeld. Het zelfde hebben ze met de iPhone gedaan. Apps die niet van retina gebruik maken zien er op de ipad 3 hetzelfde uit als op de iPad 2 en apps die wel retina ondersteunen zien er op de ipad 3 beter uit dan op de iPad2.
Tekst en vector graphics maken automatisch (ook bij de huidige apps) gebruik van de hogere resolutie, voor bitmap graphics moet de developer een @2x variant toevoegen.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 maart 2012 20:13]

Helaas zijn veel Ios apps bitmap apps. Dikker, duurder en met een scherm dat voorlopig niet zijn kunnen kan laten zien. Op de een of andere manier valt het me toch tegen...
Ik vraag me altijd af waarom mensen nou eigenlijk vinden dat Apple niet innovatief is, wat verwachten jullie in godsnaam? Dat er een LCD TV uit de iPad komt zetten als je tegen Siri zegt TV aan? Er is geen enkele tablet die ook maar in de buurt komt van dit scherm, en voor de rest is er gewoon niks bijzonders aanwezig op de markt dat heel veel indruk gaat maken. Apple doet het direct goed of helemaal niet. En welke druk is er nou? Android tablets? Die raken ze aan de straatstenen nog niet kwijt.

Het is tegenwoordig alleen nog mogelijk om innovatief te zijn door met een geheel nieuw product te komen, iets wat nog nooit iemand heeft gemaakt. Producten die nu worden aangekondigd zullen allemaal gebruik van maken van een vergelijkbare technologie, je zit nu gewoon in een hardware cyclus die continu door blijft gaan. Mensen vergeten weleens dat het Apple is geweest die de tablet markt heeft gemaakt tot de markt die het vandaag is.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 8 maart 2012 01:12]

Er is geen enkele tablet die ook maar in de buurt komt van dit scherm, en voor de rest is er gewoon niks bijzonders aanwezig op de markt dat heel veel indruk gaat maken.
Het scherm is indrukwekkend, maar zeggen dat er voor de rest niets bijzonders op de tabletmarkt te krijgen is slaat de plank enorm mis.

Apple liep altijd voorop in specificaties, dikte en gewicht. Maar deze iPad 3 doet dat dus niet meer. Er zijn dunnere tablets met betere specificaties. Dan kun je wel het scherm gaan noemen als uitblinker, maar als de rest tegenvalt is het eigenlijk niet zo heel bijzonder. De iPad is dus op het scherm na eigenlijk slechter geworden dan zijn voorganger. Hij is zwaarder en dikker, juist de punten die Apple zo belangrijk vind.

En wat zijn je eisen aan een tablet dat de rest van de markt niet goed genoeg is? Wat dacht je van de Asus Transformer Prime. Die doet qua specs niet onder voor de nieuwe iPad.
Dat is het probleem van Android, die blijven zich dood kijken op de specificaties. De hele gebruikerservaring op de iPad is gewoon vele malen beter, het werkt beter en sneller - zelfs met "mindere" specs - dan de Android tablets. Mensen kopen altijd nog 100 keer liever een Apple product dan een ASUS, jij en ik weten wel wat ASUS is meer vertel het maar eens tegen je ouders.

En laten we de Android Market nou nemen, als je dat gewoon heel eerlijk bekijkt is dat gewoon een rommelmarkt vergeleken met de App Store. De standaard interface van iOS is gewoon zoveel beter dan die van de Android apps, Android is gewoon een rommelig en dat is ook een van de redenen dat het gewoon nog steeds niet lekker gaat met de Android tablets.

Nog maar 10 miljoen stuks verkocht in vergelijking met de 50 miljoen iPad's. En dan heb ik het nog geeneens over het gigantische aantal Android tablets dat er te verkrijgen is. En van die extra dikte en gewicht krijg ik ook geen hernia, voor zo'n scherm lever ik graag iets in. Maar wie ben ik..

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 8 maart 2012 11:43]

Jah omdat jij dat vindt, is het zo?

Ik heb helemaal geen probleem / moeite met de Marketplace van Android.. werkt perfect na mijn idee..

Wanneer kunnen wou eens zeggen, dat product a goed is, en dat b ook goed is. IPV te gaan roepen A IS 10x BETER DAN B.


Voor ieder wat wils.. dat moet toch kunnen?
Maar met IOS ben je zeker op pad gebied nog steeds veel beter af dan met Android pads.
Want? En kom niet aan met tablet apps, op android is dat totaal geen issue... Dus waarom zou je minder goed af zijn?
De meeste Android tablet apps zijn opgeschaalde telefoon Apps. Ik weet nog dat men zij dat de iPad niets anders was dan een grote iPhone, maar het geld meer voor Android tablets dan de iPad.
Heb je die apps wel eens gezien? Waarbij op een ipad bij veel apps duidelijk te zien was dat ze voor een telefoon geachreven zijn, is dat met android vaak niet zo. Sterker nog, vaak moet ik aan het icoontje in de statusbalk zien of het een tablet app is of niet. Heb tot nu toe nog geen enkele app gehad die lelijk was of problemen gaf op tablet formaat.

Daarnaast is het met android mogelijk om in 1 app meerdere manieren te programmeren hoe de app eruit ziet, afhankelijk van apparaat en resolutie (fragments). Dus een app kan voor een telefoon lijken, maar diezelfde app zal op een tablet er heel anders uitzien.

Natuurlijk zijn er altijd voorbeelden te vinden van apps die op een platform niet beschikbaar zijn, maar over het algemeen wordt het probleem met tablet apps erg overdreven..
Ja dat is wel zo, zat apps die uitvergroot worden weergegeven.
Zelf bezit ik over de eerste generatie iPad, en merk dat veel apps juist wel geupscaled zijn. Apple heeft hier zelfs een knop voor in ios zitten die automatisch geactiveerd wordt als de app te klein is. zoals wouter1971 hieronder zegt is dit lang niet bij alle apps zo, ik wil alleen maar duidelijk maken dat dit nog steeds wel veel voorkomt.

Daar tegenover heeft mijn vader een android tab (aldi livetab)
Bij hem zie ik dit probleem niet voorkomen! Daar is android wel beter in. Ik ben wel van mening dat de ipad stabieler is, maar ik vraag er ook minder van. Ingewikkelde apps op de android tabs willen nog wel eens vast lopen, en een reset van de hele tab is dan de oplossing. daarintegen heb ik mijn iPad nog maar 1x een hard reset hoeven te geven.

Android tablets hebben gewoon een voordeel met het feit dan android heel snel groeit. Daardoor is het aanbod aan apps groter, en heb je vaker updates met bijvoorbeeld bugfixes. Apple controleerd daarintegen eerst een app voordat deze in de store te vinden is, hierdoor is het aanbod langzamer, en wacht je langer op updates.

Wel merk ik dat de iPad beter met het accugebruik om gaat, en dat geld ook voor apple macbooks. Al weet ik niet hoe de chromebooks (ook van google) het tegenover de MacBooks doen. Het andriod tablet is nog al gou een keer leeg, dit komt volgensmij door Andriod zelf, welke apps vaak veel geheugen (en accu) laat eten terwijl deze op de achtergrond meedraait (ervaring met tablet en een HTC desire HD)

Verder over de nieuwe iPad.
Ik vind het nieuwe scherm een top ontwikkeling! ik vind de resolutie van de eerdere iPads te laag! Echter had ik van apple wel verwacht met wat spectaculairs te komen. Denk aan een ander design e.d. Nu houden ze wel 1 lijn in de iPad serie.

Het andere grote nadeel is dat apple te veel vraagt voor zijn producten. (naar mijn mening) afgelopen week was er nog een heel verhaal op de radio, een ipad 2 bevat 198 dollar aan onderdelen. en wordt voor 8 euro in china in elkaar gezet. Opzich geen probleem. Alleen mag het assembleren duurder, en de omstandigheden van de werknemers daar beter. Als dat gebeurd maakt apple nog genoeg winst! De iPad is blijkbaar niet te duur, dat is wel te zien aan het succes van dit apparaat, met de iPad heeft apple de tabletmarkt in leven gebracht!

@ sander,
Apple is een bedrijf van hoge kwaliteiten, waarom een paar chinezen in barre omstandigheden laten werken. echte apple fans kopen het toch wel als de prijs per product 10 euro hoger ligt! Ook hoeft die 10 euro meer voor assembleren ook niet per direct in de prijs verwerkt te worden. maar gewoon als kosten voor apple, die put is toch nog lang niet leeg!

[Reactie gewijzigd door Silasje op 7 maart 2012 23:17]

Jammer ik lees allemaal foute informatie van mensen die wel een mening over, maar geen ervaring met de iPad hebben.

De juiste info:
In de Apple Appstore zijn iphone apps en ipad apps apart weergegeven. De iPhone apps worden geupscaled met de x2 knop op het scherm en worden alleen in portrait stand weergegeven. iPad apps zijn vaak van iPhone apps te onderscheiden door de toevoeging HD achter de naam. Dit zijn speciaal voor iPad geoptimaliseerde versies die ook gebruik maken van het gehele scherm (dus niet met upscaling of met behulp van x2 knop!).
Al sinds lange tijd kunnen iPhone en iPad geschikte apps samen als 1 universele app in de appstore staan, je herkent deze aan een + plusje in de prijs/koop button. Als je die koopt zijn ze dus op beide apparaten voor één prijs te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door wouter1971 op 7 maart 2012 22:01]

Ik ben absoluut een fanboy, maar wat jij hier zegt mbt de prijs van het product is zo'n hardnekkige misvatting. Een kostprijs van een apparaat is niet gelijk aan de som van de prijs van de onderdelen. Hoeveel mensen en geld denk je dat Apple investeert in het ontwikkelen van het OS, het up en running houden van de servers voor updates, het gratis iCloud, support. Niet alles wat bovenop de prijs van hardware komt is winst voor een bedrijf.

Natuurlijk wordt er een goede winst gemaakt door Apple, dat is wel te zien aan hun positie op de beurs en aan hun kasreserves. Maar ja, daarvan wordt een deel ook weer geïnvesteerd in de volgende generatie devices.

En als je deze redenatie loslaat op Android devices, van bijv HTC of Samsung. Dan is de software 'gratis' (dat ze drivers etc moeten ontwikkelen zal ik maar even laten hangen). Dus zou de prijs van de nieuwste galaxy toestellen dan niet 200$ moeten zijn?
Als je echt alle kosten (zoals reclame, development, licence, shipping ...) afhaalt is de winst per telephone voor apple nog steeds $319.

Dit is de prijs die je betaaalt voor de logo.

http://www.asymco.com/2012/02/26/iphone-sine-qua-non/
Als het geen goeie producten waren zouden mensen het niet kopen toch?!

Ze verkopen genoeg, dus blijkbaar hebben mensen het er wel voor over.
Hou toch is op over dat gezeik wat ze verdienen, ieder goed draaiend commercieel bedrijf verdient bakken met geld aan ons.

Kijk naar de printinkt 1 liter inkt kost 3000 euro. Kan je beter een knappe tablet van 500 euro kopen, en je hoef nooit meer te printen! On relevant ik weet het, maar ik wil alleen maar zeggen dat we overal genaait worden waar we bij staan.
Dat een product veel wordt verkocht wil niet per definitie zeggen dat het product ook goed is.
En er zijn genoeg mensen die flink klagen over Apple producten, maar het is een hype en een hype verkoopt nu eenmaal.

Stom voorbeeld misschien maar kenne we de wuppie nog was een enorme rage en iedereen moest ze hebben. Was het een kwaliteits product? Nee gewoon een stom fluffy bolletje met ogen. Een Hype dus.

En dat is wat Apple is een hype niets meer en minder.

Apple was al 1 keer een hype toen we net de computers in de winkels kregen jaaaaaaaren geleden, toen hadden ze zo een mooie monitor met diskette station er in gebouwd, wow wat een ding was dat iedereen moest en zou het hebben, toen uiteindelijk verdwenen ze naar de achtergrond en was commedore meer de leider die ook weer verdween en de andere merken de pc markt over namen.

En nu is Apple weer even terug met een nieuwe hype ronde.

Kwaliteit zegt niks het wordt allemaal gemaakt in de zelfde stinkende fabriek met slechte werkomstandigheden voor een fractie van de prijs die wij ervoor moeten betalen.
Je bedoeld contributiemarge :) na aftrek van investeringen en marketing kosten! en een berg andere dingen kom je pas bij winst uit :9
Nee, er staat duidelijk operating margin. Dat is niet hetzelfde als winst.
Wat gaat er nog af? O.a. belastingen, marges voor de resellers, B2B kosten, etcetera.
Dit is bij de concurenten echt niet anders hoor.

Maar je vergeet de overhead, R&D en overige kosten nog.
Leuk die bedragen... maar ik zie steeds dat mensen de ontwikkelkosten van zo'n apparaat vergeten. Die zijn ook niet laag, en tijdens het ontwikkelen verdien je er nog niets aan. Hardware EN software in dit geval! Al zal dat in verhouding tot de miljoenen die er van verkocht worden natuurlijk meevallen...
1x android tablet in handen gehad .... de Apps zijn daar slordig en de interface van die apps zijn vaak rommelig.

Je ziet echt wel een degelijk verschil bij iOS, je ziet het al meteen aan de iconen die zijn van veel hoger kwaliteit. Apps voelen beter aan.

Ik denk dit ook mede te danken is aan XCode die goede frameworks bevat en hierdoor het ontwerp van een iOS app van behoorlijke kwaliteit eruit ziet.
ik heb ook een android telefoon en tablet. maar android is waardeloos. ik haat apple maar ze maken wel software die werkt. die stotterende rotzooi op android is een drama. vind maar eens een fatsoenlijke weer widget. er zijn er 100den op android de ene nog lelijker dan de andere sommige alleen in engels en andere weer zo geschreven dat ze 2 posities teveel in nemen in de breedte dan nodig.

email app werkt als een drama foto en video gallery op een android tablet ziet er lelijk uit. je kunt geen mappen maken en alles staat door elkaar heen. de media player rangschikt albums verkeerd waardoor sommige albums voor ieder nummer een nieuw album weergeven in de lijst. terwijl de meta data hetzelfde is. vaak crashed de media speler hierdoor.

de hdmi software in android 3.x zorgt voor een plat 5.1 geluid zonder bas. films klinken hol en hebben een lelijk geluid.

als laatste is de browser een drama. hij is langzaam stottert vaak en de video hierboven crashed net voor het einde door de beperkte cache toegewezen door de software.

ik wordt helemaal ziek van mijn android troep! ik snap niet dat ze die shit niet eens fatsoenlijk maken. je kunt zeggen wat je wil, maar ik krijg steeds meer respect voor apple

[Reactie gewijzigd door sygys op 7 maart 2012 23:24]

playbook is dan misschien redelijke optie voor je en nog geen 300 euro heb je die al.
1 v.d. weinige die ook wel een mooie design heeft omtrent het OS maar wellicht amper Apps.
Ik ben van Symbian naar Andriod gevlucht. Simpelweg omdat apps maar bleven vastlopen. In Android gebeurt precies hetzelfde. De helft van de tijd wanneer ik een app opstart begint m'n telefoon 2x te trillen en sluit hij de app zelf af.

Ik heb sinds kort ook een Ipad, en het is dat die Iphone schermpjes zo fragiel zijn.. anders zou ik er morgen nog één halen om van dat godvergeten Android af te komen.
waarschijnlijk omdat er ook meer verschillende Android tablets zijn. Voor de rest weinig nieuws onder de zon. Beetje dezelfde tegenvaller als bij de 4 en de 4S.
De meeste Android tablet apps zijn opgeschaalde telefoon Apps. Ik weet nog dat men zij dat de iPad niets anders was dan een grote iPhone, maar het geld meer voor Android tablets dan de iPad.
iOS niet dan?
Want... Het aanbod tablet apps in de Android market is echt triest te noemen. Voor de iPad wordt ook vaak sneller ontwikkeld... Heb nu een Galaxy 10.1, maar ben serieus aan het overwegen deze te verkopen en een iPad op te pikken... Wat me nog tegenhoud zijn de kosten van de apps die ik heb gekocht die ik dan verlies.

widgets, custom ROMS etc kunnen menamelkijk gestolen worden op een tablet. Een tablet is een stuk hardware dat out-of-the-box goed moet werken en ik heb de behoefte niet meer om hier veel mee te sleutelen.
zo sommige apps stellen enits voor, betstaan al jaren voor windows ze wordeninternet shortcuts of bookmarks genoemd.
gewoon een shrotcut naar een mobiele site en viola een "app"

edit: omlaag gemod voor het spreken van de waarheid? is toch zo sommige apps zijn gewoon nutteloos zijn het zelfde als een bookmark of shortcut of zie ik het verkeerd?

[Reactie gewijzigd door swifty_DK op 7 maart 2012 21:35]

[off-topic]
Ik denk eerlijk gezegd dat je naar beneden gemod bent, aangezien men niet goed begrijpt wat je wil zeggen. Net als ik, trouwens. Vriendelijk bedoeld advies: probeer eens een spell-checking add-on te installeren in je favoriete browser.
[/off-topic]

Ik zie deze iPad helemaal zitten. Mijn vrouw heeft een iPad 2 voor kerst gekregen, het is machtig mooi spul. In vergelijking met Android vond ik het lastig om gratis apps te vinden waar je ook daadwerkelijk iets mee kan doen. Zoals bijvoorbeeld een file-explorer; we hebben "FileBrowser" moeten kopen om op het thuisnetwerk te komen. In Android heb ik daarentegen tal van gratis explorers kunnen vinden die dit konden.

FileBrowser is dan wel weer een erg gelikte app... Ik denk dat de iPad erg fijn is voor degenen die iets willen hebben wat gewoon altijd werkt, al moet je dan soms wat eurootjes voor goede apps neerleggen. De Android lijkt meer voor de tweakers, al is met de standaard tablets redelijk makkelijk te werken.
Waar heb jij het over? Een app is geen mobiele site of shortcut, maar een in C geschreven programma! Een shortcut zoals jij het noemt is niet toegestaan in de appstore en wordt rejected door Apple.
Objective C bedoel je en het klopt dat wordt niet toegestaan in de AppStore.
Dat is maar goed ook anders zat het bomvol met rommel en spamtroep.
nou op de blackberry had ik het dat veel ''app's'' wat je downloaden simpelweg een shortcut was naar een site, je klikte erop en je browser werd geopend en gestuurd naar de site van dat spelletje.. een online browser-based game.. Op android niet tegengekomen eigenlijk maar goed.

Oh men, ja eigenlijk zoals de titel al luid,, een nieuwe ipad met een beter scherm. de nadruk ligt volgens mij dus ook op het scherm.. sow en die 4G snelheden mogen er anders ook wel zijn!!
Noem mij één reden waarom je met iOS op een tablet beter af bent dan, om maar een zijstraat te noemen, Ice Cream Sandwich op een Asus Transformer Prime.
Omdat je er minder onderhoud aan hebt. Je moet al een tweaker zijn, die er dagelijks mee bezig is, om met android mee te blijven, en je weg erin te vinden in de verschillende market places. Het is het keep it simple, dat de aaiPad zo interessant maakt
Onzin. Ten eerste heb je in ons land maar 1 markt, ten tweede vraag ik me af wat je dan dagelijks doet? Met android kun je het zo simpel maken als je wil, na de setup (paar simpele stappen waar je doorheen geleid wordt) hoef je niets te doen om een ipad achtige omgeving te hebben, lees een statisch grond met icoontjes. Wil je echter, dan kan je meer, maar dat hoeft niet. Sterker nog, je hoeft nauwelijks de settings in als je dat niet wil.

Maar vertel mij wat jij dan zo moeilijk vindt aan een android tablet?
Moeilijk, om te beginnen zijn er X aantal versies van het os je zit daar met een 2, je zit daar met een 4, de welke draait op dewelke... Als er updates uitkomen door google, neemt het nog zijn tijd, voor die door de fabrikant van die tablet geimplementeerd zijn, wanneer moet je dan updaten ? 1 market, je kunt van overal op het internet applicaties op android installeren heb ik de indruk.

Ik zal content zijn, als windows 8 er gaat zijn voor tablets. Gaat de richting van apple op, 1 market place, alles via daar te bedienen, gecontroleerd door microsoft.

Maar neen, android is te ingewikkeld voor jan met de pet, en door next next te doen en niet in de settings te gaan, of niet te weten welke update je wanneer waar kunt installeren breng je uw eigen veiligheid in gedrang. Dat is het simpele aan ios, gewoon regelmatig eens update all apps doen, en de os upgrades komen automatisch op je af, zonder dat je er moeite moet voor doen. Tablets moeten het leven makkelijker maken, niet ingewikkelder.
Android kan ook updates automatisch uitvoeren. De gebruiker wordt daarvan op de hoogte gesteld.

Over-the-air updates komen ook sinds de T-mobile G1 op de notification bar en zijn met een druk op de knop uit te voeren. Dat kan pas sinds iOS 5 bij draagbare Apple apparatuur.

Het fragmentatie probleem is nog wel iets wat Android een beetje krakmikkig maakt, maar voor de rest is het een solide besturingssysteem. Ik ben in ieder geval nog geen app tegengekomen die niet op Froyo, Gingerbread of Ice Cream Sandwich draait.

Wel games die alleen voor de Xperia Play of Tegra 2 apparaten zijn gemaakt helaas.
Dat flut "onderzoek" was gedaan door een firma met directe (geld) connecties/donaties vanuit Google.

Updates van apps kunnen beide, maar een iPad kan over the air OS updates uitvoeren, geen pc benodigd en je wordt er keuring op attent gemaakt.
Ook kan je hem blanco aan je oma geven zonder dat je elk weekend langs moet komen voor ondersteuning of omdat er weer iets niet werkt.
Over the air OS updates kan andriod net zo goed, das niet echt een unique selling point. Bij mijn weten kon Andriod dit zelfs als voordat Apple hiermee kwam in IOS5? dacht ik.

Een tablet aan oma geven kan net zo goed met een andriod tablet als met een IOS tablet. Ook geen unique selling point. Deze mensen zullen toch alleen de "standaard" apps / browser gebruiken.

Heb ervaring met zowel andriod als IOS en voor de standaard gebruiker zie ik echt niet veel verschil, tis maar net wat je gewend bent.

Als je echt wil gaan tweaken kan andriod misschien meer, maar voor standaard gebruik van beide heb je echt geen tweaks nodig.
Eén maar? Er zijn er anders meerdere. Een arsenaal aan tablet apps, een arsenaal aan exclusieve kwaliteits apps, retina display, OS upgrade support, ...
iOS vs Android is volgens mij niet de vergelijking die je moet maken.

Wel net het aantal apps dat ter beschikking is voor iOS en Android.

Als ik bv. kijk naar het aantal leerspelletjes voor mijn kinderen, dan is op iOS het aanbod vele malen groter.
Zelfde voor het bedrijf waar ik voor werk, we werken eerst voor iOS, dan pas voor Android + op iOS voegen we altijd meer features toe dan op Android

Want als we de verschillende iPhones (2G,3G,3Gs,4,4S) & iPad (1,2, ...) testen hebben we het hele ecosysteem mee en kunnen we garanderen dat het goed werkt, bij Android zijn er zoveel verschillen dat er altijd op 'safe' wordt gespeeld.

Nogmaals, ik ben een Android fan in hart en nieren, maar als het op apps aankomt moet ik ook kleur bekennen voor iOS.
Tja vrij logisch, Apple is lang marktleider geweest in een "verspliterde" smartphone/tablet wereld.

Daar blijven er nu straks waarschijnlijk 3 in over, IOS, Andriod, Windows 8 (phone) als grootste spelers.

Dat jullie eerst voor IOS werken opzich nog logisch daar het marktaandeel nog steeds groot is, mocht echter Andriod/Windows 8 de grote overhand gaan nemen in business/consumenten land dan zal de ontwikkeling voor apps snel volgen. Want over het algemeen zal voor de grootste speler (aka waar jullie het meest aan verdienen) het snelst en best ontwikkeld worden.
- Duidelijkheid met betrekking tot updates (van Google hoef je niks te verwachten, en fabrikanten en carriers komen vaak alleen maar met vage berichten)
- Kwaliteits-apps. Noem maar eens tegenhangers van de iWork/iLife apps op Android (Garageband, iMovie, iPhoto, iWork, Keynote), en van veel third party apps is de kwaliteit ook aanmerkelijk hoger. De betere Android apps zijn vaak gemodelleerd naar de iOS variant, of ze zijn gewoonweg (nog) niet te vinden.
- iCloud + backup/restore

Oh wacht dat zijn er al 3.

[Reactie gewijzigd door SiliconError op 7 maart 2012 23:09]

Het Apple-fanboyisme klinkt wel heel sterk door in jouw reactie, daar gaan we weer: een Apple nieuwsbericht waar voor de zoveelste keer Android vs. iOS bediscussieerd wordt :Z

Wat betreft je reactie:

1. Hoezo "vage berichten"? De update wordt automatisch aangeboden door de fabrikant, zo ging het bij mijn Motorola Milestone vorig jaar wel met de Froyo-update en zo gaat het bij Asus met de ICS-update voor de Prime (en zo gaat Samsung het met de Galaxy SII ICS-update doen). Wat is daar vaag aan? En hoezo is dat wachten zo'n probleem? Dat is toch heel logisch? Alsof je een iOS-update kunt installeren voordat Apple hem vrijgeeft 8)7

2. Vind je Garageband nu echt een "kwaliteits-app"? :D Iets essentieels waar je niet zonder kunt? iMove zegt me niks, wat is dat? Fitness software ofzo? iPhoto, iWork en Keynote ken ik allemaal niet zo, maar dat zijn achtereenvolgens fotobewerkingssoftware, Office en een soort van Powerpoint? Daar zijn onder Android prima functionerende alternatieven voor. Denk aan Documents2Go, QuickOffice of Google's eigen Google Docs.

3. Bij Android mag je kiezen welke "Cloud-dienst" je wil gebruiken. Die van Google zelf (Play heet dat geloof ik) of Dropbox, whatever.

Het enige echte voordeel dat iOS voor mij heeft is dat er eerder voor ontwikkeld wordt. Zo heeft Ziggo wel hun live tv-kijken app voor iOS uitgebracht, incl. de tv-gids enzo en hebben ze de uitgeklede versie pas net aangekondigd voor Android :)

Daarnaast heeft de iPad voor mij veel nadelen. Waarom past er bijvoorbeeld geen SD-kaartje in? Lijkt me ideaal om op vakantie mijn foto's even te bekijken op mijn tablet. Zeker met zo'n 3MP-scherm kun je scherpte goed beoordelen en als de kleuren idd zo indrukwekkend zijn, zien je foto's er ook nog eens mooi uit.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 7 maart 2012 21:56]

Zie het dan niet als een 'aanval' op weetikveelwat.

Het zijn toch wel degelijk valabele punten. Bij apple heb je toch echt wel veel duidelijkheid, is het overal goed gedocumenteerd wat kan, welk iOS ondersteund wordt en wat niet, welke richting het in de toekomst uitgaat. Fijn dat dat voor jou motorola ook zo is, maar als buitenstaander zie je wat betreft bv. android al snel het bos niet meer door de bomen, en voor pakweg Nokia is het al helemaal een vage bedoening.

iMove = iMovie. Is van apple en is simpele video-editing software, zoals iPhoto dat voor foto's is. iWork is inderdaad een verzameling van tekstverwerking, presentatiesoftware en spreadsheat. Dat dat ook voor Android bestaat, zegt echt niks over iWork. Ik weet ook wel, wat de boer niet kent eet hij niet, dat vreet hij niet. Het hoeft in elk geval niet onder te doen voor powerpoint/office. En al helemaal niet voor google docs en consoorten. Maar bon, als je daar liever mee werkt, go ahead.

Waar je met dat laatste punt naartoe wil, is me eigenlijk een raadsel. Dropbox is in elk geval geen alternatief voor iCloud. Dat soort dingen kan je gerust naast elkaar gebruiken, als je daar zin in hebt. Wil je dan niet, dan laat je het gewoon vor wat het is. Kijk eens naar de appstore, daar zitten tienduizenden of honderdduizenden alternatieven in, je bent dus echt niet gebonden aan één dienst of één app.
Precies, dat is het nou net: er zijn veel ontwikkelaars die eerst voor iOS ontwikkelen en dan pas voor Android.
Schijnt dat het eerste ook veel makkelijker is, maar ben vergeten waar ik dat gelezen heb.
En hoeveel mensen hebben een iPod/iPad/iPhone t.o.v. de mensen met (veel varianten van) Android?
Die lui van Ziggo etc. zijn natuurlijk niet gek. Die hebben echt wel gekeken wat het meest oplevert voor relatief de minste energie. iOs rules, wat Android fanboys ook zeggen!
1. De updates worden niet automatisch aangeboden als Google een nieuwe versie van android aanbiedt, je bent dan afhankelijk van het moment dat jouw toestelfabrikant zijn sausje erover heen gedaan heeft en dan gaat hij pas de wijdewereld in......of wat vaak blijkt....die update komt nooit.
Nieuwere apps vragen om nieuwere versies van een OS dus loop je zonder updates tegen beperkingen aan.

2. Verdiep je eens in het gemak van iMovie, Garageband, iWorks etc. Dit is intuïtief opgezet. Kwaliteitsapp zegt niks over de onmisbaarheid maar iets over de kwaliteit van de app zelf.

3. Als je al moet kiezen is het niks voor de gemiddelde gebruiker want die wil gemak. Geen keuze en moeilijk gedoe. iCloud zit in het OS zelf.

Om een SD kaartje te kunnen gebruiken is er een iPad camera connection kit.
SD geheugen is traag geheugen en wil je dus niet als werkgeheugen.

Er zijn geen "beperkingen" met iPad. Alleen een andere werkwijze soms. Maar dan moet je de windows denkwijze loslaten.
ik wilde even reageren, want er kan een SD-kaartje in doormiddel van de connector. zo kan je wel je foto's bekijken. just my two cents..
doormiddel van de connector. als in koop er maar extra een cardreader bij?
Dan mag je altijd die cardreader meeslepen.
@Grrrrrene, jouw reactie is gewoon die van een fanboy die een andere fanboy verwijt een fanboy te zijn.

1. Het update beleid van Android is gewoon vaag dat kan je niet ontkennen. Je weet als je een Android toestel koopt niet of je ooit een major upgrade zal ontvangen. Enkel als je Nexus koopt weet je dat je hoogstwaarschijnlijk een major upgrade zal ontvangen. Het update beleid is zoals je stelt volledig afhankelijk van de fabrikant. Wil de fabrikant meer toestellen verkopen door geen updates uit te voeren dan kan die dat. Bij iOS weet je bij een nieuw toestel dat je minstens 2 jaar aan major upgrades zal ontvangen en als Apple die loslaat dan heb je hem gewoon en is het niet zo dat iPad 1 tot een jaar moet wachten nadat iPad 3 een update heeft gekregen. Het is gewoon heel duidelijk, is de upgrade er dan heeft iedereen hem.

2. Je kent de apps duidelijk niet van de iLife en iWork suites want dat zijn één voor één kwaliteits apps. Als je graag muziek dan kan je inderdaad niet zonder Garageband op een tablet. En als je van muziek maken houdt is iOS echt wel het platform waar je moet zijn want de beste muziekapps zitten op dat platform. Dit is me al meermaals bevestigd door fandroids die zelf muziek maken. Er is wel een rits aan Android software om muziek te maken maar het beste spul zit momenteel nog steeds exclusief op iOS.

Wat de rest van de iLife en iWork suites betreft dat is toch wel één voor één software om U tegen te zeggen. Het zijn apps gemaakt door Apple en je moet al een deftige dev team hebben om de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van die Apps te benaderen. Weinig third party apps halen die kwaliteit dus ja er zijn zeker alternatieven voor op Android maar er zijn er geen diezelfde kwaliteit behalen.

3. Bij iOS kan je ook gewoon andere diensten gebruiken dan iCloud, dropbox was eerst uit op iOS hoor dus ik zie niet in wat je bedoeld met " Bij Android mag je kiezen welke "Cloud-dienst" je wil gebruiken."

En dan ja de belangrijkste reden apps komen eerst uit op iOS. Allemaal voordelen.

Dan zag jij nog veel nadelen namelijk één ;) De iPad heeft geen card reader? De iPad heeft wel een card reader klik en die trekt de prijs op met $29 dus voor ¤528 heb je de "beste" tablet van het moment met cardreader. De enige Android tablet met cardreader die in de buurt komt van de nieuwe iPad is de Asus Infinity en die kost $600.

En ja beste fanboy ik ben ook een fanboy ;)
Omdat IOS staat voor simplicity en het heeft niet zoveel fouten en malware apps als IOS.
Welk onderzoek dan?
Ach dat weer...

Een onderzoek dat uitgevoerd werd door een onbekend bedrijf op een OS (IOS 5) dat net uit was. De meeste apps waren nog niet eens up2date voor IOS5. Het bedrijf was ook nog eens gebacked door Google en de resultaten worden uit context ge-quote... Waarom kijken mensen niet langer dan hun neus lang is.

Eerste hit op google:
http://www.forbes.com/sit...than-android-a-data-dive/

Crittercism, which is backed by Google Ventures

So what does all this data mean? On a basic level, you can see that iOS apps crashed more than Android apps during this time period. But Crittercism’s Levy cautions that this doesn’t necessarily mean that overall iOS apps crash more than Android apps. That’s because Apple had recently released a new version iOS 5 in October. Android’s new Ice Cream Sandwich operating system (Android 4.0), meanwhile, had not been widely released on phones yet at the time of this study. “I expect as Ice Cream Sandwich just launched and the new Nexus S phone launched (during the study), we’ll expect the same situation to occur (with Android) as what happened (with iOS),” Levy says.

My own point: when you get to the top apps, Android’s lower app crash rate than iOS makes less of a difference because they are both well below 1%. However, there was a bigger difference between iOS and Android app crashes in the top quartile of apps than in the third quartile. In other words, the best apps in Android crashed about one third as many times as the best iOS apps, while the second best quartile Android apps crashed about half as much as comparable iOS apps, and in the quartile, the difference between the two operatings systems was even less. So the very top Android apps are achieving a crash rate that, at least in this time period, the best iOS apps can’t match.
Dat flut "onderzoek" was gedaan door een firma met directe (geld) connecties/donaties vanuit Google. linkje
Als het een bedrijf is die crashes onderzoekt...

Dan mogen ze nog betaald worden door Google, het resultaat van hun onderzoek is in principe een query... Kweet nu niet hoeveel je daarin kunt "valsspelen"
Noem mij één reden waarom je met iOS op een tablet beter af bent dan, om maar een zijstraat te noemen, Ice Cream Sandwich op een Asus Transformer Prime.
omdat de ene persoon een iOS persoon is, en de andere een android persoon.

met andere woorden: het hangt er vanaf wat je wil.

Ik wil iOS, jij Android. Cool. Biertje doen? :)
Volgens Phil Schiller wordt alles ge-upscaled, hoeft de developer niks voor te doen
Volgens Phil Schiller wordt alles ge-upscaled, hoeft de developer niks voor te doen
Dat is voor alle bestaande apps. Apple gaat op een bepaald moment retina afdwingen, dat deden ze ook bij de iPhone.
En het scherm maken ze niet eens zelf :).
De A5X is qua performance zo'n 4x sneller dan een Tegra 3 van de concurrentie, en dat op een resolutie van 2038x1536. Sowieso, het scherm is toch wel het belangrijkste van een tablet, en die is ongeëvenaard op dit moment, en dat zal nog wel heel lang duren. Bizarre resolutie en de kleuren zijn 44% beter dan de iPad 2. En voor die prijs is dat echt indrukwekkend.
Mag ik vragen waar dat te vinden is dat die A5X sneller is dan een Tegra 3?
Dat is een claim die werd gemaakt tijdens de keynote, maar claims zijn geen benchmarks. :)
en benchmarks zijn geen real life tests. ook al is de benchmark nog zoo hoog. als er geen software is die meer dan 2 cores kan aansturen dan heb je nog niets aan een benchmark
Er zitten 4 cores in die GPU, geldt daar hetzelfde voor? Met 2 GPU's in een desktop PC ben je ook niet 2x zo snel, dus die claim zal wel ontkrachtigd worden als ze puur uitgerekend hebben dat ze met 4 cores 4x zo snel zijn :)
Ze hebben tijdens de keynote bovendien geclaimed dat ze het breedste aantal frequentiebanden ooit ondersteunen.
"This device is said to have the "most bands ever" -- but he's not saying exactly which ones. "It's​ no small feat. This new iPad has the most wireless bands that has ever shipped."
- Tim Stevens (Engadget live blogger) | bron
Niet heel raar aangezien het 1 van de eerste devices is met 4G. Ga er maar vanuit dat de komende jaren de netwerkchips door ontwikkeld worden zodat we uiteindelijk een 4G worldphone hebben. (Die ook nog eens 3G en zelfs 2G aankunnen)

En aangezien Apple "gewoon" Qualcomm chips hiervoor gebruikt is het niet iets dat men exclusief kan houden.
"Volgens Apple zelf is de A5X viermaal sneller dan een Tegra 3-processor van Nvidia, die over vier cores beschikt."

Er is dus geen bewijs, Apple beweert dit, maar goed het staat dus gewoon in het artikel.
Zal vast wel een waarheid achter zitten, anders roep je dit niet.
De zelfde apple die jaaaaren riep dat Powerpc superieur was aan x86, maar bij de switch naar intel doodleuk riep dat ze ineens 2.5x sneller waren?

Sorry, maar ik kan me slecht voorstellen dat Apple ineens een dual-code SOC uitpoept die vier keer sneller is dan het snelste wat nu op de markt is qua tablet gerichte chips. Zeer waarschijnlijk hebben ze bij apple 1 specifieke spec/benchmark gekozen waarvoor de A5X erg geoptimaliseerd is, waar de Tegra toevallig tegenvalt.
bwa, dat is het voordeel als je de hardware onder controle hebt, je kunt je software optimaliseren voor die specifieke hardware. Een pc waar linux op maat is op gecompileerd, draait ook sneller, dan diezelfde pc met windows.
Hoe ik het opvat is dat vooral de grafische snelheid vier keer beter is dan de tegra 3. Dat geloof ik best. Is ook wel nodig met zo'n resolutie!
En toch ben ik daar niet zo zeker van. De chip die in de 4S zit is tenslotte ook sneller dan de tegra3 in opengl benchmarks. Waar ik overigens alleen maar om kan lachen, helemaal als je na gaat dat NVidia gespecialiseerd is in GPU's.
@Remenic
En toch ben ik daar niet zo zeker van. De chip die in de 4S zit is tenslotte ook sneller dan de tegra3 in opengl benchmarks. Waar ik overigens alleen maar om kan lachen, helemaal als je na gaat dat NVidia gespecialiseerd is in GPU's.
Hoe kun je dit bewijzen. Volgens mij bestaat er geen Tegra 3 device waar OSX op draait of een iPAD waar Android op draait.

Zo lang je niet van gelijke OSen uit gaat en de zelfde benchmark binary kun je hardware benchmarks niet vergelijken
Dit dus:

If you check Nvidia’s financial statements for FY2009, Q2 and Q3, R&D expenditures were more or less 200 million per quarter. This is a 33 percent decrease from the 300 million spent in the first quarter and a return to the 2008 levels. Poor puppy, it was so badly treated that it had woodscrews and a crudely sawed PCB.

Bron:
http://semiaccurate.com/2...ias-rd-spending-examined/


En Apple zo'n 800 mlijoen per jaar.
http://ycharts.com/companies/AAPL/r_and_d_expense


Nvideau aan aan elkaar gerelateerde producten. Zoals deze processor, en apple aan vanalles. En daarnaast hebben ze veel minder ervaring.(zeker de laatste tijd).

Dus het lijkt me inderdaad sterk dat ze over de hele lijn 2x zo snel zijn.

Daarnaast moet je toch ook vooral kijken wat er gebruikt moet worden en kan worden. Een 2x hogere resolutie betekend mogelijk ook dat je 2x meer rekenkracht voor hetzelfde nodig hebt. Waardoor 4x zo snel in dit geval betekend dat je xp van de gebruiker eigenlijk hetzelfde is gebleven.

Maar dit is speculatie.

Wel vind ik dat performance van tablets niet moet vergelijken met dezelfde resolutie (wat je wel doet bij videokaarten) maar hetzelfde programma op de native resolutie. Dat is namelijk wat de gebruiker merkt. Je kan wel sneller zijn op een lagere resolutie als je altijd een hoge resolutie gebruikt dan merkt de gebruiker niks van deze snelheid.
PowerPC was jarenlang ook superieur aan x86, en op een aantal fronten is dat nog altijd het geval.

Waarom denk je dat Microsoft voor de Xbox 360, en Nintendo voor de Wii een PowerPC hebben gebruikt?

Het probleem dat Apple kreeg met PowerPC was dat de Power5 niet voor laptops bruikbaar was ( de powerbooks waren G4's) en de Power6 was zelfs niet bruikbaar voor desktops. (server proc). Die stilstand konden ze niet hebben, en daarom zijn ze overgestapt naar de andere desktop architectuur, eentje waar ze zeker van wisten dat die wel zou blijven doorontwikkelen. (en intel wilde maar wat graag).

de Xbox360 en Wii draaien beiden nog op PowerPC 4 adaptaties.
Je haalt hier de Power serie van IBM en de PowerPC serie. (Van IBM in samenwerking met Motorola en Apple) door elkaar.

De PowerPC serie is nooit verder gekomen dan de Power4 Core (PowerPC 970) en de daarop gebaseerde chips bleken te heet te worden voor laptops. Die dus niet verder kwamen dan Power3 gebaseerde chips.

Doordat IBM geen goede roadmap kon overleggen aan Apple koos Apple daarna maar voor Intel. (En met redelijk wat succes)

Bij de consoles ligt het ook iets gecompliceerder. Zowel de Wii, XBOX360 als de PS3 maken gebruik van de Power core van IBM. Bij de XBox lijkt het inderdaad om het PowerPC variant te gaan, maar bij de andere twee lijkt het (volgens wikipedia) gewoon een gemodificeerde Power core te zijn.

Een PowerPC is gebaseerd op de Power Core, maar niet elke machine met een Power core is een PowerPC.
Als Apple dat zegt dan is het ook zo. Apple staat er voor bekend om claims te maken die achteraf kloppen met benchmarks en real life tests. Zelfs als ze zeggen dat de batterij 10u meegaat dan gaat die ook 10u meer zonder dat je alles moet uitzetten om aan die batterijduur te geraken.

Dat is ook een deel van het succes van Apple. Geen marketingspeak die achteraf totaal niet blijkt te kloppen in real life.
idd, zoals ze ook jarenlang claimden dat hun PowerPC G4 en G5 cpu's veel sneller zouden zijn dan x86 cpu's. Tot ze plots overstapten naar x86 en ineens waren hun PowerPC's dubbel zo snel geworden...

typisch fanboygelul ;(
Van fanboy tot fanboy zal ik je dan maar even wijzen op de reactie die ik plaatste bij dezelfde opmerking in deze topic klik
Tot nu toe als Apple het heeft aangegeven tijdens de presentaties werd dat gestaafd door de benchmarks die door de verschillende partijen daarna maken.

Ik ga er zelf even vanuit dat ze die trend volhouden.
Er is slechts 1 benchmark (glbenchmark), waarvan we niet weten of de renderingkwaliteit op beide platformen dezelfde zijn en welke optimalisatie erin zitten.

Het rare aan die éne benchmark is dat de Tegra3 niet spectaculair beter is dan oudere Socs, terwijl andere Android Benchmarks dit wel tonen...

De tegra processors zijn gekend dat ze niet snel zijn bij default software, maar dat software optimalisaties er wel toe doen. Zo zijn dezelfde spellen voor de Tegra3 van een betere kwaliteit dan op Ipad2.
http://www.youtube.com/watch?v=LQuHVRFphdo

apple heeft het nu over "quad core GPU", maar de Tegra2 heeft 8 cores, en de Tegra3 heeft er zelfs 12.
http://images.anandtech.c...Kal-El/launch/summary.jpg
Dat zegt Apple zelf. Dat valt nog te zien betekent dat dus. Als wat Apple zegt waar is dan zal de A5X heeeeeeel veel sneller zijn dan de oude A5, aangezien het eigenlijk wel bijna zeker is dat de Tegra 3 sneller is dan de A5.
De live-blog (: http://www.engadget.com/2012/03/07/apple-ipad-3-liveblog/) van Engadget zegt zelfs Apple te hebben horen zeggen dat de A5 al twee keer zo snel was als de Tegra 3, maar dat is waarschijnlijk een typo.
... aangezien het eigenlijk wel bijna zeker is dat de Tegra 3 sneller is dan de A5.
Klok voor klok is Tegra 3 zeker niet sneller dan de A5.

Edit @Dreamvoid:
Mee eens, maar Tegra 3 is klok voor klok ook weinig veel sneller dan Tegra 2, zo lijkt het tot nu toe in benchmarks tenminste. De tijd zal uitwijzen of quad-core het grote verschil gaat maken als applicaties er goed gebruik van gaan maken, maar puur wat single-threaded prestaties betreft durf ik de bewering dat een hypothetische A5 op 1.4 Ghz sneller is dan een Tegra 3 op 1.4 Ghz wel aan.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 7 maart 2012 21:07]

De A5 was in de praktijk vergelijkbaar met de Tegra 2. Over de werkelijke performance van A5X vs Tegra 3 kunnen we voorlopig alleen maar speculeren (of Apple geloven).
pardon?

http://www.anandtech.com/...r-sgx543mp2-benchmarked/2

de A5 van de iPad 2 was toch zo'n 2x tot 4x zo snel als de Tegra2 van de Xoom ?
Momenteel is er slechts 1 benchmark cross platform om te vergelijken.
Niemand weet hoeveel deze geoptimaliseerd is voor het ene platform t.o.v. het andere.

Feit is dat de huidige Tegra 3 een veel betere kwaliteit van textures in games kan tonen dan een Ipad2(A5), dus de claim dat de A5 zomaar sneller is dan een Tegra 3 is reeds dubieus.
Daarnaast kan ik op een tegra2 deze benchmark wat manipuleren door te spelen met de kwaliteit van de rendering (in cyanogenmod zit zo'n tool), dus opnieuw: met welke settings wordt GLbenchmark uitgevoerd op de Ipad... No-one knows...
'' Als wat Apple zegt waar is dan zal de A5X heeeeeeel veel sneller zijn dan de oude A5, aangezien het eigenlijk wel bijna zeker is dat de Tegra 3 sneller is dan de A5. ''

Het is eigenlijk wel bijna zeker?
Is het nou wel zeker of niet?
Als het niet zeker is, zoals je zegt met ''bijna'', waarom moet die A5X dan zo heeeeeeeel veel sneller zijn?

Brabbelaar.
Een claim van apple.
Ik vraag me af hoe ze daar bij komen. Volgens anantech is het gewoon een cortex a9 dualcore. Dat lijkt me sterk dat die een quadcore verslaat.

Als het een ARM15 is zou het wel kunnen. Zou me ook niet gek lijken overigens.
anantech heeft vast de nieuwe iPad al vastgehouden en ons er niets over verteld dan dat de processor een A5X is, die waarschijnlijk ''gewoon'' een cortex a9 is..

8)7
4x zo snel volgens Apple, en zei zeggen daarbij niet dat het 4x zo snel is na de aansturing van alle pixels. Wordt afwachten tot er reviews & benchmarks zijn.
Tuurlijk, omdat Apple zegt dat de A5X vier keer zo snel is is dat natuurlijk ook zo (overigens is het volgens Engadget 2 keer zo snel). Zonder Benchmarks, zonder die tablet vast gehouden te hebben weet jij zeker dat die 2 (of 4) keer zo goed is als de Tegra 3, alleen omdat Apple dat zegt?
tot nu toe spreken later gemaakte benchmarks ze niet tegen dus... ja IK geloof dat. als jij dat niet doet dan is dat je goed recht.
Aangezien je in 94 geboren bent en dus waarschijnlijk nog niet echt veel met technologie bezig was destijds is het te vergeven ;) ... Maar Apple bestaat al langer dan de iPod en heeft behoorlijk wilde claims van snelheid gemaakt in het verleden. Zo hielden ze lange tijd bij hoog en laag vol dat de door hun gebruikte PowerPC G4 en G5 cpu's significant sneller waren dan Intel equivalenten. Toen ze echter overstapten op X86 waren die van de ene op de andere dag ineens 2x sneller.

Was het trouwens niet ook Apple die claimde dat een 4" iPhone scherm een te lage PPI zou hebben om "retina display" te mogen heten? Dan ligt de weg daarheen nu open, aangezien 960x640 op 4" alsnog een hogere PPI oplevert dan het scherm van de iPad3.

Desalniettemin een mooie tablet, zeker wat betreft display... Maar of Apple op deze manier zijn voorsprong weet te behouden is een andere vraag.
waarschijnlijk is een 4" iphone geen retina scherm.
de definitie die apple altijd gebruikt heeft is dat de pip hoog genoeg is om bij normaal gebruik geen individuele pixels te kunnen zien. Aangezien je een ipad normaal gesproken gebruikt op een grotere afstand dan een telefoon kan de ppi lager zijn.

zie ook http://www.tuaw.com/2012/...and-hidpi-doing-the-math/
Inderdaad, die voorsprong behouden gaat nog moeilijk voor ze worden. Ik hoop dan ook dat de nieuwe iPhone weer revolutionair gaat worden (ook al heb ik wel de 4s aangeschaft). En ik hoop ook dat de Ipad 4 iets revolutionairs krijgt, want anders vraag ik me af hoe lang Apple nog blijft groeien.

Toch vind ik Macbooks geniaal, ik heb er zelf een sinds September en zou nooit meer terug willen naar Windows. Qua gebruikersgemak loopt Apple toch nog altijd voorop.
De groei is er wel een beetje uit bij de iPad/iPhone markt. Voor de mensen die willen rekenen. Reken eens uit hoeveel iPhones apple moet verkopen als ze de komende 5 jaar dezelfde groei willen vasthouden :)

Als Apple in dit tempo wil blijven groeien moeten ze met een totaal nieuw product komen.
De G4 en G5 cpu's waren dan ook significant sneller dan de intels op het moment dat ze uitkwamen maar Motorola slaagde er niet die trend vol te houden. Intel maakte sneller progressie vandaar de Intel Macs 2 sneller waren eens Apple op Intel overstapte. Je vergeet dat de originele G5 toen al jaren uit was.
4x sneller dan de Tegra 3. Waarmee? Er zijn bepaalde benchmarks waar of iOS of Android altijd beter uitkomt omdat het daarvoor geoptimaliseerd is. Overigens word nergens gezegd dat die benchmark niet op dezelfde resolutie werd gedraaid als de Tegra 3 dat doet.

Ook 44% betere kleuren vind ik zoiets ongrijpbaars. Ik geloof best dat het beter is, en het zal best, maar benchmarks, onderbouwing of externe bronnen kan je er niks van zeggen.
Het gaat mij op het laden van grote apps, het uitvoeren van taken e.d.
Benchmarks zeggen helemaal niets.

Lijkt me overigens sterk dat hij een app 4 keer sneller laadt..
Ik denk dat ze die 44% halen uit dat er waarschijnlijk een wide gamut ips paneel inzit die een 44% wijder gamut heeft. Niet kleurbeheerde afbeeldingen zien er dan een stuk verzadigder uit. En dat is natuurlijk in de ogen van Apple marketing ook gelijk 44% beter.

Overigens hebben o.a. de nieuwe Samsung tabs lps (Samsungs equivalent van ips) en de nieuwe Asus en Toshiba tablets ips schermen, welke waarschijnlijk een vergelijkbaar gamut hebben.
Het gaat niet om getalletjes maar om de prestatie van de iPad waarbij de software volledig is afgestemd op de hardware.

En daar is Apple juist ontzettend goed in en ook de reden het vaak juist zo snel is.
never mind

[Reactie gewijzigd door llee op 8 maart 2012 09:09]

Grappig hoe al die jankende Androids hier weer komen zeuren dat je toch niks aan zo'n scherm hebt omdat developers de apps nog moeten aanpassen. _/-\o_

Als het aan jullie ligt rijden we nog steeds rond met vierkante wielen, dat die Android fabrikanten alles kopieren van Apple daar kunnen zij toch niks aan doen? Volgens mij heeft Apple de smartphone en tablet leven ingeblaast en dan willen jullie het woord innovatie nog in de mond nemen. Of denken jullie dat Apple elke jaar met een nieuw product op de markt gaat komen dat de hele wereld veranderd, blijven jullie lekker die zonnebrilletjes dragen van Google om vrienden te zoeken op Google+.

cya
Ik ben reuze benieuwd hoe andere fabrikanten Apple proberen bij te benen
Qua hardware zal dit heel snel gaan. De evolutie op hardware gebied is bijna niet bij te benen.
Qua User Interface is Apple al lang voorbij gestreefd. De interface van iOS is gewoon gedateerd, ongebruiksvriendelijk en saai. Dat is meteen ook de reden dat dit geen schokkende upgrade is op de iPad 2. Het is meer een evolutionaire hardware update net als de iPhone 4S dat was op de iPhone 4. Daarnaast lees ik niets over eventuele aansluitmogelijkheden die de iPad 1 & 2 missen, zoals een USB aansluiting en een ingebouwde cardreader. Daar slaat Apple imo de plank weer compleet mis. Dat maakt dat deze nieuwe iPad ook niets bijzonders toevoegt aan de bestaande lijn behalve de hogere resolutie. Kortom, niets bijzonders als je het mij vraagt.

Het wordt imo tijd dat de tablet markt wat meer opengebroken wordt. Met Windows 8 in het verschiet zie ik dat helemaal goed komen. De iPad is gewoon niet meer uniek genoeg om lang staande te blijven in de snelle ontwikkelingen die gaande zijn. Persoonlijk vind ik het dan ook wel tijd worden dat de tablet meer waar voor je geld gaat bieden. Ik denk dan aan een vervagende grens tussen desktop en tablet en meer aansluitmogelijkheden, betere integratie met social media en meer mogelijkheden voor bedrijven.
mwa de resolutie vand e iPhone kom je ook nog niet erg veel tegen anders...
Sony Xperia s heeft meer ppi.

Verder heeft LCP wel een beetje gelijk, apple laat niet echt baanbrekende verbeteringen zien qua software, terwijl de concurrentie op dit gebied juist niet stilzit. De interface is simpelweg ouderwets. Hier verwacht ik juist dat zo'n bedrijf als Apple innovatief is. Maar het enige wat ze showen zijn in feite innovaties van andere technologiebedrijven en brengen dat samen in de ipad onder hun naam.

De verbeteringen op hardware gebied waren allemaal gelekt en verwacht. Geen schokkende keynote dus.
''De verbeteringen op hardware gebied waren allemaal gelekt en verwacht. Geen schokkende keynote dus.''

Gelekt?
Bij elk Apple product komen er tig geruchten, iedereen roept wat.
Als er van 1 t/m 9 word geroepen en het is 5, makkelijk zat, wist iedereen al!
Ze waren voorspeld, dus op de een of andere manier naar buiten gekomen. Dat kan via medewerkers (erg onwaarschijnlijk), maar eerder via andere fabrikanten en wat voor onderdelen worden verspreid. Dit valt dan wel te herleiden.
Sony Xperia s is nog geen week uit en is een tikkie groter dan een iPhone 4(s), maar inderdaad een hogere ppi. Echter wel 20 maanden nadat de iPhone 4 uitkwam en 300ppi+ had. De concurrentie komt dus wel met gelijkwaardige (dan wel betere) producten op de markt, het duurt echter even.

Hoewel de hardware verbeteringen niet 'schokkend' te noemen zijn voor ons Tweakers (wij wisten dat het er aan zou komen), zal dat de doorsnee iPad doelgroep een worst wezen: "Ohhh! Pretty pictures..." ;-) Dat maakt het echter niet zo dat we de snelheids verbeteringen niet op prijs stellen.
De specs van Apple is geen heilige graal of een doelstelling om te moeten overtreffen of te evernaren op dezelfde vlakken. De markt laat namelijk zien dat er meer dan voldoende animo is voor een groter scherm met een iets lagere resolutie. De keuze voor de resolutie die apple toepast is gedaan om de verhoudingen van het beeld gelijk te houden bij het uitsmeren van lagere resolutie apps.
Het is niet dat de concurrent ze niet kan bijhouden (want dat kunnen ze wel degelijk), ze leggen de focues gewoon op andere zaken en daarin laten ze al langer zien dat ze het net zo goed en vaak beter kunnen.
Er is ook voldoende animo voor Crack, Cocaine en andere drugs op de markt, dat betekent nog niet dat het goed voor je is. Mensen kopen liever iets goedkoops wat ze willen hebben dan iets duurs, zonder naar de onderliggende kwaliteit te kijken. Als Tweakers weten we bv. dat een TN scherm kwalitatief slechter is dan een IPS, maar er worden enorm veel IN schermen verkocht omdat de consument het verschil niet weet (of überhaupt niet weet dat er verschil is). Zelfde geld voor de displays die Apple gebruikt in z'n iPhone 4(s) en iPad 1&2, in vergelijking met displays van een hoop concurrenten, er staat een leuk artikeltje in de C't (Nederlandse versie, die van maart geloof ik).

Verder kan ik zeggen dat zeker in het begin van de iPad, de concurrentie helemaal niet Apple kon bijbenen en dat tablets van vergelijkbare kwaliteit veel duurder bleken dan de iPad. Ik weet dat de concurrenten al een hele tijd bezig zijn met hogere resolutie tablets, maar tot op heden zijn ze er nog niet mee op de markt gekomen voor 'redelijke' prijzen.
Grappig dat je windows in deze noemt. De reviews van de tiles in de metro interfaces waren aanvankelijk lovend: origineel en vernieuwend. Maar de gebruikers ervaring na een aantal maanden laat wel een beetje doorklinken dat het wat aan de saaie kant is.

Persoonlijk maakt het me niet zo veel uit. Zowel op mijn android telefoon als op mijn iPad kijk ik niet zo veel naar het os. Het zijn toch vooral de apps die het doen. Maar dat kan voor iedereen verschillend zijn.
De luxe is dat we niet naar het OS hoeven te kijken, het werkt vloeiend en dat is belangrijk in de gebruikers ervaring.
Android gebruikers hebben liever Widgets en een hele hoop meuk in hun geheugen staan, ook direct de reden waarom die toestellen zo geweldig lopen als je een paar apps in de achtergrond hebt draaien.
Inderdaad... het OS is slechts een seveerblaadje van de apps. Het moet niet te veel in de weg zitten of op vallen.
Dat meen je niet " ongebruiksvriendelijk en saai". Waarschijnlijk is juist de gebruiksvriendelijkheid het sterkste punt van IOS. Iedereen kan er snel mee werken.
Je noemt allemaal zogenaamde nadelen en vraagt af wanneer de markt gaat openbreken. Zou je toch te denken moeten zetten dat Apple nog steeds met straatlengtes voorsprong een sterk product in de markt heeft?
Gebruiksvriendelijk kan ook betekenen dat je dingen kunt doen die je wil. En laten we eerlijk zijn, veel dingen waarvan Apple vindt dat ze niet nodig zijn, kun je ook niet doen. Voor veel mensen is dat prima, maar voor velen niet en dat is dus niet gebruiksvriendelijk.

Was dat het wel, dan was er ook geen jailbreak scene.
Same geld voor Android. Waarom zijn er anders custom ROM's?
Die ROM's zijn er dus omdat je dingen kunt doen die je wil op een een Android (zoals Fly-guy ook al aangeeft).

De standaard versie van Android geeft je gewoon de lay-out van de makers van Android.
In die lay-out zal meer als 50% van de gebruikers zich kunnen vinden, net zoals gebruikers zich in de lay-out van Apple zich thuis voelen.

Vervolgens heb je wel de keus, om buitenom de market applicatie te installeren.
Kun je heel makkelijk bestanden uitwisselen met andere apparaten of opslag mediums.
Ook zit je niet vast aan Itunes of iets dergelijks.

Bovendien heb je voor Android zowel high-end tablets als budget tablets in tientallen verschillende uitvoeringen met toegevoegde of juist weggelaten functionaliteit.
Ze bereiken dus een veel groter publiek, en met name in de opkomende landen zal dit veel eerder aanslaan.
ik kan op mijn horloge ook niet bellen, film kijken .... ze beperken daar alles zo onwijs, stomme bedrijven zeg.

Dude! wake up!
Maar moest je telefoon een FullHD scherm, microfoon en speakers, camera, ... kortom alle hardware aan boord hebben, en het enkel uit onwil is van je horlogemerk is dat het niet kan, zou het een andere zaak zijn. Wat je nu van vergelijking trekt is ronduit idioot.
De interface van iOS is gewoon gedateerd, ongebruiksvriendelijk en saai[
dafuq? ongebruiksvriendelijk? eh wil niet veel zeggen hoor, maar is het niet een klein beetje zo dat Android exact hetzelfde idee heeft qua interface en net als zo'n beetje iedere andere smartphone, een homescreen met icons heeft?

bovendien kom je deze resolutie echt nergens tegen. zelfs niet op TV's. Alleen professionele monitoren gaan er voorbij, want de rest is alleen maar dat waardeloze full HD.
maar is het niet een klein beetje zo dat Android exact hetzelfde idee heeft qua interface en net als zo'n beetje iedere andere smartphone, een homescreen met icons heeft?
Android is niets anders dan een schaamteloze kopie van iOS en Windows Mobile. Daar zit totaal geen innovativiteit in, maar dat terzijde.

De homescreens met icons is nou juist wat ik bedoel met ongebruiksvriendelijk. De statische interface doet nagenoeg niets voor de gebruiker en je ziet door de bomen het bos niet meer door al die icoontjes.
Apple laat niet echt baanbrekende verbeteringen zien qua software, terwijl de concurrentie op dit gebied juist niet stilzit
My point exactly. Bedrijven zoals Microsoft zijn de laatste tijd juist innovatief en vernieuwend bezig als het aankomt op de gebruikersinterface. Persoonlijk ben ik die icoontjes interface al jaren zat. Dat is ook de reden dat ik een Windows Phone heb. Een interface (Metro) die echt iets voor de gebruiker doet en die je de meeste taken veel sneller laat uitvoeren door de uitstekende integraties. iOS loopt wat dat betreft gewoon achter.
waar denk je dat alle UI element inspiratie vandaan komt ? vroeger alles in checkboxes, nu ineens alles in switches "on/off".

weet niet of je hebt mee gekeken met de keynote, iPhoto voor ipad laat weer even zien hoe je een app hoort te designen, Adobe met Photoshop Touch mag weer terug naar de drawing board.

Al die details waar Apple juist aan denkt, zie ook de "new" iPad site zit vol met kleine techniekjes waar menig webdev zich weer over zal buigen.

Ik denk dat je teveel in het OS denkt, terwijl Apple in het consumeren + produceren van content denkt, dat doe je met apps, daar zit je het grootste deel van de tijd, hoe kom je in zo'n app ? op een icoon tappen.
Om nog even door te gaan op het feit waarom Apple faalt qua interface t.o.v. de concurrentie: Ze hebben de afgelopen jaren alleen functionaliteit toegevoegd, maar de interface is niet veel veranderd. Ze leunen al jaren op icoontjes gepositioneerd op meerdere homescreens. Die icoontjes geven geen informatie. Hier kan je dus veel meer mee, op zich heb je maar één of twee homescreen nodig met apps. De andere homescreens zouden veel gewenste info of toegang tot media kunnen weergeven op een vaste manier. Dat zijn toch de dingen waar het veel voor gebruikt wordt. Maar hier moet je dan een app voor opstarten.

Het wordt bij veel icoontjes zelfs onoverzichtelijk, daarnaast is de ene ipad de andere dus niet meer. Het is zoeken, snelle, eenduidige bediening is er dus niet. Mensen willen routine opbouwen in het bedienen van apparaten. Dat is niet mogelijk. Het fijne aan vroegere telefoons was dat ik na een maand met ogen dicht door de interface kon vliegen. Dit is niet meer mogelijk, en dat maakt de bediening traag. Enerzijds komt dat door geen feedback aan de vingers, anderzijds door de flexibiliteit warboel in de interfaces vanwege al die verspreide apps.

Eigenlijk snap ik het niet. Een vaste interface zou veel meer bij Apple's-alles-wordt-voor-je-bepaald-en-versimpeld strategie passen. Maar toch geven ze die flexibiliteit niet.
Nollekeuh, ik snap je klachten rond de icoontjes. Je hebt idd "maar" 400 app's dat je kan beheren per pagina (maximum 20 mappen per pagina met telkens 20 app's maximum)

Om notificaties te zien dien je idd een app op te starten (aangegeven via icoontje bij deze app) of via de notificatie balk bovenaan naar beneden te schuiven. Live Tiles of widgets zijn misschien wel een gemis. Maar het marktaandeel van de iPad bewijst dat dit geen nadeel is voor de gebruikers.

Idd, de ene iPad is de andere niet. En Angry Birds staat bij mij dus idd misschien ergens anders dan bij jou. Net daarom kan je indien je naar je zoekscherm gaat (scherm uiterst links) en daar gewoon Angry Birds indrukt deze app makkelijk vinden, evenals berichten/mails/bestanden/... die deze tekst bevatten.
Maar de ene Samsung Galaxy Tab is de andere niet. Ik ben overtuigd dat jou toestel ook hier er anders zal uitzien als bij mij.

Een groep van 12 app's (Berichten, Contacten, Notities, Herinneringen, Kaarten, video's, YouTube, iTunes, App Store, Game Center, Instellingen en Kiosk) kan je ook niet wissen zodat je hier alvast niets fout mee kan doen.
Je kent er blijkbar niet veel van. NIEMAND gebruikt deze resolutie omdat het 4:3 formaat is. Enigzins heeft dat voordeel voor het lezen van boeken enzo maar voor media is het een ramp. Het scherm van de ipad is bijna een vierkant.

En waardelozen fhd ? Wat wil je dan een 46+ incher die gewoon vierkant is ? Dan gaan we terug naar de jaren 90 hoor. Verder heeft samsung een tablet in ontwikkeling met een veel hogere resolutie.

En trouwens je ziet het bijna niet dat jet scherm een hogere resolutie jeeft dan bijvoorbeeld een Transformer Prime want de interface word altijd zo veel mogelijk aangepast aan je tablet.
Met boeken, video, foto, games etcetera zie je het prima. En daarnaast is in ontwikkeling wat heel anders dan in maart 2012 op de markt. De resolutie van het scherm is geweldig, bij elk andere apparaat dat je voor 500 zou kunnen kopen met deze reso zou bij iedereen de mond openvallen. Niet zo haten allemaal.
Ja in derdaad... Samsung rent struikelend naar de kopieer machine. Ze trekken de net geïntroduceerde Galaxy Tab 2 weer uit de rekken en doen er een HD display in. Het gekke is.... is zou er niet eens van opkijken als binnen ze dit binnen 2 maanden voor elkaar hebben.
Ongebruiksvriendelijk???
Mag ik weten waar je dat vandaan haalt? Android is niet meteen het meest gebruiksvriendelijke OS op de markt. Al zeker niet op tablets. En andere alternatieven zijn er niet echt op dit moment.

*Edit*
Windows Phone is een geweldige OS! Waar idd veel geïntegreerd is... Gewoon geweldig hoe de People tile alle gegevens beheert, hoe skydrive geïntegreerd is,...

Maar vertel me eens welke 10" tablet draait Windows Phone...?

Je iconen plaats je toch zelf waar je wil op je iPad. Mijn dochter van 4 jaar vindt zelf haar app's terug (allemaal geordend in verschillende mappen).
Anders kan je indien je naar je zoekscherm gaat (scherm uiterst links) en daar gewoon Angry Birds indrukt deze app makkelijk vinden, evenals berichten/mails/bestanden/... die deze tekst bevatten.
Je foto's vind je gewoon terug in je iPhoto app...

[Reactie gewijzigd door Zavantas op 7 maart 2012 21:12]

En andere alternatieven zijn er niet echt op dit moment.
Windows Phone ;)
Ongebruiksvriendelijk???
Mag ik weten waar je dat vandaan haalt?
Kijk, mijn vriendin heeft een iPad 2. Ik wordt helemaal gestoord van die icoontjes. Je zoekt je de pleuris omdat er geen eenheid en structuur in zit. Daarnaast heb je voor alles een app nodig. Wil je je foto's bekijken, moet je je eerst af vragen waar ze ook alweer staan. Dan open je Facebook, Flickr, Camera roll etc. totdat je ze gevonden hebt. Om maar een voorbeeld te noemen. De mailclient is om te huilen om maar te zwijgen over de auto correct. Er is geen ingebouwde filebrowser aanwezig, dus je bestanden die je op een NAS o.i.d. hebt staan kun je alleen benaderen met een (dure) 3rd party app. iCloud is alleen compatible met Apple producten en veel bedieningselementen zijn klein en ongestructureerd.

Dát bedoel ik met ongebruiksvriendelijk. iOS is een platform voor apps en niet een platform voor de gebruiker. Zo zie ik het en daarom ben ik niet onder de indruk.
Windows 8 heeft dezelfde interface als Windows Phone, dus misschien eerst nadenken voor je zo'n reactie zet.
Windows 8 is nog niet uit. Ik verwacht daar ook veel van maar als het nog tot het eind van het jaar duurt is het alweer bijna tijd voor de iPad 4....
Ik heb een Synology NAS en kan met de gratis Apps van Synology alles bekijken met een enkele klik. Hoezo dure 3d party Apps?
Een kind van 4 dat nog niet kan lezen en schrijven, een een 77 jarige die nog nooit met een computer gewerkt heeft, die vindt er zijn weg op terug (en die kleine van 4 krijgt zelfs de content op de grote tv), dat wil ik nog eens zien gebeuren op een android.


Dat noem ik gebruiksvriendelijk.
ehm..mijn dochter van 2.5 en mijn zoontje sinds zijn 3e? Op mijn HTC met android weten ze prima hoe het werkt en nu een tablet van de Intertoys kunnen ze ook alles prima vinden..mijn opa van 83 vond het ook wel gaaf speelgoed ;-)
Mijn vader en oom van 55+ hebben er ook helemaal geen problemen mee...

Genoeg kinderen van 3 die prima weten hoe een DVD speler werkt hoor ;-)

[Reactie gewijzigd door james81 op 8 maart 2012 08:26]

De interface van iOS is misschien gedateerd en saai, maar na drie weken Android 4.0 wist ik niet hoe snel ik terug moest naar iOS. Als gedateerd en saai betekent dat het juist wel gebruiksvriendelijk is en altijd werkt kies ik daar toch wel voor.

En cardreaders en USB aansluitingen hebben toch niet echt de toekomst? Apple heeft iCloud bedacht zodat je niet meer hoeft te klieren met kabels en alles gewoon lekker draadloos doet (foto's, muziek, contacten, agenda, etc.). Dat heeft niks met planken mis slaan te maken.

Ik hoop dat ik over een tijdje geen enkel apparaat meer via USB hoef aan te sluiten en dat mijn DSLR ook gewoon synchroniseert via m'n netwerk, zodat ik geen SD kaartjes meer in en uit dat ding hoef te halen.

Dan nog alles opladen via inductie en alle USB kabels en geheugenkaartjes kunnen de deur uit, en geen apparaten meer met storende openingen voor allerlei verschillende kabels ;)
De ipad heeft al jaren geen USB poort en nog roep jij dat je hoopt dat in de toekomst..... Misschien heb je gelijk, maar dan zijn we al bij ipad 5/6 en heb je dus vele ipads die omwegen/adapters nodig hebben om dingen voor elkaar te krijgen.
De ipad heeft al jaren geen USB poort
De iPad heeft gewoon een USB poort alleen zitten de betreffende pennetjes op de dock connector.
De iPad camera connection kit is niets meer dan een verloopje van die pennetjes naar een standaard USB female connector.
De nieuwe Canon Ixus 510 HS synchroniseert gewoon met je iPad via WiFi verbinding. Dus idd geen usb kabeltje meer nodig.
En daarnaast heb je idd de mogelijkheid om gebruik te maken van iCloud.
Je kunt met een Eye-fi kaartje al via wifi je foto's syncen...
Als je geld teveel hebt is dat idd DE IDEALE OPLOSSING |:(
Anders maak je gewoon gebruik van syncen over WiFi tussen je iPad en DSLR toestel of maak je gebruik van de "camera kit".
Hier een voorbeeldje: http://jesserosten.com/2010/wireless-tethering-to-ipad

Weet wel niet of de nieuwe iPad RAW ondersteund, maar hij ondersteund wel foto's tot 19 MP. Heb al op forums gelezen dat RAW bestanden vanaf bv. een Nikon D300 zonder problemen op een iPad bekeken kunnen worden.
Ik probeer ook niet te beweren dat het morgen de realiteit is, maar als je mij 5 jaar geleden had gezegd dat ik thuis met 12 - 14 megabyte per seconde kon down- en uploaden had ik je ook voor gek verklaard. Op mijn netwerk thuis heb ik dus binnen 2 seconden een flinke foto op iCloud staan (en dus binnen een paar seconden ook op mijn iPad, iPhone en MacBook).

Feit is dat netwerken steeds sneller worden en dat de content (en de overdracht daarvan) steeds minder gebonden is aan apparaten en kabels, en dat vind ik een mooie ontwikkeling, en daar draagt een apparaat als een iPad en een fabrikant als Apple flink aan bij. En totdat andere fabrikanten met iets beters (lees gebruiksvriendelijker en intuïtiever komen) ben ik graag een "fanboy" ;)
Ik zie die toekomst tegemoet, ware het niet dat het nu vrijwel onmogelijk is om foto's van mijn DSLR snel op een Ipad te bekijken, waar dit mooie scherm zich goed voor zou lenen.

Verder verbaas ik me over de nieuwe naamgeving, hoewel ik het begin te begrijpen, kijkend naar Apples andere productlijnen. Ik zie bij nader inzien toch de meerwaarde van deze vernieuwingen in, niet omdat de gebruikerservaring beter wordt, maar omdat een goed product nu op de juiste vlakken is geperfectioneerd. The new Ipad mag met recht "resolutionary" genoemd worden.

[Reactie gewijzigd door seekwekkeg11 op 7 maart 2012 21:46]

[...]


Qua User Interface is Apple al lang voorbij gestreefd. De interface van iOS is gewoon gedateerd, ongebruiksvriendelijk en saai. Dat is meteen ook de reden dat dit geen schokkende upgrade is op de iPad 2.
Saai en gedateerd als minpunt? Ik heb net even Win8 op mijn laptop gehad, en dat is modern en zeker niet saai. Maar ik vindt het een gruwel. Mijn vrouw vroeg me of ik op mijn telefoon bezig was, en toen ik haar vertelde dat het win8 was zei ze onmiddelijk dat ze dat niet wilde op haar systeem.
De interface van een OS hoort gewoon overzichtelijk en niet in het oog springend te zijn met snoepjes kleuren. En dat doet Apple prima.

Dat dit geen schokkende update is ben ik met je eens. Het is nieuwere hardware, aangepast aan wat er nu op de markt is. Meer niet.
Apple kon echt extra punten scoren door:

- Een Quad Core in te bouwen, we zijn het Dual Core tijdperk al weer bijna voorbij in Tablets. Een Cortex A9 heeft ook 'maar' een maximale snelheid van 2Ghz op twee kernen. Dit is natuurlijk erg snel, maar zeer High-End is het niet meer. En aangezien Apple producten meestal een langere verkooptijd hebben dan een normale Tablet valt dit mij tegen.
- Een extra 'Energy-saving Core' à la Nvidia, dit verlengd je accuduur enorm! Het automatisch laten terugklokken van je processor werkt natuurlijk ook, maar het is niet mogelijk om een hele core uit te schakelen, dit is natuurlijk dus minder zuinig.
- Een betere camera, Samsung heeft al bewezen dat een 8MP camera in een telefoon past.
- Meer ondersteuning voor talen, vooral kleinere talen zoals Nederlands worden weer eens compleet genegeerd, erg sonde...

Aan de ander de kant heeft Apple wel een echte hardcore resolutie! Helaas wel een weinig gebruikt formaat. Maar dit zorgt er natuurlijk wel voor dat het steeds waarschijnlijker is dat de Galaxy S III een 1920*1080p scherm krijgt!

[Reactie gewijzigd door ObAt op 7 maart 2012 20:18]

Uit de meeste accu tests blijkt die "energy-saving core" niet zo heel veel winst te halen. In ieder geval niet in de transformer prime. max 10%-5% lagere accuduur.
En sony heeft een 12 MP camera en Nokia een 32 MP camera (al is die door een trucje).
MP wil niet veel zeggen, het gaat om de KWALITEIT van de camera.
Als de kwaliteit van de fotos beter zijn op een 5 MP camera dan op een 8 MP camera, dan ga je mij zeker niet horen klagen....
Voor iedereen die over het gewicht valt,

Wordt eens wakker!

Ik wil Apple graag bedanken voor het besluit dat ze genomen hebben. Eindelijk een in mijn ogen verstandige afweging. (en toch komt er voorlopig geen apple product bij mij in huis :P)

Hebben jullie de accu gezien? (http://www.anandtech.com/...mer-pad-infinity-in-specs) Die heeft een bijna 2 keer zo grote capaciteit als die van asus.

In mijn ogen is het gewoon onverantwoord dat je een super tablet heb, welke je maar heel kort kan gebruiken omdat je hem zo dun mogelijk wil hebben. Als je het mij vraagt mogen ze een regel instellen dat een apparaat het minimaal 24 uur uit moet uithouden ofzo. Het hele idee van een portable apparaat verdwijnt als je hem continu aan een kabel moet hangen.
Maar wat is de naam van deze nieuwe ipad?
Als je de tijd had genomen om het artikel ook te lezen had je gezien dat het de Ipad HD is.

On: Mooie specs, ben benieuwd naar real-life vergelijkingen tussen zijn voorgangers en concurrenten. Zien of de nieuwe chip ook daadwerkelijk zoveel sneller is (aangezien er wel veel meer pixels moeten worden aangestuurd.

edit; Ik begrijp dat mijn reactie nu wellicht raar lijkt, maar eerder stond in het artikel van Tweakers toch echt een aantal keren 'iPad HD' vermeldt. Dat er achteraf zaken in de tekst worden aangepast kan ik weinig aan doen.

[Reactie gewijzigd door digitalbullet op 7 maart 2012 19:58]

De nieuwe iPad heet "the new iPad". Erg vreemd als je het mij vraagt, sinds de eerste iPhone in 2007 heeft Apple altijd een naam gegeven aan opvolgers.
Lijkt me ook lastig vragen in de winkel. Mag ik van u een nieuwe iPad :S
En iPad 2 is een tweede hands? Die is toch ook nieuw?

Ik zat net bij Engadget live mee te kijken en daar werd gezegd:

"3rd-generation iPad." That was just quoted in an Apple promo video.

Dus Apple noemt het zelf de 3e generatie en toch besluiten ze het "the new iPad" te noemen.

Ben benieuwd hoe ze de volgende iPad gaan noemen terwijl ze "the new iPad" blijven verkopen (net zoals ze nu doen met de iPad 2).

Als Steve nog had geleefd ...
Dan had dat ook zo geweest..

Kijkende naar het verleden de iPod Nano hield ook gewoon de naam iPod Nano ook al werd er een nieuwe versie (generatie) uitgebracht. Eigenlijk geeft Apple vaker niet dan wel een nummer aan hun producten. De iPhone reeks en iPad 2 zijn daarop eigenlijk een uitzondering.
Op de doos van de iPad2 staat ook alleen maar 'iPad' niet iPad2.

Apple verkoopt in principe maar 1 versie tegelijk dus is het gewoon de laatste versie iPad aka iPad3/iPadHD

Als er net een nieuwe versie uit komt worden de oude in de uitverkoop gedaan en dan zetten ze er wel eens een nummer bij voor de duidelijkheid.
zie http://store.apple.com/uk/browse/home/shop_ipad/family/ipad
iPad3 word aangeduid met 'the new iPad' en iPad2 staat er als 'iPad2'
Ik zou het net aanpassen in mijn bericht inderdaad.

Maar wellicht is het een bewuste strategie om mensen niet een 'iPad 3' te laten kopen, maar een 'iPad', wat voor de minder welvarende mens dus ook een oudere iPad 2 kan zijn (die blijven ze immers ook verkopen).
Ik weet niks, ik geef een mogelijke verklaring als reactie op MarcoC. Waarom het gelijk dom lullen noemen?

We zullen zien aan het eind van de presentatie of de nieuwe iPad nog een naam krijgt.

edit: The new iPad, dus toch niet echt een naam.

[Reactie gewijzigd door digitalbullet op 7 maart 2012 20:36]

Als jij de tijd had genomen om verder te kijken dan wat tweakers.net schrijft, kom je erachter dat het helemaal geen iPad HD heet, en door Apple zelf is aangekondigd als "The new iPad".
In welk artikel staat het? Het kan nog steeds Ipad HD zijn, maar ook Ipad 3. Het is in ieder geval wel de 3e generatie Ipad.
Ze noemen het "de nieuwe iPad" dus geen iPad3 of iPad HD of zelfs iPad2s. Denk dat ze niet de fout willen maken als destijds met de "iPhone5" die achteraf slechts een kleine update bleek.
Is nog niet bekend gemaakt.

[Reactie gewijzigd door John op 7 maart 2012 20:03]

gok gewoon ipad (2012)
Is nog niet bekend.
New iPad - that's all :-)
Misschien wel 'early 2012 iPad'. Zelfde naam strategie als dat ze hanteren bij de iMac's en Macbooks?
Hopelijk dat de iPad2's nu gedumpt worden. Ik wil er wel eentje hebben maar vind ze toch nog te duur.
De android tablets met 1920*1200 en tegra 3 kosten 599 euro
de ipad 3 zou 499 euro kosten. Met zulke hardware specs Ik vind dat niet duur.
Hou marktplaats in de gaten. Ik ken een aantal gekken die 2 weken geleden hun iPad2 al hebben weg gedaan voor een spot prijsje
https://www.facebook.com/2dehands/posts/375871419099497
Ze zijn al lang bezig precies met iPad's te dumpen op 2dehands sites, als je het niet nieuw moet hebben, misschien vind je een interessante aanbieding?
Ik vind dit niet echt grote verandering. Alleen het scherm en de processor beter
Wat had je dan verwacht? De iPhone verandert ook amper en wordt continue in hernieuwde vorm uitgebracht. Moet je nu eens kijken hoeveel mensen hun iPad 2 dumpen en direct de iPad 3 aan gaan komen. En over 'n half jaartje komt de iPad 4 alweer waarschijnlijk. Al moet ik zeggen dat 4x scherpere resolutie wel erg indrukwekkend klinkt. Kon het nog scherper dan?
Wat niels673 zegt is precies wat ik zeg op andere fora. Mensen vragen zich dan ook af wat ik 'anders had verwacht', maar ik (of in dit geval niels673) heb toch niet gezegd dat ik wat anders verwachtte?
Het is gewoon een kleine verandering in mijn ogen. Natuurlijk, het scherm is mooier, alles draait soepeler en je maakt mooiere foto's, maar als ik op straat loop en ze tonen een iPad 3 dan ren ik er niet gelijk naar toe om hem te gaan testen; Ik weet hoe hij eruit ziet, dat hij iets sneller loopt en iets mooier is.

Aan de andere kant, als ik op straat loop en de Padfone wordt getoond, dan ben ik er als 1e bij om hem te testen en om er mee te spelen. Er zit gewoon geen nieuw 'idee'. Alles heeft een facelift gekregen, maar er is verder niks nieuws.

En wat je daarna zegt vind ik pure onzin/speculatie. Ik volg zo'n 3-4 nieuwssites en nog helemaal nergens is iets over een iPad 4 opgedoken die binnen een half jaar zal komen.
Waar baseer jij dit op? Als je naar de geschiedenis van Apple kijkt zul je zien dat ze altijd alles een upgrade geven op een 1-jaar basis (met uitzondering van de iPhone 4s, die na langer dan een jaar een upgrade kreeg) en dat ze met de iPad 4 afwijken van hun gewoontes en zelfs eerder gebeurde afwijkingen lijkt me erg sterk.
geenstijl.nl heeft een artikel met een link naar een site waarin wordt gehind naar een update over 7 maanden naar een echt revolutionair model.

http://www.macrumors.com/...pad-3-as-interim-upgrade/
Vier keer zoveel pixels, de camera een flinke upgrade, veel betere graphics (ondanks dat de iPad 2 nog steeds de beste is geloof ik). Wat had er beter gekund dan :) ?
Met afstand de hoogste resolutie en een snellere processor en GPU (hoe dat zich verhoudt t.o.v. de Tegra3 moeten we ff afwachten, claims als "4x sneller" neem ik niet zomaar van Apple aan ;)). Ik vind het best indrukwekkend hoor :)

Ik ben helemaal geen Apple-fan en wilde eigenlijk een Tegra3-apparaat kopen, de Asus TF Pad Infinity bijvoorbeeld, maar als de speculaties kloppen over de prijzen kan ik nog wel 's van mijn geloof vallen :X
was apple niet dat bedrijf wat "altijd" met oude hardware op de markt kwam ? iPad 2 loopt nog steeds rondjes om alle overige tablets, nu komen ze hier mee. scherm word te mooi en gaming word een aardige ervaring, vergeet airplay met de nieuwe appletv ook niet.
De TF Infinity heeft een ppi van 224 en de new iPad/iPad 3/iPad HD/iPad 2s een ppi van 264. Nou heb ik er zelf niet echt veel verstand van, maar zoveel verschil lijkt dat toch niet te zijn? Ben er zelf ook wel benieuwd naar, want mijn idee was ook om een Transformer Infitinity te kopen.
Het scherm is drastisch verbeterd
De camera is verbeterd
De processor is verbeterd
De grafische processor is verbeterd
De ondersteunde soorten netwerken zijn verbeterd
De batterij is verbeterd (want de gebruiksduur is onveranderd gebleven)

Wat had je nog meer willen zien, want mij ontgaat het dan eigenlijk wat je nog mist. Volgens mij zou jij meer tevreden zijn als ze alles hetzelfde hadden gelaten en hem een iets ander uiterlijk hadden gegeven?

Oh en dan vergeet ik er nog 1 maar die wordt nooit door Apple genoemd, er zijn grote aanwijzingen dat het interne geheugen verdubbelt is naar 1 Gigabyte.

En over de dikte en het gewicht (Cijfers Tweakers.NET kloppen niet):

Mischien even voor de beeldvorming over het gewicht en de dikte want de cijfers van Tweakers.NET kloppen niet:

iPad2:

Gewicht: 600gr (volgens wikipedia)
Dikte: 8.8mm (volgens wikipedia)

iPad2 CDMA / 3G:

Gewicht: 612gr (volgens wikipedia)
Dikte: 8.8 mm (volgens wikipedia)

iPad3:

Gewicht: 652gr (52 gram zwaarder)
Dikte: 9.4 mm (6mm dikker)

iPad3 4G:

Gewicht: 662gr (50 gram zwaarder)
Dikte: 9.4 mm (6mm dikker)

Dus de toename van het gewicht is veel minder.

Voor de geintreseerde zijn hier filmpjes van de iPad 3 terug te vinden:

Over het beeldscherm:
http://www.apple.com/ipad/features/#video-pixels

Algemeen over de iPad3:
http://www.apple.com/ipad/#video

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 7 maart 2012 20:40]

Ik had verwacht dat ze siri wel zouden integreren gezien het revolutionaire eraan (aldus apple). Tekst inspreken is natuurlijk leuk, maar niets nieuws onder de zon. (Was dat er nog niet voor de ipad?)
De verandering vind ik te klein om het 'innovatie' te noemen.
Je vergeet even dat Apple altijd de opslag capaciteit heeft weten te verdubbelen sinds de iPhone. Dus ik had deze generatie verwacht dat ze met een 32GB @ 499 dollar zouden beginnen. Maar helaas, 399 iPad2 16GB -> 499 iPad3 16GB -> 599 iPad3 32GB.
100 euro voor 16 GB extra. Dat noem ik echt ziek winst maken. Dat chippie kost misschien max 2 euro meer. Vetste woekerwinst ooit.
Scherm is het enige dat voor veel mensen wat zal uitmaken, camera, super krachtige GPU, talloze soorten netwerken is van weinig belang voor de meeste.

batterijduur , gewicht, grootte des te meer en daar veranderd niks aan, terwijl de concurentie niet still staat.
iPad2:
Dikte: 8.8mm (volgens wikipedia)

iPad3:
Dikte: 9.4 mm (6mm dikker)
Je bedoelt: 0.6mm dikker
Geen grote verbetering? Het scherm is vier keer zo groot! Als je dat geen grote verbetering vind weet je erg weinig van computer schermen. Betere prestaties vanuit de CPU/GPU had ik niet anders verwacht, zelfde als de camera. De optie voor 4g is dan wel weer 'nieuws'.

Qua scherm moet je het ongeveer zien als de stap van DVD naar HD (720p/1080p). Daar komt bij dat hij een heel stuk dichter ligt bij 300dpi, wat veel rustiger is voor de ogen voor leeswerk (wat je over het algemeen veel doet op een tablet).

Ik hoop dat de processor goed genoeg is voor 1080p x264 (dus niet eerst omzetten naar Apple h264 formaat).

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 8 maart 2012 13:07]

Een tablet IS een scherm met een processor. Al het andere is alleen om het boeltje bij elkaar te houden...
Dus de nieuwe naam is iPad HD moet ik eruit opmaken?
Daar lijkt het op. Verbaasd mij ook een beetje want op engadget hebben ze het wel over de iPad 3.. Nog eens teruggezocht, kan nog niet vinden. Dacht het gelezen te hebben, maar zal wel komen door gebrek aan koffie ;)

Hoe dan ook, iPad HD lijkt me niet in lijn met de huidige benaming van apple producten.

Edit:
De nieuwe iPad heet 'de nieuwe iPad' ? Dat is vreemd.. Wel ideaal; heb je over 4 jaar nog steeds de nieuwe iPad 8)7

[Reactie gewijzigd door Pixeltje op 7 maart 2012 20:24]

Nee, de officiele naam is nog niet genoemd. Het zal vast niet "de nieuwe" Ipad gaan heten, veel te algemene benaming.

[Reactie gewijzigd door Climbon op 7 maart 2012 19:55]

Je hoeft er niet aan mee te doen :) Laat iedereen nou eens lekker doen wat hij/zij leuk vindt... Dit soort events zijn op de een of andere manier altijd "spannend", laat iedereen lekker bezig.
Wat is verkeerd met iPad?
Hun andere toestellen heten ook pakweg iPod Nano of Macbook en niet iPod Nano 3 of Macbook 37XL. Het maakt het allemaal gewoon een beetje eenvoudiger en overzichtelijker. En dat ze met hun iPhone ook maar op die kar springen. Die nummertjes hebben niet veel toegevoegde waarde.
Zie hierbij: Ze noemen het "de nieuwe iPad" dus geen iPad3 of iPad HD of zelfs iPad2s. Denk dat ze niet de fout willen maken als destijds met de "iPhone5" die achteraf slechts een kleine update bleek.

[Reactie gewijzigd door vespino op 7 maart 2012 19:52]

Ik snap ook niet dat ze die producten nummeren, dat doen ze bij de rest van de producten ook niet. Als ze dat met de iMac hadden gedaan hadden we onderhand wel een 'iMac 16s HD'.

ot: Ik had toch wat meer aan de software kant verwacht, vooral het homescreen met al die iconen raakt achterhaald.
4x zo snel als de tegra 3 laat die benchmarks maar komen dan :)
4x zo snel, behalve met flash ;-)
Die je binnenkort ook niet meer kan krijgen voor Android en waarbij Adobe zelf heeft aangegeven zich niet meer bezig wilt houden met Flash voor Android.
Daar bben ik ook benieuwd naar, ik kan en zal het ook zeker niet geloven. Wellicht met specifieke benchmarks zal het zo snel zijn (opstarttijd misschien).
Hoe duur is nou de goedkoopste zonder 4g :?
TIM STEVENS 15 MINUTES AGO
If you want 4G it's $629, $729 and $829.
TIM STEVENS 15 MINUTES AGO
32GB is $599 and 64GB for $699. Sorry, no 128GB yet.
TIM STEVENSAvailable in both Black & White, by the way.
TIM STEVENS 15 MINUTES AGO
We're talking $499 for 16GB!
$499 16GB, $599 32GB, $699 64GB (en nog ... geen 128GB versie)
(gelijk aan de "oude" iPad 2 dus)

In Nederland vanaf 23 maart.

[Reactie gewijzigd door ReneX op 7 maart 2012 19:59]

Mwah, netzoals bij de iPhone 4S teveel grote verwachtingen gehad. Het is gewoon een upgrade van de vorige en de specs zijn beter. Zou zelf eerlijk gezegd ook niet weten wat ze nog voor iets 'mindblowing' zouden kunnen brengen.
Inderdaad. Ik volg de iPad 3 geruchten niet echt, maar door de enorme buzz die de afgelopen maanden is gecreëerd, had ik wel wat meer verwacht dan deze upgrade van de iPad 2.
Ach ja, plak ergens een appel op en het wordt toch wel gekocht door de Apple gelovigen :).
Exact mijn gedachte Yannickz. Ik snap ook de hele hype hierom niet... er is vrijwel niks vernieuwend aan... snellere processor en gpu voor wat? apps die misschien (MAX) 40% van de huidige hardware echt gebruikt?....
Wat dacht je van een beeldscherm met een resolutie die vrijwel geen consument nog ooit onder ogen heeft gehad (VEEL meer beeldpunten dan TV's, monitoren etc. die in de winkel liggen), en die meteen de maximaal nuttige resolutie is voor deze schermgrootte? Ik vind dat nogal een grote stap. Ik vraag me echt af wat je dan wel had willen zien. Wieltjes eronder? Een MrFusion achter het simkaartslot? Koffiezetter?

Het is wel aardig dat sommige mensen verwachten dat Apple een product elk jaar compleet kan, wil en moet vernieuwen. Wat een onzin.
Dynamisch transparant scherm, 100% reflectief scherm, buigbaar scherm, oprolbaar scherm, nucleaire batterij, hardwarematige omgevingssensor á la kinect, touch-to-share... Zoiets?
Zou zelf eerlijk gezegd ook niet weten wat ze nog voor iets 'mindblowing' zouden kunnen brengen.
Er waren wel geruchten over samenwerking met een schermfabrikant die schermen maakt waarmee je ook reliëf kon voelen, maar dat leek me al wat te snel voor deze release. Wellicht komt zoiets de volgende keer :P (wat een genot voor blinden moet dat zijn trouwens)
1 2 3 ... 15