Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 78, views: 21.953 •
Submitter: Wolfos

In een interview met Penny Arcade laat Gabe Newell, oprichter en directeur van ontwikkelaar Valve, los dat zijn bedrijf er niet voor zal terugschrikken om hardware op de markt te brengen als dat nodig is. Hij staat echter niet te springen.

Valve-CEO Gabe Newell (klein)Newell houdt tegenover Penny Arcade de optie open om zelf hardware te gaan verkopen als dat de aangewezen manier is om te blijven innoveren. "Als we dat soort projecten alleen kunnen beginnen door het ontwikkelen en verkopen van hardware, dan zullen we dat doen." Hij voegt er echter direct aan toe: "Het is absoluut niet de eerste gedachte die bij me opkomt. We zien liever dat hardwareleveranciers die daar goed in zijn dat blijven doen." Newell geeft bovendien aan dat hij geen enkele reden heeft om aan te nemen dat zijn bedrijf goed is in het maken van hardware. "Maar als het nodig blijkt, zullen we het doen."

In hetzelfde interview laat Newell bovendien weten dat hij voorzichtiger is geworden met het vrijgeven van informatie over games. Valve zal in de toekomst langer wachten met het aankondigen van games. "We willen mensen niet al te opgewonden maken en om ze daarna te moeten teleurstellen." Newell liet in het interview dan ook niets los over het lang verwachte Half-Life 3 of Episode 3, een uitbreiding van voorganger Half-Life 2, die lang geleden door de studio is aangekondigd.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)

Reacties (78)

Half-life 3? Weet / wist ik niets van af.
nou, dat weet dus niemand :)
Effectief geeft Newell met dit interview ook aan dat ze ermee bezig zijn, maar het nog niet willen aankondigen :+
AL die links zijn confirmed als fake.
Hosting van de 1e link is door een grappenmaker geregeld, iedereen kan een shirt laten drukken, en gabe houdt ervan om mensen in spanning te houden.

Het is gewoon fake, ook al zou je willen dat het niet zo was.
langer wachten met aankondigen ? Ze zondigen al vrijwel niks aan lol.
Half-Life 2 episode 3 staat anders al een behoorlijke tijd aangekondigd.
Die gaat niet meer komen. Is al een tijd geleden erkend door Valve.
The cake "HL3" is a lie !
https://developer.valvesoftware.com/wiki/Valve_Time

Valve Time Actual Time Item
Christmas of 2007 Coincident with the Rapture Release of Half-Life 2: Episode Three

Zegt genoeg over of hij wel of niet komt.. ;)
Joh, dat verhaal is toch al netjes afgerond. Ik kan me niet herinneren dat Episode 2 eindigde met een cliffhanger ... oh, wacht ...
Interessant, maar hoop wel dat ze alles goed gaan bekijken voordat ze zoiets doen. Innoveren is leuk, maar het moet wel winst opleveren lijkt me! Ben wel benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt :)
Het spijt me tweakers, maar ik snap het niet. Het enige wat Valve dan zou kunnen ontwikkelen is een videokaart. Maar we hebben toch allemaal wel een Gtx580 4way sli in onze computer zitten als Half life 3 op de markt verschijnt?
Je zou je kunnen voorstellen dat ze met een eigen console komen gezien de nogal matige hardware van de huigide (en waarschijnlijk toekomstige) consoles.
Juist consoles halen veel meer uit de hardware dan een pc. Bij een pc moet je optimaliseren voor het gemiddelde,
terwijl je bij een console altijd voor het maximale gaat.
Voor consoles zou het dus ook makkelijker moeten zijn om te ontwikkelen.. Helaas zijn het de licentie kosten die zorgen dat de games alsnog duurder zijn dan pc games.
Juist consoles halen veel meer uit de hardware dan een pc. Bij een pc moet je optimaliseren voor het gemiddelde,
terwijl je bij een console altijd voor het maximale gaat.
Waarbij je met een console toch wel truukjes moet uithalen om dat 'maximale' te bereiken. Sommige consoles hebben namelijk een beetje vreemde opzet met relatief veel geheugen/slechte videokaart of andersom. Consoles blijven wat dat betreft een beetje aparte beestjes, zoals Cell-shaded processors en andere architecturen dan wat we al jaren gewend zijn op de PC (het platform waarop de games uiteindelijk wel eerst gebouwd moeten worden, ook al worden het console-only games).
Cell-shaded processoren? Cell-shading is toch een techniek om 3d-modellen handgetekend te laten lijken? Dat heeft toch niets met de processor te maken?
Pfft, "Consoles halen veel meer uit de hardware", wat een manklopende redenatie vind ik dat toch altijd. De maximale prestaties van een console is amper 10% van wat een PC in theorie tegenwoordig op het scherm kan toveren. Het is niet dat ze het mooi of makkelijk vinden om het maximale uit een console te trekken, maar het is bittere noodzaak om je game er nog een beetje goed uit te laten zien op die bejaarde stukken hardware waar nauwelijks enige vernieuwing is geweest de afgelopen 5 jaar. Als Newell het inderdaad over een Valve console heeft dan is dit waarschijnlijk de hoofdreden voor deze uitlating.

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 22 februari 2012 09:22]

Het zou ook om een console kunnen gaan, niet?

Ik vind het vooral praat voor de vaak. Als je ziet wat een budgetten (R&D vooral) AMD, nVidia, Intel, ... etc aan videokaarten besteed, zie ik niet meteen in hoe een nieuwkomer met weinig ervaring in die branche, plots een goedkopere en/of betere kaart gaat maken. Idem dito voor consoles, mogelijk is de concurrentie daar nog moordender.
Het is een dreigement, maar een behoorlijk zwak, lijkt me.
Aan de andere kant was MS bijv eerst een game ontwikkelaar en heeft de kennis die ze daar hebben vergaard gebruikt voor hun eerst console. Het hoeft dus helemaal niet slecht te zijn want Valve heeft wel een shitload aan ervaring op het gebied van programmeren en ze weten dus ook wel iets van hardware
Alhoewel MS altijd al hardware maakte, denk aan keyboards, muizen, joysticks etc. Al vanaf 1983 zelfs.
Logotjes plakken is wat anders dan hardware maken natuurlijk ;)
gros van de hardware "makers" zijn logoplakkers. Het is net als met producten uit de supermarkt, komt uit dezelfde fabriek maar de verpakking bepaalt de prijs.
Helaas zijn ze daar wel wat laat mee. Je ziet dat zelf de originele console pioniers zijn bezweken onder de populariteit van nintendo, microsoft en sony. je hebt al heel lang geen sega´s of atari´s meer. Het is moeilijk om er met een nieuwe console tussen te komen.
Als je het originele artikel leest wordt het duidelijker dat Gabe helemaal niet zo aan stuurt op hardware ontwikkelen of daarover praten als dit t.net artikel doet voorkomen. Het is meer dat hardware min of meer ter sprake kwam en penny arcade vroeg of ze dan eventueel ook hardware zelf wouden maken.
Dat dat ene puntje er dan uitgepikt wordt...
Dat gebeurt wel vaker op t.net. Het is ook zeer onwaarschijnlijk dat ze er ooit mee beginnen, de kosten om de kennis in huis te halen zijn monstreus, al gaat het maar om een penny arcade console.
Gabe heeft het juist over hele nieuwe (consumenten)hardware. De termen "wearable computer" en "bio feedback" vallen bijvoorbeeld in het originele artikel. Wat overigens op de leesbaarheid na, een aanrader is :)
Opzich de ultieme koppelverkoop voor Steam, custom laptops uitgerust met de hit van het moment. Mooie artwork op de covers... Wat grappige gimmicks (waar ze wel om bekent staan).. Leuke pre-order acttie!

Wanneer kan ik de TF2 laptop kopen?

helaas, zo ver zal het wel niet komen...
Ze hinten hier vooral op een console, Valve wil al langer in de woonkamer komen
Van mij mogen ze, ik heb liever een Steam Engine dan een Wii/Xbox/PS3. Zou vet zijn als je dat dan met Xbox controllers en muis+toetsenbord (draadloos) kan besturen.
ehhh heb je weleens gekeken hoeveel geheugen steam.exe in beslag neemt... 100+ mb voor een browser en download client :)
Ze hebben wel een leuk aanbod en leuke acties maar Steam blijft een enorm brak en log systeem.
Oh nee! 100MB (ik neem daarbij maar aan dat je mega byte bedoelt en niet de mili bit die je schrijft, dat scheelt namelijk maar een factor 8*10^9 ofzo), hoeveel geheugen heb jij in je pc zitten dat dat een probleem voor je is?
Dat soort denken is natuurlijk alleen maar een excuus om niet efficiŽnt te hoeven programmeren. "Ach iedere pc heeft toch minstens 4GB, wat maakt het uit als de client 100MB inneemt". Natuurlijk kan zoiets ook wel in 50MB, of nog veel minder. Vroeger had je hele OS'en die kleiner dan 1MB waren, een Steam client hoeft echt niet veel groter te zijn. Als over 5 jaar iedereen 32GB geheugen in z'n pc heeft, dan vind jij het normaal dat de Steam client (even ervan uitgaande dat ie in die 5 jaar niet veranderd is) gewoon 800MB geheugen in beslag neemt?
is dat een probleem dan? ik heb dr geen last van btw...
ehhh heb je weleens gekeken hoeveel geheugen steam.exe in beslag neemt... 100+ mb voor een browser en download client :)
Ze hebben wel een leuk aanbod en leuke acties maar Steam blijft een enorm brak en log systeem.
100 MB, komop man sorry hoor maar zelfs voor het gemiddelde gamers PC'tje met 4 GB RAM geheugen is dat 2,4% ?
Oh god, jij klaagt over 100MB???

Kijk jij maar effe vlug wat Origin verbruikt voor nog niet eens de helft van de functionaliteit van Steam.

Daarentegen is 100MB idd wel nog wat veel, vergeleken met bv Xfire

Effe specifieke cijfers zoals bij mij: Steam aan 128MB, X-Fire aan 30MB en Origin aan 80MB
Denk nu eens even door, we hebben het over consoles, bv een XBOX360 heeft 512MB ram, dan is 100MB ineens 20%.
Ehh. Het lijkt me nogal logisch als je een console zou maken dat je een aangepast framework zou gebruiken en niet de standaard Steam client.
Dan hoop ik toch meer op een console in de vorm van een TF2 turret. ;)
Doe dan een portal turret, kun je er gelijk leuke opstart en afsluitgeluidjes in stoppen... "Hello?" "I don't hate you..."
doe je er een game in: "dispensing product"
TF2 Turret? al gedaan :p, same voor de dispenser
(computer case mod welteverstaan)

Interactieve Portal turret zou ook wel nog lekker zijn :)
kan je de controllers dan kwijt in die sidepanels waar je normaal de guns vindt :)

En het "oog" van de turret kan dan dienstdoen als RROD (hint hint op xBox360 ^^)
Je zou kunnen denken aan two-factor authentication voor Steam.
Dan is het eerder van dat ze secure tokens van RSA of Vasco rebranden ipv dat ze zelf er ontwerpen.
Alhoewel ze gelijkaardige tokens zelf ook zouden kunnen gaan produceren.

[Reactie gewijzigd door LegacyCode op 21 februari 2012 10:43]

Zoiets inderdaad, dit is al een tijdje niet vreemd meer in de games wereld nadat Blizzard dit als eerste (denk ik?) uitvoerde.

Steam accounts vertegenwoordigen een grote waarde, niemand laat dat graag afpakken en met two factor auth kun je ook nog veilig inloggen in een internetcafť.
opzich wel handig aangezien er toch aardig wat persoonlijke info in steam staat...
Inclusief een hoop games die meestal toch aardig wat gekost hebben...
Dit gaat dan zoiets worden als Chromebooks? Als ze bijvoorbeeld laptops uitbrengen.
Ik zou niks tegen een steam optimized laptop hebben eigenlijk. Schrap CD en dergelijke en geef een USB reinstall stick mee. Eventueel in combinatie met een hardware sleutel voor de steam account ingebouwd + USB key die je op andere plaatsen kan gebruiken. Voldoende schijfruimte, geoptimaiseerd systeem. Eventueel in verschillende maten.

Iets op AMD fusion gebaseerd (best de nieuwe reeks dan) 8GB RAM, opstart + cache SSD en een grote HD er naast. Standaard scherm (1366*768)

Een steam ONLY device daarentegen zou ik echter de mindere keuze vinden.
De glans is een beetje van die man af aan het lopen. De grootste teleurstelling die Valve mij op dit moment geeft is het feit dat er al jarenlang volledige radiostilte is rondom de beloofde derde Episode of desnoods een derde Half Life deel.
Later aankondigen om teleurstelling te voorkomen? Jullie teleurstellen niet zolang je beloftes nakomt. Kom eens met wat meer definitieve info man, het gebrek daar aan is juist de teleurstelling...

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 21 februari 2012 10:44]

Ja inderdaad, want tussen HL:Ep2 en de (toekomstige) HL:Ep3/HL3 hebben ze alleen maar shit uitgebracht zoals Left 4 Dead 1 en 2 (beiden 89% op metacritic), Portal 2 (95% op metacritic), DOTA 2 (closed beta met lovende reacties), en niet te vergeten alles op Steam (van een vervelende bijzaak naar de beste gamestore ter wereld), en een schier oneindige lijst met TF2 updates (waardoor bijna het hele spel is veranderd, en nu gratis).
Wat heeft dat er mee te maken? Dat zeg ik toch helemaal niet, dat maak jij er van.
Ik zit te wachten op het vervolg van HL2 Ep 2. Dan kunnen nog zo veel mooie titels uitbrengen, daar wordt mijn wens (en dat van elke HL fan op deze planeet) niet anders van. Bovendien moeten Team Fortress en L4D je ook maar liggen. Portal is dan nog leuk omdat dat direct danwel indirect te maken heeft met Half Life. TF2 en L4D zijn online-games met nog geen tiende de diepgang van de HL franchise.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 21 februari 2012 11:27]

Ik doelde op het feit dat Valve jou blijkbaar teleurstelt terwijl ze bijna jaarlijks een game van topkwaliteit leveren en daarnaast eigenhandig de PC-gamemarkt uit het slop trekken, dit kan je niet van veel studio's zeggen.

De reden dat ze geen info geven is omdat ze geen beloftes kunnen waarmaken, dus geven ze geen info zodat je niet teleurgesteld wordt. Het zijn een soort tegenovergestelde Peter Molyneuxen. Niks beloven en gouden bergen krijgen.

De hoofdreden waarom alles zo lang duurt en er uitendelijk geweldige dingen worden geleverd: Valve stelt niet of nauwelijks deadlines. Moet er iets compleet over? Dan doen ze dat.
Ik vind Valve tof vanwege de Half Life franchise. Dat ik al sinds 2007 op een vervolg zit te wachten op een verhaal dat eindigde met een textboek cliffhanger vind ik royaal teleurstellend ja. Betekend niet dat ik niet ontzettend veel plezier heb met Portal 1 en 2 maar dat is niet waar ik op zit te wachten.

Ze moeten ook uitkijken dat ze niet Duke Nukem achterna gaan. Dat duurde ook 5000 jaar "coming when its done" want het moest en zou goed en toen kwam het en stelde het dermate teleur dat het enkele maanden later al in budgetbakken te vinden was. Tijd creŽert een verwachting, hoe langer ze er over doen hoe dichter mijn verwachtingen komen bij iets wat totaal niet waar te maken valt.
Ze deden ook niet zo onmetelijk lang over EP 1 en 2 als ze nu over 3 doen en die twee hebben me ook geen seconde teleur gesteld.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 21 februari 2012 11:41]

Verschil is alleen dat bij Duke Nukem de oorspronkelijke dev's faiilliet gingen etc, dat is bij Valve niet zo.
Dus Newell vind dat mensen nog niet lang genoeg wachten op HL2:EP3 / HL3 ?? }:|

:w VALVe, genoeg gewacht.

[Reactie gewijzigd door fridgeman op 21 februari 2012 10:50]

juist ja. Ondertussen wel braaf 12 jaar wachten op starcraft II en Diablo III zeker ;) Wachten moet je toch, of ie nu aangekondigd is of niet. Laten we eerlijk zijn, HL 3 komt echt wel.

[Reactie gewijzigd door ravenger op 21 februari 2012 10:51]

Ja, alleen met als verschil dat bij Half Life het verhaal gewoon nog niet af is.
juist ja. Ondertussen wel braaf 12 jaar wachten op starcraft II en Diablo III zeker ;) Wachten moet je toch, of ie nu aangekondigd is of niet. Laten we eerlijk zijn, HL 3 komt echt wel.
Bij Starcraft wachtte niemand op het vervolg van het verhaal -- dat spel draaide om de multiplayer en was/is nog perfect speelbaar. Bij HL2 is het omgekeerd.
Wat in me opkomt als hardware is zo'n streaming-kastje + controllers voor aan je TV. Steam integreren met zo'n Live dienst..... Lijkt mij dikke win. Probeer maar eens een investeerder te vinden die daar nee tegen zegt lol.
Denk niet dat mensen daarop zitten te wachten. Dat hele game streaming gebeuren is nog steeds te... experimenteel om echt in gebruik te nemen. Kwalitatief minder en lagere responsetijd. Je kunt al Steam games met Xbox360-controller spelen. Waarom nieuwe hardware kopen als bestaande PC + HDMI kabel + 360 Controller voldoet? Investering van een paar tientjes.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Websites en communities Smartphones Google Laptops Sony Apple Games Besturingssystemen Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013