Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties
Submitter: crizyz

De Oekraïense spelontwikkelaar GSC Game World, bekend van Stalker: Call of Pripyat, lijkt haar deuren te hebben gesloten. De reden achter de vermeende sluiting is onduidelijk. De ontwikkeling van Stalker 2 zou ook zijn gestaakt.

Het nieuws dat GSC zijn deuren heeft gesloten werd bekendgemaakt door een Oekraïense tv-zender. Hoewel op het Twitter-account van de developer het nieuws aanvankelijk werd ontkend, werd die tweet later verwijderd. Inmiddels is er op het officiële account te lezen dat er maandag een aankondiging volgt.

Joe Mullin, social media manager van GSC, bevestigt de sluiting via zijn persoonlijke Twitter-account. De bevestiging wordt bijgevallen door marketing manager Sergey Galyonkin, die zegt veel werknemers van GSC te kennen. Volgens Galyonkin is ook de ontwikkeling van Stalker 2 stilgelegd. Het spel zou volgens eerdere aankondigingen in 2012 verschijnen voor pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

Van de werknemers heeft Galyonkin verschillende redenen gehoord voor de sluiting: er kon geen uitgever gevonden worden voor de consoleversie van Stalker 2 en de pc-versie alleen zou niet genoeg geld opbrengen. Een andere uitleg is dat oprichter van GSC, Sergei Grigorovich, ontevreden over de ontwikkeling van Stalker 2 zou zijn of uit de gamesindustrie wilde stappen. Er is nog wel concept art van Stalker 2 uitgelekt.

Reacties (67)

Reactiefilter:-167066+157+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Dass jammer, want ondanks wat bugs heb ik het toch redelijk ver gespeeld. Ik denk ook dat het komt omdat er al zoveel van dat soort spellen zijn en dan moet je toch al redelijk bijzonder zijn wil je opvallen...
Ik weet niet op welke episode je doeld, maar ik vond S.T..A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl anders meer dan "redelijk bijzonder". Sterker nog, ik vind het 1 van de beste games die ik ooit heb gespeeld. Ook Clear Sky vond ik enorm goed. De drukkende sfeer die in beide games zaten blijft gewoon ongeëvenaard. Het verhaal is sterk maar zeer goed in elkaar gezet. Zelden heb ik met zo veel spanning een game zitten spelen. Met je stelling dat er zo veel van dit soort games zijn kan ik dan ook niet met je eens zijn.

Als de geruchten waar blijken te zijn zal dat een groot verlies zijn. Ik zat in ieder geval wel te wachten op S.T.A.L.K.E.R 2.
Persoonlijk vond ik STALKER dan weer redelijk saai, zowel shadow als Pripyat.

Nu niet in die mate dat GSC moet sluiten, ik kan mij namelijk voorstellen dat veel mensen er hun plezier aan gehad hebben.
Inderdaad mee eens. Eerste keer dat ik STALKER speelde vond ik het ook maar een raar / redelijk saai spel. Maar als je hem echt goed speelt en het verhaallijn volgt, blijkt het echt een ontzettend goed spel met een zeer goede balans tussen fictie en realiteit. Ik heb ook meteen alle drie de delen gekocht en achter elkaar gespeeld. Ik ken maar weinig spellen die dit op deze manier zo voor elkaar kregen.

Daarom wachte ik al met smart op deel 2 die in 2012 zou uitkomen. Nu ik dit bericht lees baal ik wel enorm. Ik hoop dat het nog door een andere studio alsnog wordt uitgegeven maar ik vrees het ergste.
Zoveel spellen als STALKER? Ik tel er maar een paar; Deus Ex (2000) & VTMB (2004). Zelfs als je de (unieke) setting opzij zet, hou je een game over die qua gameplay geen compromissen sluit.

Jammer dat ze geen markt zien voor deel 2. Op consoles is natuurlijk helemaal geen trek naar werkelijk uitdagende en intelligente first-person games. Maar wellicht is het gewoon een teken van integriteit dat ze in tegenstelling tot vrijwel elke andere studio geen sequel willen maken; immers hebben ze dat verhaal al (meerdere malen) verteld en willen ze iets anders doen.
Ik zat er anders op te wachten tot hij eindelijk naar de console zou komen. Speel namelijk al een flinke tijd geen PC meer, mede doordat ik geen zin heb om na een dag werken achter de pc, weer achter een PC te kruipen.. En STALKER leek mij wel heel erg vet. Heb het eerste deel een stukje gespeeld en dat beviel me zeker, met name de wereld en de sfeer daarin zijn ongekend goed..

Jammer dat de studio moet sluiten..
En vergeet metro 2033 niet. Voelde voor mij bijna als een onderdeel van de S.T.A.L.K.E.R serie. Maar die was dan wel heel kort. Ik heb alle 3 de S.T.A.L.K.E.R games gespeeld en heb er nog geen een echt uitgespeeld. Zo grote en mooie/gedetailleerde bewandelbare wereld heb ik nog alleen maar bij The Elders Scrolls gezien. Jammer dat ze S.T.A.L.K.E.R 2 (tijdelijk) stop zetten. Ik hoop dat ze het heel snel weer oppakken, want ik vind de verhaallijn geweldig en zeer interessant.

[Reactie gewijzigd door mhdj14 op 12 december 2011 10:50]

Erg jammer, s.t.a.l.k.e.r was voor mij de beste game serie ooit. _/-\o_
Echter als we geluk hebben nemen de "ouders" van STALKER het wel weer over. Die zijn voor stalker uitkwam al opgestapt en 4A games begonnen (Metro 2033). Door budget problemen konden ze metro niet zo groots aanpakken/maken als stalker, en is het een wat klassiekere shooter geworden zonder grote open wereld.. Maar wie weet willen de oprichters van de studio de STALKER franchise ook wel weer overnemen wanneer ze het geld er voor hebben en het voor een niet al te hoge prijs verkocht word.

Al zal dat natuurlijk erg afhangen van de eigenaren van de studio, en of last light een succes gaat worden. Maar het lijkt me zeker niet ondenkbaar dat ze hun "kindje" terug willen hebben.
Vond de serie zeer leuk omdat de Chernobyl ramp hier mooi in verwerkt zat.

Als je sommige locaties in het spel doorloopt heb ik het idee dat ik er zelf ben als ik de foto's en filmpjes op internet bekijk van 'the real deal'.

Naast een leuk spel vond ik het ook zeker mooi uitgewerkt en was de sfeer goed verwerkt.
Voor de ontwikkeling van het spel hebben ze grote delen uit Tsjernobyl bezocht, gefotografeerd en zo goed mogelijk nagebouwd. Zo is er het reuzenrad die daar staat, komt in het spel ook voor. Er zijn nog tal van elementen in het spel die ook echt bestaan.

De ontwikkelaars hebben een poging gedaan de beklemmende sfeer die er heerst, over te brengen naar het spel. Dit is voor mij het enigste spel die daar zo goed in slaagt, qua sfeer, setting etc. vind ik dit het beste spel/reeks ooit.
het is misschien ook niet makkelijk je te profileren op de consoles met zo'n game,
voor shooters (met rpg elementen) is de markt al redelijk vol.
en voorgaande delen op de PC werden wel goed ontvangen door een bescheiden groep gamers, maar dat is vast niet genoeg voor een port naar consoles.
wellicht teveel concurrentie van Fallout? of van de komende Borderlands? Mass Effect misschien?

helaas, ik zag wel uit naar Stalker 2.
Vergeet Rage niet...
stalker was echt spannend en freaky, rage was dat geen seconde...
Probleem lijkt me eerder budget/marketing.

Er zijn meer van die games die super zijn maar op sommige vlakken onafgewerkt zijn en die je niet ziet staan tussen alle andere games omdat er weinig of geen marketing is.

Persoonlijk mag je Stalker opnemen in het zelfde rijtje als Vampire: The Masquerade - Bloodlines.
gevonden worden voor de consoleversie van Stalker 2 en de pc-versie alleen zou niet genoeg geld opbrengen.
Lol, ze hebben het hier over een van de meest succesvolle spelreeksen in de laatste jaren, tuurlijk brengt die wel genoeg op. Hebben de vorige delen ook gedaan zonder dat daar console versies voor nodig waren.

Dit is echt eenz ware domper voor alle fans die al heel lang op een vervolg wachten (incluis mijzelf), damnit.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 10 december 2011 13:47]

Waar lees je dat de vorige delen wel genoeg opbrachten? Het blijft een feit dat veel spellen ged/l worden, en de kleinere ontwikkelaars hebben daar wat meer last van denk ik.

Ik hoor iedereen hier roepen dat ze het spel fantastisch vonden en ik vraag me af hoeveel daarvan het ook daadwerkelijk gekocht hebben destijds.

Ik heb overigens alleen het eerste deel gespeeld (gekocht uiteraard :P) maar vond het vrij snel saai worden. Maar de sfeer was echt uitstekend.
Heb ze alle drie ge pre-ordered, gekocht en allemaal uitgespeeld.

De vorige delen brachten genoeg op simpelweg omdat er 3 delen gemaakt zijn, als ze niet genoeg geld opbrengen is er ook geen mogelijkheid om er 3 te maken.
Dat zegt ook niet alles. Wanneer je een goed werkende engine hebt die veel heeft gekost (en dat heeft die engine) wil je er zo veel mogelijk geld uit halen. Dus deel 1, een paar tweaks en nieuwe content toevoegen, deel 2, en weer een paar tweaks en wat nieuwe content en dan heb je deel 3. De ontwikkeling word in principe steeds goedkoper en sneller.

Je kan dus best proberen je engine terug te verdienen over meerdere titels.
Noes!!!

Jammer dat er slechts een beperkt publiek is dat het fantastisch vind zichzelf te verliezen in een post-apocalyptische wereld. Stalker is werkelijk waar één van de beste spellen die ik heb gespeeld, er zijn maar weinig spellen die op zo'n grandioze wijze een sfeer weten neer te zetten en zo'n geloofwaardige setting kunnen creëren.
@ Thomos: helemaal mee eens.

Alle delen gekocht en heb ook weinig last vast bugs gehad (behalve patch 3 van deel 1 en in de begin fase van de eerste uitbreiding); de patches waren er vrij snel en steam werkte prima.

Jammer, ik zou Stalker 2 zeker hebben gekocht - prima sfeer en spanning - leuke varieteit aan wapens. Elder scrolls in een post-apocalyptische wereld.

Voor hen die het nog niet hebben uitgeprobeerd - nog steeds een aanrader!
Wat? Waarom? Zijn zij ook niet de makers van Metro 2033? Er zou toch een vervolg in de maak zijn? Wow dit komt wel erg uit het niets zeg
Metro 2033 wordt gemaakt door 4A Games, een studio opgericht door ex-werknemers van GSC.
Jammer want ik heb me wel wat uurtjes geamuseerd met het originele Stalker-spel. Metro 2033 heb ik na tien minuten definitief aan de kant geschoven door onuitstaanbare irritante controls in de pc-versie.
Dat heb ik precies hetzelfde ervaren. Blijkt toch dat het niet alleen om het verhaal gaat, dat zit wel snor bij Metro 2033.

De verschillende stalkers heb ik ook vele uren gespeeld, en met wat mods kon je het rustig nog een keer spelen.
Jammer want ik heb me wel wat uurtjes geamuseerd met het originele Stalker-spel. Metro 2033 heb ik na tien minuten definitief aan de kant geschoven door onuitstaanbare irritante controls in de pc-versie.
Kun je toelichten wat je zo slecht aan de controls vind? Ik heb Metro 2033 uitgespeeld en vind gameplay erg belangrijk. Het eind was trouwens erg goed en origineel, vind ik, dus je hebt wel wat gemist. :)
De pc versie's van Stalker, hoewel populair, zullen vast niet ontzettend veel geld in het laatje hebben gebracht. Maar daar tegenover staat de toch echt wel lage lonen in de Oekraïne, qua ontwikkelkosten kan dat nooit in de buurt zijn gekomen van een Rage of een Fallout.

Vreemd dat dat niet levensvatbaar is. Kan het er mee te maken hebben dat de spellen wat te snel in de aanbieding op Steam zijn gekomen? Ik heb volgens mij nooit meer dan een tientje betaald.
Volgens mij is het origineel (SoC) alleen al meer dan 5 miljoen keer verkocht.
Dit is echt een groot verlies voor de game-industrie !
Zit al tijden uit te kijken naar Stalker 2, alle voorgaande delen gespeeld, heb de sfeer in geen enkel ander spel kunnen ervaren.
exactly my thoughts, zoals boven al beschreven. Ik vond het ook 1 van de beste games ooit , sfeer, muziek, verhaal, gameplay, alles was buitengewoon goed. Een zeer groot verlies. Hoop zeker dat ze het spel kunnen afmaken

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG Nexus 5X Apple iPhone 6s FIFA 16 Microsoft Windows 10 Home NL Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Gear S2 Skylake Samsung Galaxy S6 edge+

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True