Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties

Parrot heef bekendgemaakt dat de AR.Drone vanaf 30 oktober bij een aantal elektronicaketens in Nederland te koop is. De quadricopter krijgt een adviesprijs van 299 euro. Ook is een aantal verbeteringen aan het ontwerp doorgevoerd.

De AR.Drone zal volgens de fabrikant onder andere bij de Media Markt en Saturn verkrijgbaar zijn. De quadricopter, die in januari voor de eerste maal op de CES werd getoond, kan dankzij een ingebouwde 802.11g-wifi-ontvanger draadloos worden bestuurd via een iPhone of iPod. Ook kunnen er augmented reality-games tussen twee AR.Drones worden gespeeld.

Parrot stelt dat het de huidige AR.Drone een aantal upgrades heeft gegeven ten opzichte van het eerste demonstratiemodel. Zo zou de beeldweergave van de twee ingebouwde camera's zijn verbeterd en is de voorzijde van de behuizing versterkt, waardoor de voorste camera onder de 'cockpit' beter is beschermd. Verder kunnen de twee camera's tegelijk worden bekeken op de iPhone- of iPod-applicatie.

Reacties (103)

Reactiefilter:-11030101+146+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Cool gadget, hoe langt blijft deze in de lucht hangen ? en hoe hoog kan die gaan ?

edit:

The power source for the Parrot AR. Drone consists of a 3 cell Lithium-ion polymer battery which is rechargeable. Though they are more expensive than lithium ion batteries, Parrot uses LiPo batteries to help cut the weight of the device but maintain the high performance qualities of lithium ion. The AR.Drone's batteries can be removed from the unit should they need to be replaced. When fully charged, the Parrot AR.Drone's battery allows for 15 minutes of uninterrupted flight time

bron: http://www.ardronehelicopters.com/
15 minuten dus !

[Reactie gewijzigd door Rigs op 28 oktober 2010 09:15]

De batterij is op de website te koop voor 30 pond. Het gaat hier volgens mij om een standaard 1000mAh LiPo, het zou dus mogelijk zijn om gewoon een andere met hogere capaciteit erin te plaatsen. Op HobbyKing.com hebben ze er een hele hoop (hebben ook een Germany Warehouse met tientallen batterijen). Het is hierbij wel belangrijk om te letten op het gewicht van de batterij aangezien dit natuurlijk sterk samenhangt met de vlieg tijd.

Ik ben nu zelf bezig met een Quadcopter project met behulp van het Arduino platform, we houden het project bij op http://www.awesomecopter.nl/. 300 euro is een koopje voor wat je krijgt! De onderdelen kosten echt een hele hoop en de software wordt vaak flink onderschat (vooral de correctie om de balans goed te houden), wij zitten totaal op zo'n 500 euro aan onderdelen en dat zijn slechts onderdelen voor object detectie en stabilisatie.
Leuk project! Alleen zou ik geen arduino bordje gebruiken en van die standaard boardjes met sensors. Heb je dit gedaan zodat het makkelijker is na te maken voor beginnelingen?

Daarnaast is de software zelf het lastigste.. Je moet goed weten hoe het met die propellors zit. 2 draaien de andere kant op etc.. Een goed algoritme is bij dit project wel 50% van het werk.

Daarnaast moet je echt bezig met regeltechniek. Misschien PID regeling. Ik zelf wou dit ook maken als eindproject misschien. Maar dan wou ik een accelero meter combineren met een gyrometer en deze meetwaarden door een speciale filter halen voor heel nauwkeurige waarden.

Veel suc6 met je vette project :)

Ontopic: Jammer dat ze bij deze quadrocopter geen brushless motoren gebruiken. Het is op alle vlakken beter.. ( behalve complexe aansturing). En klinkt ook nog eens veel zwaarder en bruuter:http://www.youtube.com/watch?v=LfMFWs6i0BA
http://www.youtube.com/watch?v=tafN86bZ0_E

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 28 oktober 2010 14:13]

the AR.Drone can maintain stable flight at a height of up to 6 meters. Since the altitude at which the AR.Drone can fly depends exclusively on the Wi-Fi range, it can fly up to a height of 50 meters.
The AR.Drone can fly for approximately 12 minutes, with a recharging time of 1 hr 30 mins.
The AR.Drone can reach a top speed of 18 km/h / 11 miles/hr.

info van de website geplukt. (http://ardrone.parrot.com...support/questions-answers)

[Reactie gewijzigd door sbmuc op 28 oktober 2010 09:12]

En heb ik dan ook nog last van reikwijdte van me zender zoals bij andere afstandsbestuurbare vlieg "dingen" ? In hoevere heeft WiFi hier last van ?
Ik zou het wel leuk hebben gevonden om een screen shot oid van de iPhone besturing the zien, of zou het gaan met kantelen en zo van je iPhone ipv touch.

[Reactie gewijzigd door bonus op 28 oktober 2010 09:27]

In het kort nog even wat extra info over dit ding. De geleverde verpakking dient als start- en landingplaats. Tijdens de eerste opladingen van de batterij vliegt hij hooguit 10 minuten. Op je ipHone moet je het programma "AR Free Flight" programma'tje laden. Via Wi-Fi en het WLAN-Netz zoekt hij automatisch naar de Parrot. De lichtjes op de 4 rotors lichten nu op van rood naar groen. Met het kantelen van je iPhone laat je hem naar rechts of links vliegen. Je houdt daarbij de iPhone vast als een controler. Wanneer je de rechter duim omhoog schuift, gaat hij omhoog. Je moet je verder concentreren op de camera die naar voren kijkt, want in die richting vliegt hij ook. De rotors draaien met 35.000 omwentelingen per minuut. De voorste camera heeft een resolutie van 640x480 Pixels (VGA) De beelden kun je niet vastleggen, of je moet een truc toepassen. De Styropur-bogen kunnen buiten weggelaten worden, waarbij de Parrot minder last heeft van de wind. Boven de 10 meter kan de Parrot oncontroleerbaar gaan functioneren ! De hoogtemeter werkt verrassend goed. Bij het naderen van een tafel, gaat hij automatisch hoger vliegen. Extra batterijen zijn te koop. Waarschijnlijk 30 Euro p/s. Er is zelfs al een alternatief programma te koop, waarmee je de Parrot beter kunt laten vliegen :9
http://itunes.apple.com/u...-control/id392932326?mt=8
Kosten 2,39 Euro. Het is een geweldig stukje hardware voor je iPhone. Leuk voor Sinterklaas of Kerstkado. O-)

[Reactie gewijzigd door grijfland op 28 oktober 2010 13:05]

Hoe lang voordat dit verboden wordt? Als het dat niet al is, je mag immers niet zomaar overal met modelvliegtuigen vliegen.

Los van de onwenselijkheid van privacyschending bij de buren, die camera's zijn daar ideaal voor...

Grappig gadget, maar als je hem op je kop krijgt is er weinig grappigs meer aan.

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 28 oktober 2010 09:13]

Dat je niet overal met modelvliegtuigen mag vliegen, wil niet zeggen dat modelvliegtuigen verboden zijn. Dat je er dingen mee kan die niet mogen, wil natuurlijk niet zeggen dat het ding zelf verboden zou moeten zijn. Ik zie er ook weinig kwaad in eigenlijk, los van of het zou mogen. Mij lijkt het wel leuk om gewoon ergens op een veldje met zo'n ding te gaan vliegen.
Hoe lang voordat mobieltjes met camera's verboden wordt? Als het dat niet al is, je mag immers niet zomaar overal met mobieltjes bellen en filmen..


Los van de onwenselijkheid van privacyschending bij de buren, die camera's zijn daar ideaal voor...

M.a.w. het feit dat je er dingen mee kan doen wat niet is toegestaan, betekent toch niet dat het apparaat zelf maar verboden wordt?

Ook raar dat (wederom) allen apple wordt genoemd, maar het is al bekend dat het ook met Android kan en gedaan is.
Je mag niet overal vliegen omdat je een sterke zender nodig hebt om zo'n vliegtuig aan te sturen en er zijn maar beperkte frequenties uitgegeven die je mag gebruiken. De kans bestaat dus dat je iemand anders stoort en zijn/haar vliegtuigje laat neerstorten.

Dit ding werkt via Wifi en de frequentie daarvoor is vrijgegeven, dus dat mag je overal gebruiken. De mogelijkheid om iemand anders te storen is niet erg groot, ik neem aan dat het vliegtuigje gewoon een IP adres krijgt en je een p2p verbinding via wifi opzet.
Ik zie het al helemaal gebeuren.

Afstand werkt dus via WiFi.
Ik sta in de stad, vlileg een hoekje om van een flatgebouw (of ik sta binnen en laat hem naar buiten vliegen), wifi verbinding valt weg door de grote hoeveelheid beton, dag helicoptertje.
Nee want hij stopt dan niet ineens met vliegen, buiten bereik gaat ie op zweefstand dan heb je nog een paar minuten voor die leeg is, maar kan ja dichterbij gaan staan zodat ie weer signaal krijgt, of gewoon veel kussen zoeken en die klaar leggen waar die naar beneden gaat vallen :D
Wel op een gegeven moment tijdens het vliegen hebben we hier voorgehad dat de wifi-link wegviel. We dachten toen ook dat het ding mooi ging blijven hangen. Echter bleef hij gewoon rechtdoor vliegen, recht een drukke baan op. Gelukkig zijn alle auto's op tijd gestopt (wel verwonderde blikken :p).
Paar meter verder viel de Drone recht naar beneden.
Dit was wel met de eerste software versie. Met de nieuwe versie van de app nog niet kunnen reproduceren.

[Reactie gewijzigd door mitch2kbe op 28 oktober 2010 12:21]

Hopelijk is er iets ingebouwd dat bij signaal verlies het volautomatisch een daling/landing maakt
In de vijver om de hoek...?
In de vijver om de hoek...?
Je kan niet alles hebben. Als het ding zou blijven hangen zou ie gewoon ongecontroleerd vallen als de batterij leeg is, en als ie zijn laatste pad zou blijven volgen, dan gaat ie ongecontroleerd rechtdoor.

Bij signaalverlies rustig naar beneden zakken zodat je hem ůf uit de lucht kan plukken of gewoon oprapen omdat ie een zachte landing gemaakt heeft is denk ik toch de meest betrouwbare optie. Vroeg of laat zal ie anders toch beneden eindigen hoor. ;)

En het vermijden van vijvers en ander 'vijandig' terrein bij het landen is iets wat eventueel nog in de software kan worden opgelost. Als er een camera recht naar beneden wijst kun je die ook vertellen hoe een vijver eruitziet en dat je daar liever niet in belandt. :Y)
Was gister idd bij Dwdd, leuke gadget, maar prijzig
Inderdaad, leek wel lastig te besturen. Maar dat zal aan de omgeving hebben gelegen en niet aan heerschap KlŲpping
wifi besturing in een ruimte vol met electronica zoals een studio is ook vragen om moeilijkheden ja ;)
Wat me niet geheel duidelijk is, heeft dat ding nu zelf een wifi station ingebouwd of moet er worden gewerkt met een draadloze router? Aangezien je ziet dat ze buiten er mee vliegen.
Je hebt geen router nodig, je maakt een ad-hoc verbinding met de Drone. Dit zou ook de reden zijn waarom er voorlopig nog geen Android app is. Android ondersteund standaard geen ad-hoc verbinding.

Heb met de drone zelf al ettelijke uren gespeeld. Echt een leuk ding, maar beetje duur voor wat het is.
Niet direct nee, maar met verscheidene tools kan dit al geruime tjid.
Het idee van WiFi is trouwens wel ideaal. Stuk beter dan blauwe tand of infrarood..
Het is een leuk speeltje, alleen jammer dat je er speciaal een iPhone of ipod voor nodig hebt om te kunnen besturen. Ik heb en zal ook niet zosnel een iPhone of ipod aanschaffen. En alleen iphone aan te schaffen om dit apparaat te kunnen besturen wordt mij iets te prijzig.
Paar maandjes geduld en het werkt (volgens parrot) ook op andere OSen mogelijk worden...

Het vage is nog wel dat bij de aankondiging van Android 2.1 of 2.2 er zelfs nog met z'n ding is gevlogen op een nexus one, dus waarom dat nu niet beschikbaar is als app voor Android is mij een raadsel, zal me niks verbazen als er door een andere partij wat geld onder de tafel is geschoven namelijk :)

Niet dat ik anders in de rij stond om dit ding te kopen, koop ik liever een nitro-variant (en met 1 propeller) die bijna 10x zo snel kan vliegen en 10 keer zo ver/hoog :D
Ja Apple komt vast developers te kort op zijn platform en heeft daarom Parrot maar een zak geld toegeschoven om het iOS only te maken, dream on jongen.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 28 oktober 2010 14:06]

Ehm volgens mij verkoopt Pdashop deze toch al ruim een maand!
Ik kan t weten aangezien ik m daar toen direct heb besteld!
http://www.pdashop.nl/product/111031/parrot-ar-drone-quadricopter.html
Enne de youtube film die ze erover hebben gemaakt is zelfs al van 24 september!
Dusse hoe kom je aan deze informatie?
Pdashop doet grijze import, wat Parot nu aankondigd is de officieele verkoop. (minder gezeur met garantie enzo)

Daarnaast is dit meer versie 1.2 zo te zien, omdat zo ook nog wat verbeteringen hebben doorgevoerd.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 28 oktober 2010 10:06]

Inderdaad wordt deze al een tijdje verkocht, beetje oud nieuwsbericht. Maar wel superleuk om mee te spelen dit ding (ik vind hem alleen te duur).
Een hoop geld, maar ik zou hoger hebben ingeschat.. Dit zou best nog wel een beetje kunnen verkopen. :-)
Na het zien van de filmpje... dacht ik: het lijkt me wel leuk als het met hapjes op een blad overal in de zaal rondvliegt... heeft het wel toekomst?