Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 121 reacties
Submitter: _Mystikal_

Nokia Siemens Networks claimt dat het nieuwe datatransmissie-technologie heeft ontwikkeld die het mogelijk maakt om gegevens met een doorvoersnelheid van 825Mbps over een 400 meter lange koperlijn te versturen.

De nieuwe dsl-technologie, die door Nokia Siemens Networks 'Phantom DSL' is gedoopt, voegt een extra 'virtueel datakananaal' toe aan de fysieke koperdraden. Volgens het bedrijf heeft het in een demo-opstelling een nieuw snelheidsrecord weten te behalen: over een afstand van 400 meter wist Nokia Siemens Networks 825Mbps te behalen. Bij 500 meter daalde de doorvoersnelheid overigens tot 750Mbps.

Volgens Nokia Siemens Networks kan zijn Phantom DSL-technologie de levensduur van bestaande kopernetwerken verlengen, waardoor isp's voor de nabije toekomst niet alleen zijn aangewezen op de uitrol van glasvezel voor hogere snelheden. Het is echter de vraag of providers zullen overstappen op de verbeterde dsl-technologie; niet alleen is onduidelijk wanneer Nokia Siemens Networks zijn Phantom DSL-hardware op de markt kan brengen, ook is de vraag of providers bereid zullen zijn om te investeren in het vervangen van hun dsl-apparatuur.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (121)

Ik denk dat deze apparatuur zeker interessant kan zijn, als het niet net als VDSL2, na 2km compleet in elkaar zakt van ellende en dezelfde performance levert als ADSL2+ (dit doet VDSL over een enkel aderpaar in de praktijk namelijk vrijwel altijd).

Er zijn, niet alleen in Nederland maar ook zeker in dunbevolktere gebieden, regio's voldoende waar enkel koper ligt en ook niet snel zal worden geinvesteerd in glas of COAX.

Als je met deze techniek op 5+KM nog 10+mbit overhoudt is het zeker interessant. Ik ben alleen bang van niet. Het zal wel weer allemaal in het hoogfrequent zitten en dat sterft nogal snel op afstand.
VDSL2 wordt niet over km's gedaan.

VDSL gaat er vanuit dat er glas loopt tussen de wijkcentrale en de straatkast, en je VDSL router praat met de straatkast.

Vroeger termineerde ik op de 2,5KM verderop gelegen wijkcentrale, nu op de straatkast op ongeveer 250 meter van m'n huis. Daardoor haal ik mooi 20Mbit/s.
Dit is dus onzin, vdsl gaat gewoon over het normale kopernetwerk (ik werk bij een isp met eigen vdsl dslams)
Waar ook meestal geen rekening mee word gehouden is hoe je adsl2/VDSL modem praat met de DSLAM dit kan soms zorgen voor een data drop van een 1 tot een paar mbit , de software van het modem en de intrim op de DSLAM is belangrijk hoe stemmig deze is om een optimale verbinding te hebben, ook adsl2/vdsl over isdn geeft nadelen in verband met digitale ruis je bent minimaal 1 mbit kwijt standaard aan ruis.

Het lijk me wel interessant dat er zulke snelheden worden behaald met een stukje nieuwe techniek die misschien zonder al te veel te investeren nog jaren mee kan.
Alcatel en Nokia/Siemens investeren niet voor niets zoveel geld om nog zoveel mogelijk uit die laatste kilometer koper te halen. Daar is een enorme markt voor. Direct glas tot aan huis is leuk, maar veels en veels te duur om dat overal te doen, tenzij een lokale overheid en bedrijven meebetalen. Straat/wijkkasten ombouwen tot kleine DSLAMs is veel interessanter voor providers. Stapsgewijs richting glas. Als KPN nog overheid was geweest en er kwam toevallig zo'n kabinet langs rollen die hierin wilde investeren (en geen economische crisis ;) ) , hadden we hetzelfde kunnen hebben als in Zweden of Z-Korea.
Ja, maar het beste resultaat krijg je als de dslam naast/in de kabelverdeler staat, iets wat in Belgie standaard gebeurd, maar in Nederland zijn er maar een paar wijken waar dat zo is, de rest wordt vanaf de centrale gedaan (waardoor er veel mensen te ver zitten)
VDSL kan zowel vanuit de centrale als vanuit de straatkast geleverd worden. Probleem met die straatkasten is alleen wel dat ze in veel gebieden gewoon niet aanwezig zijn. Als ik hier in Friesland diverse dorpjes bekijk, zie ik nergens zichtbaar straatkasten staan.
Dit is dus onzin, vdsl gaat gewoon over het normale kopernetwerk (ik werk bij een isp met eigen vdsl dslams)
Niet onzin, lees de specs nog maar eens na.
Over het algemeen gaat VDSL2+ vanuit de centrale weg. Uitzonderingen daargelaten, KPN is wel bezig om straat kasten geschikt te maken voor VDSL2+ maar voordat iedereen daarvan kan genieten zijn we wel een paar jaar verder.
Specs zijn heel leuk maar de praktijk in Nederland is dat VDSL hetzelfde toegepast wordt als ADSL(2).

Gewoon tot de wijkcentrale dus.
Specs zijn heel leuk maar de praktijk in Nederland is dat VDSL hetzelfde toegepast wordt als ADSL(2).

Gewoon tot de wijkcentrale dus.
Niet dus, want dat zou in mijn geval absoluut onmogelijk maken dat ik 20 MBit/s haal.
Leuk dat mensen het beter denken te weten terwijl ik mijn brood hiermee verdien (en nee, ik heb geen jullie callcentre baantje).
Dat project van vdsl in de staatskas plaatsen is voorzover ik weet in de koelkast gedaan door kpn, oneerlijke concurrentie is wat ik begrepen had.
KPN is geprivatiseerd, dus wat heeft de staatskas hiermee te maken?
-knip- verkeerde persoon reactie.

[Reactie gewijzigd door _Alkaline op 28 oktober 2010 12:13]

-knip- nogmaals :(

[Reactie gewijzigd door _Alkaline op 28 oktober 2010 12:13]

Op dit moment is het bedrijf waar ik werkzaam ben bezig met het verglazen tot aan de wijkcentrale (Straatkast). De Telefooncentrale, die over het algemeen voor een groter gebied zijn, zijn met elkaar verbonden door middel van glas. De straatkasten nog niet allemaal, daar word hard aan gewerkt.

Het VDSL gebeuren is dus vanaf de kasten die in de straten staan, hier word een DSLAM bij geplaatst om vanaf hier het signaal te kunnen versturen. (Oftewel, nu ga je over koper naar de TFC, straks ga je via koper tot aan de straatkast, en vanaf de straatkast verder met glasvezel).

Ik denk dat je de term wijkcentrale verkeerd heb begrepen, de wijkcentrales zijn de verdelers in de straten.

Ik verdien hier ook mijn brood in, vdsl is dus vanaf de straat (FTTC fiber to the curb).

edit: Reactie op Killah_Priest vooral.

[Reactie gewijzigd door _Alkaline op 28 oktober 2010 12:14]

Leuk dat mensen het beter denken te weten terwijl ik mijn brood hiermee verdien (en nee, ik heb geen jullie callcentre baantje).
Callcenter baantje? Ik heb nog nooit een callcenter van binnen gezien. Daarnaast kom ik zelf uit de ISP wereld.

En ik kan je 1 ding vertellen, die straatkast hier? Da's glas, en daar termineert mijn VDSL lijn op. Nou jij weer.
Dat project van vdsl in de staatskas plaatsen is voorzover ik weet in de koelkast gedaan door kpn, oneerlijke concurrentie is wat ik begrepen had.
Toch typisch dat de OPTA (die daarover gaat) van niets weet over wat je nu zegt. :)
Even reageren op een oud topic om toch nog wat recht te brijen.

A: Er zijn zeker Street Cabinets (of PAN-Kasten) te vinden in Nederland
B: Dit is nog geen 5% van het totale VDSL aanbod
C: Dat jij toevallig bij die 5% hoort betekent niet dat Killah_Priest ondanks zijn vervelende manier van uiten geen gelijk heeft
D: Hij heeft alleen geen gelijk over de OPTA. Street Cabinets uitrollen is duur, heel duur. Vandaar dat er ook in wordt geinvesteerd om de VDSL2 techniek grotere afstanden te laten halen. Nu al tot 2KM een betere perfomance dan ADSL2+, en vanaf die afstand gelijkwaardig.

Een DSL techniek die een grote afstand kan overbruggen en toch nog respectabele (10+mbit) sneleheden levert is juist interessant voor dunbevolkte gebieden. In dunbevolkte gebieden hebben street cabinets namelijk geen zin.
Dan wordt je knap afgezet... Op 250m zou je best iets meer kunnen halen. Daarbij geldt "iets" als understatement van het jaar.
VDSL2 wordt niet over km's gedaan.

VDSL gaat er vanuit dat er glas loopt tussen de wijkcentrale en de straatkast, en je VDSL router praat met de straatkast.
Daar zijn ze al een tijdje mee gekapt. Dat heb je alleen als je een 'KPN Glasvezel' gebeuren hebt wat in de praktijk jouw huis binnenkomt met koper.
Vroeger termineerde ik op de 2,5KM verderop gelegen wijkcentrale, nu op de straatkast op ongeveer 250 meter van m'n huis. Daardoor haal ik mooi 20Mbit/s.
Mijn VDSL2 komt gewoon uit de centrale (Hlm-San, 550m verderop) met 40mbps.
Allemaal leuk, maar hoeveel procent van het nederlands kopernetwerk is jonger als ca 15jaar, verbindingen die meer als 15 jaar in de grond liggen is al geen optie meer, ivm achteruitgang van de kwaliteit van het koper en de isolatie die er omheen zit. Er zijn talrijke wijken in NL waar de isolatie van papier is, de test is natuurlijk wel gedaan op een stukje koper die vers van de band is gerold. Het coax netwerk is in de jaren 70 gestart met de uitrol. Een koper netwerk welke ouder is dan 30jaar, levert alleen nog maar verlies op, glasvezel daarin tegen wordt nu voor 30jaar gegarandeerd, en daar zijn lichtsnelheden mogelijk. Is het 1mtr koper goedkoper in aanleg dan de glasvezel, het werk blijft theoretisch gezien hetzelfde, maar wat heeft toekomst daar zijn ze bij Reggefiber en meer partijen in de ons omringende landen echt wel over uit.
Zolang de hoge snelheden alleen over die kleine stukjes gehaald worden, zal de kabel (of glasvezel) een geliefder alternatief blijven voor de mensen die wat verder van de centrale afwonen.
Niet perse. VDSL2 is ook over korte afstanden, maar je terminatie punt wordt dichterbij gebracht.

Waar ik vroeger met de DSLAM praate die in de wijkcentrale 2,5KM verderop stond, praat m'n VDSL2 router nu met de straatkast die op 250 meter van m'n huis staat. Vanaf daar wordt het gehele signaal over glas naar de wijkcentrale getransporteerd.

Op die manier haal ik nu al dik 20Mbit/s. (officieel heb ik 16Mbit/s)

Aangezien KPN hard inzet op het verglazen naar de straatkasten, en de laatste meters op koper laat, kan dit in de toekomst een prima techniek zijn voor (bijvoorbeeld) KPN.
Helaas is het plaatsen van nieuwe straatkasten stopgezet. Voorlopig wordt voor mij de afstand over koper niet korter.
technisch zal jou lijn zelfs tot 60mbit kunnen halen (echter boven 80% van de technisch mogelijke snelheid zal internet af en toe wegvallen, ontoelaatbaar uiteraard)
Het afstandprobleem wordt steeds verder opgelost. Bijvoorbeeld in geval van VDSL2 (waar KPN druk mee bezig is) brengen ze de glasvezelkabel dichterbij de woonwijken. Waar eerst de kabellengte bijvoorbeeld 4km was, proberen ze deze nu terug te brengen naar rond de 1km of minder. Dit is wat de hogere snelheden tot 100Mbit mogelijk maakt.

Deze techniek van Siemens mocht het echt goed werken, kan zeker toekomst hebben aangezien het voorkomt dat voor de laatste paar honderd meter de grond open moet. Uiteindelijk zal dat toch moeten gebeuren, maar ze kunnen het nog even uitstellen.
wat ik echter niet lees is of het hiet zowel up als down betreft. Glasvezel heeft up en down dezelfde snelheid en bij de meeste dsl verbindingen is dat niet zo, dus wat is maximaal up mogelijk.
Niet helemaal waar, het is maar wat de ISP er van maakt, er zijn ook glasvezel abonnementen met een scheve verhouding (denk aan caiway).
Da's allemaal leuk, maar ik zit 380 meter van de centrale af met m'n VDSL2 van XS4ALL en ik kan niet hoger dan 33 mbit komen omdat ik waarschijnlijk rotte kabels in de grond / appartementencomplex heb. En die gaat KPN echt niet voor mij oplossen.

Afstand is echt niet zaligmakend - kwaliteit en staat van de bekabeling is ook belangrijk.
is VDSL niet gecapped bij xs4all? KPN capped standaard..
Ik woon in een recente nieuwbouw wijk, VDSL2 is hier niet eens leverbaar.
Juist, jij wil het hele blok van telefonie/internet afsluiten omdat je sneller internet wil. Lekkere buurman ben jij!
Euh, ze kunnen prima dubbel lassen met een stukje extra verlenging.
Moedwillige vernieling omwille van hogere snelheiden? Als we allemaal zo te werk gaan kan de KPN wel opdoeken of worden de kosten voor een lijn een stuk hoger. Dat lassen kost namelijk geld, net als dat vervangen van zo'n kabel. En dat mogen we dan met z'n allen betalen....
In principe ligt er al glasvezel tot aan de wijkcentrales, de meeste huishoudens zitten op afstanden van enkele meters tot enkele kilometers koper tot de wijkcentrale. Dus als deze techniek zelfs over een paar kilometer nog acceptabele snelheden haalt (richting de 100mbit/s om te blijven concurreren met de kabel (docsis 3.0))
Voor de mensen die echt ver van de centrale wonen is ADSL (in welke vorm dan ook) nooit echt een goede optie geweest.

[Reactie gewijzigd door Kawaii op 27 oktober 2010 17:48]

De 100mbit/s is inderdaad mogelijk op langer afstand.
(Alcatel-Lucent heeft gelijke technologie in huis)
Paris, April, 2010 – Alcatel-Lucent (Euronext Paris and NYSE: ALU) today announced that its research arm, Bell Labs, has successfully demonstrated a technology that boosts the transmission speeds achievable over just two digital subscriber lines (DSL). In a lab test of “DSL Phantom Mode”, Bell Labs achieved downstream transmission speeds of 300 Megabits per second (Mbps) over distances up to 400 meters (or 100Mbps at 1km). At these speeds, service providers will be able to maximize the ability of the existing copper infrastructure - widely deployed around the world - to satisfy demand for bandwidth-intense residential triple-play and business services, for years to come.
Meer technische omschrijving bron
At its core, DSL Phantom Mode involves the creation of a virtual or “phantom” channel that supplements the two physical wires that are the standard configuration for copper transmission lines. Bell Labs’ innovation and the source of DSL Phantom Mode’s dramatic increase in transmission capacity lies in its application of analogue phantom mode technology in combination with industry-standard techniques: vectoring that eliminates interference or “crosstalk” between copper wires, and bonding that makes it possible to take individual lines and aggregate them.

[Reactie gewijzigd door djexplo op 27 oktober 2010 17:58]

volgens mij gaat dat over de zelfde techniek aan een ander toegeschreven?????
phantom dsl staat ook in DIT artiekel...

verder 500meter van de centrale is een redelijke afstand. het betekend wel dat je dan nog wat extra verdeel punten moet gaan aanlegen en een x aantal % van je netwerk moet heraansluiten, maar het lijkt me een aanzienlijk stuk goedkoper dan elk huis op een fiber aan te sluiten als je dus in elke WIJK weer een wijkcentrale plaatst dan kom je aardig in de buurt van de 500meter lijn en met 750mbit dsl komt je de komende 5 tot 10 jaar zeker door.
Waarom toch steeds aan blijven klooien met DSL en de levensduur maar blijven rekken. Leg gewoon glasvezel tot in de huiskamer, hoe moeilijk kan het zijn?
Omdat men grote investeringen zo lang mogelijk wil uitstellen, om de ROI (Return On Investment) zo hoog mogelijk te laten uitvallen. Vrij logisch, ISP's zijn meestal ook commerciele bedrijven!
4 x upgraden is net zo duur als 1x glasvezel trekken....
Dus een commercieel bedrijf kiest eerder 4x upgraden om de kosten uit te smeren en het risico te beperken.
Neem bijvoorbeeld een land als China, daar is de Nr.1 DSL provider "DSL Prime" met bijna 24 miljoen klanten. Wanneer zij door het wijzigen van de technologie en wat aanpassingen op de centrales de huidige koperlijnen kunnen blijven gebruiken zijn dit soort ontwikkelingen zeer aantrekkelijk.

[Reactie gewijzigd door densoN op 28 oktober 2010 09:04]

Moeilijk is het niet. Kostbaar wel....
Voor FiberToTheHome rekenen ze op 2500€ per adres, en nu zijn tenten bezig met een miljoen aansluitingen te maken. Reken even uit wat voor een investering dat is? Als ze het per huis op aanvraag zouden doen is het helemaal onbetaalbaar, dus het moet wel per groot gebied.
Hoe kan je nou beweren dat de komende 5-10 jaar 750 mbit genoeg is? Als we straks 4 films tegelijk full-HD willen gaan streamen (4 TV's in het huis, iedereen wil een andere film zien) en ondertussen nog wat extra data voor je slimme meter etc, dan kan het zomaar ineens te krap worden. Als de geschiedenis wel iets uit heeft gewezen is dat de snelheden en capaciteiten nog steeds benut worden. Hoe exponentieel het ook groeit. Vroeger had je een 20 MB harddisk. Daar zou je voor aaaaltijd genoeg aan hebben. En zo zijn er nog legio voorbeelden.

offtopic:
artiekel
betekend
verdeel punten
aanlegen
komt je

Kom op, doe een beetje je best om correct Nederlands te typen.
Bluray kwaliteit is maximaal 40 Mbps. Met 4 TV's zit je dan op 160Mbps. Iedereen zeurt al dat het verschil tussen Bluray en DVD nauwelijks zichtbaar is omdat ze relatief ver van een relatief kleine TV afzitten. Natuurlijk worden de TV's iets groter en misschien de kijkafstand ook nog wel iets kleiner, maar het gaat echt nog een hele tijd duren eer Bluray voor de consument een opvolger krijgt. Als we dan op een gegeven moment naar quad Full-HD gaan en de bitrate verviervoudigen dan zit je op wat nu bioscoopkwaliteit is. Zelfs daarmee heb je dan pas 4*160Mbps nodig ofwel 640 Mbps voor 4 TV's.
Een slimme meter en normaal internet verkeer komen niet bij de bandbreedte van streaming video in de buurt, dus met de 110Mbps die je tussen 640 en 750 overhoudt heb je dan ruim voldoende beschikbaar. Ik zie dan ook geen reden waarom 750 Mbps over 10 jaar al niet meer toereikend zou moeten zijn voor een huishouden. Het blijft niet altijd en eeuwig genoeg misschien, maar de eerstkomende 10 jaar heb je daar zeker genoeg aan. Misschien kun je over 10 jaar wel al meer krijgen, maar nodig om digitale TV te kijken heb je het zeker niet.

[Reactie gewijzigd door Bas van der Doorn op 28 oktober 2010 15:24]

Vraag me af of dit verhaal niet toe te schrijven is aan http://en.wikipedia.org/wiki/MIMO

Defineren van een kanaal beschrijving, hoe verandert het signaal over 400 meter, daar voor compenseren.
elke 100 meter heeft een afnamen van 100 tot 300mbps dus 500 meter=700 etc, etc.
altijd nog veel sneller als ADSL2+

maar in nederland zijn de afstanden toch nooit hoger dan 500 meter van de dslam, glasvezel zal dankzij dit de komende 10 jaar niet nodig zijn voor: direct-to-consumer (glasvezel zal alleen gebruikt gaan worden voor lange afstanden).

dit is pas echt interessant voor consumenten, glasvezel niet.
Ben je ooit buiten de stad geweest? Dan zit er soms meer dan 500meter tussen buren. Maar ook in steden kan het wel oplopen naar een kilometer.
hier stukken van wijken op 4-5km van de wijkcentrale hoor! (Spijkenisse)
Ik zit zelf op 7.5 km van de centrale af. Haal net 8 mbit als ik geluk heb (en niet de hele buurt zit te internetten)
Welke provider heb je dan? ik zit ook op 7 nogwat km van de centrale, maar haal niet meer dan 1.8 Ik woon dan wel in the middel of nowhere, maar ik wordt redelijk simpel van deze snelheid.
wijkcentrale's? sorry maar dslams kun je tegenwoordig overal tussen zetten.
een kennis van mij werkt bij KPN, en ook in dorpen is de afstand gemiddeld 600meter (met een gemiddelde van 2500 tot 5000 woningen)

[Reactie gewijzigd door stewie op 28 oktober 2010 10:40]

En er woont natuurlijk niemand tussen de dorpen in ;-)
gek, ik ben toch de hele avond voor een klant bezig geweest om een ADSL1 lijn op 5km stabiel te krijgen.
dslam moet rop zijn en dan zijn de reacties hieronder overbodig

want een rop staat in elke wijk waar glasvezel is gezet
Op mijn vorige adres in de binnenstad van Utrecht zat ik al op 900 meter van de centrale. Dan hebben we het dus over hartje Utrecht. Laat staan in de wijken daarbuiten. Daar wordt soms op 5.5km geleverd.
dat komt gewoon omdat de provider geen geld in het netwerk wilt steken, dat is wat anders dan dat 400 meter daar niet mogenlijk is.

kosten&baten, er moet ook winst tegenover staan (en met dit systeem hoeven ze vooral in dorpen dan jaren niets meer te upgraden)
Op zich vind ik het een hele interessante ontwikkeling, hoewel ik me wel afvraag wat er in praktijk van over blijft.

Ik neem aan dat de 825 mbit is behaald over 4 koperparen zoals omschreven in het artikel. Als je dan nog 150 mbit overhoud over 2 draadjes (1 paar) is dat natuurlijk fantastisch vergeleken met adsl2+, mits de investering verder laag is.
Nee, dat doe je dus niet. Phantom dsl is nou juist niet lineair. Ze doen een dsl kanaal over *ieder* paar, dus met twee paren heb je al zes kanalen, met drie paar heb je er vijftien, en met vier paar heb je er 28. Op een paar houd je dus 1/28e over.
Je wiskunde klopt niet. "Phantom" kanalen zijn niet nieuw, en voegen maar 1 virtueel paar toe aan twee paren. Dat doen ze door een common-mode verschil tussen die twee kanalen te gebruiken. Met 2 hardware kanalen heb je 1 phantom kanaal; met 4 hardware kanalen het je 2+1 phantom kanaal, en met 32 hardware kanalen zou je 16+8+4+2+1 phantom kanalen hebben. Dat laatste zal in de praktijk niet werken omdat er een praktische beperking zit in het aantal nivo's van phantom kanalen wat je kunt hebben - zelfs met twee nivo's ben je al verschillen in verschillen in verschillen (!) aan het gebruiken. Dat maakt overspraak problematisch.
Providers kunnen dit wel interessant vinden, maar er zijn ook nadelen hieraan. De kabel van hen is misschien nieuw en een directe verbinding zonder knooppunten.

In de praktijk is dit niet het geval. Ik denk dat de gebruikers dicht bij de centrale meer eruit kunnen halen dan de gebruikers verder van de centrale (wat nu ook het geval is).


Wel moet ik zeggen dat er een mijlpaal is bereikt. :D, zeker een motivatie als je glasvezel niet OVERAL kan trekken, maar wel een koperlijn aanwezig is.
500 meter is een behoorlijk stuk hoor dan ben je alleen in je straatkast geweest en daar is die is kpn nu juist aan het obouwen tot 'wijk' centrale zodat je ipv 2,5km minder dan 1km over houd zodat dsl ECHT zin heeft..
Allemaal leuk en aardig, maar KPN bouwt bijna geen straatkasten meer om. Dit is te duur en wordt ingehaald door FTTH projecten. Daarom worden veel VDSL verbindingen alleen vanuit de wijkcentrales geleverd, enkele wijken in bepaalde steden uitgezonderd.
Ware het niet dat KPN juist heeft aangekondigd in te zetten op FTTC, en niet op FTTH.

FTTH wordt wel gedaan, maar lang niet overal. Als je nu een huis koopt wat nog gebouwd moet worden, heb je wellicht geluk, maar in de jaren '80 wijk waar ik woon? Ja, ze hebben hier recentelijk in de hele wijk glasducts aangelegd, en daarom heb ik nu VDSL2. Ze hebben de straatkast verglast, maar ik kan nog altijd geen fiber m'n meterkast in krijgen.
Waarom is dit een mijlpaal? Omdat het sneller kan? Daar is niets nieuws aan. Internetverbindingen voor huishoudens zijn in de afgelopen 15 jaar gestaag sneller geworden. Het is noch nieuw, noch verwonderlijk, dat die trend zich voortzet.

De enige mijlpaal die in de geschiedenis van de huishoud-internetverbindingen bereikt is, is de flat-fee verbinding.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 27 oktober 2010 18:37]

400 meter is niks veel mensen hebben koperlijnen van meer dan een kilometer lang en soms zelfs bijna 2 km dus interesanter is het om te weten wat dit na 1,5 km nog aan snelheid heefd.
Ha! Dan heb je nog mazzel! In mijn oude woning, nota bene in de 'beste Vinex wijk van Nederland' hadden we een centrale op bijna 4 kilometer afstand! Wat nu 20Mb/s? Je mocht blij zijn als je stabiel 3 Mb/s haalde!

Gelukkig is de gemeente (ja, ja, de cai is nog van de gemeente) druk bezig met het testen van glasvezel. Ik heb nu een heerlijk stabiele 50Mb/s up en down!

Wat ik wel erg interessant vind is dat die oude koperlijnen keer op keer weer goed zijn voor snellere verbindingen. Op het moment dat iedereen zo iets heeft van 'nu is koper echt dood', komt men weer met een nieuwe techniek. Goede ontwikkeling!
Hoe nieuwer de wijk, hoe slechter adsl want hoe langer de kabels.

Er zijn voor de laatste twintig jaar vinex geen nieuwe wijkcentrales meer gebouwd.
Om nog maar te zwijgen van de kwaliteit van die lijnen...
Bizar dat het artikel hier gaat over de verwezenlijkingen van Nokia Siemens. Vandaag is nochtans volgende Broadband InfoVision Award uitgereikt aan... Alcatel-Lucent:

Zie
http://www.broadbandworldforum.com/awards/awards_info/infovision_awards2010 (Category 9)
en
Press release Alcatel-Lucent

Snelheden die Alcatel-Lucent haalt:
2 paar: 390Mbps
4 paar: 910Mbps
Telkens op 400 m, maar toch wel sneller dan hetgeen hier in het artikel vermeld staat.
Ik denk dat het is omdat ze in het artikel maar 2 draden gebruiken.
NSN is er niet echt duidelijk over, maar volgens mij gebruiken ze 4 paar ( =8 draden) koper. Dat is dus niet realistisch voor het gemiddelde huis in Nederland, waar hooguit 2 paren liggen (maak de telefoon stekker maar eens open: 4 draadjes)

Er zijn andere situaties waar 4 paar mogelijk wel beschikbaar is ( bedrijven of mobiele backhaul bijvoorbeeld)
Wat ik me afvraag is of ze overspraak e.d. mee hebben gerekend, je moet rekenen dat een normale koperdraad (900 dubbeldraden) door de grond word gelegd, hier kunnen dus 900 paren van 2 inzitten (uit mijn hoofd). Dat geeft toch wel iets meer storing als een steriele ruimte waarbij er 2 aders gebruikt worden en de rest leeg blijft.
2paar <> "two physical wires "

Alcatel zit dus met twee draadjes (=1 paar) op slechts 195 Mbit. Dan is de nieuwe techniek van Nokia-Siemens toch wel ffe iets sneller.
Veel huishoudens hebben wel twee aderparen. Dit was wrs om te voorzien in dual-ISDN, wat in de jaren 90 opeens zwaar gepromoot moest worden. Daarvoor zijn volgens mij 4 aders nodig.

Ik heb hier ook 2 aderparen. Een van die paren wilde Online niet gebruiken omdat er iets mee was, dus dan maar het andere paar. Daar is destijds een monteur voor geweest.

Maargoed, als ze 2 aderparen *zouden* gaan gebruiken, moeten ze toch echt het probleem fixen, ipv wegmoffelen.
Nee, dat heeft geen ene fuck te maken met dual ISDn. Dual channel ISDN loopt over een aderpaar, en al sinds voor de oorlog (als je hier en daar nog een loodmantelkabel kan vinden) worden er 2paren standaard gelegd. Is gewoon goedkoper dan voor een tweede lijn nog een keer graven, of als er een ader stuk gaat.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 27 oktober 2010 23:52]

Ze zijn er bewust niet duidelijk over ivm marketing hype, maar die 825Mbps gaat waarschijnlijk over 8 draadjes ( = 4 paar)
Heb je geen last van koperdieven dan ?
Hier bij ons in BelgiŽ vallen er vaak lijnen stil omdat er koper gestolen wordt.
Ook is 400 meter nogal... weinig. Ik heb geen idee waar mijn centrale ligt, maar in de buurt van 3 kilometer weet ik er geen zijn.
Sorry hoor maar hier gaan de kabels toch echt door de grond...
in belgie liggen telefoonlijnen ook in de grond. stroom en coax is iets anders

De hoofdcentrale is meestal een gebouw dat eruitziet als een gewoon woonhuis, de wijkcentrale is zo'n grote witte kast ergens in de straat
foto
http://online.gebruikers.eu/forum/attachments/kastjes.jpg

Hier op de foto zie meerdere kastjes.
Hieruit kan ik afleiden dat er glasvezel ligt, die in de nieuwste kast overgezet wordt op koper, en deze kopersignalen kunnen dan toegevoegd worden aan jou lijn
Snap ik, maar dat heeft verder niks met koper dieven te maken.
Graven is niet zo moeilijk. Trouwens, plaatsen waar het nog wel eens gejat wordt zijn risicovoller: koper uit electriciteitskasten, hoogspanningsmasten, kabels boven het spoor...
Tja inderdaad, wat blijft er over als je 1Km van de centrale zit? 50Mbit?
Dat is nog altijd meer dan ADSL ;)
Idd, dat merk ik hier in Frankrijk, ik zie hier veel potentie in deze technologie, ik woon 2 km van de centrale af, eerst woonde ik er zelfs 7 km vanaf, en heb een 1 Mbit verbinding, wat nu erg krap begint te worden.
Haha inderdaad!