Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 65, views: 21.770 •

Microsoft heeft een bŤtaprogramma gestart voor Office 365, een serie gebundelde cloudapplicaties voor de zakelijke markt. Met verschillende abonnementsvormen hoopt de softwaregigant zowel kleine als zeer grote bedrijven aan zich te binden.

Office 365 for Small Businesses richt zich op zelfstandigen en bedrijven met minder dan 25 werknemers. Het pakket zal 5,25 euro per maand per gebruiker gaan kosten en biedt daarvoor Office Web Apps, een e-mailaccount via Exchange Online, SharePoint Online en de bouw van een eenvoudige bedrijfssite.

Met het Office 365 for Enterprises wil Microsoft middelgrote tot grote ondernemingen en overheidsinstellingen een bundel webapplicaties aanbieden, waarbij de klant kan kiezen welke functionaliteit hij wil afnemen. Hierbij kan een bedrijf of instelling voor 9 euro per maand per gebruiker zijn werknemer toegang geven tot SharePoint Online, Exchange Online en de instant messenger Lync, voorheen bekend als Office Communicator. Bedrijven kunnen ook kiezen voor nog beperktere pakketten; zo kan er voor 1,56 euro per maand een webmailbox van 500MB - zonder ActiveSync - worden geleverd.

De uitgebreidste versie van Office 365 for Enterprises kost 22,75 euro per maand per gebruiker. Daarvoor wordt toegang tot vrijwel alle zakelijke clouddiensten van Microsoft geleverd, maar ook krijgen gebruikers het recht om Office 2010 Professional Plus te installeren. Volgens Microsoft worden hiermee gebruikers geholpen die meer functionaliteit nodig hebben dan de Office Web Apps bieden.

Alle Office 365-abonnementen hebben een looptijd van minimaal een jaar en zijn vervolgens maandelijks opzegbaar. Inmiddels test de softwaregigant Office 365 bij enkele duizenden bedrijven in dertien landen. Ook in Nederland doet een beperkt aantal bedrijven aan de test mee.

Microsoft wil Office 365 in de eerste helft van 2011 in veertig landen commercieel aanbieden. Ook wil de softwaregigant in de loop van 2011 Dynamics CRM Online aan Office 365 toevoegen. Er zijn ook nog plannen om een speciale versie voor het onderwijs uit te brengen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)

Reacties (65)

Lijkt me een aardige concurrent van Google Apps. Is een stuk goedkoper dan een dedicated exchange server- zo kunnen MKB's en hele kleine bedrijfjes toch een exchange gebaseerde office situatie uitrollen.

[Reactie gewijzigd door hakken314 op 19 oktober 2010 17:15]

Google Apps is voor kleine bedrijven gratis en uberhaupt al goedkoper dan dit alternatief.
Maar google apps biedt geen volledige exchange omgeving... en Sharepoint is nog wel wat uitgebreider dan google docs.
Plus krijg je Office Professional Plus er bij als je de dikste versie afneemt.

[Reactie gewijzigd door hakken314 op 19 oktober 2010 17:28]

Maar google apps biedt geen volledige exchange omgeving... en Sharepoint is nog wel wat uitgebreider dan google docs.
Google Sync is toch Exchanges (hoewel notes niet ondersteund worden).
Alleen om te syncen via activesync - niet volledig exchange.
Uhm Sharepoint uitgebreider? Nou nee... ingewikkelder. Met Google Docs kun je tenminste praktisch iets doen. Spreadsheets, samen tegelijk in document werken. Daar kan sharepoint (haha, de naam) alleen van dromen.

En vergeet niet.. Google Apps biedt een app engine aan voor maatwerk en derde partijen.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 19 oktober 2010 19:28]

Uhm met Office2010 is het wel degelijk mogelijk om via een Sharepoint samen te werken in documenten. Dus dat argument gaat niet op.

Edit: Sharepoint 2010 bedoel ik hier dus mee. Ik heb er zelf mee mogen stoeien een paar weken toen het nog in de betafase was en werkte prima.

[Reactie gewijzigd door tonyt27 op 19 oktober 2010 20:32]

SharePoint biedt een sandbox voor eigen code en third parties.
Eerst ff verdiepen voordat je wat roept ;)
Uhm Sharepoint uitgebreider? Nou nee... ingewikkelder. Met Google Docs kun je tenminste praktisch iets doen. Spreadsheets, samen tegelijk in document werken. Daar kan sharepoint (haha, de naam) alleen van dromen.
Dat kun je dus perfect doen in de Excel Web App in combinatie met SharePoint. bron
Maar Google Docs is in vergelijking met Office Web Apps (assuming dat het daarvan afgeleid is) maar zeer, zeer, ZEER beperkt natuurlijk.

Dus als Microsoft een goed en compleet pakket op de markt brengt, met email (exchange / active-sync) en Office Web Apps wordt dat zeker interessant.

Ik heb voor het bedrijf van m'n ouders (VOF) ook Google Apps ingesteld, en daar zijn ze aardig tevreden over. Docs wordt nu alleen niet gebruikt omdat het zo verschrikkelijk beperkt is. Als dat allemaal voor een tientje in de maand gebundeld (dus office + email allemaal in the cloud) kan worden, ga ik deze optie van MS serieus bekijken

edit: aanvulling laatste alinea
.

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 19 oktober 2010 17:38]

Misschien Google Docs beperkt is, maar volgens mij weet vrijwel iedere ervaren gebruiker dan maar een zeer klein percentage van de functionaliteit van software gebruikt wordt. Een beperkte softwaresuite kan dus juist genoeg zijn en tegelijkertijd duidelijkheid bieden (door gebrek aan complexiteit). Op dat gebied zal Google Docs dus concurreren met deze software bundel van MS.
hakke314 zegt hier dat het om een concurrent gaat van Google Apps ťn dat het goedkoper is dan een dedicated exchange server. Hij zegt niet dat Google Apps duurder is. *kan zijn dat de reactie ondertussen wel om die reden gewijzigd is*

Ik zie zťťr veel potentieel in deze dienst, niet in het minst omdat startende ondernemingen sowieso altijd last hebben van groeipijnen. Cloudservice in het algemeen geeft hier een goed antwoord op, zonder te moeten overstappen van provider (vaak gepaard met nare domein en e-mailadres migraties) kan je traploos groeien, als MS hier consequent in is en zich voldoende flexibel opstelt tov zijn klanten hebben ze hier wel een winnaar in handen. Wie wil geen volledige Office-functionaliteit gepaard gaande met een kleine prijs en een hoop flexibiliteit?

[Reactie gewijzigd door stits op 19 oktober 2010 17:31]

nee, ik heb alleen het voorbeeld van MKB's toegevoegd ;)
Ja, het is gratis, als je het niet erg vind als je wordt bestookt met reclame en je bedrijfs e-mail wordt onder dezelfde voorwaarden behandeld als bij gmail (wordt semi-gedatamined), ook werken bepaalde diensten niet (zoals Outlook sync). Anders betaal je €40 per gebruiker per jaar (plus btw). Ik zou gratis Google Apps absoluut niet willen vergelijken met deze Microsoft abonnementen of Google Apps Premier.

Lijkt me zeker interessant, moet er maar eens naar gaan kijken. Het is zo te zien al vlot 50% duurder dan Google Apps Premier, moet ook nog eerst maar eens zien hoeveel ruimte je overal voor krijgt en hoe flexibel het geheel is.

http://www.office365.com/ is jammer genoeg nog niet in de lucht...
Een MKB met 10-20 gebruikers zal echter niet zo snel voor een dedicated Exchange server kiezen.

Meestal valt de keuze dan op Windows Small Business Server, en dan draait op die server ook nog een aantal bedrijfsspecifieke applicaties zoals een boekhoudpakket etc.

Het financiele voordeel van deze online dienst is dan opeens zoveel niet meer.
Deze bedrijven hebben ook veel mensen in de buitendienst. Reken er maar op dat er koppelingen komen met de volgende versie van SBS (die nu al in beta is)

Met de huidige versie van Exchange is het bijvoorbeeld al mogelijk om hosted maiboxen aan maken (bij MS en partners) zodat je zelf geen onderhoud hebt hieraan. Tevens zal het sneller zijn voor "road warriors"
Inderdaad.
Ik werk zelf bij een bedrijf van ongeveer 15 mensen en wij hebben een Windows 2003 server met daarop een aantal boekhoudpakketten en Exchange.

Inmiddels zijn wij echter wel toe aan wat nieuwere versies van Office, meeste pc's hebben nog Office2000 geinstalleerd.
Ik zou eens een rekensommetje moeten gaan maken om te kijken wat voordeliger is en wat de functionaliteit is van de online office Apps.
Ik ben bang dat voor wat grotere en ingewikkeldere spreadsheets je toch uitkomt bij een Proffesional Plus installatie. Als je dat pakket een jaar of 5 gebruikt (en dat doen wij makkelijk) dan ben ik bang dat een standalone installatie toch voordeliger uitpakt.
Behalve dat het niet in Chrome werkt op GNU/linux.
Dat zou een flater zijn ...
Waar heb je 't over?
Office 2010 the webapp werkt prima onder Chrome op Ubuntu 10.04. zelf geprobeerd toen het in beta was
Voor eventuele klanten, op 29 februari 2012 werkt dit pakket niet. :+
Voor eventuele klanten, op 29 februari 2012 werkt dit pakket niet. :+
Jawel hoor. Op 31 december stopt het er een dag mee.
Maar ach, dan is de wereld toch al vergaan zeggen ze. ;)
Wat is nou exact het voordeel van het (betaalde) Lync boven het (gratis) Windows Live Messenger? Soms snap ik niet dat bedrijven betaalde alternatieven verkiezen boven gratis meuk. Tenzij licentievormen of daadwerkelijke functionaliteit flink afwijkt..
Office Communicator en OCS kan je niet vergelijken met Live messenger. Wij gebruiken het hier icm SharePoint 2010, Exchange 2010,enz.. en het is zo heerlijk om meteen op iemand zijn naam te klikken, waar je hem ook tegenkomt (in een mail, op het intranet, op de website,...) klikken, send mail, start a chat, start a call (keuze gsm of vaste lijn), start a video chat, start conference call, share desktop, plan a meeting,...

de meerwaarde voor bedrijven is ťnorm. een skype of Live messenger kan enkele functies, maar de integratie, beveiliging, ... is niet te vergelijken.
Dan heb ik het nog niet gehad over de controle die het IT-departement kan hebben.

Daarnaast inderdaad, denk ik dat je met licenties in het gedrang komt.
het grootste verschil is de support die geleverd word, bij WLM krijg je bijna geen support op een FAQ na.
Dat is echt veel te kort door de bocht.. WLM en OCS zijn twee totaal verschillende platformen.

Op google vindt je erg veel vergelijkingen:

http://mikeg.typepad.com/...7/09/why-is-ocs-and-.html

http://blogs.msdn.com/b/o...ndows-live-messenger.aspx
Audio(voip)/video etc conferencing.
Zeer managable.
Voor een gewone gebruiker heeft it niet veel nut maar wel in grote bedrijven.

Ik denk niet dat ze in een enterprise Windows Live Messenger gaan uitrollen.
Ik heb zelf het genoegen gehad pas op het Microsoftkantoor bij Schiphol een dagje door te brengen. Office Communicator is daar volledig geintegreerd in de manier van werken en communicatie.
Zoals musback al schreef, het werkt ideaal als je veel overleg hebt met mensen die niet altijd in zelfde ruimte zitten (lees ander pand, locatie, land etc).
Ik was er van onder de indruk. Echter dit zal vooral voor grote internationals interessant zijn, aangezien je hier toch ook weer een server voor heb moeten draaien.
Ik vind de naamgeving niet zo pakkend. :N
Met 365 mis je feitelijk de 366ste dag van schrikkeljaren. B)
Met bijv. Office 360 pak je wel alle 360 graden van een cirkel. En het bekt beter, imho. :)
Naamgeving is niet het sterkste punt van Microsoft.
95
98
ME
2000
Xp
Vista
7

Er zijn logischere alternatieven.
95 , 98 en 2000 zijn niet zo slecht, gewoon het jaar waarin het is uitgebracht. Hetzelfde geld een beetje voor ME.

Met XP en Vista ging het volgens mij om het product meer een naam te geven.

Met 7 zijn ze voor simpelheid gegaan.
Logischere? Ik vind ze nogal simpel en duidelijk die namen van Microsoft.
Zoals Norton 360?
idd, en like Vodafone 360
edit:
8)7 xbox360.. idd (heb ik nooit mee te maken, dus het kwam niet in me op)

[Reactie gewijzigd door Barleone op 21 oktober 2010 15:32]

Jullie vergeten MS zelf: de Xbox 360
En de gratis datingsite: Dating 360 :9
Overigens eindelijk concurrentie voor Google Apps. Dat kan alleen maar goed zijn.
En daar heb je gelijk in. Zij het dat Google Apps deze markt heeft opengebroken. De prijzen van MS hosted services zijn best gedaald.
Het benoemen waard is ook Alfresco een(de) opensource tegenhanger van sharepoint. Er is oa een commerciŽle en een community versie.
Hopelijk betekent dit ook dat je niet minimaal 5 gebruikersaccounts moet afnemen zoals bij de huidige online diensten. Dat is voor zelfstandigen en kleine bedrijfjes een drempel.
Met minder gebruikers zet je een NAS neer. Wil je videochatten dan draai je de stoelen naar elkaar toe.
Dan ga je ervanuit dat het nog steeds vanuit kantoor gebeurt. Juist met kleine bedrijven zie je steeds meer dan men niet vanuit een kantoor werkt, maar vanuit huis. En dan is IM en VC handig, zoniet een must.
minimum gaat 1 worden
Is dit Sharepoint 2010 of Sharepoint 2007 die ze aanbieden?
Momenteel nog niet iig, dit nieuwsbericht van een week geleden heeft het erover dat "Bpos is getting ready for sharepoint 2010"
Eind november moeten de clouddiensten gemigreerd zijn naar Exchange en Sharepoint 2010

[Reactie gewijzigd door Stampertje op 19 oktober 2010 20:38]

In Amerika, release in europa word pas Q1 verwacht volgend jaar
Q2 volgend jaar zelfs.. :( Tenminste dat is aan de partners op de Microsoft conference for BPOS als hard feit gegeven.. (anderhalve week geleden)

[Reactie gewijzigd door Yilar op 19 oktober 2010 22:29]

Misschien leuk om wat praktijk ervaring te geven.. Via mijn werk heb ik zojuist met een internationale klant beide pakketten, Google Apps en BPOS-S (dus niet dedicated) doorlopen in een pilot. Let wel, voor BPOS-S konden wij al gebruik maken van de 2010 release die nog niet voor het algemene publiek beschikbaar is. Met beiden is ongeveer 3 intensief maanden intensief getest.

Google Apps is een zeer flexible, maar ook nog eenvoudige omgeving. Gebruikers vonden het snel aanmaken van sites en delen van documenten erg handig, echter de Docs/Spreadssheet werd als zeer inferieur beschouwd. Let wel, ik heb zelf met de templates gewerkt en de docs versie. Ik werd er niet heel erg vrolijk van moet ik zeggen. |:(
Mooi van Google is natuurlijk het feit dat je iedereen op je site kunt toelaten en m.b.v. een ontwikkelaar kun je zelf door middel van de nodige API's functionaliteit toevoegen. Ook de koppeling met Android telefoons was zakelijk een absolute winnaar.

Veel gehoorde kritiek: Het ziet er visueel niet uit. Gmail is onhandig om mail in te vinden, ondanks training om gebruikers te leren wennen niet met folders te werken. Vanuit de IT kant waren een aantal bezwaren, provisioning is moeilijk in te regelen, restores zijn lastig. Je hebt geen SLA waarop je terug kan vallen, of compensatie bij langdurig down zijn van diensten.

SharePoint werd visueel enorm gewaardeerd, het samen werken in spreadsheets en documenten ook, zelfde als Google eigenlijk, alleen hier het voordeel dat je Office kunt gebruiken, ook de ingebouwde Word/excel editors werden voor de basiszaken als voldoende ervaren. Het voordeel is vooral het kunnen wisselen tussen de web en applicatie versie van Office. Wat gebruikers als enorm positief ervaarden was de integratie van SharePoint met Office, SharePoint in Outlook koppelen, IM presence, snelle workflows. Nadeel, SharePoint heeft een wat scherpe leercurve.

De grote bestseller; workflows. Hiermee kun je ontzettend veel bedrijfsprocessen uitermate eenvoudig en efficient mee versnellen en transparanter maken. In de 2010 versie heb je overigens beperkt mogelijkheden om via de sandbox eigen code te implementeren en je kan webparts maken. Hoe dit in de definitieve versie eruit komt te zien, kon men nog niet zeggen.

Microsoft gaf een keurige SLA, met duidelijke criteria voor up/downtime meting en boete clausules bij onderbrekingen van de dienstverlening. Ook kun je als admin een SCOM console opvragen die real-time informatie geeft over de cloud diensten. (historie ook allemaal op te vragen)

Mijn conclusie is dat in de huidige vorm (Office365 is weer een nieuwe) de Microsoft omgeving meer bang for your buck geeft. Al helemaal als je een kennis intensief bedrijf bent, veel data gebruik en veel data delen tussen vele locaties of landen.

Google biedt hele leuke functionaliteit, maar het is het allemaal nog net niet. Daarbij vind ik de SLA beneden peil voor een enterprise omgeving. Ook voor kleine klanten lijkt me dit een probleem. Immers het grote bedrijf kan wel wat klappen opvangen, als klein bedrijf is een dag geen data systemen soms killing. Last but not least, zijn er voor veel bedrijven de nodige privacy issues, "Google leest mijn mail gedachten" vanwege de advertenties. Probeer een gemiddelde directeur maar eens uit te leggen dat dit automatische alogaritmes zijn. (als we Google moeten geloven). De plek waar de data staat (evt. niet binnen Europa) was ook een punt van aandacht.

Door Google zijn de Cloud-wars goed op gang zijn gekomen, Microsoft heeft echt een inhaal actie moeten uithalen, maar zijn nu goed bij. Google blijft met vernieuwingen komen, wat de andere partijen ook scherp houdt. Ik denk wel dat Google binnen afzienbare tijd een systeem zal hebben wat zich 1 op 1 kan meten met Microsoft, dan wordt het een pure prijzenslag met wat sentiment :) Wel zie je nu al (ook binnen het traject met de klant) dat bij mensen discussies plaatsvinden op de verhitte Apple vs Microsoft tonen, maar dan met Google in het plaatje. Vooral persoonlijke voorkeuren en emoties dus. Dat maakt het vaak lastig om een duidelijk beeld te krijgen.

Uiteindelijk is gekozen voor Microsoft, waarbij zowel naar prijs als kwaliteit van de dienst is gekeken. M.a.w. requirements vs benefits en kosten.. Just my two cents... :)

[Reactie gewijzigd door Yilar op 20 oktober 2010 00:14]

Uitstekende uiteenzetting. Daar kan ik wat mee. Hartelijk dank dat je je tot de feiten en gefundeerde conclusies hebt beperkt. Ik ga eenzelfde traject in, en daar speelt al meer dan genoeg emotie bij.
Eigenaardig dat je het juist over zoeken hebt in GMail, terwijl dit nu juist een van de sterkste punten is. Snel en direct je informatie naar voren halen. Mail kunnen groeperen in meerdere categorieeen. Leer ze even de zoekfunctie gebruiken. Je klikt ook zo een filter bij elkaar en de zoekopdracht staat daarna netjes in de zoekbalk waar je 'm ook met het handje snel wijzigt. De zoekfunctie in het logge foutgevoelige en grote lokale db gebruikende Outlook staat hier echt in de schaduw.

Het klinkt er naar dat er vooral toch gebruik gemaakt wilde blijven worden van het dikke MS Office. Daar bestaan overigens plugins voor. Waren gebruikers al geÔntroduceerd in Office 2007?

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 20 oktober 2010 09:01]

Hey Rinzwind,

Mail is vaak het gezicht van zo'n oplossing, als je in het gemiddelde bedrijf gaat kijken zijn het geen tweakers zoals wij, die een nieuwe interface een leuke uitdaging of vernieuwing vinden. Jij en klikken het zo in elkaar, dat is echter geen maatstaf. Het gros kan er niet veel mee en vindt het lastig, zie mijn uitleg ook hieronder.

Overigens vind ik de zoekfunctie in Office 2010 alles behalve log, in combindatie met BPOS en je lokale OST, gaat zoeken en vinden erg snel.. Zelfs via een windows mobile device is zoeken op de server door mail zeer goed te noemen.
Neem ook de vrijheid in besturingssysteem mee en het niet hebben van licentiekosten.
Ikzelf start juist met een partner in het uitrollen van Google Apps in kleinere bedrijven. Als voorbeeld een kleine kampeerwinkel met 4 gebruikers. Twee computers hebben office, maar heel concreet staat open office op de overige 2, pure voor de kosten. Een netwerkschijfje, een inlogmogelijkheid voor mail op ťťn pc etc.

Voor wat dit bedrijf doet met office (planninkje in excel, facturen en prijslijsten) voldoet Google Docs wťl helemaal. Bovendien heb je nu de mogelijkheid om ook de 2 wat oudere pc's te voorzien van een ander OS (Ubuntu in dit geval) waar je toch 100% productiviteit hebt. Dit scheelt, toch gauw 1000+ piek en wat kosten per jaar (Norton licenties bijvoorbeeld).

Enige punt is: gewenning. Deze mensen staan wel erg open voor wat nieuws en duiken er ook helemaal in ondanks dat ik ook merk dat folderen en labelen een heel grote omschakeling is :) Importeren van prijslijsten gaat feilloos. En, als voorbeeld het zoeken naar een artikel in Docs en dan het juiste document direct vinden was sterk.

Ik geloof best dat Office technisch nu wat voorop loopt op docs, maar daar staan toch nog redelijke kosten tegenover en toch wel de noodzaak van een officepakket... wat je liever niet wil (ondanks dat het goede software is).
In het bedrijf dat jij beschrijft, lijkt me dit ook een prima oplossing. BPOS moet eerst naar de 2010 versie worden geupgrade met de office 365 voordat het ook voor kleine bedrijven interessant is. Let wel, door de omvang van dit bedrijf konden we met Microsoft flink onderhandelen qua prijs, tel dan de functionaliteit, SLA, privacy en kosten op en de keuze was eenvoudig.
@ Yilar --> Gmail is onhandig om mail in te vinden????
Zeker nooit van "Berichten doorzoeken" gehoord? Werkt supersnel en alles wordt doorzocht!
Zelfs met dik 6 GB aan berichten...
Dat was dan ook het enige stukje waar ik het minder mee eens was. Ik vind de uitgebreide filteropties en zoekfunctie wel erg goed in Gmail. De interface is niet moeders mooiste maar doet het goed. En het labelen zou gewoon standaard moeten zijn. Jammer dat er nog geen client is die labels ondersteunt, ipv imap mappen ;)