Een hacker heeft het voor elkaar gekregen om de Android-versie van Adobe's Flash naar de iPad te porten. De ontwikkelaar heeft de port Frash gedoopt en wil deze in de toekomst ook compatibel maken met de iPhone 3GS en iPhone 4.
Frash wordt ontwikkeld door comex, een hacker die onder andere bekend is van de Spirit-jailbreak voor iPhones. Hij heeft het voor elkaar gekregen om de Android-versie van Flash naar Apples iOS te porten door middel van een compatibility layer. De port zou de meeste Flash-content direct vanuit de mobiele Safari-browser moeten kunnen draaien.
Uit een YouTube-video waarin Frash wordt gedemonstreerd lijkt op te maken dat de port prima werkt en vooral ook snel is. Apple-voorman Steve Jobs heeft al meer dan eens aangegeven Flash niet op iOS te willen toelaten, omdat de code volgens hem traag en instabiel is, en een te grote aanslag op de accuduur zou zijn. Welk effect Frash op het stroomverbruik heeft, is nog niet bekend.
Comex vindt Frash op dit moment niet stabiel genoeg om uit te brengen. Wel heeft hij de broncode voor de port op github openbaar gemaakt, zodat andere ontwikkelaars aan het project kunnen bijdragen. Naast de iPad, zou Frash ook voor de iPhone 3GS en iPhone 4 moeten uitkomen. Oudere iPhones zijn volgens comex niet in staat om de port te draaien.
Staat dan wel niet hier, maar leek me toch vrij 'waardevolle' informatie. De helft werkt dus nog niet. Tuurlijk het staat nog in de 'kinderschoenen' maar voordat je het in alle hoop installeert, en je er achter komt dat de helft alsnog niet werkt.Behalve dat je je iPad moet jailbreaken zit er nog een aantal andere haken en ogen aan Frash. Zo werk het toetsenbord niet en kun je nog geen videos bekijken in Frash.
[Reactie gewijzigd door ZpAz op maandag 5 juli 2010 13:53]
[Reactie gewijzigd door a.prinsen op dinsdag 6 juli 2010 13:31]
[Reactie gewijzigd door Marcvz op maandag 5 juli 2010 19:32]
[Reactie gewijzigd door Marcvz op dinsdag 6 juli 2010 00:25]
[Reactie gewijzigd door Struikrover op maandag 5 juli 2010 19:15]
Het is dan ook niet alleen flash wat door Apple geweigerd wordt, maar alle andere talen die een (3rd party) tussenlaag nodig hebben ook. Het is een misverstand om te denken dat het ze alleen om flash zou gaan.Er zijn voor iedere flash app die geheugen vreet en je PC crasht/ CPU overbelast net zoveel programma's in een willekeurige andere programmeertaal te bedenken die precies hetzelfde doen
[Reactie gewijzigd door edwingr op dinsdag 6 juli 2010 09:53]
Je gaat uit van de verkeerde veronderstelling, een veronderstelling die je door Apple marketing voorgekauwd is maar helaas voor jou niet op waarheid gestoeld is, nl dat het je apparaat zou overbelasten.en al die fangirls zijn niet gebrainwashed ofzo. Flash is gewoon overbodig geworden en omdat het ook nog eens je apparaat overbelast willen mensen het niet. Moet je daarvoor gebrainwasht zijn?
[Reactie gewijzigd door Denni op maandag 5 juli 2010 20:00]
Zelfs google (youtube) heeft nog moeite met die zure appel ...Filmpjes zou ik nog kunnen begrijpen dat daar bezwaren over bestaan maar dat is vooral nu even door de zure appel heen bijten, er komen steeds meer HTML5-video's. Youtube kun je zowiso al prima bekijken op iOS apparaten.
[Reactie gewijzigd door Struikrover op maandag 5 juli 2010 19:36]
[Reactie gewijzigd door dotnetpower op maandag 5 juli 2010 21:07]
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op maandag 5 juli 2010 13:54]
Je kunt er gerust vanuit gaan dat iOS daar inderdaad een sterke motivator in is geweest. Want reken maar dat je je website graag op ipad en iphone wilt laten werken.Ja en dat komt natuurlijk door dat apple flash weigert te gebruiken
[Reactie gewijzigd door ZpAz op maandag 5 juli 2010 14:24]
Onzin. Heeft niks te maken met doelgroep. Een doelgroep is bijvoorbeeld "jongeren",of "mensen met interesse in X". Wat voor apparaat jouw doelgroep gebruikt, maken ze zelf wel uit. En dat kan heel snel veranderen. Een jaar geleden had je nog geen iPads, maar als je je site degelijk gebouwd had, werkt die nu ook wel op een iPad. Als je echter slechte sites bouwt en flash gebruikt voor kritieke delen zoals menu's, ben je verkeerd bezig, en verdien je het om bezoekers te verliezen.Voor wat betreft je oproep om OOK de basiscontent aan te bieden, ben ik het op zich mee eens, maar ik denk dat dat ook afhankelijk is van je doelgroep. Als jij een site hebt, waarop je geen mobiele gebruikers verwacht en/of wil, is flash gebruike geen slechte keus denk ik.
Ja!Ja en dat komt natuurlijk door dat apple flash weigert te gebruiken? Zeker niet door de voordelen die html5 heeft boven flash..
Wanneer gaan ze een keer hun eigen filmpjes aanbieden in html5 i.p.v. Quicktime?Bovendien heeft Apple's policy tot nu toe een positieve uitwerking, zoals bijvoorbeeld al die videosites die inmiddels hun video's netjes html5 compatible aanbieden.
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op maandag 5 juli 2010 15:06]
De browser kan domweg overweg met de html5 videotag. Meer dan video weergeven doet die tag nu eenmaal niet, veel sexier kan ik 't ook niet maken. Om het fullscreen weer te geven op het kleine schermpje van iphone is gewoon een designkeuze, misschien omdat het ze handig leek op die manier?Maarja hoe minde rkeus hoe beter... Toch? Zo moeilijk zelf na te denken!
[Reactie gewijzigd door edwingr op maandag 5 juli 2010 15:48]
Euh, als je goed kijkt in een browser die dat fatsoenlijk ondersteunt (zoals in ieder geval Safari) dan zie je dat die filmpjes wel degelijk met HTML5 komen.[...]
Wanneer gaan ze een keer hun eigen filmpjes aanbieden in html5 i.p.v. Quicktime?
Zoals dit voorbeeld.
Chrome is open source en kan wel x264 afspelen.Ze kunnen licentietechnisch gezien niet eens een H264 codec mee leveren, want Webkit is open source en H264 moet je voor lappen.
[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op maandag 5 juli 2010 23:55]
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op maandag 5 juli 2010 14:29]
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op maandag 5 juli 2010 14:57]
Want ik zeg toch dat het GEEN must is?
[Reactie gewijzigd door ZpAz op maandag 5 juli 2010 15:18]
Iets wat watercoolertje zelf al lang gedaan heeft, dus ik snap sowieso niet zo goed waarom 'ie zo bezig blijft met z'n "strijd".Vrij simpel, is flash een must -> Loop dan voorbij aan de iDevices.
[Reactie gewijzigd door edwingr op maandag 5 juli 2010 14:38]
Je doet net alsof het toestaan van Flash alleen maar voordelen heeft voor elke gebruiker, alsof meer keuzevrijheid altijd in het belang van de gebruiker is. Volgens mij is dat niet waar, en veel te simpel geredeneerd. Het toestaan van Flash heeft ook een heel aantal behoorlijke nadelen: je browser wordt enorm traag als je toevallig op een Flash-heavy site komt, Flash applicaties kunnen er mee ophouden bij OS updates als Adobe de player niet bijwerkt, er komen meer crappy applicaties beschikbaar die niet efficient zijn, traag, veel batterij vreten, en voor de meeste mensen niet te onderscheiden zijn van 'goede' applicaties, er komt een hele berg content beschikbaar die niet geschikt is voor touchscreen bediening wat voor veel mensen de gebruikservaring verslechtert, en het vertraagt de transitie naar Flash-vrije videospelers, wat voor iedereen een nadeel is (ook voor Android gebruikers). Met andere woorden, Flash 'loslaten' op je telefoon platform gaat er gegarandeerd voor zorgen dat voor veel mensen in veel situaties de gebruikservaring verslechterd.Dat het geen must is is wel waar maar dan neemt niet weg dat het verdomt handig/makkelijk is als je wel de keus hebt...
[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op maandag 5 juli 2010 15:18]
[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op maandag 5 juli 2010 15:14]
Als je je informatie en beeldvorming vooral van sites als tweakers haalt dan snap ik dat je er zo over denkt, maar in de realiteit zijn heel veel professionals die met Apple en Photoshop werken ook helemaal niet blij met Adobe, vermoed ik. De OS X versie van Adobe CS heeft zowat 2 versies overgeslagen/achtergelopen op de Windows versies, het heeft eeuwig geduurd voor een 64-bit versie was, en het pakket is tot de vorige versie blijven hangen op verouderde frameworks (Carbon). Photoshop op OS X is lange tijd een ondergeschoven kindje geweest vergeleken met de Windows versies, en pas sinds CS5 is er een Cocoa versie die weer een beetje gelijk loopt. In plaats van Dreamweaver als een soort Flash Professional voor HTML5 te maken zodat Apple devs het als een nuttige tool voor de iPhones en iPads zouden kunnen gebruiken, blijft Adobe HTML5 frustreren en probeert het alles nog steeds richting Flash te pushen. Als Adobe wat flexibeler was geweest dan was HTML5 al veel en veel verder geweest dan nu, ze hebben zelfs geprobeerd (met enig succes helaas) om het HTML5 canvas element te blokkeren/saboteren omdat het te dicht bij Flash kwam voor animaties, waardoor het nu nog steeds niet voldoende wordt ondersteund door de meeste browsers.Want bij mijn weten is dat ook zowat heilig onder Apple gebruikers.
[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op maandag 5 juli 2010 16:14]
Die 1M in een maand is de iPad.En met 1 miljoen verkopen in een maand zijn er blijkbaar veel minder mensen die flash een must vinden dan gedacht.
[Reactie gewijzigd door ZpAz op maandag 5 juli 2010 15:48]
Waarom zouden ze de store moeten sluiten? Apple wil hardware verkopen en hebben een App Store om die hardware interessant te maken.Steves echte bezwaar is dat wanneer iOS flash gaat ondersteunen ze de appstore wel kunnen sluiten voor games. Dit willen ze uiteraard niet en dus verzint de man er van alles omheen.
Voor zover ik heb begrepen (ik heb geen iOS device, dus kan het niet controleren) kun je een hoop gratis applicaties uit de appstore halen (waaronder games), en zal Apple dus geen cent verdienen aan de verkopen van een paar open source spelletjes.Steves echte bezwaar is dat wanneer iOS flash gaat ondersteunen ze de appstore wel kunnen sluiten voor games.
[Reactie gewijzigd door VorteXLP op maandag 5 juli 2010 14:13]
En als je échte code schrijft, houdt je geen rekening met apparaten. Je weet namelijk helemaal niet wat voor apparaat het nu of in de toekomst op gaat worden gebruikt. Een jaar geleden had je toch ook nog niet kunnen weten dat mensen op iPads jouw site wilden zien? Toen had je nog een iPad.Als je code schrijft houd je rekening met het apparaat waar het op wordt gebruikt. Ik zou voor mobiele toepassingen dan ook geen rollOver, maar click gebruiken. Natuurlijk kun je niet zomaar een voor een beeldscherm+muis+tb geschreven app op een mobieltje gebruiken.
[Reactie gewijzigd door bert170881 op maandag 5 juli 2010 13:58]
[Reactie gewijzigd door ZpAz op maandag 5 juli 2010 14:08]
[Reactie gewijzigd door jorde op maandag 5 juli 2010 17:09]
Beetje flauw om je downmods telkens te wijten aan fanboys, terwijl je zelf zo'n beetje de dikste "fanboybril" op hebt.alsof mensen het niet door hebben dat er hier bijna enkel door fanboys gemod worden
[Reactie gewijzigd door edwingr op maandag 5 juli 2010 16:48]
Ja, en Adobe Flash is gratis ?Zelfs de gratis apps verdient Apple aan want de developer moet nog altijd betalen.
Dat heeft niets met de SDK te maken, de SDK mag je gratis van de Apple website halen hoor, de distributie op de desktop is ook niet gratis, sterker nog, via de App-store is het voor een miljoenen-publiek veel goedkoper dan jij op de desktop terug zou kunnen vinden.Maar bij de desktop heb je concurrentie waardoor je gratis development en gratis distributie krijgt.
Het is ook wat als hij met een geldig argument komt en jij er niets tegenin weet te brengen, ach.En stop gewoon eens met die aap Steve na te praten.
Niet er zijn genoeg software-pakketen met gebreken die keer op keer blijven worden verkocht omdat als je er éénmaal er aan bent begonnen het overstappen niet zo makkelijk is. (Zo zijn er zat bedrijven die niet van IE6 afstappen, omdat sommige producten er op werken, zo zullen er ook bedrijven zijn die begonnen zijn met Flash, en nu niet (direct) willen overstappen vanwege de kosten die er mee gemoeid zijn). O.a omdat de 'expertise' gebonden kan zijn aan een bepaalde SDK en het (op dat moment) meer geld kost om je mensen om te scholen.In een wereld met marktwerking zal je geen succesvolle SDK met grote gebreken kunnen (blijven) maken.
[Reactie gewijzigd door ZpAz op maandag 5 juli 2010 19:04]
Oké dan, hier komt het:Wanneer je al deze argumenten: http://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/ goed kan weerleggen praten we weer, k?
HTML5 is open en in draft-versie, we zitten ondertussen al aan de major-revisie 5 en er is nog een tak XHTML. Nu zie je dat HTML5 door elke browserfabrikant op hun eigen manier HTML5 implementeert, wat voor een problemen hebben we daarvoor vroeger al niet gekregen op de desktop (internet explorer 6, anyone?), en zeg maar niet dat ze eruit geleerd hebben, het feit dat er talloze tests bestaan om die compatibiliteit terug uit te testen bewijst ondertussen al dat er weer verschillen tussen de browsers zijn. Flash is aan de andere kant gesloten en kan dus op één manier weergegeven worden.First, there’s “Open”.
Eigenlijk al een beetje tegenstrijdig van Steve jobs zelf, want zonder Flash erbij is het geen full web meer.Second, there’s the “full web”.
Dan vergeet hij aan de ene kant weer flash, en aan de andere kant het platform Windows...There are more games and entertainment titles available for iPhone, iPod and iPad than for any other platform in the world.
&Third, there’s reliability, security and performance.
Ligt grotendeels in de handen van de flashdeveloper, je kan even lekke software schrijven in Xcode... Grootste probleem bij flash (op dit vlak) is dat je snel resultaat krijgt als developer, en de meesten nog niet eens weten wat geheugenbeheer is. Flash IDE is dus op dit vlak beter dan Xcode, leercurve ligt veel lager, jammer genoeg wordt het daardoor ook snel verkeerd aangeleerd. Aan de andere kant moet Adobe eens deftig werk maken aan degelijke hardware acceleratie voor Flash.Fourth, there’s battery life.
[Reactie gewijzigd door Doolbr op maandag 5 juli 2010 20:31]
De tak XHTML wordt volgens mij opgenomen in de HTML tak, dus daar hoef je je geen zorgen meer over te maken. Nu is men nog bezig met in implementeren van de HTML5 standaard, het is een standaard, dus deze wordt wel door iedereen op éénzelfde manier (althans dat is de bedoeling) ingevoerd. Met de voortgangen die Microsoft heeft gemaakt met IE9 verwacht ik eigenlijk geen verschillen meer qua renderen in alle grote browsers.HTML5 is open en in draft-versie, we zitten ondertussen al aan de major-revisie 5 en er is nog een tak XHTML. Nu zie je dat HTML5 door elke browserfabrikant op hun eigen manier HTML5 implementeert, wat voor een problemen hebben we daarvoor vroeger al niet gekregen op de desktop (internet explorer 6, anyone?), en zeg maar niet dat ze eruit geleerd hebben, het feit dat er talloze tests bestaan om die compatibiliteit terug uit te testen bewijst ondertussen al dat er weer verschillen tussen de browsers zijn. Flash is aan de andere kant gesloten en kan dus op één manier weergegeven worden.
Dat was een argument in een brief van Adobe dat 'de full web' niet compleet is zonder Flash om de reden dat video's via flash gingen en veel spellen ook, maar zoals Steve al aangeeft zijn er steeds meer video-sites aan het overstappen op HTML5 en heeft Youtube (en anderen ondertussen ook volgens mij) zelfs een native app voor op de iPhone en wordt er gebruik gemaakt van hardware-acceleratie om de batterij te sparen.Eigenlijk al een beetje tegenstrijdig van Steve jobs zelf, want zonder Flash erbij is het geen full web meer.
Flash is eigenlijk het enige wat de Safari browser laat crashen (hoewel met het nieuwe plugin systeem niet meer, nu crasht enkel flash nog maar), dit is al tijden zo en is eigenlijk niet verbeterd. Veel meer als onder Windows bijvoorbeeld, is dat dan 'slecht van de codeerde' van de flash-applicatie, of van Adobe, omdat het wel werkt onder Windows en niet onder OSX?Ligt grotendeels in de handen van de flashdeveloper, je kan even lekke software schrijven in Xcode... Grootste probleem bij flash (op dit vlak) is dat je snel resultaat krijgt als developer, en de meesten nog niet eens weten wat geheugenbeheer is. Flash IDE is dus op dit vlak beter dan Xcode, leercurve ligt veel lager, jammer genoeg wordt het daardoor ook snel verkeerd aangeleerd. Aan de andere kant moet Adobe eens deftig werk maken aan degelijke hardware acceleratie voor Flash.
[Reactie gewijzigd door ZpAz op dinsdag 6 juli 2010 10:34]
Flash 10.1 heeft multitouch ondersteuning en die techniek heeft evenveel toekomst als HTML5Fifth, there’s Touch.
De meest gevaarlijke reden die heel gevaarlijk is in de economische wereld. Microsoft is door diezelfde reden op de vingers getikt geweest. Apple heeft een platform gemaakt, als iemand een tool ontwikkelt waardoor het eindresultaat gewoon werkt op dat platform, is dat niet aan apple om dat te weigeren. Zo heb je bij Java talloze IDE's, kan je zonder Visual Studio in .NET programmeren etc. Zijn er daar dan nadelen aan verbonden? Ja, maar die wegen niet op tegen de voordelen dat iedereen keuze heeft om in z'n eigen IDE te werken. En in geval van Flash vs Xcode, zie ik toch wel duidelijk dat Flash een heel wat betere tool is voor dergelijke vector-gebaseerde animaties, terwijl Xcode beter kan uitblinken in de data-driven apps...Sixth, the most important reason.
In een wereld met marktwerking kun je ook geen besturingssysteem met dagelijkse crashes, rare onoplosbare problemen en de noodzaak aan een virusscanner en firewall uitbrengen zonder dat de concurrentie je positie inneemt. Toch?In een wereld met marktwerking zal je geen succesvolle SDK met grote gebreken kunnen (blijven) maken want dan krijg je concurrentie die je positie inneemt.
Ooit wel eens bij stilgestaan dat er mensen zijn die een andere mening kunnen hebben als jij? Dat heeft niks te maken met een "aap" Steve na praten, maar meer met het feit dat ze (in het geval van dit topic over flash) flash toch al niet zo top vonden (zoals ik, flash is traag op linux) en nu blij zijn dat Steve het met ons eens is. GO STEVE! FLASH FTL!En stop gewoon eens met die aap Steve na te praten.
Duh, desktop applicaties zijn over het algemeen veel uitgebreider dan de apps in de appstore. Het grootste deel van de appstore apps zou ook in flash gemaakt kunnen worden.Op de Desktop zijn Flash-apps toch ook bij lange na geen vervanging voor Native apps, ik zou niet weten waarom dat op een 'mobiel device' met veel minder power wel ineens zo zou zijn, want daarin wordt het verschil alleen maar groter.
Dat ze er nu niet aan verdienen betekend niet dat ze er geld aan willen verliezen, of dat ze eigelijk wel graag er aan zouden willen verdienen.Daarnaast draait Apple break-even op de app-store, dus om het geld gaat het hun in dit geval niet. Controle is wel waar het over gaat.
De iOS ontwikkelomgeving heeft dan dus een voorsprong op features, een mooie concurrentiepositie tegenover Adobes SDK. Een veel eerlijkere manier om te concurreren dan gewoon blokkeren.Bijvoorbeeld als iedereen nu ineens in de Adobe SDK programma's gingen maken voor de iPhone, dan zou er geen gebruik kunnen worden gemaakt van de Gyroscoop in bijvoorbeeld de nieuwe iPhone, omdat de SDK dat niet ondersteund.
Als je denkt dat alle iPhone/iPad apps enkel veredelde 'websites' zijn tsja, dan geef je aan dat je er nog niet goed naar hebt gekeken. Op de desktop bijvoorbeeld, je merkt meteen als een Applicatie in Adobe Air bijvoorbeeld is geschreven, het hele programma is ineens compleet anders qua gui dan andere programma's.Duh, desktop applicaties zijn over het algemeen veel uitgebreider dan de apps in de appstore. Het grootste deel van de appstore apps zou ook in flash gemaakt kunnen worden.
Apple is een hardware-boer, de software verkopen ze om de hardware te verkopen, zo hebben ze het altijd al gedaan. Zie iPod-iTunes, iPhone-Appstore, (i)Mac(book)-OSX/iLife.Dat ze er nu niet aan verdienen betekend niet dat ze er geld aan willen verliezen, of dat ze eigelijk wel graag er aan zouden willen verdienen.
Ontwikkelaars zijn van nature lui, als ze dus in één klap een 'mindere' applicatie kunnen uitbrengen voor meerdere verschillende apparaten is de kans groot dat ze dat gaan doen, dat is iets wat Apple niet wil, die wil dat een programmeur de best mogelijke applicatie maakt voor hun platform, niet een slap aftreksel wat op meerdere platformen werkt en daardoor concessies heeft moeten doen op verschillende punten.De iOS ontwikkelomgeving heeft dan dus een voorsprong op features, een mooie concurrentiepositie tegenover Adobes SDK. Een veel eerlijkere manier om te concurreren dan gewoon blokkeren.
En jij hebt blijkbaar niet goed gekeken naar de mogelijkheden van Flash+Actionscript... het gaat wat verder dan een veredelde website.Als je denkt dat alle iPhone/iPad apps enkel veredelde 'websites' zijn tsja, dan geef je aan dat je er nog niet goed naar hebt gekeken.
Desktops.... /care, volgens mij gaat de hele discussie hier over iPad/iPhone, waar de userinterface zo simpel is dat hij ook in flash na te bootsen is.Op de desktop bijvoorbeeld, je merkt meteen als een Applicatie in Adobe Air bijvoorbeeld is geschreven, het hele programma is ineens compleet anders qua gui dan andere programma's.
Maar wel HTML5 promoten, een slap aftreksel wat op meerdere platformen werkt en daardoor concessies heeft moeten doen op verschillende punten?niet een slap aftreksel wat op meerdere platformen werkt en daardoor concessies heeft moeten doen op verschillende punten.
Tuurlijk kan je het met Actionscript interactief maken, maar dat kan met JS zelfs ook, zie bijvoorbeeld: http://280slides.com/ maar is dat dan ineens een vervanging voor een echte applicatie? Nope, en dat is met Flash ook nog niet het geval.En jij hebt blijkbaar niet goed gekeken naar de mogelijkheden van Flash+Actionscript... het gaat wat verder dan een veredelde website.
Er is meer dan een 'gelijkende interface' ook de ondersteuning voor diverse functies als de accelerometer, en gyroscoop e.d, alsook flash is gewoon langzamer dan native code, wat toch erg belangerijk is voor applicaties. De beste ervaring heb je altijd met een applicatie die geschreven is voor het platform.Desktops.... /care, volgens mij gaat de hele discussie hier over iPad/iPhone, waar de userinterface zo simpel is dat hij ook in flash na te bootsen is.
Er zit momenteel nog een grote grens tussen web-applicaties en desktop applicaties, HTML5 is voor het web, en het web moet nu éénmaal beschikbaar zijn op alle platformen. (Iets wat flash niet mogelijk maakt maar dat terzijde).Maar wel HTML5 promoten, een slap aftreksel wat op meerdere platformen werkt en daardoor concessies heeft moeten doen op verschillende punten?
[Reactie gewijzigd door ZpAz op maandag 5 juli 2010 19:10]
[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op maandag 5 juli 2010 14:26]
Gebruik eens flash op OS X..'Volgens hem te traag en onstabiel', maar dat vind ik een drogreden.
Te laat want als de beslissing eenmaal genomen is kan daar niet meer op teruggekomen worden?Pas nadat de iPad uitkwam is Adobe met een Flash 10.1 gekomen die beter ging draaien, maar dat is te laat. Apple moest keuzes maken, en volgens een lijst aan zeer goeie redenen voldeed Flash niet.
Oh jawel, in de volgende beslissings ronde. Flash 10.1 is er nog niet. Nog lang niet. Het is een vooruitgang, dat zeker.Te laat want als de beslissing eenmaal genomen is kan daar niet meer op teruggekomen worden?
[Reactie gewijzigd door arjankoole op maandag 5 juli 2010 14:22]
Je bedoeld "veiligheid" ipv. beveiliging. Beveiliging bestaat wel degelijk, het is het een dynamisch (als het goed is) proces dat als streven veiligheid heeft. Veiligheid is heel tijdelijk, daarom moet jeje beveiliging blijven aanpassen.Beveiliging bestaat nou eenmaal niet, is altijd tijdelijk.
Apple heeft altijd gewild dat Adobe z'n spullen op de Mac draaiden, die 2 twee hebben altijd veel met elkaar te maken gehad omdat ze een stuk markt gemeenschappelijk hadden. Die relatie echter, is behoorlijk onder druk gezet etterlijke jaren geleden. Niet door Apple, wel door Adobe. (ken je ICT geschiedenis)Het is wel heel makkelijk om zo Adobe te bashen maar Apple wil zeer zeker ook niet dat Adobe software niet draait op hun OS.
dat doe ik dan ook nergens, alleen jij, lijkt het.Een programma vergelijken met een OS is als appels en peren.
[Reactie gewijzigd door HotDoggie op maandag 5 juli 2010 23:18]
Eh, volgens mij heeft Apple flash pas met de eerste iPhone in de ban gedaan, dat is pas jaren na het Premiere verhaal.Steve had er echter zo de P over in dat hij toevallig óók rond die tijd Flash ("toevallig" ook van Adobe) in de ban heeft gedaan
[Reactie gewijzigd door vgroenewold op maandag 5 juli 2010 14:07]
[Reactie gewijzigd door analog_ op maandag 5 juli 2010 15:58]
[Reactie gewijzigd door giropas op maandag 5 juli 2010 16:31]
Uit rancune? Het lijkt me verstandig dat je geen bedrijf gaat leiden met zulke motievenIk vindt dat Adobe dan ook maar is moet stoppen met CS pakket aan te bieden op Mac's.
Oh ja, want Mac's ondersteunen is zo moeilijk. Jemig. Ik heb wel eens ingevallen als de Mac goof op vakantie was, en dat was echt een eitje om naast m'n andere werkzaamheden te doen. terwijl de windows jongens zich rot liepen te rennen. ( dat was 50/50 mac / windows overigens, en ze hadden maar 1 mac beheerder en 3 windows beheerders nodig)Ik vindt dat Adobe dan ook maar is moet stoppen met CS pakket aan te bieden op Mac's.
Moet ik die DTP'ers die zweren bij mac's niet meer ondersteunen.
[Reactie gewijzigd door musiman op maandag 5 juli 2010 14:04]
1 veiligheidslekje in hoeveel tijd? Die binnen hoeveel tijd gefixed was?Al je punten zijn gewoon even geldig voor HTML5/JS. Je hebt mss nog niet een van de gedrochten van JS gezien die een cpu-thread volledig belasten. Of gemist dat youtube gisteren nogal een veiligheidslekje had?
Dat ze dan maar gauw iTunes & Quicktime voor windows ook eens goed doen of ook gewoon niet doen. Dat is ook een vreselijk gedrocht op Windows...En Apple wil niet haar naam te grabbel gooien omdat Adobe het nog steeds niet voor elkaar krijgt om een fatsoenlijke versie van Flash te bouwen. En dat is ook iets wat we al jaren van Apple zien: Ze doen het goed, of ze doen het niet.
Daar schijnt wat politiek achter te zitten aan kant van MS. Maar het staat wel in de steigers om daar een totaal nieuwe, 64-bit variant voor uit te brengen. Zal wel iTunes 10 worden, vermoed ik.[...]
Dat ze dan maar gauw iTunes & Quicktime voor windows ook eens goed doen of ook gewoon niet doen. Dat is ook een vreselijk gedrocht op Windows...
[Reactie gewijzigd door Doolbr op dinsdag 6 juli 2010 12:22]
Jij moet echt eens leren normaal en inhoudelijk te reageren. Dit is niet telegraaf.nl. Doe normaal man.Maargoed dan verdient apple niet meer zoveel aan die spelletjes in de app store..
Juist en dat is nu juist de grootste reden waarom Flash (nog) niet beschikbaar is op iOS.. Maargoed, de Applefanboys zullen natuurlijk alles geloven wat hun oppergod Jobs hun vertelt..
vindt het dan jammer dat ik niet op mijn iPod Touch bijvoorbeeld een spelletje op Spele.nl kan spelen o.i.d.
Jij zegt het helemaal goed, kiezen.Dus als je voldoet aan mijn surfgedrag kan je prima overweg met iDevices, als spele.nl je lust en leven is zou ik wat anders kiezen.Dus als je voldoet aan mijn surfgedrag kan je prima overweg met iDevices, als spele.nl je lust en leven is zou ik wat anders kiezen.
Google roert in heel veel potjes tegelijk, het lijkt wel alsof ze iedereen te vriend willen houden, en ondertussen ook nog even met hun eigen alternatief voor h.264 komen.Als zelfs Google (mbt Youtube) al aangeeft dat ze toch bij Flash blijven omdat HTML5 niet geschikt is voor de dingen die ze ermee willen/moeten doen dan zal HTML5 toch echt niet zo zaligmakend zijn als Jobs doet beweren..
[Reactie gewijzigd door xAndyx op maandag 5 juli 2010 14:16]
Is adobe gebaat bij iets wat alleen op jailbroken devices werkt? Dat is maar een hele kleine fractie van de markt die iOS bedient / bezit.Als Adobe hier nu een stiekem mee aan de slag gaat en dit onder een andere naam toevoegen aan het project. Hebben ze toch hun zin
Dat heeft de gebruiker toch ook? Wel of niet een device met iOS. Dat lijkt me toch een prima keuze om te hebben. Genoeg prachtige alternatieven met android die al uit zijn, of binnenkort op de markt komen.Ben ik helemaal met je eens, MAAR ik vind toch dat de gebruiker mag kiezen.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Asus Samsung Mobiele telefoons Laptops Apple Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True