Steve Jobs heeft in een uitgebreide brief de keuze van Apple om Adobe Flash van de iPhone en iPad te weren verdedigd. Jobs geeft zijn mening aan de hand van zes aspecten, maar draagt weinig vernieuwende argumenten aan.
Jobs schrijft in de brief, die op de website van Apple te lezen is, dat hij Adobes Flash eigenlijk alleen geschikt vindt voor gebruik op desktopcomputers. Flash is gemaakt voor pc's en muizen, aldus Jobs. In de brief geeft hij verder aan dat hij Flash te instabiel en te traag vindt voor mobiel gebruik, en ook is hij van mening dat Flash zich niet leent voor besturing via touchscreens. Het feit dat Flash geen opensource-technologie is, draagt Jobs ook aan als kritiekpunt. Hoewel hij toegeeft dat iPhone OS ook closed source is, legt hij de nadruk op Apple's ondersteuning voor standaarden als Javascript, CSS en het nog in ontwikkeling zijnde html 5. Het feit dat Flash bijna overal op het internet gebruikt wordt voor weergave van video en games, wordt door Jobs aan de kant geschoven met het argument dat de App Store genoeg alternatieven bevat.
De Apple-topman reageert in de brief ook op de kritiek die volgde op de keuze om crosscompilers te verbieden bij de ontwikkeling van iPhone en iPad apps. Met de introductie van iPhone OS 4 paste Apple de ontwikkelaarsovereenkomst aan waardoor applicaties nu direct in C, C++ of Objective-C geschreven moeten worden. Adobe had in Flash CS5, dat eerder deze maand uitkwam, een functie toegevoegd die applicaties geschreven in Flash om kon zetten naar native iPhone-applicaties. Adobe heeft aangegeven dat het vanwege Apples aanpassing van de overeenkomst de omzet-functionaliteit in Flash CS5 niet verder gaat ontwikkelen of ondersteunen.
Jobs claimt dat het gebruik van een dergelijke constructie leidt tot applicaties van slechte kwaliteit, al zegt hij niet specifiek waarom. Hij schetst wel de mogelijkheid dat bedrijven achter dergelijke ontwikkelingomgevingen mogelijk niet snel genoeg zijn met het implementeren van nieuwe functies. Ontwikkelaars die volledig afhankelijk zijn van die methode van programma's maken, zouden dan niet alle functies van het OS kunnen gebruiken. Apple wil volgens Jobs een situatie waarin niet alle developers over dezelfde mogelijkheden beschikken vermijden, en heeft daarom de overeenkomst aangepast.
Jobs sluit de brief af door Adobe op te roepen open standaarden te ondersteunen, en hij verwijst naar Flash als 'het verleden'. De brief bevat geen nieuwe inzichten maar is vooral een samenvatting van argumenten die al eerder door Apple aangedragen zijn. De publicatie toont aan dat de discussie over het niet ondersteunen van Flash Apple niet koud laat. De kans dat Adobe zich op html 5 stort en Flash als het 'verleden' gaat zien, lijkt echter klein. Momenteel is het bedrijf hard bezig om Flash te ontwikkelen voor Android.
[Reactie gewijzigd door Frash op donderdag 29 april 2010 17:39]
We have routinely asked Adobe to show us Flash performing well on a mobile device, any mobile device, for a few years now. We have never seen it. Adobe publicly said that Flash would ship on a smartphone in early 2009, then the second half of 2009, then the first half of 2010, and now they say the second half of 2010. We think it will eventually ship, but we’re glad we didn’t hold our breath. Who knows how it will perform?
Veel van de apps zouden ook in flash versie kunnen bestaan, dit kost natuurlijk direct omzet voor Apple. Zeker met de toekomst van Applicaties in gedachten waar meer en meer zich naar het internet plaatst is Flash feitelijk een bedreiging voor de omzet van de Apple Market.Het feit dat Flash bijna overal op het internet gebruikt wordt voor weergave van video en games, wordt door Jobs aan de kant geschoven met het argument dat de App Store genoeg alternatieven bevat.
[Reactie gewijzigd door Team-RiNo op donderdag 29 april 2010 17:46]
Hoezo non-argument. Als er een flash voor de iPhone zou komen, zou het halve web herschreven moeten worden voor een touch screen. Nou, liever in HTML5 dan in flash hoor.Flash is gemaakt voor muizen, misschien echter een goede ontwikkelaar kan flash dermate gebruiken dat een muis niet nodig is. Imo is dit wederom weer een non-argument.
Wat een bullshit. Wat doet Apple hier zo anders dan andere bedrijven?Nu een goede reden waarom Apple het niet wilt dat Flash naar zijn platform komt ten gunste van het consumenten genot om sites te gimpen is dat Apple niet graag competitie kent.
[Reactie gewijzigd door Luminair op vrijdag 30 april 2010 00:12]
Wat een onzin. Waarom moet het web herschreven worden? Licht eens toe waarom flash dan alleen werkt met muizen?Flash is gemaakt voor muizen, misschien echter een goede ontwikkelaar kan flash dermate gebruiken dat een muis niet nodig is. Imo is dit wederom weer een non-argument.
Hoezo non-argument. Als er een flash voor de iPhone zou komen, zou het halve web herschreven moeten worden voor een touch screen. Nou, liever in HTML5 dan in flash hoor.
Roll-overs.[...]
Wat een onzin. Waarom moet het web herschreven worden? Licht eens toe waarom flash dan alleen werkt met muizen?
Afgezien van de volumeknop en andere menu-achtige dingen (zoals de quality-knop, ondertiteling, etc), ja. Daar moet je eerst overheen hoveren, en dat kan dus niet met een touch-interface. Eigenlijk zijn alleen de play knop en de full-screen knop te bedienen als je geen muis hebt.Neem bijvoorbeeld de Youtube-interface, een flash-applicatie. Als je alle knoppen wat groter maakt, is het prima met de voorpootjes te bedienen.
[Reactie gewijzigd door CyBeR op zaterdag 1 mei 2010 01:34]
Ja, 8Op mn 3G kan ik zo en zo 8 tabs open hebben, geen idee of er een limiet op zit.
Ho, ho, niet zo snel. Je neemt maar gewoon klakkeloos aan dat applicaties geschreven in 3rd party ontwikkelomgevingen ook inderdaad slechter functioneren. Dat is helemaal nergens bewezen!!! Sterker nog, de meeste 3D games worden niet native in XCode geschreven maar met 3D engines zoals Unity en Torque!En dan zit de eindgebruiker met een negatieve ervaring op de telefoon. Wie krijgt de schuld? De telefoon.
[Reactie gewijzigd door humbug op vrijdag 30 april 2010 08:48]
De engine zelf is dan ook belangrijker in deze, en die is toch echt gewoon in (al dan niet Objective) C gedaan.[...]
Ho, ho, niet zo snel. Je neemt maar gewoon klakkeloos aan dat applicaties geschreven in 3rd party ontwikkelomgevingen ook inderdaad slechter functioneren. Dat is helemaal nergens bewezen!!! Sterker nog, de meeste 3D games worden niet native in XCode geschreven maar met 3D engines zoals Unity en Torque!
En dus ook de bottomline van Apple om geen Flash te supporten. HTML is enorm veel opener dan Flash.Jij begrijpt het... dat is uiteindelijk de bottom line van deze strategische beslissing.
[Reactie gewijzigd door KingOfDos op vrijdag 30 april 2010 12:04]
HTML opzich is niet te vergelijken met Flash. Maar HTML+JS+CSS is een aardige concurent van Flash. Oke het mist "nog" direct hardware access (video, audio), maar dat probleem is ook bijna opgelost (HTML5 ftw).Er worden bergen applicaties in flash gemaakt, waar geen html tegenop kan.
Als Flash draait, ja leuk. Slechts 60~70% (schat ik?) van de mensen heeft hier iets aan (Op een desktop. Het percentage van Personal Media Devices (GSM/PDA/tablets/etc) ligt veel lager) .Maar blijft Flash in ieder geval voor 99% hetzelfde, terwijl je in HTML en Javascript 100.000 work arounds nodig hebt?
[Reactie gewijzigd door KingOfDos op vrijdag 30 april 2010 15:35]
[Reactie gewijzigd door THAiSi op vrijdag 30 april 2010 17:06]
Hoezo? Dat zal hier niet van toepassing zijn omdat de iPhone en Flash twee volledig verschillende producten zijn. En je kunt Apple als bedrijf ook niet betichten van Adobe pesten, aangezien flash gewoon werkt op de Mac, en dat de verkoop van Macs voor een belangrijk deel afhankelijk is van de andere producten van Adobe.Het zal me niets verbazen als er een aanklacht komt wegens concurrentievervalsing..
[Reactie gewijzigd door Denni op vrijdag 30 april 2010 12:10]
Maar je bent wel verplicht om er een Windows licentie bij te nemen... Probeer maar eens een Dell te bestellen zonder.Er is ook niemand die je verplicht om een PC te kopen
[Reactie gewijzigd door Rick2910 op donderdag 29 april 2010 23:03]
En er is ook niemand die je verplicht om een Dell te kopen? HP levert systemen met FreeDOS, feitelijk dus besturingssysteem loos.Maar je bent wel verplicht om er een Windows licentie bij te nemen... Probeer maar eens een Dell te bestellen zonder.
Je bent dus niet verplicht om er Windows bij te kopen, gezien dit anders koppelverkoop zou zijn en dat is per wet verboden.Maar je bent wel verplicht om er een Windows licentie bij te nemen... Probeer maar eens een Dell te bestellen zonder.
Waarom is het kwalijk dat Apple geen zin heeft om een concurrent platform te steunen terwijl hij een hele rij valide argumenten heeft om dit platform niet te ondersteunen op de iPhone? Ik snap ook niet waarom sommige mensen zoveel moeite hebben om in te zien dat de argumenten van Jobs hout snijden.Zeer kwalijke praktijken. Het verbaast me dat zoveel mensen de drogredenen van Jobs klakkeloos geloven.
[Reactie gewijzigd door Cheetah op vrijdag 30 april 2010 05:34]
Misschien zijn niet alle argumenten even valide, maar één van de belangrijkste argumenten (zo niet de belangrijkste), is snelheid. Of beter gezegd, de traagheid van flash op mobiele CPU's. En dat is nu net een argument die je weglaat.Ik snap ook niet waarom sommige mensen moeite hebben om in te zien waarom de argumenten van Jobs geen hout snijden. Valide argumenten?
Ik was dat eerst ook geneigt om te zeggen, ware het niet dat applicaties die anders in flash gebouwd zouden worden en gratis op internet te vinden zouden zijn... ook als gratis downloadbaar op AppStore gezet zouden kunnen worden. Het nadeel van flash daarnaast is dan ook nog eens het feit dat er een soort van 'teveel vrijheid' zou zijn en alle applicaties het UI wiel opnieuw gaan uitvinden.Veel van de apps zouden ook in flash versie kunnen bestaan, dit kost natuurlijk direct omzet voor Apple. Zeker met de toekomst van Applicaties in gedachten waar meer en meer zich naar het internet plaatst is Flash feitelijk een bedreiging voor de omzet van de Apple Market.
[Reactie gewijzigd door marcunator op vrijdag 30 april 2010 10:32]
[Reactie gewijzigd door .Johnny op donderdag 29 april 2010 18:09]
Hij zegt letterlijk "What they don’t say is that almost all this video is also available in a more modern format, H.264, and viewable on iPhones, iPods and iPads.", maar wat hij vergeet te vermelden is dat iig voor de iPhone en iPod er nogal strenge eisen gesteld worden aan de video met betrekking tot afmeting, bitrate en fps. In het algemeen komt het er dan op neer dat je als website vaak 2 verschillende versies van je video moet aanbieden: eentje speciaal voor iPhone/iPod (en misschien ook wel iPad) die voldoet aan de gestelde eisen, en eentje voor op de website (HD versie bijvoorbeeld, of in ieder geval een betere kwaliteit)...Jobs geeft zelf aan, dat sites die hun video al in h.264 hebben gecodeerd, de video in groten getale beschikbaar maken via html. Zodat je niet eens Flash nodig hebt.
Dat is natuurlijk een heel ander verhaal. Als verkoper ben je verantwoordelijk voor wat je verkoopt. Het zou wat anders zijn als je een espresso-apparaat koopt en het (op een of andere niet bestaande manier) niet mogelijk zou zijn om espresso met melk te drinken omdat de fabrikant vindt dat espresso met melk vies is en er geen enkele reden is waarom hun klanten dat zouden willen drinken.Aan de andere kant stond ik laatst in een winkel en informeerde naar een espresso-apparaat van een bepaald merk en kreeg van de eigenaar te horen dat ze dat merk daar niet meer verkopen omdat te veel klanten terugkwamen met klachten.
[Reactie gewijzigd door Froggle op donderdag 29 april 2010 23:51]
Die controlle is uitgevoerd hoor, op de eerste chips die nvidia leverde, en op steekproef chips uit de batches. Pas later bleek dat er veel MBP's waren met ellende.Jaja vandaar dat ik gezeik had met mijn 8600gt in mijn MBP? Strenge controle is onzin, iedereen weet dat Jobs huiverig is voor dingen die crossplatform werken.
Wat geeft jou het idee dat ik nooit update?Als je niet update kan ik je gelijk geven, maar ik heb meerdere Macs en toch een andere ervaring. En sure, als een site 3d is zal het wat langzamer draaien, maar dat zal op een PC niet anders zijn.
Ik zal dat eens uitleggen: door Flash niet stabieler te maken voor Mac, blijft Apple crash logs krijgen van Safari waar ze eigenlijk niets aan kunnen veranderen. En op een bepaald moment word je dat kotsbeu en beslis je om die troep niet op je nieuwe product te installeren. Zo eenvoudig is dat.Want?
Ik vind het treurig dat mensen het goedpraten dat ik een sub-par experience heb met mijn browser omdat Flash crasht. En ik ben heel tevreden, volledig objectief natuurlijk, dat ik me daar op mijn iPhone geen zorgen over moet maken en dat Apple nu de forcing voelt dat dit voor andere delen van het web ook minder zal gebeuren.Ik vind het altijd maar treurig dat andere Apple gebruikers helemaal voor het product gaan staan, ik gebruik het gewoon, net als alle andere hard- en software en geef gewoon objectief mijn mening over het product, ook OSX heeft nadelen.
[Reactie gewijzigd door newinca op donderdag 29 april 2010 18:21]
Ik moet helemaal niets. En dat geld voor iedereen. Wil je windows? Prima! Wil je Mac OS X: Prima! Wil je een iPhone? Prima! Wil je Android? Prima!Als jij een goed werkende flash wilt, dan moet jij switchen naar windows.
[Reactie gewijzigd door bobwarley op donderdag 29 april 2010 20:14]
[Reactie gewijzigd door ZpAz op donderdag 29 april 2010 21:05]
“any crash is probably Flash”
Features:
Block evil Adobe Flash
Flash only when you want it.
One-click Flash loading
View blocked Flash with just one click.
Higher quality YouTube
Play videos in QuickTime, not Flash.
Website Whitelist
Allow Flash on certain websites.
Lowered CPU usage
Browse the web more quickly.
Better battery life
Browse the web longer on your laptop.
Less fan usage and heat
Browse the web quietly and cooly.
Automatic Updating
Download updates when they're ready.
[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op donderdag 29 april 2010 18:52]
[Reactie gewijzigd door tehsojiro op donderdag 29 april 2010 17:56]
[Reactie gewijzigd door tehsojiro op donderdag 29 april 2010 20:17]
Euhm... Apple geeft de api's niet vrij waardoor adobe op de mac geen gebruik kan maken van hardware acceleratie en dus automatisch een hoger CPU verbruik zal hebben. Heeft dus niets met Adobe te maken maar met de onwil van Apple om de api's beschikbaar te stellen.Leg mij maar eens uit hoe dit een probleem van de OS X-kernel is en niet die van de brakke programmeurs van Adobe.
Beetje een raar punt. Denk dat veel mensen (verreweg de meeste?) liever zelf willen bepalen wat ze draaien of niet en een computer met Windows geeft je die mogelijkheid gewoon (nagenoeg alle consumenten software draait erop), net als Apple doet voor de broodnodige zaken. Dat Apple totaal oplossingen biedt mag in bepaalde aspecten dan wel redelijk kloppen, maar ik heb altijd het gevoel omdat je dusdanig zwaar van Apple afhankelijk bent, dat je hun producten nooit helemaal zelf kan gebruiken zoals je wilt. Natuurlijk koop je het product zoals het is, maar als Apple bepaalde zaken gaat onthouden van de klanten is het eigenlijk al geen totaal oplossing meer.Zelfde met computers. De concurrentie biedt je een computer met Windows en voor de rest zoek je het zelf allemaal maar uit. Dat mag leuk zijn voor sommigen maar de meeste mensen willen eerst weten wat je met zo'n apparaat kan voor ze het kopen.
[Reactie gewijzigd door bobwarley op donderdag 29 april 2010 18:44]
Je weet niet waar je het over hebt. WHQL betekend Windows Hardware Quality Labs. Hier kun je je hard- of software door Microsoft laten testen op een grote varieteit van verschillende hardware. Kom je door die tests heen, dan mag je hard- of software het Designed for Windows logo dragen en weet de consument dat er een behoorlijke portie testwerk is verricht door de producent van het OS en dat de kans op problemen minimaal is. Je kunt als fabrikant ook gewoon hard- of software fabriceren zonder deze ter test aan te bieden aan WHQL.Dat doen ze ook. Het heet WHQL. Doe je daar niet aan mee, werkt je applicatie niet onder windows 7.
[Reactie gewijzigd door The_Double op vrijdag 30 april 2010 12:12]
[Reactie gewijzigd door Bosmonster op donderdag 29 april 2010 17:36]
[Reactie gewijzigd door Bosmonster op donderdag 29 april 2010 17:38]
[Reactie gewijzigd door k7of9 op donderdag 29 april 2010 17:42]
Daar gaat het niet om, dan is de gebruikservaring op de desktop net zo slecht.Werken != goede gebruikerservaring.
Exact.Daar gaat het niet om, dan is de gebruikservaring op de desktop net zo slecht.
Apple is ondertussen zo groot en machtig dat zij (mochten ze het willen) met deze houding Adobe Flash serieus kapot kunnen maken. Dit komt ook regelmatig in stukken naar voren, en vergeet niet, als ze de webdevvers meekrijgen, dan gaat het snel. Gebruikers bouwen immers geen websites.Internetpolitie spelen is niet hun terrein.
[Reactie gewijzigd door The_Double op vrijdag 30 april 2010 12:45]
[Reactie gewijzigd door Rick2910 op donderdag 29 april 2010 21:40]
copy the inspiration, not the outcome.
[Reactie gewijzigd door ZpAz op donderdag 29 april 2010 18:14]
Wat een goede gebruikservaring, ALLE flash content 'blokkeren'. Dat willen de consumenten natuurlijk.Omdat Apple garant wil kunnen staan voor een goede gebruikservaring.
De garantie dat Apple systematisch mogelijkheden (apps) blokkeert, ook in zijn app-store, die consumenten wel willen?Die garantie is voor veel mensen juist een reden om een Apple-apparaat aan te schaffen.
[Reactie gewijzigd door bobwarley op donderdag 29 april 2010 18:48]
Geweldig! De gewone man. Grappig dat je niet bedoeld dat het voor mensen bedoeld is die graag te veel geld betalen voor iets dat minder functionaliteit bied en duurder is dan zijn concurrenten. Gelukkig is dát wat de gewone man wil.De iPad/iPhone is voor de gewone man bedoeld.
Is het niet Apple haar schuld dat zijn geen apparaat kunnen maken dat zo in elkaar steekt dat het flash fatsoenlijk kan gebruiken?En als Jobs al zei: we vragen Adobe al 2 jaar lang om een demo van Flash voor mobiele apparaten die vlot en weinig energie verbruikt; maar dat is ze nog steeds niet gelukt. Dus niet Apples schuld. De schuld ligt bij Adobe: als die een prima Flash implementatie had, had Apple het echt wel omarmd.
Jip en Janneke taal maakt onzin niet minder onzinnig.Ok ik zal het in jip en janneke taal uitleggen, dat schijn je nodig te hebben:
Het bestaat wel. En het kan ook. Apple wil het alleen niet. Groot verschil. Dat Apple en zijn fanboys blijkbaar last hebben van cognitieve dissonantie doet daar niets van af.Het kan niet, want het bestaat niet.
[Reactie gewijzigd door k7of9 op donderdag 29 april 2010 18:13]
[Reactie gewijzigd door Division op donderdag 29 april 2010 17:49]
Dat doet de gebruiker. De gebruiker kiest voor Apple. Daar lijkt me weinig mis mee.En waarom zal de gebruiker dit zelf niet mogen kiezen?
Dat vind ik nou juist eigenlijk niet het geval. Als je nou net een bepaald flashfilmpje op een website wilt bekijken is daar niet in elk geval een html5-versie van. De grotere sites zoals youtube bieden alternatieven, maar de wijdverbreidheid van flash is daarmee niet in een klap verdwenen.Het enige dat je feitelijk af en toe mist op de iPhone is Flash-video, maar dat is een vrij minimaal gemis. Zeker als je weet dat er gewoon alternatieven voor bestaan.
[Reactie gewijzigd door 84hannes op donderdag 29 april 2010 22:40]
Ik denk dat dit het grootste probleem van Flash is. Al die reclame-uitingen op een webpagina. Liefst meer dan flash uiting op een pagina.* Reclames met animaties en geluid
[Reactie gewijzigd door ZpAz op donderdag 29 april 2010 18:00]
[Reactie gewijzigd door xChOasx op donderdag 29 april 2010 18:29]
Meewerken aan/ondersteunen óf 'eigenaar' zijn van een project is iets heel anders.Nooit opensource, volgens mij heeft Apple nog wel meer open-source projecten lopen dan Microsoft.....
Waarvan een aantal bekenden zijn, Webkit, OpenGL, OpenCL, Grand Central Dispatch en nog een hele lading meer.
[Reactie gewijzigd door ZpAz op donderdag 29 april 2010 19:01]
Webkit is gebaseerd op KHTML[/ur] is LGPL als je deze code gebruikt zulle deze licentie moeten eerbiedigen. Kortom dit is gene verdienste van Apple maar meer van het KDE project. [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/OpenGL]OpenGL is een SGI ontwikkeling, krtom geen verdienste van Apple.Waarvan een aantal bekenden zijn, Webkit, OpenGL, OpenCL, Grand Central Dispatch en nog een hele lading meer.
Ik ben zeker geen Microsoft fan (ik ben ook welleens Microsoft basher genoemd) maar ik durf zelfs nog wel te stellen dat Microsoft meer aan open(source) doet dan Apple.Ze doen een stuk meer aan Open Source dan Microsoft.
[Reactie gewijzigd door _beevee_ op donderdag 29 april 2010 18:24]
Waarom zou iemand? Als de leverancier van de reclame (dat doet t.net voor zover ik niet zelf, die verkopen alleen ruimte aan een ad-toko) niet zo slim is om er voor te zorgen dat dat gedetecteerd wordt (allemaal javascript, dus de identifier dat het om een iPhone of iPad gaat is zo opgepakt) en een niet flash-banner te serveren dan schiet hij zichzelf in z'n voet. Hij heeft die ruimte immers al afgenomen van t.net.Maar nu je het weet ga je vast een donatie doen omdat je niet wil dat Tweakers.net broodnodige inkomsten mislopt, toch?
En hoe verwacht jij dat een site als tweakers een winstgevend model kan creeeren zonder advertenties? Of welke gratis site dan ook?Ik moet er niets van weten. Ik heb het net dan weer omdat ik het tweakers niet gun. De tijden zijn veranderd nieuwssites moeten zich maar aanpassen voor een winstgevend model. Dat ze maar optreden voor hun geld
Grappig, Flash 10.1 ondersteund namelijk multi-touch.ook is hij van mening dat Flash zich niet leent voor besturing via touchscreens
Dit is nou juist waar het wel om draait. Apple verdient aan de App Store. Als je overal via je browser gratis Flash games en apps kan downloaden dan kan de App Store wel sluiten.Het feit dat Flash bijna overal op het internet gebruikt wordt voor weergave van video en games, wordt door Jobs aan de kant geschoven met het argument dat de App Store genoeg alternatieven bevat.
Wachtmaar tot de beunhazen die de banners hebben gemaakt die Flash een slechte reputatie geven aan de slag gaan met HTML5 en JavaScript. Dan wordt het drama net zo groot. De oorzaak van de problemen met een hoog CPU gebruik moet worden gezocht bij de "programmeurs", niet bij Flash (er zijn wat uitzonderingen, Linux en Mac bijv.).nadruk op Apple's ondersteuning voor standaarden als Javascript, CSS en het nog in ontwikkeling zijnde HTML5.
[Reactie gewijzigd door TheBorg op donderdag 29 april 2010 17:41]
Wie liegt er nou?Ik zeg het nog 1x op dit topic: Updaten of kappen met liegen. Flash werkt prima.
Iedereen is gek, behalve jij.Ik zeg het nog 1x op dit topic: Updaten of kappen met liegen. Flash werkt prima.
[Reactie gewijzigd door Bonthouse op donderdag 29 april 2010 21:55]
Toch raar, dat ik nog nooit problemen met flash i.c.m. linux ben tegen gekomen, m'n cpu fan blijft zelfs nog stiller op linux met flash dan op windows met flash, alleen bij hd filmpjes waar onder windows m'n gpu meewerkt merk ik verschil.laat staan onder Linux, waar het beeld als een gek flikkert als er teveel objecten op het scherm komen, waar filmpjes boven de 480p op een normale desktop al bijna niet meer normaal af te spelen zijn en waar het sluiten van een pagina vaak betekend dat een flash object nog rustig een halve minuut doorgaat met geluid uit je boxen gooien.
Dat doet er niet toe.Grappig, Flash 10.1 ondersteund namelijk multi-touch.
[Reactie gewijzigd door Bosmonster op donderdag 29 april 2010 17:39]
Ja want daar zijn ze immers zo vooruitstrevend in. Daarin zijn ze namelijk echt uniek, die ondersteuning. Geen enkel mainstream platform die die standaarden niet al jaren ondersteund. Flauw en nietszeggend "goedmakertje" in een poging zijn hypocrisie te verhullen.Hoewel hij toegeeft dat iPhone OS ook closed source is, legt hij de nadruk op Apple's ondersteuning voor standaarden als Javascript, CSS en het nog in ontwikkeling zijnde HTML5.
Hij zegt niet waarom omdat het gewoon onzin is. Natuurlijk kan er een slechte applicatie mee worden gemaakt, maar dat kan in C++ ook. Hij doet alsof het gebruik van een cross compiler per definitie een slechte app oplevert, wat natuurlijk kolder is.Jobs claimt dat het gebruik van een dergelijke constructie leidt tot applicaties van slechte kwaliteit, al zegt hij niet specifiek waarom.
[Reactie gewijzigd door k7of9 op donderdag 29 april 2010 17:44]
Ja, daar zijn ze al lange tijd vooruitstrevend in. Safari is de meest geavanceerde mobiele browser op de markt. Alleen Android komt met dezelfde engine (webkit) in de buurt en dat is pas redelijk recent.Ja want daar zijn ze immers zo vooruitstrevend in. Daarin zijn ze namelijk echt uniek, die ondersteuning. Flauwe en nietszeggend "goedmakertje".
Waar baseer je dat op? Apple.com?Safari is de meest geavanceerde mobiele browser op de markt.
[Reactie gewijzigd door ZpAz op donderdag 29 april 2010 21:29]
[Reactie gewijzigd door Bosmonster op donderdag 29 april 2010 17:47]
[Reactie gewijzigd door ZpAz op donderdag 29 april 2010 18:06]
Ik ben er zeker van dat de aandeelhouders van Adobe dat ook zalig zouden vinden.Hmm zou toch ook zalig zijn als adobe morgen beslist voor niets van apple te ondersteunen voor dreamweaver, photoshop, illustrator?
So what? Het feit dat ze geen winst maken voor de iPhone, betekent niet dat ze zich ook in de vinger moeten snijden door niet meer voor Mac's te ontwikkelen.Ik denk dat ze het weren van adobe flash op iPhone/Pad ook niet al te leuk vinden.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Microsoft Sony Games Politiek en recht Galaxy S
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True