De auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra zal over 2008 ruim tien procent van de geïnde rechten inhouden om beleggingsverliezen te compenseren. De beleggingen bezorgden de organisatie vorig jaar een verlies van 14 miljoen euro.
In de tijd die verloopt tussen het innen van de rechten en het uitbetalen daarvan, belegt de Buma/Stemra het geld zodat de exploitatiekosten met de beleggingswinst betaald kunnen worden. Door het slechte beursklimaat van vorig jaar verloor de instantie echter 14 miljoen euro op zijn beleggingen.
Omdat de reserves niet toereikend waren om het verlies te compenseren en de exploitatiekosten van 12 miljoen euro te betalen, zal de Buma/Stemra over het afgelopen jaar 10,4 procent aan kosten inhouden op de in totaal 140 miljoen euro aan geïnde rechten. In 2007 was dit nog 1,2 procent. Volgens directeur Cees Vervoord is een inhouding van tien procent 'op de grens van het toelaatbare', zo meldt Het Financieele Dagblad. Hij verwacht overigens voor de komende jaren weer betere resultaten en de rechten zullen dan ook nog steeds belegd worden. Wel wordt het percentage dat in aandelen wordt gestoken, teruggebracht van 30 naar 20 procent.
[Reactie gewijzigd door Eskimo0O0o op woensdag 27 mei 2009 13:37]
Dat pand delen ze met vrijwel alle andere instanties die geld innen voor de meest vreemde uiteenlopende zaken.Buma/Stemra heeft volgens mij een behoorlijk duur pand en lijkt het niet nodig te vinden goede reserves op te bouwn.
[Reactie gewijzigd door QplQyer op donderdag 28 mei 2009 09:34]
[Reactie gewijzigd door BigDplayboy op woensdag 27 mei 2009 11:22]
Het mooiste aan dat verhaal is, dat de wet in Nederland blijkbaar zo is ingericht dat je alleen je recht halen kan, als je met Buma/ Stemra in zee gaat.Ben je het hier niet mee eens dan kun je dus dat contract niet tekenen en zelf je vergoeding voor auteursrechten gaan innen (which is: ondoenbaar).
[Reactie gewijzigd door ByeSell op woensdag 27 mei 2009 12:00]
[Reactie gewijzigd door Hobbles op woensdag 27 mei 2009 14:00]
Waarom zouden ze het niet mogen?Waarom zou B/S zomaar even het geld van andere rechthebbenden mogen beleggen en dan als het fout gaat minder auteursrechten uitkeren?
Waarom zou het niet MOGEN bestaan? Wie ben jij om dat te stellen?Als ik van iedereen geld kreeg om te beleggen, en niets hoefde terug te betalen als het fout ging dan was ik nu al stinkend rijk geweest. Risicoloos beleggen bestaat niet, en MAG zelfs niet bestaan voor dit soort partijen.
Wil: omdat ze hiermee de exploitatiekosten mee konden betalen en daarmee dus geld bespaarden voor de leden.Ik vraag me af waarom B/S dit geld zelfs wil/mag beleggen.
zinloze getroll.Ik zie hier alleen maar het gevaar voor wat boekhoudkundig gesjoemel om de broekzakken van de bestuurders te vullen.
[Reactie gewijzigd door QplQyer op donderdag 28 mei 2009 09:44]
[Reactie gewijzigd door iKiddo op zaterdag 30 mei 2009 14:59]
[Reactie gewijzigd door verbalbackflip op woensdag 27 mei 2009 13:41]
Nee. Als ik even hard mag zijn:Of vind je het wel normaal dat Buma/Stemra leden van hun inkomsten uit B/S geld eerst nog contributie moeten betalen? Als dat betaald kan worden met beleggingswinsten, dan denk ik dat heel veel artiesten erg blij zouden zijn!
Mee eens.Een renterekening levert tegenwoordig net genoeg op om te indexeren tegen de inflatie. Je bedrijfsvoering kun je er niet mee betalen. Daar is echt meer voor nodig dan die ene procent rente.
Met het grote verschil: als jij geld overmaakt, is het geld nog altijd beschikbaar. Een klein nuance verschil! Niet zo heel lang geleden is er een Ijslandse bank over de kop gegaan: geld weg. Dat particulieren (en allerlei andere instanties) hier de dupe van worden, lijkt mij niet 'de gewoonste zaak van de wereld'. Je weet vast wel over welke bank ik het heb...Geld van anderen beleggen is de gewoonste zaak van de wereld: het was lange tijd de grootste bron van inkomsten voor banken: elke keer als je een overschrijving doet, wordt je geld voor een bepaalde tijd belegd! (En toch moet je nog steeds voor pasjes ed betalen...)
Wellicht was dat een beter alternatief geweest om voor te stellen, dan nu aan de leden uit te moeten leggen: sorry, we hebben er een zootje van gemaakt en verkeerd gegokt. Owja, *wij* hebben wel een mooi kantoor en een lekker salaris, maar we korten jouw tegoeden ,waar je recht op hebt(!), met 10%.....anders kunnen we ons kantoor en salaris niet meer betalen. Sleutelwoord: crisis.Dat een stichting geen winstoogmerk heeft, betekent niet dat het geen verplichtingen heeft. Of vind je het wel normaal dat Buma/Stemra leden van hun inkomsten uit B/S geld eerst nog contributie moeten betalen? Als dat betaald kan worden met beleggingswinsten, dan denk ik dat heel veel artiesten erg blij zouden zijn!
Wat ook heel erg opvalt is dat Buma/Stemra zo'n organisatie is die immer hard schreeuwt dat hun leden zoveel geld mislopen door het downloaden van internet. Als je jezelf op het podium zet met zo'n instelling kan je er op rekenen dat je de wind van voren krijgt als je zelf nog veel harder faalt én in opdracht werkt én het geld vergokt wat niet van jou is.Waar iedereen over valt is het feit dat B/S heel erg hard en duidelijk probeert het inkomen veilig te stellen, maar er schijnbaar niet goed in slaagt om het geïnde geld juist te beheren en op tijd uit te betalen. Dat is wat wij onder "goede bedrijfsvoering" verstaan. Als ze dat goed zouden doen, zou niemand klagen over hun beleggingen (tenzij ze er verlies op maken natuurlijk).
[Reactie gewijzigd door EnigmA-X op woensdag 27 mei 2009 11:10]
Dat moeten ze ook. Anders werden alle amateurbandjes ook lid, nu doen die dat alleen als ze verwachten met het eigen werk meer te verdienen als de contributie.Of vind je het wel normaal dat Buma/Stemra leden van hun inkomsten uit B/S geld eerst nog contributie moeten betalen? Als dat betaald kan worden met beleggingswinsten, dan denk ik dat heel veel artiesten erg blij zouden zijn!
[Reactie gewijzigd door BeosBeing op woensdag 27 mei 2009 11:27]
[Reactie gewijzigd door GENETX op woensdag 27 mei 2009 10:19]
Volslagen onzin!Dit is crimineel,
Ja maar er zit dus een tijdsverschil tussen het binnenhalen van het betreffende inkomen en het uitbetalen daarvan aan de rechthebbenden en in de tussentijds wordt het geld belegd.Moeten ze niet meteen het meeste afstaan aan de artiesten en hun labels?
Zolang ze de opbrengsten daarvan ook weer ten goede late komen van de rechthebbenden is dat acceptabel genoeg. Vraag is natuurlijk of ze te risicovol beleggen maar dat kan ik niet geod beoordelen.Erg ziek dat de Buma investeert met geld dat niet eens aan ze toebehoort
[Reactie gewijzigd door Snoitkever op woensdag 27 mei 2009 11:16]
klopt.Uiteraard is BUMA/STEMRA geen vrijwilligersorganisatie, dus moeten die mensen ook betaald worden, dus dat kost de artiesten geld
en daarna...beleggen ze dat geld, zodat de winst naar BUMA/STEMRA gaat
(volgens Buma/Stemra, dus zo min mogelijk)en de artiesten AL het geld krijgen waar ze
Je formulering "recht" met aanhalingstekens erbij impliceert al dat volgens jou de artiesten helemaal geen recht op het geld hebben, maar dat het enkel een argument is om Buma/Stemra publiek bestaansrecht te geven."recht" op hebben.
Nee. De Buma rekent gewoon kosten, nu zijn die 10% van de inkomsten (wat best wel meevalt) en meestal veel minder.naast zijn salaris en afgesproken vergoedingen
[Reactie gewijzigd door KaleBrink op woensdag 27 mei 2009 09:54]
1 euro in, 1 euro uit
Zoals elke vereniging heeft Buma geen winstoogmerk. Hetzelfde geldt voor Stemra. We behartigen uitsluitend de belangen van muziekauteurs. In de eerste plaats financieel. Vandaar dat we tot doel hebben om elke geïncasseerde euro rechtmatig te verdelen. We doen er dan ook alles aan om de administratieve kosten zo laag mogelijk te houden.
[Reactie gewijzigd door MeNTaL_TO op woensdag 27 mei 2009 10:08]
Daar valt zo 123 weinig over te zeggen natuurlijk. Denk dat dit soort dingen(beleggen met geld wat er binnenkomt) heus wel contractueel zijn vastgelegd tussen B/S en hun klanten.Het lijkt mij dat de artiesten inderdaad gewoon recht hebben op dat geld. Ik vraag me af wat er zou gebeuren als een artiest een rechtszaak aan zou spannen tegen Buma/Stemra om hun geld te eisen. Het geld is binnengekomen, dus zou je zeggen dat ze er recht op hebben.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Android Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Microsoft Games Politiek en recht
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True