Hoofdcategorieën
Device Settings

Canon: Nog geen 64bit drivers

Door Ralph Smeets, vrijdag 17 juni 2005 17:19
Bron: The Inquirer, submitter: iyanic, views: 20.637

Canon logoEen lezer van The Inquirer kreeg van Canon te horen dat er voorlopig geen drivers voor consumentenproducten zullen komen voor Windows XP Professional x64 Edition. Dit besturingssysteem wordt door Canon namelijk beschouwd als een high-end, niet standaard besturingssysteem voor professionals. De Japanse fabrikant van onder andere printers vindt het daarom niet nodig om 64bit drivers voor bijvoorbeeld een i350-printer uit te brengen. Drivers voor Canon-producten die op de professionele markt gericht zijn, zullen echter wel in een 64bit jasje uitgebracht.

Volgende 17:58 Microsoft ontwikkelt eigen p2p-pakket
Vorige 16:56 Sony en Toshiba ontwikkelen 45nm DRAM
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

wat een onzin zeg.. best veel mensen gaan over op 64-bit ook ik ben overgestapt en ik heb ook niet alles high-end... :(

Ze durven gewoon niet toe te geven dat ze de broncode van hun drivers kwijt zijn :P

Als ze die drivers open source maken, dan zijn er binnen een maand 64-bit versies in omloop.

Canon doet ook niks aan Linux drivers, dat was voor mij een reden om dan maar een HP te kopen. Ik draai nu al meer dan een jaar met 64 bit Linux en ik heb er ook keurig HP-drivers voor.
De printers van Canon zijn dan misschien wel heel goed maar de driverondersteuning is duidelijk niet op orde.

Ik ben benieuwd hoe lang ze dit gaan volhouden. Het getuigt niet van erg veel visie. Hoe gaan concurrenten Epson en HP om met 64-bit windows?

Edit: En dit stond op de site van Epson:
http://esupport.epson-europe.com/ViewFAQ.aspx?lng=en-GB&ID=KB050135EN& data=2BBD7393A6E3A651E8218CB70DCB154E98EE07B01E66B9BE98D5085C907271FE

Lexmark heeft zelf ook nog geen drivers maar wordt wel ondersteund:
http://www.lexmark.com/US/products/info/windows_xp/wxp_64.html

Redelijk lomp dus van Canon. Hopelijk wordt het bestraft met een afnemend vertrouwen in hun producten en service.

HP heeft al wel wat drivers voor Windows x64 en is bezig er nog veel meer te maken zodat bijna al hun producten met het nieuwe besturingssysteem om kunnen gaan.
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID =c00364537

mja, maar HP maakt bijvoorbeeld weer geen drivers voor win2003. Ik krijg mijn scanner namelijk niet aan de praat met de winXP drivers ervoor. Maar zo zal iedere fabrikant wel weer andere "onzinnige" ideëen hebben over de verschillende OSen

Windows 2003 is dan ook een server OS en heeft geen nood aan drivers voor scanners. En ze zullen er ook geen maken gewoon omdat een hoop hobbyisten een illegale versie gebruiken als main OS.

Sorry sweetdude, maar voor mijn HP printer zijn er toch echt drivers voor Win2003. ;) En ook mijn scanner werkt. Dus...

Op een bedrijf waar ik stage heb gelopen draaide een Scanner op een centrale machine, NT4 workstation draaiende, waar 3 mensen continu en veel meer mensen sporadisch gebruik van maakten. Zou in een iets andere omgeving ook makkelijk zijn om dit op een Server OS te draaien, icm met toegangsbeheer enzo.

thegve, dat moet dat een speciale scanner geweest zijn, die gemaakt is voor werkgroepen. Een scanner kun je niet "zomaar" delen onder meerdere computers, omdat het normaliter als een truly lokaal apparaat geinstalleerd wordt, net als bijvoorbeeld een webcam. Het kan ook met een speciaal programmaatje bereikt zijn dat TWAIN forward over het netwerk, maar dat is weer een profisorische oplossing die ongetwijfeld niet ondersteund zal worden.

Zeker op gebied van achivering zijn er scanners die niet echt meer de look en prijzen hebben van een huis tuin en keukenscanner. We hebben het hier over machines die zo groot zijn als een tafel en met een palletwagen vervoerd moeten worden :)

En toegangsbeheer regel je op je domeinserver, en dan kun je nog steeds gewoon die scanner op een NT Workstation laten draaien in het netwerk. Op een server regel je de policies gebruikers rechten per applicatie of netwerkprinter, maar daar hang je dus fysiek geen randapparatuur aan. Ook niet handig omdat toch in de meeste gevallen een machine die werkelijk als server dienst doet, niet ergens in een productieomgeving hebt staan, maar in een daarvoor bestemde afgeschermde ruimte met bij voorkeur airco.

ooit van sane gehoord... wat een onzin, printers kan je toch ook ontsluiten voor het netwerk, ondanks het feit dat ze lokaal aangesloten zijn

edit: is reactie op Blokker_1999
Windows 2003 is anders ook gewoon een Terminal Server waar je dus als desktop op kan werken en daar kan je dan wel een scanner nodig hebben, of mischien hangt je scanner wel in het netwerk zodat iedereen hem kan gebruiken en dan heb je ook drivers nodig. Of mischien is iemand wel een web applicatie ontwikkelaar en dan is IIS6 toch heel anders dan IIS5 die bij XP e.d. zit en moet je dus op 2003 werken (wat anders is al hobbyist spele). Het "Server OS waar alleen hobbyisten op werken" argument is dus behoorlijk zwak.

Jaja, bijna alle nieuwe processoren zijn binnenkort 64-bit, hoe denken ze dat vol te houden? lol

Win XP 64 is ook geen cent duurder dan XP 32, dus ook dat is geen argument...

Kortom, lekkere zet van Canon! :Y)

Dat zeg jij, XP home 32bit is de helft goedkoper dan een 64bit versie, die enkel in PRO pakket uitkomt.

Dus het zal voor constructeurs niet direkt een prijsopite worden om XP64 te installeren. HP, Dell, Fujitsu Siemens geven niet aan alle toestellen direkt met Xp64 in de soho markt uit te rusten, omdat de certifiering en drivers support nog veel te duur is.

Ik zie pas een grote markt voor Xp64 vanaf de 2de helft 2006 en niet eerder.

Voor de rest is het leuk voor voor ons Tweakers en andere Early adopters.

Dat zeg jij, XP home 32bit is de helft goedkoper dan een 64bit versie, die enkel in PRO pakket uitkomt.
Appels en peren: je vergelijkt de Home editie met de Pro editie. De 64 bits versie is niet duurder dan de 32 bit versie, voor de Pro edities...
Dus ja, dat zegt hij, en hij heeft gelijk. :)

HP, Dell, Fujitsu Siemens geven niet aan alle toestellen direkt met Xp64 in de soho markt uit te rusten
Dat is dezelfde redenatie waarom die bedrijven nu ook geen Pro-versies uitleveren op de soho-markt. Het zal er dus op neerkomen, dat die leveranciers binnen enkele maanden tot een half jaar waarschijnlijk wél over zullen stappen op het uitleveren van de 64 bits versies voor de PC's waar ze nu nog de 32 bits Pro-versies op installeren, aangezien klanten tegen die tijd nagenoeg alleen maar 64 bits processoren kunnen kopen en dus ook een 64 bits besturingssysteem zullen eisen...

Alsof je in je WinXP volledig 32 bit bezig bent, veel modules stammen namelijk ook nog uit de 16 bit tijdperk....

jou maar die werken, en die 32-bit drivers doen t toch echt niet onder XPx64

Lekker dan, mn pa heeft eigen bedrijf en ik wilde laatst overstappen op 64bit, feestje gaat dus niet door.

weer een lekkere zet zeg!

16 bit emulatie werkt niet meer op WinXP 64. Dus als je je zo aan 16 bit code ergert; ik hoop dat je geen Canon printer hebt.

Volgens mij kun je ook geen 16 bit drivers installeren op windows XP, je kan alleen 16 bit programma's draaien

Vooral drivers die in kernelmode draaien. Die draaien dus in de address space van de kernel zelf, en die drivers moeten dus voor dezelfde architectuur gecompileerd zijn.

Kan je er ook enkele noemen die altijd geladen zijn?

Voor zover ik weet zitten 16-bit modules in c:\windows\system en zitten 32-bit modules in c:\windows\system32.

c:\windows\system is bij mij 900 KB
c:\windows\system32 is bij mij 1.09 GB

volgens mij zijn er dus heel wat meer 32-bit modules ;)

klopt idd, maar de vraag is, staan die bestanden daar omdat ze nodig zijn of voor compatibiliteit met oudere programma's?
volgens mij is het dat laatste

het verhaal dat volgens sommigen Windows nog vol oude code zit is denk ik eerder een fabeltje

Ik heb het 16-bit subsystem van Windows XP helemaal niet geïnstalleerd (1 van de vele dingen die je met het geniale programma nLite uit je Windows installatie-CD kan slopen), en ik heb nog geen enkel probleem ermee ondervonden. Voordeel is nu dat ik zeker weet dat ik nu alleen nog maar 32-bit spullen gebruik, ik hoef die oude meuk niet.

En wat betreft dit nieuwsbericht: ze komen hier nog wel op terug daar bij Canon. Hoe moeilijk is het trouwens, die drivers geschikt maken voor 64-bit? Dat is toch gewoon opnieuw compilen naar 64-bit binaries vanaf de broncode?

Dat is niet waar, er zit geen 16-bit code meer in de NT kernel en subsystems. Er is uiteraard wel een 16-bit subsystem aanwezig om 16-bit applicaties te draaien.

Ik denk dat de verwarring ontstaat omdat in Windows 9x er nog wel 16-bit kernelmode code bestond. Het werd overigens steeds minder aangeroepen, maar het zit er wel in.

Windows XP-64 heeft ook geen 32-bit code meer in enig kernelmode subsystem. De enige manier waarop 32-bit code kan worden uitgevoerd is via WOW64, en dat werkt alleen in usermode (dus 32-bit drivers kunnen niet bestaan).

Leuke zelfmoordactie van Canon! Zo zie je zie niet vaak meer!

Niet vaak?
Ik kom het regelmatig tegen dat fabrikanten weigeren drivers te maken.
Goede zet van canon, wellicht dat andere fabrikanten zo kunnen inzien dat het verdomt lastig is als er geen drivers beschikbaar zijn en dat ze dan ook meteen naar linux kijken :) (maar dat zal wel ijdele hoop zijn...)

Goede zet van canon, wellicht dat andere fabrikanten zo kunnen inzien dat het verdomt lastig is als er geen drivers beschikbaar zijn en dat ze dan ook meteen naar linux kijken
Ware het niet dat recente Canon drivers voor Linux bv. ook al niet te vinden zijn; of je moet ervoor willen betalen. Ik betwijfel echter of geheel Canon achter de uitspraak die The Inquirer citeerde staat. Het lijkt wel alsof iemand Pandora's box heeft opengemaakt en dat de naam van Canon te grabbel wordt gegooid. Alleen al om die reden verwacht ik dat ze heel erg spoedig alsnog met 64bit consumenten ondersteuning komen :)

"It will only be the top of our range designed for applications of an advanced business nature that will initially be supported on the 64 bit platform. However, Canon will monitor the take up of the new OS and respond accordingly, if necessary."
Oftewel, ze beginnen logischerwijze gewoon aan de high end kant. Dat heeft de prioriteit. Daarna is de rest aan de beurt.

Ik ben bang dat je voor een hoop producten nog steeds aangewezen bent op een XP installatie.
Mijn Acer scanner werkt vanuit Windows XP als een standaard scanner, maar dan mis je wel de nodige functionaliteit. Die drivers van Acers zelf zijn ook pas laat na de introductie van XP verschenen.
Mijn Acer fotoprinter heb ik een of andere gare beta-versie van de XP-drivers gevonden, maar die lijkt heel erg op een '95 driver die opgepoetst is zodat 'ie bij veel mensen wel onder XP werkt.
Voor mijn Pinnacle DC-10 kaart is pas zo'n 2 jaar na de introductie van XP een driver verschenen en ik zie niet dat ze een 64-bits versie gaan maken.

Nee bij de introductie van een nieuwe Windows kun je een hoop randapparatuur bij het vuilnis zetten en nieuwe kopen. Canon is daar echt niet de enige in.

Pinnacle(sys) is ook een typisch geval beperkte drivers.
Was al zo met de DC10+

Voor mij een reden om GEEN Pinnacle hardware te kopen als er een alternatief is.

Uberhaupt driverondersteuning is belangrijk.
Niet alleen een basis driver maar ook (regelmatig) een driver update.

Pinnacle is overgenomen door Avid dus veel nieuwe hardware zal er niet meer verschijnen.

Het is allemaal best logisch. We zitten hier op Tweakers.net, niet op computeridee.nl! Dat houdt in dat er hier weliswaar mensen zijn die al lekker met 64 bit aan het experimenteren zijn, maar dat de 'standaard' nog steeds 32 bit is. En zeker voor de consumentenmarkt is het haastig uitbrengen van 64 bit drivers nogal een klus. Canon pakt het dus handig aan door eerst de professionals te bedienen en daarna de doorsnee consument.

[EDIT:] dubbelpost?! Misschien als reactie die later is geplaatst, maar mijn verhaal stond er al veel eerder...

Dacht je?

Consumenten zijn net zo belangrijk als de profs omdat Canon veel producten verkoopt aan dit publiek. Dit publiek wordt nu eventjes in de steek gelaten omdat een pro belangrijker is?

Nee, de drivers van Canon die ze voor de consumenten maken zijn nooit helemaal tof geweest. De printers uit de BJC-reeks mogen het nog steeds doen met half bakken drivers. Trouwens, met de standaard drivers kan ik onder XP niet eens mijn printer (BJC-3000) aansluiten op de USB-poort omdat de drivers zeggen dat dit niet kan. Diezelfde drivers herkennen de printer als een BF-300 waardoor de printer niet eens lekker werkt (color/photo omschakeling werkt niet lekker) :?

Gebruik ik de Japanse drivers (een beetje bijgeschaafd en niet van Canon zelf) dan kan het wel, rara politiepet.

Om die reden kocht ik al weinig van Canon (fotocamera's zijn een ander verhaal trouwens) en dit nieuws prikkelt mij nu niet bepaald om wel iets te kopen.

Het is niet zo dat consumenten belangrijker zijn dan profs, maar dat de profs eerder met nieuwe zaken aan de slag gaan dan de consumenten. Dus dat ook eerder de profs zulke zaken nodig hebben.

Maar je hebt idd gelijk dat de afzet van Canon op de consumentenmarkt erg groot is (en gezien de goede reviews over hun producten zal dat ook nog wel ff zo blijven). Het zou dus raar zijn als ze niet voor (vooral nieuwe) producten 64bit drivers mee gaan leveren.

Maar goed, 64bit staat nog erg in de kinderschoenen, voor de systemen die ik heb draaien en zeker voor de systemen die ik beheer is voor de meeste hardware nog geen 64bit driver te vinden. En pas als de systemen draaien heb je wat aan de Canon-(rand)apparatuur ;).

In mijn ervaring lopen de thuisgebruikers voor op de professionele gebruikers wat de PC betreft. Bij veel kantoren hebben ze nog steeds window 98 of 2000, terwijl de werknemers thuis al op XP zitten.

Ik vindt het een domme zet van Canon, ik denk dat de meeste early adopters van AMD64 en Win64 *juist* een low-end printer hebben. Ik weet dat ik dat heb...

Was Canon met de Windows XP drivers voor consumenten producten ook niet heel laat?
Kan het even niet snel terug vinden, maar kreeg bij het lezen wel een heel groot dejavu gevoel.
Stom.
Microsoft is heel erg fanatiek over X64,en de fabrikanten ook.
Eigenlijk is het enige nadeel van X64 windows de drivers, want de apps, de bijhorende printsoftware/fotosoftware draait heus wel op X64.
(was ook de voorwaarde om over te kunnen stappen voor bijvoorbeeld Microsoft)
Niet erg slim, en heel grote negatieve reclame voor een bedrijf wat zakelijk toch best groot is.

De BJC-85 portable printer is een populaire zakelijke printer bijvoorbeeld, en veel bedrijven stappen eerder over op X64 XP laptops, en zullen Canon eerder links laten liggen.
(wat heel veel geld gaat kosten,omdat 99% van de printer fabrikanten winst maakt op de supply's)

Ja klopt ik heb een Canon Smartbase MP360 All-In-One geval en er zijn nog steeds geen goede drivers voor XP SP2 :( En nu ook al geen drivers voor XP64? Sorry hoor maar volgens mij sporen ze niet helemaal 100% bij canon :+

@ Sander
alleen die 5% tweakertjes enzo.
Een beetje bedrijf met een redelijk marktaandeel zou in mijn ogen toch moeten zorgen voor beschikbare drivers voor elk OS aangezien je je klanten tegemoet wil komen...service heet dat toch?
Hoe hard kan je zeuren over drivers voor een OS wat een paar weken uit is...
XP SP2 is niet een paar weken uit en zelfs daar zijn nog niet alle drivers voor beschikbaar/stabiel.....

Ik heb een Minolta 2300W kleurenlaserprinter. Ook Minolta gaat geen 64 bitsdrivers ontwikkelen. Voor mij dus een reden in de toekomst geen Minolta produkten meer te kopen. :(
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:58 Microsoft ontwikkelt eigen p2p-pakket
Vorige 16:56 Sony en Toshiba ontwikkelen 45nm DRAM
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011