Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties
Bron: EETimes

Sony en Toshiba, die eerder samen aan 90nm- en 65nm-geheugen werkten, hebben op een symposium in Japan bekendgemaakt dat ze erin geslaagd zijn om embedded DRAM met 45nm-technologie te produceren. De technologie, die de bedrijven samen rond de 150 miljoen euro lichter maakte, zou in maart 2007 productieklaar zijn; momenteel levert de productie van 256kbit-chips een yield van ruim zestig procent op. Hoewel het kleiner maken van chips op het eerste gezicht simpel genoeg lijkt, moesten de onderzoekers diverse technische foefjes uit de kast halen om de performance van de chips overeind te houden.

De zogenaamde 'deep trench'-condensatoren kampten bij afnemend formaat met een verminderde capaciteit. Om dat te verhelpen werd een nieuw etsproces ingevoerd, waardoor de geëtste groeven een bepaalde vorm gegeven kan worden. Ook werd met aluminiumoxide voor een nieuwe isolator gekozen. Het toepassen van deze technieken op de 65nm-variant leverde een zestig procent betere capaciteit op, volgens een onderzoeker van Toshiba. Daarnaast werd nog eens tien procent prestatiewinst geboekt met een nieuwe techniek die Ultra Shallow Buried Strap is gedoopt. Daarmee kon de afstand tussen verschillende componenten worden verkleind, en bovendien kon het fabricageproces eenvoudiger gehouden worden.

DRAM wafer
DRAM-wafer
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

momenteel levert de productie van 256kbit-chips een yield van ruim zestig procent op
Ik schat dat de productie van 256kbit chips al weer 10 jaar oud is. Worden geen 256Mbit chips bedoeld?
Nee, het gaat echt om 256-kbit. Vergeet niet dat het hier tests betreft die vooral de bruikbaarheid van de technologie moet bewijzen; als de productie van 45nm-product goed in de verf is gezet, is het verveelvoudigen van het ontwerp een relatief eenvoudige zaak. Wel zullen de yields nog heel veel hoger moeten uitpakken, 61% betekent dat een 256Mbit-cel momenteel nog zo goed als onmogelijk te maken is. Het is dan ook niet voor niets dat men verwacht pas over anderhalf jaar produktieklaar te zijn.
Ik vraag me af wat voor snelheden er mee te bereiken zijn?
NEC bouwt de 90nm 10MB eDRAM module voor de XBox360 en deze behaalt 256 GB/s op een klok van 500Mhz.

256 GB/s = http://www.xbox.com/en-US/xbox360/factsheet.htm
500Mhz = http://www.beyond3d.com/articles/xenos/index.php?p=02
De tekst zegt embedded DRAM, dus het zal eerder qua stroomverbruik zuinig zijn dan snel. In draagbare apparaten heb je meer aan zuinigheid dan snelheid. Snel geheugen heeft een aardige hoeveel power nodig, die zullen door PDA's en mobiele telefoons niet langdurig geleverd kunnen worden. Het is dus eerder de vraag hoe zuinig dit embedded DRAM is ten opzichte van de RAM-soorten die op dit moment gebruikt worden.
Het gaat niet om embedded eind-producten!
eDram is een highspeed soort geheugen.

EDRAM verzorgt een enorm hoge bandbreedte, maar is duur qua transistors.
't Is misschien heel dom dat ik deze vraag stel, maar ik vraag het mij eigenlijk al lang af. Waarom maken ze die waffer platen altijd in een ronde vorm ?? Ergens is dat toch helemaal niet efficiënt, want als ze hem in een vierkant of rechthoek zouden maken, verlies je niks van de waffer eh.

Weet iemand hier misschien het antwoord op ?
Het zijn wafers, geen waffers. En ze zijn rond omdat het feitelijk grote siliciumkristallen zijn die gekweekt worden met een zorgvoldig gecontroleerd chemisch proces. Het groeien van ronde kristallen is veel makkelijker dan het kweken van een perfect vierkant. Het alternatief voor een paar onbruikbare stukken aan de rand is dus om de hele randen eraf te snijden zodat je een vierkant overhoudt, en dat is nog meer verspilling.
Kunnen zo'n kristallen gerecycleerd worden eigenlijk? Want als dat zo zou zijn, dan is er niet echt een verlies als ze het met ronde wafers doen.
Een van de belangrijkste redenen dat wafers rond gelaten worden is dat het patroon dat op een wafer moet komen wordt aangebracht mbv van een lichtgevoeligelaag. Deze laag is een soort lak welke terwijl de wafer ronddraaid wordt aangebracht. De laagdikte van die lak moet perfekt zijn over de hele wafer. Met een vierkante wafer is dit stukken moeilijker om te doen en moeten er allerlei dure technieken worden toegepast. Zo zijn er nog wel meer van dit soort "processing" voordelen te noemen van rond tenopzichte van vierkant. Kijk ook eens hier voor wat meer info over het lithografie proces:http://www.ee.washington.edu/research/microtech/cam/PROCESSES/PDF%20FI LES/Photolithography.pdf
Blijkbaar kunnen Sony en Toshiba dan toch samenwerken!
Waren het geen tegenstanders in het hele Blu-ray en HD-dvd
gebeuren?

:?
Ze hebben toch ook samen met IBM de Cell processor ontwikkeld, dus ze werken wel op meerdere vlakken met elkaar samen ;)
Misschien heeft dit niet direct te maken met het artikel, maar anyway.

Ik merk wel eens op dat de echte tweaker 'anti Sony' is. Zo lees je vaak jaloerse reacties als Sony een krachtige chip ontwikkeld heeft, of succesvolle apperaten op de markt zet.

De memorystick, minidisk, blu-ray, cell processor, playstation, etc vinden tweakers de grootste flop die er bestaat. En alles is te duur, terwijl het grootste deel van de tweakers 400 euro zou uitgeven, om er 15% ten opzichte van de vorige (processor) op vooruit te gaan. Hmm.

Ik weet niet precies wat het nut is van "45nm DRAM", maar het zal wel maatschappelijk belang hebben.

Is dit "45nm DRAM" niet k*t?

Sony heeft er immers aan meegewerkt, en het is een verbetering ten opzichte van wat in je geliefde (lees: altijd verouderde) personal computer zit.
maatschappelijk belang :)
Goed nieuws, hoe kleiner de chips zijn hoe koeler, zuiniger, etc, en ze kunnen weer hoger geschaald worden (sneller dus) :)
fantastisch! Ben benieuwd wanneer ze 30mm hebben gemaakt NOT. Was er niet al een snellere manier om geheugen te maken? (in theorie)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True