Hoofdcategorieën
Device Settings

KPN pleit voor gezamenlijk open glasvezelnetwerk

Door Martin Sturm, donderdag 6 november 2003 14:58
Bron: WebWereld, submitter: T.T., views: 2.323

Op WebWereld is te lezen dat de topman van KPN, Ad Scheepbouwer, pleit voor een glasvezelnet tot in de meterkast wat gezamenlijk aangelegd wordt door telecomaanbieders en de overheid. Volgens de KPN-topman is het namelijk met de huidige regels en sancties die de OPTA oplegt niet mogelijk om dit alleen te doen. De OPTA zou namelijk investeringen niet doorberekenen bij het beoordelen of de tarieven van telecomaanbieders niet te hoog zijn. Het aanleggen van een glasvezelnetwerk tot in de huiskamer zou ongeveer 8 miljard euro gaan kosten.

Het is wel noodzakelijk dat er een glasvezelnetwerk komt, zo stelt Scheepbouwer. Wanneer elke telecomleverancier een eigen glasvezelnet tot in de meterkast zou aanleggen wordt er ook een hoop geld verspild, zo zegt de KPN-topman, omdat een glasvezelnetwerk ruim voldoende capaciteit biedt voor alle telecomaanbieders:

Ad Scheepbouwer, topman KPN"De huidige breedbandcapaciteit raakt eens op", aldus Ad Scheepbouwer, directeur van KPN. "We moeten dus serieus kijken naar glasvezel tot in de woonkamer."

[...] Scheepbouwer pleit dan ook voor een 'glasplan' dat dit mogelijk moeten maken. Het bedrijf heeft hier echter wel de hulp van de overheid bij nodig.

"Het verglazen van het netwerk kost zo'n acht miljard euro. Dat is te duur voor één enkel bedrijf. We moeten de krachten dus bundelen en met andere marktpartijen samenwerken om de kosten dekkend te houden."
Volgende 15:29 Opgegeven opslagruimte geheugenkaarten klopt vaak niet
Vorige 14:00 Intel 'Alderwood' gepland voor tweede kwartaal 2004
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Brinkhorst: 'Nederland moet in 2007 weer bij ICT-top horen'

Met deze actie van KPN moet dat wel lukken :Y)

Vroeger en nu nog steeds waren er van die achterstands regio's waar nog geen kabel internet of adsl mogenlijk was. Ik denk dat je nu precies het zelfde gaat krijgen, eerst glasvezel in de grote steden en de rest mag nog jaren wachten. Wij hebben hier in wormer ook echt jaren moeten wachten op kabel internet. Pas sinds 2 maanden geleden is er hier adsl mogenlijk.

Kabel/ADSL aanbieders denken dat Nederland buiten de randstad zo'n beetje ophoudt.
Aan de ene kant begrijpelijk, ik woon zelf in Barchem en dat heeft +/- 1700 inwoners en ongeveer 700-800 telefoonaansluitingen. Voor de KPN is het een grote vraag of zoiets rendabel wordt...

Maar het is ook een beetje het kip vs. ei verhaal. Veel mensen zeggen dat ze geen ADSL hoeven en het is toch nog niet mogelijk. KPN wil niet aanleggen omdat niemand het wil. Maar als mensen het eenmaal zien bij buren/vrienden/familie dan gaan ze vaak wel overstag en dan willen ze het wel.

Datzelfde zal ook met het glasvezelnet gaan gebeuren, in de achterhoek of in oost-groningen bijvoorbeeld valt te weinig te verdienen en vis je gewoon achter het net... "Moet je maar verhuizen" heeft een KPN medewerker mij al eens verteld na een discussie over waarom ze zo lang doen over de ADSL roll-out...

Ik woon dichtbij je. Namelijk in haarlo (5 km achter borculo)
Daar hebben we Chello (wel alleen Classic als abbo-vorm)
Dus het KAN WEL, ook in kleine plaatsen (Het zou me verbazen als haarlo aan de 800 inwoners komt..)

Ik heb tot afgelopen juni in borculo gewoond en daar had ik ook Chello.
De reden dat borculo het al had was omdat de kabel tv/radio niet via UPC verloopt.
Er is een plaatselijke stichting (SCAI Borculo) die een aantal jaren geleden een contract met Gelrevision had gesloten om kabelinternet te gaan realiseren in Borculo. Wat is er daarna gebeurd, Gelrevision is overgenomen door UPC, maar het project is wel doorgezet. Door de actieve instelling van de SCAI is het netwerk retourgeschikt gemaakt en konden we dus internetten via de kabel.

Helaas valt het kabelnet van Barchem onder het UPC net in Lochem en zelfs in Lochem is er geen kabelinternet mogelijk geloof ik. Er zijn hier in Barchem voor zowel kabel als ADSL nog geen plannen voor de invoer.

Dat is dus precies de reden dat het nu gezamelijk gedaan moet worden. Zonder concurrentie is namelijk de enige reden om onrendabele gebieden ook te voorzien van dit soort infrastructuur.

Omdat het telefoonnet door een overheidsbedrijf is aangelegd zonder concurrentie is er in Noord-Oost Groningen ook telefoon, en zelfs al voor de oorlog.

Hmmmm klinkt allemaal erg goed...

Ware het niet dat als het er éénmaal allemaal ligt er een hoop getouwtrek komt met betrekking tot wie er wat op mag aanbieden...

Dat gaat uiteraard allemaal bureaucratisch en, in geval van bedrijven zoals UPC, onvakkundig.
Wat resulteert in het gegeven dat het zeker nog een flink aantal jaren na de aanleg duurt voordat er een goede verhouding wordt gevonden in het systeem...

Maar ja... Het kan ook goed gaan :+

Ware het niet dat als het er éénmaal allemaal ligt er een hoop getouwtrek komt met betrekking tot wie er wat op mag aanbieden...
Inderdaad. Een ferme glasvezel maakt meteen de kabel overbodig en opent goede perspectieven voor bijvoorbeeld video on demand.
Er is imho maar 1 oplossing. Gezamenlijk een consortium oprichten dat de hap aanlegt en waarin de grootste investeerder de grootste stem krijgt, maar niet de absolute meerderheid.

De economische mogelijkheden van glasvezel aan huis zijn gigantisch, de aanleg kosten zijn ook niet mis. Hoewel 8 miljard nog weevalt imho. De straat moet wel overal open enzo..

[quote]De straat moet wel overal open enzo..
[/qoute]
Niet altijd. Op de plaatsen waar er de laatste jaren kabels gelegd zijn, zijn deze in plastic wachtbuizen gelegd met nog 'trekkabels' erin. Een volgende kabel kan er dan gewoon terug doorgetrokken worden mits enkele putdeksels te openen.

er zijn niet altijd trekkabels nodig naar mijn weten, ik heb gezien dat ze glasvezel door buizen heen blazen..

Dat is alleen voor de wat langere afstanden. Cityringen enzo...
In nieuwbouwwijken worden tegenwoordig wel alvast buizen gelegt. Maar dat is nieuwbouw en nieuwbouw is makkelijk. Een oerhollands rijtjeshuis met tuin is ook nog wel te doen, maar het wordt wat lastiger bij de historische binnensteden van Nederland. Zoals downtown Utrecht, Amsterdam, enzo.
Nederland zal verschillende jaren één grote bouwput zijn.

Nederland zal verschillende jaren één grote bouwput zijn.
Dat is Rotterdam al bijna 60 jaar...

8 miljard voor zo'n 8 miljoen huizen is nog steeds 1000 Euro per huishouden. Tegen 30 Euro per maand voor de infrastructuur en een markt penetratie van 20% doe je er ongeveer 15 jaar over om alleen de aanleg van de infrastructuur terug te verdienen. De operationele kosten en de rente zijn dan niet meegerekend.
De getallen zijn gebaseerd op wat je voor een basis DSL abonnement kwijt bent en de uptake van DSL in nederland. Tegen die tijd zijn ook de DSL technieken weer een stukje verder en kunnen ze tegen hele interessante prijzen aangeboden worden.
Met broadband access alleen kan je deze investering niet rechtvaardigen. Misschien zijn er nieuwe diensten die alleen mogelijk zijn met deze bandbreedte en kunnen die de investering rechtvaardigen. Zonder zicht op dergelijke applicaties kan je volgens mij dergelijke investeringen in de categorie "UMTS" plaatsen.

Als je dit over 20 jaar moet spreiden is dat niet eens zo erg. Hoe lang gaat het huidige telefoonnet al mee?

Je kunt die kosten verder nog combineren met de spraakdiensten die ook over de glasvezel zullen lopen, en vermoedelijk zelfs video.
In dat geval kun je makkelijk 50 euro per huishouden rekenen (misschien zelfs wel 60 euro) en duurt het opeens een stuk minder lang.

Mega denkfout maakt je hier.. Je kan namelijk de telefoon en tv kabel weggooien, dat verkeer verloopt dan ook over glas. Ofwel bijna 100% van de huishoudens gaat gebruik maken van de glasvezel. De aanleg van infrastructuur is dan dus in zo'n 3 jaar terugverdiend bij een maandbedrag van 25 euro.

In de praktijk zal dit betekenen dat er gewoon niets extra's zal hoeven worden betaald door de consument, aangezien we nu ook al voor de huidige infrastructuur betalen (een deel van het abo geld voor kabel en telefoon bestaat uit kosten voor infrastructuur). Dit deel kan dus aangewend worden voor financiering van de glasvezel. Aangezien deze over minimaal 20 jaar ofzo afgeschreven kan worden, zal het maand bedrag zo laag zijn dat dit makkelijke uit het bestaande bedrag gefinancieert kan worden.

Alleen nieuwe diensten (video on demand, breedband internet, etc.) zullen dan extra geld gaan kosten, maar dat is nu ook al zo natuurlijk (digitale tv over de kabel, adsl, etc.).

1000 Euro per huishouden is trouwens ook mega super weinig. Als ik dit bedrag zie vraag ik me toch echt af waarom er niet al lang glasvezel ligt, waar hebben we het nou helemaal over.

Ik voorzie wel een probleem: is dit geen regelrechte concurrent voor kabel infrastructuren die er liggen? Misschien dat diegenen die al een uitgebreide infrastructuur hebben liggen het hier helemaal niet mee eens zijn (UPC?).

Maar als je ziet hoe UPC nu loopt te klungelen met setop boxjes en near video on demand, dan zou dit juist een uitkomst wezen.

Ze kunnen deelnemen aan de club die dit gaat verwezelijken en hun klanten kunnen ze gewoon houden. Sterker nog, ze kunnen de bestaande klanten meer services gaan aanbieden via het glas.

Het is gewoon een vervanging voor alle kabels die er nu liggen en waar data doorheen gaat. BBned, KPN, Casema, UPC.. ze moeten meedoen of ze hebben pech..

Daarom moet er een gezamenlijk consortium komen dat de infrastructuur beheert en kunnen ze zelf de zaak gaan uitbaten.

Geen concurrent, ze moeten juist met z'n allen meedoen en het huidige telefoon en kabelnet afschrijven. Dan kunnen ze met z'n allen over de glasvezel en iedereen blij. Jij met de mogelijkheden en snelheid, zij met de nieuwe mogelijkheden als on demand video etc. Nieuwe diensten kunnen weer geld in het laatje brengen waar nu mega dure apparatuur voor nodig is om het geschikt te maken voor de huidige telefoonlijnen en kabel.

Hmm glasvezel tot de woonkamer... Betekent dat dat nederland eindelijk 10 mbit verbinding thuis krijgt net als in noorwegen?
Daar hebben ze als ik het goed heb ook glasvezel tot in de woonkamer en daar bieden ze dan ook 10 mbit verbindingen(up en down) voor niet al te veel geld.
Ben benieuwd of dit gaat lukken. Sowieos moeten we er nog een tijdje op wachten.

Is in heel scandinavie zo, wat je hier betaald voor een doorsnee internet verbinding 30~40 euri per maand betaal je daar voor 10mbit up/down. Verder heb je daar nog de grotere abonnementen varierend van 20mbit tot 100mbit. Klinkt voor nederlandse begrippen allemaal erg onwaarschijnlijk maar daar is het dood gewoon. De normale consument doet het met 10mbit en de tweaker neemt daar bijvoorbeeld 30mbit. Vinden ze geen enkel probleem daar.

10Mbit ?
Ik mag hopen dat ze niet van die achterhaalde technieken gaan gebruiken en ook geen cheap-ass glasvezels. Als er daadwerkelijk een glasvezel ons huis binnen gaat komen verwacht ik veel meer.
Met DWDM kan je op 1 frequentie al redelijk eenvoudig 1Gbit/s halen en 10Gbit/s is ook al off-the-self te koop. (per frequentie dus en je kan er een zwik op kwijt). Dus tja ... waarom niet simpelweg alles omgooien op het glasnetwerk?
TV, internet, telefoon. Zo omstreden moeilijk is het niet, alleen ingrijpend.
Al dit soort technieken liggen al klaar om gebruikt te worden.
Het zal mij benieuwen wanneer dit alles wordt gedaan. Ik woon vlakbij een mooi telefoonhuisje in de buurt die altijd boven aan de lijst staat van upgrades (qua technieken: 1 van de eerste digitale telefooncentrales, alle ADSL distributeurs, enz.) Ik den kdat dit nog wel een hoop jaren zal duren ...

Met DWDM kan je op 1 frequentie al redelijk eenvoudig 1Gbit/s halen en 10Gbit/s is ook al off-the-self te koop. (per frequentie dus en je kan er een zwik op kwijt). Dus tja ... waarom niet simpelweg alles omgooien op het glasnetwerk?
Ja hoor, en jij zorgt voor voldoende capaciteit op de backbone? |:(

Geloof me, op de backbones is al JAREN een mega-overcapaciteit.

Uhm ... nofi, maar lees nog even mijn post goed door en begrijp dat deze technieken gewoon klaar zijn voor gebruik op deze snelheden. Ik heb niet gezegd dat er bij introductie voldoende capaciteit is om iedereen in nederland een 10 Gbit/s in zijn/haar huis (per frequentie) te laten stromen.
Maar met digitale tv heb je best wel wat bandbreedte nodig voor als alle kanalen digitaal gebroadcast worden op een zwik datakanelen via fibers.

VOLLEDIG MEE EENS!!

kom maar op met dat glas,

mochten ze hun krachten gaan bundelen dan wordt het een "van de kast naar de muur" en weer terug zodra er iets vervangen moet worden of gerepareerd..

pleit voor een glasvezelnet tot in de meterkast wat door gezamelijk wordt aangelegd door telekomaanbieders en de overheid. Volgens de KPN-topman is het namelijk met de huidige regels en sancties die de OPTA oplegt, niet mogelijk om dit alleen te doen.
volgens mij hebben ze toch nog een heleboel black-lines liggen, dus ik snap niet waarom ze moeilijk doen over de laatste paar meter. of gaat het juist hierom?

Glas is zeker belangrijk, maar met alle draadloze technieken, is dat nog nodig tegen de tijd dat dit netwerk uitgerold is?

typo in originele text:

verspilt is voltooid verleden tijd, de letter L zit niet in het kofschip/fokschaap, van mij mag het met een D worden geschreven....

Draadloos haalt lang geen snelheden als glas, kost minder, stoort elkaar minder, en gebruikt minder energie, met behulp van een ledje en glasvezel kun je kilometers lang zenden zonder vertraging of afzwakking. (is er natuurlijk wel, maar niet in zulke getalen als draadloos).

Klinkt leuk, hoef je ook niet meer aan stookkosten te doen, je magnetron kan de deur uit en je kinderen krijgen twaalfvingerig typeles. :+

KPN denkt nog steeds een beetje als overheidsbedrijf door dit glasvezelnetwerk wel zelf, maar in samenwerking met anderen op te willen zetten.
Daar hebben ze ook wel gelijk in, want het netwerk mag van mij in handen van de overheid blijven (net als de rails van de spoorwegen). De overheid kan dan de capaciteit met een soort KPN2 weer verhuren aan KPN / BBnet / Versatel / Tele2 / BabyXL / etc...

Ze kunnen niet echt anders, omdat die k*t OPTA ze verbied om geld door te berekenen aan andere telecom bedrijven voor de aanleg, wat zou betekenen dat KPN alle aanleg kosten doet en toch iedereen het netwerk mag gebruiken. Hoezo krom!

Ik heb het vermoeden dat als de OPTA er niet was geweest KPN al begonnen was aan de aanleg en het geld dat deze investering kost er dan later dubbel en dwars weer uithaalde aan verhuur. OPTA houd de ontwikkeling tegen.

De opta verbied KPN het alleen om haar eigen aanbieders te bevooroordelen boven anderen, niets mis mee..

KPN heeft het vaste net gekregen, de opta is er om te zorgen dat de KPN zijn macht niet misbruikt om de concurrentie op illegale wijze kapot te maken (een ambitie die KPN niet onder stoelen of banken steekt)

Zonder de opta geen snel adsl voor een goede prijs (die crap van KPN mag dan technisch gezien adsl zijn maar tis natuurlijk te weinig en te duur)

Inderdaad egeltje.
De overheid moet het beheren. Die huurt een bedrijf om het netwerk te onderhouden, dan is er IMO de perfecte oplossing. Op deze mannier kan de overheid van afnemers zoals KPN, BBned, etc. een huurprijs per maand/jaar innen en zo op den duur hun investering weer terug verdienen. Zelfs winst maken! Van mij mogen ze, zolang het geleverde product maar goed is.
Ook ben je dan van het probleem af dat als er iets uitvalt, dat KPN de schult geeft aan BBned of iets( of andersom natuurlijk) en voorkom je van die antwoorden van:"Oh, jah menneer. Ik snap het, maar daar moet u echt bij XXXX zijn. Dat valt niet onder onze verantwoordelijkheid." Het probleem wordt gewoondoorgegeven aan het onderhoudsbedrijf en die duikt er boven op. Ideaal

KPN pleit duidelijk voor aanleggen samen met de andere aanbieders en de overheid. Neem aan dat de eigendom dan ook van KPN, de andere aanbieders, en de overheid wordt.

Ik kan hem hier gelijk ingeven. Voor de consument is het beter, elk netwerk zal toch betaald moeten worden. Daarbij zal het switchen tussen verschillende providers makkelijker gaan omdat het allemaal via de zelfde lijnen loopt wat de concurentie zal bevorderen.
Daarbij zal de uitrol sneller gaan, de capaciteit om een netwerk te bouwen zal zich allemaal richten op 1 netwerk i.p.v. meerdere netwerken. Vergelijk het maar met de GSM netwerken, dat duurde ook een aantaljaar voordat elke provider een landelijk netwerk had

Paar minuten geleden, naja wat meer minuten, is mijn up/download verhoogd en nu dit :)
Mijn dag kan niet meer stuk :D
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:29 Opgegeven opslagruimte geheugenkaarten klopt vaak niet
Vorige 14:00 Intel 'Alderwood' gepland voor tweede kwartaal 2004
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011