Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Ontwikkelstudio en maker van de StarVR-headset Starbreeze, gaat in Los Angeles een arcadehal openen waarin gamers een 'premium' virtualreality-ervaring op kunnen doen. In eerste instantie gaat het om Overkills The Walking Dead VR Experience.

Starbreeze kondigt zijn arcadehal voor virtualreality aan onder de naam StarCade VR. Met de arcadehal in Los Angeles wil de ontwikkelstudio mensen kennis laten maken met virtual reality. Het bedrijf zal daarvoor zijn eigen StarVR-hardware en games gebruiken.

In eerste instantie gaat het om Overkills The Walking Dead, een game die in 2017 zal verschijnen voor Windows, Xbox One en PlayStation 4. Of die game zelf vr-ondersteuning krijgt is nog niet duidelijk, maar Starbreeze heeft op basis van het spel een 'virtualreality-experience' gemaakt om zijn StarVR-headset te demonstreren.

Volgens Starbreeze biedt de StarVR-headset een veel betere virtualreality-ervaring dan alternatieven zoals de Oculus Rift en HTC Vive. De StarVR maakt gebruik van twee 5,5"-schermen met een resolutie van 2560x1440 pixels per oog. De field of view is met 210 graden bovendien veel groter dan bij de concurrentie: de Vive en Rift hebben een gezichtsveld van 110 graden.

StarVRStarVRStarVRStarVR

Het is echter niet waarschijnlijk dat de StarVR-headset binnenkort op de markt komt voor consumenten. Starbreeze wil met name laten zien wat er mogelijk is. Volgens Tom's Hardware, dat de bril uitprobeerde, wil het bedrijf nog niet zeggen wanneer de headset uitkomt. Wel zegt Starbreeze dat de StarVR geen bril van de eerste generatie zal zijn. Daarmee lijkt een release in 2016 in ieder geval uitgesloten.

Starbreeze zegt verder bezig te zijn met het ontwikkelen van een hele catalogus aan 'StarCade'-ervaringen en open te staan voor vr-content van andere ontwikkelaars. De precieze locatie van de arcadehal is nog niet bekendgemaakt. In de lente of zomer moet de hal openen.

Overkills The Walking Dead - VR Experience Trailer

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Toch denk ik dat VR het niet gaat worden. Natuurlijk, er zal een markt voor zijn/komen, maar veel meer dan een niche zal het m.i. niet worden.

Het grote voordeel van VR (het volledig opgaan in je spelomgeving) is direct het grootste nadeel. Heb zelf een Oculus DK2 en een GearVR, maar beiden worden amper meer gebruikt omdat je tijdens het spelen echt volledig afgesloten bent van de buitenwereld, en dat is in de praktijk niet bepaald handig. Wellicht als je alleen thuis woont dat dit geen probleem is, maar zodra het om een gezinssituatie gaat zullen de meeste mensen hier toch tegen problemen aan gaan lopen.

Let wel: VR is prachtig, en zeker in het begin is de indruk overweldigend, maar het feit dat je tijdens het spelen echt voor 100% bent afgesloten van wat er om me heen gebeurt heeft er in geresulteerd dat ik het amper nog gebruik.
Je moet VR zien als een communicatie platform en niet slechts als een 'markt'. VR gaat heel groot worden: wat niet wil zeggen dat je er continu 'in' gaat zitten / of dat sommige toepassingen later beter werken op een (lees: doorontwikkelde) AR bril. Het hoeft niet: het kan en er zullen genoeg cases zijn (naast entertainment) waar VR in gaat uitblinken.

Ik heb er iig het volste vertrouwen in :)

Overigens zijn de "specs" van Oculus CV1 ook al weer 2 jaar oud (het in 2014 gepresenteerde 'Crescent Bay' prototype is bijna hetzelfde als het om hardware specs aankomt... alleen was hij dus van plastic ipv custom fabric + wat details, zoals bij CV1 het geval is).

Ja, het kost tijd om van prototype naar een werkbaar/produceerbaar product te gaan.. deze bril van Starbreeze zal dan ook helemaal handmade zijn: duizenden dollars dus. Heel leuk dat het beter kan - maar als je markt het verkopen van een consumenten product is compleet kansloos. Daar komt bij: denk je nou echt dat Oculus (en HTC / Sony natuurlijk ook) intern ook niet met dergelijke "specs' loopt te spelen (al is het maar voor onderzoek). Het heeft met hun roadmap alleen geen zin om dergelijke prototypes tussendoor 'te presenteren'.

Edit: extreem wijde FoV is natuurlijk fantastisch - daar gaat het allemaal vanzelf natuurlijk heen. Echter vind ik 60hz echt te weinig - 90hz is een verademing (en daar kan wmb nog wel een schepje boven op).

Kijk naar bv de GearVR - scherper dan een DK2, maar toch vind ik het beeld van de DK2 veel rustiger om langer naar te kijken (want 75hz) - laat staan de Vive/CV1.

Maar als ik tegen het einde van het jaar nog naar LA ga wil ik het zeker weten uit proberen (als die hal er dan al is?). Net als The Void overigens - daar hadden we volgens mij ook nog een uitnodiging van openstaan :9

[Reactie gewijzigd door BaT op 25 januari 2016 20:40]

De huidige cv1 is NIET te vergelijken met de 2 jaar geleden gepresenteerde bril, dat was ongeveer het laatste prototype waar ze nog redelijk open waren over de specs, in de tussentijd zijn de technische specs behoorlijk aangepast..
De huidige CV1 is idd 'niet te vergelijken' met het Crescent Bay prototype als gaat het om gebruikte materialen (fabric ipv 3d printed parts) en functionaliteit (IPD adjust mechanisme) en uiteraaard een nog een aantal andere verbeteringen (lenzen ed)... wat niet wil zeggen dat ze helemaal niet te vergelijken zijn: uit eigen ervaring kan ik zeggen dat wat ik in Crescent Bay ervaarde niet VER weg lag van CV1... Overall is CV1 een meer polished product... uiteraard. Maar dat de ervaring het NIET te vergelijken is: heb je ze beide zelf ook geprobeerd dat je tot die conclusie bent gekomen?

Palmer Luckey tijdens een AMA op Reddit:
Quote: "DK1 and DK2 cost a lot less - they used mostly off the shelf components. They also had significantly fewer features (back of head tracking, headphones, mic, removal facial interfaces, etc.) For Rift, we’re using largely custom VR technology (eg. custom displays designed for VR) to push the experience well beyond DK2 to the Crescent Bay level."

edit: ik snap zelf ook wel dat het beestje intern anders elkaar zit - ik doelde met techspecs dan ook meer op de dingen die Crescent Bay/CV1 wel grotendeels delen: 90hz / 360 tracking / 3D spatial audio.

edit2: redelijk open over specs? Toen ze hem aankondigende tijdens Oculus Connect was het enige wat je te horen kreeg als je naar de resolutie vroeg: "no comment".

edit3: ik denk dat we langs elkaar heen praten... ik heb het de hele tijd over Crescent Bay (SEP 2014) - niet Crystal Cove (JAN 2014). Ik neem daarbij aan dat early versions van Crescent Bay in-house bij Oculus al wat langer werden getest/beschikbaar waren.

[Reactie gewijzigd door BaT op 25 januari 2016 23:39]

Gezien het feit dat mensen tegenwoordig perfect hun omgeving negeren als ze achter de computer/tablet/smartphone bezig zijn, denk ik niet dat het in een gezin bv een probleem is, hell ik denk juist zelfs dat het een uitkomst is.. Overigens zitten een hoop gamers toch al met een koptelefoon op en meerdere monitoren, dan is dit echt een klein verschil.
Maar de minpunten die jij opnoemt heb je niet in een arcade, en dat maakt VR juist ideaal voor de arcade omgeving, wie weet krijgt de arcade hierdoor weer een opmars.
en zo zie je meteen dat de Rift en de HTC VR eigenlijk alweer achterhaald zijn qua specs!

Beetje jammer dat je voor die verouderde specs wel de hoofdprijs moet betalen, kijk als de Rift nou gewoon 350 a 400,- euro had gekost...dan mag je de huidige specs verwachten maar voor het huidige prijsniveau mag je toch t beste verwachten?
Zoals in het artikel staat heeft een Nvidia Titan moeite om 60fps op die bril te krijgen. Twee maal 2560 x 1440 is enorm veel pixels. De Rift en de Vive draaien op 90fps, en op zo'n resolutie kun je niet teveel high-end gfx laten zien, laat staan op de waanzinnige resolutie die deze bril gebruikt.

In die zin is het een goed idee dat ze een arcade-hal openen; je kunt dan investeren in de hardware. Voor gewone consumenten is dit geen aantrekkelijk product; veel te duur, net als de gamepc die je ervoor nodig hebt.

De weg naar VR zal echt niet door deze jongens worden geplaveid, maar door Oculus en HTC/Valve.
Wat een onzin. Niks achterhaald aangezien zij op het moment dat ze uitkomen waarschijnlijk de hoogste specs hebben van wat op dat moment verkrijgbaar is. Zoals genoemd in dit artikel is de StarVR nog langere tijd niet verkrijgbaar voor de consument. Dat de huidige specs van de Oculus over enkele jaren achterhaald zijn is wel heel erg een open deur.

De resolutie van StarVR maakt het voor nagenoeg geen enkele consument aantrekkelijk dat deze nu uit zou komen. Vraag mij af wat je nu voor een pc nodig zou hebben om daar 90 frames op te halen.
Je mag het onzin vinden...geen enkel probleem....maar je koopt een product toch niet alleen voor het hier en nu!? je koopt een VR bril om een x aantal jaren mee te doen...niet om binnen 2 jaar weer een andere te kopen! en dat zal met de rift en HTC waarschijnlijk wel moeten...over 2 jaar stellen die qua specs helemaal niks meer voor...
ja en ? dat is met een smartphone van 600 euro toch precies hetzelfde ?
Tuurlijk kochten we vroeger een mobiele telefoon denkende dat die 10 jaar zou meegaan maar gezien de snelheid waarmee de huidige modellen gedateerd raken is dat niet meer het geval.. Als VR daadverkelijk succesvol blijkt te zijn zal het niet anders zijn : immers de gebruikte technologie (met name schermen) gaat hand in hand met de mobiele markt, dus hoe dan ook zal jou huidige VR headset over 2-3 jaar outdated zijn...
Waarom niet? Iemand die een computer van +/- 1200 koopt om uberhaupt die spellen te kunnen spelen kan best leven met een oculus van 700 die een jaar of 2 a 3 mee zal gaan. Bovendien kan niemand in de toekomst kijken, maar het zou mij niet verbazen als dan de resolutie dichten bij wat de Oculus nu is ligt dan dat van StarVR.

Bovendien betaal je als early adopter altijd meer en is de kans groot dat de Oculus met 1 a 2 jaar een stuk goedkoper zal zijn, zo ook de pc om het te kunnen gebruiken. Dit is nieuwe technologie en zeker niet achterhaald. Ja er had een hogere resolutie in gekund, maar aangezien je 700 al te veel had denk ik dat je dan al helemaal niet gelukkig was geweest.

Neemt niet weg dat ik het ook veel geld vind, maar ik heb het er wel voor over.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 25 januari 2016 13:55]

je koopt een VR bril om een x aantal jaren mee te doen...niet om binnen 2 jaar weer een andere te kopen! en dat zal met de rift en HTC waarschijnlijk wel moeten...over 2 jaar stellen die qua specs helemaal niks meer voor...
Tja, dan kan je wachten tot je een ons weegt. Er komen altijd nieuwere en betere computers en peripherals.
Mischien dat het wel zin heeft om te wachten totdat de headsets en videokaarten de door jou gewenste specs hebben en dan pas kopen.
Maar dat is nog geen reden om de eerste generaties af te zeiken vind ik.
Stel dat ze het voor elkaar hadden gekregen om 2x 2,5/4K oled schermpjes @90 fps in een VR bril te stoppen. Dan nog zat je dan met het probleem dat je zelfs met een 980ti spellen maar op low/medium kunt spelen.
De techniek is er bijna klaar voor: 4K VR
jongens....het gaat er niet alleen om wat er nu kan...het gaat er ook om dat je met een investering van 741,- een tijdje vooruit kan...en als de concurrentie nu dus al aan de poort rammelt....is die 741,- gewoon teveel voor de specs die je krijgt!
Als de Oculus een goed product is/blijkt, en het ecosysteem is goed.
Dan heb je aan de Oculus Rift CV1 net zoveel als de iPhone 2G.
Of terwijl, je zit eerste rang en je kunt als je wilt de Oculus over een jaar of 3 nog voor de helft verkopen. Want het is een Rift ;)

Dan is 350 euro voor 3 jaar plezier niet veel.

Uiteindelijk moeten de specs naar 24k resoluties gaan wil je dezelfde scherpte gaan ervaren als zonder bril op. Zover zijn we nog niet.
Ja, we gaan veel brillen slijten, maar het begin is er. Bijna dan..
Met de nieuwe Nvidia pascale die er aankomt denk ik niet dat een probleem zal zijn.Ik vind de opmerking geen onzin toch niet voor de vraagprijs van 699 euries voor 400 of zelfs 499 heb dan liever zo een 34 inch lg ips voor 699!
Ik vind het wel onzin om te stellen dat de specs van Oculus verouderd zijn. Als wij specs van een apparaat dat over 2 maanden uit komt gaan vergelijken met de specs van een een prototype dat de komende jaren nog geen consumentenversie krijgt is dan loopt alles achter.

Of 700 voor een oculus het voor jou waard is is heel persoonlijk.
verouderde specs? Ten eerste is deze StarVR nog niet verder dan enkele prototypes, dus niet zoals bij de Oculus/Vive al een hele legio bij developers. Ten tweede zal de headset vele malen duurder zijn dan de Oculus en Vive samen..
En op consumenten gebied is de Oculus Rift en de HTC Vive het beste wat je op dit moment voor die prijs kunt krijgen, als je beter wilt dan praten we meteen over ettelijke al dan niet een tiental duizend euro..
Komt natuurlijk ook nog bij, als jij 2x 2560x1440p schermpjes wilt aansturen op 90fps+ dan heb je een hele dikke vette GPU nodig, zelfs de huidige highend GPU van 600euro+ trekken dat niet in hun uppie (even van uit gaande dat je ook nog redelijk gedetaileerde graphics wil hebben,en dan heb ik het nog niet eens over battelfield 4 ultramode)....
Wil je goedkoper, dan kun je bv OSVR proberen, is goedkoper dan de rift/vive, maar ook een stuk minder qua kwaliteit..
Als je werkelijk vindt dat de Rift en Vive veel te duur zijn, dan heb je echt geen idee waar je over praat..
ik vind de Rift vooral te duur omdat Oculus zelf een bepaalde verwachting heeft gecreerd over de prijs...en deze niet is nagekomen! ;-) en als je dan de ontwikkeling hierboven ziet en de specs dus eigenlijk al beter kunnen...en daarbij dus dat de Rift 2x zo duur is uitgevallen dan Oculus vooraf had gesteld....;-)
Welke verwachtingen had je dan en op welk vlak hebben zij dit niet behaald? Heb je de Rift al opgehad?
zoals Oculus zelf heeft aangegeven had ik een prijs van 350 a 400 euro verwacht....;-)
Tja, aan de andere kant ook weer niet, want vorig jaar in juni zeiden ze al dat je voor $1500 oculus rift capable pc inclusief headset zou kunnen kopen wanneer deze gereleased zou worden... En wat kun je kopen op de site van oculus? Juist, een pc inclusief headset voor......... $1500....
De specs van de oculus hadden ook beter gekund, maar zelfs in zijn huidige vorm zijn de minimum pc specs al hoog met bijv. een GTX970. Wil je de volledige potentie uit je Rift halen, dan heb je een bak van 2500,- nodig. Hadden ze de specs nog hoger gemaakt dan kwam je er met een high-end SLI/Crossfire config al niet meer en kreeg je Crysis taferelen ( zijn tijd ver vooruit ).

Ik had natuurlijk ook het liefst nog dikkere specs van de bril zelf gezien voor een zo goed mogelijk VR ervaring, maar op dit moment is de PC hardware wl de bottleneck waar ze tegenaan lopen. StarVR heeft dat probleem niet aangezien het geen mainstream product wordt wat in de schappen komt te liggen, maar een product wat in een arcade hal gebruikt gaat worden op hardware dat hier speciaal voor samengesteld is ( ongeacht de prijs ). Ook zeggen ze zelf al dat het een 2e generatie VR ervaring is, tegen die tijd is de benodigde hardware hiervoor ook alweer een stuk goedkoper.
Je moet het ook niet nu willen spelen, als de ps5 of misschien wel 6 uitkomen Is het mainstream en is het pas de moeite voor te kopen.

Ik wacht rustig af.
zou wel weer tof zijn, arcade/game hallen zijn er nog maar 3(?) in nld. beetje premium gaming wat niet direct bij iedereen in de huiskamer komt (arcade) .... zou het kunnen slagen?
Ik denk het wel. Die relatief nieuwe arcade hal in Amsterdam doet het kennelijk ook niet verkeerd.

Overigens, ik zou het liever nog net een stapje verder willen zien zoals ze bijvoorbeeld bij The Void doen :) Daar zou ik toch behoorlijk wat knaken voor neerleggen denk ik ;)
Overigens, ik zou het liever nog net een stapje verder willen zien zoals ze bijvoorbeeld bij The Void doen :) Daar zou ik toch behoorlijk wat knaken voor neerleggen denk ik ;)
Ik denk dat zoiets voor kleine groepen en bedrijfsuitjes in Nederland zeker aan zou kunnen slaan, als evolutie op zowel indoor lasertag (nog best wel populair) en de klassieke arcade. Jammer dat het alleen nog in de VS is (Lindon, Utah). Als je zoiets ergens in de Randstad hebt zal dat denk ik wel goed lopen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 januari 2016 15:20]

the void kende ik nog niet. Maar dat zou zeker kunnen aanslaan. Lijkt me een stuk toffer dan lasergamen zelf, gezien je meer in het spel bent door de setting. En de eventuele extra monsters. De beschikbare ruimte zal inderdaad zoals het nu ook al is limieten stellen.
Dank je voor de link. Prachtig om te zien. Ook dat tegen het einde ook de fantasy setting nog even aan bod komt.

Opzet van de 2 personen met machinegeweren lijkt beetje op wat er ooit in een aflevering van de serie House MD te zien was. En dat was toch alweer een tijdje terug.

Maar The Void is heftig. Zou volgens mij ook wel een optie zijn in studentensteden als Leiden en Groningen. Studenten zijn toch vaak een stuk nieuwsgieriger naar dit soort vernieuwingen, nemen het althans vlotter op.
Holy Poop..... The Void kende ik nog niet.
Dit lijkt mij ook enorm gaaf, thanks voor de link!!
Welke arcade hal in amsterdam?
Alleen zijn er 2 dingen die wellicht je pret zullen drukken..

1. Er zijn tot nu toe nog geen enkele plannen om meerdere arcadehallen te maken, laat staan dat wanneer die plannen er komen, de nieuwe hallen buiten Amerika zullen zijn.

En 2. Het zal een arcade hal voor 1 game zijn, hoe "Premium" die VR ervaring zal zijn, het zal een gigantische replay-value moeten hebben willen ze blijvend mensen er naar toe kunnen trekken.. Iets wat ik persoonlijk met de aangekondigde game, nog niet echt zie gebeuren. (Over dit laatste kunnen de meningen verschillen..)
Ik weet het niet. De escape rooms zijn ook vrij succesvol en die hebben een replay value van 0. Als 10% van een stad als Groningen komt, dan hebben ze als nog bijna 20.000 bezoekers.
Of de Wie is de mol spellen, die worden over het algemeen ook niet aangepast. Was mooi tijdens het laatste bedrijfsuitje, de baas wist precies waar de mol op de foto moest gaan staan e.d. :P
Wat voor experience ga je krijgen van een game die recentelijk al uitgesteld is geworden en "ergens in 2017" wordt verwacht?

Ik hoop dat Starbreeze voor een aantal mooie rolling demo's gaat aanbieden in hun arcade; ze lopen zo anders de kans dat concurrenten ongeveer anderhalf jaar de tijd gaan krijgen om bij te komen met hun eigen VR-bril.
De VR Experience van The Walking Dead bestaat al, die is op de E3 van 2015 voor het eerst getoond. Waarschijnlijk een korte demo om de kunsten van de StarVR-headset te demonstreren.
Ik hoop van harte voor ze dat de framerate van die game in VR een stuk beter is dan in de video van die game, fps stuitert alle kanten op
"De kijkhoek is met 210 graden bovendien veel groter dan bij de concurrentie: de Vive en Rift hebben een kijkhoek van 110 graden."
Wat heb je aan een dergelijke grote kijkhoek als de schermpjes gefixeerd op c.a. 5 cm van je oog zitten!? (normale 24"schermen bvb hebben een kijkhoek van 170-175 graden) Dus wat is de toegevoegde waarde van deze spec!?
Ik denk dat ze de field of view bedoelen, je hebt dus meer beeld "links" en "rechts" van je ogen, zoals je reallife ook hebt. Die 210 graden komt grotendeels overeen met wat we zelf als mens qua zichtveld hebben (+- 200 graden).
https://en.wikipedia.org/wiki/Human_eye#Field_of_view
Ahh Field of View, ja dat verklaard het! Bedankt :)
Niet zo handig opgeschreven inderdaad, ik maak er gezichtsveld van :)
Dat je dichter bij het menselijk zicht komt. Dat van ca 5cm wordt natuurlijk gecompenseerd door de lens die er tussen zit. Anders zou het scherm uberhaupt niet scherp zijn. Ik kan me voorstellen dat je een deel in het centrum scherp ziet en dat daar buiten niet. Net als het menselijk zicht. Lijkt mij een grote stap voorwaarts voor de immersie (wat een modewoord).
Je begrijpt het verkeerd. Een kijkhoek van 210 graden zou op jou manier betekenen dat je een beeldscherm ook aan de achterkant kan bekijken. Natuurlijk onzinnig :p

De kijkhoek in dit geval geeft een indicatie over het zichtveld dat je hebt zodra je de bril op hebt.
Als voorbeeld. Pak twee A4'tje en plaats deze aan de weerzijden van je gezicht recht vooruit. De kijkhoek die jij hiermee realiseert kun je opmeten door het middelpunt te pakken van je ogen (Je neus dus) en dan de hoek naar de uiteinde van de a4 te meten en dan bij elkaar op te tellen. Dus stel je krijgt 2x30 graden. Dan heb je een kijkhoek van 60 graden in dat geval. Bij de oculus is dit dus 2x55 graden oftwel 110.

Conclusie: Hoe hoger de kijkhoek hoe meer je kan zien van je omgeving. In het geval van 210 graden kun je dus ook zowat vanuit je oren kijken wat best wel creepy is.
Dit is was precies waar ik op hoopte, nu nog hier in de buurt!
Los van de investering, denk ik ook dat het voor de veiligheid nog niet zo'n gek idee is. Je moet er toch niet aan denken dat er iemand met een VR-bril op door een glazen tafel o.i.d. valt...
Shit, die trailer, en dan in VR 210 graden om je heen. Tering ik denk dat ik het krapaan zou trekken.

Ik ben wel benieuwd hoe mensen dit psychisch trekken als ze echt denken dat ze middenin de zombie apocalypse zitten.
Klinkt opzich goed. Dit is natuurlijk heel wat anders dan zo'n Google cardboard brilletje.
Wel hoop ik dat ze een beetje aan de hygine denken. Zal je net zien dat zo'n boogie2988-achtig type met vet haar voor je aan de beurt is. 8)7

In Amsterdam heb je twee vestigingen van de TonTon club, ook gericht op arcadekasten, flipperkasten etc. Daar zie ik zo'n project als dit ook nog wel terecht komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True