Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

20th Century Fox brengt dinsdag een virtual-realitygame uit die gebaseerd is op de film The Martian. In de game worden verschillende scènes uit de film in virtual reality nagebootst en moet de speler zelf een aantal problemen oplossen.

De game is het eerste project van het Fox Innovation Lab. De studio noemt The Martian VR zelf geen game, maar een 'ervaring'. Ondanks wat die benaming doet vermoeden, is de game wel interactief en gaat het niet slechts om een 360-gradenvideo. Het spel is beschikbaar voor de PlayStation VR, de HTC Vive en de Oculus Rift.

Er bestaat wel een 360-graden-trailer die te bekijken is op verschillende apparaten. Volgens The Verge, die in januari een demo speelde van de volledige game, is de trailer niet representatief voor de kwaliteit van de uiteindelijke game. Die demo duurde 20 minuten. Hoe lang de uiteindelijke game duurt, wordt niet vermeld.

The Martian VR Experience is vanaf dinsdag 15 november beschikbaar in de PlayStation Store, op Steam en in de Oculus Store. The Verge meldt dat de game twintig dollar gaat kosten, een europrijs is vooralsnog niet bekendgemaakt door Fox.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Het enige wat ik nu denk is: GAAF! Ik heb wel mijn twijfels bij VR voor thuis. Is het iets blijvends? Is het een gimmick? Krijg je als consument ooit de kans om een echte, complete VR-experience thuis te hebben? Maar zoiets als dit, is precies datgene wat ik in VR zoek. Wow. :)
Ik vermoed dat het zeker blijft, maar niet zoals het nu werkt, de games zien er nou niet echt aantrekkelijk uit, en ik denk dat de huidige hardware over 2 jaar niks meer waard is.
Ik weet niet of je die games ook echt hebt geprobeerd echter maakt graphics nagenoeg niet uit in VR.

Ik ben zelf een fidelity freak, al snel wijs ik een spel af als het er niet indrukwekkend uitziet. Echter heb ik op de DK2 een spel gespeeld waar alles vierkant was en één kleur. En het idee dat ik om alles heen kon draaien en dichterbij kon bekijken was een ervaring die ik met spellen zoals Crysis 3 nooit heb beleefd.

VR heeft meer te bieden dan alleen je hoofd kunnen bewegen in een spel, het idee dat je echt ergens naartoe kan lopen of eromheen is bizar. Daarin is VR al een stuk verder dan veel mensen zich beseffen. Er is niet superveel content maar er is wel genoeg content om je voorlopig mee te vermaken. Zéker als je een simulatiefan bent.

Elite Dangerous is een bizar mooie ervaring in VR, zeker als je ook nog eens een HOTAS hebt. Zo erg in de kinderschoenen vind ik het niet meer staan.

[Reactie gewijzigd door SacreBleu op 15 november 2016 09:17]

Nee maar het punt blijft wel staan dat de huidige hardware ws geen lang leven beschoren zal zijn. Dat is niet erg. Als je nu koopt ben je een early adopter. Je hebt als een van de eersten iets heel gaafs in huis. Maar als dit echt doorbreekt dan zal de kwaliteit nog fors omhoog gaan en de prijs omlaag. In potentie hoeft een VR headset maar 300 euro te kosten of zo.

Als het niet doorbreekt zit je met een gadget met weinig content. Als het wel doorbreekt dan zul je al snel een 2e generatie krijgen en zal er content verschijnen die niet meer voor jouw exemplaar werkt. Hoe dan ook heeft de eerste hardware van een echt nieuw platform meestal maar een korte levensduur.
Ik verwacht dat dit zal meevallen. De grootste "klachten" gaan over de umbilical en de resolutie. Voor beide is al een kleine oplossing.

De resolutie zorgt vaak voor "jaggies" upscaling kan dit bijna helemaal weghalen. Alleen daar heb je een flinke gpu voor nodig zelfs de 1080 heeft hier met sommige games problemen mee.

De umblical kan irritant zijn maar daar zijn meerdere oplossingen voor bedacht. Ze zijn nog niet 'af' maar ze zijn er wel. Ik verwacht dan ook geen schokkende dingen op CES behalve een aantal refinements. Ik verwacht dat de Rift en Vive voorlopig nog ondersteuning krijgen.
Zit wat in, ik geloof zeker dat het een totaal andere dimensie toevoegt, maar ik wacht toch nog even :)
Voor het thuis echt popular zal worden zal het in grote arcades parken popular worden. Punt zal altijd blijven dat hoe meer ruimte je hebt hoe meer fun je hebt in VR. Tot het punt waar een groot VR arcade park je bijna ongelimiteerde ruimte kan geven in game door je in cirkeltjes te laten lopen terwijl je denkt dat je in een rechte lijn loopt. Zoals een techniek van The Void die ze redirected walking hebben genoemd.

Video hier --> https://www.youtube.com/w...feature=youtu.be&t=51m20s

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 15 november 2016 03:12]

Niet gelezen over de HTC Vive en Oculus Rift? Die kan je nu al kopen voor thuis. Welliswaar lekker prijzig, maar het is mogelijk.
Jammer dat de prijzen hier veel hoger zijn dan in de VS.
Tja, daar mogen ze adverteren met prijzen zonder BTW. Uiteindelijk zal de prijs niet heel veel verschillen.
California is het duurste met 7.5% tax dus een Oculus kost daar 599+ 45 = 644$ = 600 euro. Hier kost eentje 800 euro.
Volgens Google:
The five states with the highest average combined state and local sales tax rates are Tennessee (9.46 percent), Arkansas (9.30 percent), Louisiana (9.01 percent), Alabama (8.97 percent), and Washington (8.90 percent).
Maar inderdaad ben je dan in de USA nog steeds goedkoper uit.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 14 november 2016 18:52]

Hier kost eentje 800 euro.
Niet bij Oculus, daar kost hij 699 euro...
Ware het niet dat ze daar geen tientallen % BTW hanteren. En dan kun je alsnog naar een goedkopere staat toe rijden, wil je echt een paar tientjes besparen.
Als je naar een goedkope staat toe rijdt, ben je die paar tientjes wel kwijt aan brandstof. Afstanden zijn daar groter dan hier. Maar ze hebben inderdaad fors minder btw dan hier in Nederland.
Zal eraan liggen, denk ik. Als jij vlakbij de grens woont, of vlakbij genoeg, dan kun je oversteken naar 3 verschillende staten. Also, benzine is daar vele malen goedkoper.
De auto's verbuiken ook vele malen meer ;)
Als je een oude Amerikaanse auto gebruikt wel. Rijden daar genoeg Japanners en Duitsers rond, zijn beduidend zuiniger dan een zware Amerikaan. Niet elke Amerikaan rijdt in 'n big-ass Cadillac of een Mustang.
Dan nog heeft @Frituurman de vraag of het blijvend is en het door pakt. Zonde als je nu 1000'en euro's uitgeeft aan iets dat over een jaar zo dood is als een pier, omdat er geen content meer voor uitkomt / dat de markt dusdanig klein blijft dat de markt bijv. verschuift en er geen (fatsoenlijke) games meer voor worden gemaakt.
Nou, dat er geen content voor uit komt lijkt me heel HEEL sterk.. Zeker gezien de bedrijven die nu bezig zijn met produceren van content..
Dat is eigenlijk een beetje mijn punt. Voor de gewone consument is het nog veel te duur. De 'lage' instap voor bijvoorbeeld alleen een console, is niet genoeg. Wil je goed kunnen spelen, dan heb je een goede PC-setup nodig, een Oculus of een Vive voor veel centjes. En als je echt immersive wil gamen, heb je ook eigenlijk echt een Virtuix Omni nodig. Met schoenen, etc. Je bent zo 5K lichter. Ik zie juist voor me dat VR vooral in een nieuw soort Arcade-hallen zal komen. Pay to play. Of hele themaparken, zoals hier. :)

Het lijkt mij een gimmick voor thuis, maar een feature voor elders (zoals 3D in een bioscoop echt vaak wat toevoegt, terwijl het thuis een leuk effect geeft, maar niet meer dan dat).

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 15 november 2016 07:15]

Het is ook echt gaaf. Ook al is de PSVR de mindere van vr-brillen de ervaring is echt geweldig. Maar toch blijft het voor mij een gimmick. Een vriend van mij heeft de PSVR gekocht en ik kan dus bij hem spelen maar ik heb absoluut geen behoefte om een vr-bril zelf te kopen.
Hopelijk beter dan de film :')
Onzin, The martian was juist 1 van de betere films van 2015..
Ikzelf denk dat VR een gimmick blijft , of ze moeten de matrix plugging in werkelijkheid maken, maarja :P

het oude vertrouwde TV-scherm blijft gewoon de beste optie,iets dat gewoon werkt ;)
Als je de PSVR gebruikt hebt en een aantal ontzettend goed uitgewerkte games/ervaringen hebt geprobeerd denk ik dat je er wel op terug komt. De immersie is zo'n bijzondere ervaring dat je echt een compleet ander gevoel hebt dan bij een normale game. Ja, het is nog lange na niet perfect, maar dat waren de eerste 3D games ook niet.
Soooooo true

The heist is gewoon goed
Je wilt met je ellebogen op tafel steunen terwijl er geen tafel is in real life :)

Call of duty space demo is aardig (behalve de collision detection :)
Eve,driveclub, thumbler, carnaval gamesstuk voor stuk het geld waard

Enige minpuntje :
Wat de f dacht ubisoft met trackmania vr??
Eagle Flight is de eerste echte VR game waar ik echt genoten heb, vooral van de CTF mode. Het is zo intens veel gaver om te vliegen en je hoofd te bewegen door die nauwe straatjes. Lang geleden dat ik zo'n toffe ervaring had met gamen! :)

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 14 november 2016 21:04]

Nooit geprobeerd zeker? Zelfs de beste Tv games zijn geen bal meer aan wanneer je eenmaal VR gewend bent. Zo veel gaver en meeslepender.
ziet er goed uit, als ik op de trailer af ga.
Wat ik mij wel afvraag is of deze game genoeg heeft aan alleen een vr bril of moet je hiervoor ook speciale controllers voor hebben voor de beweging van je handen in de game ?
Afgaand op waarvoor het uit komt zeg ik ja, zowel de Vive als de PSVR hebben controllers die je handen tracken.

En de Rift staat ook niet in de lijst.
tja, als dit spel voor de htc vive is. kan de rift het ook na 6 december ;)
Het lijkt in de trailer inderdaad wel of ze van die VR-gloves gebruiken, maar kan natuurlijk ook gewoon een scripted animatie zijn. Verder zie je bij veel games de keus tussen die motion controls en een standaard controller, dat zal hier vast niet anders zijn.
Ben geen fan van 'experiences'. Klinkt alsof VR games zijn tov consolegames als wat consolegames zijn tov PC games. Teveel scripted scenario's, te weinig freedom, teveel 'hit x tot climb the truck' , teveel cutscenes, teveel cinematic, teveel dialoog, teveel 'coolheid', te veel special moves, teveel machotalk, teveel capuchons, teveel bozige zgn stoere twintigers, teveel chicks. Ik hoop dat er ook wat meer diepgaande games zullen verschijnen dan de dumbed down meuk die ik elke keer bij consolegames ruik, en de laatste jaren ook steeds meer bij PC games.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 14 november 2016 19:11]

Ik hoor vaak dat Patience een heel leuk spel is. Idee?
Lame ;-) mijn punt is dat het naspelen van scènes uit de film me niet trekt. Wat zou je ook kunnen doen? Geweldige mogelijkheden. Marooned on mars. Je begint met niks. Je harvest resources, je bouwt een basis. Goeie survivalgame met crafting. Toch monsters op mars. Tower defense elementen, aangevuld met fps, maar dan echt dmv VR. Zelf meebeuken met je towers, ARPG elementen, uiteraard ook met primitieve wapens in het begin zoals zwaarden / kruisbogen. Missies naar ondergrondse dungeons. Onderaardse zeeen ontdekken. Je eerste contact met aarde leggen. Nieuwe mensen laten overkomen en aan het werk zetten in zelfgebouwde research-centers, en ze a la sim-city een beetje volgen. Bepalen in welke area's zij research gaan doen. Langzamerhand de ecology van de hostile planet beheersen. Multiplayer inbakken. Achievements unlocken. Beesten kweken, eerst kleine bacterien in bakjes, later een echte flora en fauna, soortement farming simulator. Endgame goals: terraforming. Hoe vet kan het wel niet worden allemaal.

Scènes uit film naspelen? Experiences? Bweh ;-) Ga 's een echte game maken.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 14 november 2016 20:45]

Je pakt het beste van een aantal goede spellen, en flikkert deze samen. Tja dan heb je inderdaad een leuk spel, maar volgens mij is dat voorlopig nog verre van realistisch om allemaal in één spel te hebben.

VR staat nog in de kinderschoenen, met name ook omdat men het moeilijk vindt om games te maken die niet ervoor zorgen dat je misselijk wordt.

Moet zeggen dat ik sceptisch was over het beeld van de PSVR, maar na het één keer te hebben gespeeld bij de MM ben ik hierop teruggekomen. De ervaring die je voelt is zo intens, dat ik het de eerste keer niet langer dan een 20 minuten vol hield.

De duik ervaring was leuk om te zien en je met VR bekend te maken, maar Rigs was wel even een wereld apart. Je hebt echt het idee alsof je in de Mech zit, iets wat ik bij een normaal TV beeld op de bank nooit zou hebben gehad. Overigens vond mijn evenwichtsorgaan het niet helemaal leuk, maar ik denk dat je dat met trainen wel geleerd krijgt.
Best wel realistisch hoor, zo high res hoeven de textures en combat mechanics nog niet te zijn. Ze hebben al echt veel tijd gehad, zoiets is wel met een indie team in elkaar te zetten als je rustig aan begint. Kwestie van keuzes. Enfin, die games komen er wel, no mans sky was veelbelovend in die richting maar haalde zich veel te veel hooi op de vork en hadden geen goede carmack achtige figuur in huis om goeie (net) code te schrijven.
Ik gebruik nu al maanden de Vive en de misselijkheid gaat over.
Sommige games waar ik ervoor misselijk in werd, ga ik nu door zonder problemen.
Hangt natuurlijk af per persoon.

Ze voegen nu overal teleport mechanics toe, maar die zijn volgens mij in enkele jaren niet meer nodig.

Gewoon genoeg gebruiken, en als je misselijk wordt even afzetten en later terug beginnen.
Oeps, ik dacht even Marvin the Martian..... :z


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True