Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

IMAX is van plan om een aantal fysieke locaties te openen voor virtual reality. Het bedrijf zegt dat het locaties wil maken waar gebruikers meer 'ondergedompeld' worden in de virtual-reality-ervaring dan wat mensen op dit moment thuis kunnen krijgen.

Het bedrijf wil deze vr-centra openen in locaties zoals grote winkelcentra en bioscoopcomplexen. Het plan volgt op de aankondiging dat IMAX gaat samenwerken met Google bij het ontwerpen van een nieuw Jump-camerasysteem voor 360-gradenvideo. Het eerste vr-centrum komt in Los Angeles, waarna de rest van de wereld veroverd moet worden, inclusief China.

IMAX is ook partners met het Zweedse bedrijf Starbreeze dat samen met Acer een vr-headset ontwikkelt met een gezichtsveld van 210 graden horizontaal en 130 graden verticaal. IMAX wil deze vr-headset gaan gebruiken. Dit zal in eerste instantie met games zijn en niet met films, al hoopt IMAX zo wel filmmakers te bewegen tot het maken van films en andere entertainment voor de vr-centra, schrijft de Wall Street Journal.

Met de vr-centra wil IMAX zijn portfolio verder uitbreiden. Ondanks dat het bedrijf denkt dat vr ook thuis een plaats zal vinden, wil het een 'ervaring bieden' die niet thuis te krijgen is en die daarnaast ook een 'sociale ervaring' is.

Een van de dingen waar IMAX-ceo Richard Gelfond in eerste instantie voor viel, was de ontwikkeling van vr-content die aan films gekoppeld kan worden, waardoor het een 'natuurlijke verlenging' is van het filmtheater. Hij stelt zich korte 'ervaringen' voor van een minuut of tien die tussen de 7 en 10 dollar kosten.

Wanneer dit soort toevoegingen aan theaters te zien zullen zijn, is nog niet bekend. Ceo Bo Andersson Klint van Starbreeze denkt dat ze met de centra zo'n vijf jaar verder kunnen zijn in wat mensen thuis kunnen doen. Hoeveel IMAX investeert in de systemen, is niet bekend.

Starbreeze vr-headset

Starbreeze-headset op Cannes filmfestival. Bron: WSJ/Alexander Sandvoss/DPA/Zuma Press

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Hoe interessant kan het zijn als je naar de bios gaat en interactief bezig bent? voor mij is een film ontspanning. ik dacht ergens gezien/gelezen te hebben dat er al een VR bioscoop is. zal hier later de link ernaar plaatsen.

edit:
er is één in Amsterdam en één in Berlijn
https://thevrcinema.com/

[Reactie gewijzigd door mahsalti op 20 mei 2016 17:18]

Ik zou meer interesse hebben in VR gaming zalen.
Voor ¤15 lekker 90 minuten competitief met elkaar een shooter spelen in VR.

Qua films gaan we nu een heel ander aanbod krijgen, interactie met misschien gamification.

Aanvulling: Ook met het oog op de aanschaf van VR headsets + hardware overigens. ¤2000 om een HTC Vive lekker te draaien is niet zo aantrekkelijk. Maar het zogenaamde 'arcade gevoel' voor een paar tientjes én dan in VR. Vooral nu met toenemende populariteit van eSports

[Reactie gewijzigd door H0lyGra1l op 20 mei 2016 17:24]

Films moet in mijn ogen passief blijven. Maar ja wie ben ik. :) Er zijn gelukkig nog game centra's in Nederland. Ik zou het pas leuk vinden als je zelf een bioscoopzaal of iets dergelijks zou kunnen huren om op een gigantisch scherm bijvoorbeeld street fighter te spelen. Er zullen vast VR gaming locaties komen, kan mij alleen niet voorstellen wat dit wel niet gaat kosten, het kost al een vermogen nu om een VR headset aan te schaffen dus rendabel zal het nog niet interessant zijn qua kosten.
Wat overdreven. Kost helemaal niet zo veel. Veel mensen geven een hoop meer uit aan hun mountainbike of het tunen van hun auto. Een VR gamecenter aanleggen lijkt me goedkoper dan iets als snowworld of indoor skydiven en blijkbaar wordt daar ook op verdient.
De arcadehallen van vroeger kunnen weer geopend worden! Word ik blij van! :*)
Ja, of 360 graden films. Kijk je de verkeerde kant op dan mis je de actie. En hoe duur denk je dat films zijn als ze 360 graden moeten filmen! Nee, VR is voor games. Dat wil niet zeggen dat je geen goed verhaal in die games kunt stoppen! Een voorbeeld van een bedrijf dat op de goede weg is, is the void in salt lake city. Ze hebben nog een lange weg te gaan maar bieden vanaf deze zomer de meest imersive VR ervaring tot nu toe. Wat wel bijvoorbeeld iets zou kunnen zijn voor VR en films is het volgende! In plaats van audio commentaar zou men een extra 360 graden film track als extra op een disk kunnen zetten. Na het zien van de film kun je hem opnieuw zien met VR. Maar nu kun je alle kanten op kijken en zie je de regisseur en iedereen achter de schermen en alle camera's. En dat hoeft nog niet eens zo duur te zijn. Gewoon ergens hoog een 360 graden camera die elke set filmt en later gesynct word met de film. Om terug te komen op het artikel. Dit is een gimmick. En het probleem is dat gimmicks in de weg komen te staan van goede adoptantie. Oh is dit het dan? En vervolgens verliest men interesse in VR. En als we goede games willen die mechanismen gebruiken die alleen met VR mogelijk zijn dan zullen game bedrijven daar alleen in investeren als er genoeg interesse van het publiek is. Zeg daarom nee tegen gimmicks en slechte toepassingen van VR. Wat the void in salt lake city doet met hun ruimte die in de VR oneindig lijkt maar in de echte wereld loop je in cirkels rond is een systeem dan behoorlijk veel op start trek zijn holodeck begint te lijken. (Zonder strong AI)


Hier is een video presentatie van de void op de dutch VR days. Vanaf ongeveer 1:15 laten ze hun "je denkt dat je in een rechte lijn loopt maar je loopt in circels" technologie zien --> https://youtube.com/watch?v=Ng8NC5LgxBc


En voor iemand post dat de void vaporware is of een scam, dat is het niet. Er zijn al tweakers het gaan uitproberen in Utah. Die waren er wild enthousiast over! Je ziet een stoel in VR en je kunt er op gaan zitten want in de echte wereld is ie er ook!

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 20 mei 2016 18:08]

Actief bezig zijn kan niet ontspannend zijn?
Ik ben er al geweest, die in Amsterdam. Daar zit je dan met de gear VR.

Voor mij is VR nog niet ok, veel te veel screen door effect, te lage resolutie (fov en ppd) en te weinig kennis over wat wél en níet handig is in een VR film. Het is namelijk niet handig als je de hele tijd de scene kwijt bent, als je net links, rechts boven of onder aan het kijken bent.

Voor nu denk ik dat een VR bioscoop alleen nieuwsgierige mensen zal trekken. Voor terugkerend publiek heeft het geen waarde. Het zal dus te vroeg pieken ben ik bang.
er zijn al semi-vr bioscopen
zoals een VR rollercoaster (europapark)
Kan zomaar de volgende flop worden, maar ik ben stiekem wel geïnteresseerd.
Dat zijn wel enorme borsten die hij vasthoudt...
Tenzij hij op mannen valt ;)
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Pittig prijsje 10 dollar voor 10 minuten...
In Amsterdam betaal je minimaal 50 euro voor 15 minuten O-)
Ik hoop wel dat je ook je eigen VR headset mag meenemen en aansluiten. Ben er niet bepaald kapot van om een gebruikte headset op te hebben met potentieel iemands haar product- en vet resten op de hoofdband, of huidschilfers op het kussen dat zich rondom de ogen bevindt (vooral sinds sommigen eczeem hebben).
Vergeet niet luizen en bv oogontsteking (pinkeye)
Of misschien zal er na elk gebruik een (geautomatiseerd) reinigingsproces plaatsvinden, net zoals bij 3d-brillen. Want dat zou inderdaad niet aangenaam zijn zo.
Dat kun je misschien oplossen met een afneembare film of iets anders verwijderbaars van de bril wat de opruimcrew makkelijk kan vervangen na een voorstelling.
Dat wordt lastig popcorn eten en bier drinken met zo'n bril op. Ik vraag me ook af in hoeverre er nog sprake is van een "voorstelling" van de film. Met zo'n bril is op de voorstelling prive en kun je dus op iedere moment elke film starten die je maar wilt. Het enige nadeel is de mensen om je heen. Als die een andere film kijken bestaat de kans dat ze op de film reageren (schrikken of lachen) terwijl jij iets anders zit te kijken.
Goede koptelefoon met noisecanceling oid erbij en klaar.

Ik vraag me af hoe die bioscopen er van binnen uit gaan zien. Allemaal verschillende kamertjes waar je alleen of met een klein aantal mensen op het zelfde moment een film kan starten? Geen pauzes op een vast moment in de film maar dat je zelf kan kiezen wanneer je naar de plee gaat of iets te drinken haalt? Zo'n vr headset kan veel meer mogelijk maken dan alleen betere/andere filmbeleving.
Zullen de games/videos dan ook worden aangepast aan de (vorm van) locatie?

edit: Door bovenstaande link zie ik dat ik het hele VR gebeuren niet snapte. Meende echt door de film "heen te lopen"

[Reactie gewijzigd door technomania op 20 mei 2016 17:26]

"Hij stelt zich korte 'ervaringen' voor van een minuut of tien die tussen de 7 en 10 dollar kosten"

Nou reken maar uit wat een filmpje pakken dan kost.
Aangezien deze zo anderhalf tot twee uur duren, duur uitje wordt het dan.
Maar goed, het is nog afwachten natuurlijk :)

Effe met de kits en de vrouw naar de bios, en kom je bij de kassa en ben je 250 euro lichter.
Dat ruimt in elk geval goed op in de portomonee, dat is één ding wat zeker is.
Oh nee, toch niet, je kan er ook pinnen :+

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 21 mei 2016 17:24]

Aangezien ik zeeziek wordt van VR en 3D films voor migraine en vermoeidheid zorgen zal ik niet veel in bioscopen te vinden zijn. Bovendien staat het geluid vaak veel te hard en heb ik met enige regelmaat last van andere bezoekers die zich niet kunnen gedragen.

Laat mij maar lekker thuis op de bank naar een goede film / serie kijken. Dan hoef ik ook geen ¤ 10,- te betalen voor iets te snacken plus een drankje.
Geluid te hard... Check
Irritante bezoekers.... Check
Consumpties exorbitant duur.... Check
Koppijn van 3D.... Uncheck

Maar toch blijf ik naar de bios gaan omdat de ervaring in de bios thuis nauwelijks is na te bootsen al komt ik met mijn projector wel een heel eind :-). Kinderen irritant, geluid te hard, consumpties exorbitant goedkoop *D
Hier in Den Haag is die 3D ellende gelukkig wel een beetje te ontlopen, maar ik zie mezelf niet zo snel naar een VR bios gaan...
Ik zie absoluut de waarde van VR in gewoon films kijken, maar dan wel gewoon thuis.
Hoe gaat dit eigenlijk als je een echte bril draagt ? Wordt gelijk amper aandacht aan gegeven... Het past er wel over heen heb ik al gelezen.. Maar mensen die hier wel degelijk ervaring mee hebben ?
Een 3D bril uit de bioscoop past er ook 'over heen'.. Altijd miserie daarmee.. :(
Ik heb mijn gewone bril niet op bij mijn VR-setje. Ik kan zowel de horizontale afstand van de lenzen verstellen alsmede de afstand die ze van je ogen verwijderd zijn. Daardoor heb ik ook zonder bril goed zicht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True