Door Jurian Ubachs

Redacteur

Mortal Kombat 11 Review

'Grindfest' hindert prima game

04-05-2019 • 06:00

150

Multipage-opmaak

Twee specialisten

Mortal Kombat 11

Mortal Kombat 11 is een prachtig vechtspel dat door een aantal aanpassingen ten opzichte van Mortal Kombat X toegankelijker is voor meer gamers. Puristen zullen vinden dat de game daarmee iets te veel in de 'Street Fighter-hoek' zit, maar dat mag de pret niet drukken. De wijzigingen in de gameplay werken prima en zorgen voor extra spanning. Wel is het vreemd dat tweaks aan de 'move sets' van personages niet naar de Tournament Mode meegenomen mogen worden. Dat maakt de aanwezigheid van die optie voor competitieve gamers feitelijk overbodig. Ook is het jammer dat Mortal Kombat 11 onredelijk veel grindwerk vereist voor gamers die alles, of gewoon veel, willen vrijspelen. Het scheelt iets dat je die unlocks niet per se nodig hebt, maar de gekke bijsmaak is er. Gelukkig kan de game verder leunen op een prima verhaalmodus. De Towers of Time zijn, behalve het voornaamste vehikel om te grinden, ook gewoon uitdagend en leuk om te spelen. Mortal Kombat 11 bevat dan ook vooral veel goeds. Dat redt veel, maar haalt de vervelende bijsmaak niet helemaal weg.

Getest

Mortal Kombat 11

Prijs bij publicatie: € 49,99

Vanaf € 19,95

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (4)

We hebben wel vaker aangehaald dat het voor de redactie van Tweakers niet mogelijk is om met elk games-genre even bekend te zijn. Dat levert soms een uitdaging op, als we een game eerst moeten 'leren' voor we er iets zinnigs over kunnen zeggen. Het kan ook betekenen dat we een game helemaal niet bespreken, maar dat heeft uiteraard niet onze voorkeur. Is er een tussenoplossing? Ja, de hulp inroepen van specialisten. Je verdiepen in een vechtspel als Mortal Kombat 11 is namelijk geen kwestie van een paar uur of een paar dagen oefenen. Een compleet referentiekader met kennis over eerdere Mortal Kombats en andere vechtspellen is eigenlijk onmisbaar. Dat was dan ook de reden waarom we onlangs in het gamehok op de redactie werden vergezeld door Tweakers-medewerker Bryan Naarden - fervent speler van allerlei vechtspellen - en Jeroen Nijssen, die vorig jaar vierde werd op het Nederlands Kampioenschap Mortal Kombat X.

Wanneer je twee kenners een controller in handen geeft en ze een paar uur los laat gaan op Mortal Kombat 11, kom je al snel te spreken over zaken die dit deel anders maken dan zijn voorganger. Normaal zouden we dan zeggen 'belangrijk, maar laten we bij de basis beginnen', maar in dit geval geldt dat dit juist de basis is. De gameplay, en alle grote en kleine verschillen die er zijn tussen Mortal Kombat X en 11, bepalen welke rol deze game gaat spelen voor fans van vechtspellen. En in het verlengde daarvan ook voor gamers die er een competitieve insteek op na houden en er wellicht een e-sport in kunnen vinden.

"Mortal Kombat X was echt een combo-vechtspel", legt Nijssen uit. "Je zoekt naar openingen en als je die te pakken hebt, gooi je er een lange combo uit die je tegenstander in principe niet of niet makkelijk kan onderbreken, waardoor je veel schade aanbrengt. Het belangrijkste verschil tussen dat spel en Mortal Kombat 11 is dat die combo's nu veel korter - en daarmee minder belangrijk - zijn. Dat maakt de game behoorlijk anders, en waarschijnlijk leuker voor een meer mainstream publiek." Dat komt mede doordat een ander onderdeel, dat nu meer centraal staat in de gameplay, doet denken aan een ander populair vechtspel. "In de gameplay van Mortal Kombat 11 is blokkeren en wat we 'footsies' noemen - het schoppen van je tegenstander vanuit een bukkende houding - heel belangrijk. Het is een systeem dat van oudsher eigenlijk meer bij Street Fighter hoort, maar Mortal Kombat 11 gaat ook die kant op", aldus Nijssen over de duidelijk trager geworden game.

Nu is er wel meer nieuw aan Mortal Kombat 11, maar daar komen we zo op. We spoelen de tijd namelijk heel even vooruit, naar een dag ná onze speelsessie met de pro's. In alle rust spelen we het verhaal van Mortal Kombat 11 en een deel van de Towers of Time-modus, waarin je steeds reeksen vijanden moet verslaan in ruil voor beloningen. Wat begint als hersenloos knoppen rammen, verandert al snel in wat tactischer spel, zeker met personages die ons gevoelsmatig goed liggen. En inderdaad, het feit dat de vechters in het spel geen ellenlange combo's op het scherm kunnen toveren, maakt het leuker. Al in de tutorials blijkt dat we zelf niet of nauwelijks in staat zijn echt lange combo's uit te voeren, zelfs niet als de game de hele reeks voorkauwt. Het is een kwestie van hand-oog-coördinatie en een gevoel voor timing en ritme dat niet aan komt waaien als je nooit vechtspellen speelt. Een minder grote nadruk op dat aspect klinkt dus inderdaad als een aardige stap om de game leuker te maken voor een groter publiek.

Wat daar ook bij helpt, is herkenbaarheid. Zelfs als je geen actieve speler meer bent, kan het best zo zijn dat je wel bekend bent met bepaalde zaken in Mortal Kombat. Je weet bijvoorbeeld misschien wel wie Scorpion en Sub-Zero zijn of dat een gevecht in Mortal Kombat bij voorkeur eindigt met een 'Fatality'. Die bekende personages en elementen zitten nog steeds in Mortal Kombat 11, ze zijn zelfs verder uitgebreid ten opzichte van Mortal Kombat X. Zo keert voor het eerst sinds Mortal Kombat 3 de 'Mercy' terug in de game. Hiermee weiger je een tegenstander af te maken, maar krijgt die verliezende speler twintig procent van zijn levensbalk terug. Leuk voor wanneer je tegenstander één keer verslaan gewoon niet vernederend genoeg is.

Samenkomende tijdlijnen

We zien in Mortal Kombat X de terugkeer van nog iets anders. Wie het verhaal speelt, komt al snel in aanraking met een aantal van de personages in hun oude vorm. Wat wil het geval: nadat Shinnok in Mortal Kombat X verloren heeft van Cassie Cage, onthoofdt de ietwat doorgeslagen Raiden de god, als voorbeeld voor anderen die 'Earth Realm' bedreigen. Dat zorgt voor een woedende reactie van Kronika, de moeder van Shinnok en Cetrion en beschermer van de diverse tijdlijnen die Mortal Kombat kent. In een poging om de orde en balans te herstellen, wil ze die tijdlijnen ongedaan maken en het universum opnieuw laten beginnen. Dat zien de diverse personages natuurlijk niet zitten, dus ontstaat er een strijd tussen Raiden en de zijnen tegen Kronika en haar aanhangers.

Dubbele personages

Die Raiden is echter niet de Raiden van het heden, maar een versie uit het verleden. Door toedoen van Kronika zijn personages uit een andere tijdlijn in het heden terechtgekomen. Dat levert interessante situaties op, want onder meer Scorpion, Johnny Cage en Kano, maar ook Lui Kang en Kung Lao bestaan ineens twee keer. Om het nog wat gecompliceerder te maken, staan de verschillende versies van dezelfde personages ook niet altijd aan dezelfde kant van deze strijd. Dat zorgt soms voor wat verwarrende situaties, maar uiteindelijk is het allemaal goed te volgen. Dat 'volgen' gebeurt voor een groot deel in soms behoorlijk lange tussenfilmpjes. De verhaalmodus speelt eigenlijk als een interactieve film, waarbij je als speler van tijd tot tijd de confrontaties tussen de diverse personages mag uitvechten.

Mortal Kombat 11

De verhaalmodus biedt een leuke manier om op gestructureerde wijze kennis te maken met een flink aantal personages. Net als in elk vechtspel hebben al die personages een eigen stijl die je soms slecht en soms wat beter ligt. Met Sonya en Lui Kang konden we prima uit de voeten, terwijl we met enkele andere personages veel meer moeite hadden. Leidend is uiteraard hoe makkelijk je de move-set onder controle krijgt. Het wel of niet onder de knie hebben van de speciale aanvallen bepaalt of je wint of verliest. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar de 'amplified' en/of 'enhanced' aanvallen. Sommige aanvallen hebben zo'n speciale, extra krachtige versie. Die kost je een blokje op een balk die zichzelf automatisch vult terwijl je vecht, en kan per soort aanval één keer in ieder potje worden gebruikt.

Zelf moves kiezen

Welke aanvallen je kunt uitvoeren, hangt ook af van hoe je je personage in elkaar hebt gezet. Als je wat langer hebt gespeeld, heb je verschillende bewegingen tot je beschikking voor een personage. Die bewegingen samen leveren een bepaalde loadout op die je kunt selecteren als je een potje gaat spelen. Je kunt vrij kiezen voor elke samenstelling, tot je in de Tournament-modus gaat spelen. Hier is maar een beperkt aantal varianten toegestaan. Andere toeters en bellen die je in een game tegenkomt, werken daarbij niet. Dat is wat vreemd. Spelers die veel tijd besteden aan het invullen van een eigen moveset en veel tijd doorbrengen in de Towers of Time-modus, moeten volledig omschakelen als ze met Tournament-regels online gaan spelen. Voor een game die gebaat is bij competitie op hoog niveau klinkt dit als een onnodig obstakel.

Mortal Kombat 11

Een extra nadeel komt uit die Towers of Time-modus zelf, of eigenlijk: uit de moeite die je moet doen om bepaalde objecten vrij te spelen. De game zit boordevol spullen die je aan personages kan hangen, waarbij het gaat om cosmetische objecten, maar ook om dingen die je een voordeel kunnen geven. Je kunt in diverse voorwerpen namelijk augments plaatsen, die dan een bepaald voordeel opleveren. Daar zit een vrij complex systeem achter van wat je dan wil hebben. Uiteindelijk komt het erop neer dat je heel veel moet grinden om de juiste items met de juiste augments te hebben voor je personage. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de diverse uitvoeringen voor elk personage, de verschillende intro's, overwinningsscènes en ga zo maar door. Wie alles in Mortal Kombat 11 wil vrijspelen, lijkt zich voor te kunnen bereiden op een ellenlang grinden.

Shortcuts kopen?

De grote vraag is natuurlijk of er een manier is om een shortcut te gebruiken. Het voorlopige antwoord is 'nee', of eigenlijk: niet helemaal. Je kunt wel 'Easy Fatalities' kopen, wat het uitvoeren van een Fatality aan het einde van een gevecht makkelijker maakt. Voor sommige unlocks dien je een bepaald aantal Fatalities uit te voeren, dus dat is in zekere zin een hulpmiddel waarvoor je zou kunnen betalen. Een directere vorm is er niet, of nog niet. De in-game winkel biedt nu alleen nog de Easy Fatalities, maar het lijkt zeker niet uitgesloten dat er ook andere items te koop zullen zijn, die spelers sneller naar unlocks leiden. We zien de laatste tijd vaker dat ontwikkelaars even wachten met betaalde lootboxes of andere microtransacties. Het zou ons zeker niet verbazen als dat bij Mortal Kombat 11 ook gebeurt.

Mooiste vechtgame

Het lange grinden en de wellicht nog verschijnende microtransacties lijkt een wat nare sfeer met zich mee te brengen. Op zich is die gedachte niet helemaal terecht. Als je geen boodschap hebt aan al die vrij te spelen onderdelen en niet per se competitief bent ingesteld, heb je met alle op de voorgaande pagina genoemde minpunten eigenlijk weinig te maken. Mortal Kombat 11 weet dan misschien zelfs wel een sweet spot te raken. De game speelt namelijk heerlijk weg en ziet er ook nog eens prachtig uit. Erg verrassend is dat niet. Dezelfde studio maakte immers ook al InJustice 2 en dat spel zag er prachtig uit. Mortal Kombat 11 doet er op verschillende manieren een schepje bovenop, zowel in de gevechten als in de tussenfilmpjes tijdens het verhaal.

Kitana en Sonya vroege favorieten

De grafische pracht en praal komt het beste tot uiting als de spelers ook weten wat ze doen. We gaan weer even terug naar Jeroen Nijssen en Bryan Naarden, die het ene na het andere spannende potje uitvechten terwijl ze ondertussen ervaringen met elkaar uitwisselen. Zo blijken Kitana en Sonya vroege favorieten te zijn om de 'mains' van de heren te worden, terwijl het ongenoegen wordt uitgesproken dat online een onevenredig groot deel van de spelers continu kiest voor Noob Saibot, die vooralsnog wat overpowered lijkt te zijn.

Mortal Kombat 11

De vraag is of Mortal Kombat 11 een langer leven beschoren is dan alleen die wellicht spaarzame momenten waarop je samen met vrienden op een bank van de game kunt genieten. Voor casual spelers geldt dat je er moeiteloos een uur of tien of vijftien in kunt steken voor de game iets van zijn aantrekkingskracht en flow verliest. In die tijd speel je het verhaal helemaal door, kun je aardig op weg zijn in Towers of Time en heb je misschien al even online rondgekeken. Voor het vrijspelen van al die genoemde items moet je vooral meer tijd in de Towers of Time steken, terwijl competitieve spelers zich snel meer op het online deel zullen richten.

Fatal Blow als strategisch middel

Hoewel de twee kenners in ons gamehok nog flink moeten wennen aan de meer 'Street Fighter-achtige' stijl en bespreken dat het aanbod aan vechters best wat uitgebreider had mogen zijn, lijkt er geen twijfel over te bestaan dat Mortal Kombat 11 uiteindelijk ook een grote rol zal spelen in de competitieve sferen. Daarbij zal het inzetten van een andere nieuwe move ook nog belangrijk worden. Verdwenen zijn de X-Rays uit Mortal Kombat X, en hun plaats is ingenomen door Fatal Blows. Dit is een move die spelers kunnen inzetten als hun levensbalk in de laatste dertig procent is beland. De Fatal Blow veroorzaakt veel schade, maar er is een belangrijk detail: je kunt hem maar één keer per wedstrijd inzetten. Zet je hem in in een potje dat je uiteindelijk toch niet wint, dan heb je je Fatal Blow eigenlijk verkwanseld. Als beginner voel je in de singleplayer al vrij snel het belang van de Fatal Blow aan. Tegen andere gamers is hij nog veel belangrijker, net als het blokkeren of ontwijken van die aanval als hij tegen jou is gericht.

Switch-versie

En dan is er ook nog de Switch-versie. Die hebben we veel minder lang gespeeld, dus zullen we er geen al te uitgebreide beoordeling over geven, maar er waren toch enkele zaken die opvielen. Allereerst is het heel knap dat de game op de Switch volledig en stabiel in 60 frames per seconde draait. Natuurlijk is er sprake van een heel ander grafisch niveau, maar voor een vechtspel is het belangrijk dat alles soepel loopt, en dat is het geval. Ook opvallend, maar minder positief, is dat je online moet zijn om de hoofdmodi van de game te kunnen spelen. Dat is raar, want voor velen betekent het dat je de verhaalmodus dus niet kunt spelen terwijl je bijvoorbeeld in de trein zit. Het is voor een handheldgame niet bijzonder handig om een online eis te koppelen aan spelmodi die zich eigenlijk gewoon offline afspelen. Dat maakt de Switch-versie een stuk minder aantrekkelijk.

Conclusie

Mortal Kombat 11 is een game met twee gezichten. Aan de ene kant is het vechten zelf, dus de basis van de game, prima. Er is sprake van een koerswijziging ten opzichte van Mortal Kombat X, maar die wijziging lijkt de game leuker te maken voor een breder publiek, dus dat is mooi. Daarnaast voegen enkele toevoegingen, zoals de Fatal Blow, behoorlijk wat spanning toe. Daar komt bij dat de game beschikt over een heel aardige verhaalmodus. Je moet af en toe wel erg lang toekijken, maar het verhaal is goed genoeg om je geboeid te houden. Daarna krijg je echter snel door dat de game spelers wel erg veel wil laten grinden om de nodige items vrij te spelen, waarbij nog niet helemaal duidelijk is wat voor rol microtransacties daarin gaan spelen. Dat levert een rare bijsmaak op. Verder komt het vreemd op ons over dat een game waarbij directe competitie zo logisch is, met verschillende regels werkt binnen verschillende modi als het gaat om wat voor bewegingen je vechter kan maken. Het maakt het naar eigen inzicht kiezen voor een bepaalde samenstelling wat overbodig, want als je echt goed wordt, moet je weer omschakelen naar een standaardinstelling. Dat is wat raar, maar ook niet onoverkomelijk. Dat de basis - de gameplay dus - goed is, maakt van Mortal Kombat 11 gewoon een goede game. Zo simpel is het uiteindelijk ook wel weer.

Let op: in onderstaande galerij zitten een of enkele screenshots die enige mate van gore bevatten.

Reacties (150)

150
118
50
2
1
52
Wijzig sortering
Kan er iemand mij vertellen wat 'grinden' in game context betekent?
Ik ken het alleen tijdens het dansen :P
Qua gameplay dezelfde actie(s), met weinig tot geen variatie, vele malen opnieuw uitvoeren om voortgang te maken. Voortgang kan zichtbaar of onzichtbaar zijn.

Sommige mensen krijgen bijvoorbeeld een kick van een progress bar die een pixel voller wordt of genieten van een shot endorfine wanneer een random number generator een gunstig getal uitspuugt. Anderen besteden hun tijd liever aan iets wat je kan halen met ouderwetse skills, of waar je gewoon van kan genieten zonder terug te vallen op elementen die karakteristieken van een gokverslaving uitbuiten. ;)

Soms leunt het tegen het masochisme aan, en krijg je met een opmerking zoals die ik maak een lading fanboys over je heen die hun grindfest gaan verdedigen omdat ze zich aangesproken voelen. Ieder zijn ding, maar dit is niet mijn ding. :P

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 03:59]

Thanx voor die uitgebreide uitleg
Ook aan Vayra ! _/-\o_
Anoniem: 238040 @The Zep Man7 mei 2019 09:28
Ik denk dat niemand grinden echt leuk vindt. Het is de laatste jaren ook steeds erger geworden. In MK11 en veel andere games is het hele "grindy" aspect erop ingericht om spelers te verleiden de te unlocken items te kopen mbv microtransaction. Iets dat in veel reviews van zogenaamde "critics" maar bar weinig aandacht krijgt.
De wetenschap dat je voor elke stukje mechanics en gameplay een X tijd moet spelen om het uberhaupt te kunnen gebruiken. De mate waarin (hoe groot is het cijfer X) en of het spel nog leuk is zonder al die mechanics en gameplay zijn van cruciale invloed.

Deze game slaat de plank mis wat dat betreft, als je het zo leest. Verder zie je vaak een lelijke combinatie van grind + microtransacties om die grind wat minder lang te maken: als je dat ziet, vind ik persoonlijk dat je een game met een grote boog mag ontwijken. Totaal onverantwoord, je bent dan al gauw die ezel die eindeloos achter de maiskolf aan zit. En je gaat 'm nooit helemaal te pakken krijgen. Het heeft met gaming ook niets meer te maken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 03:59]

Bij deze game gaat het echt om de tijdsinvestering. Je kan niet sneller progressen met mtx.
Bedankt voor de aanvulling en mooi om te lezen :)

@Discodave1990 idem

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 03:59]

Je hebt gelijk dat het niet hoort en dat het anders zou moeten, maar dat maakt de basisgame niet minder goed. Het vechtsysteem is ontzettend lekker uitgewerkt, het ziet er prachtig uit en het is een game die ik met veel plezier speel, zij het Story Mode of Local Multiplayer met vrienden op de bank en een bak chips erbij. Het is een minpunt, maar geen game breaker voor de 'gemiddelde gamer'.
Is Mortal Kombat nog echt de Mortal Kombat zoals vroeger? Want vroeger speelde ik het voor de fighting, en de gore met maten en familieleden. Nu lijkt het een totaal andere game te zijn dan ik gewend ben.

Nouw goed ik heb MK1-4 echt kapot gespeeld, daarna werd het steeds meer en meer minder.
Nee, het ziet er een stuk beter uit ;-)

Verder kom je qua vechten en gore zeker aan je trekken want beide ingrediënten zijn overvloedig aanwezig. Ik ben zelf net klaar met het verhaal en het spelen van enkele torens. Het was een leuke game maar ik voel het nu al repetitief worden. Ik heb niet de tijd of de ambitie om echt goed te worden en online een extra uitdaging te zoeken. Ik heb met alle karakters meerdere rondes gespeeld en alle fatalities wel de revue zien passeren. Het volstaat ;-)
Om vroegah maar even aan te halen, toen ik Mortal Kombat 1 speelde en 2 en 3 met vrienden op de bank was het zo makkelijk niet om fatalaties uit te voeren want die moest je ontdekken. Vrienden die zeiden wat de neuk doe jij nou; jaa fatalaty
4 is een van de slechtste games uit de serie en was totaal niet vergelijkbaar met de eerste drie aangezien ze daar voor een zeer matige vorm van 3D gingen en de gameplay ook zwak uitgedacht was (en het verhaal is eveneens het slechtste van alle games). Maar MK is sinds die tijd een heel andere game geworden. Het linken van bewegingen is veel belangrijker geworden en er is beter nagedacht over hoe combinaties kunnen werken. Het is daarmee dus een soort tussenvorm tussen de oude 2D MK en iets als Dead or Alive. Ik noem bewust Tekken niet, omdat dat meer een skill game is en minder goed casual te spelen is dan een MK.
Mk8 pakte het weer op vind ik. Met originele karakters. Jammer dat ze daar niet op hebben gebouwd
Dat is persoonlijk ook mijn favoriete en meest innovatieve deel, ook de storyline erin(je was echt wel ff bezig)...

Ook dat enorme rooster van alle klassieke, nieuwe en je eigen custom karakters maakte het helemaal compleet.. Daarop verder bouwen was wel een wereldtaak geweest, zat je nu met zeker 120 spelers met ieder minstens 2 fighting modes, evenveel stages, en wapens te kijken.. Zou de game nog meer ontwikkeltijd nodig hebben, en in alle gevallen minder ontwikkeling. Maar goed ik speel toch alleen maar de story modes en vecht bijna altijd met Johnny Cage in elke versie waar ik hem kan spelen.
Johnny cage was ook een van mijn favourite en smoke
Een ander punt is dat mk11 gezwicht is voor censuur van feministen. De dames in het spel zijn niet sexy meer. Ze zijn elk van top tot teen gekleed. Alles is bedekt. Dit terwijl de meeste heren in hun blote bast vechten.

De vrouwen in Mk2 tm mk9 waren super sexy. Zelfs in de unlockable concept art van mk11 zijn ze sexy. Netherrealms heeft echter toegegeven dat ze expres de vrouwen hebben versoberd. Hypocriet gezien de mannen maar ook vanwege het geweld. Tortureporn is blijkbaar prima, maar een beetje bloot mag niet meer.

Voor mij een negatief punt. Dames op youtube klagen ook. De twitter gekkies zullen wel blij zijn, maar die kopen dit spel niet.
Hoezo gezwicht voor censuur? Waarom kan dit niet een weloverwogen keuze van de makers zelf zijn?

Voor mij is schaars gekleed niet hetzelfde als sexy. Hetzelfde geldt voor mij voor vrouwelijke personages met overdreven proporties (lees: enorme tieten). Waarom zou je als ontwikkelaar niet mogelen kiezen voor wat meer realisme in je personages en waarom zou dat direct minder sexy zijn?
Waarom zou je als ontwikkelaar niet mogelen kiezen voor wat meer realisme in je personages en waarom zou dat direct minder sexy zijn?

Prima, maar... waarom wordt het wel naar hun geluisterd en personages aangepast. Terwijl andere groep zwaar worden stereotyped?

Wij willen ook personages met bierbuik + haren en/of jasje. :7
Absoluut: https://youtu.be/aSJKxBhUtOg
EarthQuake uit Samurai Showdown 2019
Ver van de enige van dit soort characters. Denk aan Rufus uit Street Fighter of Bob uit Tekken. In MKX had je nog Bo Rai Cho. Zal wel een DLC worden.
Realisme? Als je kijkt naar vrouwelijke MMA vechters zijn ze ook niet ingepakt. Er is een reden dat vechten met een ontbloot bovenlijf voordelen heeft, je kan niet uit balans raken doordat iemand je ineens aan je kleren trekt. Oh ze vechten natuurlijk ook allemaal met de airco op 100% aan in MK11, anders zou je je toch kapot zweten...
Hoewel MMA vechter Ronda Rousey zeker niet mijn type is ziet ze er een stuk beter uit dan die "gedrochten" die in de nieuwe MK11 rondlopen. Het mag van mij best ergens tussen de twee extremen inzitten; dus Dead or Alive of MK11.
Ze staan ook niet in BH te vechten. Ze hebben de vrijheid tussen een sports-BH (of hoe die dingen ook heten), tot aan iets waarbij ze bewoon van top bekleed zijn. De meesten hebben dus alleen de maagstreek en de het deel van de benen vanaf de dijen bloot.

Maar in de context van MK is het sowieso een wat vreemde opmerking die je maakt. Het is immers niet zo alsof de mannen wel uitgedost zijn op een manier die je in de kooi of ring terug ziet. Het zijn gewoon uiterlijkheden die voort komen uit het achtergrondverhaal en dan is de huidige aanpak inderdaad meer realistisch.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 23 juli 2024 03:59]

Waarom wordt hier eigenlijk vergeleken met wat realistisch is? Is De rest van MK wél realistisch? Het is een game, en in een game mag of moet er zelfs overdreven worden. Ook in klederdracht en proporties van vrouwelijke vormen.
Die vrouwelijke vormen worden dan ook duidelijk overdreven. Maar er zit ook een verhaal aan vast, en dan is het logisch om voor bepaalde weergaven te gaan volgens het creatieve team. De game heeft de goedkope wijzen van het weergeven van bepaalde characters gewoon niet meer nodig kennelijk, naar de mening van de creators.
Hoezo gezwicht voor censuur? Waarom kan dit niet een weloverwogen keuze van de makers zelf zijn?
Zolang je het zelf maar gelooft... :X
https://www.psx-sense.nl/...uele-inhoud-in-ps4-games/
Omdat dat iets is in de mortal kombat universe...

Het is wachten op de volgende films en tv series! YES! _/-\o_
Wat een enorm trieste visie zeg, en wordt ook vrij ziek van de echo chamber dat nu oa op Youtube leeft waar het enorm opgeblazen wordt door boze gamer influencers terwijl het compleet niets uit maakt voor het gros. Is een game goed, dan wordt het gekocht, is een game niet goed, wordt deze niet gekocht.

Uiteindelijk kom je enorm knullig over met "boehoe ze zijn niet sexy meer", waarom speel je het spel? Om de toffe gameplay, koele setting, character story lines? Of puur om je nachtelijke fantasieen op de botvieren (is pornhub niet genoeg)? Ze hebben gezegd dat ze de game toegankelijk willen maken voor een bredere doelgroep en minder belachelijk willen laten ogen. Een outfit die net aan de de boobs en schaamstreek bedekt is inderdaad niet erg realistisch als combat outfit of wel? Alleen wordt dat nu opeens geinterpreteerd alsof het weer voor de "feministen" is. De ophef leeft in een enorm kleine boze groep van gamer conservatievelingen. Gebasseerd op presumptions in plaats van feiten want nergens is er ook maar een signaal dat deze keuzes zijn gemaakt gebasseerd op kritiek van feministen.

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 23 juli 2024 03:59]

Die signalen zijn er wel en je moet redelijk blind zijn om niet te zien dat dit overal in de samenleving gebeurt.

De vraag is hoe je erop reageert. Maar het valt niet te ontkennen dat er een paar bewegingen zijn die elkaar behoorlijk tegenstaan. Verder heb je volledig gelijk; het gros heeft helemaal geen eigen mening, ze voelen 'iets' dat ze geen naam kunnen geven en deze twee polariserende kampen zijn makkelijk en leuk om je bij aan te sluiten. Heb je iets om je druk over te maken en tegen te zijn. Dat is hip. Bedrijven doen gewoon wat ze denken dat het meeste sales oplevert. Die zijn er zelden om een statement te maken. De vraag is of ze elk sentiment wel goed aanvoelen.

Het is hetzelfde als de wekelijkse *insert willekeurig onderwerp*-gate waarin we ons allemaal heel druk gaan maken om niets. #firstworldproblems heet dat. Daar mag je social media voor bedanken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 03:59]

De signalen zijn interpreteerbaar op vele manieren en sommigen zien wat zij willen zien. Ik vind het een groter probleem dat bijvoorbeeld social media dat mensen met een bepaalde mening bij elkaar blijven en aan elkaar gekoppeld worden wat een echt hij vs zij scenario creeerd. Youtubers profiteren hier ook van want negativity genereerd clicks en dus inkomsten. Daarom zit de gaming scene vol met kanalen zoals TheQuartering, Upper Echelon Gamers etc etc die meerdere keren per dag negatieve filmpjes uitpoepen en de gebruikers voelen zich daardoor weer gehoord en zo ontstaat er een enorm negatieve cirkel. Dat druk maken over van alles gebeurt dus in alle kampen.

Is jammer dat gezond verstand dus niet prevaleerd.
Je hebt helemaal gelijk. Ik zie dat meer als 'ons' (als samenleving) volwassen worden in het gebruik van internet. We hebben het nog steeds niet helemaal lekker door. De discussie over censuur/fake news/vrijheid van meningsuiting is al best oud, maar daar gaat dit eigenlijk over. De balans in de informatie die we krijgen (en zenden) en hoe dat ons wereldbeeld stuurt.

Maar het gaat ook over volwassen worden in de simpele zaken: geen mobieltje in je klauwen tijdens het autorijden bijvoorbeeld. Snappen veel mensen ook nog niet. Ze zijn zo ondergedompeld in de nieuwe techniek dat even een stap terug doen en reflecteren niet meer lukt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 03:59]

Daarom zit de gaming scene vol met kanalen zoals TheQuartering, Upper Echelon Gamers etc etc die meerdere keren per dag negatieve filmpjes uitpoepen
Wat jij "negatieve filmpjes" noemt is feitelijk onderbouwde kritiek op steeds verdergaande politieke correctheid die zolang het nog kan op YouTube wordt gepubliceerd.

En dat "wij vs zij denken" komt voornamelijk door de identiteitspolitiek die die politieke correctheid voed. Niet door bijvoorbeeld een Jeremy Hambly (TheQuartering) die dat geheel terecht via een open debat aan de kaak stelt.

En ja, het is inderdaad jammer dat gezond verstand niet prevaleert, want identiteitspolitiek is ongezond en zal uiteindelijk leiden tot een implosie van ondermeer de gaming industrie.
Feitelijk onderbouwd? Nee niet echt, verre van. Waar beide kanalen erg veel gebruik van maken is een strategie om een opinie aannemelijk te maken door een factor dat waar is te koppelen aan een opinie.

Als voorbeeld, TheQuartering werd vooral erg groot tijdens de controversie rondom BFV, de game zou keihard klappen, gamers zouden allemaal boos zijn dat er vrouwen in de game zaten, dat het historie aan het vervormen zou zijn (De BF serie was nooit historisch correct) etc. Kwam hierna ook met bronnen van andere nieuws sites dat BFV maar iets van 60% van de verkopen zou hebben vs BF1. Daar koppelde hij bronnen aan wat ook opinie stukken waren. Uiteindelijk verkocht de game in dezelfde periode als dat BF1 op de markt was tijdens de laatste earnings call maar zo uit mijn hoofd 0.8miljoen stuk minder. Dan heeft Jeremy wel gelijk dat de game minder verkocht, maar overdrijfde hij het dat het een regelrechte verkoop ramp zou zijn. Dat was het dus niet, tevens koppelt hij de controversie van vrouwelijke soldaten er aan, wat niet aan te tonen is. Uiteindelijk kan er ook gezegd worden dat de game op het verkeerde tijd stip uit kwam, namelijk rond RDR2, er kan ook gezegd worden dat de content te karig was etc.

Conclusie, hij selecteerd een feit dat wel klopt, en pushed dan zijn visie erbij wat dan opeens aannemelijker is en binnen een bepaalde gedachtengang nu past maar uiteindelijk is het niks meer dan een opinie van hem. Hij recycled dan ook een hoop onderwerpen en blijft er maar op door gaan, allen filmpjes van net meer dan 10 minuten lang voor de maximale inkomsten op Youtube etc. Lekkere Anita Sarkeesian style voedden op negativiteit voor inkomsten.

Hoeveel privilege iemand in zijn leven heeft moet inderdaad geen scorekaart worden, maar een bewuswording van dat bepaalde groepen binnen de bevolking een streepje voor hebben is niet te ontkennen, dat er maatschappelijke zaken moeten veranderen ook niet. Het zijn typerend wel weer de mensen "on top" die het hardste schreeuwen uiteindelijk. Niet te vergeten dat TheQuartering etc erg USA minded zijn waar alles veel problematischer aan toe gaan dan hier in Nederland.
Heeft het in de schijnwerpers zetten van TheQuartering dan niets te maken met het feit dat Jeremy volgens een bepaald groepje mensen min of meer beschreven kan worden als "alt-right conservatieveling"? Want jij haalt hier een specifiek incident aan, terwijl de beste man ook heel vaak primeurs heeft of domweg gewoon goed beargumenteerd en feitelijk juiste kritiek heeft.

Of laat ik het anders zeggen: diezelfde strategie die jij noemt wordt ook gebruikt (en al veel langer, trouwens) door games journalisten die eigenlijk veel beter hadden moeten weten. Die vervolgens werken voor publicaties als Kotaku, RPS, Polygon etc. die (om maar eens wat te noemen) de nieuwe Mortal Kombat 11, om maar eens on-topic te blijven, kapot bejubelen terwijl zelfs de vrouwelijke fans in de MK gemeenschap (alhoewel die volgens bepaalde mensen wellicht ook wel als "alt-right conservatieveling" kunnen worden gelabeld) heftige kritiek hebben op de karakterontwerpen ten opzichte van eerdere delen en de grind, en het spel op dit momen onder meer op Steam een stroom aan negatieve reviews krijgt juist vanwege die redenen.
Hoeveel privilege iemand in zijn leven heeft moet inderdaad geen scorekaart worden, maar een bewuswording van dat bepaalde groepen binnen de bevolking een streepje voor hebben is niet te ontkennen,
Bepaalde groepen? Privilege en streepje voor hebben? Niet te ontkennen? Alhoewel ik feiten en argumenten heb om die discussie te voeren en die standpunten te ontkrachten ga ik dat zeker hier niet doen. Niet omdat ik dan helemaal OTR ga, maar ook omdat ik de irritaties nu al voel opborrelen.
Niet te vergeten dat TheQuartering etc erg USA minded zijn waar alles veel problematischer aan toe gaan dan hier in Nederland.
De realiteit ligt toch wat anders. Vandaag verscheen er bijvoorbeeld nog een artikel in een "kwaliteitskrant" waarin de Poezenboot, waarop katten worden opgevangen, word beschuldigd dat ze gefinancierd worden door fascisten en nationaal socialisten omdat bekend werd dat de bekende advocaat, en Tweede Kamer lid voor FVD, Theo Hiddema een zeer fanatieke donateur is.
Ik pakte 1 voorbeeld wat als het eerste in mijn op kwam maar zijn er nog vele meer, maar op een heel boek te typen hier zie ik ook niet zo zitten :D.

Is ook maar 1 van de vele kanalen, misschien wel recentelijk en vrij prominent aanwezig is. ZIjn veel meer voorbeelden. Kotaku etc is idd de andere kant van het spectrum en ben ik het ook niet mee eens. Beide kampen lichten hele specifieke elementen altijd erg sterk uit in controversies om hun case te maken. Uiteindelijk ligt de waarheid in het midden en bemoeien 90% van de gamers er niet eens mee en staan ze er niet bij stil want het boeit ze niet.

Ik en een hoop anderen in mijn cirkels zijn groot MK fan maar weten neit eens dat er een controversie is, vinden het dan wel weer vervelend dat je fatalities alleen in de krypt etc kan unlocken. Kritiek wat wel hard te maken is. Het is jammer dat games niet meer op hun merits en tekortkomingen puur beoordeeld kunnen worden voor sommigen.

Betreft de politieke discussie, dat is geheel wederzijds, zal wel weer een interpretatie en aannamens gebasseerd op incomplete cijfers zijn. Alles is voor een karretje te spannen om een punt te maken.

Over de FvD ga ik niet eens mijn woorden vuil maken, heb geen hoge pet op van die partij en zie ze liever kwijt dan rijk.
Daar gaat het helemaal niet om. De oude garde gamers willen gewoon games kunnen spelen zonder een bepaalde politiek stroming te worden opgedrongen. Ze willen zich juist kunnen ontsnappen aan de werkelijkheid waar men al vaak genoeg die bepaalde politieke stroming wordt opgedrongen. Ze zullen hierdoor alleen maar de andere extreme kant op worden geduwd.
Games in de dagen van de eerste GTA meer dan 20 jaar geleden waren al politiek. Games als desert storm waren politiek etc.

Maar kledingkeuze etc heeft weinig met politiek te maken, wel cultuur. Nu games niet alleen meer voornamelijk door jonge en puberende jochies gespeeld worden is het logisch dat ook de cultuur in games veranderd.
Ik heb het over propaganda. Waar films en series al sinds jaar en dag een propaganda werktuig zijn. Was voor een lange tijd games de veilige haven waar je niet constant met marxistische propaganda gebombardeerd werd. En natuurlijk is dit geval maar een druppel in de emmer water. Maar de emmer staat echt op overvloeien.
Woorden als Marxistische propaganda laat al meteen je standpunt zien.
Ja, dat is ook de bedoeling in een discussie dat je jouw standpunt laat zien. Dat maakt mijn argumenten niet minder waar.
Alleen heeft bijvoorbeeld feminisme, het gelijk trekken van rechten tussen genders, bevolkings groepen niks met marxisme te maken.
Juist het gelijktrekken van bevolkingsgroepen is een van de doelen van het marxisme. Verder is erop uit om het kerngezin te vernietigen, omdat het volgens het marxisme een van hoekstenen is van het kapitalisme. Wat is een betere manier om dan hiervoor feminisme te misbruiken. De Russische revolutie begon bijvoorbeeld ook op internationale vrouwendag. Verder is ook door een ex-kgb'er toegegeven dat bewegingen zoals feminisme wapen zijn gebruikt.
Zeuren dat vrouwen in hun bikini in een game staan vind ik pas een trieste visie.
Dat vrouwen voor sommige mannen niet meer zijn als een lopend lustobject is ook een trieste visie.
Dat is een hele andere discussie en heeft hier niets mee te maken. Het gaat om hoe dames gekleed zijn in games, niet over hoe mannen vrouwen zien.

[Reactie gewijzigd door thePiett op 22 juli 2024 20:01]

Dat heeft alles met elkaar te maken....
Waarom triest? Mag je een vrouw niet meer sexy vinden?
Zolang mannen met hun tengels van vrouwen afblijven is er geen probleem.
Niemand zegt dit. Maar als je dochter een game speelt en zich logischerwijs meer identificeert met een vrouwelijke character, is het dan niet beter dat het een character is wiens belangrijkste vormgeving verder gaat dan haar cupgrootte en de mate waarin ze deze maat laat zien?
Tieners die redelijk goed kunnen relativeren soit, maar jonge dames en heren die qua leeftijd dat nog niet kunnen horen wat mij betreft zowiezo geen spellen te spelen waarin (potentieel) schaarsgeklede karakters rondwandelen, het bloed met liters over het scherm spuit en je een hoofd inclusief wervelkolom van een romp kan scheiden

Die vermaken zich maar lekker niet met iets als MK maar lekker buiten of qua spelletje in iets wat een paar standjes minder gewelddadig is zoals Mario. En dat trekt gelijk een streep door het argument om "jonge mensen die realiteit en fantasie niet uit elkaar kunnen houden een ontwerp voor vrouwelijke rondingen te geven wat dichter ligt bij de realiteit"

Maar misschien ben ik wat die opinie betreft wel wat conservatief. Dat kan natuurlijk ook.
Het gaat niet om fantasie en werkelijkheid uit elkaar houden, maar het op een serieuzere manier weergeve van vrouwen in populaire media in algemeenheid. Ook iets als Baywatch is bijv. uit de tijd. Zie ook een game als Tombraider. Waar het in Legends nog een halve pornoster leek zijn ze later steeds meer naar een normale weergave gegaan.
Tuurlijk wel, maar naast fysiek vrouwen lastig vallen kan verbaal ook nogal irritant zijn. Het is ook de mentaliteit die bepaalde mensen hanteren met een gevoel van superioriteit. Maar hier gaat het er gewoon om dat Netherrealm games/WB games een bredere groep willen aanspreken en dat boze internet youtubertjes meteen het weer op de stapel gooien van " feministen verpesten onze games!!!!!!!! grrrrr".
Kan wel dat ze een breder groep willen of juist dat soort kleren achter paywakk zetten.
Maar laatst tijd woord er gewoon gepusht richting feminisme.
Iemand gaf al aan dead or alive maar ook ghosybusters of denk je dat het allemaal toeval is?
Dead or alive komt vanuit Japan en laat Japan nou een van de meest vrouw onvriendelijke en sexistische landen zijn in de rijke wereld.....

Slecht voorbeeld ;) Mijn verloofde is Japans en de hoeveelheid extra werk dat zij moet verzetten om hetzelfde te verdienen en dezelfde respect te krijgen is enorm. Dus wat meer balans in de wereld is zeker niet verkeerd. Mensen missen een beetje inlevings vermogen.

Daarnaast nogmaals het zijn aannamens die je maakt. Ghostbusters was gewoon een poging om iets anders te doen omdat de originele 4 sowieso onvervangbaar zijn. Niks mis met een gezonde feministische visie, maar net zoals dat je alt-right conservatievelingen hebt, heb je ook onzin feministen die er gewoon aan verdienen zoals Anita Sarkeesian. Beide zijn even verkeerd naar mijn mening.
Nee en dit krijg je dus als je vrouwen laat rijzen, zoals geschreven in de heilige geschriften. De vrouw is onderwerpend aan de man en kan dus alleen voor de mannen en de kinderen zorgen en mag NIET RIJZEN!

Ik zie de homo's al lachen en de transgenders, ook voor jullie! MAG NIET!

Hou je maar eraan, want je zit immers in de eeuwige duisternis!
Sorry maar is het sarcastisch bedoelt of ben je serieus ?
Man en Vrouw zijn geschapen om naast elkaar te lopen op dezelfde hoogte en niet de één voor of achter en hoger of lager.
Je moet heeeeel even een stapje terug. Zodra vrouwen te sexy gekleed zijn in videogames dan is dat ontzettend fout want seksisme en het is allemaal om de mannelijke gamers te pleasen. Maar zodra een kerel half naakt gaat is het ineens geen probleem meer 8)7
Iets met meten met twee maatstaven.
Koop ik een game omdat er bloedje mooie vrouwen in zitten? Nee maar is het wel een pluspunt.
Ten eerste, alleen de base outfits zijn voornamelijk iets meer battle gericht, heb je de alternatieve outfits gezien van Kitana? zijn nogsteeds leren stoeipakjes met naakse schouders, bovenbenen etc. Ze rent nogsteeds rond in een paar hoog gehakte knielaarsjes etc. Dus om nou te zeggen dat ze bij wijze van spreken van een bikini naar een burqa ofzo is gegaan is gewoon pertinent niet waar (vraag em af hoeveel van de critics daadwerkelijk de game hebben gespeeld en hoeveel zij unlocked hebben.

Dat het acceptabel is dat mannen met een ontbloot boven lichaam lopen en vrouwen niet is gewoon een maatschappelijk probleem wat een veel bredere discussie is en wat weinig met deze game te maken heeft. Een paar dudes op het strand in hun shorts is okay, maar een vrouw kan niet hetzelfde doen zonder haar borsten te bedekken anders wordt haar foto verwijderd. Is het krom? Zeker weten, maar daar kan de studio achter MK11 weinig aan doen.
Cultuur verandert. In de 70s deed men vrij normaal over pedofilie. In de 80s lagen veel meiden ook gewoon in de zwembaden hier in 020 topless te zonnen. Op pedofilie zijn we inmiddels teruggekomen. En qua zonnen gaan we als het om vrouwen gaat weer richting wat kuiser omdat de mening over al dat vele bloot in de openbare ruimte aan het veranderen is. Zie ook bv protesten tegen lingerie reclame op billboards en bushokjes.
Ik heb het idee dat veel bedrijven op deze nieuwe "kuisheids" ideeen inspelen. Als we het over de game industrie hebben kan ik me ook voorstellen dat men verwacht nieuwe doelgroepen aan te kunnen spreken als je vrouwen wat minder bloot afbeeld.
Kan me echter ook weer voorstellen dat als je al jarenlang een bepaalde vormgeving/ esthetica van een game gewend bent dat je daar niet zo blij mee bent. Mensen wennen namelijk ook aan looks van characters en een game gaat voor veel mensen niet alleen om gameplay, settings of story lines maar ook hoe hun characters gekleed gaan. Vind je eerdere reactie hierover dan ook een iets te simpele manier van kritiek. Smaken verschillen nu eenmaal.

Mbt minder blote vrouwen in MK 11 snap ik dus zowel de makers als de gamers die het allemaal bekritiseren. Alleen dan niet vanuit het perspectief van de culture wars, maar eerder vanuit een bedrijf dat denkt met z'n tijd mee te gaan en wellicht mogelijkheden ziet om de userbase te vergroten door andere/ extra doelgroepen aan te spreken. Net als ik de kritiek een gedeelte van de fanbase snap omdat ze zien dat vrouwelijke characters er anders uit gaan zien waardoor ze het gevoel hebben dat hun geliefde spel langzamerhand qua vorm bedreigd wordt. Dat gevoel valt zeker niet te onderschatten vooral als je weet hoelang sommige mensen MK al spelen (meer dan 25 jaar).
Cultuur verandert
Dat is wel erg simpel. Cultuur veranderd niet op natuurlijke wijze. Als cultuur veranderd, veranderd het geforceerd.

Psychologisch gezien zijn mensen namelijk een heleboel, maar een van de dingen die kenmerkend is voor iedereen (ook al probeert men het te ontkennen) is dat we gewoontedieren zijn. We zijn letterlijk allergisch voor verandering. Dit is een van de redenen waarom er een hele industrie is ontstaan rond het begeleiden van bedrijven in het veranderen c.q. optimaliseren van processen. Op natuurlijke wijze gebeurt dat feitelijk amper of suboptimaal (bijvoorbeeld als iemand of paar iemanden uit zichzelf een "handigheidje" vind). Er is zelfs een term voor de emotionele pijn die een culturele (want dat is het altijd, feitelijk): culture shock. Oftewel de schok om geconfronteert te worden met een (heftige) verandering.

Daar komt ook een bekend motto uit voort: never change a winning formula. Dat klinkt helemaal niet vreemd, maar heeft hier dan ook mee te maken: zodra je iets wat goed gaat veranderd, om wat voor reden dan ook, dan levert dat een gigantische schok op en effecten waar je nooit eerder bij stil hebt gestaan. Bovendien kan het ook nog eens iets opleveren wat minder goed is dan voorheen (want iets wat een hoop mensen wellicht ook proberen te ontkennen: niet elke verandering, zelfs als die in theorie goed lijkt, is ook daadwerkelijk goed).

Dat brengt mij tot de reactie in de MK gemeenschap. Zij voelen dus die schok. Dit zijn de fans die al jarenlang de games kopen, geen enkele zeggenschap over hadden, en nu keihard geconfronteerd worden met wijzigingen waarbij zonder feitelijke onderbouwing wordt beweerd dat dit goed zal zijn voor het spel en de community, en dat het onder andere een groei van de community veroorzaakt. Wat de fans echter heel goed snappen (en de ontwikkelaar blijkbaar niet (meer)) is dat MK eigenlijk een niche product is waar het jaren heeft geduurd om een fanbase (en dus verkoopkanaal) op te bouwen waarbij de studio zelfs met een nog wat groter ontwikkelbudget financieel het hoofd boven water kan houden. Die fanbase voelt zich nu verraden en het is nog maar de vraag of Mortal Kombat meer units dan normaal verkoopt, immers blijft het een niche product.

Echter is een ander mooie zin die aangeeft wat er gebeurt als mensen een verandering niet accepteren:
Slowly at first, then all at once
In eerste instantie zal het erop lijken dat de veranderingen worden geaccepteerd. Wellicht zullen er een paar mensen zijn die lopen te mokken maar die worden niet al te serieus genomen. En al naargelang de tijd verloopt raakt het in een stroomversnelling en lopen meer en meer mensen weg. Tot het uiteindelijk heel erg snel gaat en van het mooie wat je had vrijwel niets meer over is.

Het zal dus zomaar kunnen zijn dat de gemaakte wijzigingen MK de nek om zou kunnen draaien. Overigens is bovenstaande ook toe te passen op andere actuele onderwerpen, misschien iets om nog eens over na te denken.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 23 juli 2024 03:59]

Dus cultuur verandert wel degelijk.
Maar niet spontaan, wat ik ook wilde aangeven. Ik heb daarop een kleine aanpassing gemaakt.

Bovendien veranderd dat niets aan de feitelijke onderbouwing van de rest.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 23 juli 2024 03:59]

Ik denk dat dat je de plank mis slaat. Er zijn genoeg voorbeelden van gigantische cultuur wijzigingen die niet suboptimaal zijn.

Uitvinding van de stoommachine, het schrift, drukpers, internet, computers, luchtvaart, tv, automobiel, fietsen, social media, navigatie,

De ontdekking van bacteria, Amerika, specerijen, olie, staal, alcohol, drugs, global warming, sushi, pizza, darwinisme.

De creatie van sitcoms, comics, game of thrones, star wars, en ander creative en kunst uitlatingen.

En dit zijn maar een paar voorbeelden die mij te binnen schieten die cultuur in grote mate beïnvloeden.

En ja, een aantal zijn geforceerd, gelukkig. Dingen zoals vrijheid van meningsuiting, rechten van de mens, gelijkheid voor vrouwen, afschaffing van slavernij.

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 23 juli 2024 03:59]

Dat zeg ik helemaal niet? Ik zeg dat cultuurwijzigingen altijd geforceerd worden en acceptabel wordt bevonden of niet. En wat dan de gevolgen zijn als dat niet gebeurt.

Dat dit, on topic, negatieve gevolgen gaat hebben voor MK.

En dat we bovendien, off topic, in een tijd leven waar we binnenkort nog eens mee gaan maken wat er gebeurt als wijzigingen op een wat hoger niveau dan het ontwerp van een spelletje niet worden geaccepteerd.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 23 juli 2024 03:59]

Onzin, want de voorbeelden die ik geef zijn grotendeels dus niet geforceerd.
Anoniem: 457607 @Sn0wblind4 mei 2019 10:27
Wow, naakte schouders. Dat gaat wel heel erg ver in 2019. Wat zijn we achteruit gehold in Nederland.
Haal mijn post even lekker uit de context, gaat er om dat de outfits die te unlocked zijnd ezelfde stijl hebben als de voorgaande games.

Het grootste verschil tussen deze MK en de oudere delen is dat bijvoorbeeld Kitana niet nog 4x ofzo is gekopieerd als Mileena, Jade, Skarlet etc waardoor je meerdere characters had met dezelfde stijl waardoor de overhand van "sexy" gekleedde characters veel groter was. Sonia Blade was bijvoorbeeld altijd te zien in een soort van sportkleding en is nogsteeds het geval en daar is Cassie Cage als kopie van bijgekomen.
Anoniem: 457607 @Sn0wblind4 mei 2019 12:46
Inderdaad een enorm probleem opgelost, kunnen we zorgeloos iemands ruggegraat er uit trekken met een gevoel van inclusiviteit.
Misschien dat je even kan ophouden met gaslighting en net doen alsof iedereen je woorden verkeerd begrijpt -- dit is in dit topic niet de eerste keer.

Iedereen die kritiek op jouw reacties heeft, begrijpt heel goed wat je zegt en het wordt gewoon niet geaccepteerd.
Denk dat je de betekennis van gaslighting eens grondig moet nalezen. En jij accepteerd het niet, spreek niet voor iedereen.

Ik wacht overigens nog op een bron dat netherrealm studios anita sarkeesian steund.
Wat trekken jij en @Korkss de boel uit context en proportie zeg... |:(
Waarom doen we inderdaad moeite om characters er zo uit te laten zien. Wat ons betreft mogen ze er allemaal uitzien als die generieke Fighting Wire Frames van Super Smash Brothers Melee, of niet? Realisme is toch niet nodig, het zijn maar pixels.
/sarcasme

Volgens mij is het wel sinds ze een bepaalde designer hebben aangenomen die zich meer hierop zou richten. Dus er is een beste kans dat dit wel het geval is.
Ze hoeven er wat mij betreft echt niet allemaal als supermodellen uit te zien; maar een aantal mogen toch wel plesant aan de ogen zijn (man of vrouw, alleen zijn in dit geval de vrouwen nou niet echt...).
Waarom een non discussie dan? Eerst supersexy en tegenwoordig trekken ze bijna een bourka aan..
Als hij het spel speelt voor de game play graphics en sexy dames waarom mag dat niet nu meer?
"Vroeger mocht ik slaven hebben, waarom mag dat nu niet meer?" een extremer voorbeeld maar de beargumentatie die je gebruikt slaat natuurlijk nergens op. Naast niemand zegt niet dat het niet mag, ze kiezen ervoor het niet te doen.

Daarnaast overdrijf je dan ook.Kitana is iets minder schaars gekleed zonder overdreven grote boobs, maar een burqa/boerka? Bij verre niet.

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 23 juli 2024 03:59]

"Vroeger mocht ik slaven hebben, waarom mag dat nu niet meer?" een extremer voorbeeld maar de beargumentatie die je gebruikt slaat natuurlijk nergens op.naast niemand zegt niet dat het niet mag, ze kiezen ervoor het niet te doen.

Daarnaast overdrijf je dan ook.Kitana is iets minder schaars gekleed zonder overdreven grote boobs, maar een burqa/boerka? Bij verre niet.
Hij overdrijft helemaal niet, en jou voorbeeld klopt al helemaal niet, het gaan vergelijken met slavernij, wil je zeggen dat vrouwen ook niet meer in lingerie mogen lopen op de strand of zomers door de stad met korte kleding als het erg heet is?!

Heb je wel is vrouwen vechtsport gezien, zo als vrouwen kooi gevechten, of de vrouwen MMA kampioen schapen, en mannen mag je wel bijna helemaal naakt zien vechten, het slaat nergens om.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 03:59]

De vergelijking klopt wel, nietvqua gewicht maar toen kwamen mensen met dezelfde bullshit redenen, want het was gewoon, traditie etc.

En dat is het probleem vrouwen kunnen niet als een man topless in de zomer rondlopen,want een met een mannen borstkas is weinig mis en vrouwen borsten naakt is opeens aanstootgevend naast er mannen zijn die dan ook denken dat ze er aan mogen zitten omdat zij het uit "lokt". Mijn punt er zijn een hoop scheve maatstaven. Waarom moet een game daar in mee gaan waarbij vrouwen als een puur lust object worden neergezet? De heren in MK11 zien er in het algemeen ook niet uit alsof ze in de UFC vechten met hun kleding. Of loopt diaz nu wel rond in een ninja outfit of oosterse fantasie outfit met een hoed tegennde zon?

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 23 juli 2024 03:59]

De vergelijking klopt wel, nietvqua gewicht maar toen kwamen mensen met dezelfde bullshit redenen, want het was gewoon, traditie etc.

En datbisbhet probleem vrouwen kunnen niet als een man topless innde zomer rondlopen,want een met een mannen borstkas is weinig mis en vrouwen borsten naakt is opeens aanstootgevend naast er mannen zijn die dan ook denken dat ze er aan mogen zitten omdat zij het uit "lokt". Mijn punt er zijn een hoop scheve maatstaven. Waarom moet een game daar in mee gaan waarbij vrouwen als een puur lust object worden neergezet? De heren in MK11 zien er in het algemeen ook niet uit alsof ze in de UFC vechten met hun kleding. Of loopt diaz nu wel rond in een ninja outfit of oosterse fabtasie outfit met een hoed tegennde zon?
Wat klets je nou, heb het helemaal niet over gehad met blote borsten, zonder BH.

Wow wat klets je nou?!

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 03:59]

Zitten wat typos in (typte he top een mobiletje, schijthekel aan om hel everhalen daar te typen).

Ik heb het er alleen voer dat er dubbele maatstaven zijn die je zelf al aankaart en veel rbeder izjn dan dat.

Dat klets ik, moeilijk he?
Zitten wat typos in (typte he top een mobiletje, schijthekel aan om hel everhalen daar te typen).

Ik heb het er alleen voer dat er dubbele maatstaven zijn die je zelf al aankaart en veel rbeder izjn dan dat.

Dat klets ik, moeilijk he?
Wat? erg veel fouten moeilijk lezen daardoor.

Bedoel je dat het klopt, dat mannen wel sex objecten mogen zijn en de vrouwen niet in MK11, en daar al helemaal niks van klopt?

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 03:59]

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat de dubbele standaard zeer diep verheven zit in de maatschappij en dat het de lustobject factor in stand houdt voor vrouwen als acceptabel in het mannelijke kamp. Maar is sowieos een erg complex onderwerp om uit te gaan leggen in een post reactie.
Precies dus maakt het niet uit dat ze schaars gekleed zijn toch?
Evenveel als dat ze het wel hebben dus blijkbaar. Snap dus totaal de ophef niet :?
Alle games en andere bedrijven die zwichten voor al die gekkies, hoeven op mij als consument niet meer te rekenen. Al dat onverdraagzame naar elkaar en iedereen is continu over van alles gekwetst. Ik mag hopen dat al die bedrijven die hierin mee gaan dit flink in hun portemonnee gaan voelen.
Anoniem: 306567 @lordawesome4 mei 2019 09:49
Bij dead or alive 6 precies hetzelfde, hebben de makers ook toegegeven. Sony heeft nu ook zelf regels opgesteld rondom games: https://www.psx-sense.nl/...uele-inhoud-in-ps4-games/
tot en met MKX

En laat het maar gerust aan feministen over om al het vrouwelijke uit een spel te slopen :/ Dat niet heel de roster sexy vrouwen moet zijn, daar kan ik inkomen (pas dan Sindel en Sheeva aan of zo) idem met de mannen.
Dames op youtube klagen ook
Enige link naar?

Meer on topic:
Mortal Kombat lijkt sinds 9 inderdaad wel wat op een grind, ik denk dat ik ook bij deze editie wel wacht tot er een all-inclusive versie op de markt komt tegen een goedkopere prijs.

[Reactie gewijzigd door pieterdebie op 23 juli 2024 03:59]

Precies, vrouwen zijn zo goed als allemaal bedekt nu, en zelf zo erg of ze een Hijab/Niqāb dragen, omdat zogenaamd vrouwen in het echt ook niet in lingerie/ korte kleding vechten, vonden een paar makers van Mortal kombat, wat totaal onzin is, hebben ze zeker nog nooit vrouwen vechtsport gezien, zo als vrouwen kooi gevechten, of de vrouwen MMA kampioen schapen, en mannen mag je wel bijna helemaal naakt zien, en vechten, het slaat nergens om.

Ja dat je vrouwen hun buik en rug en benen en schouders en armen zie mag niet meer, maar je mag ze wel op de ergste manier maar bedenkelijk vermoorden, vreselijk dat ze zijn gezwicht voor SJW en feministen, wanneer die geen eens die spellen spelen.

En Mortal Kombat fans zijn er ook niet blij mee.

https://www.oneangrygamer...ully-de-sexualized/81034/

En Jax zijn einde, die erg SJW Woke is, waar ook de Mortalkombat fans helemaal niet blij mee waren.

https://www.oneangrygamer...s-according-to-dev/82774/
Ik zie het censuur van feministen niet. Naar mijn idee is er eigenlijk niks veranderd aan de pakjes van de vrouwen (zeker niet meer bedekt of iets dergelijks). Van origine was juist Mortal Kombat altijd veel meer bedekt en ook realistischer met properties van bepaalde rondingen, omdat MK gebaseerd is op echte foto’s in plaats van getekende (anime) sprites.

Als voorbeeld Kitana:

Kitana in MK2
https://i.ytimg.com/vi/1He6x-v7Kz8/maxresdefault.jpg

Kitana in MK11
https://cdn.gamerant.com/...tana-leak.jpg.optimal.jpg
Ik mis nog een pluspunt, de tutorials, dikke pluspunt. Zo uitgebreid en erg informatief.
Ik mis nog twee minpunt, vrouwen zijn zo goed als allemaal bedekt nu, en zelf zo erg of ze een Hijab/Niqāb dragen, omdat zogenaamd vrouwen in het echt ook niet in lingerie/ korte kleding vechten, vonden een paar makers van Mortal kombat, wat totaal onzin is, hebben ze zeker nog nooit vrouwen vechtsport gezien, zo als vrouwen kooi gevechten, of de vrouwen MMA kampioen schapen, en mannen mag je wel bijna helemaal naakt zien, en vechten, het slaat nergens om.

En Mortal Kombat fans zijn er ook niet blij mee.

https://www.oneangrygamer...ully-de-sexualized/81034/

En Jax zijn einde, die erg SJW Woke is, waar ook de Mortalkombat fans helemaal niet blij mee waren.

https://www.oneangrygamer...s-according-to-dev/82774/

Erg triest allemaal.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 03:59]

Die tumult over Jax' einde is dan wel weer een beetje 'over the top'.
Lees onderstaande maar eens.
https://kotaku.com/people...actually-happe-1834249359
Wat een onzin! Dat Hijab gebeuren is echt spoken zien die er totaal niet zijn. In dit geval ging het om Jade; https://i.redd.it/x64mfgu1rlg21.png

Dit character heeft echter ALTIJD al een gezicht bedekkend masker gehad, net als de mannelijke ninjas. Zie bijvoorbeeld Jade in Mortal Kombat 2: https://i.imgur.com/q15V8Kl.jpg
Jij begrijpt het blijkbaar niet he, haar haar is NIET bedekt in MK2 maar wel in MK11, en je ziet duidelijk haar blote bennen en armen, wat je bijna niet meer ziet in MK11.

MK2: https://www.youtube.com/watch?v=8bwDmXfdsSY
MK9: https://www.youtube.com/watch?v=Nawf4dnIc0E
MK11: https://www.youtube.com/watch?v=3YvkCxvm3gE

DUIDELIJK verschil, je moet is je bril afzetten, of een nieuwe bril kopen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 03:59]

In default skin variaties is het haar gewoon zichtbaar;
https://pbs.twimg.com/media/DzZZ0GgWsAAm6aa.jpg

Natuurlijk zien characters er elke game anders uit. Waar ze vroegen in Mortal Kombat veel palette swaps moesten gebruiken vanwege memory problemen, kunnen ze nu ieder character een eigen persoonlijkheid geven.

Scorpion’s outfit is ook niet een op een te vergelijken met de outfit uit MK2.

Ze proberen (sinds MK9) weer langzaam terug te gaan naar de roots van Mortal Kombat. En daar horen nu eenmaal realistischere properties en kleding bij. Dat heeft de visuele stijl van Mortal Kombat altijd uniek gemaakt.

Jade heeft (zoals ik eerder aan heb gegeven) altijd al gezichtsbedekkende kleding gehad, dat daar nu een mantel met kap aan toegevoegd is om haar uniek te maken ten opzichte van Kitana en Mileena is toch niet meer dan logisch? Om dit nu gelijk als censuur en feminisme te bestempelen is en blijft pure onzin.
Jammer dat je het stuk weg laat dat je bijna geen huid meer van haar ziet in MK11 en wel in alle andere MK spellen.

En wat heeft zo goed als geen huid laten zien en de spel Mortal Kombat met realistisch te maken?!?!

En zeker nog nooit vrouwen vechtsport gezien, zo als vrouwen kooi gevechten, of de vrouwen MMA kampioen schapen

Maar ik stop met verder praten, want het heeft toch geen zin.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 03:59]

Met realistisch doel ik meer op de proporties. In andere vechtspellen hebben vrouwen vaak ontzettend grote borsten,etc. Dat is iets wat bij Mortal Kombat vroeger niet voorkwam vanwege het feit dat ze foto’s van echte mensen gebruikten.

Een video naar lingerie fighting championship heeft weinig te maken met vechtsport en meer met entertainment voor mannen. Daarnaast lijkt het me raar om de kledingstijl van MMA aan te houden. Het moet namelijk wel bij het character passen.

Scorpion vecht ook niet in shorts (zoals bij mannelijke MMA vechters). Scorpion is een ninja, dus heeft hij een ninja pak aan. Jade is een assassin die zich voornamelijk de in de schaduws houd, een mantel met kap past daar prima bij.
Zoals eerder gememoreerd hoop ik dat MK echt naar de roots gaat met de gameplay van MK2/3/4/Gold. De tijd van dat de speer gooien van Scorpion nog 'back back lowpunch' was en zonder al die belachelijke vage combo's die na MK Gold kwamen. Die van 3/4/Gold had meer feeling vond ik. Nu ik lees dat die eruit zijn gesloopt geeft weer hoop. Boring back John Tobias en het komt nog eens goed met MK. Ik ga deze wel proberen maar ben bang dat het nog steeds teveel lijkt op de vorige paar, maar dat ga ik nu even uitzoeken :-)

[Reactie gewijzigd door Da Queen op 23 juli 2024 03:59]

MK4 was een compleet andere game. Hoezo bedoel je 'roots'? En ik denk dat het makkelijker linken van bewegingen gewoon meer spelers aansprak. De game is hierdoor veel makkelijker te spelen voor casual speler. En de meeste spelers van dit soort games, zeker mensen die MK spelen, zijn nu eenmaal dit type gamer. Het zou dus dom zijn wanneer ze terug zouden gaan naar een concept dat niet werkte. Daarnaast was het ook typisch iets van die tijd. Die oude MK-games blijven niet zo goed overeind als bijv. een SFII.
Ik weet niet precies wat er mis is gegaan in de review, maar de ellenlange combos zitten er zeker nog in. Ik ben al een tijdje dingen aan het uitproberen, momenteel haal ik max 50% met een combo:
https://youtu.be/UTWOfTWn6zg
Al had ik deze game binnen 4 dagen al uitgespeeld, heb ik deze 4 dagen wel enorm genoten van de game.
Het verhaal is inderdaad interessant en de cutscenes zijn super tof gedaan, helaas is het verhaal wel veeeeeels te kort.
Om alles te halen in de Crypt moet je inderdaad heel veel gaan grinden.
Persoonlijk heb ik hier geen zin in en is de game bij mij wel al weer de deur uit na het halen van een aantal trophies.
De fatalities zijn echt heel bruut en maakte voor mij deze game zeker wel de beste MK tot nu toe! (En ik speel het al sinds de eerste)
Ben je een fighter of MK fan haal deze dan zeker in huis, maar verwacht er niet al te lang mee bezig te zijn als je niet van grinden houdt :)
Towers zijn ook heel tof en online werkt ook gewoon prima.
Kabal was mijn favoriet sinds MK3 en ik ben blij dat hij weer terug is _/-\o_
Maar helaas zaten er wel te veel oninteressante characters in.

[Reactie gewijzigd door s0kkie op 23 juli 2024 03:59]

Absoluut waar wat betreft grinden. Voor de rest een op en top spel; hulde aan NR studios! De vorige MK's waren wat mij betreft wat minder, maar nu hebben ze toch wel een spel van formaat gemaakt. Heerlijk om te spelen.
Haha trailer may be inappropriate for some children. Whaha er worden gewoon hersenen uit iemand z'n hoofd geschoten :D

Klein understatement
Haha Voor een bepaalde stijl hebben ze besloten om bij alle woorden begginnend met een C door een K te vervangen, maar bij "Congratulations" en "Currency" weer niet https://tweakers.net/i/E7...97230.jpeg?f=imagegallery

Is er trouwens geen verschil tussen de Switch port en de rest qua gore e.d.?
"Grinden tot je erbij neervalt"... ja... dan ben ik er eigenlijk vrijwel direct klaar mee. Die microtransacties verwacht ik dan ook gelijk, zodat je het process wat kan versnellen. De graphics, verhaallijn kunnen dan nog zo goed zijn maar voor mij verziekt dat het gewoon. Jammer

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.