Mortal Kombat 11 Review

'Grindfest' hindert prima game

Samenkomende tijdlijnen

We zien in Mortal Kombat X de terugkeer van nog iets anders. Wie het verhaal speelt, komt al snel in aanraking met een aantal van de personages in hun oude vorm. Wat wil het geval: nadat Shinnok in Mortal Kombat X verloren heeft van Cassie Cage, onthoofdt de ietwat doorgeslagen Raiden de god, als voorbeeld voor anderen die 'Earth Realm' bedreigen. Dat zorgt voor een woedende reactie van Kronika, de moeder van Shinnok en Cetrion en beschermer van de diverse tijdlijnen die Mortal Kombat kent. In een poging om de orde en balans te herstellen, wil ze die tijdlijnen ongedaan maken en het universum opnieuw laten beginnen. Dat zien de diverse personages natuurlijk niet zitten, dus ontstaat er een strijd tussen Raiden en de zijnen tegen Kronika en haar aanhangers.

Dubbele personages

Die Raiden is echter niet de Raiden van het heden, maar een versie uit het verleden. Door toedoen van Kronika zijn personages uit een andere tijdlijn in het heden terechtgekomen. Dat levert interessante situaties op, want onder meer Scorpion, Johnny Cage en Kano, maar ook Lui Kang en Kung Lao bestaan ineens twee keer. Om het nog wat gecompliceerder te maken, staan de verschillende versies van dezelfde personages ook niet altijd aan dezelfde kant van deze strijd. Dat zorgt soms voor wat verwarrende situaties, maar uiteindelijk is het allemaal goed te volgen. Dat 'volgen' gebeurt voor een groot deel in soms behoorlijk lange tussenfilmpjes. De verhaalmodus speelt eigenlijk als een interactieve film, waarbij je als speler van tijd tot tijd de confrontaties tussen de diverse personages mag uitvechten.

De verhaalmodus biedt een leuke manier om op gestructureerde wijze kennis te maken met een flink aantal personages. Net als in elk vechtspel hebben al die personages een eigen stijl die je soms slecht en soms wat beter ligt. Met Sonya en Lui Kang konden we prima uit de voeten, terwijl we met enkele andere personages veel meer moeite hadden. Leidend is uiteraard hoe makkelijk je de move-set onder controle krijgt. Het wel of niet onder de knie hebben van de speciale aanvallen bepaalt of je wint of verliest. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar de 'amplified' en/of 'enhanced' aanvallen. Sommige aanvallen hebben zo'n speciale, extra krachtige versie. Die kost je een blokje op een balk die zichzelf automatisch vult terwijl je vecht, en kan per soort aanval één keer in ieder potje worden gebruikt.

Zelf moves kiezen

Welke aanvallen je kunt uitvoeren, hangt ook af van hoe je je personage in elkaar hebt gezet. Als je wat langer hebt gespeeld, heb je verschillende bewegingen tot je beschikking voor een personage. Die bewegingen samen leveren een bepaalde loadout op die je kunt selecteren als je een potje gaat spelen. Je kunt vrij kiezen voor elke samenstelling, tot je in de Tournament-modus gaat spelen. Hier is maar een beperkt aantal varianten toegestaan. Andere toeters en bellen die je in een game tegenkomt, werken daarbij niet. Dat is wat vreemd. Spelers die veel tijd besteden aan het invullen van een eigen moveset en veel tijd doorbrengen in de Towers of Time-modus, moeten volledig omschakelen als ze met Tournament-regels online gaan spelen. Voor een game die gebaat is bij competitie op hoog niveau klinkt dit als een onnodig obstakel.

Een extra nadeel komt uit die Towers of Time-modus zelf, of eigenlijk: uit de moeite die je moet doen om bepaalde objecten vrij te spelen. De game zit boordevol spullen die je aan personages kan hangen, waarbij het gaat om cosmetische objecten, maar ook om dingen die je een voordeel kunnen geven. Je kunt in diverse voorwerpen namelijk augments plaatsen, die dan een bepaald voordeel opleveren. Daar zit een vrij complex systeem achter van wat je dan wil hebben. Uiteindelijk komt het erop neer dat je heel veel moet grinden om de juiste items met de juiste augments te hebben voor je personage. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de diverse uitvoeringen voor elk personage, de verschillende intro's, overwinningsscènes en ga zo maar door. Wie alles in Mortal Kombat 11 wil vrijspelen, lijkt zich voor te kunnen bereiden op een ellenlang grinden.

Shortcuts kopen?

De grote vraag is natuurlijk of er een manier is om een shortcut te gebruiken. Het voorlopige antwoord is 'nee', of eigenlijk: niet helemaal. Je kunt wel 'Easy Fatalities' kopen, wat het uitvoeren van een Fatality aan het einde van een gevecht makkelijker maakt. Voor sommige unlocks dien je een bepaald aantal Fatalities uit te voeren, dus dat is in zekere zin een hulpmiddel waarvoor je zou kunnen betalen. Een directere vorm is er niet, of nog niet. De in-game winkel biedt nu alleen nog de Easy Fatalities, maar het lijkt zeker niet uitgesloten dat er ook andere items te koop zullen zijn, die spelers sneller naar unlocks leiden. We zien de laatste tijd vaker dat ontwikkelaars even wachten met betaalde lootboxes of andere microtransacties. Het zou ons zeker niet verbazen als dat bij Mortal Kombat 11 ook gebeurt.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018