Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

NetherRealm toont bloederige gameplaybeelden Mortal Kombat 11

NetherRealm Studios heeft donderdag een trailer met de eerste gameplaybeelden van Mortal Kombat 11 getoond. De video toont dat het spel weer de nodige hoeveelheid bloed en gruwelijke scenes bevat.

In de revealtrailer van het elfde deel van Mortal Kombat zijn onder andere bekende personages als Baraka, Skarlet, Sub-Zero, Liu Kang, Kung Lao en Sonya Blade, met stem van vechtster Ronda Rousey, te zien. Daarnaast is er vers bloed in de vorm van Geras, die spijlen uit de grond lijkt te kunnen laten verschijnen en tegenstanders met een onzichtbare kracht kan tegenhouden. Het spel krijgt onder andere de optie personages aan te kunnen passen en er zijn Fatal Blow-acties, in aanvulling op de Fatalities.

Het meest opvallende aan de trailer is de gruwelijkheid van vooral de Fatalities. De serie staat hier vanaf het begin om bekend, zoals Sub-Zero's eigenschap om de ruggenwervel van zijn tegenstander handmatig te verwijderen. Mortal Kombat X uit 2015 had ook al de nodige expliciete beelden.

NetherRealm Studios kondigde Mortal Kombat 11 7 december aan. Het spel verschijnt 23 april voor Windows, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Vanaf 28 maart is er een gesloten bèta voor Xbox One- en PS4-bezitters.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

17-01-2019 • 21:17

71 Linkedin Google+

Reacties (71)

Wijzig sortering
Soldier of Fortune 1 en 2 vond ik vroeger echt heel vet, zonde dat ze deze semi-onrealistisch-overdreven gore niet meer in huidige shooters hebben. Het is toch altijd net iets meer satisfying als je iemand frag'd!
Soldier of Fortune 1 en dan het (eerste?) level waarbij je de metrostation in moet, gaaf. Wist niet wat ik moest verwachten totdat ik de eerste enemy met de shotgun raakte, damn. Werkelijk weinig games die nog zo in mijn geheugen staan.
Precies!! Heb recent nog Deel 2, Double Helix (er is ook een gold edition) geinstalleerd en het voelt nog zo nice om te spelen, zeker een aanrader! Maar dat zetten mij wel aan het denken, er zijn eigenlijk vrij weinig games die zo'n gore hebben, tenzij we deze game, MK11 erbij pakken, maar dat is geen shooter.

Ben zelf niet zo van deze fight games, maar het lijkt mij wel echt super satisfying om fights te winnen op zo'n manier haha. Dan destroy je letterlijk je tegenstander. Het heeft wel wat!
ook heerlijke multiplayer game, deel 2
Blops4 is aardig goed op weg dan
Ik word misschien een beetje oud, maar ik vind het zelfs té. :')
Het hoort erbij, maar als je een mes door iemands oogkas duwt... eerste keer denk je "whow!"

Tweede keer denk je "auw.. maar goed"

Derde keer denk je "meh" en dat hij daarna vrolijk doordanst, doet je op een gegeven moment niks meer.

Dan wordt het een "move" doe een bepaaldd hoeveelheid damage doet en niet meer. Ik weet dat het de game is maar als je iemands zwaarden door iemand heen steekt, zuur in iemands gezicht spuwt, een harpoen door iemands borst gooit en dat dat geen gameplay-of visueel effect heeft nadat de animatie voorbij is, stompt het niveau van geweld erg af voor me
Na het zien van de reveal gameplay vond ik vooral dat het spel van begin tot einde zodanig bloederig en over-the-top is, dat het effect van de fatalities compleet de mist in gaat.
"Oh, hij wordt nóg maar eens op 5 verschillende plaatsen doorboord, gaap"

De oudste MK games slaagden er in een veel beter evenwicht te vinden tussen overdreven geweldadige moves en toch geen verzadiging op te wekken na 5 minuten. Een fatality was toen nog COOOOOOL :)
De eerste mortal kombat delen hadden ook best wel wat humor waardoor het gewoon leuke games waren. In deze trailer zie ik vooral een hoop ranzigheid. Nee ik zal het spel hierdoor niet snel aanschaffen
Ik vind dat de humor juist zit in die over de top ‘gore’ momenten!
Gezellige vrijdag-avond, biertje erbij en de grootste lol wanneer één van je vrienden nauwkeurig de ruggengraat uit je character trekt en zo het potje wint :p

Die veel te ranzige ‘fatality’-momenten zijn juist de kers op de taart van een spannend potje MK :)
Juist daarom is het leuk. Het is niet echt en kan dus overdadig getoond worden. Mijn zoontje van 10 wil graag Battlefield spelen en dat mag niet van mij. Hij vindt dat raar, want hij mag met mij wel Mortal Kombat X spelen (af en toe). Ik heb hem uitgelegd dat een echte oorlog simuleren iets heel anders is dan een stukje fantasie met bloed en gekke dingen. Op zich snapt hij het en op dit moment speelt hij toch alleen maar Fortnite en FIFA.
Kinderen kunnen echt wel goed het onderscheid maken tussen een spel (spelen alsof) en echt. Mag hij dan ook geen oorlogje spelen?

Ik heb een jonge die op zijn vijfde GTA3 speelde, maar is gewoon een gezonde man geworden, waarom? Omdat de ouders duidelijk hebben uitgelegd wat wel en niet goed in de wereld is. Zolang dat duidelijk is, en dat dit een spel is zou het geen probleem moeten zijn.
Niet ieder kind is hetzelfde. Bovendien is het plezier beleven van (hard) geweld niet voor jonge kinderen. Er zijn genoeg andere spellen die geschikt zijn voor kinderen, dit is een typisch 18+ spel.
Ik speelde als kind ook 16-18+ games. Nooit geen gekke dingen gedaan. Als je een beetje gezond verstand hebt, is er niks aan de hand.
Ja als kind, wat had je toen dat zo bloederig en realistisch was?... 5 pixels bloed omdat de processor niet meer kon verwerken. Het realisme niveau is veel hoger nu, als ik dit soort geweld zie als in de trailer dan doet dat wat met me. Toen en nu is niet meer te vergelijken en vind ook niet dat MK11 gepast is voor jeugd onder de 18.

Nooit verwacht dat ik dit zou zeggen toen ik jonger was lol..
Te blokkerig en onrealistisch, het is pas echt sinds MKX dat ik het niveau realisme best hoog vind en zo te zien met MK11 hebben ze de graphics nog een standje hoger gezet.
Weet nog goed dat ik vroeger alles mocht spelen van mijn ouders, ik vond het ook nooit eng. Enge films daarentegen kon ik nooit zo goed tegen (nog steeds niet :P).
Er is een foto van mij, ongeveer 4 a 5 jaar oud, waarop ik te zien ben dat ik Doom 1 op de pc speel (1994).

Leuke was wel dat vriendjes vaak de games niet mochten spelen van hun ouders... maar wel weer naar "enge" films keken...
Ik speel sinds mijn 13de extreem actief (goed, nu niet meer, ben 39) Quake 1, Quake 3, BF1942-BF2-BF3. Buiten een flinke historische interesse in oorlogsvoering en een fascinatie voor de techniek achter moderne wapens, de strategie achter legers is daar niks aan te merken bij mij.

Ik vind paintball en lasergamen geweldig, ja. En toen ik een keer uitgenodigd werd om een potje te gaan schieten op de 'range' bij een bevriende officier in Spanje schoot ik alles met de beretta recht in de roos tot ieder zijn verbazing }> :+ .

Maar ik ben vrij pacifistisch ingesteld, zorg goed voor mensen om mij heen en vertoon absoluut geen gewelddadige trekjes. Heb ook geen fascinatie met 'echte' wapens, alleen het verhaal er achter. En zo ken ik wel meer vrienden die precies eender zijn.

Zou me er dus zeker niet zo druk om maken. Mortal Combat is heel erg gory, en naar mijn idee is gore een veel slechtere invloed op een jonge kinderziel dan tactiek/strategie van de BF series games.
Juist daarom is het leuk. Het is niet echt en kan dus overdadig getoond worden. Mijn zoontje van 10 wil graag Battlefield spelen en dat mag niet van mij. Hij vindt dat raar, want hij mag met mij wel Mortal Kombat X spelen (af en toe). Ik heb hem uitgelegd dat een echte oorlog simuleren iets heel anders is dan een stukje fantasie met bloed en gekke dingen. Op zich snapt hij het en op dit moment speelt hij toch alleen maar Fortnite en FIFA.
Dan ga ik even advocaat van de duivel spelen. Ik zou ook kunnen stellen dat het onverantwoordelijk zou zijn om je zoontje geen oorlogsspellen te laten spelen. Hij is daarmee immers minder goed voorbereid in het geval er een echte oorlog uitbreekt. ;)

Ik vind het hele arbitraire "kinderen mogen bepaalde dingen niet zien" gebeuren maar erg raar. Dit richt ik overigens niet aan vaders/moeders die dit lezen, maar eerder aan mensen die "de mening van onze maatschappij" beïnvloeden: o.a. de media en politiek. Kinderen mogen wel / niet blootgesteld worden aan naakte lichamen en / of sex afhankelijk van cultuur (of zelfs familie-specifiek). Of wel / niet aan beelden van of games over extreem geweld / oorlog. Het is allemaal arbitrair. Het doet me zelfs religieus aan: ouders liegen in feite tegen hun kinderen over de realiteiten van de wereld.

Naar mijn idee doet die preutsheid meer kwaad dan goed.
Voorbeeld 1: het VK is (zo ongeveer) het meest preutse land in West-Europa. Resultaat: hoogste hoeveelheid tienermoeders in West-Europa.
Voorbeeld 2: Japanse jongeren zijn zo ongeveer de actiefste gamers ter wereld. Japan heeft zo goed als geen moorden met voorbedachte rade.

Volgens mij is blootstelling aan geweld in games en media voor kinderen alleen schadelijk als ze geboren zijn met forse psychologische problemen. Dus ja: voor sommige kinderen met ernstige psychische aandoeningen heeft het echt wel zin om ze "te beschermen", maar voor het overgrote deel?

De rest van het idee van "beschermen van de tere zieltjes van kinderen" is volgens mij gebaseerd op niets anders dan culturele taboes (en dus niets objectiefs).

PS: over agressieve games gesproken. Ik speelde zeer fanatiek vanaf "veel te jonge" leeftijd carmageddon. Ik heb nooit, ook maar 1 seconde in m'n hoofd gehad dat het misschien ook leuk zou kunnen zijn dat in het echt een keer te doen.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 17 januari 2019 23:02]

Het blijft altijd arbitrair, als ouder zeg ik de hele tijd nee tegen dit en ja tegen dat en dat veranderd continu. Het is ook niet zo dat het bij ja en nee blijft, ik onderbouw het ook. En als de jongen straks volwassen is dan mag hij zelf keuzes maken, maar zal ik hem nog steeds adviseren en niet meer dwingen, duwen, whatever… Is mijn methode dan goed of de slecht? Ik denk er tussen in meer richting goed, maar wie zal het zeggen. De tijd zal het leren.
Ik denk dat jij je zoon het beste kent en ik denk ook dat elk persoon anders is. Goed en fout lijken mij vooral afhankelijk van de situatie en de persoon en het enige wat je kan doen is het in beste banen proberen te leiden :p

De hele discussie is zo zwart of wit terwijl jij volgens mij, als aankomende vader, idd gelijk hebt
Naar mijn idee doet die preutsheid meer kwaad dan goed.
Voorbeeld 1: het VK is (zo ongeveer) het meest preutse land in West-Europa. Resultaat: hoogste hoeveelheid tienermoeders in West-Europa.
Voorbeeld 2: Japanse jongeren zijn zo ongeveer de actiefste gamers ter wereld. Japan heeft zo goed als geen moorden met voorbedachte rade.
Sorry maar hier haal je echt correlaties met causaliteit door de war. Dit kun je zo 1 op 1 niet stellen. Japan is een hele andere cultuur, met heel veel verschillen van de westerse wereld, waardoor er ook andere redenen kunnen zijn waardoor er daar minder moorden plaats vinden (Japan kent sowieso heel weinig criminaliteit).
[...]
Sorry maar hier haal je echt correlaties met causaliteit door de war. Dit kun je zo 1 op 1 niet stellen. Japan is een hele andere cultuur, met heel veel verschillen van de westerse wereld, waardoor er ook andere redenen kunnen zijn waardoor er daar minder moorden plaats vinden (Japan kent sowieso heel weinig criminaliteit).
Het hele punt dat ik probeer te maken is dat er geen correlaties zijn tussen preutse culturen en vredige "goede" culturen. En dat er dus ook geen causaliteit bestaat tussen afgeschermd van geweld opgroeien en geweld in een maatschappij.

Een stelling die je uit de politiek vaak hoort (bijvoorbeeld in de VS) is "jonge kinderen worden gewelddadig van gewelddadige films en games". Nou. Niet dus. Als daar inderdaad een sterk causaal verband bestond tussen kinderen die gewelddadige games spelen en moorden in de echte wereld, dan was Japan niet zo vredig geweest als het nu is.

Conclusie: het geweld komt hoofdzakelijk van wat anders dan games.
Nogmaals, dat is te kort door de bocht en weer haal je een causaal verband aan dat je niet kunt bewijzen. Het kan prima zo zijn dat jongeren in de VS wel gewelddadig worden van video games en in Japan niet. Sterker nog, dat kan zelfs tussen jongere USA 1 en jongere USA 2 al verschillen. Heeft sterk te maken met omgevingsfactoren, pre-condities, cultuur, intern waardesysteem, en ga zo nog maar door. Er zijn te veel variabelen en te veel verschillen om zo’n conclusie te kunnen trekken op basis van 2 data punten. Dit zou een multi-variate vergelijking tot in het oneindige kunnen zijn en dus kun je geen causaal verband aanduiden tussen games en geweld. Er is dus geen: ‘nou niet dus’. Hoe graag we dat ook willen. Er is een waarschijnlijk of welllicht op zijn hoogst. Een ‘we denken dat ....’.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 18 januari 2019 06:11]

Nogmaals, dat is te kort door de bocht en weer haal je een causaal verband aan dat je niet kunt bewijzen. Het kan prima zo zijn dat jongeren in de VS wel gewelddadig worden van video games en in Japan niet.
Als dat zo zou zijn, dan zouden dus per definitie videogames niet de hoofdoorzaak zijn van gewelddadigheid. Dan is er dus een andere factor tussen de VS en Japan die de hoofdoorzaak is (al dan niet in combinatie met gewelddadige video games).

En dus zijn dan, nogmaals, videogames in die logica niet de hoofdoorzaak. Dan zijn er dus inderdaad zoals jij zegt meerdere variabelen van belang en kun je inderdaad geen belangrijkste causaal verband aanduiden tussen games en geweld.

Volgens mij zijn we het gewoon met elkaar eens?

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 18 januari 2019 15:10]

Niet helemaal, want het feit dat je een causaal verband niet kunt aantonen wil ook weer niet perse zeggen dat het verband niet bestaat. Ik zeg dat we het niet zeker kunnen weten, jij wil een harde conclusie trekken naar dat is onmogelijk.
Voorbeeld 2: Japanse jongeren zijn zo ongeveer de actiefste gamers ter wereld. Japan heeft zo goed als geen moorden met voorbedachte rade.
Daar (zelf)moord men spontaan?
Ja ik zit daar nu over na te denken. Bij mij was GTA bijvoorbeeld voor zijn tijd/doen vrij gewelddadig. Echter door alle technologische ontwikkelingen evolueren de graphics natuurlijk. Ik kan mij voorstellen dat dit een moeilijke keuze kan zijn voor gameontwikkelaars. Vroeger was het random wat rode pixels, tegenwoordig kan je het vrij realistisch maken.
Het was "makkelijker" geweest als graphics niet zo tof zijn, scheelt weer een (morele?) beslissing.
Tja, de eerste MK spellen op de Super Nintendo waren ook "extreem geweldadig en absoluut ongeschikt voor kinderen", waarbij geen enkel orgaan of ledemaat gespaard bleef. En in die tijd wist je niet beter - een fontein van bloed uit een paar pixels was de shit en extreem realistisch.

En zo zie ik het ook met nieuwe spellen. Grafische pracht doet er niet toe. Toen waren de fatalities etc de meeste brute dingen ooit in een spel. En, afgezien van een paar uitzonderingen en mafkezen, kwam het allemaal goed met die generatie. Kinderen die MK 11 voor het eerst zullen spelen hebben hopelijk ook zoiets van "Wow, dit is te gek". Ze kunnen het heus wel in context plaatsen.
Het eerste deel op de Super Nintendo had geen gore mode.
Daarom kwamen vriendjes altijd bij mij op de Sega Megadrive spelen.
Ook de reden waarom ik Nintendo tot op de dag van vandaag nog steeds zie als kinder-console.
Weet niet hoe oud jij bent, ikzelf 33, maar ik vind het juist wel tof haha
Ik vind het ook wat overdreven, maar ook vooral omdat het puur visueel is en geen enkele impact op de gameplay heeft. Ook nogal dom dat je de ene keer wel dingen probleemloos overleef maar de andere niet omdat het een finishing move is...

Als je het doet, doe het dan ook een beetje voor gameplay technische redenen.

Nu is het 100% shock value, en heb je het na een paar keer wel gezien.
Daar sluit ik me 100% bij aan. Vroeger zag je wat rode puntjes wat bloed voor moest stellen maar dit... En dan ook nog "you're next".. Creepy stuff. Ik zou graag Roger Murtaugh willen quote (maar ik doe het niet).
Mag nog wel erger van mij.
Doet me klein beetje denk aan bulletstorm..
Zo, dat is aardig visueel geworden. Laatste MK die ik gespeeld heb was op de Amiga :+
Is in de afgelopen delen al een norm geworden. Eigenlijk slaat het nergens op. Midden in het gevecht al visuals waarin zware lichamelijke schade gesuggereerd wordt door organen te laten zien, terwijl de vechter gewoon net zo goed doorknokt.
NetherRealm heeft deze MK met de UE4 het visueel echt zeer indrukwekkend gemaakt. Het ziet er werkelijk prachtig uit maar juist hierdoor komt de gore wel intenser over. Dit wordt zeker wel het aanschaffen waard. :)

[Reactie gewijzigd door Toshirou op 17 januari 2019 23:14]

Hahahaha "MAY contain content inappropiate for childeren".
Maar goed... "pre-order to get Shao Kahn". Hier moeten ze toch echt mee stoppen hoor.
Ik vond het een erg amusant filmpje totdat ik aan het einde zag:
'Preorder and get Shao Kahn & Beta Access'
Mensen please DO NOT PREORDER.

Ik denk echt niet dat het een slecht spel gaat zijn. Maar vooruitbetalen voor iets onbewezen moet echt toch een keer ophouden. Anders leren uitgevers toch nooit meer een spel uit te brengen dat goed is getest en af is. Ik kreeg wel weer zin om het toch op te halen want ik heb deel 3t/m10 overgeslagen. Maar wacht eerst de recensies liever af.
Mooi, kwa gameplay blijft UMK of MKT heer en meester!

[Reactie gewijzigd door Macboe op 17 januari 2019 22:21]

Geschiedenis hoopt dat baraka geen DLC wordt en de pit weer haar intrede doet!
Ronda Rousey, the baddest woman on the planet!
Die titel is al een tijdje voor Amanda Nunes.
Totdat ze vocht tegen iemand die meer kon dan alleen worstelen.

Ik snap sowieso niet waarom ze haar casten voor een dergelijke rol. Ze hebben er waarschijnlijk flink voor betaald, terwijl haar relevantie vrij laag ligt. En het is ook niet zo alsof ze een geweldige stem heeft.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 18 januari 2019 05:19]

In Amerika doet ze het erg goed in de WWE, dus denk dat haar relevantie niet heel laag ligt.
'Goed in de WWE'...

Ten eerste is de relevantie van de WWE erg laag. Ten tweede heeft dat niets met prestaties te maken maar met verhaallijnen die voor haar geschreven worden.

Denk jij dat er werkelijk mensen zijn die meer waarde hechten aan deze game omdat zij de stem doet?

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 18 januari 2019 13:47]

Ronda is een verschrikkelijke actrice. Het is niet dat ik MK speel voor de hoogstaande VA, maar ik vrees het ergste voor Sonya.

Gelukkig maak ik me over de gameplay minder zorgen, de laatste twee delen waren heerlijk en dit lijkt wederom een evolutie op die ingeslagen weg, dus dat komt wel goed.
Scheelt dat Sonja bij alle delen waar ze moest spreken elke keer opnieuw gecast is door een ander, maar goed dat valt niemand op 😉

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True