Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mortal Kombat 11-mod schrapt 30fps-limiet en voegt breedbeeldondersteuning toe

Modmaker Endri Lauson heeft een pc-mod gemaakt voor Mortal Kombat 11 waarmee de limiet van 30fps bij bepaalde delen van het spel wordt opgeheven. Die limiet gaat daar naar 60fps. Tevens introduceert de mod op onderdelen ondersteuning voor monitoren met een 21:9-verhouding.

Mortal Kombat draait op alle consoles, inclusief de Nintendo Switch, op 60fps, maar in bepaalde onderdelen van het spel is die limiet op 30 beelden per seconde gezet. Dat laatste geldt ook voor de pc-versie van het vechtspel. In de instellingen van de pc-versie van het spel is echter geen mogelijkheid deze 30fps-limiet op te heffen. Modmaker Endri Lauson zegt dat Mortal Kombat een geweldig spel is dat het verdient om op 60fps gespeeld te worden. Zijn mod maakt dat bij bepaalde onderdelen mogelijk.

De mod haalt die 30fps-limiet weg in de menu's, intro's, fatal blows, fatalities en bij The Krypt. Bij die onderdelen is nu een 60fps-limiet. The Krypt is een onderdeel waar spelers met virtueel geld zaken kunnen aanschaffen. Ook zorgt de mod ervoor dat de zwarte balken bij de menu's en The Krypt verdwijnen als een 21:9-monitor wordt gebruikt. Overigens zegt Lauson dat The Krypt zeer slecht geoptimaliseerd is en dat hier alleen een verbetering is op te merken door gebruikers met high-end pc's; zijn eigen 'beestachtige pc' kan dat onderdeel niet op 60fps draaien.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

29-04-2019 • 17:52

43 Linkedin Google+

Reacties (43)

Wijzig sortering
MK11 is een vrij beroerde console port, zoals wel vaker het geval is tegenwoordig. Ongelofelijk dat het wederom de community is die het werk van de developer maar weer oppakt. Ook loopt de PC versie steevast achter met patches. Same shit, different game :(
Die indruk had ik ook.
Maar ja, je moet weten dat tournies vrijwel altijd op console (ps4) wordt gespeeld omdat het nu eenmaal makkelijker is console gebruikers aan te spreken want die zijn denk ik in de meerderheid. Money!

Ik speel zelf heel vaak Tekken 7 op PC komend van de Xbox One en PS4 versie, beide consoles hebben zoveel input delay dat het haast onspeelbaar is voor mij.
Op PC is het veel aangenamer en ben je vrijwel zeker dat je tegenstander ook bekabeld netwerk heeft (Veel Franse tegenstanders niet :( ,waarom in godsnaam je PC op wifi voor te gamen?! ). Maar ook vaak heb ik te kampen met Macro gebruikers, iets waar console niet snel last van heeft.

[Reactie gewijzigd door bakuku op 29 april 2019 19:00]

Ik snap je punt, maar juist dit soort games zijn toch heerlijk om met vrienden op de bank te spelen? Nou heb ik nog wel Steam Link, maar dan krijg ik weer gezeik over dat mensen niet dezelfde controller hebben xD
Houd er rekening mee dat veel fransen op brakke adsl verbindingen zitten die zeker tijdens de piekuuren best wel vol kunnen lopen. Het hoeft dus geen wifi te zijn.
Wat ik niet snap is waarom dergelijke features door de community zo snel gefixed kunnen worden en dat de ontwikkelaars dit zelf waarschijnlijk ook prima zo opgelost konden hebben maar er dan toch voor kiezen om een game bv. te FPS-locken.. Het is 2019, dat dit nog steeds überhaupt gebeurd is ronduit triest.

Consoles houden al langer snellere ontwikkelingen tegen, maar dat ontwikkelaars dan met opzet de PC games onderuit trekken is walgelijk.
Breedbeeldondersteuning had het al (16:9). In plaats daarvan voegen ze ultra-breedbeeld (ultra-widescreen, bron: https://en.wikipedia.org/wiki/21:9_aspect_ratio) toe.
Ehh breedbeeldondersteuning is 16:9, bedoelen ze niet "Mortal Kombat 11-mod schrapt 30fps-limiet en voegt ultrawideondersteuning toe"?

En het is toch triest in 2019, dat er nog steeds spellen zijn die niet standaard 60fps en ultrawide ondersteuning hebben, en dat een Modmaker het wel zo maakt dat je 60fps en ultrawide ondersteuning hebt?!

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 30 april 2019 03:52]

Het is sowiezo triest dat games uberhaupt support voor xxx fps / refresh rate / resolution / nodig hebben, wat namelijk helemaal niet nodig is. Side effect van oude engines / lazy coding.

Dat hoort gewoon netjes te schalen, en een geforceerde FPS limit dat is al helemaal not-done.

Vroeger, 20 jaar geleden, zat de pace van een game idd vast aan de CPU cycles of FPS van een game, tegenwoordig hebben we daar timers en zo voor.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 30 april 2019 06:12]

Een fighter zal altijd het beste lopen op een fixed framerate, want alle moves zijn gebaseerd op die framerate. Als je een bepaalde move doet, die bijvoorbeeld unsafe on block is, dan betekent dat dat je meer frames nodig hebt om te herstellen van de move dan dat je tegenstanders frames nodig heeft om na het blocken te kunnen aanvallen. Zo hebben alle moves vaak startup frames, active frames en recovery frames.

Verschillende of varierende framerates kunnen nadelig zijn voor online play, omdat beide partijen daar last van hebben.
Deze info is wat ik zocht. Helder. Nu begrijp ik waarom er gebruik wordt gemaakt van een fixed fps maar wat ik nog niet begrijp is, als het een niet GPU veeleisende game is, waarom dan niet direct op 60fps fixed designen? Onafhankelijk van resolutie heeft iedereen een monitor van min. 60hz.
Rare keuze inderdaad. Ik heb begrepen dat de 30fps limiet alleen tijdens bepaalde moves, cutscenes en in de Krypt geldt, om de visuals te kunnen pimpem. Normale gameplay waarbij je dus controle hebt over je karakter tijdens een gevecht, wordt wel in 60fps gerendered. Dit lijkt me vooral een crappy console instelling, die gewoon meegeport is naar de pc versie.
De reden waarom ze nog steeds limieten hebben is omdat steady 30 volgens velen beter aanvoelt dan 60 met drops naar 30.

Tel daarbij op dat het gros van de mensen niets of weinig weet hierocer en je snapt dat een publisher of developer dat liever zelf in de hand houdt.
Als je een gamer bent hoor je je gewoon te verdiepen in wat fps is en 30 of 60fps of Ultrawide vooral als je er een heb en een redelijke grafische kaart heb.

En Mortal Kombat 11 vraagt heel weinig van je GPU, een Intel i5 7400 en Geforce GTX 1050Ti kan hem op 1920x1080P op max settings met gemak spellen, en zit je rond de 50fps, met een beetje tweaken in settings zit altijd op 60fps.

https://www.youtube.com/watch?v=MRsctfmGRO0

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 30 april 2019 08:28]

Na jaren geen mortal kombat meer gespeeld te hebben kwam ik deze game toevallig tegen op YouTube op een livestream. Het eerste wat ik zag was scorpion die boxes met random content aan het openen was in the crypt. Ik zag ook al een ingame currency en de mogelijkheid om daarvoor te betalen. Het ontneemt mij de lol van dit soort games. Ik hoop dat degenen die de game graag spelen veel plezier hebben van de mod. Zelf zal ik deze game overslaan.
Zou me er dan iets beter in verdiepen als ik jou was. Het is niet scorpion die in de krypt rondloopt en ingame currency kun je niet kopen met echt geld. Het hele internet is momenteel elkaar maar aan het napraten zonder te weten waar ze het over hebben.
Ik had MK11 wel voorbij zien komen, maar nog niet echt naar gekeken. Vind de 'glory kills' tijdens de gevechten erg raar. Je bent echt fucking dood als je schedel verpulverd wordt, dan sta je niet effe op om door te knokken.
Tsja, als Mario naar beneden stort, leeft ie 3 seconden later ook gewoon weer. Tis toch wat he, met die videogames? Lijkt bijna fantasie :)
Tsja, als Mario naar beneden stort, leeft ie 3 seconden later ook gewoon weer. Tis toch wat he, met die videogames? Lijkt bijna fantasie :)
Volgens mij wordt hier de behoefte aan realisme en geloofwaardigheid binnen een bepaalde context door elkaar gehaald.

Als Mario in een gat stort verlies je een leven en start je opnieuw.
Omdat het een game is, kun je opnieuw starten.
Die analogie doortrekkend naar Mortal Kombat betekent dit -> Jij bent dood -> einde match -> start opnieuw.

MK's zijn eigenlijk een beetje ontspoort omdat ze met elke editie 'meer' of 'iets anders' moet doen.
In MK 1 of 2 gebruikte je tijdens de match ook vuurballen, ijs, speren en scherpe hoedjes. Hiervan kun je je afvragen of je zoiets overleefd. Maar de fatality was wel echt een final deadblow.

Dit zijn we nu gewend, is niet zo speciaal meer. Dus wat doen we?
Sinds de laatste 3 MK's lijkt een karakter tijdens de match al 10x dood te gaan en ook zijn Fatalities al bijna een serie Fatalities geworden...
Geen oordeel verder. Maar de impact van 1 individuele fatality neemt wel af. Alleen wat ga je in MK 15 doen? Een hele combo aan fatalities?
Als je realistische spellen wilt spelen kun je het beste simulatie-games spelen of games zoals Kingdom Come: Deliverance. In een gekke bui misschien nog een Point-and-click-adventure zoals Leisure Suite Larry of The Secret of Monkey Island. Of je speelt games op hardcore-modus, waarbij je letterlijk 1 leven krijgt en bij Game Over volledig opnieuw moet beginnen. :+

[Reactie gewijzigd door D3F op 30 april 2019 10:48]

Als het alleen bij non-combat scenes is en soepel draait en uit te zetten is, wat in dit geval zo lijkt, en het dus geen oneerlijk voordeel oplevert lijkt mij het een prima mod.

Sowieso lijkt het vechtgedeelte al op 60fps te draaien, dus het lijkt me dat het gedaan is voor de soepelheid van de game, dus nogmaals, als je computer het aankan en het anders uit te zetten is, waarom niet?

[Reactie gewijzigd door zion op 29 april 2019 18:06]

60 fps is ok, maar waarom proberen ze niet meteen hoger in te zetten? 100,120,144 etc?
Locked at 60, game logic is tied to framerate
Zal in de engine wel vast gezet zijn.
Er zijn meerdere games die fps dependant zijn, zodra deze overschreden wordt treden er vaak bugs op. Fallout 4 is hier een goed voorbeeld van. Daar kon je ineens door muren heen lopen en werkt veel locks en deuren niet meer. Geen idee of MK11 hierdoor dus problemen, glitches of hacks gaat krijgen.
Bij fighters is het ook zo dat frame-data zeer belangrijk is op hoger niveau, deze data bepaald wanneer je kan punishen, ontwijken, etc...

Om dan op veel hogere rates te spelen kan het spel drastisch doen veranderen als de engine hier niet voor is geoptimaliseerd en heeft het niet direct een meerwaarde. Meeste aanvallen gaan niet direct de 20 frames overschrijden (super fancy finishers en dergelijke achterwege gelaten)

On-topic:
Zie weinig verschil eerlijk gezegd. Krushing blows en Fatalities hebben sowieso al een SlowMo effect, 60fps SlowMo, meh.

Voor de Krypt gedeelte en menus lijkt het me wel interessanter. En widescreen support evengoed.
Fortnite draait in de praktijk 15 tot 30 FPS op de switch. Dan is 60 best netjes denk ik.
Uhuh, maar MK11 is grafisch wel een enorme downgrade op de Switch...
Ja dat zou ik die arme switch niet willen doen😜
Sinds wanneer heeft sub zero een baard?
Waarom is dit een mod? Waarom kan de developer van de game dit niet fixen?

Zijn er bugreports bij hen gedaan? Zomaar een mod gaan bouwen die eigenlijk een bugfix is, vind ik griezelig. Want wat nou als de bug in de vanilla game wordt gefixt, dan maakt zo'n mod misschien meer kapot dan dat het fixt.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 30 april 2019 11:11]

24-30 fps is wel het meest realistisch omdat het echte zicht van een mens dat ook ongeveer heeft
Dat is absoluut niet waar. 24 fps is de minimale framerate waarbij een mens de perceptie heeft van vloeiende beweging. Er zijn veel factoren die meespelen, maar al zou de mens maar 24 fps kunnen zien, dan nog bereikt het licht van de tussenliggende 'frames' (IRL zijn er geen frames natuurlijk) ons oog, waardoor elke frame een gemiddelde is van al het licht dat in die tijdsperiode ons oog bereikt heeft.

Je zou theoretisch dus kunnen kiezen tussen weinig frames met veel motion blur of meer frames met minder motion blur. Maar ook dingen als hoe vaak het scherm flikkert (licht/donker afwisseling), al denk ik dat dit geen issue is met LCD schermen waarbij de backlight altijd aanstaan, maar misschien wel weer bij LED schermen.

https://www.quora.com/What-is-the-highest-frame-rate-fps-that-can-be-recognized-by-human-perception-At-what-rate-do-we-essentially-stop-noticing-the-difference
https://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm
Films zitten op 24 fps omdat het dan minder film kost om te filmen. Heeft niks te maken met realisme. 24 fps is gewoon de bottomline voordat je een dia show krijgt. En dan geeft film nogal een motion blur effect.
Dit is werkelijk de grootste bullshit die je maar kan verkondigen... "Ik weet niet of dit de bedoeling is maar 24-30 fps is wel het meest realistisch omdat het echte zicht van een mens dat ook ongeveer heeft." Waar haal je deze onzin vandaan?

https://www.quora.com/Wha...p-noticing-the-difference

https://www.reddit.com/r/...r_second_can_the_eye_see/
Excuses voor het misverstand. Bedankt @jimshatt @WiXX @prutser voor de uitleg.

Toch wel een kleine correcties op de community; sommigen zijn wel erg fel. Ik ben blij dat er mensen zijn waarmee je kan praten die je graag willen helpen om een misverstand te begrijpen. Maar sommige mensen schieten gelijk uit hun slof.
Welkom op Tweakers :+ .
Leuke site, maar de uitspraak die je op school vaak hoort ' er bestaan geen domme vragen', daar zijn ze hier allergisch voor.

Alles moet perfect , correct en onderbouwd zijn, net als de gemiddelde tweaker O-) .

Mijn mening, als een spel stabiel constant op 30fps draait, dan hoeft dat helemaal niet slecht te zijn.
Als er geen manier was omdat te meten, dan had waarschijnlijk niemand commentaar gehad.
Het probleem voor mij is dat het geen vraag was, maar dat hij het verkondigde als een feit. Omdat er een aantal campagne's zijn geweest door bedrijven door de dingen te zeggen die Infinite Spaze dacht, vind ik dat we daar best hard op mogen reageren als community.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True