Mortal Kombat 11 Review

'Grindfest' hindert prima game

Mooiste vechtgame

Het lange grinden en de wellicht nog verschijnende microtransacties lijkt een wat nare sfeer met zich mee te brengen. Op zich is die gedachte niet helemaal terecht. Als je geen boodschap hebt aan al die vrij te spelen onderdelen en niet per se competitief bent ingesteld, heb je met alle op de voorgaande pagina genoemde minpunten eigenlijk weinig te maken. Mortal Kombat 11 weet dan misschien zelfs wel een sweet spot te raken. De game speelt namelijk heerlijk weg en ziet er ook nog eens prachtig uit. Erg verrassend is dat niet. Dezelfde studio maakte immers ook al InJustice 2 en dat spel zag er prachtig uit. Mortal Kombat 11 doet er op verschillende manieren een schepje bovenop, zowel in de gevechten als in de tussenfilmpjes tijdens het verhaal.

Kitana en Sonya vroege favorieten

De grafische pracht en praal komt het beste tot uiting als de spelers ook weten wat ze doen. We gaan weer even terug naar Jeroen Nijssen en Bryan Naarden, die het ene na het andere spannende potje uitvechten terwijl ze ondertussen ervaringen met elkaar uitwisselen. Zo blijken Kitana en Sonya vroege favorieten te zijn om de 'mains' van de heren te worden, terwijl het ongenoegen wordt uitgesproken dat online een onevenredig groot deel van de spelers continu kiest voor Noob Saibot, die vooralsnog wat overpowered lijkt te zijn.

De vraag is of Mortal Kombat 11 een langer leven beschoren is dan alleen die wellicht spaarzame momenten waarop je samen met vrienden op een bank van de game kunt genieten. Voor casual spelers geldt dat je er moeiteloos een uur of tien of vijftien in kunt steken voor de game iets van zijn aantrekkingskracht en flow verliest. In die tijd speel je het verhaal helemaal door, kun je aardig op weg zijn in Towers of Time en heb je misschien al even online rondgekeken. Voor het vrijspelen van al die genoemde items moet je vooral meer tijd in de Towers of Time steken, terwijl competitieve spelers zich snel meer op het online deel zullen richten.

Fatal Blow als strategisch middel

Hoewel de twee kenners in ons gamehok nog flink moeten wennen aan de meer 'Street Fighter-achtige' stijl en bespreken dat het aanbod aan vechters best wat uitgebreider had mogen zijn, lijkt er geen twijfel over te bestaan dat Mortal Kombat 11 uiteindelijk ook een grote rol zal spelen in de competitieve sferen. Daarbij zal het inzetten van een andere nieuwe move ook nog belangrijk worden. Verdwenen zijn de X-Rays uit Mortal Kombat X, en hun plaats is ingenomen door Fatal Blows. Dit is een move die spelers kunnen inzetten als hun levensbalk in de laatste dertig procent is beland. De Fatal Blow veroorzaakt veel schade, maar er is een belangrijk detail: je kunt hem maar één keer per wedstrijd inzetten. Zet je hem in in een potje dat je uiteindelijk toch niet wint, dan heb je je Fatal Blow eigenlijk verkwanseld. Als beginner voel je in de singleplayer al vrij snel het belang van de Fatal Blow aan. Tegen andere gamers is hij nog veel belangrijker, net als het blokkeren of ontwijken van die aanval als hij tegen jou is gericht.

Switch-versie

En dan is er ook nog de Switch-versie. Die hebben we veel minder lang gespeeld, dus zullen we er geen al te uitgebreide beoordeling over geven, maar er waren toch enkele zaken die opvielen. Allereerst is het heel knap dat de game op de Switch volledig en stabiel in 60 frames per seconde draait. Natuurlijk is er sprake van een heel ander grafisch niveau, maar voor een vechtspel is het belangrijk dat alles soepel loopt, en dat is het geval. Ook opvallend, maar minder positief, is dat je online moet zijn om de hoofdmodi van de game te kunnen spelen. Dat is raar, want voor velen betekent het dat je de verhaalmodus dus niet kunt spelen terwijl je bijvoorbeeld in de trein zit. Het is voor een handheldgame niet bijzonder handig om een online eis te koppelen aan spelmodi die zich eigenlijk gewoon offline afspelen. Dat maakt de Switch-versie een stuk minder aantrekkelijk.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.