Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Anno 1800 review

Solide, maar ook wat onoverzichtelijk

Engineers en Investors

De voornaamste progressie in de game zit in het opwaarderen van je onderdanen en het vrijspelen van de bijbehorende ecosystemen. Na Farmers en Workers speel je Artisans, Engineers en Investors vrij waarbij je steeds over andere grondstoffen kunt beschikken en nieuwe gebouwen en voorwerpen kunt maken. Het leuke is dat je Farmers opwaardeert tot Workers, die je weer opwaardeert tot Artisans, en zo verder. Dat betekent echter ook dat de Farmers die je opwaardeert dus niet meer beschikbaar zijn om op het land te werken, terwijl je het voedsel dat de boerderijen produceren nog steeds hard nodig hebt. Je zult dus Farmers moeten behouden. En ook Workers blijf je nodig hebben. Het is het voornaamste mechanisme achter de groei van je nederzettingen. Je kunt nooit met minder toe, er is altijd behoefte aan meer.

Dat is niet alles, want daarmee hebben we alleen de Old World geschetst. Gedurende een match speel je de New World vrij. In Anno worden plaats en tijd altijd wat vaag gehouden. Zo loopt er geen teller mee die de jaren bijhoudt, en zijn er geen verwijzingen naar bestaande plaatsen. Toch is de Old World gebaseerd op Europa en de New World op Zuid-Amerika. Dat is een afgescheiden wereld, die opnieuw uit een oceaan vol kleine en wat grotere eilanden bestaat, en met geheel eigen flora en fauna en een eigen set inwoners. Je begint in de New World dus eigenlijk opnieuw met Farmers en Workers, al heten ze anders.

De nieuwe wereld

In de New World wordt de uitdaging groter. Terecht, want je hebt dan in de Old World immers al een flink rijk opgebouwd. Blue Byte maakt het je lastiger door de druk van je concurrenten en vooral van de piraten in de game op te voeren. Die worden allemaal wat agressiever. Verder zijn de eilanden in de New World anders ingericht. Je hebt er beduidend minder ruimte, wat maakt dat het lastiger is om je kleine nederzetting uit te laten groeien tot een flinke stad. De nieuwe Blueprint Mode is erg handig en maakt het mogelijk om je stad nauwkeurig te plannen voor je echt tot bouwen overgaat. Zo kun je ervoor zorgen dat je een stad gegroepeerd opbouwt rond belangrijke locaties en gebouwen zoals een markt, kroeg, brandweerkazerne, school en politiebureau. Op de eilanden van de Old World heb je daar de ruimte voor. In de New World is het lastiger, omdat de eilanden wat krapper bemeten zijn, wat de uitdaging op een prettige manier groter maakt. Grondstoffen genoeg, maar minder ruimte om je inwoners te stallen. Je wordt als city builder meer uitgedaagd.

Er is een connectie tussen de twee delen van de spelwereld. Zo zijn de inwoners van de Old World dol op rum, maar dat kun je enkel brouwen van het suikerriet dat in de New World groeit. Tegelijkertijd zijn staal en glas juist in de Old World makkelijker te fabriceren. Je kunt dus alleen succesvol zijn als je schepen heen en weer laat varen tussen beide werelden. In de New World kom je overigens dezelfde concurrenten tegen, waarmee je opnieuw strijdt om de beschikbare eilanden. Er zijn bovendien al even gevaarlijke piraten die je er het leven zuur proberen te maken. Voorganger Anno 2205 kende ook van dergelijke afgescheiden werelddelen. Daar waren het er meer, elk met een fijne eigen setting. Met enkel de Old en New World mis je die afwisseling hier een beetje. Bovendien is het in deze bescheiden wereld met twee delen veel minder logisch dat de werelddelen zo gescheiden zijn. Er is nu steeds een overgang van de Old naar de New World en andersom. Waar je binnen een van de twee werelden naadloos van het ene naar het andere eiland kan, vergt de overgang van de ene naar de andere wereld een handeling die onnodig veel tijd in beslag neemt. In Anno 2205 ging je van de Aarde naar de Maan. Daar was een overgang en laadtijd vrij logisch, hier geldt dat veel minder. Zo groot zijn beide werelddelen immers niet. Ze zouden best tegelijk kunnen worden geladen, zodat je de camera zonder laadtijd van werelddeel naar werelddeel kunt verplaatsen. Nu wordt het wisselen vrij snel irritant, vooral omdat je beide delen goed zult moeten managen om succesvol te zijn en dus vaak tussen de twee zult schakelen.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True