The Settlers Preview

Heerlijk veel detail

Titel The Settlers
Platform Windows
Ontwikkelaar Blue Byte
Uitgever Ubisoft
Releasedatum Eind 2019

Het Duitse Blue Byte moest aan de bak tijdens de Gamescom. De studio was met twee games prominent aanwezig op de beurs in Keulen. Logisch, want beide series zijn erg populair bij onze oosterburen. Naast de presentatie van Anno 1800, dat een jaar geleden werd aangekondigd, bracht Blue Byte het nieuws dat er een nieuwe versie van The Settlers in de maak is. Met die nieuwe editie, alweer de achtste game in de serie, wil de studio terugkeren naar de basis. Vandaar dat er geen nummer of subtitel aan de game wordt gegeven. De game heet gewoon The Settlers, net als het in 1993 verschenen eerste deel.

Dat terugkeren naar de basis blijkt alleen al uit het uiterlijk van de game, dat weer uitblinkt in koddigheid. Het spel wordt vooral gekenmerkt door vrolijke kleuren en overdreven proporties. Het is een beeld waar je op slag vrolijk van zou worden. Het beeld is bovendien zeer gedetailleerd, en dat wordt mogelijk gemaakt doordat Blue Byte gebruikmaakt van Snowdrop, de engine die Massive Entertainment heeft ontwikkeld voor The Division.

Vergaande simulatie

Dat de Snowdrop-engine wordt gebruikt zorgt niet alleen voor mooie en vooral vrolijke plaatjes, want de engine heeft ook grote invloed op de gameplay. Hij zorgt ervoor dat de simulatie in de game veel verder gaat dan je gewend bent. Elke handeling die een onderdaan uit behoort te voeren, wordt in beeld gebracht. Als je een houthakker aan het werk zet, zie je die houthakker van huis gaan, op weg naar het bos waar hij een boom gaat kappen. Je ziet hem vervolgens een boom uitkiezen en daar met zijn bijl op inhakken. Vervolgens valt de boom om en wordt hij in stukken gehakt, en ook dat wordt allemaal in beeld gebracht. De boom is daarna voorgoed verdwenen uit de spelwereld, hij zal niet vanzelf opnieuw aangroeien. Daarna volgt het transport naar de opslagloods, en als dat erop zit heeft je houthakker een beetje honger gekregen. Dat betekent dat hij eten nodig heeft om zijn Stamina aan te vullen. Hij zal daarom naar de markt gaan om er wat eten in te slaan en vervolgens naar huis lopen om een potje te koken. Dat laatste zie je doordat er rook uit zijn schoorsteen komt. In je nederzetting zie je afwisselend rook uit de verschillende schoorstenen komen, om aan te geven dat de betreffende bewoner thuis is en een maaltje kookt.

Iets soortgelijks geldt voor alle beroepen. Je ziet dat de smid speren maakt, of pijlpunten. Als je maar ver genoeg inzoomt, zie je het verschil. Dat betekent ook dat in dergelijke basale processen meer stappen worden gezet dan voorheen. Er zijn dus meer halffabricaten. Overigens zijn de zware beroepen geen pure mannenzaken meer. The Settlers is geëmancipeerd, elke rol in de game wordt door zowel mannen als vrouwen uitgevoerd, ook de militaire. En de mannetjes en vrouwtjes in de game zien er door de nieuwe engine gevarieerder uit dan ooit.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.