Door , , 118 reacties

Een steeds belangrijker criterium om games op te beoordelen is de replaywaarde. Hoe vaak zal het spel nog worden opgepakt door de koper nadat het is uitgespeeld? Tegenwoordig proberen ontwikkelaars het herspelen te bevorderen middels inventieve singleplayermodi, zoals bijvoorbeeld in Heavy Rain is gebeurd. Dat spel biedt vijf verschillende einden en het is dus de moeite waard om het op verschillende manieren door te spelen. Andere spellen beschikken over een goede multiplayermodus, zoals sommige online shooters of mmog's. Het gaat voor de fans van die games nooit vervelen om de strijd aan te gaan met bekende of onbekende tegenstanders van vlees en bloed.

Games in de The Settlers-franchise hebben altijd garant gestaan voor vele uren spelplezier. Het opbouwen van een gezonde economie en infrastructuur bood altijd veel voldoening en de soms complexe productieschema's en logistieke problemen boden flinke uitdagingen. The Settlers 7: Paths to a Kingdom zet ook hoog in op de replaywaarde. De singleplayercampagne dient vooral als tutorial en als training voor het echte werk. Skirmish en de online multiplayermodus moeten bij de fans van de serie vele vrije uren gaan wegsnoepen.

Getest op: pc (exclusieve titel)

Ontwikkelaar BlueByte lijkt van Ubisoft redelijk de vrije hand te hebben gekregen gekregen in de ontwikkeling van Paths to a Kingdom. Dat heeft zich vertaald in een frisse grafische stijl en een aantal innovatieve gameplay-elementen. Waar in vroegere Settlers-games vooral de militaire aspecten van een opgebouwde beschaving de doorslag gaven bij het behalen van de overwinning, zijn er in The Settlers 7 verschillende manieren om als winnaar uit de bus te kunnen komen. Dat kan zelfs worden bewerkstelligd zonder ook maar één soldaat het vijandelijke kamp in te hebben gestuurd.

The Settlers 7 - Paths to a Kingdom

* Overwinningspunten

Het behalen van een overwinning gebeurt op basis van overwinningspunten. Voor ieder speelveld is het aantal te behalen punten voor de overwinning vooraf bepaald. Dit varieert van drie punten in de kleine maps aan het begin van de singleplayermodus, tot twaalf punten in de grotere multiplayermaps. Zodra een speler het vereiste aantal punten heeft gehaald, is hij de winnaar. Deze manier van prestatiemeting zorgt direct voor een verandering in de gameplay ten opzichte van eerdere games in de franchise.

In vroegere Settlers-games was het de regel dat je je tegenstander van de kaart veegde, of in ieder geval zijn opgebouwde economie en maatschappij onderuit wist te halen. In The Settlers 7 is het prima mogelijk om overwinningspunten te behalen zonder maar in de buurt te komen van het kamp van de tegenstander. In de onderstaande video legt genre-veteraan Bruce Shelley uit wat de speler kan verwachten van het puntensysteem in The Settlers 7.

Door Jan Laros

- Freelance redacteur

Jan Laros werkt al sinds 2002 voor Tweakers.net, zij het met een aantal tussenpozen. Inmiddels is hij voornamelijk actief in de Games-sectie en verzorgt hij samen met redacteuren Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs de dagelijkse stroom aan nieuws, reviews, previews, beursverslagen, interviews, etc. Jan is ook te volgen op Twitter en hij werkt als SAP-consultant.