Door Paul Hulsebosch

Redacteur

The Settlers Preview

Tot in de kleinste details

27-08-2018 • 06:00

157

Multipage-opmaak

Heerlijk veel detail

Titel The Settlers Box The Settlers
Platform Windows
Ontwikkelaar Blue Byte
Uitgever Ubisoft
Releasedatum Eind 2019

Het Duitse Blue Byte moest aan de bak tijdens de Gamescom. De studio was met twee games prominent aanwezig op de beurs in Keulen. Logisch, want beide series zijn erg populair bij onze oosterburen. Naast de presentatie van Anno 1800, dat een jaar geleden werd aangekondigd, bracht Blue Byte het nieuws dat er een nieuwe versie van The Settlers in de maak is. Met die nieuwe editie, alweer de achtste game in de serie, wil de studio terugkeren naar de basis. Vandaar dat er geen nummer of subtitel aan de game wordt gegeven. De game heet gewoon The Settlers, net als het in 1993 verschenen eerste deel.

Dat terugkeren naar de basis blijkt alleen al uit het uiterlijk van de game, dat weer uitblinkt in koddigheid. Het spel wordt vooral gekenmerkt door vrolijke kleuren en overdreven proporties. Het is een beeld waar je op slag vrolijk van zou worden. Het beeld is bovendien zeer gedetailleerd, en dat wordt mogelijk gemaakt doordat Blue Byte gebruikmaakt van Snowdrop, de engine die Massive Entertainment heeft ontwikkeld voor The Division.

Preview The Settlers

Vergaande simulatie

Dat de Snowdrop-engine wordt gebruikt zorgt niet alleen voor mooie en vooral vrolijke plaatjes, want de engine heeft ook grote invloed op de gameplay. Hij zorgt ervoor dat de simulatie in de game veel verder gaat dan je gewend bent. Elke handeling die een onderdaan uit behoort te voeren, wordt in beeld gebracht. Als je een houthakker aan het werk zet, zie je die houthakker van huis gaan, op weg naar het bos waar hij een boom gaat kappen. Je ziet hem vervolgens een boom uitkiezen en daar met zijn bijl op inhakken. Vervolgens valt de boom om en wordt hij in stukken gehakt, en ook dat wordt allemaal in beeld gebracht. De boom is daarna voorgoed verdwenen uit de spelwereld, hij zal niet vanzelf opnieuw aangroeien. Daarna volgt het transport naar de opslagloods, en als dat erop zit heeft je houthakker een beetje honger gekregen. Dat betekent dat hij eten nodig heeft om zijn Stamina aan te vullen. Hij zal daarom naar de markt gaan om er wat eten in te slaan en vervolgens naar huis lopen om een potje te koken. Dat laatste zie je doordat er rook uit zijn schoorsteen komt. In je nederzetting zie je afwisselend rook uit de verschillende schoorstenen komen, om aan te geven dat de betreffende bewoner thuis is en een maaltje kookt.

Iets soortgelijks geldt voor alle beroepen. Je ziet dat de smid speren maakt, of pijlpunten. Als je maar ver genoeg inzoomt, zie je het verschil. Dat betekent ook dat in dergelijke basale processen meer stappen worden gezet dan voorheen. Er zijn dus meer halffabricaten. Overigens zijn de zware beroepen geen pure mannenzaken meer. The Settlers is geëmancipeerd, elke rol in de game wordt door zowel mannen als vrouwen uitgevoerd, ook de militaire. En de mannetjes en vrouwtjes in de game zien er door de nieuwe engine gevarieerder uit dan ooit.

Bessen plukken

We zetten een stapje terug. Je zet een smid immers niet zomaar even aan het werk, er gaat wat aan vooraf. In The Settlers land je met vijf kleine scheepjes op een onbekende kust. Je hebt wat eten aan boord voor de eerste Settlers die je bij je hebt. Veel is het niet, dus je zult ze direct aan het werk moeten zetten. Je kunt een hut bouwen van waaruit ze kunnen vissen, je kunt ze de opdracht geven hout te hakken, en je kunt ze bessen laten plukken. Als je de eerste goederen binnen hebt, kun je aan de toekomst gaan denken. Dan kun je de Keep bouwen die het hart van je nederzetting markeert. Je kunt op dat moment ook een City Center bouwen, een opslagplaats waar je je voorraden in kunt opslaan en de markt waar je onderdanen hun voedsel kunnen kopen.

Preview The Settlers

Onderdanen in drie kleuren

Daarna is het zaak om op verkenning te gaan. Het gebied dat je inmiddels kent wordt aangegeven met kleine rode steentjes. Als je een groter gebied wilt verkennen, kun je een Explorer op pad sturen. Daarbij kun je een punt in de mist aanwijzen waar hij of zij naartoe moet trekken. Nu wordt ook het onderscheid tussen de verschillende onderdanen belangrijk. Onderdanen die witte shirts hebben, zijn je dragers die alle waren in je nederzetting vervoeren. De Crafters zijn gekleed in blauw. Zij bouwen de panden waarin de verschillende beroepen worden uitgeoefend. Als een pand is klaar is, trekken ze erin om zich het bijbehorende beroep aan te leren. Tot slot zijn er de in rood geklede militairen. Voor alle beroepen geldt dat een nieuweling er niet vanzelf goed in is en dat je de mislukkingen ook te zien krijgt. Zo zie je militairen oefenen in de Training Grounds en stuntelen bij hun eerste stappen. Overigens zul je eerst een Carrier met wapens naar de Training Ground moeten sturen, anders kan er niet worden geoefend.

Een kleine vernieuwing is dat je gemakkelijker nietsnutten aan het werk kunt zetten. Als je van een bepaald product te weinig produceert, kun je het betreffende pand selecteren en vanuit het menu Crafters die niets te doen hebben naar het pand dirigeren. Ondanks hun training kunnen Crafters elk willekeurig beroep oppikken.

Preview The Settlers

Bouw een fort

Als je nederzetting zich doorontwikkelt, kun je een Town Hall bouwen, waarna je samenleving echt op stoom komt. Vervolgens kun je koper en ijzer winnen en bewerken, en een fort bouwen, waarbij je een willekeurige combinatie kunt maken van Towers, Walls en Gates. Mocht zich vervolgens een militaire dreiging voordoen, dan kun je met één simpele opdracht al je onderdanen naar de fortificaties sturen, waar ze automatisch een verdedigende taak zullen vervullen.

Mocht je zelf op oorlogspad willen, dan kan dat uiteraard ook. Je leger kan uit drie soorten militairen bestaan: Archers, Berserkers en Swordsmen, waarbij de stoere Berserkers bedoeld zijn als stormram waarachter de Archers dekking kunnen vinden. Je kunt zelf ook een andere formatie bedenken. Je leger heeft bovendien een aanvoerder die bepaalde opdrachten aan zijn manschappen kan geven. Het mooie is dat je ook hier erg veel detail in beeld ziet. Je ziet de Berserkers op muren inhakken die uiteindelijk onder het geweld bezwijken, waarna je je manschappen de vijandige troepen op de resterende muren ziet aanvallen.

Preview The Settlers

Knokken in de Arena

Toch zijn het niet zozeer de muren die je moet zien te veroveren. Als je de muren hebt geslecht en vrije doorgang hebt, is het zaak om de vijandige Keep te veroveren. Hij vertegenwoordigt de macht van de vijand. Pas als de vijandige Keep is gevallen, heb je de vijand verslagen. Dat is echter niet de enige manier. In The Settlers kun je ook een klassiek duel uitvechten in een Arena. Je kunt een vijand uitdagen, waarna de twee strijdende partijen elk hun eigen Hero naar voren schuiven. Je kunt je eigen Hero vooraf uitgebreid trainen, wat de nodige tijd, aandacht en grondstoffen vergt. Als je Hero sterk genoeg blijkt, kan een duel een snelle manier zijn om een vijandige mogendheid uit te schakelen. Niet dat je direct na het duel de vijandige natie volledig in beheer hebt. Allerminst zelfs. De bevolking zal niet direct naar je luisteren, maar is na je overwinning wel zeer ontevreden met de oude machthebber. Als je die onvrede wat verder weet op te voeren, kan dat leiden tot een revolutie, aangevoerd door een leider. Als je daar gebruik van maakt, kun je de hele natie in één keer voor je winnen. Hoe dat precies in zijn werk gaat, houdt Blue Byte echter nog even voor zich.

Voorlopige conclusie

Met The Settlers grijpt Blue Byte gelukkig weer volledig terug op de grafische stijl van de eerste delen van de serie. Alles heeft weer die heerlijk kleurrijke en koddige stijl, maar dit keer wel met veel meer detail doordat de studio gebruikmaakt van de Snowdrop Engine. Dat zorgt niet alleen voor veel detail, maar ook voor een geweldige portie micromanagement. Behalve veel detail biedt de nieuwe Settlers dus ook veel diepgang. Voeg daar de nieuwe manieren om vijanden te verslaan aan toe, en je hebt een game die fans van de serie zeker aan moet spreken. Die fans moeten echter wel nog even geduld hebben, want de game komt pas eind 2019 uit, zoals gebruikelijk enkel voor Windows.

Preview The SettlersPreview The SettlersPreview The SettlersPreview The SettlersPreview The SettlersPreview The Settlers

Reacties (157)

157
143
60
4
0
44
Wijzig sortering
Anoniem: 449978 27 augustus 2018 07:11
Kan niet wachten! Dit deel combineert de beste aspecten van alle games. :)

Het Duitse Gamestar.de heeft een aantal exclusieve previews gepubliceerd inc. interviews mocht iemand meer informatie zoeken.

Eind jaar komt tevens "The Settlers History Collection" uit. Dit zijn alle delen die tot nu toe op de markt zijn gekomen met Windows 7,8 en 10 ondersteuning en vanaf deel 3 in 4k. :)

Source: https://www.ubisoft.com/e...tlers-history-collection/

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 449978 op 22 juli 2024 15:42]

De history edition bevat ook eventuele expansions? Zoals de Mission CD voor deel 4?
Elke History Edition bevat de bijbehorende expansions.

En ik zeg expliciet "History Edition" want elk deel van The Settlers komt ook los uit. De "History Collection" is slechts een verzameling van al die "History Edition"s.
Ah, dat is helemaal tof, ik vind namelijk alleen deel 1 t/m 4 interessant. De anderen ook wel gespeeld, maar minder, omdat ze niet de feeling hadden van weleer, delen 1 t/m 4 hadden dat wel! :)

Ik ga het in elk geval in de gaten houden, thanks voor de info!
Anoniem: 275657 @CH4OS2 september 2018 03:01
Ben ook een grote fan: vergeet de 10'th anniversary edition niet: Is vrijwel hetzelfde als de originele versie 2. Waren ook twee uitbreidingen van maar alleen in the Duits meen ik. Heb ik via Ebay gekocht meen ik.
zie dat de 10 year anniversary van deel 2 er niet bij zit helaas :(

dit was toch een aardig verbeterde versie van deel 2 met wat betere graphics..
deze speel ik zo nu en dan nog wel eens (om het gemis vanaf deel 3/4 goed te maken)

ben zelf met 2 opgegroeid en later 3 dan.. maar 2 blijft voor mij toch nog altijd de beste in de reeks.
Anniversary edition was toch eigenlijk niet meer dan de Gold edition in een nieuwer jasje?

Nu komt er een History edition, ook een nieuw jasje. Denk niet dat er heel veel verschil in zit.
Overigens zijn de zware beroepen geen pure mannenzaken meer.
Dit is history's correct of is het weer EA correct manier? (ik weet het is geen ea spel)
De producer van het spel (degene met de dagelijkse leiding) is een vrouw en benadrukte dit aspect. Het is meer een handreiking naar het hedendaagse publiek dan dat het historisch correct is.
Aah OK ze probeert politiek correct spel van te maken. Begrepen ;)
Het zal gameplay technisch ook wel handig zijn om niet 2 soorten mensen te hebben die heel anders werken in de gamewereld.

Voor zover Settlers historisch correct is, bij 'echte Settlers' moesten de vrouwen ook alles doen, de luxe om je te focussen op kinderen baren en op te voeden heb je niet zolang er geen huis enzo is. Kinderarbeid kwam ook veel voor en zit ook niet in de game.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 22 juli 2024 15:42]

Ik gok zo dat een mannelijke of vrouwelijke Settler vooral cosmetisch zal zijn, zowel voor gameplay als -mechanics zal het geen verschil maken wat het geslacht van de Settler is. Veel meer dan een random property voor de looks zal het dus niet zijn.
Dude, dit was in all Age of Empires al een optie (settlers waren ook vrouwen die in de mijnen konden werken). Het is nu een topic, maar deze gameplay bestaat al jaren.
An sich doet het natuurlijk bar weinig aan de gameplay. Ook met de game-mechanics zal het geen verschil maken of een Setter mannelijk of vrouwelijk is. Dit is echt puur cosmetisch en daar is niks mis mee.
Klopt helemaal: wat gameplay betreft maakt het geen enkel verschil of het een man of vrouw is. Je hebt er ook niets in te kiezen. De game bepaalt voor je of je nieuwe onderdaan mannelijk of vrouwelijk is.

Kan me overigens voorstellen dat ze die optie wel overwogen, maar niet doorgevoerd hebben. Dan kom je pas echt op glad terrein. Het kan op zich natuurlijk goed dat je vrouwen minder fysieke kracht geeft en dat compenseert op ander terrein (er vanuit gaande dat vrouwen per definitie minder kracht hebben), maar dat is vragen om moeilijkheden, want het is erg lastig om daar een perfecte balans in te vinden.

(Sorry, een klein beetje off-topic...)

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 22 juli 2024 15:42]

Dan zou je ook mannen onderling andere krachten moeten toewijzen.
Immers: je kan mij best als houthakker inhuren, maar zelfs over 3 jaar zal ik nooit het postuur, de kracht en het inzicht hebben van een nature houthakker.
Ieder mens is verschillend.

Kortom: nee, het is prima hoe ze het nu hebben ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door Cis op 22 juli 2024 15:42]

Dat was ook mijn conclusie. Er kan veel meer mee, maar dat maakt het nodeloos ingewikkeld. Het is best goed zoals het nu is opgezet :)
Ik ben echt blij met deze verandering. Er valt nog genoeg te emanciperen in de gamebranche dus elke stap de goede kant op is er eentje ( en deze beinvloed niet het spel , is ook niet overdreven, gewoon prima dus )

Als long time ( lees oud }> gamer , ben ik echt heel blij met een nieuwe settlers.
Een van de weinige spelen waar ik echt relaxt van wordt zonder me te vervelen.

En dat is een mooie balans. Meeste relaxte spelen zijn of te simpel, of te saai voor mij.
Kan me overigens voorstellen dat ze die optie wel overwogen, maar niet doorgevoerd hebben. Dan kom je pas echt op glad terrein. Het kan op zich natuurlijk goed dat je vrouwen minder fysieke kracht geeft en dat compenseert op ander terrein (er vanuit gaande dat vrouwen per definitie minder kracht hebben), maar dat is vragen om moeilijkheden, want het is erg lastig om daar een perfecte balans in te vinden.
Zoiets zou de game denk ik teveel realistisch maken, waar de game eigenlijk niet zo heel realistisch is.
Je bedoelt dat als je mannen sterker maakt er niet echt een skill is om de vrouwen extra te geven (binnen de context van the settlers)?

Volgens mij was er 15 jaar geleden wel een game waarbij het geslacht onderdeel was van de gameplay. Namelijk om nageslacht te krijgen. Leek op settlers maar zat in een Viking sfeer.
Anoniem: 275657 @sdk19852 september 2018 03:22
Was Cultures (2?). Was in het begin wel een leuk spel maar na verloop van tijd werd het micromanagement veel te saai, want je moest de mannetjes en vrouwentjes zelf in een huisje stoppen enzo.
Dude heb ze nooit bij een Smith of wapen maker gezien jij wel?
Ken wel een Monique Smit. Telt dat?
Ik weet niet over je het hebt, maar als je het over vrouwen hebt. Dan moet je eens verder kijken.

Een bekende Nederlandse vrouwelijke casemodder is een Smid. En in Amerika kom ik heel veel vrouwelijke wapentechnici tegen.
Anoniem: 275657 @Nogne2 september 2018 03:30
Toen ik rond 1980 in Delft aan de TU studeerde waren er zo'n 600 vrouwelijke studenten op de 10000 en die deden meestal de wat softere studies zoals Bouwkunde (300) en Industrieel Ontwerpen. Niks mis mee want ik deed ook een tijdje Industrieel Ontwerpen maar later stapte ik over op Informatica, wat trouwens ook relatief veel vrouwen had. De overheid probeerde de verhouding indertijd te verbeteren met de leus: Thea studeert techniek...

Echte feministen moeten niet zeuren maar gewoon techniek gaan studeren!
Kan best maar dat geld niet voor vroeger.
Jazeker, echt vroeger werkte iedereen even hard. Dat is pas van de laatste eeuwen dat vrouwen weinig meer doen.
Ook vroeger kwam dat voor. Als ouders niet genoeg geld hadden voor onderwijs, werden de vrouwen(/meisjes) ook ingezet om het werk van papa of mama te verlichten. Dat het niet gebruikelijk was, betekend nog niet dat het helemaal niet gebeurde.

Zelfde dat vrouwen vroeger niet zo snel boerin zouden worden, maar die waren er genoeg.
Wat zit je nou slap te lullen man.

Het is een fantasie game, dus waarom jij de term "historisch correct" denk te kunnen gebruiken gaat mijn pet te boven.

Als je nou echt zo kortzichtig bent dat je je er niet overheen kunt zetten dat een vrouw een speer maakt, of in het leger zit, dan speel je het spel toch lekker niet man... Blijf vooral op je zolderkamertje BF4 spelen want OMFG in 5 zitten vrouwen en niet realistische protheses!

Dan geniet ik gewoon ondertussen van de nieuwe tomb raider games en speel Mass Effect 1-3 nog een keer met FemShep, de beste Shep.
offtopic: +3 voor femshep, zwaar betere voice actress
Nooit verdiept in de Romeinen? Daarbij deden vrouwen ALLES!
Mannen waren er voor de oorlog en vrouwen maakte alle materialen en zorgden dat het thuisfront goed liep.
Je zit alleen maar dom te lullen met je politiek correct en historisch correct. Spellen zijn dat per definitie niet, er is altijd wel iets wat niet klopt of kan, HET ZIJN SPELLEN.


On-topic: The Settlers, good old days, wat een uren versleten hieraan. Ben erg benieuwd hoe het gaat met oorlog voeren in deze versie. Graphics zien er wel erg mooi uit dus dat beloofd deels al veel goeds.
Anoniem: 275657 @ViperXL2 september 2018 03:32
Ik kan me nog herinneren dat de toenmalige grote baas van Blue Byte zich erover verbaasde dat zoveel mensen zoveel tijd verspilden aan zijn spel. ;-)
Het zal wel leuk vertelt zijn omdat het natuurlijk goed aanslaat bij de feministische maatschappij maar puntje bij paaltje is het technisch gezien denk ik makkelijker dan twee aparte systemen op te zetten voor de populatie.
Als je even een moment neemt om de rest van de game, trailer, beelden, te bestuderen dan zie je dat er een heleboel grove historische overtredingen begaan worden. Om de trailer als voorbeeld te noemen:
0:24 - De zaag.
0:29 - De manier waarop de toren wordt gebouwd en is vormgegeven.
0:52 - Hoe de boog "gebogen" wordt uit een rechte stok.

En zo zijn er nog veel meer prachtige voorbeelden van artistieke vrijheid.

Kan jij me uitleggen waarom vrouwen bepaalde beroepen laten uitvoeren voor jou een brug te ver is maar al deze vormen van artistieke vrijheid dat niet zijn?
Wat een overdreven reactie.

Ik weet niet wat haar politieke agenda is, maar door in het spel geen onderscheid tussen man en vrouw te maken op professioneel gebied maakt het toch alleen maar leuker? Wat je eventueel als goede ontwikkeling mag beschouwen, als je dat wilt.

Wellicht vindt de producer dat ook een persoonlijk belangrijke ontwikkeling. Dan heeft het al helemaal niets met "political correctness" te maken.

Het is net zoiets als hoe steeds meer games ook vrouwelijke characters toelaten welke de hoofdrol spelen, en/of niet altijd extreem seksistische afspiegelingen van de realiteit zijn. Of hoe homoseksualiteit voorkomt in verschillende maten.

Of je het nou leuk en belangrijk vind of helemaal niet, uiteindelijk, vind ik het persoonlijk wel fijn dat deze aspecten voorkomen in games "alsof het normaal is." Neemt niet weg dat er af en toe best een veels te uitgeklede babe bij mag zitten. ;-) (Dat zeg ik als vrouw trouwens)

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 22 juli 2024 15:42]

Prima als het hedendaags is, allen dat is het niet. Het speelt zich niet af in 2018 of wel?

Het is gewoon politiek correct, en dat mag best zo benoemd worden. Of je het er mee eens bent of niet is een ander verhaal. Jij wel, een ander niet. Dat is toch prima?
Zou je zeggen dat dit spel dan een realistische simulatie is van historische gebeurtenissen?

Het is helemaal niet "politiek correct."

Dit spel is klaarblijkelijk gebaseerd op een eigentijdse fictieve wereld. Het enige wat wij kunnen doen is speculeren over de intentie van de producer. Als zij aangeeft dat het de bedoeling was om "politiek correct" over te komen, of als anders bewezen kan worden dat die bedoeling erachter zit, dan heeft deze pejoratieve term pas enige betrekking op het verhaal.

Ik kan nergens teruglezen dat zij uit angst voor kritiek of tegenvallende verkopen heeft besloten de differentiatie tussen man en vrouw te vermijden. Dat zou dan pas eventueel politieke correctheid zijn.

Ik zal hier verder niet meer op ingaan. Uiteraard is je eigen mening minstens net zo belangrijk als de mijne, en het kan zijn dat jij het anders ziet dan mij. Toch zou ik zeggen dat deze naar mijn inziens achteloos gebruik van woorden gebaseerd is op een mogelijk onjuist vooroordeel.
"Ik kan nergens teruglezen dat zij uit angst voor kritiek of tegenvallende verkopen heeft besloten de differentiatie tussen man en vrouw te vermijden. Dat zou dan pas eventueel politieke correctheid zijn. "

Nee ook Dat zou dan pas eventueel politieke correctheid zijn. . Het introduceren/weghalen van vrouwen (of mannen!) terwjil dit niet nodig is, zou politiek correct geneuzel zijn, evenals jouw statement.

Nogmaals, mij is het om het even of er vrouwen bepaald werk doen. Maar laten we het beestje wel noemen bij wat het is. Mijn punt is niet dat het slecht is. Ik juich een nieuwe Settlers game in elke vorm toe!

Ga hem toch wel spelen met veel plezier :)

[Reactie gewijzigd door boto op 22 juli 2024 15:42]

Net als dat je ongetwijfeld geen bordelen in het spel kan bouwen. ;)
Zou toch historisch correct zijn?
Ja want Settlers staat er bekend om een zo historisch correct mogelijk spel neer te zetten. Daarom ook deze art style natuurlijk. Ook heel historisch correct 8)7 . Achja sommige mensen moeten natuurlijk iets te zeiken hebben.
Duik voor de grap eens even de geschiedenisboeken weer in. ;)
Dan zal je versteld van staan denk ik dat er zo nu en dan nog best eens vrouwen bijvoorbeeld als smid werkten. Zie bijvoorbeeld Bataille - artikel gereedschappen, kopje De Smid. Het is dus vooral het beeld wat je zelf hebt, denk ik. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 15:42]

Waarom zouden ze niet en 'politiek correct' (een term die eigenlijk niks meer betekent, maar goed), en een goede game kunnen maken? Dat sluit elkaar toch helemaal niet uit?

Dat je het als "politieke correctheid" ziet, is een keuze die jij maakt. Je kiest ervoor een motivatie toe te schrijven aan een keuze die er niet hoeft te zijn. Het kan ook bedoelt zijn omdat het leuker is om naar te kijken. Dat je daarvoor kiest prima, maar wees je wel bewust dat jij die keuze maakt om het als politieke correctheid te zien.
Het klinkt in je bericht alsof je het er moeilijk mee hebt dat games ook door anderen dan blanke mannen gespeed wordt en dat dat deze anderen zich daar ook in willen herkennen.

Ooit 20 jaar geleden schreef ik al eens een ingezonden brief naar een van de toenmalig populaire game tijdschriften, ik deed dat door een review te schrijven vanuit een "extreem" vrouwelijke point of view van Fifa.
Dit om een pun te maken dat al hun reviews altijd focus hadden op het uiterlijk van de dames in games.
Ze hebben het meegenomen in de eerstvolgende review van een voetbalgame.

Het is lastig als je het gevoel hebt dat men vindt dat je een andere hobby moet zoeken, dat is gelukkig al lang niet meer zo, maar 20 jaar geleden wel ( wel eens de videokaart advertenties uit die tijd bekeken ;) )
Ik ben dus erg blij met deze kleine stap, die geen impact heeft op de gameplay, want blijkbaar maakt zelfs dit al veel los bij een deel van de mannelijke gamers.

Overigens is het ook nog historisch correct, al doet dat er in het geheel niet toe, dit is een fantasy game.
Sommige games forceren het wel.

BF1 /cod ww2 etc etc.

Overal geslachten plaatsen waar het eigenlijk niet verwacht.
En geen van je genoemde spellen pretendeert ook maar op een of andere manier om historisch accuraat te zijn. Dus wat is je argument precies?
De producer van het spel (degene met de dagelijkse leiding) is een vrouw en benadrukte dit aspect. Het is meer een handreiking naar het hedendaagse publiek dan dat het historisch correct is.
Ik interpreteer dat dat zij slechts de vrouwelijke gamers ook meer wilt laten aanspreken door dit spel.

Dit heeft dan ook niets met politieke correctheid te maken in de zin dat er vrouwen in moeten zitten met een volwaardige taak omdat dit politiek correct zou zijn, maar simpelweg dat dit meer mensen zou aanspreken.
Dat vroeg ik mij eigenlijk ook wel af. Ik kan me namelijk best voorstellen dat in de context van de game het realistischer is dat bepaalde beroepen juist alleen door mannen worden uitgevoerd.
Ik kan me namelijk best voorstellen dat in de context van de game het realistischer is dat bepaalde beroepen juist alleen door mannen worden uitgevoerd.
Het zou ook realistischer zijn als de smid en andere 'industrie' af en toe wat chemicaliën of ander afval in het water loost waardoor er geen vissen meer kunnen leven en de visser geen vangst meer heeft en gaat stelen om het hoofd boven water te houden. Misschien krijgt hij steun van de kerk, maar goede kans dat de predikant daar ook aanzet tot een heksenjacht, die vooral alleenstaande zonderlinge vrouwen treft. En dat terwijl sommige van de vrouwen genoeg weten over geneeskrachtige kruiden om de zoon van de smid het leven te redden. Dat ze dat niet doet is spijtig, want door de ongezonde werkomstandigheden is de smid na de geboorte van zijn zoon onvruchtbaar geworden (teer en rook zijn niet alleen slecht voor je longen). Daardoor heeft het dorp twintig jaar later geen smid meer en wordt de volgende veldslag verloren.

Ofwel, hoe historisch correct wil je het hebben? Doe mij maar gewoon een leuk spel met wat historische verwijzingen. Als dat spel leuker wordt doordat vooroordelen uit het verleden een minder prominenten plek krijgen, dan zeg ik: doen!

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 juli 2024 15:42]

Er zijn inderdaad bepaalde beroepen die van oudsher typisch voor mannen of vrouwen zijn (of beter: door dat geslacht werden uitgevoerd) maar vergeet niet dat ook (arme) vrouwen net zo goed in de mijnen werkten. Vrouwen werkten ook bij de bakker. Vrouwen waren ook boerin. Enzovoorts. Op een gegeven moment hoefde de vrouw niet meer te werken; ze kon zorgen voor de kinderen en het huishouden. Dat is inmiddels midden vorige eeuw teruggedraaid onder het mom van 'emancipatie'.
Jouw suggesties lijken mij allemaal een goede toevoeging ;).

Gelukkig is Settlers in cartoon stijl, want bij een realische had ik het graag historisch correct gezien.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 159816 op 22 juli 2024 15:42]

Dat het cartoon stijl is, maakt het geschikter voor kinderen. En die wil je niet opvoeden alsof vrouwen niet werken. Dat is niet meer van deze tijd.
Feit blijf natuurlijk wel dat vrouwen over het algemeen geschikter zijn voor ander werk dan mannen. Dat mensen van deze tijd je proberen aan te praten dat dit niet zo is betekend niet dat ze gelijk hebben. Vooral in lichamelijk zwaardere beroepen zijn mannen over het algemeen geschikter dan vrouwen doordat ze krachtiger gebouwd zijn. Vandaar misschien dat veel mensen een mannelijke blacksmith verwachten?

Hier staat tegenover dat vrouwen over het algemeen communicatief sterker zijn dan mannen. Hetzelfde geldt voor zorg, en opvoeding. Dit zie je ook terug in de beroepen die de meeste mannen en vrouwen kiezen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor emancipatie. Maar doen of mannen hetzelfde zijn als vrouwen ben ik het niet mee eens. Betekend niet dat mannen en vrouwen niet gelijk zijn overigens! Iedereen zou vrij moeten zijn te doen wat hij/zij wil. Niemand is meer over minder waard dan de ander, ongeacht geslacht, huidskleur, geaardheid, of wat dan ook!

Beoordeel een vis niet op zijn mogelijkheden voor het beklimmen van een boom!

Wat een cartoon stijl aangaat, dit vindt ik geweldig. Ik houdt van vrolijk en kleurrijk, en alles komt net wat sfeervoller, en creatiever uit de verf. Dit is in mijn ogen precies wat ik van een game als Settlers zou willen. Past goed bij het sfeertje, en de algehele thema van de game. Zelf altijd al groot fan geweest van de settlers serie. Mede dankzij dit stijltje, en de humor die in het spel zit.

Ik hoop dat deze weer net zo leuk wordt als de voorgaande delen. Zover ik tot nog toe kan zien, nu met nog meer detail! Hopelijk ook in de gameplay!

[Reactie gewijzigd door JackJack op 22 juli 2024 15:42]

Niet iedere man is geschikt voor lichamelijk zware arbeid, en niet iedere vrouw is ongeschikt. Het is zo dat over het algemeen mannen geschikter zijn, en vrouwen ongeschikter, maar je kunt het niet zo zwart wit stellen. Zie het als spectrums.

De mensen die zich hier hard voor maken hebben waarschijnlijk van dichtbij meegemaakt (misschien wel zelf) dat iemand buiten het ideale plaatje viel. Zo ben ik opgegroeid met een zieke vader die maar wat graag wilde werken. Maar dat kon hij niet meer want hij was chronisch ziek. Dat ideaalbeeld van de werkende man wordt dan voor jou, als kind, wel even rechtgezet en het is zaak om toch respect te blijven houden voor je zieke vader ook al voldoet hij niet aan dat ideaalbeeld.

Volgens mij zijn wij het wel eens, in grote lijnen. Over de artstijl ben ik ook lovend. Is weer 'ns wat anders dan de focus op geweld.
Anoniem: 159816 @Jerie28 augustus 2018 08:15
Ik hoop wel dat je mag kiezen wie wat doet. Sturen we al die vrouwen de kolenmijnen in en mogen de mannen op de kinderen passen ;) .
Dat mag je niet zeggen, je moet geen genuanceerd verhaal houden maar alleen maar heel erg verontwaardigd zijn zodra iets te framen is als "PC"!
Hij probeert een punt te maken (en wat mij betreft op een duidelijke en correcte manier), met een relatief uitgebreid voorbeeld. Dat zijn context niet exact juist is weet hij zelf ook wel.
Waarschijnlijk is helemaal niets in deze game historisch correct. Het lijkt mij bijvoorbeeld sterk dat de militie bestond uit zwaardmannen, beserkers, en boogschutters. Ik zou het dan raar vinden als de man/vrouw verhouding opeens wel overeen moet komen met de geschiedenis.
Zoals altijd worden beide kampen extreem. Elke vrouw in een spel is nu net zo veel gezeik als geen vrouw in het spel. Gaan we er ineens historisch correct bij slepen als het om een cartoony game als The Settlers gaat 8)7

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat dit soort spellen ook door vrouwen wordt gespeeld die dat wel kunnen waarderen.
Anoniem: 159816 @Beakzz28 augustus 2018 08:17
Elke vrouw gezeik? Alleen in games die los op historische gebeurtenissen zijn gebaseerd.

Niemand zeikt dat alle baddies in Tomb Raider mannen zijn bijv.
Ssssssst, zo een dingen mag je tegenwoordig niet meer zeggen, dan ben je intolerant :X
Het is dan ook geen historische simulatie, maar een spelletje dat zich afspeelt in een fictieve wereld (niet de aarde) waar ze er voor hebben gekozen de poppetjes een (quasi)menselijk uiterlijk te geven en een geslacht te geven dat toevallig op de menselijke geslachten lijkt.
Ik verwacht ook niet dat er klei uit de grond getrokken wordt en een dakpanbakkerij gebouwd kan worden (ook al hebben de daken dakpannen). Ik verwacht ook niet dat er zand gezuiverd wordt om dat om te smelten tot glas, of wol/katoen nodig is om touwen te vlechten, enz.
U wordt geboren als pauper, dat doet u dertig jaar en daarna gaat u dood. Historisch gezien wellicht het meest correct, maar niet zo'n leuke gameplay.
Alsof Settlers uberhaupt historisch correct probeert te zijn...
Je landt met een kleine groep mensen op een onbekende kust. Het lijkt mij dat het dan alle hens aan dek is om een nieuwe beschaving op te bouwen, ook voor de vrouwen. Wat uiteindelijk een beschaving op kan leveren waarin mannen en vrouwen dezelfde beroepen uitoefenen. Oftewel, geef er een draai aan en denk er niet te lang over na.
Ik zie in de screenshots ook vrouwelijke soldaten. Met precies hetzelfde lichaam als de mannelijke, maar dan een vrouwenhoofd erop. Ach ja, dat moet natuurlijk tegenwoordig. Dan doen we maar gewoon alsof er allemaal Brienne of Tarth's rondlopen :P

[Reactie gewijzigd door King of Snake op 22 juli 2024 15:42]

Dit is history's correct of is het weer EA correct manier? (ik weet het is geen ea spel)
Ten eerste is 'historisch' correct. ;)

Ten tweede denk ik dat je in een spel daar niet te veel achter moet zoeken. Als alles in spellen historisch correct zou zijn dan zou het geen leuke spellen opleveren. Ook zou het extra ontwikkeltijd kosten om (meer) verschil te maken tussen mannen en vrouwen, wat eigenlijk niet veel toevoegt.

Men hoeft niet in alles een politieke boodschap te zoeken.
Historisch correct, zeurde ze bij Battlefield 1 ook over.
Nee dat is leuk uren in een greppel verstoppen en af en toe een gasmasker opdoen en bidden dat je geen granaat of Shells op je hoofd krijgt.
Mensen die erover zeuren zijn dermate irritanter. De makers van dit spel hebben een gebalanceerde keuze gemaakt waar iedereen tevreden mee kan zijn: er is in dit spel geen onderscheid tussen vrouwen en mannen. Dat maakt voor de gameplay niet uit, er zit geen uitgesproken politiek statement achter en in de verhaallijn van de game is het geen issue of hot topic. Je land met een groep settlers van mannen en vrouwen die een nieuwe beschaving opbouwen. Dat het mannen en vrouwen zijn is handig voor het laten groeien van de populatie. Daarnaast is het een nieuwe fictieve beschaving waarin ook man-vrouw verhoudingen from scratch bepaald kunnen worden. Nou, mooie keuze dan om dat helemaal gelijk te trekken, doe mij maar zo'n beschaving!

Dat heeft niks met politiek correctheid te maken, dat is gewoon een keuze in je gameplay. De enige die PC aan het neuzen is ben jij, en daarmee ben je zelf geworden wat je hier aangeeft wat je irritant vindt.
Dat is onzin. Oorlog en gevechtsvoering gaat over zoveel meer dan brute kracht alleen. Daarnaast is er menig vrouw sterker, sneller, preciezer dan jou. Of loop jij Daphne Schippers er uit op de 100m? Het gaat er dus niet om of het ene leger uit mannen bestaat en het andere uit vrouwen en mannen. Het gaat erom uit ‘wat voor hout deze mensen gesneden zijn’. Want een leger tweakers mannen tegen een leger crossfit vrouwen? Dan weet ik wel op wie ik mijn geld zet. Kortom, je opmerking is wel enigszins seksistisch, puur omdat je maximaal spiervermogen van mannen tegenover vrouwen vertaald naar een situatie waarin mannen altijd sterker zijn. En dat is zeker niet waar!

[Reactie gewijzigd door cmegens op 22 juli 2024 15:42]

Als je een houthakker aan het werk zet, zie je die houthakker van huis gaan, op weg naar het bos waar hij een boom gaat kappen. Je ziet hem vervolgens een boom uitkiezen en daar met zijn bijl op inhakken. Vervolgens valt de boom om en wordt hij in stukken gehakt, en ook dat wordt allemaal in beeld gebracht. De boom is daarna voorgoed verdwenen uit de spelwereld, hij zal niet vanzelf opnieuw aangroeien. Daarna volgt het transport naar de opslagloods, en als dat erop zit heeft je houthakker een beetje honger gekregen. Dat betekent dat hij eten nodig heeft om zijn Stamina aan te vullen. Hij zal daarom naar de markt gaan om er wat eten in te slaan en vervolgens naar huis lopen om een potje te koken. Dat laatste zie je doordat er rook uit zijn schoorsteen komt. In je nederzetting zie je afwisselend rook uit de verschillende schoorstenen komen, om aan te geven dat de betreffende bewoner thuis is en een maaltje kookt.
Volgens mij geldt deze paragraaf woord voor woord* ook voor Knights and Merchants, een spel uit de jaren negentig. Natuurlijk wel met veel slechtere graphics. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit niet nog steeds heel leuk kan zijn.

* nou ja, volgens mij was er geen markt om eten te halen, alleen bakkers en slagers
Ik had precies dezelfde gedachte, niks nieuws dat er zoveel aandacht voor detail was. In Knights and Merchants wordt alles van begin tot eind ook op de voet gevolgd. En een boom die omgezaagt was, was in Knights en Merchants ook voorgoed uit de spelwereld verdwenen :)

Mensen eten ook, idd brood, worstene en wijn. Geweldige game die ver vooruit op de tijd was blijkt wel :)

De opslag en dergelijke, ik las alleen maar overeenkomsten met dit artikel.

@Lapa Je bent letterlijk de enige die dit opmerkt, opzich vind ik dat nog best opmerkelijk :)

[Reactie gewijzigd door Muna34 op 22 juli 2024 15:42]

Inderdaad het eerste dat ik ook dacht. Ken je KaM remake al?
Haha, prachtig, ik moest ook meteen aan KaM denken. Binnenkort maar weer eens opstarten, heb na tig jaar nog steeds de campaign niet uit weten te spelen...

Ze kopen inderdaad geen voedsel, maar ze gaan wel als ze honger hebben naar de taveerne om daar zichtbaar aan een tafeltje te gaan zitten (als er plek is, anders moeten ze wachten), en dan zie je ook een hangende worst oid verdwijnen van de muur en op een bordje verschijnen (elk stuk voedsel werd ook anders gegeten). Nog een stapje verder dan bij dit spel dus.
Ik kijk hier wel naar uit...

Heel veel plezier gehad aan The Settlers, en dan voornamelijk Deel 1.

En natuurlijk een portie jeugdsentiment. ( damn wat ben ik oud ).

[Reactie gewijzigd door uray op 22 juli 2024 15:42]

Automatisch moest ik even op je profiel kijken. Je bent inderdaad oud ;)
Thank you for the confirmation... ;)
Inderdaad, ik voel me zelfs jong nu!
Jullie zijn beiden nog groen.
Ik kijk hier wel naar uit...

Heel veel plezier gehad aan The Settlers, en dan voornamelijk Deel 1.

En natuurlijk een portie jeugdsentiment. ( damn wat ben ik oud ).
Ach weet wat je bedoel, was een heerlijke spel toen op de Amiga in 1993, waar hij +/- een jaar eerder uitkwam (Amiga DE: June 30, 1993, UK: November 24, 1993), dan voor de MS-DOS computers (PC MS-DOS DE: May 18, 1994, UK: May 22, 1994, NA: December 31, 1994), leuk is het dat er zo veel spellen ontstaan zijn dankzij de Amiga computers.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Settlers_(video_game)

Heb het veel toen vanaf 1993 veel gespeeld, die vogel geluiden in dat spel herinner ik me nog erg goed, ik was ook maar een tiener toen ik dat spel speelde, veel uren gespeeld nooit heel erg ver gekomen jammer genoeg, denk dat ik hem weer is ga proberen, of op me Amiga CD32 + TF328 of via WinUAE.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 15:42]

Vorige week nog mijn Amiga uit de mottenballen gehaald om settlers 1 te spelen. Geweldig spell is dat toch.
vDat de Snowdrop-engine wordt gebruikt zorgt niet alleen voor mooie en vooral vrolijke plaatjes, want de engine heeft ook grote invloed op de gameplay. Hij zorgt ervoor dat de simulatie in de game veel verder gaat dan je gewend bent. Elke handeling die een onderdaan uit behoort te voeren, wordt in beeld gebracht. Als je een houthakker aan het werk zet, zie je die houthakker van huis gaan, op weg naar het bos waar hij een boom gaat kappen. Je ziet hem vervolgens een boom uitkiezen en daar met zijn bijl op inhakken. Vervolgens valt de boom om en wordt hij in stukken gehakt, en ook dat wordt allemaal in beeld gebracht. De boom is daarna voorgoed verdwenen uit de spelwereld, hij zal niet vanzelf opnieuw aangroeien.
Net zoals in de oude Settlers dus, kan mij iig herinneren dan Settlers4 dit ook allemaal had.
Settlers 1 had dit detail al.
Ja, maar volgens mij gaat dat in dit deel nog een stukje dieper. Ik kan mij van oudere delen in ieder geval niet herinneren dat de boom ook nog in stukken gehakt wordt. Daar werd hij alleen omgehakt en waren het opeens boomstammen die vervoerd konden worden. En ik heb in oudere delen een houthakker ook nog nooit naar de markt zien gaan om eten te kopen waarna hij dat thuis klaarmaakte en opat. Maar dat deel heb je nu weer net niet ge-quote.
In deel 3 is het iig zo dat een boompje wordt omgehakt, takken eraf worden gehakt om een ronde stam te krijgen die terug naar de woodcutter hut wordt gebracht, om vanuit daar door een carrier naar de sawmill wordt getransporteerd.
Je zou helemaal gelijk kunnen hebben. Het is al een poosje geleden dat ik dat spel voor het laatst aangeraakt heb.
Heb pasgeleden de gold edition op GOG.com opgepikt, vandaar dat ik het weet. Gouwe ouwe
Ik ken The Settlers niet, maar het lijkt erg op Anno, wat ik graag speel. Focust dit op dezelfde spelers of een andere groep?
dezelfde groep: city-management zonder extreem in details te moeten gaan met een klein vleugje RTS
Ik heb vroeger The Settlers of Die Siedler helemaal grijs gespeeld. Eerst op de Amigo 500, later op de pc. Toendertijd was het oog voor detail al top. Als ik de tekst zo lees, dan komt dat allemaal heel bekend voor, ik heb het idee dat er weinig is veranderd of dat de auteur niet een speler is van het eerste uur.
Vooral in 5 en 6 is er veel veranderd. Ze gaan niet voor niets weer 'back to basic'.
Ahh Settlers op de Amiga 500, memories. Kun je je die intro nog herinneren? Was ook een veel betere resolutie dan de PC in de eerste instantie
Ik krijg er zin in om het weer eens te spelen. De intro herinner ik me niet meer. De meeste games op de Amiga hadden betere graphics en geluid dan de pc toendertijd.
Oh dit in 4k zou tof zijn :)
Hier kijk ik toch wel naar uit.
Ik weet nog toen ik deel een speelde dat mijn mond open viel van verbazing omdat de wereld leefde. Alles bewoog en maakte geluid. Fantastisch! Dat was nog eens anders dan Civilization met zijn statische tiles.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.