Door Jelle Stuip en Julian Huijbregts

Zakelijke laptops Round-up

Wat is het beste werkpaard?

03-10-2017 • 06:00

261

Singlepage-opmaak

Conclusie

We hebben een aantal weken op vijf verschillende zakelijke laptops kunnen werken en daarmee een goed idee gekregen van de verschillen tussen deze zakelijke modellen en de consumentenlaptops die we doorgaans reviewen. Behalve dingen als een dockconnector en een Pro-versie van Windows merkten we bij de zakelijke laptops op dat de behuizing steviger aanvoelde en dat je bij de meeste laptops de hardware vrij gemakkelijk kunt uitbreiden.

Toch blijken de laptops ook behoorlijk te verschillen, van de iets meer dan een kilogram wegende AsusPro, tot de HP Probook die bijna twee keer zo zwaar en twee keer zo dik is. Die extra omvang levert de gebruiker een dvd-brander op, maar bijvoorbeeld niet meer upgrademogelijkheden of een beter toetsenbord dan bij de meeste concurrenten. De koeling is wel weer behoorlijk stil en de accuduur is niet verkeerd. Het grootste minpunt van de HP vinden we echter het scherm, dat een tn-paneel met slechte kijkhoeken en een laag contrast heeft. Dat vinden we niet passen op een laptop van 1300 euro en vinden we samen met het hoge gewicht, het matige toetsenbord en dito touchpad onvoldoende.

De Asus en Toshiba zijn dunner dan de andere drie laptops en hebben daardoor dunne ventilatortjes die voor de koeling moeten zorgen. Dat leidt helaas tot behoorlijk wat herrie onder belasting. Bij de AsusPro is dat het duidelijkst en gaat het zelfs ten koste van de prestaties van de processor, wat we een groot minpunt vinden bij een laptop waarbij we wel positief zijn over de beeldkwaliteit, het toetsenbord en de touchpad. De touchpad vinden we bij de Toshiba juist weer tegenvallen, onder andere vanwege de daarin geïntegreerde vingerafdrukscanner, wat de linkerbovenhoek onbruikbaar maakt.

Acer doet het wat ons betreft bijna helemaal goed met de Travelmate TMP648. De laptop is stevig, heeft een behoorlijk goed scherm, stille koeling en een accuduur die duidelijk langer is dan bij de concurrentie. Ook is upgrades uitvoeren erg makkelijk. Het toetsenbord en de touchpad vallen helaas behoorlijk tegen. Het toetsenbord heeft weinig travel, terwijl de touchpad een wat stroef oppervlak heeft en misschien wel belangrijker: geen ondersteuning voor multitouchbewegingen met meer dan twee vingers.

De ThinkPad T470 is de winnaar van deze round-up. Helemaal perfect is de ThinkPad niet, want het contrast van het scherm blijft iets achter bij de concurrentie. Grote nadelen heeft hij echter niet; terwijl er tal van pluspunten te vinden zijn. De laptop is erg stevig, heeft veel upgrademogelijkheden en een van de fijnste toetsenborden die je op een laptop kunt vinden. Dat maakt het de beste laptop van deze round-up, die wat degelijkheid betreft een duidelijke meerwaarde biedt ten opzichte van consumentenmodellen.

Reacties (261)

261
259
184
16
2
63
Wijzig sortering
Ik ben benieuwd hoe deze laptops gekozen zijn. De Lenovo T470 is al de premium zakelijke lijn bij Lenovo, maar de Probook van HP is de budget zakelijke lijn. Voor een goede vergelijking had dan de HP Elitebook 840 G4 gekozen moeten worden. Dan zal je meteen zien dat HP hogere ogen gooit. Qua prijs hoeft een Elitebook niet veel duurder te zijn, maar de bouwkwaliteiten liggen flink hoger in deze serie.

Ik mis ook Dell in deze vergelijking. De Dell Latitude serie had zeker meegenomen moet worden. Als je kijkt naar de marktverdeling is HP nummer 1 gevolgd door Dell. Lenovo heeft een zeer klein aandeel in de zakelijke desktop/laptop markt. Asus, Acer en Toshiba zijn verwaarloosbaar klein.
Je hebt gelijk, ik vind zo'n vergelijking niets waard. Men zegt zakelijke laptop, welke zakelijke markt had men hier dan in het vizier? De review is duidelijk gericht op de Tweaker-consument en niet de echte zakelijke markt, beetje verkeerde titel.

Bij een groot bedrijf zoals hier gaat onze IT aankoper zo'n vergelijking niet maken.

Ik heb btw nog nooit iemand gezien intern of extern tijdens meetings dat geen toestel had van de big 4: Dell, Lenovo, HP, Apple (en 4,5 voor de Microsoft (surface-lijn) als zakelijke laptop.

Ik heb nu van mijn werk een Dell Latitude E7470, prijs config +-1700 euro. De prijs die wij betalen aan Dell is 680 euro! Hiervoor had ik een HP Elitebook 820 G3, zelfde verhaal. We betaalden om en bij 700 euro.
Hoe kan het dan dat jullie ~60% korting bedingen? Grote afname? Met aftrekbare BTW is het alsnog een belachelijk hoog kortingsbedrag, en daarvoor leveren ze ook nog eens veel meer service dan voor een consumentenlaptop. Als je het zo bekijkt zou je eigenlijk wel gek zijn om nog een consumentenlaptop te kopen.
De prijs is excl btw.
Internationaal bedrijf met veel devices. Dell is nu DE hardware leverancier ipv HP. Onklopbare prijzen en we vragen ons af hoe ze het toch doen. Maar goed ze verdienen dan weer op de accessoires, aftersales enz.
Onlangs nog een Precision Tower T7810 64gb ram ssd 512gb hdd 2tb Intel Xeon E5-2640 v4 (10 core) AMD Firewire W8100 8GB voor 2615 aub, config op dell website +5k (7k-2k korting) 8)7
3 jaar geleden voor een HP Z820 32gb 1tb hdd 2x Intel Xeon E5-2643 quadcore 2x Nvidea Quadro 4000 2gb hebben we nog 5087 betaald.

Dus vroeg ik mij af welke zogezegde zakelijke markt ze hier hebben genomen?
Een vriend advocaat werkt gewoon met zijn MacBook Pro. Ja de loodgieter om de hoek zal misschien een laptop van deze review aanschaffen en dan nog, die stapt een Mediamarkt, Coolblue of dergelijke binnen en koopt daar een beschikbare laptop met factuur op de zaak.

Misschien de zelfstandige ITer om de hoek dat wat support verleent aan een paar kleine bedrijven zou nog zo iets voorstellen aan die kleine bedrijven maar denk dat die ook bij de big 4 blijft hoor.
hier hetzelfde, wij bedingen op het vorige contract 40% van de list price, momenteel gaat dat ook richting de 55-60%. Maar ook hier: internationaal bedrijf met gemiddeld 1 miljoen per maand (!!) aan hardware bestellingen bij dell.
Lastig om een T570 van 1300 te vergelijken met een Elitebook van 2100
Je hoeft echt niet tot de 2100 euro te gaan. Deze Elitebook 840 G4 had je kunnen kopen van het budget van de Lenovo:

pricewatch: HP EliteBook 840 G4 Z2V48ET

En de Elitebooks hebben een stuk betere behuizing dan de Lenovo's. Die plastic behuizing op de T en W serie gaat snel slijtage tonen weet ik uit ervaring. De HP behuizingen zijn een stuk beter bestand tegen dagelijks meenemen. Dat is namelijk een van de zwaarste dingen voor zakelijke laptops, het vele rondslepen met die dingen.
Ik werk al 6 jaar met de Lenovo Thinkpad lijn en ik vind het echt brilliante laptops.
Privé gebruik ik een mbp om een idee te geven.

De thinkpad heeft echt het beste toetsenbord dat ik ooit gehad heb in een laptop. Dit is echt brilliant.
Verder zijn die dingen echt onverwoestbaar.
Hij ging mee achterop op de moto altijd waardoor hij serieus werd ingestrapt in de tas achteraan op de moto of in de topkoffer serieus zat te ratelen.
Verder ben ik er om eerlijk te zijn ook niet zo zachtzinnig mee als met mijn eigen materiaal.
Nooit problemen gehad met het ding.
Op de hoekjes was de matte behuizing na 4 jaar inderdaad blinkend geworden. Maar dat was het enige wat je aan de laptop zag.

Ik vind ze dus echt enorm goed.

Alleen de trackpad was ook niet zo laaiend enthousiast over maarja, ik was prive dit van een mbp gewoon... Het is nog maar recent dat windows laptops vergelijkbare trackpads beginnen hebben en mijn huidige lenovo is nog de T450, al beginnen collega's de T470 stelselmatig te krijgen.
Zo'n knap ding.
Jammer genoeg krijg ik mijne niet zomaar kapot :p
Ik werk ook al een paar jaar met de Lenovo's. Ik gebruik nu de T560 met dock en dit is echt een dijk van een laptop! Het enige nadeel is de afwerking van de cover. Dit is snel vies / vet en er niet af te poetsen.
Goh, ik heb letterlijk de tegenovergestelde ervaring. Mijn ThinkPads (en die van zo ongeveer alle ThinkPad-gebruikende collega's, is dat ThinkPads met afstand de meest betrouwbare Windows laptops zijn die het langste meegaan, en juist amper slijten. vorige week nog een HP gehad van een collega die opeens de geest gaf.
Ik had een W540 en die was na zes maanden dagelijks meenemen compleet af. De behuizing had overal witte slijtage plekken in het zwarte kunststof en er waren al barsten ontstaan. Ik heb de laptop nooit laten vallen of anders fysiek mishandeld. Alleen moet mijn laptop wel elke dag mee in mijn rugzak.

Na zes maanden heb ik de W540 om kunnen ruilen voor een HP Zbook welke ik tot op heden nog altijd in gebruik heb.
Die Zbook mis ik eigenlijk in deze test. Ben er zelf erg tevreden over, maar vraag me af of er wellicht meer laptops van dit kaliber zijn.
Een probook is heel wat anders dan een ZBook. ZBooks zijn wat voor de Elitebooks waren(welke ik ook nog naar volle tevredenheid gebruik, maar wel een prijsklasse hoger. Echter had ik ze ook wel in deze vergelijking verwacht. Hoewel de Zbook G3/4 configuraties qua specs mij enigszins tegenvielen.
Zbook laptops zijn erg prettig, ik gebruik ze al jaren. Budget van 1300 is wat krap voor zakelijke laptop, ik zit meestal meer richting de 1500-2000, en dan heb je iets van hoge kwaliteit wat heel lang mee gaat.
Yep, precies het tegenovergestelde van wat hier op t kantoor gebeurde.
De Elitebook G3 die ik van mijn baas heb haalt het qua bouwkwaliteit nog niet eens bij de goedkoopste Lenovos. Een gammel ding met een waardeloos scherm waarvan fan en trackpad al binnen een half jaar vervangen moest worden. Ik heb de moed al opgegeven dat ze de krakende behuizing (bij de polssteun, erg irritant) kunnen repareren. Voor mij nooit meer een HP, en al helemaal geen 'elite'book.
Anoniem: 583079 @CMD-Snake3 oktober 2017 08:33
Zo'n Elitebook - en het dramatische scherm in het bijzonder - is al even ellendig als de Probook: weinig nuttige discussie.
Zo'n Elitebook - en het dramatische scherm in het bijzonder - is al even ellendig als de Probook: weinig nuttige discussie.
Met het FHD scherm zijn ze erg fijn. Indien je niet het FHD scherm hebt dan is het inderdaad niet prettig, maar dat geld voor alle 720p schermen. Die zijn niet meer van deze tijd.
Anoniem: 583079 @CMD-Snake3 oktober 2017 09:24
Ik heb het wel degelijk over het FHD scherm dat barslecht is, net zoals bij de hier beschreven Probook.
Ik heb vroeger een paar EliteBooks gehad, alle met een erg donker scherm. Hebben ze dat nog steeds, of is dat verbeterd? Fotobewerking was echt niet te doen op deze bakken, dat weet ik nog goed.
Anoniem: 583079 @curkey3 oktober 2017 18:00
Als ik de review van de Probook lees, en met name over het scherm, dan vermoed ik dat de Elitebooks hetzelfde scherm hebben, want dezelfde problemen: laag contrast, onnauwkeurige kleuren enzovoort. Helderheid lijkt niet zo’n probleem, al is de zwartwaarde bedroevend bij hoge helderheid.
Precies hetzelfde hier, heb menig plastic Lenovo W serie zien sneuvelen maar de Elitebook serie krijg je echt niet kapot. Op de TU/e konden studenten in 2011 de Lenovo W520 kopen, in mijn jaar (2012) kon je de Elitebook 8560w kopen. De behuizing van de elitebook was veel steviger en veel meer onderdelen waren van aluminium in plaats van plastic. Heb dan ook menig student met W520 terug zien gaan naar de servicedesk terwijl de 8560w veel minder problemen hadden. Nu 5 jaar later gebruik ik de Elitebook nog steeds (wel met ssd caddy in de optische bay). Op wat deukjes en krasjes na gaat hij nog steeds elke dag in een rugzak mee, nooit iets aan kapot gegaan. Zelfs de accucapaciteit zit nog op 75%! Beste 1100 euro ooit uitgegeven.

[Reactie gewijzigd door Alpaca op 22 juli 2024 15:41]

Marktverdeling 2016: Lenovo 1 - 22%, HP 2 - 20%.
https://nl.hardware.info/...rste-kwartaal-laptopmarkt

Lenovo is het te kloppen merk hier en naar mijn ervaring ook volkomen terecht: HP is echt niet meer wat het geweest is.
Dit zijn ook wereldwijde getallen (van 2016) en daar zit de Chinese markt bij in waar Lenovo heer en meester is. Inmiddels is HP overigens weer wereldwijd marktleider. Zie het nieuwsbericht hierboven. In Europa en USA is de verdeling heel anders. Dat zelfde geldt voor NL. In NL haalt Lenovo niet meer dan 5% en zit HP op zo'n 35%. Dell op zo'n 30%. HP groeit dan nu ook met 13% yoy. Dat is enorm. Onzin dus dat HP niet meer is wat het geweest is. Zie ook hier: https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prEMEA42497217
En hier voor HP resultaten:
http://h30261.www3.hp.com...rary/2017/08-23-2017.aspx
Nou, onzin: HP maakte vroeger best aardige laptops maar wat ze tegenwoordig produceren vind ik enorm tegenvallen, vooral qua scherm inderdaad. Ik heb een HP Spectre x360 overwogen omdat die nu net weer wel aardig degelijk gebouwd was (zeker voor het geld) maar het meeste vind ik echt niet goed.
Je beseft dat dit een link naar een nieuwsbericht van mei 2016 is?

Toevallig in een bericht van vandaag precies het tegenovergestelde bericht. Lenovo presteert het afgelopen jaar juist helemaal niet lekker, HP is flink gegroeid.
http://marketrealist.com/...ersonal-computer-segment/

Al vind ik marketshare los staan van deze vergelijking. Waarom zijn deze produten gekozen? Als je dan toch een product uit de zakelijke lijn wilt verkopen aan consumenten, kies dan modellen die daar beter bij passen. De docking connector maar ook de Displayport connector voegen voor een consument weinig toe. Kies dan de Probook 440 G5, lichter, dunner, 8e generatie intel, hdmi, docken via usb-c, enz, enz, enz.
De T serie is toch echt de basislijn van de Thinpad. Wil je premium dan ga je meer naar de X lijn kijken bij Lenovo.
Nee, de Thinkpad Edge (E) is de basis Thinkpad lijn. Die Thinkpad modellen zijn natuurlijk wel een verschil van de duurdere Thinkpads, maar voor hun prijs heel verdienstelijke computers die in het verleden ook Tweakers BBG's hebben bevolkt.

De X serie zijn lichte laptops, maar dat zegt weinig over de premium uitstraling. De X1 Yoga is een luxe apparaat, maar de X270 is een no-nonsense werkpaard (of.. dwergpony). Mobiliteit is meer een gemeenschappelijke noemer dan premium, al heeft de serie dus Premium modellen.

Voor mij (voor anderen de X1 carbon of de X1 Yoga) zijn de P modellen de premium modellen, en dan met name de P51 en P71 (~schermdiagonaal). Dit zijn eigenlijk de echte de mobiele werkstations, met discrete graphics en numeriek pad. Is dit je te groot en dte zwaar, dan is er de T-serie, met dezelfde kwaliteit, maar een andere form-factor en uitrusting die wel veel overlap heeft.

Sorry, ik kon het niet laten het even uit te duiden :P.

En hierdoor weet ik inmiddels ook dat de Thinkpad W serie inmiddels is verdwenen. Logisch, die rol is door de P overgenomen.
Dat klopt niet. De T-serie is wel degelijk de high-end lijn van Thinkpads. Basis Thinkpads vind je in de L-serie en E-serie, terwijl de X-serie zich onderscheidt van de T-serie door de mogelijkheid van een OLED-scherm en dat in een lichte carbonbehuizing. Daarnaast heb je nog de P-serie die als mobiele workstations dienen.
X1 Yoga is de enige versie (voor zover ik weet) met OLED scherm. Bevoorrecht gebruiker hier :)
Lezen is moeilijk hé.
Uit de tekst
Acer, Asus, HP, Lenovo en Toshiba konden ons een reviewsample opsturen en uiteraard hadden we ook een Latitude-laptop van Dell aangevraagd. Dell kon ons helaas niet tijdig van een reviewsample voorzien, waardoor we die laptop uiteindelijk achterwege hebben gelaten. Wellicht kunnen we hem later nog testen.
Dan had de review uitgesteld moeten worden. Een review zonder de grootste in de markt is raar en incompleet en maakt je hele vergelijk nutteloos.
Dat is dan toch echt de verantwoordelijkheid van Dell. Als ze niet getest willen worden of niet kunnen leveren...
Hoezo? Het gaat er toch niet om dat Tweakers de fabrikanten een dienst doet, maar juist ons als Tweakers? Ik gebruik zelf al jaren zakelijk HP laptops maar zie natuurlijk ook veel Dell's voorbij komen waar ik toch altijd erg gecharmeerd van ben. Nu zit een mogelijke topper niet in de review en weet ik eigenlijk nog niks. Had mij echt geen donder uitgemaakt als Tweakers de review 2 weken later online gezet had om zo een fatsoenlijk beeld te geven.
In eerste instantie vroeg ik mij ook af waar de Dell was, maar Tweakers had beter kunnen benadrukken dat dit een review van klein zakelijke laptops was.
wat bedoel je met 'klein zakelijke laptops'? Laptops voor MKB? Want naar mijn weten zijn Dell en HP daar ook aardig vertegenwoordigd (al zie ik bij grotere organisaties vooral Dell & HP - net als FujitsuSIemens vroeger - en meen ik dat Dell ook daar bewust op richt)
Ja, MKB. Latitude is natuurlijk voor enterprise; want driver packs, bios config tooling en goede ondersteuning op ontwikkeling stabiliteit drivers. Om die reden zie je in strak beheerde omgevingen alleen nog maar Dell en HP.
in ons bedrijf van 10 personen ben ik anders ook best blij met mijn BYOD Lattitude. De enterprise config zooi is dan idd wat overkill.
PaT Moderator Mobile @Scarp3 oktober 2017 07:58
Ja natuurlijk, want al die andere fabrikanten vinden het prima dat hun apparatuur voor een onbepaalde tijd bij Tweakers ligt. :X Zo werkt het helaas niet met reviews. Vaak krijg je een apparaat ter beschikking voor 1 of 2 weken en daar zal je het mee moeten doen.
Het is gewoon jammer van Dell dat ze niet zo'n laptop beschikbaar konden maken. Je zou toch beter verwachten van zo'n grote club.
Anoniem: 413211 @PaT3 oktober 2017 10:42
Dan test en fotografeer je de laptops die je nu hebt, en doe je de Dell later?
Lezen is moeilijk hé.
Dat heb ik ook gelezen, je hoeft niet de wijsneus uit te hangen. Het blijft alleen jammer dat de nummer twee op de zakelijke markt ontbreekt. Een vergelijk tussen HP, Dell en Lenovo was zinvoller geweest. Acer, Asus en Toshiba zijn hier geen spelers van betekenis.
We hadden in eerste instantie zelfs een elitebook 840 geselecteerd die binnen het budget viel, alleen was dat een uitlopend product waarvan de prijs net flink gezakt was en er nog maar bij twee winkels voorraad was. Daarom zijn we uiteindelijk ook voor de ProBook gegaan, wellicht kunnen we de Elitebook nog een keer in een losse review behandelen.
We hadden in eerste instantie zelfs een elitebook 840 geselecteerd die binnen het budget viel, alleen was dat een uitlopend product waarvan de prijs net flink gezakt was en er nog maar bij twee winkels voorraad was. Daarom zijn we uiteindelijk ook voor de ProBook gegaan, wellicht kunnen we de Elitebook nog een keer in een losse review behandelen.
Welke versie? De G4 is momenteel de huidige versie die HP levert. G3 zijn restpartijen.
Een G4 inderdaad, maar ik weet niet meer welke exacte uitvoering het was.
Even een paar maanden wachten en dan komt de nieuwe 800 serie G5. Heb 'm al mogen vasthouden bij HP. Echt ge-wel-dig!
Een G4 inderdaad, maar ik weet niet meer welke exacte uitvoering het was.
Kijk anders of je deze kan krijgen: pricewatch: HP EliteBook 840 G4 Z2V48ET

Zit rond de prijs van de Lenovo T-serie en is volop leverbaar. Deze is goedkoper dan de ASUS die jullie getest hebben.
Idd heel jammer dat jullie niet de 840 hadden kunnen reiewen. De EliteBook x360 1030 G2 zou pas een groot verschil uitmaken voor HP in deze testen, deze zal alleen 500 euro boven het budget uitvallen.

[Reactie gewijzigd door iDEOwen op 22 juli 2024 15:41]

Helemaal mee eens. Overigens zit ook het budget voor de zakelijke laptop nog aan de onderkant van het spectrum. De gemiddelde prijzen zijn de laatste jaren echt gestegen.
Vertrek je vanuit een iets hoger budget dan kun je vaak veel beter kiezen voor opties die jouw werkpaard echt afstemmen op je werkzaamheden.
Denk aan geintegreerde sim, fingerprint reader, grotere accu, betere dock. Dan doe je vaak ook langer met je hardware en ben je uiteindelijk misschien nog wel goedkoper uit met veel meer gebruiksplezier.
Nou zijn de accu of bijvoorbeeld een fingerprint reader niet waar de grote kosten liggen (is mijn ervaring met Lenovo i.i.g.). Denk dat het voor een review op T.net ook niet nuttig is om verder te kijken dan een all-round basismodel waar iedereen wel mee uit de voeten kan. Het is voor de lezers hier interessanter om te zien wat een zakelijke laptop voor een enigszins normale prijs aan keerwaarde heeft t.o.v. een consumentenlaptop.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 22 juli 2024 15:41]

Toch moeten we over die prijs ook niet te spastisch doen. Als zo'n zakelijke laptop voor prive gebruik 3x de levensduur heeft vergeleken met een consumentenlaptop dan mag hij best wat meer kosten dan 1300 Euro. Misschien is het niet helemaal des tweakers om in termen als afschrijving te praten. Dat vervelende geld, en ook nog het extra nadeel dat op een gegeven moment met oude hardware wordt rondgelopen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het echt een verademing is als zo'n laptop jaar na jaar gewoon blijft werken en je de aandacht op andere dingen kan richten. En die oude hardware? Overconfigureren bij aankoop, dan gaat zo'n ding echt een hele tijd mee.
Ik denk dat ze in een bepaalde prijsklasse hebben gekeken. Elitebooks zjjn al gauw 2000+ euro, zou niet helemaal passen in deze round-up lijkt mij?

[Reactie gewijzigd door Johan9711 op 22 juli 2024 15:41]

Een Elitebook 840 G4 heb je al rond de 1400 euro. Dat is niet veel duurder dan die Lenovo die getest is. En je hebt dan identieke specs aan de Lenovo bij HP.
Jammer idd dat Dell er niet tussen zit. Ik ben na 8 jaar gewend te zijn aan Dell bij bedrijf x, nu juist aan het werk op een HP bij bijdrijf y, en ik merk hier echt grote verschillen mee.

Het zal wel een kostendingetje zijn, maar voor zover ik kan merken is Dell (los van de kosten dus) echt onverslaanbaar op gebied van... Alles:

- Bouwkwaliteit
- display,
- toetsenbord,
- docking station die van generatie op generatie gebruikt kan blijven worden waar hp steeds verandert (gaat ongetwijfeld veranderen met universele USB C docking stations, maar toch).

Gemiste kans voor Dell dus, deze review, en voor geïnteresseerde tweakers dus ook.
Dell vs Thinkpad:

Bouwkwalteit Nope
Display Mogelijk, model afhankelijk.
ToestenbordNope, nope, nope
Docking station Gelijkwaardig
Anoniem: 583079 @CMD-Snake3 oktober 2017 08:01
Ik werk (noodgedwongen, laptop van mijn opdrachtgever) dagelijks met een HP Elitebook 840 G4. Ik zou niet weten wat voor "hoge ogen" die laptop zou moeten gooien. Hij heeft exact dezelfde nadelen van de Probook, met zo'n dramatisch slecht scherm dat het verboden zou moeten worden, dat een werkgever dit aanbiedt.
Ik heb hier een HP EliteBook 840 G3 liggen, maar ik ben geen fan.
Nieuw uit de doos was dat ding krom (hij wiebelde als hij op mijn buro stond).
Ik heb even flink op dat ding moeten leunen om hem recht te krijgen.

Verder gaven ze bij de intro aan dat Dell (helaas) niet optijd een laptop kon leveren.
Ik had ook graag een elitebook gezien. Die zou hier ook wel in de prijsklasse passen en uit eigen ervaring ben ik er heel tevreden mee. Kan me voorstellen dat HP dan beter uit de test was gekomen.
Inderdaad . Heb zelf een elitebook 820 G3 dat 1300 euro kost. En vind het echt een top apparaat. Had daarvoor een Toshiba tecra. Die viel van ellende uit elkaar.
Anoniem: 947261 @CMD-Snake3 oktober 2017 08:53
Heb je ook een bron voor het laatste deel van je tekst? Want mijn inziens heeft Lenovo juist een enorm aandeel in de zakelijke markt, in ieder geval in Nederland. Ik heb zelf bij een aantal grote bedrijven gewerkt, toevallig gebruikte ze overal Lenovo's. Bij sommige van onderstaande bedrijven heb ik niet gewerkt maar wel mee samen gewerkt en weet ik dat ze Lenovo's gebruiken:
EY (Ernst & Young)
BDO
Capgemini

Dat zijn toch behoorlijk grote bedrijven, dus ik vraag me echt af of wat je zegt klopt, dat Lenovo zo'n klein marktaandeel heeft.
Ik mis ook Dell in deze vergelijking. De Dell Latitude serie had zeker meegenomen moet worden. Als je kijkt naar de marktverdeling is HP nummer 1 gevolgd door Dell. Lenovo heeft een zeer klein aandeel in de zakelijke desktop/laptop markt. Asus, Acer en Toshiba zijn verwaarloosbaar klein.
Ik vraag mij toch wel af hoe jij hier bij komt. Volgens Gartner heeft HP 20.8 % en Lenovo 19.9 % van de markt gevolgd door Dell met 15.6 %. (http://www.gartner.com/newsroom/id/3759964) is dit op de zakelijke markt dan zoveel anders ?
Ook EliteBooks zijn geen garantie op betere specs.

Ik werk op mijn werk met een EliteBook 9470m en dat ding heeft het meest waardeloze scherm dat ik ooit in een laptop heb gehad. Ding heeft 2000 euro gekost, en heeft slechtere kijhoeken dan een netbook van 200 euro. Buiten dat een waardeloos contrast, resolutie, (1366x768), kleurbereik en veel kleuren geven een merkpaar dithering patroon dat zeer storend is.

Echt schande dat ze zo'n flutscherm inbouwen in een laptop waar mensen echt op moeten werken. En dat ook nog eens zogenaamd een "Elite" model is.
Lenovo klein? Weet niet beter dan bedrijven die allemaal lenovo hebben! Daarna HP's elitebook of de ProBook! Wij zelf hebben Lenovo en FieldPG's maar die laatste hebben alleen de field service monteurs :)
Anoniem: 355318 @CMD-Snake3 oktober 2017 16:59
Ik denk dat de T470 wel vergeleken moet worden met de ProBook lijn.

De Thinkpad Carbon X1 en de Thinkpad P51 zijn de premium/workstation modellen.

Daarnaast is je bewering dat de Eliitebook lijn een flink betere bouwkwaliteit heeft klinklare onzin, net als je bewering over marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 355318 op 22 juli 2024 15:41]

Zoals Euronitwit ook zegt: lezen is moeilijk. Ook waarom de keuze voor de Elitebook afviel (te duur).
ben met jou eens, een Elitebook is beter vergelijking(prijs is idd onder de 2100 genoemd door SherlockHolmes ) en zelf heb ik een :D
Inderdaad maakt het missen van een Dell de review behoorlijk mank. Tweakers had beter even moeten wachten of een beter contact bij Dell moeten gebruiken.
Anoniem: 787353 @CMD-Snake4 oktober 2017 12:19
Inderdaad, was mijn 1e gedachte ook: waar is Dell? Niet dat ik persé een fan ben, maar Dell wordt véél gebruikt. Ik heb zelf een Precision 7510 (als developer), meeste collega's een Latitude.
Ik ben het helemaal met je eens. Met de gekozen modellen is van een redelijke representatieve roundup geen sprake. Laat staan dat je het beste werkpaard kunt kiezen.

Nu is zakelijk gebruik ook een veel te brede keuze. Ik ben als IT professional heel anders bezig met mijn zakelijke latops (Lenovo Thinkpad en Dell Ultrabook) dan b.v. iemand die content moet produceren. De eisen liggen dusdanig uit elkaar dat een vergelijking nauwelijks mogelijk is.
Vreemd dat er niet wordt gekeken naar de aftersales van de laptops. Zeer belangrijk bij zakelijke laptops:
- hoe makkelijk is de servicedesk bereikbaar
- Hoe snel wordt er hersteld?
- Onsite herstelling en zoja hoe snel?
- Hoelang standaardgarantie en eventueel hoelang standaard onsite support
- Mogelijkheid tot uitbreiden garantie met eventueel (langere) onsite garantie, accidental damage, ...

Voor particulieren minder van belang, bij zakelijke toestellen zeer belangrijk!
Dat kan je natuurlijk niet zomaar snel even gaan testen. De laptops zijn niet defect en om nu zelf meermaals defecten te gaan aanbrengen (of een hoge kost aan de service te betalen) wordt het een beetje gek. Een n=1 principe kan je in een test namelijk niet toepassen.

Hoe snel er hersteld wordt hangt trouwens volledig af van welke overeenkomst jij afsluit. Voor zakelijke laptops kan je vaak een optie nemen om de volgende werkdag een technieker op de vloer te hebben. En het is maar zeer zelden dat zoiets niet lukt.

En wat duur en verlengbaarheid betreft, dat kan je zelf opzoeken. De meeste zullen je de optie geven om tot 4 jaar te gaan.
Dat kan je natuurlijk niet zomaar snel even gaan testen. De laptops zijn niet defect en om nu zelf meermaals defecten te gaan aanbrengen (of een hoge kost aan de service te betalen) wordt het een beetje gek. Een n=1 principe kan je in een test namelijk niet toepassen.
Dat is toch precies wat men in deze en in bijna alle andere testen hier op Tweakers heeft gedaan? Men pakt 1 exemplaar, test dat, en komt met een conclusie.

Mijn indruk van deze review is dat de auteurs vrij weinig besef hebben van wat een zakelijke laptop een zakelijke laptop maakt. Heel veel verder dan: "de behuizing is steviger", "ze hebben een beter toetsenbord" en "er wordt Windows Pro op geleverd" komt het niet. De laptops worden in de video ondertussen wel afgerend op een smart phone feature: de vingerafdrukscanner. Lang niet alle bedrijven zitten daar op te wachten i.v.m. de policies die men daar voert. Veel zullen het zelfs weigeren en verlangen dat een dergelijke functie via BIOS is uit te schakelen.

Ik mis een heleboel in deze review:
  • Zoals skelleniels terecht opmerkt. Hoe zit het met de aftersales? Is het pickup & return garantie of moet je zelf de laptop op gaan sturen? Hoe snel heb je weer een werkende laptop?
  • Hoe zit het met zaken zoals TPM, virtualisatie, geïntegreerde webcams, blu-tooth, headset aansluitingen?
  • Hoe zit het met uitbreidingsmogelijkheden anders dan RAM en SSD? Kan er een mini PCIe kaart in? Kan er een SIM kaart in? Wat voor docking stations zijn er beschikbaar?
  • Hoe zit het met beschikbaarheid van software en driver updates? Hoe lang ga je die gegarandeerd krijgen?
  • Hoe zit het met de beschikbaarheid van spare parts? Kun je over 5 jaar nog een vervangend accu kopen?
Genoeg vragen die voor zakelijke gebruikers interessant zijn maar die helaas niet of nauwelijks worden behandeld in deze review.
Vooral deze mis ik:
Wat voor docking stations zijn er beschikbaar?
Met de komst van USB-C is dat minder belangrijk. Zo had Dell tot de Latitude *70-generatie een dedicated port replicator, terwijl de huidige generatie Latitude's alleen een USB-C aansluiting hebben wat gebruikt kan worden in combinatie met een USB-C dockingstation. Voordeel is dat de dockingstations hiermee minder/niet afhankelijk zijn van. Dit zelfde geldt ook voor andere laptops met een USB-C aansluiting.

Ik sluit mij overigens aan bij Blorgg over de zaken die missen in de review, maar moet wel zeggen dat het sowieso een onderwerp is wat lastig te beoordelen is. Wat vindt een bedrijf belangrijk? Het ene bedrijf hecht waarde aan performance of draagbaarheid, terwijl de ander security serieus neemt. En dan hebben we het nog niet eens over de rugged versies, wat ook onder de noemer "zakelijk" valt.
Met de komst van USB-C is dat minder belangrijk. Zo had Dell tot de Latitude *70-generatie een dedicated port replicator, terwijl de huidige generatie Latitude's alleen een USB-C aansluiting hebben wat gebruikt kan worden in combinatie met een USB-C dockingstation. Voordeel is dat de dockingstations hiermee minder/niet afhankelijk zijn van. Dit zelfde geldt ook voor andere laptops met een USB-C aansluiting.
Nou ja, minder belangrijk. Als je hele kantoor gevuld is met werkplekken met Dell dockingstations en Dell levert geen laptops meer met die connector is dat toch wel lastig; zeker als er nog veel oudere laptops zonder USB-C aansluiting in omloop zijn. Continuïteit, dat is belangrijk! En helaas is de overstap naar een USB-C een discontinuïteit die de nodige problemen met zich meebrengt.
Dat is echt precies het probleem waar wij mee zitten. Ongeveer 5000 Exx40 / Exx50 / Exx70 in omloop. We hebben bericht gekregen van Dell dat het de bedoeling is dat we naar Exx80 gaan, maarja ga al die docking stations maar vervangen. En dan nog het probleem dat de kantoren vrijwel allemaal "open landscape" zijn, dus allemaal flex plekken. Nou hebben we dus een probleem als we over moeten, want 2 dockings zijn er dan nodig. Dan kun je zeggen "dan pak je toch het D6000 dock." Klopt, maar dan kan je weer overal 2 voedingen gaan neerleggen. :X
Hier ook exact hetzelfde probleem 5540, 5550 en 5570's in de omloop + allemaal flexwerkplekken.
Nu plaats ik her en der een WD15 docking station zodat de paar 5580's die we nu hebben ook gedocked kunnen worden.

Handige keus is het niet. Daarnaast hebben we net als Roy23 aangeef ook wel eens last van flikkerende schermen. Daarom standaard als ik en laptop inspoel doe ik een biosupdate. Tussentijds is dat wat lastiger in verband met de gebruikte TPM en Bitlocker.
Vergeet niet om dat terug te koppelen naar het management wat besloten heeft tot die flexwerkplekken. Dat kan nog steeds een redelijke keuze zijn, ook als je deze kosten in aanmerking neemt, maar het wat een logisch te voorziene consequentie. Als alle werkplekken inwisselbaar moeten zijn, dan ook alle laptops. En dat betekent big-bang vervangingen.
Ja, dat hele verhaal is nu een soort van de baan. De Autocad / Mathlab / GIS jongens met bijvoorbeeld een P3510 / P5510 krijgen allemaal een TB16 dock en dus een vaste werkplek. Bij de rest wordt toch aangestuurd op een D6000 dock met een extra losse voeding voor de oudere laptops. Dat is uiteindelijk denk ik toch de goedkoopste oplossing.
Inderdaad, Lenovo lost dit probleem op door haar laptops zowel met USB-C als met een dock connector uit te rusten. Geleidelijk kunnen de oude docks dan vervangen worden door universele USB-C docks.
Dell daarin tegen stopt van het een op het andere moment met de docking connector. Vreemd genoeg zijn hun laptops echter niet kleiner of lichter geworden hierdoor. De *80 generatie heeft weinig voordelen t.o.v. de *70 generatie.
Wij hebben op het werk ook de Dell Latitude series en de USB-C docking stations zijn totaal niet stabiel. Google maar eens op Dell Latitude in combinatie met USB-C, dan kom je dingen tegen als:

- Een Gigabit ethernet aansluiting op een USB-C docking station haalt maximaal 200MBps
- De monitor die is aangesloten op het docking stations flikkert
- Na een herstart wordt het docking station soms wel en soms niet herkend

Allemaal problemen die we met de eerdere docking stations niet hadden. Dat zou een prima toevoeging zijn voor een review van een zakelijke laptop.
Hoewel een beetje offtopic: Meeste problemen lossen zich op met een BIOS update van de laptop. Deze opstartproblemen hadden wij inderdaad ook met de WD15 docks.

De D6000 docks zijn weer fijn als universele dock.

Ik mis verder wel Dell in de vergelijking. Aangezien je verwacht dat de top 3 merken in zakelijke laptops wel meegenomen worden in de tests. Dell, HP en Lenovo zijn een must in vergelijkingen zoals deze.
Lenovo heeft net zo last van het gebruik met dockingstations.
hier ging ik recent de mist mee in, zaakje latitude 5580s binnengehaald waarop het moment volgde dat ik me afvroeg waarom hij niet in het dock klikte. USB-C docks zijn niet klaar om de vaste docking poort op te volgen, de bandbreedte is te laag om veel ethernet verkeer en video tegelijk aan te kunnen. Daarnaast zijn de docks duur en zijn er minder interfaces beschikbaar.
Er zijn ook zat bedrijven die geen docking stations gebruiken.
Ik heb hier er nog nooit 1 gezien, maar iedereen werkt wel op een laptop.
Gewoon notebookcheck gebruiken voor laptop reviews :)
Zat met dezelde bedenkingen, beetje zoals de Core i9-7960X en 7980XE review...

#consumenten.net

[Reactie gewijzigd door AriGold op 22 juli 2024 15:41]

Ben het helemaal met je eens. Maar laten we ook niet vergeten dat we het normaal moeten doen met een compleet nutteloze consumenten laptop BBG.

Dit is in ieder geval weer eens een vergelijk ipv zomaar 1 eruit pakken en daar een conclusie aan verbinden.
Je krijgt toch een goed idee van de laptop en hoe die in de praktijk ervaren worden.

Laten we hopen dat dit een begin is van een jaarlijkse roundup die in 't vervolg deze punten wel meeneemt.
Dat zou zomaar weer 's wat waarde aan Tweakers.net kunnen geven naast de community en pricewatch. Vergelijkende reviews. Je ziet ze weinig meer hier. Ik mis ze en ben dus blij met deze review. Ik denk dat 't ook aansluit op de IT pro die een groot deel van de community vormt.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 22 juli 2024 15:41]

Anoniem: 457607 @Blorgg3 oktober 2017 11:12
Ik denk dat de insteek van deze review is het gebruik van zakelijke laptops als consument, dat staat ook in de opening.
Ja, maar voor een batterij test gaat men niet 1x de batterij leeg trekken. Men doet die test meermaals. Als jij naar een service desk belt en de persoon aan de andere kant heeft net een baaldag dan heb jij het ook vlaggen. Bel je even later opnieuw en kom je bij een andere persoon uit heb je een totaal andere ervaring.

Wanneer testers opmerken dat er iets grondig mis is met het toestel zullen ze ook contact opnemen met de fabrikant om na te gaan of er iets mis is en wat er aan gedaan kan worden om het zo snel mogelijk te verhelpen. Als een vervangexemplaar het ook heeft mag je er zeker van zijn dat er opmerkingen over komen in een review.

En voor alle andere punten: een deel van die informatie zit wel degelijk in het artikel. Een deel vind je op andere plaatsen op deze site en een deel staat er niet in. Het is nu al een redelijk uitgebreid artikel. Je moet de mensen hun aandacht ook nog kunnen vasthouden tot aan de conclusie.
Daarnaast kan ook alles in-house gedaan worden. Wij hebben bijvoorbeeld pick-up points per kantoor beschikbaar waar je direct een nieuwe laptop uit kunt halen om je defecte daarin terug te leggen. Bij allerhande problemen kun je onze eigen service desk bellen, daar zit niemand van de fabrikant (HP) bij.
Anoniem: 315662 @axg3 oktober 2017 09:21
Dat is natuurlijk wel weer snel alleen weggelegd voor de veel grotere bedrijven, een gemiddeld MKB heeft niet echt het budget om een in-house reparatie afdeling op te zetten, maar het is nog steeds wel van belang van dat de laptops snel gerepareerd worden. Daar heb je dan goede garantievoorwaarden voor nodig.
We hebben dan ook op de eerste pagina van de review en in de video aangegeven dat we deze laptops reviewen om te kijken wat het toevoegt en wat de verschillen zijn ten opzichte van een gewone consumentenlaptop en niet wat je als zakelijke gebruiker zou moeten kopen.
Het is toch vooral een vergelijking tussen zakelijke modellen geworden.

Als je zakelijke modellen en consumentenmodellen zou willen vergelijken zou ik ook consumentenmodellen in het artikel verwachten. Bijvoorbeeld zakelijke modellen versus consumentenmodellen van dezelfde fabrikanten. Nu zijn die verschillen alleen zijdelings genoemd.

Ik snap de neiging om jullie keuzes te verdedigen n.a.v. dit soort commentaar. Je kunt er ook uithalen dat er behoefte is aan een ander soort artikel, namelijk 'een vergelijking van zakelijke modellen' voor 'de zakelijke gebruiker' (als die al bestaat). Ik hoop dat jullie dat eruit halen en er wat mee gaan doen. Het is duidelijk dat veel lezers dat zouden waarderen!
Je vergeet alleen het meeste van de verschillen?
Zie de reactie van Blorgg. En bijkomend: mogelijke bestandsbeveiliging en versleutelingsopties.
En er kan ook veel gezegd worden over de mogelijkheden die vPro biedt.

Gewoon ondermaatse review, wederom. (Core i9-7960X en 7980XE review)

#consumenten.net

[Reactie gewijzigd door AriGold op 22 juli 2024 15:41]

Vreemd dat er niet wordt gekeken naar de aftersales van de laptops. Zeer belangrijk bij zakelijke laptops:
- hoe makkelijk is de servicedesk bereikbaar
- Hoe snel wordt er hersteld?
- Onsite herstelling en zoja hoe snel?
- Hoelang standaardgarantie en eventueel hoelang standaard onsite support
- Mogelijkheid tot uitbreiden garantie met eventueel (langere) onsite garantie, accidental damage, ...

Voor particulieren minder van belang, bij zakelijke toestellen zeer belangrijk!
Nu is het lastig te vergelijken bij een review die voornamelijk kijkt naar de hardware en prestaties van de laptop zelf, maar ik heb nu inmiddels 8 jaar zakelijke laptops en let ook altijd op de dingen die je noemt. Gaat hij stuk? Dan komt er iemand langs die op mijn locatie de hardware vervangt, zodat ik gelijk weer door kan. Dat is echt ideaal. Natuurlijk betaal je daar ook voor, maar zakelijk gezien zou je eigenlijk niets anders willen.

Bij de Lenovo laptop in deze review mis ik de numpad. Lijkt me zeer onhandig om zo'n model te hebben. De Lenovo Thinkpad P51 (en P50) zijn overigens ook erg goede modellen.
Volgens mij is een numpad bij 14" laptops bijzonder, en bij 15" meer gebruikelijk. Ook bijvoorbeeld de 14" modellen van Dell Lattitude hebben geen numpad. En het is persoonlijk of je zoiets wilt. Op een krap bemeten laptop heb ik liever een groter toetsenpord zonder numpad, dan alles bij elkaar gepropt, en het hele toetsenbord minder handig wordt.

Een P51 is geen eerlijk vergelijk met een T470. De T570 ligt dan meer voor de hand (en heeft wel een numpad).
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom dit belangrijk zou zijn. Een beetje bedrijf kan beter zorgen dat ze een paar laptops in reserve hebben, dat is nog veel sneller. Volgens mij wordt al die aftersales lulkoek door de traditionele bedrijven (HP op kop) gewoon gebruikt om erg middelmatige laptops (HP op kop!) voor het dubbele van de prijs te verkopen van wat een identieke consumentenversie zou kosten.
Zou inderdaad interessant zijn geweest! Overigens is onsite support ook voor consumenten best fijn. Waar ze je bij de Media Markt vaak allerlei verzekeringen of 'premium' service proberen aan te smeren waar je uiteindelijk een kat in de zak koopt is onsite support zelfs voor een consument best aangenaam. Het zat inbegrepen bij mijn Thinkpad en heb er profijt van gehad toen er een probleem was met m'n toetsenbord. Hoe fijn is het als er een dag later een monteur voor je deur staat om je laptop te fixen?
Vergelijking van de verschillende docking-stations, mogelijke bestandsbeveiliging en versleuteling...
Geen enkele dell in deze line-up?

Over de inhoud van deze review valt eigenlijk hetzelfde te zeggen als de review over de Core i9-7960X en 7980XE:
Gewoon niet toegepast op de noden/verwachtingen van de doelgroep.

#consumenten.net

[Reactie gewijzigd door AriGold op 22 juli 2024 15:41]

@skelleniels
Zin 2 van de review:
"Toch kunnen die zogenaamde zakelijke laptops best interessant zijn voor de gewone consument."
Dus voor mij logisch dat het niet is meegenomen, is gewoon zakelijk gebrande hardware wat als consument ook gekocht kan worden. Hier bij tweakers getest dus als consumentenaankoop.

[Reactie gewijzigd door KDL op 22 juli 2024 15:41]

Wat een slechte review. Beheer en beveiliging komen nauwelijks aan de orde. En er worden appels met peren vergeleken. De HP krijgt een 5. Wat niet wordt aangegeven is dat HP de 600-lijn ziet als legacy platform. Voor gebruik van Optical drive en seriële poort rs232 bijv. Waarom kiest tweakers niet voor de HP EliteBook 800 serie? Dat is namelijk het equivalent van de Lenovo. HP Probook en EliteBooks hebben de volgende opties die niet of nauwelijks zijn terug te vinden bij de overige vendoren:
-HP Surestart hardwarematige BIOS beveiliging
-HP SureView ingebouwd privacy filter
-HP SureClick browser security voor maken van micro VMs per browser tabblad op CPU niveau
-vijf jaar garantie op beschikbaarheid van onderdelen na EOL datum van een generatie
-15 tot 18 maanden beschikbaarheid van een generatie
-6 maanden transitietijd naar volgende generatie
-inzicht in roadmap onder NDA
- HP Manageability Integration kit SCCM plugin voor driver en BIOS updates en distributie (gratis)
- HP Image assistent voor onderhouden van image (gratis)
- Detective Media retention carepacks voor het behouden van mediadragers op locatie.
-travel carepacks voor dekking in Europa op WW in 180 landen.

Allemaal niet tot nauwelijks mogelijk met een Acer, Asus of Lenovo. Alsjeblieft Tweakers blijf bij je Leest met consumenten pcs of verdiep je in de materie. Hebben jullie überhaupt wel informatie ingewonnen bij de fabrikanten? Of alleen de fabrikanten die hier voor betaald hebben? |:(
Als je gelezen heb dan weet je dat ze niet om specifieke modellen gevraagd hebben! Gewoon om zakelijke modellen die ook voor consumenten goed zijn!
Als dat het uitgangspunt is dan neem je dus niet het zwaarste en meest logge model uit bijvoorbeeld de HP range! De Probook 400 is veel lichter én goedkoper. Waarom is die dan niet gekozen?!
van alles wat je daar noemt, ben ik toch wel vrij zeker dat de lenovo die dingen ook kan... de thinkpad is al jaar en dag zowat de standaard in bedrijfslaptops. die zijn al jaar en dag bezig met het managen van de toestellen. Of dacht je dat lenovo de thinkpad's heeft overgenomen van ibm en dan plots alle ondersteuning maar heeft laten vallen?
Ondersteuning bij Lenovo: ja daar heb je gelijk. Zeker niet bij overige merken. Wij opereren in heel veel diverse landen. HP gaat tor 190 landen wereldwijd. Er is geen enkele andere vendor die zover kan gaan.
Zaken als ingebouwd privacy filter, HW BIOS Anti Malware beveiliging, SCCM plugin bij Lenovo: nee, zeker niet.
Ik zag overigens laatst de zakelijke marktaandeel cijfers in NL. Lenovo schommelt ergens rond 5%. Dell rond 30% en HP rond 35%. We kunnen dus stellen dat Lenovo dus zeker niet meer de zakelijke standaard is...
Lenovo en Dell bieden toch ook een hoop versleutelingsopties aan? Althans dat dacht ik...

Verder is ook een nog niet vaak aangehaald verschil de intel vPro specificatie, en de mogelijkheden die dergelijke CPU's meebrengen. Ook niet besproken in het artikel..

Anyway #consumenten.net
Ik kan me voor een groot deel in je kritiek vinden, ik denk alleen waar het echt mis is gegaan is de opzet van het onderzoek en de beantwoording van de vraagstelling.
Bij elk onderzoek stel je een onderzoeksvraag in de inleiding, ga je argumenten vinden om die vraag te beantwoorden en geef je in de conclusie antwoord op je hoofdvraag.

Hier was de onderzoeksvraag: Wat is het verschil tussen zakelijke en consumenten notebooks.
Dan is de conclusie dat de Thinkpad de beste zakelijke notebook is een heel vreemd antwoord op deze vraag.

Als ze meerdere zakelijke notebooks testen om de steekproef N wat groter te maken en dan concluderen dat de behuizing sterker is, de schermen gemiddeld beter en ze windows 10 pro hebben en dat ze geen onderzoek hebben gedaan naar de aftersales en de beveiligingsopties, maar dat die waarschijnlijk ook wel beter i, heb je een redelijk antwoord op de vraag. Alleen dat antwoord is niet zo spannend, want dat wisten we al voordat ze met de wanvertoning begonnen......
Het verschil is mij nu absoluut niet duidelijk. Wat betekent zakelijk überhaupt?! Dat het voor werk geschikt is?

Dan moet het simpel Office / citrix draaien en een sim kaart hebben. Hoezo moet dat 1300€ kosten?

Ik was helemaal verbaasd toen de reviewers melden dat deze laptops dikker, zwaarder en minder shiny zijn dan consumenten modellen. Betekent dat ik deze niet moet gebruiken voor op reis? Of voor bij een klant?

Ik snap er niks van ;(
Helemaal eens! Ik mag je niet +en. Dus maar zo! Wanvertoning is het juiste woord!
Anoniem: 583079 3 oktober 2017 08:14
Ik vind het jammer dat Tweakers bij een zakelijke laptop niet meer belang hecht aan het scherm. Om te beginnen is een 16:9 scherm niet erg handig, het is te breed en onvoldoende hoog om comfortabel op te werken (16:9 is een consumentenformaat dat geoptimaliseerd is om FHD video te kijken).
Bovendien is FHD resolutie niet echt fijn als je de ganse dag daarmee moet werken. Te laag contrast of onvoldoende helderheid zijn ook problematisch. Het is een aberratie van het puntensysteem dat de Lenovo een 9 krijgt, met een matig scherm - met name het contrast is toch verre van fijn.
Mensen die bvb een Surface of een Macbook Pro zakelijk gebruiken, zullen dit alles beamen.
Ik ben het eens met je opmerking over de beeldverhouding, maar ik vind bij een zakelijke laptop de kwaliteit van het beeldscherm juist niet belangrijk. Ik werk al heel erg lang met een Dell Latitude maar kijk nooit naar het scherm. Ik gebruik op al mijn werkplekken docking stations en externe schermen. Dat is toch veel prettiger werken dan op een klein scherm?
Anoniem: 583079 @Mickey773 oktober 2017 09:26
Klopt, maar als je mobiel werkt heb je weinig aan het scherm op de werkplek..
Dus eigenlijk maak je van een mobiele werkomgeving (=laptop) een vaste werkstek waar je je scherm en dockingstation (ook toesenbord wellicht dus) hebt klaarliggen. Kun je beter een desktop kopen voor dat geld.
Ik werk meestal op een vaste plek, maar als ik naar klanten ga, moet ik m'n spullen echt wel bij me hebben. Dan zou ik dus een aparte desktop en laptop moeten hebben. Daar twijfel ik sowieso nog over, maar ik zie daar nog niet het voordeel van in (behalve als er 1'tje kapot gaat, dat ik dan altijd gewoon door kan).

En als je ergens in dienst gaat, krijg je meestal een laptop (tenminste, in m'n ontwikkelaars-omgeving)

[Reactie gewijzigd door Boy op 22 juli 2024 15:41]

Voor mij en vele anderen geldt dat ze twee werkplekken hebben, bijvoorbeeld op werk en thuis. Dan kun je op beide werkplekken ideale omstandigheden creeeren met een docking station. Dan is het meenemen en kunnen inklikken van een laptop heel fijn. Je kunt direct verder werken, zonder te synchoniseren.

Onderschat niet wat je met docking stations kunt doen. Ik heb er vier: twee werkplekken met scherm en toetsen en muis, een in een grote zaal met alleen een beamer, een vierde heb ik in de woonkamer met een televisie en draadloze trackball. Als ik op al die plaatsen een desktop zou moeten zetten ben ik toch echt veel duurder uit!!!
En die hebben weer een reflecterend scherm.
Nee, ze hebben een glanzend scherm, de reflecties vallen goed mee, door de goede antireflectie coating. Een goede helderheid maakt dat het scherm altijd goed leesbaar blijft. Een mat scherm is zeker niet altijd een voordeel. Als de zon rechtstreeks op een mat scherm schijnt (wat bvb in de trein kan voorkomen) wordt dat scherm snel onbruikbaar, met een glanzend scherm blijft het werkbaar. Het is eeen misvatting dat een zakelijke laptop een mat scherm hoort te hebben omdat zoiets beter is.
Nee die schermen zijn juist super goed gelamineerd waardoor reflecties weer bijna niet opvallen.
Ik vind FHD juist heerlijk op een klein scherm. Grote letters instellen en dan heb je een zeer scherpe beeldkwaliteit. Vind ik een stuk lekkerder lezen dan de blokkerige letters op lage resoluties.
FHD is naast een onhandig formaat ook niet echt fantastisch scherp is mijn punt. Een zakelijke laptop verdient beter.
Dat is waar, nog scherper zou nog beter zijn..

Maar bij ons op het werk is TN 1366x768 standaard (zelfs in kwaliteitslaptops zoals de T470, dat door Tweakers geteste luxe model vind je hier niet :-( ). Dus met een IPS FHD zit je relatief al enorm goed :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 15:41]

Als consument tik ik dit op een refurbished ex-lease HP Elitebook 8570P. Aangeschaft voor nog geen € 280. Met een jaar garantie. Scherm 15,6" met resolutie 1600 X 900 en goede kijkhoeken. Werkgeheugen 8 GB DDR3. I5-3230 processor op 2,6 Ghz. Hiervoor had ik een Lenovo Thinkpad T420.
Als consument wil ik niet anders meer. Als je "on a budget" zit, heb je met deze oplossingen een veel degelijker apparaat dan een plastic fantastic consumentenlaptopje van € 600. De HP is stil, makkelijk zelf te onderhouden (als je een schroevendraaier kan vasthouden is het openen een fluitje van een cent) en te upgraden. Ik zou het iedereen aanraden die voor weinig geld echt kwaliteit in huis wil halen die tegen een stootje kan en prima geschikt is voor ook de wat zwaardere taken (fotoshop bv).
Al enige tijd op zoek naar een werklaptop en deze test is dan ook op een gunstige tijd gepubliceerd :). Wat voor mij vaak lastig is, is om een dunne, lichte en erg soepele laptop te vinden. Daarmee bedoel ik dat het lekker typt, goed scherm en lichtheid. De snelheid van zo een laptop in samen werking met een SSD geloof ik dan ook wel.

Wellicht dat een MacBook uitkomst biedt maar verder wordt er alleen met Windows gewerkt binnen het bedrijf
Gezien wat jou eisen zijn, is een macbook wel wat voor jou :) Maar je hebt ook nog andere dunne goede laptops, misschien zijn ze iets dikker.
Ik mis ook echt een Macbook Pro in deze test. Goed scherm, snel, uitermate degelijk gebouwd, en een buitengewoon prettig touchpad. Zijn toch wel een paar eigenschappen waar alle geteste laptops niet in uitblinken. Hoogstens qua prijs zou hij buiten deze test kunnen vallen. Alhoewel je best onder de 2000€ kan blijven.
Alhoewel we zelf veel MacBooks hebben, is er wel nog duidelijk wat werk aan de winkel voor Apple om in de zakelijke markt door te breken.
Ja, onze uitval van MacBooks en herstellingen is ruim factor 6 lager dan de Dells die we hebben, maar als er een probleem is kunnen we de Dells wel zelf herstellen. Bij Apple is het verplicht opsturen en moet je een nieuwe klaarmaken wat vaak iets langer duurt dan een onderdeel can de Dell vervangen.

Prijs is geen issue, als je naar de CTO kijkt zijn de MacBooks duidelijk goedkoper (Zelfs de Pro’s die wij gebruiken van 2000 EUR+). We hebben ca 250 MacBook Pro’s en 1000 Dell laptops in bedrijf.
Anoniem: 583079 @nils833 oktober 2017 09:48
Volgens mij pleit je hier toch wel in het voordeel van de Macbook Pro als zakelijke laptop...
Dat er alleen met Windows word gewerkt hoeft niet impact te hebben op de keuze voor mac of Windows, echter moet je wel rekening houden met de software die je moet/wilt gebruiken.

Ook zou ik ook even de reactie van CMD-Snake lezen want hij vind, net als ik, dat deze roundup ontoereikend is en dat er een niet al te beste keuze in laptops is gemaakt.
Ik heb op het werk een MacBook liggen en ik vind het toetsenbord afschuwelijk. Daar kan ik niet lekker op typen. Geen travel en keys die vlak liggen met de body. Als hij een MacBook zou overwegen dan raad ik hem toch echt aan om even een winkel binnen te lopen en na te gaan of het toetsenbord iets voor hem is.
Ik zei daar expres niks over in mijn reactie omdat ik daar geen ervaring mee heb. Je had dit overigens beter kunnen zeggen tegen Tweakwondo aangezien hij degene is die momenteel een MacBook overweegt ;)
als je de nieuwe generatie Macbooks bedoeld (dus niet Pro of Air) dan kan ik me dat heel goed voorstellen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat dit prima toetsenbordjes zijn voor het lichte werk, maar dat je daar niet hele dagen op wil werken. Ik denk dat in deze vergelijking ook een Macbook Pro een betere vergelijk is. En die hebben echt prima toetsenborden. Ik vind ze bv fijner dan die van mijn werklaptop, een Dell Lattitude. Die rare toetsen met veel te veel afstand ertussen heb ik nooit lekker vinden typen.
De laatste versie is het keyboard stukken beter dan de macbook 2016 modellen.
Ik had de aankoop van mijn zakelijke laptop uitgesteld omdat de 2016 pro verschrikkelijke keyboards hebben. Heb zonder problemen bijna 5 jaar met mijn oude macbook retina gedaan, echt zonder enige probleem en zelfs mijn accu deed het nog ruim 6 uur zonder voeding, en ik denk dat iemand anders er nu nog plezier van heeft.

[Reactie gewijzigd door badnews.nl op 22 juli 2024 15:41]

En zo zie je maar hoe persoonlijk dat is. Op het klikgeluid na (dat vind ik wel iets irritant) vind ik het keyboard op de nieuwe MacBook Pro uitstekend typen. Ik heb ook een los Apple keyboard en trackpad, die zijn iets zachter qua geluid en de travel is iets groter, en ook die vind ik perfect typen.
dat is zeker waar, hoewel we weinig tot (geen?) software gebruiken dat niet werkt op MacOS is het meer de vraag of het goed bij mij valt om te wisselen tussen de OSen. Ik zou hier inderdaad even in moeten verdiepen, heb zelf thuis wel een Mac staan maar wordt weinig gebruikt. Qua prijs is het verder ook geen probleem.
Kijk eens naar de ThinkPad Carbon, precies wat jij zoekt.
Tot er iets mis mee is, dan blijkt dat je toch niet zo goedkope 3-year-next-business-day-onsite-garantie alleen betekent dat ze de volgende dag een Indiër laten bellen om te evalueren wat er mis mee is (en dat er twee weken later iemand langskomt om het probleem ook echt op te lossen, die dan wel je scherm herstelt maar je toestenbord/trackpad molt, waarna je nog eens een week mag wachten).

Ik heb een X1 Carbon gehad, in alle opzichten een heel fijn toestel, maar de ronduit belabberde service heeft ervoor gezorgd dat ik nu met een XPS13 rondloop.
Ik hoop van harte dat je niet met de Dell service in aanraking komt. Even slecht.
Die doet mijn leverancier grotendeels zelf. En daar heb ik wel goede ervaringen mee.
Op een MacBook is prima Windows te gebruiken.
Yep inderdaad gebruik zelf ook MacBook Pro met Parrallels werkt prima alle software in windows :)
De laatste Carbon X1 serie heeft ook een erg goed TB, maar je moet wel het 4K scherm hebben voor betere kleuren etc.
Je kan kijken naar de Dell XPS13 en anders de Fujitsu Lifebook U937. (we hebben beide modellen in gebruik binnen het bedrijf)
Allebei licht, dun en met genoeg kracht onder de motorkap.

Enige voordeel dat de Fujitsu heeft op de Dell, is dat deze meer standaard aansluitingen heeft en onder 1kg zit qua gewicht. Maar verder prima zakelijke laptops met een "Macbook Air/Pro" inspiratie.
Zijn er geen laptops met simkaart?
Dat is toch juist handig als monteur of vertegenwoordiger enz.?
Wel tablets met aanklikbaar toetsenbord.....maar ja, dan heb je eigenlijk een onnodig dure laptop ;)
Sim in je laptop klinkt als een goed idee in eerste instantie, maar waarom zou je dat willen (met bijkomende kosten) terwijl je ook een hotspot kan maken met je mobieltje.

Dit is hoe ik het doe, werkt perfect, en ik denk dat de meerwaarde van een simkaart in je laptop niet opweegt tegen de extra kosten van een abbonement speciaal voor je laptop.
Het nadeel van een GSM hotspot is dat je je internet toegang verliest wanneer je ondertussen ook wilt telefoneren, althans met alle mobiele toestellen die ik al gehad heb.

Voor mijn werk is het heel storend dat ik niet kan telefoneren en de data verbinding gebruiken op hetzelfde moment.
Op 3G kan dat wel degelijk. Alleen op 2G niet, en op 4G ook niet tenzij je VoLTE gebruikt, maar de meeste providers doen dit nog niet (de toestellen hebben inmiddels wel aardig support hiervoor).
Vreemd. Ik hotspot met mn iPhone uren per dag en kan gewoon bellen terwijl ik aan t werk ben via mn hutspot.
Wat je beschrijft herken ik niet, misschien is het bij mij nog nooit zo duidelijk voorgekomen.

In dat geval is een sim in je laptop inderdaad handiger :)
Een simkaart lijkt mij ook een handige feature voor een “zakelijke” laptop.
Vaak verkrijgbaar als optie. Bij de Lenovo kan het bijvoorbeeld. Maar niet iedereen heeft dat nodig dus zit het niet in het basismodel. Daarnaast lijkt mij dat vele mensen vandaag ook gewoon aan tethering doen.
Er zijn diverse laptops van Dell die optioneel met een 4G modem uit te rusten zijn.
De T470 heeft dit als optie. De HP dacht ik ook.

Ik heb bij mijn huidige HP (9470m) de 3G kaart goedkoop op ebay gevonden en zelf ingebouwd. Is inderdaad super handig op reis met een prepaidkaartje. Geen gedoe met tethering.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 15:41]

In me werk laptop zit dat Thinkpad T560 interne accu zodat we kunnen wisselen als de verwiselbare leeg is :)
Ik gebruik zelf (zakelijk) de Dell Latitude E5550 met sim en data-abonnement, ideaal, zo ben ik niet afhankelijk van het netwerk bij de klant (werk gaat via remote VDI's dus lokaal connecten is geen noodzaak). Tethering is een optie maar gaat ten koste van de bandbreedte.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe bijvoorbeeld een xps15 het doet als zakelijke laptop. Minder robuust maar mooi ontwerp dat misschien makkelijker mee te nemen is op reis en met relatief veel power en accuduur.
De xps 15 is idd een mooie alternatief voor de zakelijke gebruiker die een Mac wilt, maar Linux of Windows voor zijn werk moet hebben.
Op een mac kan je ook Windows installeren natuurlijk. Zelf heb ik ook een XPS 15. Fijne machine.
Of linux, maar bij een mac is de OS een groot gedeelte van de aankoop.
XPS15 (2017) is een erg fijne machine. Onhoorbaar bij office werk en zeer snel (i7 7700HQ & GTX1050). Qua CPU performance 2x zo snel als de hier geteste laptops door quadcore.

Wel een nadeel zijn de 2 USB poorten en USB-C dock welke nieteens standaard meegeleverd wordt (geen LAN onboard zonder doc). Daarnaast is hij zeer compact voor een 15,6" en licht @ ~2kg voor zijn specs. Accuduur is oke maar niet geweldig; denk dat je zo'n 6 uur haalt.
6 uur? Ik heb de 97Wh versie en haal met FHD toch echt wel 12-14 uur afhankelijk wat ik ermee doe scherm op 65% brightness (echt nog licht tov andere schermen) 4K touch schermen schijnen 6-8 uur te doen maar FHD is echt stukken zuiniger. Ik ben er blij mee.
De zakelijke versie van de xps 15 is de Precicion 5000 serie, kan je oa kiezen uit xeons en bv Quadro videokaarten, verder zijn ze identiek.
Wie verzint het om de ctrl en de FN toets om te wisselen? Zeker bij het werken met spreadsheets gebruik je de ctrl knop eindeloos. (ctrl+c --> Alt + e + s + v anyone?). Dan moet je in het bios je instellingen aanpassen welke na een update of herstelwerkzaamheden uiteraard zijn aangepast.

Onhandige zet van lenovo.
Ik heb dat vroeger iig met enige regelmaat gezien, en voor mij is het inderdaad altijd een deal breaker geweest. Je went er uiteindelijk vast aan, maar ik begrijp ook totaal niet wie ooit bedacht heeft dat dat een goed idee is.
Het is precies omgekeerd. The fn-ctrl layout van Lenovo (en Apple) is de oorspronkelijke, standaard layout. ctrl-fn is een innovatie waar Lenovo en Apple niet in zijn meegegaan.
Zoals hierboven reeds staat, Lenovo is niet veranderd.

Daarbij went het wel, ik switch dagelijks meermaals van een Apple QWERTY naar een Dell AZERTY en zelfs dat went.
In de bios kun je de toetsen omwisselen van functie.
Kijk.... de goeie effort en output waar ik aan gewend ben geraakt bij Tweakers.

Wel vreemd dat de Surface Laptop met i5 in benchmarks wordt meegenomen ipv de i7.
Terwijl er wel andere i7 laptops in de vergelijking zitten.
Was het niet eerlijker en gebalanceerder geweest om de i7 mee te nemen?

of heb ik niet goed gelezen? :?
Voor deze round-up zijn we op zoek gegaan naar zakelijke 14"-laptops met een Core i5-processor, voor een prijs van ongeveer 1300 euro.
Bovenaan pagina twee, reviews: Zakelijke laptops - Wat is het beste werkpaard?
ah! Fijn dat er tijd genomen wordt voor de lezer. Nog meer punten voor tweakers. _/-\o_
De insteek was om naar laptops met i5-processor te kijken - maar doordat niet alle fabrikanten dat specifieke model konden leveren zitten er ook twee met Core i7 tussen. Met de Surface Laptop is het weer een ander verhaal, want daarvan hebben we destijds van Microsoft alleen het i5-model ter review gekregen, dus ander vergelijkingsmateriaal hebben we niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.