Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door

Reviewer

Racegames op de E3

Vijf serieuze racegames op een rij

Forza Motorsport 7

De meest gehoorde zin na de Xbox-persconferentie op de E3: er ontbrak een echte topgame in de line-up. De Xbox One X heeft een echte topgame nodig die kan laten zien wat het apparaat kan, en die game is er niet. Tenminste, niet in de zin van een nieuwe Halo, bijvoorbeeld. Wel kondigde Microsoft Forza Motorsport 7 aan. De langlopende racegameserie heeft door de jaren heen al laten zien misschien wel de mooiste graphics van alle racegames te hebben, dus de verwachtingen voor Forza 7 op de Xbox One X liggen hoog. Op de E3 bleek gelukkig dat die hooggespannen verwachtingen, in elk geval wat de beelden betreft, wel waargemaakt zullen worden.

Dat begint al met de zevenhonderd auto's die Forza 7 telt. Al die auto's zijn even gedetailleerd uitgewerkt, wat betekent dat er geen sprake is van een verschil tussen auto's die de 'volledige behandeling' hebben gekregen en auto's die wat simpeler zijn nagemaakt, zoals we in het verleden wel zagen. In dat grote aantal auto's is logischerwijs veel variatie te vinden. Natuurlijk zijn de duurdere merken en hun supercars aanwezig. Microsoft heeft een deal gesloten met Porsche, dat dus ook met een aantal auto's vertegenwoordigd is, en had zelfs de eer een gloednieuwe Porsche 911 aan te kondigen tijdens de presentatie van Forza 7 op de Xbox-persconferentie. Daarnaast zullen bijvoorbeeld ook trucks en formule-auto's van voor de oorlog in het spel worden opgenomen. Kortom: genoeg variatie.

Dan is de vraag: wat kun je met al die auto's doen? Ja, racen, maar in welke vorm? Forza 7 schotelt gamers een flink bewerkte campagnemodus voor, waarin vrijheid centraal staat. Niet alleen kun je kiezen welke kampioenschappen je rijdt, je kunt ook aanpassen hoe je dat wilt doen. Wil je alleen maar volledige races met een fiks aantal rondes, dan kan dat. Met de punten die je op deze manier verdient, speel je nieuwe auto's en spullen voor je coureur vrij, die je in dit spel ook vaker buiten de auto zult zien. Daarvan hebben we nog geen voorbeelden gezien, maar het klinkt alsof ontwikkelaar Turn 10 de game ook buiten de races om wat meer cachet wil geven. Bij die races zelf valt trouwens op dat het aloude 'begin met trage wagens en werk je daarna op naar snelle bolides' niet meer opgaat. De eerste beschikbare series hebben direct al keuzemogelijkheden met snelle auto's. Ook dat moet de campagne aantrekkelijker maken.

Toch zal het succes van die campagne voor een aanzienlijk deel afhangen van hoe leuk het is om tegen de AI te racen. Forza deed het in dat opzicht meestal beter dan bijvoorbeeld Gran Turismo, waarin auto's te vaak in een optocht achter elkaar aan rijden, maar ook weer niet wereldschokkend veel beter. Die trend lijkt aan te houden bij Forza 7, al is het uiteraard te vroeg voor conclusies. Bovendien stellen ontwikkelaars, zoals op een van de vorige pagina's al uitgelegd, de moeilijkheidsgraad op een E3 vaak laag in.

Op dat vlak dus nog geen echt oordeel. Waar we wel over kunnen oordelen, zijn de nieuwe effecten op het gebied van weer en temperatuur. Net als Project Cars 2 heeft Forza 7 dynamisch weer, en dat gaat vrij diep. Zo kunnen passerende wolkenvelden, die een real-time bewegende schaduw werpen over het circuit, zorgen voor temperatuurdalingen van het asfalt, wat weer gevolgen heeft voor de mate van grip die je hebt. Ook zand dat het wegdek op waait of staand water na een flinke hoosbui heeft effect op hoe je auto zich gedraagt. Die effecten zijn goed merkbaar en maken het rijden een stukje uitdagender. Wat Turn 10 betreft maakt het dat racen in Forza 7, ondanks dat er 'maar' dertig omgevingen zijn met daarin nog wat variaties in de banen, steeds anders zal zijn.

Daarbij mag trouwens ook nog opgemerkt worden dat de weerseffecten voor mooie beelden zorgen. De plassen leveren mooie spray en reflectie op, en het zonnetje dat na een regenbui weer doorbreekt zorgt voor prachtige lichteffecten. Dat sluit prima aan bij het algemene grafische niveau van de game. Natuurlijk ziet Forza 7 er in 4k en hdr op de Xbox One X prachtig uit. Volgens Turn 10 is het veruit de mooiste game die de studio ooit heeft gemaakt. Als het goed is, is dat ook zonder 4k-televisie te zien, zeker als je er een Xbox One X bij gebruikt. Via supersampling zou dat scherpere beelden op moeten leveren dan wanneer je Forza 7 speelt op een oudere Xbox One.

Natuurlijk is Forza Motorsport 7 ook in ontwikkeling voor de pc. Over die versie had Turn 10 nog een leuk feitje te melden: de game zal een zeer groot aantal stuurtjes en controllers ondersteunen. Zelfs stuurtjes en controllers die voor de PlayStation 4 zijn gemaakt, zullen werken met de pc-versie van Forza Motorsport 7. Die versie hebben we overigens nog niet aan het werk gezien, maar dat waarschijnlijk elk denkbaar racestuurtje zal werken met de op 3 oktober verschijnende game, is alvast mooi meegenomen.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*