Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Samsung Galaxy S7 Review

Lichtsterk, lekvrij en luxueus

Camera

De Galaxy S6 kwam als beste bovendrijven in de smartphonecameratest die we onlangs deden. Toch heeft Samsung een op het eerste oog behoorlijke upgrade bij de S7 toegepast, waarbij gefocust is op betere prestaties bij weinig licht en een aanzienlijk hogere autofocussnelheid.

De S7 heeft een twaalfmegapixelcamera met optische beeldstabilisatie, dus vier megapixel minder dan de S6-camera. Het nadeel daarvan is dat je minder ver kunt inzoomen voordat het beeld pixelig wordt. Het voordeel is dat er per pixel meer licht opgevangen wordt dan bij de S6-camera, ook omdat hij de IMX260-sensor van Sony heeft, die met 1/2,5 inch wat groter is dan de 1/2,6"-sensor van de S6. Hoe groter de sensor en pixels, hoe meer licht er geregistreerd wordt. De sensor heeft pixels ter grootte van 1,4μm, wat ook een stap voorwaarts is ten opzichte van de 1,12μm van de S6-camera. Ook de grotere diafragmaopening van f/1.9 naar f/1.7 moet ertoe bijdragen dat er meer licht door de lens komt.

Misschien nog wel de interessantste upgrade in de camera van de S7 is de Dual Pixel-technologie. Camerafabrikant Canon kwam daar een paar jaar geleden mee en in de S7 werkt het voor zover we kunnen zien hetzelfde. De S7 autofocust op basis van fasedetectie, maar doet dat niet zoals de S6 en andere toestellen met nog geen één procent van het totale aantal pixels, maar met alle pixels. Elke pixel heeft dus een dubbelfunctie; hij vangt het licht om het beeld te creëren, maar ook om scherp te stellen.

Door deze technologie moet de camera veel sneller scherpstellen. In donkere omstandigheden moet je dat het meest merken. Dat komt doordat er dan simpelweg minder informatie beschikbaar is, waardoor alle extra informatie die vergaard wordt door de dubbelrol van elke pixel, leidt tot een snellere calculatie van het deel van beeld waarop scherpgesteld moet worden.

Verder heeft de S7 een vijfmegapixelfrontcamera en kan hij met behulp van het scherm min of meer flitsen, door dit heel kort in een superfelle stand te forceren. Opvallend is de voor frontcamerabegrippen grote diafragmaopening van f/1.7, wat even groot is als die van de camera achterop.

Hierboven hebben we de camera van de S7 onder diverse omstandigheden vergeleken met die van de Galaxy S6 en de iPhone 6s (vlnr: 6s, S6, S7). Daarbij hebben we geschoten op de automatische stand, met automatische hdr-modus, en op hetzelfde punt scherpgesteld en belicht. Het eerste wat opvalt aan de camera van de S7 is dat hij in tegenstelling tot die van de S6 standaard in 4:3-verhouding schiet. De S6 had een 16:9-sensor, wat naar ons idee fijner is. Beeldschermen hebben immers doorgaans die beeldverhouding. Als je met de S7 op 16:9 wil fotograferen, doe je dat met negen megapixel.

De camera van de Galaxy S7 toont over de hele linie de meeste details, zowel in goede als in slechte lichtomstandigheden. Dat is niet per se logisch, want met een lager aantal megapixels zien we toch vaak dat er wat detail verloren gaat. Bij de S7 blijkt dat dus niet zo te zijn en dat komt niet alleen door softwarematige verscherping. Die vindt weliswaar meer plaats, maar de optiek lijkt daarnaast meer detail vast te leggen als we naar de foto's kijken. Dat is goed te zien als je naar de onderste uitsneden hierboven kijkt. Het duidelijkst is het bij de boeken in de boekenkast aan de rechterkant van de foto. Ook valt zowel bij de foto van het testcircuit als bij die van het aquariumtafereel op dat de S6-shots naar de randen toe meer detail verliezen. Dat duidt op een betere optiek van S7. Wat kleurweergave betreft zijn de beide Samsung-toestellen over het algemeen accurater dan de iPhone. Dat is goed te zien als je naar de foto van het beeld van het hoofd kijkt. De iPhone-foto geeft de situatie wat te paars weer.

Bij de foto's die genomen zijn in slechte lichtomstandigheden, zoals die van de wajangpop, zien we het resultaat van de lichtsterke f/1,7-lens, de wat grotere 1,4μm-pixels en de optische beeldstabilisatie. De S7 presteert hier duidelijk het best. Hij produceert de helderste foto met de meeste details en schotelt ons als enige een bruikbare foto voor. De iPhone presteert niet slecht op het gebied van detail, maar vangt duidelijk minder licht. De sluitertijd is dan ook wat lang voor deze omstandigheden. Bij gebrek aan optische beeldstabilisatie kiest de iPhone voor behoud van detail, maar daardoor wordt het beeld onderbelicht. De S6 vangt wel weer wat meer licht, maar de autofocus faalde onder deze donkere omstandigheden keer op keer hopeloos.

Die autofocus is dan ook flink verbeterd met de Dual Pixel-sensor van de S7. Dat kunnen we eigenlijk niet beter duidelijk maken dan met bovenstaande video. Zoals Samsung belooft, boekt de camera onder slechte lichtomstandigheden nog de meeste winst. Waar we bij de S6 soms helemaal niet automatisch scherp konden stellen, kregen we het bij de S7 wel voor elkaar. De maximale resolutie waarmee de S7 video kan opnemen is overigens 3840x2160 pixels.

Hierboven staat nog een video die onder lastige omstandigheden is gemaakt. Concerten zijn notoir lastig om goed vast te leggen door wisselende lichtomstandigheden en verschillende kleuren licht. Verder is in deze cirkelpit veel beweging. Je ziet dat de S7 het beeld niet uitsmeert, en dat de kleuren en scherpte heel redelijk blijven.

Bij het maken van een slowmotionvideo merk je de winst in lichtopbrengst van de S7 ten opzichte van de S6 misschien nog wel het duidelijkst. De iPhone 6s heeft een behoorlijk lichte omgeving nodig om mooi in slow motion te schieten met 720 en 240 beelden per seconde, maar met de S7 kun je bijvoorbeeld ook 's avonds thuis hele aardige slowmotionbeelden schieten zonder de flitser aan te zetten.

Ook hebben we de frontcamera natuurlijk getest. In de galerij vind je een voorbeeld van de frontcamera terug, namelijk de eerste foto. Ons viel vooral op dat hij vermoedelijk door de grotere diafragmaopening meer licht vangt dan de meeste frontcamera's en daardoor vaker goede resultaten boekt.

Nieuwe modi

Er zijn twee nieuwe modi in de camera-app die we nog willen bespreken. Als eerste is er de Hyperlapse-modus. Dat is eigenlijk een uitbreiding van een timelapsevideo. Hyperlapse zorgt ervoor dat de camerabewegingen die in de video zitten worden gecompenseerd, wat resulteert in een vloeiende video. Als je bijvoorbeeld loopt met de camera in je hand of al rijdend filmt, kan dat goed van pas komen.

De tweede nieuwe modus is bewegingspanorama. In de Panorama-modus kun je nu een optie aanzetten, waardoor bewegingen die tijdens de opname plaatsvinden ook in de panoramafoto zichtbaar zijn. Dat werkt behoorlijk vloeiend en geeft soms een grappig effect. Ook kun je nu de optie Bewegingsfoto aanzetten in de instellingen. Daarbij worden de seconden voordat je afdrukt ook opgenomen. Vervolgens kun je daar een frame uitkiezen om te bewaren of gewoon de momenten voordat de foto werd genomen terugkijken. Al met al is de camera-app van Samsung steeds uitgebreider en fijn in gebruik. Alle modi nog even op een rijtje: Auto, Pro (zelf alles instellen), Selectieve focus, (Bewegings)panorama, Video collage, Live uitzending, Slow motion, Virtuele opname, Eten en Hyperlapse.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3