Samsung Galaxy S7 32GB Zwart Review

xs4me 24 mei 2016, laatste update op 7 september 2016, 3.613 views

Samsung Galaxy S7 32GB Zwart

Goede all-round telefoon, maar gezien de prijs zijn er, mits je minder brede wensen hebt, vast betere alternatieven waar je flink wat centen mee bespaard. Als prijs geen rol speelt een no-brainer gezien de gebrekkige concurrentie op "echt all-round top" niveau. De beoordeling is dus ook echt "premium kritisch".

Pluspunten

• Scherm
  • Solide afgewerkt
  • Hardware
  • Camera
  • SD Card uitbreiding
  • Geluid via koptelfoon prettig

Minpunten

• Accu niet vervangbaar
  • Front (selfie) camera valt wat tegen.
  • Via de randen bedien je soms per ongeluk 't scherm
  • Screen On Time matig
  • Custom rom aanbod vrij beperkt ivm Exynos
  • Geluid via speaker matig
  • Fingerprint unlocken werkt niet lekker

Het was lang wikken en wegen.
Ruim 2 jaar geleden een LG G2 gekocht en sindsdien bijzonder tevreden met de smartphone. Ik zou 't zelfs de beste smartphone die ik ooit in bezit heb gehad willen noemen. Al had de telefoon ook zeker wat minpunten, maar gezien de prijs mag je daar eigenlijk niet om zeuren. Zie dus ook m'n LG G2 review als je hier meer over wilt weten.

Ter referentie, m'n vorige smartphones:
- Galaxy S1
- Galaxy S2
- LG Google Nexus 4
- LG G2

Waar moet de nieuwe telefoon aan voldoen?
Ten 1e: hele goede accuduur. Geen gezeik, gewoon minstens 3/4 dagen met een accu kunnen doen.
Ten 2e: Super snelle prestaties. Lekker vloeiend gebruik en geen ergernissen.
Ten 3e: +- 5"~5.5" scherm
Ten 4e: Een betere camera, want die was op de G2 niet best.
Ten 5e: Een mooi, goed leesbaar, scherm, ook bij daglicht. Gewoon 1080 res voor betere batterij heeft de voorkeur.
Ten 6e: Verwijderbare accu
Ten 7e: Een schappelijke prijs.

Het afwachten en vergelijken heeft eigenlijk een jaar geduurd. Eerlijk gezegd was er geen telefoon die hieraan voldeed. Of het was een goede camera met een matige accu, vaak dankzij die belachelijke 2K/4K schermen en/of minimale accu's, of een goede accuduur met matige camera etc... Elke telefoon deed wel iets verkeerd.

Chinaphones nog vergeleken en overwogen, maar die hadden eigenlijk hetzelfde probleem, alleen dan voor een wat vriendelijkere prijs, maar ten kostte van normale support voorwaarden. Daar had ik geen zin in.

Met de LG G2 had LG een hit in handen. Ze deden destijds alles goed. Had de camera en prestaties met de tijd verbeterd en ook de G3, G4 en G5 waren top telefoons geweest. Maar nee, ze gingen mee met de meute met die 2K/4K schermen o.a. en dus een veel mindere accuduur.

De G4 was nog een serieuze optie, maar dankzij de bootloop problemen, waar LG zelf ook nog 's heel slecht mee om is gegaan met communicatie en support, geen reden om die gok te nemen. Bovendien vond ik ook hiervan de camera 't probleem hebben wat m'n G2 heeft: een soort "nabewerking" abstract blur effect wat ik niet mooi vind. Ik heb daarom ook nooit begrepen waarom die LG's zo hoog gewaardeerd werden m.b.t. de camera.

Toen ik mijn G2 telefoon verloor, moest de knoop wel doorgehakt worden.

Wat is allemaal overwogen:
LG G4: Hierboven al uitgelegd.
LG V10: Vond 'm vooral interessant om 'm ook als audiospeler te gebruiken, wat die schijnbaar heel goed doet met de audiofiele dac aan boord. Alleen vond 'm toch wat te groot uiteindelijk. En las over gedoe om met 3rd party audio spelers de dac te gebruiken. Is wel een app voor, maar die werkt niet altijd even goed. Had geen zin in dat gedoe.
Galaxy S6: Gunstigere prijs, maar met name de accu gaf bij deze keuze de doorslag.
Galaxy S6/S7 Edge: vind ik niet mooi en voegt te weinig toe voor een hogere prijs. Groter, touch gevoelige randen, nee.
Nexus 6P: Vind 'm te groot. Bovendien camera ook niet bijzonder.
Nexus 5X: Middelmatig op camera vlak alsook batterij.
Sony Z5 (premium): Lees teveel problemen over een instabiele accu en ik vind 'm te klein. De premium editie is net zo duur als de Galaxy, en dan komt die er toch beter uit.
Huawai Mate 8: Te groot (al is die wel compact gezien de schermgrootte, mooi design), niet meer dan redelijke camera, maar verder alles wel mooi.
iPhone: Ik vind iOS maar beperkt en lichtelijk irritant (erger me al genoeg aan m'n ipad). Featureset ook niet geweldig gezien de prijs.
Xiaomi, Oppo etc: boden ook niet 't pakket wat ik zocht, zie ook toelichting boven.
Windows phones: geen voorkeur voor.

Dus, het werd de Galaxy S7. Die voldeed 't beste aan de criteria. Maar wel voor de hoofdprijs. Om die reden verwacht ik ook benchmark kwaliteit en zal ik dus extra kritisch zijn.
Hieronder dan per categorie mijn ervaring met daarbij de vraag, voldoet de telefoon aan al m'n gestelde eisen?

In de doos

- De telefoon in een mooi doosje.
- Een koptelefoon, niet uitvoerig getest, maar klonk wel ok voor basic gebruik. Soort van semi-in-ear model.
- Oplader (adapter + USB > Mini-USB aansluiting)
- OTG USB converter (USB > Mini-USB)

Design & bouwkwaliteit

Prima. Niet heel spannend, maar netjes en strak. Ik vind 'm persoonlijk net wat minder mooi dan de S6 met meer metalen accenten, dunner en wat lichter, maar de bouwkwaliteit zal vast wat degelijker zijn, ook gezien de waterdichtheid. Leuke extra. En als je meer accu prestaties wilt neem ik graag genoegen met een iets grotere & zwaardere telefoon. Dat kan die best hebben namelijk zonder zwaar/groot te worden.

Featureset

Tja, gewoon normaal. Je mist wel bepaalde features die in voorgaande modellen / andere telefoons wel zaten. Bijv:
- Geen IR Blaster
- Geen verwijderbare batterij
- Geen adoptable storage
- Geen Quick Charge 3.0 (Al gaat 't opladen gaat in 2 uur met de S7, dus nog niet verkeerd)

Maar verder lijken de zaken die erop zitten van goede hoogstaande kwaliteit te zijn. Waterdichtheid is een leuke extra zoals gezegd, maar heb ik verder niet getest nog.

Ook de extra SD card slot uitbreiding is weer terug van weg geweest. Heel fijn en juich ik toe, al zal ik er geen gebruik van maken. Voor muziek e.d. gebruik ik vooralsnog m'n Fiio X3.

Alleen zorgt de Samsung hardware voor vrij beperkte opties m.b.t. custom roms in de XDA community dankzij 't minder gangbare Exynos t.o.v. bijv de Snapdragons.

Scherm

Misschien wel het sterkste punt van de Galaxy's. Er is geen telefoon met een beter en fijner scherm als je 't mij vraagt. Het is zo enorm scherp en vol contrast. Prettig leesbaar. Alleen door de hoge resolutie vs de scherm oppervlakte verhouding zijn er wel telefoons die iets prettiger te lezen zijn m.b.t. nieuws / artikelen e.d.

Bereik

Niks noemenswaardig te vermelden vooralsnog. Ik kan iedereen prima verstaan, zij mij ook.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Het kiezen en switchen van Wi-Fi naar 4G lijkt niet altijd helemaal soepel te werken. Ik moet dan Wi-Fi bijv. uitzetten om de telefoon te forceren het betere 4G netwerk te gebruiken en vice versa.
Bijv: dan zit ik op een pagina te wachten die niet/traag geladen wordt omdat m'n WiFi bereik minimaal is. Dan gebeurt er vaak niks, of het duurt lang voordat hij overschakelt naar 4G.

Verder zitten er soms wat rare quirks in de software. Dan springt die ineens naar een andere app of zie ik ineens het lock scherm. Komen we op 't volgende onderwerp:

Gebruiksgemak

Ik ben ik er al achter gekomen dat bovenstaande vaak ook komt omdat m'n vinger dan blijkbaar toch contact vind met het scherm, gezien de dunne bezels. Maar met de G2, die minstens net zulke dunne bezels had, had ik hier geen enkel probleem mee. Het zal iets te maken met de touch techniek die Samsung kiest. Het is in ieder geval behoorlijk irritant en maakt me in ieder geval blij dat ik geen Edge gekozen heb.

Ik heb verder weinig ervaring met de vingerafdrukscanners op de markt, behalve die van de iPad, maar ik vind die van de Galaxy niet echt fijn werken. Het op de home button klikken om 'm te waken, dan nog een keer met de duim goed erop, vaak enkele keer totdat die je fingerprint eindelijk pakt. Niet fijn. En ik heb al een aantal keer / extra fingerprints ingevoerd, maar 't werkt nog niet helemaal optimaal.

Na een aantal maanden mis ik echt nog bepaalde features van de G2. De double-tap-to-wake functie mis ik heel erg. Dat was gewoon een hele fijne manier om je telefoon te waken door 2x op je scherm te tikken, ongeacht waar. Ik heb al wat apps geprobeerd die dit zeggen te doen, maar die werken allemaal niet / fijn.
Geboren uit noodzaak omdat de G2 de wake knop aan de achterkant had, vind ik 't nu dus behoorlijk gedateerd aanvoelen dat je op fysieke knoppen moet drukken.

Bovenstaande zaken met bezels en waken zorgt er heel erg voor dat je de telefoon in een specifieke houding moet hebben om 'm goed te gebruiken. Dat zal wel wennen zijn zou je zeggen, maar het irriteert me na een paar maanden nog steeds.

Van de terug en app selectie knop, naast de fysieke home knop, gaan de leds na roteren of in gebruik weleens uit. Lijkt me sterk dat je daar nou zoveel batterij mee bespaard en vervolgens ben ik dan wel even kwijt welke kant nu ook alweer welke functie is.

Ook heb ik een paar keer gehad dat de auto brightness setting in de war is. Dan is 't scherm ineens heel donker en bijna onleesbaar. Het aan / uit zetten van de auto setting lost 't dan op. Alleen het vinden als dit gebeurt met die enorm lage brightness is vrij lastig.

Qua Samsung GUI / UX kan ik in ieder geval niks echt vinden wat ik 't noemen waard vind. Het voegt niet gek veel toe aan native Android en ook t.o.v. van de LG zie ik weinig voordelen. Het vermindert alleen maar performance vermoed ik.
Voordeel is wel dat er minder bloatware op staat dan voorgaande Galaxy's, maar nog steeds teveel.

Als ik 't dan afzet tegen een minder premium telefoons, dan doen die hetzelfde, wellicht zonder bovenstaande nags. Dus dit onderdeel waardeer ik wat minder gekeken naar de concurrentie. Neemt niet weg dat 't verder gewoon een fijn werkende telefoon is.

Prestaties

Initieel had ik gezegd, top! Maar nu na +- 2 maanden merk ik toch al dat 't wat minder is geworden. Net wat delays bij sommige acties. Al scheelt 't al een berg als je regelmatig je background apps sluit. Al had ik verwacht dat de Samsung software daar ook wat intelligenter mee om zou gaan.
Maar over 't geheel genomen toch prima in orde en lekker snel.

Accuduur

Voor mij weegt deze zwaar. De G2 ging in 't begin serieus 4/5 dagen mee, zonder echt power gebruik, dat wel. Na 2 jaar was dat ongeveer 2/3 dagen.
Met de Galaxy S7 is 't ongeveer 1.5 dag. Soms haal ik 2 dagen als ik er een beetje op let. Maar dat vind ik vandaag de dag toch echt te weinig. En dat komt toch grotendeels door 't 2K scherm. Met het scherm aan gaat de accu razendsnel leeg. Je ziet de % teller gewoon aflopen. Maarja, een optie vinden met high performance, top camera en 1080 scherm blijkt een enorme opgave. In standby modus is die behoorlijk zuinig.

Camera

Heel goed en lekker snel. Alleen de front-(selfie)camera vind ik wat tegenvallen, zeker in 't donker. Als je een selfie in een club maakt om maar iets generieks te noemen, valt dat toch bijzonder tegen. Eigenlijk onbruikbaar voor dat doel.
Maar de back-camera is top. En voor mij gaat 't met name daarom.

Hier wat voorbeelden:
http://s33.postimg.org/yxnnbxni3/20160507_220952.jpg http://s33.postimg.org/66qtlvhob/20160507_221148.jpg http://s33.postimg.org/l6j69pykb/20160509_131410.jpg

http://s33.postimg.org/3ryy1g1ff/20160509_135416.jpg http://s33.postimg.org/3zmkxyce3/20160509_135422.jpg

Alle foto's met auto instelling genomen.
Je ziet wel dat 't met minder licht toch wel een stuk minder wordt. Wel wat beter als "vroeger", maar ik vind 't nog niet echt baanbrekend. Maar goed, misschien moet ik dan nog 's spelen met wat handmatige instellingen.

Geluid

Qua speakers vind ik 't wat tegenvallen. Niet bijzonder of prettig naar te luisteren en vervormd vrij snel bij wat hogere volumes.
Met de koptelefoon is het gelukkig een stuk beter voor elkaar. Het zijn natuurlijk geen audiofiele prestaties, maar wel een prettig geluid. Niet vol detail en super sprankelend, maar wel prettig aan 't gehoor. Met name het hoog is rustig en niet scherp, iets wat meestal anders is op smartphones. Hier kun je gerust uren naar luisteren zonder irritaties of vermoeid te raken.
Een stuk beter dan m'n G2 en iets beter dan de S2.

---

Gewoon een premium prijs. Vergelijkbaar met de iPhone, wat op gouden telefoon uitgaves na, zo'n beetje de duurste telefoons zijn.
Is dat 't waard? Tja, lastig om te bepalen. Mochten je eisen wat minder kritisch of wellicht wat specifieker zijn als die van mij, dan zou ik een andere telefoon kiezen.
Als all-round pakket is het zeker wel naar waarde en als je een vergelijkbaar eisenpakket hebt als ik zijn er niet zo gek veel opties.

Vergelijk je dan met de iPhone, dan vind ik dat je meer telefoon krijgt voor iets minder geld, dus zo gezien hoef ik er geen seconde over na te denken. Alleen al dat de iPhone geen beeldstabilisatie biedt voor zo'n prijs vind ik al armoedig. Om er zomaar 1 ding uit te halen.
De grootste reden om voor een iPhone te kiezen is met name toch iOS. Als je dat fijn vind een prima reden om hiervoor te kiezen.

Zijn er dan andere opties die in aanmerking komen? Nou, niet direct als je hetzelfde zoekt als ik.
Maar mocht je nou iets groter wel fijn vinden en de camera iets minder belangrijk vinden, dan was ik persoonlijk gegaan voor de Huawei Mate 8.
Iets kleiner dan de Huawei en goedkoper dan kun je toch niet om de LG G4 heen. Die biedt prijs / kwaliteit technisch toch wel 't beste pakket denk ik. Alleen zit je dan wel met het risico dat je 't bootloop probleem krijgt + alle slechte garantie/support m.b.t. dit probleem van LG - als in, zelf voor de kosten opdraaien (zie forum op tweakers hierover bijv).
Rond de 5" is de S6 nu natuurlijk erg interessant met de lagere prijs. Je moet dan alleen genoegen nemen met een wat matige batterijduur en geen SD card slot uitbreiding, maar verder heb je dan nagenoeg dezelfde telefoon.
Wil je nog iets kleiner dan 5" dan zou ik voor de Sony Z5 zijn gegaan, maar ik lees daar wel wat verontrustende verhalen over m.b.t. vreemd batterij gedrag (zie productreviews). En ik vond 'm dan zelf te klein.

---

Het is gewoon een goede telefoon. Niet echt veel anders dan bijv. m'n vorige G2 in gebruik natuurlijk. Zelfs vergeleken met de Galaxy S2 is 't eigenlijk weinig veranderd. Scherm is aanzienlijk beter, camera ook. Prestaties ook wat beter natuurlijk, maar liep op de G2 eigenlijk ook gewoon soepel. Je levert er wel weer batterijduur op in en de prijs is het dubbele. Ook qua screen to bezel ratio was de G2 al heel goed, dus ook daar merk ik weinig van. Dus je kunt ook niet uitkomen op 5 sterren als dat meeneemt in de waardering. Ik kom dan uit op 4 sterren gemiddeld.

Om dan nog even terug te komen op 't begin, m'n eisen pakket:

Ten 1e: hele goede accuduur (3/4 dagen)
Het is 1.5 a 2 dagen, maar op zich net acceptabel. En wel met locatie / WiFi meestal aan. Een concessie die ik maar moest doen voor de andere features. Een Lowlands weekend om maar wat te noemen moet ik dan maar met een extra accu bijladen, wat voorheen niet nodig was.
Overigens gaat opladen wel een heel stuk sneller dan m'n G2 (+- 2 uur).

Ten 2e: Super snelle prestaties.
Zeker in orde. Al merk ik soms kleine vertragingen, dat had ik toch niet verwacht gezien de benchmarks.

Ten 3e: +- 5"~5.5" scherm
Gelukt! :)

Ten 4e: Een top camera.
Gelukt! Alleen de selfie camera valt in verhouding wat tegen. Maar het is niet zo dat daar nou veel betere alternatieven voor zijn zonder weer iets anders in te leveren.

Ten 5e: Top scherm, goed leesbaar bij daglicht.
Gelukt! Alleen die brightness issue is een paar keer vervelend geweest. Hopelijk lossen ze dat in een update op. En geen 1080 res helaas.

Ten 6e: Verwijderbare accu
Niet gelukt.

Ten 7e: Een schappelijke prijs.
Niet gelukt.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S7 32GB Zwart?

Goede review! +2 Een paar foto's zou hier echt de kers op de taart zijn.
Over dat per ongeluk bedienen door de rand heb ik ook heel erg last van, bij mijn s6 van vorig jaar. Vooral als ik hem met een hand probeer te gebruiken. Jammer dat Samsung daar nog geen oplossing voor heeft gevonden.
Thanks.
Een paar foto's toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 24 mei 2016 17:29]

Goed review. +2 :) Heb zelf de de Galaxy S7 ook. Is een fijn toestelletje voor erbij :)
Stabiliteit en betrouwbaarheid

Heb nergens last van het kiezen en switchen van WiFi naar 4G en vice versa

[Reactie gewijzigd door pinokkia op 27 mei 2016 22:02]

Heb het alleen als m'n WiFi bereik matig wordt (1 streepje of minder) dat hij dan maar laad, maar er niks gebeurt. Dan is m'n WiFi te beroerd of werkt zelfs helemaal niet, maar de S7 schakelt niet over. Dan mag die van mij wel naar 4G overspringen, maar dan moet ik echt zelf WiFi uitzetten om dat voor elkaar te krijgen. Tenzij er een setting / tool is om dat in te stellen / automatiseren?
Bij mij werkt de wifi ontzettend goed en switchen ook. Zelfs beter dan bij de iPhone 6. Ik heb geen setting/tool voor gebruikt. Toen ik de samsung Galaxy S7 kocht dat het switchen wifi naar 4G en vica versa gelijk perfect.
Custom Rom aanbod is ook afhankelijk van de community natuurlijk. Ook zit er een verschil in de snapdragon en de Exynos met betrekking tot Custom ROM aanbod.
Goed punt, ik heb dit verder gespecificeerd in de review.
Neemt niet weg dat je voor het NL Galaxy model dus minder mogelijkheden heb qua custom roms. Mocht je dat interessant vinden natuurlijk ...
Met m'n LG G2 heb ik een tijdlang een andere rom met veel plezier gebruikt. Die opties zullen wat minder zijn op deze Galaxy.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 25 mei 2016 12:39]

Super review, net wat ik zocht!
Ik ben momenteel ook nog een tevreden G2 gebruiker maar na een val ben ik het camera glas verloren en werkt mijn OIS niet meer... Nu ben ik aan het rondkijken of er al een interessante opvolger is en mijn oog was dan toch echt gevallen op de s7 na alle lyrische reviews.
Maar ben je eigenlijk blij met je keuze? Alle punten die je aanhaalt herken ik en lijken me vooral toch heel storend. In het bijzonder het gebrek aan double tap to wake, die gevoelige schermranden en touchwiz (brrr).
Tja ... lastige.
Het is gewoon een telefoon. Een telefoon die als 1 van de weinigen niet echt zwakke plekken heeft. Een complete telefoon.
Dat hangt dus ook weer geheel van jouw gebruik / belang af.
Als je foto's maken secundair vind zou ik een andere telefoon hebben gekozen.
Ik vond de G2 eigenlijk een fijnere telefoon, maar de camera vond ik vrij matig. M'n vriendin heeft de G2 nog en als ik 'm gebruik voelt die meteen weer fijn en vertrouwd. Die double tab ... tja ... ideaal, maar er zijn veel telefoons die dit niet hebben. Misschien de LG G4 of V10 dan?
Voor de performance verschillen hoef je 't niet echt te doen, moet zeggen dat ik daar niet zo gek veel van merk. Alleen bij een aantal apps updaten en de telefoon gebruiken merk je bijv. wel dat de S7 een stuk krachtiger is. Maarja, hoe vaak komt dat voor?
Uitgebreide review!
Nog wel het vermelden waard, het is een 2k scherm geen 4k ;)
De s7 heeft, zoals PureLOOD zegt, geen 4K scherm met zijn 2560x1440 pixels. De 4K-resolutie bevat 3840x2160 pixels, wat mogelijk in de S8 zal gaan komen.
Bedankt voor je review! Ik heb nog steeds een LG G2 in bezit, dus ik kan me heel goed vinden in je kritiek op huidige smartphones. De telefoon wordt ondertussen zeer heet bij opladen en WiFi gebruik, dus ik ben ook al een tijd op zoek naar een nieuwe...

Ik heb 3 weken een iPhone 6s geprobeerd, maar die heb ik maar weer verkocht. Alleen SwiftKey is al genoeg reden om bij Android te blijven.

Ik draai sinds de 2e dag dat ik de G2 heb (heb overigens de rode versie uit China, 32gb), Mahdi ROM en de telefoon is nog steeds net zo snel als bijna 3 jaar geleden. Updates naar nieuwere, zelfs officiële, Android versies waren zo traag! 20 seconden voor Facebook app of WhatsApp! Terug naar Mahdi 4.4.4 en alles is blazing fast... Echter gaat de support binnenkort denk ik weg. Chromecast ondersteunt bijvoorbeeld nog vanaf 4.3.0. Ik zal er dus binnenkort aan moeten geloven, ben ik bang...

Heel verhaal, maar: zou je, als je mij was, nog ff bij de G2 blijven, of toch voor de S7 gaan?
Als die je nog bevalt, hij nog doet wat hij moet doen en je (nog) geen nadelen ziet in je software, nee.
Er is eigenlijk maar 1 echte reden dat ik blij ben met m'n S7 en dat is de camera. Laatst op vakantie geweest en dan merk je toch goed dat dit wel een klasse beter is. M'n vriendin nam de foto's nog op de G2, dus ideaal vergelijkingsmateriaal.
Performance verschil is er wel, maar dat zit 'm vooral in de bloated installatie van m'n vriendin op 't oude native OS met een overload aan foto's inmiddels. Dus dat zal in jouw geval een pak beter zijn.
En als laatste, doch secundair, het mooie OLED scherm.
Met al 't andere is de G2 (nog steeds) de betere telefoon imo.
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik ben inderdaad wel heel erg verliefd op dat OLED scherm, maar de gebruiksgemakjes wil ik niet zomaar inleveren.
Toen ik de G2 voorbij zag komen kon ik mn ogen bijna niet geloven. Alles wat ik zocht, en meer. Hetzelfde gold voor jou, neem ik aan. Camera is voor mij niet zo boeiend, zou wel leuk zijn.
Bedankt voor je input!!
You're welcome.
Dat scherm zorgt er wel voor dat als je er veel gebruik van maakt het einde van de dag niet haalt. Vind ik zelf wel weer zwaarder wegen dan het mooie scherm.
Ik had het op vakantie bijv, zeker met 30+ graden en veel zon en je brightness naar max gaat en je wat vaker op je scherm kijkt (google maps o.a.) om te vinden wat je zoekt, dat ik mooi 's-avonds zonder batterij zat.
Er zijn dus momenten dat ik er al over denk om naar een andere telefoon te gaan voor een betere batterijduur (zonder al teveel in te leveren op andere zaken). Maar er zijn niet zo gek veel interessante opties bijgekomen, dus wacht 't nog wel even af.