Samsung Galaxy S7 32GB Zwart Review

arc. 28 februari 2016, laatste update op 6 maart 2016, 32.797 views

Samsung Galaxy S7 32GB Zwart

De S7 lijkt vooral een update van de S6: in essentie zijn alle pro’s van de S6 overgenomen en zijn er verbeteringen aangebracht waar nodig: uitbreidbaar geheugen, de waterbestendigheid is terug en verbeterde accuduur. Het is daarom alleen maar logisch om een Galaxy S7 boven de Galaxy S6 te verkiezen.

Pluspunten

• Goede batterijduur en oplaadtijd
  • Sterke behuizing
  • Prachtig scherm
  • IP68 waterdicht
  • Extern geheugen

Minpunten

• Zwaarder
  • Geen IR blaster
  • TouchWiz
  • Geen Adoptable Storage

Op 21 februari 2016 heeft Samsung de nieuwste telg van de Galaxy S serie aangekondigd: de S7. Deze telefoon moet de uitstekende Galaxy S6 opvolgen, wat een hele opgave is door de goede ervaringen met laatstgenoemde.

Behuizing

Samsung heeft sinds de Galaxy S6 de overstap gemaakt naar plastic-vrije behuizingen: niet alleen de S6, maar ook de nieuwe A-serie voelt zo meer stevig en “premium”. Dit is een geslaagde stap geweest voor Samsung om meer als high-end merk te boek te staan. De behuizing van de nieuwe S7 is grotendeels gebaseerd op de S6 om deze feel te bewaren: de vorm en materialen zijn hetzelfde als de S6-serie.
Galaxy S7 Black Onyx (rechts of boven) vergeleken met Galaxy S6 Edge Black Sapphire (links of onder)

De behuizing is volledig opgetrokken uit aluminium en Gorilla Glass 4. Dit Gorilla Glass 4 is hard glas dat extra stootbestendig zou moeten zijn, wat wel nodig is omdat het op de voor- en achterkant is toegepast. Hetzelfde glas wordt gebruikt bij de S6, en uit verschillende YouTube-filmpjes is te zien dat dit aardig wat bescherming biedt. Alle knoppen en aansluitingen zitten allemaal op nagenoeg dezelfde plaats, maar lijken nét teveel verplaatst om een S6-cover op de nieuwe S7 te kunnen gebruiken. De fysieke homeknop heeft een vingerafdruklezer die hetzelfde werkt als de S6. Waar bij de S5 nog een swipe nodig was, is dat bij de S6 en S7 voldoende om een vinger op de knop te leggen. Deze nieuwe vingerafdruklezers werken heel goed! Ook is de speaker in de S7 hetzelfde als de Galaxy S6, wat helaas niet al te goed is. De plaatsing zorgt ervoor dat ik met mijn hand de speaker bedek bij het kijken van een video in landschapmodus. Het geluid klinkt ook wat schel, waardoor hoge stemmen niet altijd even comfortabel klinken. Ook is de bas niet veel, maar voor een kleine speaker is het nog redelijk. Als men via een hoofdtelefoon luistert, klinkt het allemaal "zoals het zou moeten": er is niks bijzonders op de kwaliteit aan te merken. Samsung levert, ondanks de stock Android, zijn equalizer SoundAlive in de standaard-instellingen wat de audiofanaat moet helpen. Google Play heeft ook zijn eigen equalizer, maar deze heeft geen effect op het geluid van andere apps.
Waar de S7 zich duidelijk onderscheidt van de S6 is zijn IP68-rating: Samsung belooft een resistentie tot 1,5 meter en 30 minuten in zoet water. Met behulp van Gore-tex technologie heeft Samsung de nieuwe S7 van binnenuit geïsoleerd tegen water. Hierdoor zijn er geen klepjes over de aansluitingen, wat de telefoon even gebruikersvriendelijk houdt als de S6. Ook is de behuizing van de S7 aan de achterkant afgerond langs de zijkanten, om zo beter in de hand te liggen. Deze ronding is een grote verbetering ten opzichte van de S6, en in het bijzonder de Edge, die zonder hoesje erg glibberig aanvoelde. Jammer genoeg is de IR blaster niet meer aanwezig bij de Galaxy S7, iets waar ik nog regelmatig gebruik van maakte met mijn S6. Verder is de kleur Black Emerald vervangen met Black Onyx, waardoor de S7 nu een echt zwarte uitvoering heeft in plaats van de blauw-zwarte kleur van de S6. Naar mijn mening ziet Black Onyx er beter uit, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ook is de kleur van de aluminium rand bij de zwarte versie van de S7 meer grijzig dan de zwarte versie van de S6, waardoor deze rand minder verschilt.

Beeldkwaliteit

De Galaxy S7 heeft eenzelfde scherm als de Galaxy S6: een 5,1” QHD super AMOLED-scherm. Dit vertaalt zich naar 577 PPI, wat een zeer respectabele hoeveelheid is. Toch kan het scherm nog helderder dan de Galaxy S6, wat nuttig moet zijn op zonnige dagen: over de 800 cd/m2 Persoonlijk zet ik de helderheid van mijn scherm altijd op het minimale, om zo batterij te sparen. Het zal mij niets verbazen als anderen dit ook doen, waardoor deze extra helderheid niet bij iedereen merkbaar is.
Het AMOLED-scherm laat kleuren prachtig zien, met diep zwart en hoge contrasten. Net als de Galaxy S6 heeft de nieuwe S7 daarom een bijna perfecte kleurenweergave.
Een nieuwe feature aan het scherm van de Galaxy S7 is de Always On. Dit is in feite hetzelfde als Microsoft’s Glance: het scherm laat basisinformatie zien, ook al is de telefoon vergrendeld. Deze informatie kan van alles zijn: de tijd, datum en accupercentage zijn de standaard, maar Samsung heeft een SDK vrijgegeven zodat iedereen iets kan ontwikkelen voor de feature. Ondanks het feit dat deze optie een minimaal verbruik heeft, zet ik het toch liever uit omdat ik er geen moeite mee heb om op de vergrendelknop te drukken om even te kijken of er iets binnen is gekomen. Zo bespaar ik ook nog eens een paar procent aan batterij.

Hardware

De Galaxy S7 heeft een nieuwe SoC van Samsung’s eigen makelij: de Exynos 8 Octa 8890. Deze op 14nm-finfet-procedé gemaakte SoC heeft meer rekenkracht dan de SoC van de Galaxy S6: 30,4% als we Samsung zelf mogen geloven. De SoC heeft een ARM Mali-T880 MP12-gpu, wat (volgens Samsung) meer dan 60% krachtiger is dan zijn S6-voorganger. De AnTuTu 3DBench laat zien dat dit zeker klopt. Apps laden dan ook bijna direct, waardoor de gebruikerservaring heel vloeiend is. Deze krachtigere processor zou ook moeten helpen bij de VR-ervaring, maar dat heb ik nog niet kunnen testen.
Het ontwerp is nog steeds Big.Little, waardoor de accu gespaard blijft bij gebruik van eenvoudige apps en verder is er ondersteuning voor een 600Mbit/s 4G-verbinding. Dit is (momenteel) niet in de praktijk te merken, maar zal ongetwijfeld handig worden in de toekomst.
Het geheugen is nu bij alle S7-modellen 4GB, wat ruim voldoende moet zijn voor veel mensen. Alleen de enkeling die zwaar van multitasking gebruik maakt, moet hier tegenaan lopen. Waar mijn S6 Edge meestal ~76% geheugengebruik had, gebruikt de S7 ~49%.
Benchmarks
AnTuTu 3DBench v6.0
Galaxy S7 Android 6.0.1
3D Marooned: 15.32 FPS (+62%-punt)
3D Garden: 27.96 FPS (+75%-punt)

Galaxy S6 Android 5.1.1
3D Marooned: 9.47 FPS
3D Garden: 15.96 FPS

Super Pi v1.0.1
Galaxy S7 Android 6.0.1
8K: 0.051 s (+12%-punt)
16K: 0.114 s (+15%-punt)
32K: 0.194 s (+10%-punt)
128K: 0.561 s (+32%-punt)
512K: 2.751 s (+25%-punt)
1M: 6.194 s (+27%-punt)

2M: 18.330 s
4M: 42.569 s

JetStream 1.1

Accuduur

Waar de Galaxy S6 en S6 Edge respectievelijk een 2550mAh en 2600mAh batterij hebben, is de Galaxy S7 uitgerust met een 3000mAh batterij. Dit is dezelfde capaciteit als de Galaxy S6 Edge+, wat heel wat accuduur moet beloven. In de praktijk houdt de S7 het inderdaad een stuk langer uit dan de S6, wat een welkome verbetering is. Ik houd het ruim een dag uit op een volle batterij met ‘normaal’ gebruik en lage helderheid. Hierbij lijk ik over het algemeen een dagelijkse SOT te hebben van 3 uur.
Ook zijn functies als Fast Charge en draadloos opladen weer van de partij. Hiervoor zijn wel speciale laders nodig, maar er wordt een Fast Charge lader meegeleverd. Opvallend is dat Samsung gekozen heeft voor een micro USB aansluiting en niet USB-C. Het is fijn dat ik mijn lade vol opladers nog kan gebruiken voor de S7, maar de overstap zal toch ooit gemaakt moeten worden. Fast Charge is misschien wel de hoofdreden dat ik gekozen heb voor een S7, omdat het mij zo beviel met de S6. Een uurtje lader levert een bijna volle batterij op, wat altijd handig is als je vergeten bent je telefoon in de oplader te leggen.

Software

De Galaxy S7 wordt out-of-the-box geleverd met Android Marshmallow. Deze is door Samsung weer aangepast met zijn TouchWiz Interface, wat ook weer wat extra (ongewilde) apps met zich meebrengt.
Zo wordt er een mobiele Office-suite meegeleverd en krijgt de gebruiker 100GB extra OneDrive-ruimte als er aangemeld wordt via hun Microsoft-account. Gelukkig geeft Samsung, net als bij de Galaxy S6, de optie om bijna alle apps uit te zetten of te verwijderen, zodat er minimale last is van deze apps. De Smart Manager app is niet langer een aparte app, maar een instelling in het menu van Android geworden. Dit scheelt een app in de drawer, maar moet je wel weten als je overstapt en er gebruik van maakt. In de vorige versies van TouchWiz bood Samsung ook zijn S Finder zoekfunctie aan in de notificatiebalk, los van de vijf knoppen die een gebruiker kan instellen. Deze maakte het makkelijk om een instelling of bestand te vinden. In de nieuwe Marshmallow-versie lijkt dit verder weg geplaatst en moet het als een van de vijf knoppen geplaatst worden en staat het daar niet bij installatie.
Notificatiebalken van Galaxy S6 (links) en Galaxy S7 (rechts)

Het grootste gemis is misschien wel de adoptable storage-functie. Hierdoor kunnen apps alleen geïnstalleerd worden op de SD-kaart of intern geheugen en worden deze twee opslagmedia niet als één groot geheugen gezien, ook al ondersteunt Android Marshmallow dat wel. Persoonlijk heb ik er niet veel last van omdat ik niet veel of grote apps heb, maar de fanatieke gamer met veel (VR-) games zou er misschien wel eens tegenaan kunnen lopen. Dan moet je toch weer een 64GB-versie aanschaffen.
Opslaggebruik bij een (redelijk) schone installatie

Camera

De camera steekt niet meer (zoveel) uit als bij de Galaxy S6, al had ik er bij mijn Galaxy S6 Edge geen last van. Net als de Galaxy S6 ten opzichte van de S5, heeft Samsung bij de S7 weer een stapje terug genomen bij het aantal megapixels. De camera van de Galaxy S7 is 12 megapixel, maar wel met een diafragma van f1.7 en Dual Pixel-technologie van Canon. Deze 12 megapixel is op 4:3 formaat, terwijl de S6 nog 16 megapixel schoot op 16:9. De grote diafragma zorgt voor heldere foto’s, zelfs in donkere ruimtes, waardoor een foto maken bij een avondje uit geen probleem is. Het scherpstellen verloopt verder razendsnel dankzij Dual Pixel, wat een goede toevoeging is bij het snel opstarten van de camera-app. Hierdoor is het heel makkelijk om snel een plaatje te schieten zonder dat kwaliteit er onder te lijden heeft. De ingebouwde Optical Image Stabilisation vermindert ook de kans op een onscherpe foto.
Pro-modus interface, Galaxy S6 links en Galaxy S7 rechts
Voor degene die er meer tijd en moeite in wil steken heeft Samsung meer opties beschikbaar gesteld in de Pro-modus, waaronder het instellen van de sluitertijd en het schieten van foto's in RAW-formaat. Dit was voorheen alleen mogelijk op de S6 Edge+, maar is nu ook mogelijk op het “goedkoopste” Galaxy S7-model. Raw-foto's worden opgeslagen in .dng, wat de file ongeveer 3x zo groot maakt als een non-RAW foto in .jpg. Als iemand een RAW foto van de galerij deelt, wordt de foto omgezet naar .jpg voordat het verzonden wordt. Toch is het bestand dan nog steeds ongeveer 10% groter dan een non-RAW foto. Een foto in RAW is rond de 24MB, geconverteerd van RAW 9MB en non-RAW 8MB.
Galaxy S7, Auto-functie met HDR uit.
Galaxy S6, Auto-functie met HDR uit.

Overdag, Auto-settings en HDR uit
Overdag, Auto-settings en HDR uit
's Avonds, Auto-settings en HDR en flits uit
"Selfie"-camera, Auto-settings, minimale schermhelderheid en HDR en flits uit
Foto's in 16:9 formaat (9.1MP voor S7, 16 MP voor S6), Auto-settings en HDR en flits uit. Groot

De S7 lijkt vooral een update van de S6: in essentie zijn alle pro’s van de S6 overgenomen en zijn er verbeteringen aangebracht waar nodig: uitbreidbaar geheugen, de waterbestendigheid is terug en verbeterde accuduur. Daartegenover staan het ontbreken van de IR functie en adaptable storage. Ook is het toestel zwaarder geworden en is TouchWiz nog steeds iets waar Samsung aan vasthoudt. De pluspunten compenseren ruimschoots voor deze minpuntjes. Het is daarom alleen maar logisch om een Galaxy S7 boven de Galaxy S6 te verkiezen.

Ik heb mijn best gedaan om informatie zo snel mogelijk beschikbaar te maken! Vond je deze informatie nuttig? Nomineren voor Gebruikersreview van de maand?
Dat kan hier!

Heb jij ook een Samsung Galaxy S7 32GB Zwart?

Hi thx voor de review, ziet er goed uit en je bent een van de eerste!!

Ik heb een paar vraagjes over de s7:
  • Hoeveel vrije ruimte is er beschikbaar van het interne geheugen?
  • Kan de camera app standard RAW schieten (voorheen kon alleen de S6 Edge+ dat meen ik)
  • Als het mogelijk is, zou je wat random buiten foto's kunnen schieten
  • Kan je ook kort toelichten hoe de front-camera werkt en hoe die zich staande houdt in minder belichte situaties
  • Kan je wat screenshots plaatsen van je accu-gebruik?
  • Heeft de S7 ook weer een "glove-modus" (bedienen met handschoenen aan)
  • Heb je de waterdichtheid van jouw exemplaar al getest? If so, (als het mag) kan je toelichten hoe bruikbaar/niet bruikbaar de telefoon is onderwater (e.g. foto maken). Mijn Z2 is nml nogal gevoelig voor water druppels.
Alvast bedankt.

[Reactie gewijzigd door darryl op 29 februari 2016 09:19]

Darryl, je bent een held! Ik weet niet waarom ik niet aan al deze vragen gedacht heb, ik heb duidelijk nog even te gaan voordat er een +3 review van mij komt. Ik zal al deze vragen vanavond beantwoorden en dan heb ik ook wat plaatjes voor je (inclusief RAW, want dat kan de S7 :) )!

EDIT: Ik heb het e.e.a. toegevoegd aan de review:
  • Echt vrije ruimte begint bij mij met 22GB (zie review)
  • De camera kan RAW schieten (zie review voor vergelijking)
  • Dat kan. (zie review)
  • Dat kan. (zie review)
  • Dat kan, maar dat verandert constant. Ik heb het vandaag in de gaten gehouden en kom op het volgende uit: ruim 3 uur SOT over 12 uur zorgt voor ongeveer 66% gebruik bij mij. Dat is dus inclusief heel veel refreshen van deze pagina, mijn mailbox en het schieten van foto's.
  • De S6 had al geen glove-modus meer. Het heeft een gevoeliger scherm, wat bij de S7 ook zo is. Mijn leren handschoenen kan ik in ieder geval niet gebruiken bij mijn Galaxy S6, S7 of Lumia 920 (die ook iets dergelijks had)
  • Nee, ik moet mijzelf daar mentaal voor voorbereiden na een leven van elektronica no-no water. Samsung beweert dat het kan. Ik wil mijn S7 niet kapot hebben voordat hij in de schappen staat. Sorry... :|

[Reactie gewijzigd door arc. op 29 februari 2016 22:40]

Je schrijft in je review >> het instellen van de sluitertijd en het schieten van foto's in RAW-formaat. Dit was voorheen alleen mogelijk op de S6 Edge+, maar is nu ook mogelijk op het “goedkoopste” Galaxy S7-model.

Maar dat kan toch ook (mits je de juiste camera app gebruikt) met de S6 en S6 Edge en niet alleen met de S6 Edge+ of bedoel je hiermee met de standaard Samsung camera app ?

Trouwens een hele mooie review wat je hebt gemaakt _/-\o_

[Reactie gewijzigd door EJSEJS op 29 februari 2016 13:52]

Inderdaad, ik heb het eigenlijk alleen maar over stock-mogelijkheden. Er zijn oneindig veel apps die vast veel meer mogelijk maken, maar ik houd het bij de defaults om zo een beeld te schetsen. Dit is dus de standaard camera-app die je out-of-the-box krijgt.

Dank je voor je compliment :D

[Reactie gewijzigd door arc. op 29 februari 2016 14:47]

Haha held! thx voor de updates. much appreciated.

De vrije ruimte ziet er goed uit, zat ruimte voor e.e.a. aan apps en voor als je 4k wilt opnemen (werkt niet altijd even goed op een sd-kaart). Ik gebruik daarnaast nog een 64gb sd-kaart, dus om ruimte hoef ik mij dan geen zorgen te maken :).

Ben blij dat RAW nu onderdeel is van de standaard app, geeft in de nabewerking iig meer opties. ook bedankt voor het toevoegen v/d foto's en screenshots. Zou je ook nog even kunnen toevoegen hoe groot de foto's zijn (in MB, raw vs non-raw)

Wellicht lees ik er overheen, maar heb je ook iets geschreven over de front-camera?

Begrijp dat accuduur verschilt, maar van wat ik lees is dat iig goed in orde (zeker icm fast-charge). Klein vraagje, wat is SOT?

Jammer dat de glove-modus weer is verwijderd, gebruik het regelmatig als het handschoenen-weer is op de fiets.

Dat je de waterdichtheid niet wil/durft te testen begrijp ik uiteraard, hoef je je excuus niet voor aan te bieden. Wat leuk geweest, maar je review is al goed en wordt alleen maar beter. mijn complimenten!

EDIT (02-03-2016): Ik zie hele toffee updates in je review, vind dat je alle comments en feedback heel goed oppakt en daarvoor wilde ik je nog even bedanken! (heb overigens m'n waardeering opgewaardeerd naar "+3"

[Reactie gewijzigd door darryl op 2 maart 2016 15:36]

Ik heb twee front cam shots onderaan de pagina gezet. Mijn huiskamer is redelijk donker, dus als ik met het thuisfront Skype zie je wel wat verschil, maar verder gebruik ik het eigenlijk nergens voor.
SOT is Screen On Time, dus in feite hoe lang je scherm aan staat bij gebruik. Er is een beetje discussie of dit wel een goede benchmark is omdat het maar één factor beslaat, maar sommigen vroegen ernaar dus heb ik het erbij gezet.Ik ben geen groot fan van deze kwantificering van de accu, maar heb momenteel simpelweg nog geen tijd voor uitgebreide tests (werk enzo...).
De Glove modus is weg, maar dunne handschoentjes zonder speciale vingertoppen werken wel (meestal). Ik moet helaas mijn handschoenen iedere ochtend nog uitdoen om mijn muziek op te zetten.
Prima review, zeer informatief en goed leesbaar.

Zou je misschien een paar 16:9 9.1MP foto's willen plaatsen? Omdat de S6 zijn standaard foto's op 16:9 16MP ben ik heel nieuwsgierig naar het verschil in detail en lichtopbrengst.
Dank voor de complimenten! Helaas heb ik niet veel tijd voor een variatie aan foto's, maar ik heb er eentje voor je in elkaar gezet (zie onderaan de review of hier). Hopelijk helpt dit met je oordeel!
Wat een service, dank je wel!

Best een groot verschil qua lichtopbrengst. Was ook wel te verwachten, maar toch.
"Hierbij lijk ik over het algemeen een dagelijkse SOT te hebben van 3 uur."
Oh, dit vind ik echt bezwaarlijk, dit is nog korter dan mijn Galaxy S4 toendertijd.
Let wel dat er aardig wat haken en ogen aan dat nummer zitten. Het getal is alles behalve representatief en ik weet zeker dat de S7 het langer zal uithouden dan de S4 ;)
Ik maak hier geen conclusie van.
Maar dit is wel laag.
Ik hoop dat dat hij het een stuk langer uithoudt dan mijn S4.

Maarja, iedereen bepaald voor zichzelf of het apparaat goed is of niet.
Okee, helemaal voor jou heb ik vandaag mijn S6 mee naar werk genomen om tegelijkertijd mijn S7 te testen :9 .
De test: alles uit (netwerk, Wi-Fi, Bluetooth, GPS en geluid i.v.m. kantoor enzo) en helderheid op 100%. Vervolgens een QHD fimpje op loop met MX Player. Hoe lang houdt de S7 het uit met 63% batterij (de avond van te voren niet opgeladen)?
Conclusie: 7:13 uur SOT. Dit is dus ruim 7 uur met 63% accu constante QHD op volle helderheid. Ik ben er best blij mee :) .
Hopelijk helpt dit beter om een beeld te schetsen voor de accuduur.
Dit is wel een zeer goede SOT. 7:13 met 63% is 11:27 met 100%. Zeker met de helderheid op 100% en een filmpje met hoge resolutie! :o

De S7 heeft een extreem hoge maximale helderheid (800 cd/m2) zoals je in je review hebt aangegeven, maar ik denk dat die helderheid alleen haalbaar is op auto-brightness, net zoals de S6. Het is volgens mij onmogelijk om 11,5 uur op 800 cd/m2 te halen met 3000 mAh. :P

Ik zou 11,5 uur SOT eerder verwachten op laagste helderheid en idle op het startscherm, maar dit overtreft mijn verwachtingen! :D
Vind ik ook. Mijn S4 haalt nu gemiddeld ook 3 uur. Al is de accu dan wel leeg.

Ik wacht nog wel met kopen tot het toestel in de winkel ligt en meer mensen hun ervaring over de accu delen.

Er is een video review van de edge, waarin gezegd (ook te zien) dat deze meer dan 6 uur SOT had met intensief (dit was niet te controleren) gebruik.
Van uitgaande dat het klopt, zou de normale met een kleinere accu toch zeker de 5 uur moeten halen.

Maar er kan natuurlijk ook een externe factor meegespeeld hebben (ontvangst), of misschien wel een bug. Of natuurlijk een app die een wakelock veroorzaakte?

Maar vanwege de accu ben ik toch meer aan het denken aan de edge. Maar die moet ik wel eest in de handen hebben om te kijken of die niet te groot is.

[Reactie gewijzigd door The Anarchist op 4 maart 2016 07:47]

SOT is een persoonsgebonden gegeven, niet hoe lang de batterij mee gaat. Je haalt hier even twee zaken door elkaar. Arc heeft het erover dat hij met ongeveer 3 uur SOT het einde van de dag prima haalt. Wat jij bedoeld is hoe lang kan de telefoon met het scherm aan en volle accu het vol houden. Dat is zeker wel meer dan 3 uur maar het is ook heel lastig te bepalen want je moet het in een gecontroleerde "omgeving" doen. Welke apps draaien op de achtergrond bijvoorbeeld, dan kan per toestel verschillen.

zie voor verdere info deze link over SOT tests

edit:typo
Ik bedoel helemaal niks.
Maar vind het te laag, al is het niet bij iedereen hetzelfde natuurlijk.

Iedereen bepaald voor zichzelf.
Je vindt dat arc te weinig op zijn scherm zit te kijken? want dat is wat hij bedoelde, dat hij het scherm per dag ongeveer 3 uur aan heeft staan. Je trekt de verkeerde conclusie. De SOT die jij bedoeld heeft arc nooit uitgevoerd, ofwel kijken hoelang de batterij mee gaat terwijl het scherm aan staat.
Mooie review!

Over de geheugenkaart. Ik ben nieuw hierin.
Minimaal. class 10 heb ik begrepen?
Verder nog tips voor de grootte?
Wordt 'offline' spotify muziek hierop opgeslagen?
Wordt de telefoon ook trager met een grotere (goed gevulde) sd-kaart?

Dank!
Ik heb vandaag een update gekregen van spotify waar ze stellen: ''gebruik je Android Marshmallow? Je kunt content downloaden naar een SD-kaart om deze later offline af te spelen.''

Misschien is dit wat je bedoelt?

Ik gebruik de offline functie verder nooit, en ik heb geen SD-kaart (s6) dus ik kan het helaas niet voor je testen maar is vast al een ander geweest die het voor je getest heeft.
Thanks! Dat is precies wat ik bedoel, maar zou dat ook voor de S7 gelden ja (aangezien het geen adoptable storage ondersteunt)? Ben benieuwd.
Ik heb een beetje zitten zoeken en ik kom tot de conclusie dat het al een aantal jaar mogelijk is om je offline muziek op je externe sd-kaart op te slaan. Zodra spotify een externe sd-kaart detecteerde bij een schone installatie van spotify, of na het verwijderen van de downloadcache, zou hij als het goed is automatisch de muziek op de sd-kaart moeten zetten. Dit heeft dus niks met adoptable storage te maken moeten hebben toch?
Ok. Ik ben een Samsung leek dus adaptable storage is nieuw voor me. Het wordt voor de s7 zo specifiek benoemd dat ik het me afvroeg. Ik begrijp dat apps niet op de kaart gezet kunnen worden, maar muziek wel. Dus het meer de vraag hoe dit technisch in z'n werk gaat m.b.t. de Spotify app en hoe offline muziek wordt opgeslagen.

[edit] Wat dat betreft heb je gelijk. Nu nog een uitsluitend antwoord vwb de s7, maar wellicht zie ik problemen die er niet zijn. https://support.spotify.c...d-card-android/?in=search

[Reactie gewijzigd door Pietje7 op 4 maart 2016 13:18]

Dit artikel is wel handig over geheugenkaartjes. Als ik mij niet vergis ondersteunt de Galaxy S7 UHS-kaartjes, waardoor data snel te bereiken moet zijn. Mijn Class 4 SDHC-kaartje wordt ook gewoon uitgelezen, dus ik neem aan dat alles t/m UHS ondersteund wordt.
Ik heb geen ervaring met Spotify, dus ik kan daar helaas geen antwoord op geven. Wel weet ik dat Samsung geen adoptable storage ondersteunt zodat de SD-kaart juist NIET de telefoon kan vertragen. Hierbij neem ik dus aan dat je telefoon niet trager wordt met een vollere SD-kaart, omdat je er niets op kunt installeren: apps moeten op de interne opslag.
Wel fijn is dat de SD-kaart hot-swappable is, i.e. je kunt het chipje wisselen zonder de telefoon uit te zetten.
Thanks voor de info! Wel een lastige materie als je het mij vraagt, maar als ik dit niet snap of niet wil snappen dan heb ik waarschijnlijk ook niet iets heel speciaals nodig. :+

Heb inmiddels ook wat info vergaard via Dataio.nl en zij geven ook aan dat je telefoon niet trager wordt met een vollere SD-kaart. Overigens wordt wel een class10 aangeraden dacht ik dus dat jouw class 4 het goed doet of gaat doen is opmerkelijk.

Goed om te weten dat de kaart hot-swappale is inderdaad.
_/-\o_
Weet iemand een winkel waar je de s7 (edge) uit kan proberen?
Ik weet niet waar je woont, maar ik zag afgl. zaterdag in de T-mobile store aan het Beursplein in Rotterdam een Samsung Shop-in-shop waar ze een model van de S7 Edge op display hebben staan die je kan uitproberen.
Mediamarkt heeft ze beide S7 en S7 edge en in verschillende kleuren ook 8-)
Leuke eerste review! Wat is de reden waarom je dit keer niet voor de edge bent gegaan?
De edge is alleen beschikbaar in het 5.5" formaat, wat ik dan net weer teveel vind. Ook vond ik de Edge-functionaliteit niet zoveel toegevoegde waarde, dus ben ik maar voor de normale gegaan.
Begrijpelijk. Ik heb de edge op preorder staan. Ik heb nog nooit een Samsung toestel gehad, maar ik verwacht dat het goed gaat bevallen!
Hi Bartoow,
Hier hetzelfde. Overstap van de Iphone5 :X Welk toestel heb jij nu? Ik heb hoge verwachtingen van de Edge.
Hey, nice! Ik kom af van de Oneplus One, dus ik verwacht ook eigenlijk op alle vlakken vooruit te gaan. Dat die maar snel geleverd wordt _/-\o_
Arc bedankt voor deze wel heel vroege review. Niet verwacht!

Vraag:

Kun je een antutu benchmark laten draaien? ;) paar x.

Ben benieuwd naar de prestaties. Geeft niet een heel nauwkeurig beeld maar wel een indicatie.

Zal deze phone ook een hele dag mee kunnen gaan bij zwaar gebruik?

Wat ik vaak doe is facebook whatsapp en webbrowsen en soms youtube erbij en een video op een dag
Hallo Dimitrios,

Op basis van je beschrijving denk ik wel dat je het wel een dag uit kunt houden, mits je niet de volle brightness aan hebt staan en geen onnodige apps in de achtergrond hebt draaien. Zelfs als je het niet haalt, helpt de Fast Charge je weer snel aan een gevulde batterij.
Dankje voor de feedback. Zou je een antutu benchmark op kunnen draaien?
Welk versie soc heb je? Qualcomm of de exynos?
als ik me niet vergis is de qualcomm met de 820 erin voor de US en krijgen wij hier de exynos
3 uur SOT is minder dan een s6 haalt :p lijkt me vrij matig..
Oneplus 2 haalde bij mij 6 uren SOT
Vind het wat vreemd. 8)7

Maar ga miss s7 edge pre orderen
Oneplus 2 is Terug gegaan veell problemen mee gehad :?

[Reactie gewijzigd door san1999der op 1 maart 2016 19:18]

Ja, het zal ook niet echt een goede maatstaf zijn. Ik heb aardig wat op mijn telefoon gedaan die dag. Om die reden had ik in eerste instantie ook geen vermelding van mijn eigen verbruik, omdat dat geheid een verkeerd beeld schetst. Alles wat ik met zekerheid kan zeggen is dat de S7 het langer uithoudt dan de S6 en ik zeer tevreden ben over de accuduur (zie het eerste pluspuntje).
Wellicht een idee om het stukje m.b.t. de accu dan nog eens onder de loep te nemen, voor een wat reëlere indruk?
Wow, had niet verwacht al een review hierover te vinden, misschien niet heel in-depth maar ook wel logisch aangezien het apparaat nog maar een week bestaat :+ verder toffe review!

Kort vraagje, hoe heb je de s7 eigenlijk zo vroeg in handen gekregen? Ben ik toch wel benieuwd naar ;)
Werken in de (buitenlandse) telecomindustrie heeft zo zijn voordelen ;)
Ik zal de review uitbreiden om wat meer detail toe te voegen, dank je voor de feedback!
Is dat zo, eigenlijk is het veel slimmer om een Samsung Galaxy S6 32GB te nemen, vooral als je genoeg heb aan 32GB opslag, want je betaal nu maar ¤ 445,- voor de Samsung Galaxy S6 32GB, en voor Samsung Galaxy S7 32GB betaal je nu ¤699,- das toch een grote verschil, wanneer een Samsung Galaxy S6 meer dan snel genoeg is om nu te hebben, en het scheelt je ¤254,- wat erg veel geld is.

Verders een erg mooie Review die je gemaakt heb.
Helemaal met AmigaWolf eens. M.i. zou correcter zijn:

Het is daarom alleen maar logisch, wanneer geld een ondergeschikte rol speelt, om een Galaxy S7 boven de Galaxy S6 te verkiezen.

Gezien het prijsverschil en de onderlinge verschillen tussen S6 en S7, gaat mijn voorkeur op dit moment (nog) uit naar de S6.
Goede review! Ben persoonlijk erg benieuwd naar de geluidskwaliteit van de speaker aan de onderkant en ook die van de headphone jack met oordopjes/koptelefoon aangesloten. Zou je hier iets meer over kunnen vertellen?
Komt eraan! Ik ben geen audiofiel maar ik zal mijn best doen.
Dankjewel! Een vergelijking met de S6 edge die je zo te zien in je bezit hebt is in dat opzicht wel voldoende hoor :)