Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 135 reacties

Samsung blijkt verschillende camerasensoren te gebruiken in de Galaxy S7-smartphones. Niet alle modellen hebben de Sony IMX260-chip, er zijn ook exemplaren die gebruikmaken van een Isocell-sensor uit de fabriek van Samsung met vergelijkbare specificaties.

Samsung Isocell-sensor Dual Pixel AFSamsung laat woensdag in een persbericht weten dat het bedrijf een 12-megapixelsensor met Isocell-techniek en pixels van 1,4 micrometer in massaproductie heeft genomen. Hoewel Samsung niet aangeeft dat de chip in de S7-modellen wordt gebruikt, is het een camerasensor met Dual Pixel-focustechniek en de S7 en S7 edge zijn momenteel de enige smartphones die dergelijke techniek hebben.

Android Authority ontdekte bovendien in de praktijk dat er Samsung S7-modellen met Isocell-chip in omloop zijn. Volgens de website zouden diverse exemplaren uit het Verenigd Koninkrijk voorzien zijn van de Samsung-chip, terwijl de Amerikaanse modellen met Qualcomm Snapdragon 820-soc juist de Sony-sensor hebben. De Samsung Galaxy S7 die Tweakers heeft getest is voorzien van een Sony IMX260-sensor en wordt net als alle modellen in Europa geleverd met de Samsung Exynos 8 Octa 8890-chipset.

Hoewel de specificaties van de Sony- en Samsung-sensor in grote lijnen gelijk zijn, is het waarschijnlijk dat er kleine verschillen zichtbaar zijn in de prestaties op pixelnveau. De sensoren worden gemaakt in een andere fabriek en hebben verschillende chipontwerpen. Wel gaat het in beide gevallen om een stacked-sensor, waarbij de beeldsensor en logic chip gestapeld zijn, wat snelle verwerking van beelden mogelijk maakt.

Ook in de Galaxy S6 en S6 edge gebruikte Samsung verschillende camerasensoren. Toen bleek de Sony-chip volgens sommige tests iets beter te presteren. Of dat bij de S7 en S7 edge wederom het geval is zal een test moeten uitwijzen. Samsung kiest waarschijnlijk voor meerdere leveranciers om te zorgen voor genoeg aanbod en in geval van schaarste of productieproblemen een alternatief voor handen te hebben. Bezitters van een Samsung Galaxy S7 kunnen zelf nagaan welke camerasensor in hun toestel zit met de Android-app AIDA64.

Samsung S7-sensoren

AIDA64-screenshot van een Samsung S7 met Sony IMX260-sensensor links en screenshot van een S7 met Isocell-sensor rechts.
Afbeelding: Android Authority.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (135)

De reden maakt me niet uit, als ik een telefoon van 700 euro koop en mijn buurman koopt 'dezelfde'. Dan wil ik ook dat wij dezelfde hebben, niet dat hij een andere telefoon heeft. Ik vind dit gewoon een vorm van oplichting.
Het gaat om verschillende modellen. Ook intern zijn ze logischerwijs anders door het gebogen scherm. Waarschijnlijk was het goedkoper het zo te doen en dat vind ik netter dan hoe Apple het op lost, daar heb je helemaal geen invloed.

Edit : Zie reactie Xtuv. Laten we hopen dat het verschil niet te merken is in de praktijk.

[Reactie gewijzigd door MiesvanderLippe op 9 maart 2016 23:26]

Nee, het is niet zo dat de S7 de ene sensor heeft en de S7 edge de andere sensor. In beide toestellen kan of een Sony- of een Samsung-sensor zitten. Maar ik begrijp nu dat de titel ook anders te interpreteren is...
Ik had het ook anders geÔnterpreteerd dan je bedoeling was. Wellicht het woordje 'zowel' toe ogen?

Hoe dan ook is het merkwaardig. Benieuwd of dit concept ook bijvoorbeeld voorkomt in de autoindustrie.
In de telefoon sector komt dit sowieso al heel lang voor. Bijv HTC gebruikte vroeger ( nu weet ik niet ) vooral LG en sharp displays in dezelfde reeks bijv de HTC Desire. Nadeel toen der tijd was dat je kwaliteit verschil had, dat is nu zo goed als niet meer van toepassing.

Auto's doen dit ook, de 1 krijgt een olie filter van mann de ander van bosch.
De 1 heeft bougies van bosch en de ander van nkt (even een voorbeeld).

Bij mijn auto (Audi A4 avant) zijn 2 verschillende remmen voor uitgebracht, waarbij er maar 1 past op mijn auto. Paar maanden geleden achtergekomen doordat mijn remklauw vastgelopen was, de garage de remklauw voor mijn type audi besteld en die bleek niet goed te zijn aangezien ze in dat productiejaar met 2 verschillende remklauwen gewerkt hebben in de fabriek. Niks raars aan, maar wel iets om rekening mee te moeten houden.
Dusja ook in de autoindustrie gebeurt dit. De werking is hetzelfde in mijn situatie zo ook de kwaliteit alleen de bouten zitten op een andere plek.

Extra info: De gaten voor de bouten zaten op de juiste plek, maar er zat verschil in de aansluiting voor de rem-slang. Deze kan afwijken ( geen productiefout, maar gewoon verschillende gebruikt in de fabriek ). Hierdoor kon de remklauw dus niet bevestigd worden, ondanks dat het voor het zelfde model/type/kenteken/etc/etc bedoeld was.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 10 maart 2016 14:27]

Wat reageer je raar? Ik vind het een redelijke vraag.
Dat kan, echter bepaalde merken staan er bekend om. Volvo bijv die gebruikt vrijwel standaard altijd dezelfde type onderdelen waar weinig afwijking in te vinden is. Audi is een ander verhaal. Daarbij heb ik het over de remklauw, dan is een reactie als HUH ECHT een beetje vreemd, alsof het niet kan. Indien ik het over het remblokje had okť aangezien die redelijk standaard zijn. De vraag over het bouwjaar is niet bepaald relevant, het gaat niet om het 2015 model in ieder geval. Alle modellen daarvoor kennen dit ( 2015 weet ik niet ). Dus of ik nu 1970 zeg of 2014, het komt overal voor. Vandaar de reactie van SimonMC denk ik :D

Het is in ieder geval niet een vreemd iets, zowel in de telecom als auto sector.

Zie ook de reactie van yannickudb onder mij die als monteur gewerkt heeft, ook de remmen toevallig. Kan goed een audi zijn maar ook heel goed een ander merk, het is geen wetenschap:P

Ga maar gewoon naar een willekeurige auto onderdelen website waar je onderdelen kan type, dan zul je zien dat je op basis van jou kenteken hoog waarschijnlijk bij iets de keuze hebt. Waarbij maar 1 de juiste keuze is, ondanks dat het hetzelfde bouwjaar en etc heeft. Mijn onderdelen komen uiteraard vanuit duitsland: https://www.atp-autoteile.de/ wegens mijn Duitse bak.
scheelt je de benodigde 100e euro's.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 10 maart 2016 14:15]

Hoe dan ook is het merkwaardig. Benieuwd of dit concept ook bijvoorbeeld voorkomt in de autoindustrie.
Jazeker! Jaren als monteur bij een dealer gewerkt. 2 Auto's zelfde type en bouwjaar. 1 met remmen van merk X en 1 met remmen van merk Y. Beide voldoen aan de specificaties. En dat is niet alleen met remmen. Ook met ecu's, sensoren en veel meer onderdelen.
Sterker nog, dezelfde type auto's worden geassembleerd in verschillende fabrieken.

Ik heb hier een Mazda 2 die bijvoorbeeld in Thailand gemaakt is. Sommige onderdelen worden dan ook lokaal geleverd, zoals de veiligheidsriemen. Mijn Mazda 2 zal dan ook anders zijn dan eentje die in Nederland geleverd wordt.

Ook dezelfde type telefoons worden soms in verschillende fabrieken gemaakt. De iPhone 6 is een goed voorbeeld:

http://comparecamp.com/me...09/how-iphone-is-made.jpg
Mja... Sagem bobines of Valeo bobines bij Renaults. Bij ťťn van de twee stonden er verdacht vaak autos langs de kant met een verrotte bobine. :(
Ik heb de S7 edge maar weggehaald uit het stuk. Dat zou de verwarring moeten voorkomen :) Het is ook nog niet exact vast te stellen hoe het zit met de S7 edge, al is het zeer aannemelijk dat ook die met verschillende sensoren geleverd wordt. Het is immers dezelfde camera als in de S7.
Voor de "oudjes" onder ons ;)
Vroeger had IBM de PS2 model 30 H (op basis van een 286, en daar waren er 3 verschillende floppy-drives die onderling niet uitwisselbaar waren. Tulip kocht voor al zijn 486 systemen (iets van type t44 moederbord of zo) de video-chips in per batch, daar werdt het moederboard op aangepast, en als die op was kwam er weer een andere batch, die weer net iets anders was en dan werd ook daar het moederboard op aangepast.
Dus dit gebeurt al JAREN!

En ik denk dat echt niet alle telefoons die "hetzelfde" moeten zijn ook echt hetzelfde zijn, zeker als de produktie meer dan een paar jaar duurt!
Gelukkig niet, want dan zou er ook niets verneterd kunnen worden :)
Dus jij wilt ook dat onderdelen exact dezelfde afwijking binnen de marge hebben etc?
Je hoort niemand klagen, of je ziet zelfs geen nieuwsberichten omdat bij de ťne telefoon van het zelfde type het stukje plastic door een kindje in land X is gemaakt, of in land Y in zowel andere fabrieken en zelfs merken. Want ja, wat is nu plastic? Toevallig omdat het nu iets wezenlijks doet, moeten er zaken in twijfel worden gebracht? Dit terwijl er in plastic ook kwaliteitsverschillen kunnen zitten.

Heb je er nooit bij stil gestaan dat gewoon Łberhaupt er allerlei diverse verschillen in apparatuur zitten? Bijvoorbeeld dat mensen liever 2 reepjes geheugen van dezelfde productielijn hebben, of dat de ťne CPU nu net 0.x% beter te overclocken is dan de ander?

Zolang de specs het zelfde zijn in het geen wat word vermeld als jij iets koopt, dan moet je niet met zulke rare fratsen komen als 'oplichting'.
Een chip kan zelfs verschillen. Zoals bij videokaarten en CPUs heeft de ene chip meer overclock mogelijkheden dan de ander. Sillicon lottery noemen ze het daar.

[Reactie gewijzigd door CMSTRR op 9 maart 2016 22:56]

Ik vind dit gewoon een vorm van oplichting.

Jouw buurman krijgt waarschijnlijk exact dezelfde, want de verschillen zijn dorogaans regionaal.

Zo is een VW Golf of Chevrolet Cruz ook verschillend in verschillende landen/continenten.

Maar nergens staat verder in de voorwaarden dat jij recht hebt op sensor type A of B, dus van oplichting is geen sprake. Verder intereseert het natuurlijk 99,99999% van de klanten geen bal.

En alle fabrikanten doen het. Ook veranderen chips en componenten tijdens de verkoop levensduur van een telefoon. De laatste versies/revisies zijn anders dan de eerste.

En tenslotte, als Samsung de verschillende varianten een ander type nummer zou geven (wat ze wellicht ook doen als je lange versie van de typenummers ipv marketing naam bekijkt) dan zouden mensen weer zeuren dat het zo ingewikkeld is met al die versies.
Dan wordt je continu 'opgelicht' want iedere fabrikant doet dat. Zolang de consument niets opmerkt lijkt er weinig aan de hand.

In dit geval is het verschil erg klein. De specs en technologie blijven hetzelfde.

Soms kan de fabrikant wel iets te ver gaan. Zo kocht het Duitse opel plots fiat diesels waardoor de Duitser plots italiaans was in het hart en op de koop toe was die vervangmotor een probleemgeval te zijn met veel uitval.

Zolang samsung gelijke specs kan leveren aan dezelfde kwaliteit is het ok en ben je niet opgelicht.
Oplichting is het alleen als Samsung je wil doen geloven dat je een Isocell of een Sony chip koopt maar ze stiekem iets anders er in stoppen. Omdat Samsung niet adverteert met Sony of Isocell camera chips maar met een 12.2MP kan schieten.

Dus niemand wordt opgelicht je koopt een teelfoon met een 12.2MP camera net als je buurman en dat is precies wat je krijgt.

De verschillende camera chips zullen altijd net iets anders presteren dat kan niet anders dat is zelfs zo als je twee sensors van een fabrikant naast elkaar legt 100% identiek zijn ze nooit. Of je het verschil zal kunnen zien is heel erg de vraag misschien wel misschien niet. Het hangt heel erg af van de software die Samsung gebruikt om de ruwe data van de chip te verwerken. Waarschijnlijk zal er zeer weinig verschil te zien zijn met uitzondering van een aantal extreme situaties want Samsung zit echt niet te wachten op een rechtszaak waar mensen geld terug eisen omdat de camera op hun telefoon heel erg veel anders presteert dan het toestel van de buurman.

Voor Samsung is het simpel weg een manier om de kosten te drukken, als Sony te veel geld wil dan schroeft Samsung haar eigen productie op en tekent geen nieuwe order met Sony meer. Even als het spreiden van risico, als Sony of Samsung om welke reden dan ook de productie terug moet schroeven (aardbeving, brand, defect materieel etc) dan komt de productie van de S7 niet meteen in gevaar. Om die reden ook gebruikt Samsung twee verschillende processoren in de S7 een Qualcomm en een eigen chip simpel weg omdat dat veel veiliger is als je weet dat je miljoenen telefoons moet maken.
Ze vermelden nergens in het verkoop welke sensor ze gebruiken, dus het is totaal geen oplichting.

Dit is gewoon net als Apple doet met hun socs voor de iPhones, die werden ook een tijdlang door verschillende fabrikanten gemaakt.

Zolang de kwaliteit hetzelfde is, zie ik het probleem niet. En ja, in de tekst staat dat er een klein verschil op pixelniveau is, maar dit is gewoon omdat Sony en Samsung sensors geen kloons van elkaar zijn. Zolang de prestaties 99.99999999% procent hetzelfde zijn, vind ik het prima. :)
De sensoren ijn zeer zeker geen clones van elkaar. Denk je nou echt dat Sony zijn sensor tech even uitleent? Ze presteren gelijkwaardig omdat de beeldverwerking bij beide door de Samsung software worden afgehandeld.
Denk je nou echt dat Sony zijn sensor tech even uitleent?
Waarom niet? Als ze daarmee een grote klant als Samsung kunnen houden? Als er goede afspraken gemaakt worden kan dat prima. Bijv in licentievorm :)

edit:
http://www.phonearena.com...omebrew-audio-DAC_id78669

Hier staat zelfs dat de Sony sensor op maat is gemaakt voor Samsung (dus gebaseerd op eisen van Samsung) in zekere zin zijn het wel clones van elkaar, maar dan in opdracht van Samsung :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 maart 2016 23:34]

Er staat dat er geruchten zijn :)

Maar qua sensoren zijn Sony en Samsung concurrenten van elkaar. Als Sony zijn expertise qua technologie gaat uitlenen geven ze Samsung een enorme insight.
Wie zegt dat Sony degene is die hun techniek aan Samsung geven? Denk je dat Samsung zelf geen technieken heeft die er in toegepast zijn? Hoe kan het dan dat elke mogelijke spec van de sensor identiek is?

De IMX240 was ook gewoon in opdracht voor Samsung gemaakt, daarom is die ook enkel te vinden in Samsung's en daarom is er ook een vrijwel identieke tegenhanger van Samsung zelf, wat nu dus zeer waarschijnlijk weer gebeurd. https://en.wikipedia.org/wiki/Exmor

Maar inderdaad het blijven geruchten :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 maart 2016 23:59]

Ja wat als Samsung de sensor zelf heeft ontworpen. Ze zijn immers best ervaren met camera's. En ik denk persoonlijk ook dat ze de capicteit niet hebben om zo veel sensors te creŽren, dag ze Sony "Om hulp" hebben gevraagd.
De imx240 uit de S6 is na anderhalf jaar ook alleen maar door Samsung gebruikt. Ook al is het maar een vermoeden, denk ik dat de sensors (nagenoeg!!!) identiek zijn.
@Rin, kijk voor de gein eens naar AMD en Nvidia, laatstgenoemde levert zijn technologie zeer zeker aan AMD. Wat hierbij de crux is, is dat Nvidia zijn manier van implementeren geheim houd.

Dit heeft als resultaat dat ondanks de technologieŽn die nvidia deelt met de developers en AMD, de impact die de implementatie van een dergelijke 'technologie' heeft, grote verschillen oplevert.
Gameworks is hiervan een voorbeeld, meer hierover kan je hieronder vinden in een link naar arstechnica, die daar verder op in gaat.
http://arstechnica.com/in...ake-on-nvidias-gameworks/

Met andere woorden, sony kan een sensor bouwen die aan de voorwaarden van samsung voldoet. De manier waarop de sensor echter aan de voorwaarden voldoet (wijze waarop het systeem informatie levert aan het OS) wordt geheim gehouden.

@Rin hieronder, als je jou initiŽle opmerking bekijkt over het uitlenen van technologieŽn, dan weet je in welke context gameworks met dit onderwerp te maken heeft. Enige verschil is dat voor wat betreft gameworks het meer uitgesproken is in het publiek.

[Reactie gewijzigd door un1ty op 10 maart 2016 10:58]

Serieus wat heeft Gameworks met dit te maken.......
De sensoren ijn zeer zeker geen clones van elkaar. Denk je nou echt dat Sony zijn sensor tech even uitleent? Ze presteren gelijkwaardig omdat de beeldverwerking bij beide door de Samsung software worden afgehandeld.
Als ze gelijkwaardig presteren, waar maakt Boost9898 zich dan zo druk om? Zijn buurman heeft zijn BMW 320i geleverd gekregen op Pirelli-banden en hij op Michelin, god wat een oplichting ;)

Het is niet alsof ze met grote letters "Sony IMX260 on board" op de verpakking zetten. Apple heeft in het verleden toch ook dergelijke "problemen" gehad met schermen in iPads, meen ik me te herinneren. De ene had een duidelijke gele kleurzweem en de ander niet. In zo'n geval is het goed kijken in de winkel, want ze werden per regio beide verkocht. Als Samsung slim is, verkopen ze de ene sensor in de ene regio en de ander in de andere regio. Dan hoeft Boost9898 niet jaloers te worden op de (blijkbaar?) gelijk presterende, maar anders gebrande chip in de telefoon van zijn buurman :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 10 maart 2016 07:24]

Een smartphone koop je misschien op basis van foto-testresultaten die gemaakt zijn met een bepaalde camerasensor. Vervangen van de camera is (in tegenstelling tot autobanden) onmogelijk.

Het lijkt mij sterk dat de Samsung- en de Sony-sensor binnen 1% gelijk presteren. Kortom, bij de test moet staan op welk model het gaat en welke hardware daar in zit. Op de doos in de winkel moet staan om welk apparaat het gaat.

Het principe moet m.i. zijn dat de klant desgewenst exacte informatie krijgt over wat hij/zij geleverd krijgt.
Vervangen van de camera is (in tegenstelling tot autobanden) onmogelijk.
So much bullshit :P Hoewel het open maken van de S7 wat lastiger is geworden is het wel degelijk mogelijk, het is gewoon een module met een stekkertje die je kan verwisselen met een andere!

Maar succes met je banden thuis vervangen zonder speciaal gereedschap :Y) Je bent vast sneller klaar dan ik een module in de S7 vervang...

Camera Module:
https://d3nevzfk7ii3be.cl...igi/blKftOYSeUWI5Hrp.huge

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 maart 2016 10:09]

We zullen zien.... Jij haalt/bestelt een camera en die plaats je in een Galaxy S7 (hopen dat deze past / software aanpassing nodig?), terwijl ik naar de lokale bandendealer een paar Michelins laat monteren. Let the game begin!
Tot zo ver de bullshit.

Maar afgezien daarvan heb je m.i. als consument recht om te weten wat je precies koopt.
(hopen dat deze past / software aanpassing nodig?)
Tuurlijk past het, de 2 modules en aansluitingen zijn identiek in vorm! Enige verschil aan de buitenkant is het modelnummer, alsof ze afwijkende telefoons gaan maken om de Sony sensor in te zetten, in repaircenters kijken ze niet eens welk merk module ze er uit halen als die defect is, en stoppen ze er een willekeurige weer in (die ervaring heb ik met de S6 namelijk, welke dus ook 2 verschillende maar toch identieke camera-modules heeft) :)

Het versienummer wat de app uit leest komt dan ook niet uit software op de telefoon, maar rechtstreeks uit de camera, daarmee weet de telefoonsoftware hoe die er mee om moet gaan, ze zijn dus 100% uitwisselbaar.
Maar afgezien daarvan heb je m.i. als consument recht om te weten wat je precies koopt.
Dat weet je ook, je krijgt een camera(sensor) van 12MP met dual-pixel techniek, HDR en nog een aantal dingen, allemaal aanwezig in beide sensoren...

Alsof elke fabrikant zijn sensor (merk/type) bekend maakt? Daarnasat vraag ik mij af welke telefoon jij hebt en waar dan die pagina van de fabrikant is waar elk onderdeeltje met merk en typenummer staat vernoemd...

Je gaat je auto weg brengen? Waarom het was toch zo makkelijk? Waarom moet ik mijn telefoon dan wel zelf open maken? Dan breng ik hem ook wel weg :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 maart 2016 11:01]

Je gaat je auto weg brengen? Waarom het was toch zo makkelijk? Waarom moet ik mijn telefoon dan wel zelf open maken? Dan breng ik hem ook wel weg :D
Waar staat dat ik niet vals mag spelen? ;)
Dat weet je ook, je krijgt een camera(sensor) van 12MP met dual-pixel techniek, HDR en nog een aantal dingen, allemaal aanwezig in beide sensoren...

Alsof elke fabrikant zijn sensor (merk/type) bekend maakt? Daarnasat vraag ik mij af welke telefoon jij hebt en waar dan die pagina van de fabrikant is waar elk onderdeeltje met merk en typenummer staat vernoemd...
Het klopt, het gebeurt nu nog niet. En dat zou m.i. moeten veranderen.


Edit: quote gecorrigeerd

[Reactie gewijzigd door andreetje op 10 maart 2016 11:59]

Maar succes met je banden thuis vervangen zonder speciaal gereedschap
Maak jij die S7 dan ook open zonder speciaal gereedschap? Wel eerlijk doen dan he?
Sterker nog, als je een auto koopt, bijvoorbeeld een Peugeot 208, dan kan deze in 3 verschillende landen zijn gemaakt. Elk met hun voors en tegens.... Kleine defectjes op een later moment blijken dan alleen in een bepaalde fabriek voor te komen, daar doe je niets aan.

Is ook geen oplichting.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 10 maart 2016 09:14]

UItleent? Nee. Daar zijn contracten voor.
Samsung laat (net als Apple bijvoorbeeld in het geval van de CPU bij de huidige of vorige versie) bepaalde chips uitbesteden. Dat betekent vaak dat Samsung de exacte specificaties en hoe de chip in elkaar zit op papier zet en dat die fabrikanten het product fabriceren. Zij geven de blauwdruk en die wordt met een bepaalde marge in deze gevallen dus door twee fabrikanten gemaakt.
Bovendien hoeft een bedrijf zijn tech niet uit te lenen, zolang ze het maar produceren naar specificaties. Als ze het uit zouden lenen dan zou dat betekenen dat Samsung ze zelf zou fabriceren met technieken die Sony heeft ontwikkeld, maar dat is juist het omgekeerde van dit. Sony zal er goed voor worden betaald ;).

Bovendien kun je echt niet alles met software even 'verbeteren' of 'gelijktrekken'. Software is geen wondermiddel voor chips die op analoog niveau verschillende kwaliteit leveren. Het allerbelangrijkst voor beeld en geluid is de hardware.
Maar wellicht dat in dit geval misschien de manier waarop het lenskapje geproduceerd wordt meer variatie in beeldkwaliteit zal leveren dan de twee chips door verschillende fabrikanten. Of de verschillen zijn nauwelijks zichtbaar zonder exacte meetapparatuur.
Het zou niet logisch zijn dat Sony zijn naam zet op een chip die ze niet zelf hebben ontworpen want als er met het ontwerp iets mis zou zijn, krijgt Sony in de media een slechte naam. Ik weet niet of er Foxconn wordt vermeld op de meeste computers, smartphones en tablets.

Daarnaast zou Samsung hun kennis delen met Sony, een concurrent.

Ligt dus meest voor de hand dat Sony zelf de chip heeft ontworpen op basis van gedetailleerde prestatie-requirements van Samsung.
Dat is ook wat ik zeg. Alleen de mate van detail is iets wat alleen Samsung en Sony weten. Dat zal vrij gedetailleerd zijn anders kan een andere fabrikant niet nagenoeg hetzelfde product produceren.
Ik denk persoonlijk dat ze wel degelijk onder licentie worden gebouwd. Zelf heb ik een S6 Edge+ met een Isocell. Ik heb er diverse reviews op nagelopen. Simpelweg zeggen dat de Sony per definite beter is, is een uitspraak waar ik niet achter sta.
Ik ben bijvoorbeeld nog geen review tegen gekomen waarin de Sony het in een donkere omgeving wint van de Isocell. En laat ik nou juist dat belangrijk vinden.
Daarnaast moet je zelf maar eens de foto's vergelijken. Ja, je ziet verschil. Maar in hoeverre dat nou beter of slechter is!? Bovendien zijn dat jpg's. In RAW kun je vrijwel geen verschil waarnemen.

En juist daarom denk ik dat of de Sony, of de Isocell onder licentie wordt gebouwd.
Maar dat is het dus niet.
Prestaties die voor 99.99999999% gelijk zijn is zelfs met dezelfde chipset/sensor schier onmogelijk.
Je Apple beredenering gaat niet echt op in deze kwestie. Wat Apple doet is meer wat autofabrikanten ook doen. Een auto laten produceren in verschillende fabrieken zoals NedCar. Wat Samsung doet is bij verschillende autofabrikanten, auto's inkopen met dezelfde specificaties. Wat dus niet alleen productiekwaliteit verschillen zal hebben, maar ook prestatie en/of visuele verschillen zal hebben.
Je spreekt jezelf tegen, die laatste zin is precies wat er bij Apple ook is gebeurd :D
maar ook prestatie en/of visuele verschillen zal hebben.
http://www.iculture.nl/ap...ur-a9-chips-tsmc-samsung/ << verschil in prestaties
http://www.tomshardware.c...amsung-vs-tsmc,30306.html << visuele verschil

Daarnaast waar haal je vandaan dat Sony niet in opdracht van Samsung die sensor maakt? Net als Samsung in opdracht van Apple de SoC's maakt?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 maart 2016 10:22]

Apple laat precies hetzelfde chipontwerp door 2 fabrikanten maken die een licht verschillende grootte hebben door de verschillende productieprocessen.

In hoeverre deze camerasensors van elkaar afwijken moet nog blijken, kan best zijn dat je w.b. snelheid & fotokwaliteit niets van een verschil merkt. Het gebruik van verschillende SoC's lijkt me een veel wezenlijker verschil.
Ik denk dat de kwaliteit wel gelijk getrokken zal zijn. Bijvoorbeeld door een opdampproces niet langer te laten duren dan nodig voor een kwaliteitsniveau oid.
Ik denk dat je als gebruiker van 2 verschillende processoren minder merkt dan van 2 verschillende camerachips.
Als deze sensoren precies hetzelfde zijn krijg je weer hele patentoorlogen en zo. Dus ik vind het al lang goed dat ze niet in elkaars keuken kunnen (mogen) kijken.
Waar staat specifiek welke camerachip ze je beloven in de advertenties?
Daar gaat het niet om, je snapt me punt niet.

Als jij dezelfde telefoon koopt als je buurman, misschien zelfs van dezelfde winkel maar blijkt dat het niet dezelfde is dan voel je je toch zwaar genaaid als het blijkt dat het slechter is?

Er zit een verschil tussen opgelicht voelen en zijn. En snap ook nog steeds niet waarom ik -1's krijg.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 10 maart 2016 16:55]

Ten eerste, ik heb je geen -1 gegeven. Ten tweede, ik snap je punt prima. Het is echter geen oplichting. Oplichting zou het zijn wanneer ze zeggen: dit toestel heeft deze sensor en achteraf blijkt dat niet zo te zijn.
Juist, jij snapt hem.
Je kunt het ook overdrijven...
Zou je dat met een telefoon van 300 euro dan opeens wel willen?
de SMD weerstand van 1 telefoon is uit China en van de andere is uit Taiwan.
Hoe denk je dat de eerste apple computers er uit zagen XD
Tja Samsung blijft dit doet met bijna alle apparaten die hun maken, zo ook tv's 1 model en toch 2 verschillende socs en verschillende panalen, dit doet Samsung letterlijk al jaren.

dus koop jij en je buurman de zelfde d series tv dus zegmaar de d5000 dan kan ik een trident soc hebben en hij een mstar soc en daar zit dan ook nog een groot verschil in, kwa snelheid trident is namelijk een dual core mips terweil de mstar een single core mips is.

[Reactie gewijzigd door devil-strike op 10 maart 2016 07:30]

Al sinds er (elektronische) producten worden gemaakt wordt dit gedaan. Maak maar eens versterkers van 20 of 30 jaar gelden open. Daar zitten ook opamps van verschillende leveranciers in. Het zou wat anders zijn als sommige S7 een andere resolutie zou hebben. Nu zullen er minieme verschillen zijn, maar zelfs tussen sensoren van hetzelfde type zitten minieme verschillen.

En op basis waarvan noem je dit oplichting? Heeft Samsung in de product specificaties (op basis waarvan jij besluit om een product te kopen) staan dat er bijvoorbeeld een Sony sensor wordt gebruikt?
Wat voor opmerking is dat ? Tenzij ze in hun manual aangeven dat er een Sony erin zit en dat is het niet. Is er geen enige vorm van oplichting. Gewoon een feit van RTFM. Wil je specifieke Sony geef dat aan bij de aankoop is die er dan niet in breng je je gsm gewoon terug. Van alles een probleem maken sjezus. Ik ga ervanuit dat als je 700 euro uitgeeft wel eerst kijkt met je ogen en je gezond verstand gebruikt.
Man man man wat een niveau...
Oplichting? Leg eens uit.
Het is ook een vorm van oplichting, als er een verschil in kwaliteit aanwezig is.

Ben er zelf eens ingestoken met een Asus Laptop. Zeer goede cijfers op het beeldscherm. Op basis daarvan gekocht. Viel erg tegen. Bleek dat er een geheel ander scherm inzat.

Ik hoop dat de verschillen goed worden getest.
Weer dit gezever. Dit soort onzin moet gewoon verboden worden of het moet duidelijk op de verpakking staan. Bij de S6 waren er gewoon verschillen in kwaliteit te zien en dat mag niet voor een dergelijk duur toestel. Zullen nu ook weer krijgen dat reviewers alleen exemplaren krijgen met de betere sensor zoals bij de S6?
Overdag deed de Samsung het marginaal beter, en 's nachts deed de sony het marginaal beter (betreft de S6). Het hangt er dus net van af wat je meer doet welke beter is :)

Ik denk dat mijn voorkeur naar de Sony uitgaat, wat ook het geval was met de S6, maar het zal zo gewaagd zijn aan elkaar dat het zonder een 1:1 vergelijking onmogelijk zichtbaar is, net als bij de S6. Onder aan de streep, ik ga een S7 halen en wat er in zit zit er in...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 maart 2016 23:20]

Welk gezever? Elk toestel is anders, elke sensor is anders. Ook binnen 1 sensor van 1 fabrikant ga je verschillen hebben al zijn ze klein. Bijkomend adverteerd Samsung nergens met exacte specs over de camera of de kwaliteit dus wat zij doen is helemaal niet verkeerd. Ongeacht welke sensor er in zit, het toestel voldoet volledig aan de beschrijving die Samsung vooraf geeft aan de potentiŽle klant.
Binnen de zelfde serie cameramodules zijn de afwijkingen echt wel minder dan tussen twee totaal verschillende merken. De S6 heeft dat wel bewezen. Mijn punt is en blijft dat er waarschijnlijk met de S7 weer goed waarneembare verschillen gaan zijn. Dat Samsung alleen maar basale zaken als 'X megapixels' of 'XX punten autofocus' doet niets af aan het feit dat ze verschillen verzwijgen en dat consumenten die evenveel betalen als de buurman een sensor krijgen die anders presteert, ook al zijn ze evenveel pixeltjes groot.
Volgens mij snap jij niet helemaal wat productontwerp en productie van componenten en eindproducten inhoudt.

Het is gewoon onmogelijk om miljoenen producten exact hetzelfde te maken. Ook gedurende de life cycle van een product veranderen dingen, bijvoorbeeld doordat bepaalde onderdelen niet meer te krijgen zijn of te duur worden. Dit gebeurt bij alle producten.

Zolang een product aan de specificaties in de folder voldoet is er niets aan de hand. Samsung doet ook geen controleerbare uitspraken over de beeldkwaliteit (ja, ze zeggen dat het heel er goed is, maar daar kan je niks mee). Ze vermelden de resolutie, en daar moet je het mee doen.
Ik snap prima hoe zo'n productieproces werkt. Het gaat mij er om dat de verschillen tussen de twee merken modules eigenlijk te groot waren om ze 'hetzelfde' te kunnen noemen. En ook jij schijnt te denken dat als je maar geen beloftes maakt in de folder, je geen schuld kunt hebben. Dit is onzin; enig verschil tussen verschillende exemplaren is normaal, maar de camerasensors van de S6 hadden teveel verschillen om dat nog normaal te kunnen vinden.

Ook hadden ze dus bij de S6 alle reviewers exemplaren gegeven met de camerasensor die achteraf tot de betere bestempelt werd. Toeval?
Echt balen als je een Premium telefoon koopt en je komt er achter dat je niet de top Premium specificaties hebt, omdat is gebleken dat camera X in een aantal situaties toch beter is dan camera Y. Ook al voldoen ze allebei aan de specificaties, ik zou dan toch echt de telefoon met de top Premium specificaties en dus camera X willen.

Dit gaat weer extra vragen opleveren voor de retailers. En niet van de gemiddelde klant, maar wel van mensen die hiervan op de hoogte zijn.

Interessante vraag: Hebben alle review websites/magazines van Samsung een S7 en een S7 Edge met dezelfde camera gekregen? Zo ja, dan zal dat vast de beste camera zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 9 maart 2016 23:27]

Het is natuurlijk niet zo dat de ene goed is en de andere bagger.
Zoals al door @Watercoolertje aangegeven zag je dit ook bij de S6 waarbij onder verschillende omstandigheden net de ene of de andere beter was.
Is die isocell sensor opeens minder premium omdat het merkje Sony er niet aan hangt? Denk niet dat Samsung de specs van de 2 sensors laat afwijken dat de review sites dit gaan opmerken tijdens tests met foto's.
Lijkt haast dan een kopie van de Sony als alle technieken hetzelfde zijn. Misschien mag Samsung dit doen zo lang ze de chips enkel in eigen toestellen gebruiken?
Het betreft een custom camera module voor Samsung specifiek, lijkt me dat daar prima technieken van Samsung in verwerkt kunnen zijn :) En gezien het de eisen zijn van Samsung kunnen ze die zelf natuurlijk met dezelfde eisen ook gewoon maken.

http://www.phonearena.com...omebrew-audio-DAC_id78669
The fact that we haven't heard about this model so far only vouches for the tailor-made theory, as Sony often does custom orders for huge clients like Apple or Samsung, and then the phone makers create the optics packaging and image processing on their own for a completely individual experience.
Moreover, Samsung has embedded a Dual Pixel system in the sensor for incredibly fast focusing times, too, so it's definitely a brand new custom-made unit.
Het blijft helaas wat speculeren, maar jij stelt het voor als linksom terwijl het ook rechtsom kan werken ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 maart 2016 23:33]

sowieso is het Custom-Made, dat komt inderdaad door het Dual Pixel focus systeem.
Van wat ik zo lees op fora is het verschil zo goed als niet merkbaar. Hoor ook niemand klagen over de foto's dat de S7 trekt (of het nu ISOCELL of IMX is). Er zullen wel websites zijn die dit allemaal gaan uittesten en dan zijn we zeker eh. Maar ik maak me geen zorgen. Ben wel benieuwd naar toss3 zijn foto's.

Zoals toss3 op XDA zegt:
"So just had the opportunity to compare the sensors and I can now safely say that there is absolutely no difference between them - both produce good photos. I'll upload the comparison pics later (they aren't exactly 1 to 1 due to the s7 edge being slightly larger). Took photos in indoor lighting (HDR on and off), lowlight (HDR on and off), raw and with and without flash. So no need to return your phone if you got one or the other."
Veel mensen zal het ook helemaal niks uitmaken. Die kopen gewoon degene die in de aanbieding is bij de winkel om de hoek.

Echter, een geek zoals ik zal een sterke voorkeur hebben en hem eventueel importeren. Ik heb veeeel liever de Qualcom variant, in de hoop dat die ondersteunt wordt door custom roms en dat quickcharge 3.0 unlocked wordt. Over de camera durf ik nog niks te zeggen.

[Reactie gewijzigd door X-tiaan op 10 maart 2016 00:09]

Wil heel graag de snapdragon variant kopen, weet helaas niet hoe en waar. Kun jij mij daarbij helpen?
Het is zo goed als een gegeven dat de Qualcomm variant betere custom ROM ondersteuning zal hebben. Eerst en vooral zal deze SoC in veel meer smartphones aanwezig zijn en is Snapdragon ook meer open source. Voor Snapdragon SoC's is veel meer source code en documentatie beschikbaar dan Exynos SoC's. Dus als custom ROM ondersteuning voor jou belangrijk is kan ik dat wel begrijpen dat je een Snapdragon versie prefereert.

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 10 maart 2016 15:26]

Wat ik probeer te zeggen is dat als een buitenlandse versie beter is, dat ik die dan gewoon importeer.
Jep had ik zo begrepen hoor. Bevestigde gewoon maar even dat de Snapdragon betere custom ROM ondersteuning zal hebben (aangezien je de woorden 'in de hoop dat' gebruikte). :)
Je weet maar nooit welke acties Samwung heeft ondernomen om alles gelijk te houden, net zoals quickcharge 3.0 uitschakelen.
Die worden volgens mij alleen in de US verkocht nu, in het thuisland (en de rest van azie) gebruiken ze de Exynos net als hier...

Geen idee of dat te importeren is, je zit al gauw op 100 a 200 euro meer dan die hier kost door verzending en import kosten (tenzij je hem gaat halen :D)
De verschillen zullen vast extreem klein zijn dus ik zie het probleem niet echt.
Niks nieuws, was bij de s6 lijn ook zo het geval. Je kon een samsung sensor in je telefoon hebben of een van sony http://www.gsmarena.com/s...era_sensor-news-11392.php
Het gaat erom dat aan de specificaties wordt voldaan, en volgens mij doet Samsung dat. Het was wellicht handiger geweest om dit eerder openbaar te maken, openheid wordt in het algemeen gewaardeerd.
Wat een gemiemel. De s6 heeft dit ook en daar heb ik vrijwel nooit iemand over horen klagen.
Gaat idd nergens over , verschillen zijn minuscuul .