Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties

Google heeft de eerste testversie uitgebracht van Android N, de volgende versie van zijn mobiele besturingssysteem. In de testversie zijn enkele nieuwe features te vinden, waaronder native ondersteuning voor splitscreen-multitasking.

Met de splitscreen-functie in Android N kunnen gebruikers twee apps tegelijkertijd gebruiken. De functie werkt ook op smartphones, maar zal vooral van pas komen bij tablets. Fabrikant Samsung heeft sinds 2012 al een splitscreen-feature in zijn Android-uitvoering zitten, maar Google had het nog niet standaard in Android gezet. Om de functie mogelijk te maken moeten apps een attribuut toevoegen android:resizableActivity, met daarin de schaling en mogelijkheden van apps.

Daarnaast zien notificaties er anders uit en zijn gegroepeerd per app. Google heeft accubesparingsfunctie Doze gewijzigd en deze werkt nu ook als het scherm uit staat, maar het toestel in beweging is. Die functie moet de accu nog meer sparen.

Ook heeft Google een Data Saver-functie toegevoegd aan Android N. De release van de testversie valt op, omdat Google dat al enkele jaren doet bij zijn eigen ontwikkelaarsconferentie I/O. De preview is uitgekomen voor de Nexus 6p, 5x, 6 en 9 en daarnaast voor de Pixel C-tablet. Gebruikers kunnen de preview via een installatiebestand vanaf de pc installeren, waarna updates over-the-air komen vanuit het Android Beta Program, een nieuw programma van Google voor het verspreiden van testversies van Android.

Android N previewAndroid N previewAndroid N previewAndroid N preview

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

Behalve het splitscreen, zie ik niet hele andere vorderingen in android M tegen over android 6.0 of android 5.0/5.1.

Maar wacht zelf wel op de splitscreen functie, lijkt me namelijk wel erg fijn.
Maar toch hoop ik dat ze er nog wel wat speciaals bij in gooien, want zo is het "eigenlijk" niet heel speciaal tegenover andere al uitgekomen android versie's...
Ingebouwde nachtmodus + rode filter over het scherm ŗ la F.lux
http://www.androidpolice....ed-filter-and-brightness/

Veel betere notificaties, waaronder quick reply:
http://www.androidpolice....nd-notification-bundling/

Ingebouwde DPI-aanpasser:
https://imgur.com/a/uHBr9

Installeren is echter niet zonder risico's, hieronder een lijst met bugs:
https://developer.android.com/preview/support.html

Wat opvallend is, is dus dat Android Pay (en alle variaties daarop) niet werken.
Al die dingen zitten al in Cyanogenmod 13 (Android 6.0.1). Wel goed dat het nu 'native' in Android komt.
Mijn eerste reactie was ook; 'zit dat nog niet Android dan?'
Ik gebruik CyanogenOS 12, op mijn OPO.
Deze dingen heb ik inderdaad ook gezien op CM13 Android M. op mijn Samsung S3 notabene :P
Oh ja? Ik kan niet op WhatsAppjes of Telegram berichten quick replyen, en er is geen donker thema (dat automatisch getriggerd wordt). Geen onzin verkopen aub.
Google pay zal wawrschijnlijk nog uit zijn geschakeld omdat er nog bugs in de beveiliging kunnen zitten
In Android N, we've added a Just in Time (JIT) compiler with code profiling to ART, which lets it constantly improve the performance of Android apps as they run. The JIT compiler complements ART's current Ahead of Time (AOT) compiler and helps improve runtime performance, save storage space, and speed up app updates and system updates.

Profile-guided compilation lets ART manage the AOT/JIT compilation for each app according to its actual usage, as well as conditions on the device. For example, ART maintains a profile of each app's hot methods and can precompile and cache those methods for best performance. It leaves other parts of the app uncompiled until they are actually used.

Besides improving performance for key parts of the app, profile-guided compilation helps reduce an app's overall RAM footprint, including associated binaries. This feature is especially important on low-memory devices.
Dit noem ik toch wel een major update tegenover Andriod M. Daarbij krijgen we ook een Quick Settings Tile API waarmee apps hun eigen toggles kunnen toevoegen aan het notificatiescherm. En als we het toch over notificaties hebben: het bundle systeem van Wear komt naar Andriod N en we krijgen dit:
Direct reply: For real-time communication apps, the Android system supports inline replies so that users can quickly respond to an SMS or text message directly within the notification interface.
Ik zou zeggen dat er behalve het splitscreen nog meer als genoeg veranderingen zijn, met name onder de moterkap. Zeker de Nexus gebruikers kunnen een leuke snelheidsboost tegemoet zien(de rest van de gebruikers ook, maar veel fabrikanten verneuken het complete resourcemanegment van Andriod met hun schil) en de interface wordt ook steeds meer volwassen.
Maar als je dus geen Nexus toestel hebt vallen de wijzigingen dus mee. Zeker bij een Samsung toestel waarbij je dark thema's hebt en split screen voor veel apps.

Ik had zelf meer vernieuwing verwacht.
Ga er maar van uit dat als deze zaken native in Android zijn ingebakken de prestatie flink hoger zal uitvallen dan met die bloated implementaties van fabrikanten zoals Samsung. Voor mij 100 keer liever een goed presterend apparaat uit de Nexus-lijn, al was het maar omdat ik een broertje dood heb aan een ouderwetse knop onder de display. ;)
Het is inderdaad een stukje prestatie-optimalisatie; maar als het stock in Android zit, moet er wel een optie bij zitten het uit te schakelen, dat mist helaas nog wel eens met non-stock-android varianten.
Motorola Moto X Style heeft ook stock android dacht ik. Dus het is niet alleen bij Nexus toestellen
Lees: een toestel met stock android
Ik had zelf meer vernieuwing verwacht.
Misschien je verwachtingen dan eens bijstellen? We moeten wel reŽel blijven en niet steeds weer het onmogelijke verwachten. Naar mijn mening zijn het hele mooie en welkome toevoegingen aan Android.
Direct Reply komt wel direct(punt itended) uit iOS. Maar een AOT compiler die samenwerkt met een JIT compiler om zo het beste van 2 werelden te combineren... Sorry, maar daar kan iOS voorlopig alleen nog maar van dromen.
IOS heeft dat ook niet nodig gezien iOS naar arm instructies compileerd ( native ) en niet zoals bij Android naar een intemediate language. iOS lijkt op dat punt dan ook veel meer op c/c++ ( Objective-C / Swift) dan op een Java achtige omgeving. Wat ze doen bij Android is precies hetzelfde als wat Java zelf al 8+ jaar heeft. Zo bijzonder is het niet. Het is eerder bijzonder dat ze het nog niet hadden.
Dit echt heel erg anders van wat Java al 8+ jaar heeft.

Android heeft sinds ART ahead of time compilation. Oftewel bij het installeren op het toestel wordt er al gecompileerd. Nu is daaraan toegevoegd de mogelijkheid om gecompileerde instructies @runtime te verbeteren.

Voor Java zelf wordt ahead of time compilation nog onderzocht. Voordat dat in de mainstream hotspot VM zit zal nog jaren duren. Daarom heeft Java ook relatief veel last van een trage start.

Zie eventueel:
http://www.addictivetips....ments-explained-compared/
http://openjdk.java.net/p...m-optimization-techniques

[Reactie gewijzigd door Kib_Tph op 10 maart 2016 11:34]

Ahead of time compilatiin is toch wat de gcc compiler doet voor ios je moet de doel architectuur aangeven zodat hij zoveel mogelijk optimalisaties doet voor de doel architectuur.

Tenzij het twee volledig andere dingen zijn.

Java was maar een voorbeeld voor de jit compiler, niet voor de ahead of time.

Ik doelde op het punt dat ios hier alleen maar van zou dromen. En dat klopt niet volgens mij.
In bepaalde synthetische benchmarks waarbij slecht geoptimaliseerde C code en het Java equivalent tegenover elkaar gezet worden draait Java code vervolgens sneller omdat er dan run-time delen weggeoptimaliseerd werden die in de eerste plaats nooit hadden moeten bestaan. Ik ben nog nooit een praktijk voorbeeld tegen gekomen waarbij code die een fatsoenlijke C programmeur zou schrijven trager was dan Java met die optimalisatie.

Het OS en de core libraries van iOS zijn geschreven in C en worden zůnder enige kosten in de overbrugging direct aangesproken in Swift of Objective-C. Met name Swift heeft een met C++ vergelijkbare performance en de meeste performance issues met Objective-C worden in de praktijk opgelost door C code te gebruiken (inner loops met grote aantallen iteraties bijvoorbeeld).

Java heeft garbage collection en dat is gewoon niet alleen traag, het is ook nog eens redelijk onvoorspelbaar traag. Allerlei run-time trucs zijn zeker leuk om de performance te boosten maar het blijft een lapmiddel. Niet voor niets heeft C# een native code compile optie gekregen, dat blijft toch sneller.

Pas als je garbage collection kunt loslaten en echt kunt precompileren gaat Java een beetje in de richting van C++ qua performance.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 10 maart 2016 17:24]

ART compileert naar native code op het moment dat je iets instaleert. Andriod apps worden al uitgevoerd als native code, iets wat idd een grote vooruitgang is t.o.v. Dalvik.

Wat Google nu doet is een profiel maken van welke code er wel en niet wordt gebruikt. Aan de hand van dit profiel wordt de app opnieuw gecompiled(dit gebeurt alleen als de telefoon aan de lader ligt en niet wordt gebruikt) met enkel de methods die daadwerkelijk worden gebruikt. Zo krijg je een kleinere app die minder resources verbruikt. Als je methods wil gebruiken die niet meegecompileerd zijn worden die door de JIT compiler als nog gecompileerd.

Als comment op je laatste zin: heb je helemaal gelijk, alleen precompileerd Java al jaren :)
Ah dus het werkt dus al min of meer het zelfde als C# native / mono AOT.

Dan blijft alleen het GC probleem nog over. Het zou niet zo heel moeilijk moeten zijn om op ARC over te stappen? Volgens mij blijven de mogelijke memory leaks code vrijwel het zelfde tussen beide technieken zonder dat je code moet aanpassen.
Hoezo komt direct reply uit iOS? Hangouts gebruikte dit al jaren (nee het was geen Android functie maar het kon dus wel).
Ik geloof dat het gaat om een quick reply in de heads up notifications.
In het notificatiecentrum dat iOS direct uit Android gekopieerd heeft bedoelen ze dus?

Laten we maar gewoon concluderen dat al die tech-bedrijven slim van elkaar kopiŽren en dat de "fans" van de concurrent dit prima in de gaten hebben :)
In het notificatiecentrum dat iOS direct uit Android gekopieerd heeft bedoelen ze dus?
Dat is echt een misvatting van jou kant. Al vanaf het eerste moment dat er een jailbreak beschikbaar was voor iOS waren er al prille versies van een notificatiecentrum beschikbaar. Als iemand het ergens vandaan "gekopieerd" heeft dan komt het uit de iOS jailbreak community, want daar is het binnen no time razend populair geworden. Ook de jailbreak community zal het idee vast niet zelf bedacht hebben maar wat ik wel weet is dat ik op iOS al een notificatiecentrum had toen Android nog helemaal in de kinderschoenen stond en reken er maar op dat dit niet door alle Android developers over het hoofd gezien is.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 10 maart 2016 09:44]

Andriod had al een notificatiecentrum van de eerste versie, Maa daarvoor had Symbain het ook al en je kan vast nog wel verder terug gaan.
Hier wordt Symbian genoemd.

Ik wil best geloven dat het notificatiecentrum in de eerste Androids deels gebaseerd is op ideeŽn uit Symbian en IOS jailbreak. Maar voordat het standaard op Iphones zat waren we vele jaren verder, en het is aannemelijk dat IOS hiervoor weer geÔnspireerd is door het succes van het notificatiecentrum in Android.
Fout het komt uit BB10 en de message center daar uit is zo geweldig daar kunnen android en ios wat van leren. Dit is geweldig nieuws voor priv gebruikers. Misschien zal Android bb message center wel net zo gemakkelijk worden als bb10
Waarom is het message centre in BB 10 zoveel beter dan in Android? Ben benieuwd.
Try and find out.
In blackberry hub komt alles binnen netjes gesorteerd mail sms whats app ect. Ect. Nu kun je inline zonder een andere apps te openen direct een reply geven. ook kun je aan geven wat prio is. 2 keer klicken op je lock screen op het bericht en het wordt geopend en je kunt direct een reply geven.
De priv hub bb Android toestel is niet het zelfde...
Je zou het moeten proberen en je bent verkocht ook het onscreen keyboard is geweldig.

[Reactie gewijzigd door Red_inc op 11 maart 2016 12:41]

Zeker, direct reply is wel handig. Maar hoezo gesorteerd, dat heeft Android toch ook?
Doze wat geÔntroduceerd is in 6.0 zorgt voor lager stroomgebruik als de telefoon in standby is.
Belangrijke zalen zoals telefoontjes en sms enz blijft wel gewoon binnenkomen.
Zou dit toch wel een substantiŽle toevoeging aan android noemen.

Heb een Moto X Play die door grote batterij (3.630mAh) met android 5.0.1 al lang mee ging. Met android 6 doe ik regelmatig ruim 2 en halve dag met ťťn acculading

[Reactie gewijzigd door Toet3r op 9 maart 2016 19:22]

Het gaat dan ook om de verbeteringen in N, niet het Doze wat in M(6.0) nieuw is.
Doze werkt alleen als je auto sync en slurp apps als facebook en mail geÔnstalleerd en actief heb.

Voor iemand als mij die alles handmatig doet heeft doze helemaal geen tiende % besparing.

Ik doe nu al 5 dagen met een acculading en 8 uur screen on time met wifi permanent aan.
Ik heb het uit gezet op beide telefoons ( s4 en s6 ) ik vind het niet echt handig.

Op tablets is dat misschien anders.
Het is ook erg fijn. Het is al erg lang een van de redenen waarom ik bij Samsung zweer, en enkel LG als alternatief zie. Die merken hebben het al langer, en ik gebruik de functie vaker wel dan niet. Ik kan echt niet meer zonder.

Scheelt wel als je een wat grotere telefoon hebt, uiteraard. Maar met mijn 5,5 inch wil dat wel.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 9 maart 2016 23:24]

Eindelijk is dat afschuwelijke card view weg! Het notifications menu ziet er al veeeel beter uit. Geloof het of niet, maar om deze reden weigerde ik naar lollipop te gaan.

Helaas dat ze in recents nog steeds de meest afschuwelijke interface EVER hebben gelaten.
Android 6 (M) is wel een hele verbetering ten opzichte van 5.
Het is stukken volwassener geworden; zo kun je bijvoorbeeld bepaalde machtigingen van apps blokkeren op het moment dat ze hiernaar toegang vragen (bijvoorbeeld tot je camera, contacten), en staan deze machtigingen standaard voor iedere app uitgeschakeld.
Inderdaad, ik ben er erg blij mee op zich :D
Android M? :) Maak het nog gekker met de versies.
Google gaat veel te hard met versienummers. Misschien leuk voor browsers, maar voor smartphones die vaak niet geŁpdatet worden niet goed. Als mensen nu zien dat zij op Android 5 zitten en een of twee generaties later een nieuw toestel op 5.4 dan is het probleem van geen updates kleiner naar mijn idee. Dat is dan een stukje martketing. Objectief gezien zijn de updates ook zo marginaal dat een nieuw versienummer niet op zijn plaats is.
Als ik mij niet vergis is er absoluut niks bekend over het versie nummer en zou dit net zo goed 6.1 kunnen zijn. Maar dat is natuurlijk geen oplossing voor het vreselijke update beleid en als je het mij vraagt zelfs een beetje een geval van de schijn hoog houden zodat het probleem minder groot lijkt wat op de lange duur alleen maar nadelig zal zijn.
Het update beleid is niet het probleem. Google helpt fabrikanten zelfs om het voor hen gemakkelijker te maken. Zo zijn sinds Lollipop (als ik mij goed herriner) de security updates los getrokken van de overige updates (features/major releases) zodat deze direct naar gebruikers gepushed kunnen worden.

Dat het "update beleid zo vreselijk" is komt omdat de meeste fabrikanten hun schilletje, hun software, hun drivers, hun bla, hun blo, hun bli, willen gebruiken. Dat zorgt voor een "vreselijk update beleid". Tweakers heeft laast een diepte artikel geschreven over hoe ze (updates & fabrikanten) te werk gaan.

Android is het probleem niet, kijk maar hoe vlot de updates vloeien vanuit Google zelf. Als je de udpates wilt afkraken, dan moet je dat doen voor/bij/over de fabrikanten.
Nou ja... zoals in dat in-depth artikel goed te lezen valt is het doorvoeren van een update echt een geweldige opgave waarin vele partijen allemaal hun stukje moeten doorlopen voordat de update op je telefoon komt..... en dat werkt "niet echt" of vaker ook "echt niet".

Dat kun je de fabrikanten zeker verwijten maar het heeft ook te maken met het beleid van Google, dit lijkt me bij Windows toch duidelijk beter geregeld (bij Apple natuurlijk al helemaal, maar die hebben ook alleen met zichzelf te maken).

Stel je voor dat je voor een update van Windows op je PC ook afhankelijk zou zijn van de fabrikant... zou al snel een soortgelijk rommeltje worden, maar i.h.a. heb je alleen een paar drivers nodig en kan je Windows zelf ondanks de verbijsterende aantal verschillende PC combo's gewoon updaten. Dus waarom kan dat bij Android niet? - lijkt me toch ook een verkeerde keuze van de architectuur van Google destijds - die ze nu dan ook naarstig porberen recht te trekken. Oplossing is te proberen een plain vanilla Android toestel te kopen (veel plezier met zoeken) ... of natuurlijk een Windows/iPhone !
Is niet ook een probleem dat fabrikanten van smartphone onderdelen hun drivers niet goed vrijgeven? Ik weet niet precies wat het verschil is tussen hoe drivers werken in Windows en in Linux/Android?
Dit is pas een mooie post.

En helemaal juist.
Android N hoeft ook niet perse 7 te zijn natuurlijk. Maar 6 had ook nog wel 5.2 mogen heten wat mij betreft en Android N da 5.3. Eerst was enkel een grote visuele wijziging van de interface een hoger eerste nummer, daar lijken ze inderdaad vanaf gestapt te zijn.
Hier ben ik het 100% mee eens. De logica in die versienummers van tegenwoordig snap ik niet helemaal. Zoals jij het vermeld, klinkt het namelijk wťl veel logischer :).

Gewoon voor een grote wijziging, het 1e cijfer. Enkel nieuwe functies, 2e cijfer.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 9 maart 2016 19:25]

Zoals in http://semver.org/. Zo is het ook goed lang gegaan, maar dit zal wel beter zijn voor de marketing ofzo.
Aan de andere kant hebben alle recente noemenswaardige veranderingen aan de compiler ook een nieuw nummertje gehad. En laat Andriod N nu juist weer een JIT compiler terugbrengen om de AOT compiler te helpen.
Dat is dan vooral psychologisch, imo. Moet zeggen dat Marshmallow toch wel heel anders is dan Lollipop. Denk aan functionaliteiten zoals Dozer. En eerder natuurlijk zaken als Material Design, wat eerder al kwam. Die twee zijn best zaken met een grote impact op Android als systeem en dus een grotere sprong maken in versie nummer.

Kijk anders naar de 4.x of de 2.x branch van Android. Die hebben meerdere releases met meerdere namen gehad, maar blijkbaar heeft dat toch niet de juiste uitwerking gehad zoals beoogd was. :)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 9 maart 2016 19:27]

Dat is meer voor de fetisjisten.

Ik heb zelden iemand horen zeggen dat die versie x op zijn telefoon heeft. En zelfs dat hoor je alleen als er een major-release komt zoals bij Apple en dat er een paar extra functies zijn bijgekomen.

En op een gegeven verliest een nummer zijn waarde. Windows is begonnen met nummers, verder gegaan met jaren, weer verder gegaan met nummers en een eentje overgeslagen,
MacOS X begon met 10 en is daar een beetje blijven hangen, 10.1, 10.2 etc.


Google zou er verstandig aan doen om de releases op een andere manier te organiseren en voorlopig meer energie steken in een beter update-beleid en hoe daar invulling aan kan worden gegeven.
Mac OS X is gewoon de tiende versie van Mac OS (of eigenlijk System, zoals het oorspronkelijk heette). De X is dus de Romeinse 10. ;)

Het wordt inderdaad uitgesproken als "oh-es iks", maar in feite is het dus eigenlijk "oh-es ten" ;) Dus dat blijven hangen is niet "een beetje", dat kon nog wel eens "on purpose" zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 10 maart 2016 00:31]

Inderdaad opvallend dat deze release buiten IO om de wereld wordt ingestuurd. Was toch voor Google vaste prik om in de keynote de laatste zaken te introduceren. Rest nu alleen nog de vraag waarom? Komt er groot nieuws op IO dat dit niet meer paste, of vinden ze Android N te marginaal om er uitgebreid bij stil te staan?
Ik denk zelf dat ze op IO de final release willen uitrollen voor de Nexus toestellen. al wil je op 18 mei releasen dan is het geen gek idee om nu met een testversie te komen. Maar ik hoop dat je gelijk hebt met je 'groot nieuws' :) Google heeft nogal wat heel intressant onderzoek lopen op het gebied van A.I.
Zover ik uit deze pagina haal gaan ze 5 insider builds uitgeven en dan ergens in Q3 een final build van Android N.
Ik denk dat ze hebben gekeken bij Microsoft en het insider programma. Ze hebben namelijk nu ook gewoon een app met over the air updates, je hoeft dus niet meer een rom te flashen. Ook duurt de preview nu dus langer. Ongeveer iedere maand een build, vergelijkbaar met wat Microsoft doet. Ik las wel op de pagina dat vanaf preview 4 apps gemaakt voor N in de store gezet kunnen worden, dat kan best wel eens netjes met IO samen gaan vallen.
Vorige android versies hadden ook al test versies voor het io event.
Dit is de eerste testversie. Op de Google IO zullen ze de final-versie lanceren die een paar dagen/weken later op alle (redelijk recente) Nexus-toestellen zal komen. Ik kan me niet voorstellen dat ze ooit een testversie op een IO-event zullen lanceren :)
"Met de splitscreen-functie in Android N kunnen gebruikers twee apps tegelijkertijd gebruiken. "

Heb ik op mijn LG G3 ook, maar het praktische gebruik is zo goed als nul. Al was het maar omdat mensen niet kunnen multi-tasken met hun hersens. Ja, je kunt met 2 vingers 2 apps tegelijkertijd bedienen (technisch gezien), maar je kunt niet 2 taken tegelijkertijd doen. Dus zelfs als kan je in 2 apps scrollen, je kunt toch slechts de informatie van 1 app verwerken. En dan weer omschakelen naar de andere.
En toch vind ik 2 monitoren aan mijn PC ook heel fijn. Op de ene zet ik youtube aan en op de andere een traag spelletje. Of op de ene documentatie en op de andere het werk waar ik mee bezig ben. Uiteindelijk komt het niet neer op 2 dingen tegelijk doen, maar snel kunnen wisselen en informatie naast elkaar tonen (om bijvoorbeeld te vergelijken).
Ja, je kunt met 2 vingers 2 apps tegelijkertijd bedienen (technisch gezien), maar je kunt niet 2 taken tegelijkertijd doen.
Alsof op andere devices waar je kan multitasken (met meerdere schermen zelfs) wel 2 muizen en 2 toetsenborden gaat hangen...

Geeft niet dat jij het nut niet in ziet, maar dat wil niet zeggen dat het geen nut heeft...
B.v. Google Maps in het ene venster, Telegram in het andere, als je locaties voor iets aan het bespreken bent. Of je kalender in het ene, Gmail in het andere, om te kijken op welke dagen je een afspraak zou kunnen maken. Of browser en Gmail, voor als je dingen moet opzoeken die je in een e-mail wilt zetten.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 11 maart 2016 12:23]

Ik snap niet dat ze nog steeds niet het os opgesplitst hebben en van hun kant uit het os updaten en de fabrikant alleen voor het thema laten zorgen.
Zoveel efficiŽnter maarja dan komen mensen natuurlijk minder snel een nieuwe telefoon en dat is weer minder winst voor fabrikanten en minder licentiegeld voor google...
Wie geeft er nou werkelijk nog om de gebruiker he...
Android builds zijn telefoon specifiek, om dat te realiseren zou er een driver systeem ontwikkeld moeten worden, welke erg lastig/haast onmogelijk wordt omdat het met android gaat om een linux systeem. Laat staan dat android dan vele malen groter wordt, windows is 20+gb om een reden...
De ISO van Windows 10 x86-64 is 3,74 GB groot. Vers geÔnstalleerd hebben we het over ongeveer 8 GB. Ik weet niet waar jij die 20 GB vandaan haalt. En bedenk wel dat daar de hele Win32-laag bij zit. Zonder die laag houd je in principe Windows Mobile over en dan is het allemaal een heel stuk kleiner. Dat heeft niets met drivers te maken.

De reden dat er geen apart driver-systeem bestaat, ligt niet aan het OS want dan zou Windows 10 Mobile ook op elke telefoon geÔnstalleerd moeten kunnen worden. Het ligt aan de monolitische benadering van ARM. Wat mij betreft mogen er dan ook snel smartphones komen met x86. Intel produceert tegenwoordig prima mobiele cpu's met zeer aantrekkelijke prestaties. Zo doet de Core M in mijn tablet weinig onder voor een i3. Dergelijke power wil ik in een telefoon ook wel en als daardoor echte OS-installaties op een telefoon mogelijk worden dan zijn we eindelijk af van die trage monolitische ROM-updates.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 10 maart 2016 08:53]

Denk echt dat het hele driver-achtige probleem (ik verwoord het vast niet helemaal goed) in Android opgelost kan worden als we maar van ARM afstappen? En hoeft Android daar niet helemaal voor worden omgegooid?
Overigens als je een Nexus 5X, 6, 6P, 9, Player of Pixel hebt kun je de preview krijgen door een nieuw OTA Updates Program (link is nog niet live op moment van schrijven). Als je hier gebruik van maakt wordt je data niet gewiped als je wilt updaten, en krijg je OTA updates voor de preview binnen.
Als je de device images flasht kun je niet van de OTA gebruik maken, dus krijg je volgende OTA updates voor de Preview niet automatisch binnen.
System Images kun je hier downloaden.

[Reactie gewijzigd door jpkhakv221999 op 9 maart 2016 19:17]

Pardon? Waar staat dat als je flashed geen OTA krijgt? Dit was met M preview wel het geval namelijk.

Excuses. Hierbij de quote:

Note: If you manually install a preview system image on a device, that device will not receive additional over-the-air updates (either production or preview). If you want to update a device with a new preview system image, you must perform another manual installation.

[Reactie gewijzigd door markymarkblabla op 9 maart 2016 21:49]

Niks bekend over de app drawer zo te zien?
Op de screenshots zit hij er nog steeds in linkje
En hier zijn de download links.

http://developer.android.com/preview/download.html#top

Ga het maar eens even bekijken in Android Studio.
Zojuist android 6.0 gedownload, niet super veel anders qua uiterlijk.
Ben vooral erg benieuwd naar de doze functie.

Eer android N naar ons toe komt zijn we toch al eventjes verder.
Echt toevoegingen zie ik tot nu toe nog niet, wellicht dat voor de fanatieke gamer inderdaad het uitschakelen van de functietoetsen handig is. Maar opties zoals split screen had in ieder geval de s4 al.
Zou Google dan nieuwe functies nog meer verschuiven naar de Google Play Service? Zodat deze platform afhankelijk toegevoegd kunnen worden voor de meeste gebruikers? Hebben ze ook nog gelijk wat te presenteren op de i/o
Of implementeren in een menu.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True