Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Google heeft erop gehint dat het de Android N-preview beschikbaar maakt voor niet-Nexus-toestellen. De hint is te vinden in een comment in de html-code van de Android N-site. Het is onbekend om welke toestellen het dan zou gaan.

Google biedt al enkele jaren voor de release testversies aan van Android, maar die waren tot nu toe altijd voorbehouden aan zijn eigen hardware. Met de uitbreiding naar andere toestellen moeten meer mensen Android N voor de release kunnen uitproberen. Het is onbekend wanneer de ondersteuning komt voor andere toestellen en welke toestellen dat kunnen zijn.

De hint staat als comment in de html-code van de Android N Timeline-pagina, waarop Google een overzicht geeft van het tijdspad van de eerste preview in maart tot aan de release. In de comment staat dat de preview ook komt voor consumenten, naast de ontwikkelaars die het nu kunnen proberen. Bovendien wordt het mogelijk om zonder te hoeven flashen via ota's naar de definitieve release te gaan. Reddit-gebruiker FUNExtreme vond de verwijzing.

De eerste preview voor Android N kwam vorige maand uit. De nieuwe versie van Android heeft onder meer een nieuwe weergave van notificaties, splitscreen multitasking en een uitgebreidere versie van Doze, de methode om de accu te sparen als het toestel niet in gebruik is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Ik ben het even kwijt qua versies. Waarom heet dit nu weer N?
Android versies wordt aangeduid met een letter en een nummer. De letters worden bepaald a.d.h.v. het alfabet. Zie hier onder het overzicht:

2008 - Android 1.0 (Angle Cake)
2009 - Android 1.1 (Battenberg)
2009 - Android 1.5 (Cupcake)
2009 - Android 1.6 (Donut)
2009 - Android 2.0 / 2.1 (Eclair)
2010 - Android 2.2 (Froyo)
2010 - Android 2.3 (Gingerbread)
2011 - Android 3.0 (Honeycomb) (voor tablets)
2011 - Android 4.0 (Ice Cream Sandwich)
2012 - Android 4.1(2,3) (Jelly Bean)
2013 - Android 4.4 (KitKat)
2014 - Android 5.0(1) (Lollipop)
2015 - Android 6.0 (Marshmallow)
2016 - Android 7.0? (N........)

Zoals je ziet was de laatste versie dus Marshmallow en wordt de volgende versies dus een zoetigheid met de letter 'N'.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 7 april 2016 09:15]

Voor Android 1.0 was het Angel Cake (en dus niet gewoon Android).
Versie 2.0/2.1 was natuurlijk Eclair en niet Enclair ;-)
2009 - Android 2.0 / 2.1 (Enclair)
Het is eclair zonder -n ertussen. ;)
Als ze de commerciële route bewandelen, zoals bij KitKat, dan zijn Nestle en Nutella mogelijk (meest waarschijnlijke is Nutella). Zo niet dan wordt het Nougat.
Het gaat op alfabetische volgorde. G(inger bread2.x) H(oneycomb 3.xx) I(ce cream sandwich 4.0.x) J(ellybean 4.1.x 4.3.x) K(itKat 4.4.x) L(ollipop 5.x) M(arshmallow 6.x) N(... 6.1.x of 7.x)
Maar N staat kennelijk niet meer voor een lekkernij?
Wel, alleen de naam word pas bekend bij de release.
Ze hebben het over Nutella, maar of dat ook klopt?
Haha, dat zou heel goed kunnen ja. :)

Nutella.
Ik denk niet dat merknamen gewenst zijn ;)

@edit nav onderstaande.
Uhm, ben blont vandaag denk ik..

[Reactie gewijzigd door Saffie_time op 7 april 2016 09:21]

Ah nee? Wat is KitKat dan? ;)
Zou eerst Keystone Lime heten of zo iets. Maar op het laatste moment gaf kitkat toch toestemming ervoor. Hangt er dus vanaf.

Kan ook Nachos zijn!

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 7 april 2016 09:50]

Toestemming gegeven? Het lijkt me dat Kitkat er flink wat duiten voor heeft moeten neerleggen. Het is best grote marketing.
We don't know exactly how Google came to choose the Hershey-owned candy over a more general dessert, like Key Lime Pie, but rest assured Google hasn't violated any trademark restrictions. Google would only say, "KitKat has been a favorite candy on the team for some time, so for the K release, we asked if they’d be willing to lend their iconic candy bar to its name." A Google representative confirmed to Mashable that "no money was exchanged" in the deal.
http://mashable.com/2013/...partnership/#U.PgXmbhMEqq
Key lime pie inderdaad. Nachos is niet echt zoetigheid.
Wat ik voorral interessant vind, is dat dit (mogelijk) wil zeggen dat gebruikers id toekomst niet meer moeten wachten tot fabrikanten/ providers de update uitrollen. Of zie ik dat verkeerd?
Dit gaat om een preview die custom geïnstalleerd moet worden. Dat heeft niets met de updates van fabrikanten te maken.

[Reactie gewijzigd door basseytje op 7 april 2016 13:14]

Zo is het altijd al geweest. Als je moet wachten op updates van providers dan mag je blij zijn als je android kitkat hebt.
Eigenlijk zit het antwoord al in het huidige releasebeleid van Google. Voor elk Nexus/Pixel apparaat maken ze een aparte image/update, ook bij de N preview. Hier zie je al aan dat een systeemimage voor specifieke apparaten is.

Daarnaast passen fabrikanten Android zelf stevig aan, onder andere met hardware van andere partijen en diepgaande wijzigingen in het systeem (andere kernel en systeemapps bijvoorbeeld). Die aanpassingen moeten altijd getest worden tegen een nieuwe Android versie. Hierom zal dit binnenkort (we mogen hopen dat het in de toekomst wel kan) nog niet mogelijk zijn.
Ze hadden trouwens ook wel even meer Nexus toestellen kunnen ondersteunen?

Ik vraag me trouwens ook af waarom er niet meer toestellen uitkomen zoals een Galaxy s7 met stock android, dit was vroeger af en toe wel het geval.
je bedoelt de google play editions, die zijn enkel gereleased voor de Galaxy s4 (http://www.phonearena.com...lay-Edition-Review_id3370 ) en HTC one (M7 en M8) http://www.phonearena.com...lay-Edition-Review_id3357
Ja die bedoel ik, maar voor de S6 en S7 heb ik ze niet gezien...
van Samsung zal je er geen moeten verwachten, misschien van de HTC one 10, enkele weken/maanden nadat deze gereleased wordt.
het lijkt erop dat HTC zijn skin voor de 10 al zal proberen te beperken, dus misschien zal een GPE versie niet veel verschil maken
De Nexi zijn prima toestellen die op alle vlakken meekunnen, dus IMO is het niet nodig dat nog andere toestellen zo'n versie krijgen, tenzij je per se de Samsung merknaam op je vanilla android device wilt, en bereid bent daar meer voor te betalen.

[Reactie gewijzigd door el nielsken op 7 april 2016 13:26]

Ik vind de Nexus geen prima toestellen in vergelijk met bijvoorbeeld de S6 of S7. Deze vind ik gewoon een heel stuk beter, mooier en fijner werken door bijvoorbeeld vingerscanner op de homebutton.
ieder zijn mening zeker ;)
je kan ook een ROM flashen van zodra deze uitkomen, al vervalt je garantie dan t'is hier tenslotte tweakers he...
ieder zijn mening zeker ;)
Dat zeg je nu, maar in je vorige reactie bleek het nou niet echt dat je je daar van bewust was...
De Nexi zijn prima toestellen die op alle vlakken meekunnen, dus IMO is het niet nodig dat nog andere toestellen zo'n versie krijgen,
Ik heb er toch bijgezet dat het 'in my opinion' is?

[Reactie gewijzigd door el nielsken op 7 april 2016 14:55]

Waar vraag is is aanbod, simpel dus, er is geen vraag naar hoe graag tweakers dat ook willen denken of willen laten denken :)
Ik vind dat Android teveel releases heeft. Eerder had je 4.1,4.2,4.3,4.4 maar nu heb je 6.0.1 en ze zijn al best ver met N.
Elk jaar een nieuwe release is toch niet 'teveel'? Ik vind het zelf juist goed dat ze het OS blijven vernieuwen! De gebruiker wilt natuurlijk elk mogelijke feature hebben dus ze moeten wel door blijven bouwen.

Of je bedoeld dat ze te snel van bijv. 5.x.x naar 6.x.x gaan heb je misschien wel gelijk. Maar als ze echt super veel hebben veranderd in het systeem van Android dan is het natuurlijk geen gekke keuze die ze maken.

Is Android N trouwens 6.1.x of 7.x.x of is dat nog niet met zekerheid te zeggen?

[Reactie gewijzigd door Mmaaikel op 7 april 2016 07:33]

Nieuwe versie nieuwe letter lijkt me?
Ja en nee. Android 4.0, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4 kregen allemaal een nieuwe letter. Toen kwam Android 5.0 met Lollipop maar 5.1 had ook Lollipop.
Het blijft altijd een verassing ;)
Nee hoor: 4.1, 4.2 en 4.3 heetten allemaal Jelly Bean.
Nee dat is niet waar.

4.0 was ice cream sandwich
4.1, 4.2 en 4.3 allemaal jelly bean
4.4 kitkat
5,0 en 5,1 lollipop
6,0 marshmallow

Dus een nieuwe letter en de numerieke naamgeving hebben maar weinig met elkaar te maken.
Zo is het niet logisch meer, terwijl het de schijn heeft van wel. Heel verwarrend maar wel duidelijk opgeschreven. Nuttige toevoeging Thekilldevilhill!
Ik bedoel inderdaad dat ze bij bijna elke 2 of 3 nieuwe features een compleet ander versie maken(in dit geval N) terwijl ze ook zoals eerder 6.1 kunnen maken.(als dit niet het geval is, gezien vorige releases)
Wellicht om bedrijven te motiveren altijd de laatste versie te gebruiken. Zo kunnen ze in hun reclame de versie beter promoten.
Zelf verwacht ik een 6.x.x. Ik heb niet het idee dat Android N zulke grote vernieuwingen ziet. Het zijn meer doorontwikkelingen uit Marshmallow. Zo is multiwindow al aanwezig in Marshmallow, maar is het alleen met developer instellingen aan te zetten en werkt het voor geen meter. In Android N zal het veel meer gestroomlijnd worden. En zodoende zijn er nog tig kleinere aanpassingen aan Marshmallow. Vergelijk het met ICS en JB. Niet anders genoeg van elkaar om echt een nieuw versienummer te krijgen, maar wel om een nieuwe naam te krijgen.
ART was al aanwezig in Kitkat via developer settings als vervanger van Dalvik JIT maar ART werkte pas goed toen het de standaard compiler werd in Lollipop en Dalvik werd uitgefaseerd. Upgrades zijn altijd doorontwikkelingen van voorgaande versies maar dat wil niet zeggen dat ze geen nieuw versienummer waard zijn.

Android N wordt een ART/Dalvik hybride oplossing waarbij apps in delen worden opgesplitst en niet meer per se van tevoren volledig geoptimaliseerd hoeven te worden. Dit zal de installatie flink versnellen en opslagruimte besparen. Ook wordt het daarmee minder hongerig naar RAM omdat app bytecode simpelweg minder groot wordt. Een dergelijke aanpassing onder de motorkap is mij toch wel een hoger versienummer waardig.
Het is nog niet duidelijk welk typenummer Android N mee krijgt, net zoals dat het nog niet duidelijk is hoe Android N echt gaat heten. Bij Marshmallow maakte ze dat ook pas twee maanden voor de release bekent. (Augustus, release in oktober)

Maar aangezien ze sinds 2013 bij elke versie het type nummer omhoog gooien, verwacht ik dat Android N gewoon 7.0 meer krijgt als typenummer.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 7 april 2016 08:15]

4.4 had ook al best 5 mogen heten van mij.

Maar wie zegt dat N 7.0 word?
Ik dacht meer aan 6.1 eerlijk gezegd.
Sinds 2011 brengt Google nog maar één major versie uit per jaar, zoals je ook in mijn reactie hierboven kan zien. Als je dan gaat kijken naar de periode 2008 > 2010 zijn er in totaal 7 versies verschenen, Google bracht toen dus veel meer versies uit dan nu het geval is.

Android 4.1, 4.2, 4.3 hadden alle drie als code naam Jelly Bean, dus ik schaar dat ook onder één major versie.
Je hoeft ze niet te installeren
Overigens de comment op de webpagina waar ze in het nieuwsartikel over spreken is:
<!--
<p>New in the Android N Developer Preview: </p>

<ul>
<li> Accompanying Android Beta Program for consumers, starting later in the preview</li>
<li> More supported devices, including devices from OEM partners</li>
<li> Seamless OTAs for your devices, from initial release to final N release without flashing</li>
</ul>
-->
Op diezelfde webpagina is ook te zien dat Android N uitkomt in Q3. Dit is dus van juli t/m september 2016. Dat is iets eerder dan Marshmallow, die kwam pas in oktober 2015 uit.

Ben wel benieuwd welke devices ook deze preview versie krijgen. Zouden dat alleen de Android One toestellen zijn of ook alle high end modellen van de verschillende fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 7 april 2016 08:17]

Ik gok dat Sony ook een van deze OEMs wordt, vooral als kijkt naar wat ze allemaal doen met aosp op hun huidige apparaten.

Als ik het me goed herinner hadden sony ook een build voor M wanneer deze nog een preview was.
Gaat dit dan om een stock versie, of krijg je ook al die vervelende schillen er meteen weer bij?
hoogstwaarschijnlijk stock versie, aangezien google ze zelf releaset.
Wil dit misschien zeggen dat ze generieke drivers (ben even de 'vakterm' kwijt) in Android gaan inbakken? Hopelijk gaan ze dan compleet bepaalde chipsets ondersteunen, bvb snapdragon 8XX enzo. Of drivers loskoppelen van het systeem zodat ze niet meer in de OEM rom hoeven ingebakken te worden.?

Dan wordt iedereen hopelijk in de toekomst vrij om zelf te upgraden, los van de trage updates van de OEM's, ongeveer zoals het windows model. Dan komen we ooit van dat ongelofelijk versnipperd landschap af van Android versies, dat zou nog een zegen zijn voor developers ook.

A new hope :D.
Uiteindelijk zou het hier heen moeten ja, vooral als google chrome os wil vervangen door android, iets dat lijkt te gaan gebeuren.
Heb laatst ergens gelezen dat de code van de preview hintte op meer loskoppeling van android zelf en de schil, wat een update al zou moeten vergemakkelijken. Dat is een 1e stap.

Toch vraag ik me altijd af hoe lastig het is. Je ziet ineens een maand ofzo na de release van de nexus 6p en 5x een htc met android 6, (de a9), maar lenovo doet er 8 maanden over om een vrijwel stock android 6 beschikbaar te stellen voor moto g telefoons. Vind ik een vreemde zaak.
Wat ik vooral de grootste verbetering van Android N tegenover bijvoorbeeld Marshmallow vind is de splitscreen modus.

De meeste gehoorde klacht op Google's eigen tablet de Pixel C was dat er geen splitscreen optie is. Met deze update wordt dit opgelost waardoor de Pixel C zeker met de extra korting die je nu kunt krijgen nog interessanter wordt voor de consument.
Mijn Samsung Note2 van ruim 3 jaar oud heeft deze feature ook al, al gebruik ik hem zelf niet echt.
Wel interesant om te zien dat deze extra "bloatware" (van in dit geval Samsung) uiteindelijk toch worden opgenomen in Android zelf
Wel interesant om te zien dat deze extra "bloatware" (van in dit geval Samsung) uiteindelijk toch worden opgenomen in Android zelf
Dat gebeurd bij elke Android update wel, mensen zeuren over de bloatware van skins en als het dan in Android zelf zit is het ineens wenselijk, achja :)
Het probleem met skins is dat ze over de originele software liggen met als gevolg dat je telefoon trager wordt of meer stroom gaat verbruiken, uitzonderingen daargelaten. Het voordeel als het ingebakken zit in het OS is dat het waarschijnlijk minder conflicten aangaat omdat het al ondersteund wordt. Daardoor voelt alles soepeler aan en is er minder energie nodig.