Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Ubisoft heeft het Veteran's Pack voor Anno 2205 uitgebracht. De gratis uitbreiding voegt een hogere moeilijkheidsgraad toe aan de strategiegame en bevat daarnaast onder andere nieuwe quests. Ook heeft de uitgever bekendgemaakt welke dlc's er later dit jaar volgen.

De Veteran's Pack-dlc is bedoeld voor ervaren Anno-spelers. Volgens Ubisoft dwingt de hogere moeilijkheidsgraad spelers om beter en voorzichtiger te plannen. De nieuwe moeilijkheidsgraad is te kiezen vanuit een bestaand profiel, of door een nieuwe corporatie te starten. Verder voegt het gratis dlc-pakket drie nieuwe ornamenten toe. Tot slot belooft de uitgever dat de opstart- en laadtijden van de game korter geworden zijn door de update.

In mei en juli verschijnen er dlc-uitbreidingen waarvoor betaald moet worden. Het Big Five Pack dat in mei uitkomt voegt een Economic Warfare-optie toe die draait om aandelen. De tweede dlc heet Orbit en geeft spelers de mogelijkheid om een modulair ruimtestation te bouwen. Orbit is onderdeel van de season pass, maar zal ook los verkrijgbaar zijn in juli. De prijzen van de dlc-pakketten zijn nog niet bekend.

Anno 2205 Veteran's Pack

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Begint toch wel een trend te worden; eerst Fallout 4, toen Far Cry Primal en nu Anno 2205. Fijn dat er toch wordt geluisterd, aangezien spellen vaak veel te gemakkelijk worden gemaakt voor de wat meer doorgewinterde gamer.
Begint toch wel een trend te worden; eerst Fallout 4, toen Far Cry Primal en nu Anno 2205. Fijn dat er toch wordt geluisterd, aangezien spellen vaak veel te gemakkelijk worden gemaakt voor de wat meer doorgewinterde gamer.
En daar ligt meteen ook een probleem. De fans van het spel zijn verplicht om het eerst op simpel uit te spelen wat je met 2 vingers in je neus doet. Hierna is de uitdaging van de ontdekking weg en blijf je bij meer van hetzelfde doen om verder te bouwen. Op dit punt haken de meeste af.
Als daarna dan aan patch uitkomt die het spel moeilijker maakt, voegt dit relatief weinig toe. Je hebt het spel al uitgespeeld dus waarom zou je het nog eens doen?

Hoe dan ook is het wel fijn dat ze nu weer langzaam maar zeker gratis DLC weg gaan geven in plaats dat je voor elke update je portefeuille moet trekken.
Dat is ook een manier om er naar te kijken. Niet dat ik jouw gedachtegang verkeerd vindt (je hebt zeker een goed punt), maar ik denk dat een spel zeker wel de moeite waard is om nog een keer te spelen op een hoger niveau. Ik zou het ook fijner vinden als ze de hogere moeilijkheidsgraden per direct toevoegen, maar ik zie dit persoonlijk als een mooie (en gratis) bonus van de ontwikkelaars.

Edit: zinsbouw aangepast.

[Reactie gewijzigd door Terriongaming op 7 april 2016 09:51]

Ik denk dat je punt zeer valide is. Overigens dat van shoney24 ook. Het verschilt denk ik per persoon, en per spel. StarCraft 2 is een voorbeeld waarbij ik zelf eerst op Hard heb gespeeld en na uitspelen de boel op Brutal heb geprobeerd.
Civ 5 is ook zo'n spel waarbij je het prima meerdere keren op verschillende moeilijkheidsgraden kan spelen.
Echter, de meeste rechtlijnige games zijn hier wat minder geschikt voor in mijn optiek. Natuurlijk verschilt dit ook van persoon tot persoon.

[Reactie gewijzigd door supe op 7 april 2016 10:11]

Shooters of een gelijksoortige rechtlijnige game zullen misschien wat minder herspeel waarde hebben, hoewel veel shooters het juist moeten hebben van de online modus.

Heb Oblivion op de xbox toch meerdere malen gespeeld. Strategie spellen lenen zich hier ook prima voor. Om maar even iets uit de oude doos te halen, maar Red Alert 2 en Age of Empires 3 waren bv. toch spellen waar ik wel aardige tijd zoet mee ben geweest... :)
Inderdaad, ik heb Red Alert en Red Alert 2 misschien wel tot in den treure herspeeld! Zelfs nu ga ik nog wel eens terug naar die goude oude titels. :)
waar is de tijd dat je een game 6 x opnieuw uitspeelde haha.
De Demon en Dark souls serie heb ik meerde keren uitgespeeld .
Ik wacht inmiddels gewoon af tot alles uit is en koop het wel op een steam summer sale. Kost me 10-20 euro en scheelt me heel wat frustratie. Geen glitches, geen extra dlc, geen halve games. Beetje jammer dat het zo moet maar voor die halve games ga ik geen 50-60 euro neerleggen.
Helemaal mee eens.. halve games verdienen geen hele prijs.
Je maakt een goed punt voor spellen als F4 en FCP. Maar voor spellen als Civilization en Anno 2205 vind ik het minder opgaan omdat deze spellen een hogere replay waarde hebben.
Ja inderdaad hier ben ik het echt volledig mee eens. Echt heel goed hoor dat Bethesda zo'n verbeterde survival mode toevoegen aan Fallout 4. Maar ja ik heb het speel al voor 95% uitgespeeld en er 170 uur in rond gelopen. De lol is er nu wel een beetje van af. Als dit in het spel zat toen het uitkwam zou het echt een fantastische feature zijn geweest.

Nu denk ik een beetje 'too little too late'...
Dat heeft er misschien ook mee te maken dat het ontwikkelen van een sterke AI voor een game een langdurig en kostbaar proces is. Hier moeten zoveel variabelen in worden geprogrammeerd dat ontwikkelaars dit liever niet doen. Ze bouwen dus een spel dat er prachtig uitziet, maar een AI die primitief werkt. Bovendien is een langdurig ontwikkeltraject voor een AI moeilijk te verantwoorden naar uitgevers, die dat waarschijnlijk weinig interesseert.

[Reactie gewijzigd door Ossebol op 7 april 2016 09:51]

Maar een hoop games hoef je de AI vaak niet echt te verandere. Vaak genoeg is gezichts veld aggro range en hp/dmg vergroten vrij simpel en heel erg effectief.
Voor een deel van de mensen is dat ongetwijfeld het geval inderdaad. Een ander deel wil ook een 'slimme' tegenstander. Je moet daarbij vooral denken aan of een computer je kan opmerken als je in de schaduw loopt of juist niet. En: kan-ie je horen en tot welke range? Kan hij leren van zijn gedrag (beter worden)? Kan hij voorspellen wat je waarschijnlijke gedrag is en daarop anticiperen? Dat is meer dan het wat bijstellen van enkele thresholds.

[Reactie gewijzigd door Ossebol op 7 april 2016 10:36]

Ja dat zou het mooiste zijn. En die zijn ook stukken lastiger te ontwikkelen. Maar genoeg hebben gewoon een paar cijfertjes aanpassen en hij is moeilijker. Warcraft 3 was daar een prima voorbeeld van. Gewoon de moeilijkere AI meer geld/hout laten binnen harken en hij heeft vanzelf een groter leger.
in anno 2205 heb je eigenlijk geen tegenstanders. Geen die ook een stad proberen te bouwen in jouw gebied tenminste.

je kan wel oorlog voren maar dat gebeurt op aparte maps, en zijn meer side quests als een onderdeel van het core spel. en de AI daar stelt niks voor met alleen units op een vaste route die pas in actie komen als je in de buurt komt.

hier is het dus in ieder geval niet de AI die voor de versimpeling van het spel zorgde.

[Reactie gewijzigd door Countess op 7 april 2016 11:51]

Ah, dat wist ik niet. Dank voor je antwoord!
Klopt helemaal. Daarbij wordt de A.I. vaak ook geupdate op basis van de feedback van spelers. Waarschijnlijk is er veel (negatieve) feedback geweest over de moeilijkheid van dit spel, waardoor de ontwikkelaars het nodig vonden om deze klanten (gamers) van een gratis update te voorzien. Men vergeet vaak dat veel ontwikkelaars gepassioneerde mensen zijn die daadwerkelijk geven om hun fanbase, maar worden gepushed door de uitgever.
Vergeet mario kart 8 niet met 200cc ;-)
Mario Kart 8 moet je niet lager spelen dan 200cc, ander is het echt té gemakkelijk :P
Ik begin tegenwoordig vrijwel altijd op de hoogste moeilijkheidsgraad. Of soms speel ik het een uurtje op een lager niveau, en als ik de basics doorheb switch ik alsnog.

Ik merk namelijk dat spellen als Fallout zoveel leuker zijn als gevaar echt gevaar is. Dat je echt moet nadenken over je volgende stappen en niet een beetje trial & error kan spelen.

Kan me nog wel herinneren dat je vroeger bij oude games zoals Unreal ook extra hard had enzo, waarbij je in feite al moest herladen als je 1 kogel miste, want dat betekende dat je niet genoeg ammo meer kon vinden om elke vijand te verslaan.
Ik heb precies hetzelfde. Ik ben laatst aan Far Cry Primal begonnen en heb voor 'expert' gekozen en heb mijn miniradar uitgeschakeld, inclusief de meeste symbolen op het scherm. Dat maakt het spel zoveel spannender!
Goed dat er wordt geluisterd inderdaad, maar ik ga toch weer even lekker zeiken, want vroeger was een 'easy/normal/hard/insane' modus gewoon standaard. De replay value was eigenlijk vanzelfsprekend, en niet een 'USP' die ook nog in het nieuws langs moet komen...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 april 2016 16:22]

Dat klopt, maar het game landschap is ook behoorlijk veranderd. Gamen was vroeger voor de nerds en had bij lange na niet zo'n grote aanhang als nu. Tegenwoordig zijn er veel meer, ook al haat ik het woord, 'mainstream gamers' die wat gemakkelijker door een spel heen willen.

Ik heb mijn neefje ook al geleerd spelletjes op een wat hoger niveau te spelen; geen gouden pak in de nieuwe Mario-games pakken, gewoon op normal of hard proberen en heb hem zelfs even Bloodborne laten proberen (daar was hij wel gauw klaar mee!). Maar goed, er heerst nu een andere mentaliteit en er is nu een (zoals ik al had gezegd) andere gebruikersgroep.
Ja nou, als de doelgroep groter is, waarom zijn de games inhoudelijk dan meer uitgekleed?

JUIST met een grotere doelgroep is er meer winst uit te halen. En is het ook juist velen malen belangrijker om de grote verschillen binnen die doelgroep (casual, minder casual, hardcore) goed te bedienen. Hoe doe je dat... met gewoon het aanhouden van de difficulty settings zoals ze er altijd al waren.

Dat het game landschap verandert, geloof ik namelijk helemaal niet - in elk geval niet op díe manier. Gaming is een melkkoe geworden en dus kiest men voor de weg van de minste weerstand. Pas als er grote groepen mensen te hoop lopen tegen een bepaalde verandering of omissie, wordt er wat mee gedaan. Dat is gewoon een stuiptrekking die in het bedrijfsleven en in de commercie heel gebruikelijk is, en die niets maar dan ook niets met gaming zelf te maken heeft. Het gaat gewoon om geld. Ik zeg het al veel langer; die versimpeling binnen games is helemaal geen vraag van de doelgroep, het is een verlaging van de drempel uit angst dat er sales worden misgelopen. Tegelijkertijd zie je dat de doelgroep uiteindelijk na een beetje game ervaring toch echt de diepgang opzoekt. Je ziet nu ook dat de games met diepere mechanics weer wat terugkomen, zelfs binnen de mainstream.

Wat de markt 'vraagt' en wat de doelgroep echt wil, is lang niet altijd een en hetzelfde en ik denk dan ook dat qua moeilijkheidsgraad binnen gaming de plank finaal mis is geslagen doordat de consoles het uitgangspunt zijn geworden. Dat verklaart ook de grote populariteit van een game als Dark Souls, de terugkeer van puzzelgames en al die (indie) devs die oude formules nieuw leven in blazen met dezelfde complexiteit als vroeger. En ondertussen liggen de triple A releases stuk voor stuk zwaar onder vuur omdat het DLC-spelletje nu onderhand wel bij iedereen is ingedaald als een bait and switch verhaal, en zelfs een leek ziet ondertussen al wel vrij snel dat al die releases inhoudelijk vrij weinig te bieden hebben, zeker ten opzichte van 'oudere' voorgangers. Dat is eigenlijk niet uit te leggen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 april 2016 17:14]

Misschien kan ik je met de volgende vraag aan het denken zetten over mijn punt:

Waarom verkocht de Wii zo goed?

Het heeft geen fantastische graphics of zeer uitgebreide/moeilijke spellen. De Wii verkocht goed omdat het de grootste doelgroep aansprak: de "casual gamers". De partime gamers, de moeders, de vaders, de mensen die niet zoveel moeite in een spelletje willen steken. Hoeveel hardcore gamers er ook zijn en game fanatici, deze groep zal altijd groter blijven en dus daarom altijd beter verkopen.

Ja, games met hoge moeilijkheidsgraad verkopen de laatste tijd ook goed; dit is een soort nostalgische terugval. Dit zie je ook bij films heel erg. Ik wil niet zeggen dat het minder populair is, maar het is voor ontwikkelaars natuurlijk wel erg aantrekkelijk om spellen 'toegankelijker' te maken om de grotere groep aan te trekken.

Dat spellen steeds meer uitgekleed zijn, heeft minder te maken met dit onderwerp en meer te maken met de tijdsdruk en de kwaliteit waar een spel tegenwoordig aan moet voldoen. Tel daarbij op dat de markt heeft bewezen dat gamers season passes en DLC-pakketten maar al te graag kopen en het is natuurlijk wel erg gemakkelijk om half afgemaakte spellen op de markt te brengen. Natuurlijk zullen er wat critici en groepen klagen, maar de winst die je erop maakt is belangrijker dan de slechte PR.
Altijd geweldige games gevonden 1602 en 1503 waren mijn favorieten helaas zijn die enkel niet meer te spelen. Al blijf ik hopen dat er nog is een keer een patch voor blijft uitkomen
Hoezo niet meer te spelen? Bedoel je dat ze niet meer op huidige Windows versies werken?
Want op gog.com kun je versies kopen die het prima doen..
Dat is het probleem juist. Moet ik ze opnieuw kopen ik heb de andere originele cd's nog liggen en 1503 inclusief de uitbreidingsdisc maar ja die doen het niet meer. Hoop nog steeds dat er een keer een andere oplossing voor komt heb. Begrijp me niet verkeerd hoor vind GOG een geweldig platform en heb ook wel oudere games daar vandaan gehaald maar om alle games die ik al heb maar dubbel aan te schaffen gaat mij ietwat te.
Inderdaad. Heb hem zelf paar maanden terug nog op de mac gespeelt. Geen enkel probleem, werkt prima :)
Anno 1503 heb ik zoveel tijd in zitten. daadwerkelijk de beste anno die ik gespeeld heb.
Het spel was geweldig om te doen. zeker met expension erbij werd het leuk en de verhaallijn was ook mooi in elkaar gezet. (ook de "game-over" filmpjes waren wel leuk als je failliet ging)
Een paar jaar terug was ik de reeks "Het Rijk van de Ouderlingen" van Robin Hobb aan het lezen. Hierin worden steden beschreven, die draaien op handel, en in mijn geest werden die steden vormgegeven door de steden uit de Anno reeks. Vooral in de "Boeken van de Levende Schepen", en de eerste boeken van "De Kronieken van de Wilde Regenlanden" speelden deze steden een grote rol.
Daarmee bleek hoe een sterke indruk deze spelen op me hebben achtergelaten.

edit : typo

[Reactie gewijzigd door Arator op 7 april 2016 11:36]

Heerlijke boeken zijn dat inderdaad en vooral als je ook nog is van geschiedenis houd en begind als simpele settler op een eilandje met een aantal tools en dan zo kunnen uitgroeien. Ja ik mis het gewoon.De nieuwe reeks ja ik ben een history freak wat bij 1404 ook zo lekker aan het licht kwam met de kruistochten en dergelijke ja dat zie je niet meer in de nieuwe versies.nige interresante op de nieuwe versie vind ik dan de spacerace wat ik ook weer geweldig vond in civilization 2 bijvoorbeeld.
Anno 2170 was al niet veel aan toen ze van hun "geschiedenis" tijdperk afgingen, ik voorspel weinig goeds met Anno 2205. 1404 vond ik het best en speel ik nu nog steeds. 1701 was ook tof

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 april 2016 09:42]

2170 was een prima game en verschilt wat core mechanics weinig van 1404 of 1701.

2205 is het hele idee van verschillende eilanden weg en hoef je geen inventory management te doen, want alle trade routes gaat om zo veel per minute. je kan niet eens schepen bouwen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 7 april 2016 10:18]

2170 was ook nog wel geinig, maar ik vind het thema gewoon niet zo leuk.

2205 is dus niet meer je overschot aan goederen opslaan in 100 boten aan de kust :P

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 april 2016 10:27]

dat is al iets anders dan je in je eerste commentaar zei ;)

ik verkocht altijd alles wat te veel was. trade route van magazijn eiland, naar hoofd eiland, en dan naar een trader om het overshot te verkopen.

bij 2205 hoef je daar niks van te regelen. elke trade route opzetten tussen regio's en betalen voor de capaciteit (klein middle groot).

[Reactie gewijzigd door Countess op 7 april 2016 11:51]

Ik zei in mijn 1e bericht dat ik het niet veel aan vond toen ze van het geschiedenis-tijdperk afgingen. Het is geen slechte game, ik vind het gewoon dusdanig minder leuk dat ik het veel minder speel en liever 1404 opstart.

Verkopen doe ik ook wel, of gewoon de productie stoppen. Enkele uitzonderingen zijn goederen waarvan ik weet dat ik er spoedig veel nodig ga hebben. Als je met 1000en inwoners gaat upgraden heb je opeens heel veel bouw-materialen nodig. Ook heb ik vaak even snel bouw-materialen nodig op een ander eiland, en dan staat het al klaar op een bootje :P

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 april 2016 12:15]

2170? 2070 zul je bedoelen ;)
Yes 2070 inderdaad :)
De nieuwe games zijn inderdaad niet zo sfeervol als de oudere games... persoonlijk vind ik 1701 de beste qua sfeer, maar heeft 1404 de beste multiplayer.

Persoonlijk ben ik wel uitgekeken op de ANNO reeks, helemaal na hun laatste stunt met Anno 2205 die ik dan ook heb overgeslagen... Ik moet zeggen dat ik automation/scaling games zoals bijvoorbeeld Factorio echt BRILJANT vind... ik hoop echt dat we van dat Genre meer games gaan zien... da's tenminste een game die in z'n alpha fase (waar het nu in verkeerd bij versie 0.12, bijna 0.13) al meer features en minder bugs heeft dan de gemiddelde so-called "AAA-studio's" kunnen produceren...
Ik heb ook veel plezier gehad met Factorio. Ik denk dat je even over het hoofd ziet dat Factorio al meer dan 4 jaar in ontwikkeling is. Met name tijdens de toevoeging van multiplayer in 0.11 was het alles behalve stabiel. Ik vindt games als Anno 1404 en Anno 2070 toch echt wel een flinke stap vooruit in polish op gebied van engine, graphics, user interface en bugs. Anno 2205 was gewoon een rare stap van Ubi, meer een city builder dan een Anno game.
Bij Anno kijken we ook naar het release product, vandaar dat ik ook de Steam release van Factorio even pak als moment-opname... ik speel de game inmiddels ook al bijna 2 jaar en zie uit naar de komende versie upgrades..

Los daarvan weet ik ook dat ze bij Ubisoft ook troep hebben gemaakt zoals die Anno 17xx-game waarvan ik niet eens meer wil weten of het nou een 2d clone was of een web-based versie, maar dat terzijde..

Het gaat er om dat de games in het pre-heden tijdperk voor mij meer sfeer bevatten, simpelweg omdat in mijn belevingswereld in die 'tijden' het leven een stuk simpeler was.. Bij een game zoals Anno 2170 vond ik de producten en tech die gebruikt konden worden allemaal iets te ongeïnspireerd en slecht verzonnen.. maar dat zal ook voornamelijk komen omdat het gebaseerd is op fictie, terwijl we bijzonder goed weten welke tech er gebruikt werdt in de voorgaande eeuwen...
Ik vond Anno 2070 persoonlijk erg sterk. De (co-op) multiplayer van de 1404 venice expansion zat er direct in. Graphics waren sterk verbeterd, de combat was veel beter (rts achtig), de chains waren nog nooit zo uitgebreid en je had direct toegang tot 2 volledige faction en één halve faction. Ik denk dat ze met die game de lat iets te hoog hebben gelegd. Ik kan me voorstellen dat het voor velen iets te complex werd allemaal. Bovendien is die game lastig te toppen. Een game als Anno 1206 moet haast wel simpeler worden. Wat dan weer tot negatieve reviews leidt. Zie bijvoorbeeld Tropico 5. Die game bracht veel nieuwe gameplay, maar een aantal aspecten werden versimpeld. Vervolgens vielen veel gamers daar overheen.

Een remake van de eerste 1602 op de engine van 2070 zou ik wel waarderen :).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 7 april 2016 17:29]

leuk dat we een dlc krijgen. Zie liever dat ze terug naar de roots gaan. Ala anno 1404.
Het switchen tussen verschillende gebieden vind naar mijn mening te traag.
Ben ik blij dat ik het 4 maanden in de kast heb laten liggen, dan kan ik er ineens aan beginnen met de hogere moeilijkheidsgraad. :)
is dat een spelfout, gratis? Bij een dlc? Wtf, heb ik iets gemist. Dat kan toch helemaal niet. Moeten ze daar geen 60 euro voor vragen.
De Anno serie mag wat mij betreft weer terug in de tijd.. Anno 1107, 1206, 1305, 1800 passen nog in het rijtje. Of echt ver te toekomst in (4302 of 7101 of iets dergelijks), met het koloniseren van planeten i.p.v. eilanden en ruimteschepen i.p.v. bootjes. Dan ben ik weer geïnteresseerd in de Anno serie. Na 2070 ben ik mijn interesse kwijtgeraakt eerlijk gezegd en Anno 1503 blijft mijn favoriet.
vind ik ook voor mij is en blijft 1503 ook favoriet heb er een speciaal vm met windows xp om het nog te spelen maar ik mis het wel dat ik daar speciaal dat voor nodig om het te spelen.
maar ja heb dat wel met meer oudere games.
Toch erg, nu moeten we al een vreugdedans gaan doen voor een gratis nieuwe moeilijkheidsgraad.

Hoeray!
Is dit dan wel een "DLC" of gewoon een "Patch"?
Lijkt wel alsof er te pas en te onpas de term "DLC" er in wordt gegooid.

Een extra moeilijkheidsgraad is niet echt "content", en de fix voor laadtijden al helemaal niet.
Ik vraag me wel af hoe ze die moeilijkheidsgraad gaan verhogen... Maken ze alles gewoon duurder of onderhoud hoger waardoor je meer op je tellen moet passen maar het er eigenlijk op neer komt dat je langer moet wachten tot je er kan bouwen, of gaan ze echt concreet iets gaan veranderen waardoor er meer diepgang komt.