Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Samsung Galaxy S7 Review

Lichtsterk, lekvrij en luxueus

Benchmarks en prestaties

De Galaxy S7 is een heel snelle telefoon, laten we dat voorop stellen. TouchWiz heeft sinds vorig jaar een stuk minder last van vertraging en dat is in het dagelijks gebruik misschien nog belangrijker dan welke chipset-upgrade dan ook. Wel ervaren we nog altijd iets meer haperingen dan bij een stock-Android-smartphone, maar eigenlijk merk je er in de praktijk weinig van. Samsung is over het algemeen goed bezig met softwareoptimalisatie.

Natuurlijk hebben we onze benchmarks gedraaid, waaronder een nieuwe. Deze heet DiscoMark en meet de starttijden van een selectie van apps. We hebben daarvoor Maps, Facebook, YouTube, Berichten, Camera, Chrome, Contacten, Galerij, Play Store, Google Agenda en Angry Birds uitgekozen, omdat dit veelgebruikte apps zijn. Bij het optellen van alle opstarttijden van de apps, bleek dat de S7 25 procent minder tijd nodig had dan de S6.

AndEBench - native
Telefoon Iteraties per seconde, hoger is beter
Samsung Galaxy S7
*******
30042
Samsung Galaxy S6
*****
21736
Moto X Force
*****
19370
Huawei Nexus 6P
****
17849
Sony Xperia Z5
***
13772
Nexus 5X
***
13255
LG V10
**
10417
AndEBench - Java
Telefoon Iteraties per seconde, hoger is beter
Samsung Galaxy S7
*******
2855
Samsung Galaxy S6
*****
1953
Moto X Force
*****
1845
Huawei Nexus 6P
****
1823
Nexus 5X
****
1746
Sony Xperia Z5
***
1230
LG V10
***
1117

In AndEBench worden de cpu-kernen getest door ze een hoge workload met native en Java-code voor te schotelen. De S7 neemt in beide gevallen een aanzienlijke voorsprong van ongeveer een derde van de iteraties op de rest van het Android-veld.

GeekBench - single core
Telefoon In punten, hoger is beter
Apple iPhone 6s
*******
2530
Samsung Galaxy S7
******
2195
Samsung Galaxy S6
****
1507
Sony Xperia Z5
****
1337
Moto X Force
****
1307
Nexus 5X
***
1225
LG V10
**
813
GeekBench - multicore
Telefoon In punten, hoger is beter
Samsung Galaxy S7
*******
6465
Samsung Galaxy S6
******
5151
Sony Xperia Z5
*****
4795
Moto X Force
*****
4506
Apple iPhone 6s
*****
4408
Nexus 5X
****
3563
LG V10
***
3092

Bij resultaten van de GeekBench-benchmark, die eveneens de cpu-stresstest omvat, zien we eveneens dat de S7 een behoorlijke voorsprong pakt op andere Android-toestellen. Bij het belasten van een enkele kern heeft de iPhone 6s nog wel een voorsprong, maar net zoals vorig jaar de S6 dat deed, pakt de S7 een goede voorsprong op de rest van het veld bij het inzetten van alle kernen. We hebben op dit moment nog geen resultaten van toestellen met de concurrerende Snapdragon 820-chip en Kirin 950, dus we hadden ook niet anders verwacht. Het wordt interessant om te zien hoe de Exynos 8890 zich verhoudt tot deze andere nieuwe generatie chipsets.

Grafische tests

3DMark - Ice Storm Unlimited
Telefoon In punten, hoger is beter
Samsung Galaxy S7
*******
29447
Apple iPhone 6s
*******
27931
Moto X Force
******
27133
Sony Xperia Z5
******
25258
Samsung Galaxy S6
*****
22631
Nexus 5X
*****
19174
LG V10
****
18736

De benchmark Ice Storm Unlimited spreekt niet alleen de gpu, maar ook de cpu aan. Daarmee geeft hij een beeld van de gameprestaties van de S7. De S7 neemt ook hier de leiding voorlopig. Het gat tussen de iPhone 6s en de S7 is echter kleiner dan dat tussen de iPhone 6 en de S6.

GFXBench Manhattan - onscreen
Telefoon Framerate in fps, hoger is beter
Apple iPhone 6s
*******
56,8
Samsung Galaxy S7
***
27,0
Sony Xperia Z5
***
24,0
Moto X Force
**
18,0
Nexus 5X
**
17,0
Samsung Galaxy S6
**
14,0
LG V10
*
6,8

In de onscreen-test van GFXBench Manhattan telt de resolutie van de displays mee. Hoe meer aan te sturen pixels, hoe krachtiger de gpu moet zijn om een even hoog aantal frames per seconde te halen. Aangezien de iPhone 6s maar een resolutie van 1334x750 heeft en de Mali-T880-gpu 2560x1440 pixels moet aansturen, wint de iPhone het hier met een flinke voorsprong. De S7 is de beste van de rest.

GFXBench Manhattan - offscreen
Telefoon Framerate in fps, hoger is beter
Samsung Galaxy S7
*******
40,0
Apple iPhone 6S
*******
40,0
Moto X Force
*****
27,0
Samsung Galaxy S6
****
23,0
Sony Xperia Z5
****
23,0
Nexus 5X
***
16,0
LG V10
**
11,0

In de offscreen-benchmark worden alle telefoons getest met een 1080p-resolutie, waardoor onderlinge verschillen in schermresolutie niet meespelen. De S7 slaat hier een gat met andere Android-toestellen, maar moet de iPhone 6s naast zich dulden. We hebben natuurlijk zelf ook wat spellen gespeeld en hoewel het eigenlijk voor zich spreekt, willen we best nog even zeggen dat de S7 totaal geen problemen heeft met zware Android-games.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True