Door , , 38 reacties

George Michael zong het al, you gotta have Faith. In dit geval is dat maar al te waar, om verschillende redenen. Niet eens zozeer omdat Faith Conners de iconische hoofdpersoon is uit de eerste Mirror's Edge, de actiegame uit 2008, maar vooral omdat uitgever Electronic Arts de onverwacht grote groep fans van de game zo lang op een vervolg liet wachten. De fans moesten er maar vertrouwen in hebben dat EA woord zou houden en ooit een vervolg uit zou brengen. Er waren de nodige geruchten in de aanloop naar de E3, en de opluchting was bij menig gamer vast groot toen EA tijdens zijn persconferentie Mirror's Edge Catalyst aankondigde.

Videopreview van Mirror's Edge Catalyst.

Verschijnt voor: Windows, Xbox One, PlayStation 4
Verschijnt op: 23 februari 2016

Faith is dus terug, in een nieuw avontuur. Er komt een nieuwe Mirror's Edge, maar als iets opviel tijdens de persconferentie, is het hoe vertrouwd de nieuwe game lijkt. Faith heeft weer de hoofdrol en dat is maar goed ook, want net zoals er geen Tomb Raider denkbaar is zonder Lara Croft, is er geen Mirror's Edge denkbaar zonder Faith. Om kort te gaan: de game speelt zich weer af in de fictieve City of Glass, Faith is nog steeds even rebels als in de vorige game, ze doet nog steeds aan free running en verdient haar geld nog steeds met het vervoeren van kleine pakketjes informatie over de hoge daken van de stad. Er is bovendien nog steeds een totalitair regime waar Faith geen liefhebber van is - en vice versa. Er is ook nog steeds verzet tegen het regime, vanuit een factie die pleit voor meer democratie.

Icarus en Noah

Toch is Catalyst geen echt vervolg. Eigenlijk is het tegenovergestelde het geval; we zien hier wat er aan de eerste game vooraf ging. We zien hoe Faith de door de wol geverfde actieheldin is geworden. Ze is nog jonger dan in de eerste game, maar al wel de over de daken rennende koerier. Voordat we zelf de eerste meters mochten maken in de game, kregen we van ontwikkelaar Digital Illusions CE een presentatie waarin we zagen hoe Faith getuige is van de hardheid van het regime in de stad. Burgers worden in elkaar geschopt door de gemaskerde militaire politie van het regime en om de minste of geringste reden opgesloten. Ook Faith is slachtoffer en wordt vastgezet. Gelukkig niet voor lang. Als ze vrijkomt, wordt ze opgewacht door een leeftijdgenoot die vol bravoure vertelt dat hij Icarus heet en dat hij een boodschap heeft van ene Noah. Deze Noah wil Faith inlijven bij het verzet tegen de regering van de machtige Gabriel Kruger. Icarus heeft bovendien een zendertje voor Faith, waarmee ze niet alleen kan communiceren met de leider van de Black November, maar waarmee ze ook off the grid gaat en dus niet te traceren is voor de mannen van Kruger. Als het goed is, zien we in de rest van de campagne hoe Faith de katalysator wordt in de bewustwording van de inwoners van de City of Glass.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.