Rennen en springen. Review: Mirror's Edge

Have a little Faith

Met Mirror's Edge gooit ontwikkelaar Digital Illusions het over een geheel nieuwe boeg. Na de diverse Battlefield-games komen de Zweden opnieuw met een 'shooter', maar dan een zonder geweren.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: Playstation 3
Verschijnt nog op: pc

Mirror's Edge is typisch een game waarover de meningen verdeeld zullen zijn. Het spel is vernieuwend, maar heeft ook veel vertrouwds. Het is hollen, maar ook stilstaan en het is geweldig, maar zeker niet perfect. En er zijn wel degelijk geweren in Mirror's Edge, alleen heeft hoofdrolspeelster Faith ze niet tot haar beschikking. Ze kan het wapentuig van haar tegenstanders afpakken, maar heel gelukkig wordt ze daar niet van. Nee, Faith moet het hebben van haar atletisch vermogen en niet van haar trigger-happy wijsvinger, en dat maakt het spel op zijn minst verfrissend. Digital Illusions speelt echter een gewaagd spel met Mirror's Edge. Faith kan alleen vanuit het eerstepersoons perspectief worden bestuurd, zoals gebruikelijk in een schietspel, en niet vanuit het derdepersoons perspectief zoals gebruikelijk in actiespellen als Tomb Raider en Assassin's Creed. Bovendien is de besturing anders dan je gewend bent. De nadruk ligt op de linkerkant van de controller, waarmee je Faith voortbeweegt. Je kunt rennen, springen en een sliding maken en die acties aan elkaar knopen tot een serie, om daarmee ingewikkelde hindernissen te overbruggen. De naam Assassin's Creed is niet voor niets gevallen; het spel wordt er vaker bijgesleept om Mirror's Edge een plaats te geven. Niet helemaal terecht, want er zijn duidelijke verschillen, hoewel die niet altijd direct zichtbaar zijn. Zo draait het in Assassin's Creed om veel meer dan het atletisch vermogen van hoofdrolspeler Altaïr, terwijl in Mirror's Edge de trukendoos van Faith centraal staat. Ze kan schieten en vechten, maar haar voornaamste wapen is haar snelheid, ook tijdens vuurgevechten. Het beste antwoord op de kogels die de politie op haar afschiet, is er hard voor wegrennen, en veel meer dan in Assassin's Creed gaat het in Mirror's Edge om het gevoel van snelheid.

GC: Mirror's Edge

*Runner

Dat zorgt er ook voor dat het eerstepersoons perspectief van het spel de enige juiste keuze is. Je beleeft de snelheid van Faith, net als de spanning die ze moet voelen als ze weer eens een ongewisse sprong in het diepe maakt, veel beter als je door haar ogen kijkt. Wellicht zou Faith beter te besturen zijn als je haar op de rug zou kijken, maar op deze manier is het absoluut spannender, en 'spanning' is precies waar het spel om draait. Faith komt, samen met de hele game, het best tot haar recht als ze kan doen waar ze voor is ingehuurd; pakketjes van A naar B vervoeren over de daken van de kleurloze stad waarin Mirror's Edge zich afspeelt. Daar begint het spel dan ook meteen mee. Faith wordt opgeleid tot Runner om, uit zicht van de alom aanwezige politie, informatie over te brengen die niet is bestemd voor het spiedend oog van de totalitaire machthebbers. Waar de politie de baas is op de straat, zoeken Faith en de andere Runners het hogerop, om via de daken van de vele flats in de stad hun boodschap af te leveren. Zolang Faith van dak naar dak kan springen, gaat alles goed en is Mirror's Edge een absolute topgame.