Specificaties Actie, Avontuur-game voor de Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

Mirror's Edge, Xbox 360 Review

BlackWolf666 25 december 2008, 2.059 views

Mirror's Edge, Xbox 360

Pluspunten

• Innovatief
  • Uniek gevoel
  • Simpele maar leuke gameplay
  • Goede sfeer en soundtrack
  • Vernieuwend en verfrissend uiterlijk

Minpunten

• Zwakke AI
  • Korte story mode
  • Geen online
  • Beeld soms te fel
  • Heeft aantal bugs (zijn niet storend als je er niet naar op zoek gaat)

Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Intro
Aangezien veel mensen het niet eens waren met de review van Mirror's Edge van Tweakers.Net zelf schrijf ik er ook nog maar eentje. Ik heb het spel dus op de X360 vanaf dag 1. Ik heb deze inmiddels helemaal uitgespeeld en heb 1000/1000 achievement punten. Je kunt wel stellen dat ik het spel goed ken ;) Ik heb bijna elke cm van elke level gezien en ook redelijk wat bugs gevonden. Ik zal deze gaan bespreken.

Het verhaal
Zoals eigenlijk al redelijk bekend draait het spel om Faith, een runner die pakketjes vervoert binnen een stad via daken etc. Je kunt hier denken aan parkour, maar dan wat extremer. Faith werkt voor Miller. Hij geeft de opdrachten aan bepaalde runners en regelt dus wanneer ze af moeten spreken etc. De stad is goed bewaakt en geen enkele informatie die normaal uitgewisseld wordt gaat aan hun neus voorbij. Daarom hebben ze dus de runners ingevoerd, omdat de politie hun toch niet bij kan houden en dit dus de enige manier is om informatie uit te wisselen waar de regering niet achter kan komen in principe. Er is zelfs twijfel of runners echt bestaan aan het begin van het spel. Gewoonlijk laat de politie de runners met rust, maar er is iets veranderd. In de prologue wordt Faith namelijk aangevallen door de politie.

Je speelt dus als Faith, en komt er dan achter dat je zus (Kate) is beschuldigd van een moord op een politicus. Zij heeft het natuurlijk niet gedaan. Faith gaat dus vanaf dit moment geen pakketjes meer vervoeren, maar uitzoeken wie dit gedaan heeft en een manier vinden om te voorkomen dat haar zus in de gevangenis belandt.

Besturing
De gameplay is heel vernieuwend. Het spel is volledig first person, maar het is geen shooter. Het is geïnspireerd door parkour. Je ziet alles vanuit de ogen van Faith. De besturing is nogal simpel. Met de linkerschouder (LB op de X360) doe je alle bewegingen die als het ware naar boven zijn. Dus springen, tegen muren aan rennen, over hekken springen etc. Met de linker trigger (LT op de X360) doe je alles wat nagenoeg naar beneden is. Dus sliden, bukken, voordat je landt kun je met deze knop je benen omhoog trekken om net iets verder te komen, en als laatste kun je ook rollen als je de grond raakt.
Naast deze heb je de rechterschouder (RB op de X360). Met deze kun je of 90° of 180° draaien afhankelijk van de situatie. Deze is ook nodig om snelle combinaties uit te voeren. De rechter trigger (RT op de X360) dient om alles te doen wat als wat ware aanvallend is. Met deze knop doe je ook deuren openslaan of trappen. Je hebt een 1,2,3 punch combo met deze knop. Je kan het combineren met de linkerknoppen om een flying kick, jumping kick of sliding kick te doen.
Andere functies van de gameplay zijn de disarm knop (Y op de X360). Hiermee kun je de wapen van de politie afpakken als je het goed timed. De X-knop zet reaction time in, wat in principe gewoon slow motion is. Kun je ook leuke dingen mee doen maar dat laat ik wel aan jou over ;). De A-knop gebruik je om knoppen in de lift te bedienen of kranen open te doen en dat soort dingen. En als laatste de B-knop, deze wijst jou als het ware de weg. Niet direct, maar hij laat je wel weten waar je naartoe moet.

De Gameplay
Na al die functies te hebben uitgelegd komen we nu echt op de gameplay... In principe ren je van daken tot daken, je ontwijkt de politie (of confronteert ze, wat je wilt), en je lost puzzels op om verder te kunnen. Dat is eigenlijk het enige wat je doet. Dit kan saai klinken, maar dat is het niet. De omgeving is heel mooi gemaakt en er is veel variatie in de gameplay. Er is in ieder geval nagenoeg altijd spanning in het spel. Je wordt heel vaak achterna gezeten. Als je niet word nagezeten, is er wel spanning omdat je niet naar beneden wilt vallen (vooral als je hoogtevrees hebt..) en anders de spanning die je krijgt omdat de puzzel zo frustrerend is :P De enige momenten die niet echt spannend zijn is als je door de ventilatie heen moet kruipen om ergens terecht te komen. Er zijn genoeg momenten dat je niet direct weet waar je heen moet en je als een gek rondjes rent op zoek naar een uitweg. Het spel is over het algemeen wel uitdagend.

Er zijn ook kleine dingetjes die echt de gameplay verbeteren. De camera beweegt heel realistisch waardoor je echt voelt alsof je Faith bent. Er zijn mensen die hier ziek van zijn geworden, zogenaamde simulation sickness (omgekeerde van motion sickness bij wijze van spreken) maar daar is er inmiddels in het midden van het scherm een puntje voor, waardoor je niet snel meer ziek wordt omdat je je ogen ergens op kan focussen. Dat puntje kun je overigens uitschakelen. Verder focussen de ogen van Faith ook afhankelijk van waar ze naar kijkt. Wanneer je bijvoorbeeld naar iemand die vlak voor je staat kijkt, wordt de achtergrond wazig.

Er is niet zoiets als een HUD in dit spel. Het enige wat er is om je de weg te wijzen is "runner vision". Dit is een soort van "skill" dat Faith heeft om te zien wat voor objecten ze kan gebruiken om bijvoorbeeld te springen of te hangen en het geeft ook aan of je de goede kant op gaat. De objecten worden dan als rood weergegeven op bepaalde momenten. Er is een optie om dit uit te schakelen.

Nu kun je je ook afvragen, als er geen HUD is, hoe weet ik of ik bijna dood ben? Als er op je geschoten wordt, dan wordt je beeld langzamerhand donkerder en wat roder aan de randen. Dit is een soort van teken dat je veel schade hebt opgelopen en je bijna dood bent. Als je even schuilt, dan herstelt Faith zich weer. Heeft wat weg van Call of Duty.

Je hebt in principe 3 sleepmodi. De normale story mode, speed run (je moet een level van de story mode binnen een bepaalde tijd uitspelen) en time trial (korte stukjes binnen een bepaalde tijd afleggen). Er is geen online, behalve leaderboards voor speedrun en time trial.

Het hele idee van het spel is dus om een bepaalde level zo snel mogelijk af te leggen. Het is de bedoeling dat je je snelheid behoudt en zo snel mogelijk van A naar B gaat door springen, glijden, kruipen, muurrennen etc. Een goede uitleg geven hiervan is nogal lastig. Je zult het met filmpjes moeten doen als je nog nooit van het spel gehoord hebt. Het hele spel draait om timing. Als je te vroeg springt, dan haal je het volgende gebouw niet en ga je dood door een hoge val naar beneden. Als je te laat springt, dan spring je helemaal niet en val je ook dood. Als je niet rolt wanneer je van hoog valt, dan heb je een "hard landing" als het ware, wat inhoudt dat je wat schade oploopt en even stilstaat om te herstellen.

Voor filmpjes kun je wel hier terecht:

Beeld
Het beeld is heel uitzonderlijk. Het heeft een hele kleurrijke en simpele sfeer, maar zeker niet saai. Het ziet er allemaal superschoon uit en de kleuren blinken als het ware uit. De X360 heeft hier en daar last van wat kartels, maar ik heb het zelf niet echt storend ondervonden tijdens het gamen. Buiten kun je echt ver kijken en zie je overal gebouwen, en binnen is alles heel fel en opvallend te noemen. De omgeving varieert heel vaak. Je gaat van gewone gebouwen in de stad, naar ondergrondse wateropvang, naar rails van treinen, op straat (niet zo lang eigenlijk) opslagmagazijnen etc. Allemaal heel netjes uitgewerkt.

Er zijn op de X360 wel momenten waar het spel zo fel en wit wordt, dat je niet kan zien waar het gebouw ophoud. Hierdoor kun je weleens zo van een gebouw afrennen, of je moet op tijd springen waar je zeker weet dat er daar nog wat is om je voeten op te leggen :P

Wat je ook in beeld ziet zijn dus je benen en armen. De handen zijn lelijk vind ik persoonlijk, maar de benen zijn goed uitgewerkt. De broek heeft leuke details. Faith heeft 1 handschoen aan haar rechterhand en soms kun je fracties van haar tattoo zien. Door al die bewegingen die in beeld komen geeft het je nog meer het gevoel dat je echt Faith bent.

Geluid
Dit is één van de sterkste punten van het spel. De soundtrack is heel rustgevend, en soms is het een geniaal gevoel om aan de rand van een gebouw te staan, even om je heen kijken met die muziek op de achtergrond. Geniaal gemaakt. De soundtrack past perfect bij het beeld en de sfeer van het hele spel. Ik vind het persoonlijk 1 van de beste soundtracks in een spel.

Wanneer je achterna gezeten wordt, wordt de muziek natuurlijk ook wat drukker. De effecten zijn goed wanneer er op Faith geschoten wordt. Kogels kaatsen van muren af en je hoort echt de geluiden om je heen (moet je surround voor hebben natuurlijk..). Faith maakt tijdens het rennen ook bepaalde geluiden. Je kan het een soort van kreungeluiden noemen die ze maakt wanneer ze zich inspant. Je hoort haar ook heftig ademen wanneer je hard rent etc. Bij elke beweging hoor je natuurlijk ook voetstappen en dergelijke. Gewoonweg goed in elkaar gezet.

Prestaties, kwaliteit & stabiliteit
Over het algemeen waren de prestaties gewoonweg goed. Er waren eigenlijk geen haperingen te vinden tijdens de tijd dat ik het gespeeld heb. Wel is het me opgevallen dat bepaalde momenten zo gemaakt zijn om wat extra laadtijd te geven. Je komt heel vaak in een lift te zitten, en dit wordt gebruikt om het spel te laden. Ook zijn er momenten (bij de storm drains bijvoorbeeld) waarbij het spel aan het laden is en de sluis niet opengaat voordat hij klaar is met laden. Dit valt niet op en is niet storend als je de storymode speelt, maar als je met speedrun aan de gang gaat, dan kost dit je gewoon onnodige tijd. Het helpt overigens wel om het spel even te pauzeren, en als je weer verdergaat, gaat de sluis direct open... Overigens is het niet zo gek. De levels zijn gigantisch, maar je gaat er gewoon als een speer erdoorheen.. De ventilatie en dergelijke zijn ook gewoon gemaakt om wat extra laadtijd te creeëren voor het volgende grote stuk dat je moet afleggen.

Er zijn wel wat bugs in het spel te vinden. Er waren momenten dat ik boven een plant bleef hangen en vastzat en dus nergens meer heenkon, als je uit de lucht geschoten wordt, ga je in de lucht liggen als het ware. Er zijn wat plaatsen waar je niet kan komen en er een onzichtbare muur is etc. Je moet wel goed zoeken om die te vinden dus ik denk niet dat iedereen die zomaar even tegenkomt.

De AI is wel een zwak punt van het spel. Er zijn momenten waar de agent gewoon rechtdoor blijft lopen terwijl je zomaar even langs hem rent. Ze zijn heel voorspelbaar qua slaan en dergelijke. Ze weten ook altijd waar je bent, ook al hebben ze niet gezien waar je heengegaan bent, wat wel een beetje zwak is... Een positief punt is wel weer dat ze niet weten of je wel of geen wapen hebt. Dus je kunt een wapen afpakken, even schuilen, en wapen weggooien, maar zij blijven schuilen omdat ze denken dat je nog een wapen hebt. Je kunt dan als je dichtbij genoeg bent hun verassen en hun wapen afpakken. Maar over het algemeen is de AI niet echt slim te noemen.

Replaywaarde
Hier zijn er veel verschillende meningen over. Ik zelf heb de story mode inmiddels 5 keer uitgespeeld, gewoonweg omdat ik het leuk vind en het een leuke ervaring is. Als je een spel weglegt na het spelen van de story mode, dan zul je niet veel replaywaarde vinden in dit spel. De time trials en speedruns kunnen je wel even zoet houden. Ik heb alsnog moeite met redelijk veel time trials. Maar als dat niet echt jou ding is dan is het spel wel een beetje kort. De eerste keer heb ik de story in ongeveer 5-6 uur uitgespeeld (had de demo uitgemelkt dus wist elk trucje al), maar reken maar op een gameplay van 7-9 uur voor de story mode op normal. Met hard deed ik er wel een stuk langer over, vooral omdat ik had besloten het te spelen zonder een agent met een wapen neer te schieten. Daar deed ik op hard iets van 15 uur over. Dat is dus het maximale wat je eruit kan halen als je niet geinteresseerd bent in time trials of speedruns. Die voegen wel een stuk of 10-15 uur erbij. Zelfs meer als je alles wilt uitmelken.

Over het algemeen vind ik dit een heel innovatief spel. Als je wat geld overhebt, of je weet niet wat voor spel je moet kopen, dan raad ik deze wel aan. Je moet het wel doen met een korte story mode en geen online. Het spel is totaal nieuw in zijn genre en er is geen enkel spel dat een ervaring geeft zoals dit spel. Het is een soort van frisse adem in het gamen. Ik heb shooters en racers inmiddels wel gezien en daarom vind ik dit spel een must-have voor iedereen.

Edit:
Ik heb deze review gevonden en ik vind dat deze review de dingen goed op een rijtje zet zoals ze echt zijn. Het is 4 paginas en op de eerste pagina vertelt hij niet veel over Mirror's Edge zelf, maar een soort van analyse. Dus het is niet de verkeerde link :P

Heb jij ook een Mirror's Edge, Xbox 360?

leuke review, ;) paar plaatjes zouden gezellig zijn.

k ga rond kerst de ps3 aanschaffen alleen voor dit spel :D . Was helemaal weg van de demo bij een vriend namelijk.
Met andere woorden............. dit is een negatief punt omdat de AI niet slim genoeg is om het te checken. Klinkt meer als een zwakheid die als sterk punt uitgelegd kan worden :)

Verder goede review, 4 sterren!
Mwa.. Het is maar hoe je het bekijkt. Het zou stom zijn als ze niet zien dat je je wapen weggooit en ze weten dat je het hebt weggegooid. Dit is niet zo. Maar het komt weleens wel voor dat ze het hadden kunnen zien maar toch blijven schuilen, maar dat is wel minder vaak.. Maar goed. Blijft een feit dat AI niet het sterkste punt is van het spel.
Ik vind het meest frustrerende spel dat ik ooit heb gespeeld...

En elke keer weer zet ik hem aan en speel ik door tot ik die ene jump heb gehaald !