Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

In Mirror's Edge neemt de fragiele Faith het op tegen een overmacht aan agressieve ordehandhavers. Ze heeft geen wapens en kan eigenlijk alleen maar rennen, om uit handen van de politie te blijven. Is dat leuk?

Gespeeld op: Xbox 360
Verschijnt ook op: Playstation 3, pc

Faith is een jonge vrouw van Aziatische afkomst. Het spel volgt haar eerste ervaringen in de rangen der Runners, een ondergrondse beweging die het hogerop zoekt. In de intro van het spel wordt duidelijk dat de wereld waarin Faith leeft veel weg heeft van die in '1984', het klassieke boek van George Orwell. De stad waarin ze leeft was er vroeger een zoals wij die nu soms kennen. De burgers hadden vrijheid, maar werden getergd door criminaliteit en onveiligheid. Daar wilde het stadsbestuur iets aan doen en het koos voor een beproefd concept: spierballentaal. Sindsdien zijn er overal zwaarbewapende ordetroepen - in het spel 'de Blues' geheten - die alles controleren. Elke vorm van communicatie wordt afgeluisterd en de meeste inwoners doen gedwee wat het regime van ze wil. Er is echter een verzetsbeweging en die wil niet dat haar communicatie wordt onderschept. Daarom worden er Runners ingezet, rennende koeriers die boodschappen overbrengen. De straat is echter het domein van ordetroepen die van het bestaan van de Runners op de hoogte zijn. De runners worden daardoor gedwongen om hun route zo te kiezen dat ze uit het zicht van de politie blijven. Ze zoeken het vooral hogerop en proberen via de daken van de vele wolkenkrabbers in de stad hun pakketjes af te leveren. Maar waar het bovenlangs niet werkt, zal Faith ook regelmatig ondergronds haar weg proberen te vinden, via riolen, metrotunnels en ondergrondse fabriekscomplexen.

Mirror's Edge

*Runner Vision

Het spel begint als Faith haar eerste klus als Runner krijgt toegewezen. Voordat ze op pad gaat krijgt ze de beginselen van het vak uitgelegd door de ervaren Celeste, die voordoet hoe je van flat naar flat kunt springen en vooral ook hoe je daarbij gebruik kunt maken van de omgeving. Het eerste dat Cel uitlegt is hoe een Runner de wereld ziet. Faith, door wiens ogen je de spelwereld inkijkt, ziet de wereld enkel in grijstinten, met hier en daar wat gekleurde accenten; oranje, rood en hier en daar wat blauw. Het zijn de delen van de omgeving waar ze gebruik van kan maken om verder te komen. Zo zijn er buizen waarlangs ze omhoog kan klimmen, houtwerk dat kan dienen als springplank en kabels waarlangs ze naar beneden kan glijden. Je kunt daarbij kiezen of je gebruik wilt maken van Runner Vision. Als je geen hulp wilt, kun je de rode aanduidingen ook uitzetten. Niet alle behulpzame objecten zijn overigens rood, sommige kleuren pas in als je er in de buurt bent. Het witte beeld geeft wel aan dat Faith eigenlijk nauwelijks belangstelling heeft voor haar omgeving, terwijl die toch indrukwekkend genoeg is. Hoewel voornamelijk lichtgrijs getint, is er genoeg detail, ondanks dat de levels flink aan de maat zijn. Veel leven is er helaas niet te bespeuren in de stad waarin Faith leeft. Behalve de Blues en een incidentele bijrolspeler komt ze niemand tegen. De stad kent wel bevolking, als je bovenop de flats staat zie je ver beneden je de auto's rijden. Als je naar straatniveau afdaalt zijn die echter verdwenen en tref je alleen nog agenten.

Mirror's Edge

Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True