Door , , 86 reacties

Mirror's Edge Catalyst is op een aantal punten beter dan zijn voorganger, maar er zijn ook onderdelen waarvoor het tegenovergestelde geldt. Zo zijn verhaal, dialogen en personages dit keer duidelijk minder dan in de vorige game. Sterker nog; ze vormen de zwakste kanten van Catalyst. De game bevat eigenlijk enkel onsympathieke figuren. Het vechten is iets aangepast en Faith is nu geheel aangewezen op haar vuisten en voeten. Dat zou een verbetering moeten zijn, maar helaas blijft het knokken vrij saai. Gelukkig is er de nieuwe City of Glass, die dit keer bestaat uit een open spelwereld. Dat is een grote meerwaarde ten opzichte van de eerste game. Je kunt nu echt lange runs maken. Mooi is ook dat je door het verkrijgen van een grappling hook nieuwe delen van de stad kunt ontdekken. Daar komt bij dat je zelf missies kunt maken en die met andere spelers kunt delen. Het is echter te weinig om van Mirror's Edge Catalyst een goede game te maken.

Prijs bij publicatie: € 43,99
Verkrijgbaar vanaf: € 33,40

Gespeeld op: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: Windows, Xbox One

Ook in 2008 kregen ontwikkelaars al weinig ruimte van uitgevers, zeker de studio's die eigendom zijn van grote jongens als Activision of Electronic Arts. Het was dan ook opmerkelijk dat het Zweedse Digital Illusions CE van eigenaar EA wel de ruimte kreeg om een vreemde game als Mirror's Edge te maken. De studio is vooral bekend van de Battlefield-games, een cash cow waar EA sterk van afhankelijk is. Dus waarom laat je die studio dan tijd besteden aan een gewaagd project als Mirror's Edge? Gelukkig was die ruimte er, want de game rond de jonge Faith Connors was misschien niet op alle fronten geslaagd, verfrissend was hij wel.

Videoreview van Mirror's Edge Catalyst.

Nog leuker is dat DICE van EA de ruimte kreeg om een vervolg te maken. We moesten er 8 jaar op wachten, maar inmiddels ligt Mirror's Edge Catalyst in de winkel. Genoeg reden voor EA om Catalyst een reboot te noemen. Belangrijker: Catalyst is een prequel. Je maakt mee wat er aan de gebeurtenissen in de eerste game voorafging. Helaas gaat het daar ook gelijk fout. Het verhaal voor de eerste game werd geschreven door Rhianna Pratchett, wat doorgaans betekent dat plotlijnen, dialoog en karakterontwikkeling goed verzorgd zijn. Helaas is Pratchett niet bij Catalyst betrokken, en dat is te merken, want juist op de drie genoemde punten gaat het fout.

Onsympathiek

Catalyst heeft een wat voorspelbaar verhaal, met vooral erg saaie dialogen. De teksten die de diverse personages in de mond gelegd krijgen zijn allemaal overdreven stoer en street wise, op een manier die eerder irritatie opwekt dan sympathie of bewondering. Sterker nog; juist de dialogen tussen de personages maakt dat ze eigenlijk allemaal onsympathiek overkomen en dat gedurende de game ook blijven. Catalyst wordt bevolkt door onaardige mensen en zelfs Faith weet niet aan dat lot te ontkomen. Er zijn uitzonderingen, maar gek genoeg zijn dat nou net de verkeerde. De leukste, meest geloofwaardige en misschien ook wel sympathiekste personages zijn Dogen, de leider van de onderwereld en Plastic, een zeer getalenteerde hacker die in de game wordt neergezet als wereldvreemd, maar ondertussen geloofwaardiger en sympathieker is dan de vele 'normale' mensen.

Review Mirror's Edge Catalyst

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.