×

Laat je stem gelden!

Dit jaar organiseren we voor de elfde keer de Tweakers Awards! Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Je maakt bovendien kans op een Philips Hue Starter Pack, JBL Charge 3, Call of Duty: WWII of twee vrijkaarten voor de uitreiking op donderdag 1 februari!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Groep gamers maakt perfecte Mirror's Edge-speedrun

Een groep van elf gamers heeft samengewerkt om de perfecte speedrun van Mirror's Edge te maken. Met een tijd van 25 minuten en 22 seconden hebben ze ruim vijf minuten van het bestaande record af weten te snoepen.

Door het hele spel in onderdelen over de verschillende speedrunners te verdelen en de resultaten hiervan aan elkaar te knopen, hebben de gamers een zogenaamde 'segmented speedrun' uitgevoerd. Doordat elke gamer kon focussen op een specifiek gedeelte van het spel, werd de run zoveel mogelijk geoptimaliseerd. De speedrun maakt uitgebreid gebruik van glitches om kortere routes te vinden.

Het resultaat van de inspanningen is een totale tijd van 25 minuten, 22 seconden en 267 duizendsten, of 22 minuten, 40 seconden en 60 duizendsten wanneer de laadtijden worden afgetrokken. Hiermee hebben ze het bestaande any%-record van 31:00 met of 28:20 zonder laadtijden ruim weten te verbeteren.

De speedrun is het resultaat van twee jaar aan samenwerking door 31 gamers, uitgevoerd door 11 gamers, onder de aliassen BlackbeltGingaNinja, Stoggervlazar, MrWalrus, Zooketra, Phillotrax, Glost999, BluMage, Voetiem, Hekigan, Vulvex en Req. Op een na hebben al deze gamers reeds snelle tijden neergezet in de any%-ranglijst van Speedrun.com, waaronder de snelste tijd van Phillotrax. Ze borduren voort op negen jaar aan techniekoptimalisaties die door de community zijn ontdekt.

Volgens de speedrunners is deze tijd het absolute maximum dat eruit geperst kan worden. Of deze claim standhoudt, zal alleen de tijd leren. Zo is dit jaar nog het record voor het uitspelen van Super Mario 64 met het behalen van alle sterren verbeterd. Dat spel is in 1996 uitgebracht, twaalf jaar voor Mirror's Edge het daglicht zag.

Mirror's Edge is een first person platformer die in 2008 uitkwam. In het spel word je aangemoedigd om zo snel mogelijk door de levels heen te rennen en beloont het spel het behouden van tempo. Hierdoor is het spel erg geliefd bij de speedrunningcommunity. Vorig jaar kwam zijn opvolger, Mirror's Edge Catalyst uit. Volgens veel recensies, waaronder die van Tweakers, viel dit vervolg echter tegen.

Door

Nieuwsposter

41 Linkedin Google+

Reacties (41)

Wijzig sortering
knap! Ik dacht dat Segmented een beetje was doodgebloed, juist omdat single segment wordt gezien als de wat meer serieuze kant.

Voor mensen die meer willen weten over Speedruns:

Summoning Salt maakt video's over hoe de progression van games is gegaan, van de release speedruns tot nu. En heeft ook filmpjes waarom mensen juist speedruns maken. Zeer leuk om te kijken als je er meer over wil weten.

Nu maar wachten tot iemand dit weet te perfectioneren naar een Single Segment en daarmee het record weet te pakken.

Ter verduidelijking, je hebt binnen de speedrun community 3 grote groepen:

TAS = Tool Assisted Speedrun. Iemand gaat door de game heen, en geeft voor elke frame de input in. Dit zorgt voor een perfecte run, echter wordt deze door de computer uitgevoerd, en zijn er dingen mogelijk die als mens niet kunnen (zo kan je in bepaalde super mario games meer doen met links + rechts tegelijk indrukken als TAS, als speler kan dat niet). Dit is eigenlijk een knap stuk programmeer werk.

Segmented = Elk stukje wordt kapot getest totdat de perfecte route is gevonden, en hierna worden alle losse stukken aan elkaar geplakt tot 1 speedrun. Zoals deze Mirror's Edge

Single Segment = De gehele run in 1 zit, geen pauzes, geen splitsen van stukken. Vanaf boot screen tot credits. Afhangend van de game kan dit tussen 5-6 minuten duren (Portal 1, Super Mario 1) of meerdere uren (Final Fantasy, Earthbound, Paper Mario etc)
Ik snap Segmented nog altijd niet helemaal, vooral hoe de stukken aan elkaar geplakt worden. Wordt alle input van elke speler los gerecord, en is de speedrun dan de playback van elke speler afzonderlijk ? Of eindigt een segment ook pas als ook in het game zelf een break is (bvb einde van een level) ?

Zou overigens ook wel leuk zijn om zo'n speedrun eens in 3rd person te zien, kwestie van te zien hoe compleet absurd sommige sprongen en moves zijn :P.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 22 oktober 2017 13:56]

even een voorbeeld;

Super Mario

1-1 Wordt door speler A gedaan
1-2 Wordt door speler B gedaan
etc

1-1 wordt door speler A zo vaak geoefend dat deze 100% geperfectioneerd is, en dit wordt opgenomen. Speler B doet dit met 1-2.

Deze worden samengevoegd totdat je het hele spel hebt. Hierdoor heb je 1 constante run, maar door verschillende spelers.

Segmented heb je ook gedaan door 1 speler, maar juist omdat je elk stukje los kan oefenen, worden deze heel anders gezien als Single Segment runs.

Segmented kan je zien als "Ik oefen level X zo vaak dat ik het perfect kan, daarna level Y, en die perfecte runs plak ik aan elkaar"
Single Segment kan je zien als "Ik ga ervoor zitten en in 1 zit, zonder pauzes de game completen"

[Reactie gewijzigd door corset op 22 oktober 2017 14:52]

In de speedrun hierboven zitten 220 segmenten. op goed 22 minuten betekend dat dus elke 6 seconden een ander segment. Je kan dus stellen dat bijna elke sprong een apart segment is. En ME wil je echt niet in third person zien, dat spel ziet er dan niet uit.
Uitleg van de technieken die in deze video gebruikt worden: Mirror's Edge Speedrunning Guide 101
Tja wat moet je hier nu van zeggen, geweldig?! Een hele prestatie natuurlijk en tof om te zie dat zo veel mensen samenwerken. Maar om hier nu 2 jaar van je tijd en energie in te steken? Ik begrijp het niet helemaal.
Misschien gaat het volgende over ander spel maar ik begrijp het wel volkomen. Ik heb nu bijna 3900 uur met Payday the Heist en soms wil je wel eens wat anders doen omdat je alles al gedaan heb in het spel. Je weet dat je redelijk goed bent in combinatie met je vaste teamgenoten. Bij Payday the Heist is het erg afhankelijk of je de juiste Random Number Generated (RNG) event krijgt om een speedrun te kunnen produceren, zit iets tegen dan moet je alweer opnieuw starten.

Speedruns is eigenlijk niets anders dan jezelf verbeteren en fouten zijn niet geoorloofd = herstarten.
Het streelt je ego om tegen anderen te kunnen zeggen dat je nummer 1 van de wereld ben met een bepaald spel of level/onderdeel. Laatst verbeterde iemand zelfs mijn record in Payday the Heist (Glitchless) in een bepaalde level. Dat motiveert me alleen maar om beter te spelen en weer mijn positie te veroveren en heel veel geluk te hebben met de RNG.
Ik ben misschien niet de allerbeste speler van het spel, maar vind wel leuk om te zien dat ik bij de top behoor : https://www.speedrun.com/pdth

Conclusie:

Ik heb respect voor de lui van Mirrors Edge en weet hoeveel werk en tijd er in zit om een toptijd neer te zetten.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 22 oktober 2017 19:21]

Tof man en bedankt voor je uitleg. Ik begrijp dat het ook grotendeels het competatieve aspect is. Hoewel ander spel is het principe dus wel hetzelfde. Ik vroeg het mij dus ook oprecht af wat iemand zijn drijfveer is om zo lang en intensief dezelfde game te spelen.
Moet je een bepaald persoon voor zijn denk ik. Diks voor mij, het begint verdacht veel op werken te lijken.
Ik begrijp ook weinig van mensen die complete dorpjes met rails en treinen nabouwen op zolder.. Ze genieten er duidelijk van, net zoals deze gamers ;)

“Vroeger” kon ik ook uren achter elkaar Halo 1 spelen met vrienden via Xbox connect, niet als shooter maar puur om de physics to the max te testen.. Daar zijn ook mensen jaren mee bezig geweest.. Ik zie het dus meer als tijdverdrijf en hobby, hoeft niemand te begrijpen maar het is wel leuk :9
Ja uiteraard, ik zie dat ik gemind word ik bedoelde het niet denigrerend maar vond 2 jaar een enorme tijdspanne om zo intensief 1 game te spelen.
Waar mensen veel verschillende spellen spelen voor de verhalen zijn er ook genoeg mensen die juist de spellen alleen willen perfectioneren. Dit kan alle achievements, zo snel mogelijk, hele spel met maar 1 wapen, etc etc.

Als ze na 2 jaar het snelste van de hele wereld zijn, is dan net zo een gevoel als dat je voor het eerst een compleet functionele website bouwt. Ontzettend trots dat het gelukt is na zo veel inspanning. Ik speedrun zelf ook niet, maar ik kijk er wel heel veel naar
Nou ik begrijp je wel hoor. Ieder zijn ding zeg maar...
No worries, ik deel geen minnen uit ;) Tis allemaal relatief
Het is het zelfde als in de guinness book of world records te staan als persoon met de langste tong ofzo, Iets dat je hoopt je niet afgenomen gaat worden ;)

Zelf zou ik nooit aan begonnen zijn maar deze gasten hebben wel skills in deze game :P
Haha ja over die skills hoeven we niet te twijfelen dat is wel heel cool om te zien.

Mwoah het is maar op easy zie ik nu... :P

[Reactie gewijzigd door juggle op 22 oktober 2017 11:18]

Persoonlijk vind ik het gebruiken van glitches/bugs eigenlijk meer valsspelen dan echt presteren. Beetje hetzelfde als met hardlopen een stukje teruguit over de baan te rennen, vervolgens weer omdraaien en over de finish rennen, en vervolgens claimen dat je een wereldrecord heb behaald 8)7
Je hebt verschillende categorieŽn met het doen van een speedrun. Dit is er dan een waar glitches en bugs gebruikt mogen worden om zo'n snel mogelijke tijd neer te zetten, en dan ook nog verdeeld in segmenten die door verschillende spelers gespeeld worden. Dus het is eigenlijk wie er het best kan "valsspelen", ofwel wie het snelst een stukje achteruit kan rennen en de finish passeren in jouw vergelijking.

Hiernaast heb je ook speedruns waar het gebruik van glitches niet is toegestaan, en je je dus wel aan de regels moet houden die door de game zijn gesteld.

Beide zijn een kunst apart naar mijn mening, en omdat er duidelijke regels gesteld zijn wat wel en niet mag, en omdat er een groot verschil zit tussen alle categorieŽn, kan je een segmented glitched speedrun ook niet vergelijken met een glitchless single segment speedrun. Dus een wereldrecord behalen in de ene categorie, doet niets met het record in een andere.
Ik vind glitchless anders nog redelijk glitchy, getuige deze (toevallig ook mirrors edge) speedrun.

https://www.youtube.com/watch?v=3fsu4miYMWo
Pak je ook gelijk het filmpje waarbij een van de commentators met de speedrunner had afgesproken om hem te roasten over glitchless mirrors edge :P Het grote verschil tussen glitchless% en glitch% is dat je niet door deuren en muren heen glitcht. Een goed voorbeeld is het stuk waarbij ze door de gigantische water afvoeren lopen. Bij glitchless% moet je er doorheen lopen. Bij glitch% loop je als het ware om het hele level heen.
Persoonlijk vind ik het gebruiken van glitches/bugs eigenlijk meer valsspelen dan echt presteren
Ander dan in de echte wereld, zijn in video games de regels van het spel vastgelegd in de programma code van het spel. Die regels kunnen niet worden doorbroken, tenzij door het game te hacken (aimbots e.d. in shooters).
Als de regels anders uitpakken dan hoe de makers vd game het bedoelden dan is dat niet een fout van de spelers, die doen niets wat het game niet toestaat.
Ik vind de prestatie er niet minder door, maar ik vind er wel veel minder aan. Ik zat dat filmpje te kijken en op een gegeven moment is het glitch naar glitch naar glitch. Tuurlijk vereist het skill om die goed te gebruiken, maar vind er niets aan om naar te kijken.
Hoe komen mensen achter die gitches?
Een van de belangrijkste glitches waar deze speedrun gebruikt van maakt is de 'wallkick glitch'. Zodra de speler een wallkick uitvoert plaatst het spel een onzichtbaar platform onder de voeten van de speler. Waarschijnlijk was dit noodzakelijk voor de animatie, maar het zorgt er ook voor dat je van datzelfde platform opnieuw kan springen. Dit verschijnsel kan je ook tegenkomen als je de game normaal speelt, maar je hebt een zeer goede timing nodig om het op commando te reproduceren.

Daarnaast maken ze gebruik van andere glitches, maar ook die hebben meestal de basis in bugs, of andere 'onverwachte' code in het spel.
Ken de speedruns vooral van quake & diablo, maar dit is wel een erg gaaf spel zeg.

Jammer van de bug abuse, want ik zag inderdaad op meerdere plekken jumps uit de lucht.

Bug abuse in speedruns - no honor!
Ik ken het spel, Maar deze beelden laten me zitten met een "WTF did i just watch" gevoel.
Ik ben zelf meer een fan van runs zonder al deze glitches. Het is knap dat ze al die foutjes vinden in het spel en onder de indruk van hun toewijding. Maar ik blijf het minder leuk vinden om te zien.
Inderdaad!

Ik ben meer een fan van een speedrun die de gewone wegen volgt en niet de helft van de maps overslaat.
Ik weet niet wat ik knapper vind, de prestatie van deze groep of alle mede tweakers die kennelijk het hele filmpje hebben zitten kijken. _/-\o_

Ik was serieus al misselijk na 2 minuten.
D'r valt inderdaad niet naar te kjken. Filmpje bestaat voor de helft uit glitches. Het helpt ook niet dat de spelers trucs uithalen zoals bijzonder vreemde bewegingen om blijkbaar sneller te kunnen bewegen. De Super Mario speedruns zijn imponerend omdat je iemand het spel op een gewone manier ziet spelen maar dan zo goed als perfect: elke beweging is perfect. Maar dit ziet er uit alsof iemand met een kapotte videokaart en joystick het spel aan het spelen is. Het zal best knap zijn, maar het is tegelijkertijd zonder van de tijd om het te hebben gedaan. ;(
Ik had sowieso altijd al misselijkheid problemen bij mirrors edge. En meerdere met mij. Al snel kwam er toen een patch die de head bobbing in de game veranderde en je kon het ook helemaal uit zetten.

Helaas hielp het voor mij allemaal niks, ik kon niet langer dan 15-30 minuten mirrors edge spelen.

Enige game waar ik dat ooit hij heb gehad, nog steeds geen idee waarom.
Inb4 “waarom zou je speedrunnen? Wat is daar leuk aan?”

Het is een hobby, net zoals jij eventueel het casemodden of overclocken hebt en ik het gamen en bordspellen spelen heb. Zo simpel is het.
Toch wel knap zo in first person, heb de helft van de tijd niet eens door waar ik ben als ik het filmpje kijk :O
Haha, ik herken haast Mirror's Edge niet meer terug in de video! Begint meer te lijken op een nieuwe soort spiderman. Vooral vanaf 14:16!

OT: Erg knap gedaan door de spelers die dit hebben klaargespeeld. Ik ben erg benieuwd of het iemand gaat lukken om dit nog te verbeteren door ergens extra/betere glitches en routes te vinden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*