Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Enkele nieuwe games van Nintendo bevatten hulpmiddelen voor speedrunners

Door , 36 reacties

Nintendo introduceert in enkele aankomende games functies die als hulpmiddel kunnen dienen voor speedrunners. Zo zijn in de games Metroid: Samus Returns voor de 3DS en Super Mario Odyssey voor de Nintendo Switch kleine hulpmiddelen ingebouwd.

Op een evenement in Londen heeft Nintendo aankomende games gepresenteerd en live-demonstraties gegeven van onder andere Sonic Forces, Super Mario Odyssey en Metroid: Samus Returns. Deze laatste titel is een remake van de originale game Samus Returns, die uitkwam voor de Game Boy. Super Mario Odyssey en Metroid: Samus Return blijken functies te hebben om speedrunners te helpen nog sneller door de levels heen te vliegen.

Een medewerker van Nintendo toonde de kernelementen van Metroid: Samus Returns, hoe de game werkt en hoe het personage Samus kan worden bestuurd. Een nieuwe feature in deze game voor de 3DS is dat Samus vijanden op de korrel kan nemen in een cirkel van 360 graden, zo schrijft een redacteur van Dot Esports, die aanwezig was bij de presentatie. Deze mogelijkheid om vrijuit te richten gaat gepaard met een geluidssignaal dat spelers waarschuwt als er vijanden in de buurt zijn die nog niet op het scherm te zien zijn. Hiermee kunnen spelers deze vijanden uitschakelen nog voordat ze zichtbaar zijn.

Daarnaast legde een communitymanager van Nintendo in het Verenigd Koninkrijk uit dat spelers bij Super Mario Odyssey de mogelijkheid hebben om bewegingen aan elkaar te schakelen alsof het één doorlopende manoeuvre is. Hiermee kunnen gebieden gemakkelijker en sneller worden doorlopen. Daarnaast komen er gemarkeerde gebieden in de game, die speedrunners in zijn geheel kunnen overslaan door een snelle aaneenschakeling van sprongen.

Het is niet duidelijk of deze nieuwe features bewust zijn ingevoerd om speedrunners te helpen. Het is wel een feit dat Mario-games behoorlijk populair zijn onder speedrunners. Onlangs brak een speedrunner nog het snelheidsrecord bij Super Mario Bros. In de warpless-categorie liet de gamer Mario continu door elk level van de game sprinten, tot hij in na ruim 19 minuten en ruim 3 seconden bij het einde was. Daarmee was hij 0,54 seconden sneller dan de vorige recordhouder.

Bij speedrunning stellen gamers zichzelf tot doel om een spel zo snel mogelijk uit te spelen. Hier worden vaak bepaalde voorwaarden aan gesteld om de uitdaging zo interessant mogelijk te maken voor zowel de speler als de kijker. Zo kan geëist worden dat de speler het spel voor 100 procent uitspeelt of juist zo snel mogelijk naar het einde racet, los van hoeveel content hij daarbij overslaat.

Het warpless speedrun-record van de gamer Andrewg1990.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

05-07-2017 • 12:10

36 Linkedin Google+

Reacties (36)

Wijzig sortering
Ben ik de enige die totaal niet begrijpt wat er in godsnaam leuk is aan het speedrunner zijn?
Nee, uiteraard ben je niet de enige, dat is een drogreden. Speedrunnen is inderdaad een vak apart, je bent namelijk non-stop bezig dezelfde game te resetten en weer te spelen. Het vergt een speciaal soort discipline en doorzettingsvermogen, je moet inderdaad wel een tikkeltje gek zijn.. maar ik vind het fantastisch!

Kijk heel vaak naar speedrunners op Twitch, deze week is dan ook fantastisch met het Summer Games Done Quick evenement; speedrunners proberen zoveel mogelijk geld in te zamelen via donaties/incentives voor een goed doel: https://gamesdonequick.com/

Op Twitch heb je nu ook een speedrunning community die vrij populair is: https://www.twitch.tv/communities/speedrunning

[Reactie gewijzigd door stin00 op 5 juli 2017 12:50]

Goede uitleg! Ik kijk ook niet vaak naar speedruns omdat ik er ook vaak iets niet voor voel, maar wat het voor mij totaal kan veranderen is wanneer iemand het heeft over het ontdekken van bepaalde fouten in een spel waardoor er weer records met sprongen kunnen worden verbeterd. Om te zien hoe mensen constant hetzelfde proberen om maar nét de kans te hebben dat ze een theorie kunnen bewijzen of om gewoon willekeurige dingen te proberen en te zien of dat misschien wel zou helpen. Dus niet zozeer het speedrunnen zelf wat het voor mij interessant maakt, maar meer het al dan niet toevallig ontdekken van bugs/glitches die weer voor een doorbraak zorgen.
In de orginele Super Mario bros hebben ze exploits en bugs voor speedruns gevonden door uit te zoeken hoe de boel in de game aangestuurd werd. Uitzoeken hoe sprites geladen worden, weten hoe je hier een bufferoverflow mee creëert, hoe je hier met wat controller inputs het geheugen kan beschrijven om ergens in een ander level te belanden.

Normale speedruns vind ik niet zo veel aan, en de meeste waarbij ze exploiten is het gewoon "net zo lang random shit proberen en kijken wat werkt" zijn ook niet zo boeiend.

Maar er zitten wel erg interessante tussen. Kan hier het filmpje/verhaal niet zo snel van terugvinden, misschien dat een medetweaker het nog kent.
Ik kan me deze herinneren: door een glitch in sprite handling was het mogelijk om in memory een heel nieuw spelletje te programmeren in mario: https://www.youtube.com/w...0&feature=youtu.be&t=1888

Door op het juiste moment de juiste sprites te laten spawnen werd er in memory door een glitch een heel stuk code "geschreven" en voor je het weet zitten ze pong te spelen. Erg leuk om te zien. Dit is wel een "tool assisted" run, maar toch. Het uitzoekwerk en het maken van de run moet erg leuk zijn om te doen.

Een "gewone" speedrun zonder glitches te misbruiken vind ik ook nog wel eens boeiend, bijvoorbeeld van quake 1 of 2. Zelf heb ik er het geduld niet voor om het te proberen...
Leuk voorbeeld in Zelda the Windwalker

The infamous barrior glitch, bekijk hem hier

Speedrunners wisten dat dat gedeelte veel sneller moest kunnen, maar niemand kwam die barrier voorbij.. er werden geld prijzen beloofd voor de eerste persoon die daar doorheen wist te komen.

En uiteindelijk kwam iemand er ook door, en werden er weer wat uurtjes van de record run afgeschaafd :).
Precies, die video heb ik met fascinatie en plezier bekeken! Ook weer vanwege het hele proces wat betreft ontdekking. Je zou maar maanden hier aan spenderen om eindelijk zoiets voor elkaar te krijgen wat weer tot gigantisch veel tijdswinst lijdt :)
In dat geval: er zijn diverse yt filmpjes over de evolutie van speedruns waarin dat soort dingen uitgelegd worden, misschien interessant?

Zelf vind ik het wel heel knap, maar ik begin er niet aan....zou voor mij te frustrerend zijn.
Wel grappig dat Nintendo er nu rekening mee lijkt te houden.
Als je een echte speedrunner fan bent kijk je juist NIET naar AGDQ. Of het complete drama omtrent het event moet je ontgaan zijn.
Ik zal als ik thuis ben even de bron opzoeken, maar de oprichter van het evenement is uitgekocht achter de schermen en heeft "stiekem" het toneel verlaten. Nu schijnt dat lang niet al het geld naar de goeie doelen meer gaat. Sommige runners worden niet meer toegelaten vanwege persoonlijke ruzies. En is het overall niet meer zo netjes/structureel als het ooit geweest is. Er ligt heel weinig focus nog op de runs zelf maar meer om de hele poespas er om heen.

Edit: Een van de video's die praat over ADGQ: https://www.youtube.com/watch?v=bG6hPJpxzm4
En nog een: https://www.youtube.com/watch?v=JlLvq_v38G4

[Reactie gewijzigd door Juliuth op 5 juli 2017 20:12]

Inderdaad, ze hebben tegenwoordig meer intermission time tussen runs door dan tijd voor de runs zelf |:(

Eind van de maand ESA, de European Speedster Assembly - een heel stuk leuker (en twee streams tegelijk, op Twitch)!
Buiten het 'ik ben beter' alternatief van highscore, is het bij aantal games ook gewoon skills wat je ziet. Granmaster tetris, tapgames, timing die zo'n speedrunner doet is ongekend.

Maar andere speedruns zijn ook team efforts, de bekende WoW raid race (USA vs Russia VS Korea VS Europa) voor het goede doel was mooi om te zien hoe perfect getimed 25 man moet zijn.

Zoals Stin00 zegt, GDQ is een geweldig event om te kijken én voor het goede doel.
Het gaat om de uitdaging, om alles wat je moet doen om zo snel mogelijk door alle levels te komen perfect te doen. En daarvoor, voordat zo'n runner gaat streamen, moeten hij en de andere speedrunners eerst alle glitches en bugs en shortcuts vinden die gebruikt kunnen worden om het spel te spelen. Kijk bijv. naar de dark souls community waar er nog steeds mensen bezig zijn om nieuwe out of bounds te vinden in ds3 en de dlc. het is ook een sociaal ding.

en vervolgens is er natuurlijk de eer om je naam boven een world record te hebben staan.

als een runner het spel leuk vindt om te spelen, lijkt het oefenen en fouten maken ook geen enorme grind. natuurlijk raakt men wel eens gefrustreerd, maar niet genoeg om het op te geven.
Correctie: Metroid II return of Samus was een Gameboy titel.
Leuk nieuws zo tijdens Games Done Quick.

https://gamesdonequick.com/
Ik heb er best wel aardigheid in om b.v. Space Quest 1 of 2 in één keer door te lopen. Zo kan je aan iemand laten zien wat er allemaal in het spel zit. Daarnaast is een bevestiging van je kennis van en vaardigheid in zo'n spel.

Het voor het eerst ontdekken is natuurlijk het leukst maar als je dat gedaan hebt kan je op deze manier nog lol hebben aan een spel.
Waarom heb je 'assists' nodig in zulke games, SMB (en consorten) hebben juist de basis voor speedrunners, spawns zijn statisch. Daar heb je geen richting geluid voor nodig of locatie trigger, iemand die zo'n game speedrunt, weet blind waar elke mob tot bijna pixel-perfect zit.

Net als onzin als 'gemarkeerde' gebieden, de truc van een goede speedrunner (community) is het vinden van zulke skips, of juist de keuze iets niet te skippen om daarna juist een sneller segment te doen.
Het doet mij juist ook een beetje aan de ervaring af om extra tools in de game te maken. Kijk wat de echt getalenteerde speedrunners al kunnen met (minder dan) niet geoptimaliseerde games!
Een echte speedrun heb ik nog nooit gedaan maar ik vond het wel geweldig om pogingen te doen om Metroid Fusion binnen de twee uur uit te spelen (het enige wat je er voor kreeg was een andere afbeelding op het eind). Samus Returns voor de 3DS ga ik ook zeker halen.

Overigens gisteren wel een mooie run gezien van Brothers van SGDQ, prachtig om te zien hoe hele levels worden overgeslagen op vliegende geiten die niet horen te vliegen. :+
Wat het artikel niet vermeld, is dat dit nu ook in de Expansion Pass van Zelda : Breath of the Wild zit.

Men kan nu tot 200 uur aan wandelroute bekijken en daarmee kan je precies bijhouden waar er tijdswinst zit. Ik had het er toevallig gisteren nog over, dat dit ideaal is voor speedrunners (en vergeetachtigen zoals ikzelf).
Er zijn maar weinig RPG's die een '100% no-glitch' doen, gros van RPG speedrunners doen een Any% of 100% glitch, puur omdat het anders gewoon te lang duurt.
Het maakt in dit verhaal toch niet uit of je het nu '100% no-glitch' of 'any%' doet.
Je kan je afgelopen 200(!) uur bekijken. Voor een speedrun gaat het nu welliswaar om slechts 41 minuten, maar die kan je nu dus heel precies bekijken waar er verbetering zit.
Precies wat je zegt, terugkijken. Je hebt helemaal niets aan een 'route' als je enkel kan kijken, kijken kan gewoon al via streams die ze maken (=bewijs) en de tracker/savings gebruiken ze om segmenten te verbeteren.

Dit zijn van die hulptooltjes als een groot zwaailicht op je TV als je op je Rev-limiter zit met je racegame, of een lief assistent stemmetje die zegt dat je moet reloaden in een shooter. Daar zijn al oplossingen voor, 10x beter en volledig generiek.

Is het misschien iets waar je de laatste 2 seconde kan vinden? Mogelijk, maar 99% van de speedrun zit in de snelheid waarmee je dungeons door kan vliegen of quests kan skippen.

https://youtu.be/RIs9zEQ_45o?t=1321
Dit leer je niet door op je map te kijken waar je bent geweest of waar je 1 meter sneller kan zijn.
Hero's Path Mode
This new map feature shows the path Link has walked through Hyrule from the last 200 hours of gameplay. Use the time tracker bar to see where you've spent the most time and where you have yet to explore. There's bound to be more adventures and maybe a shrine or two on the road less traveled.
Dit is op z'n best de Carto's mod voor Guildwarsof de Straight tracker van Borderlands.
Leuk van Nintendo. Nu ook hopen dat ze geen filmpjes van speedrunners meer down halen. Zie bijv. nieuws: Nintendo haalt YouTube-video's met geëmuleerde games offline

[Reactie gewijzigd door SteveWoz op 5 juli 2017 12:28]

Ze laten genoeg zaken staan, maar emulatie is natuurlijk weer een totaal andere discussie en daar heeft Nintendo altijd al een enorm duidelijk standpunt in laten zien.
offtopic:
Nintendo heeft inderdaad een duidelijk standpunt mbt emulatie. Dus vervolgens wil ik met ze meewerken door legaal een NES mini aan te schaffen. Stoppen ze met de productie, terwijl er nog miljoenen mensen zijn die zo'n ding willen hebben. 8)7

Daarnaast schijnt het dat nintendo zelf ook niet helemaal eerlijk is geweest met het verkrijgen van de roms:
http://www.eurogamer.net/...om-and-sell-it-back-to-us

Ik ben een beetje klaar met Nintendo en het Rom/emulator beleid. Ze maken het me niet makkelijk om legaal aan Nintendo roms te komen. Hoe langer ik erover nadenk, hoe minder moeite ik heb met het bouwen van een raspberry pi met illegale roms.

Nu is het leuk dat nintendo speedrun mogelijkheden bouwt in de nieuwe games, echter het belangrijkste element voor de meeste speedrunners zijn de save-states en het frame voor frame kunnen bepalen van inputs. De genoemde features zijn voor de echte speedrunners volgens mij helemaal niet belangrijk. Een speedrunner heeft geen geluidje/indicator nodig om te weten waar welke enemy zich offscreen bevindt, dit weet je namelijk al uit je hoofd als je een level 1000x gedaan hebt.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 5 juli 2017 15:05]

Sowieso, het hele idee is toch net dat je het spel (zoals iedereen dat speelt) snel speelt? Aanpassingen om dat beter mogelijk te maken zijn dan toch überhaupt overbodig?
Voor het vooruit plannen, oefenen van latere levels/stages en het pixel perfect bepalen/testen van movementricks is een emulator met savestates en frameskip mogelijkheden een extreem veel gebruikte tool in de speedrunning community. Zeker wanneer we het gaan hebben over TAS (tool assisted speedruns).

Een speedrun als deze:
https://www.youtube.com/watch?v=FkQdwUns7H8
is bijna onmogelijk zonder emulator. In dit geval heeft men frame voor frame alle inputs bepaald die na een flinke serie aan bizarre inputs ervoor zorgen dat je in het eerste level kunt skippen naar de end-credits middels een bug/glitch en memory adress mapping. Er zijn maar een paar mensen op de wereld die deze vereiste set aan inputs uberhaupt uit de vingers krijgen.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 5 juli 2017 17:32]

Deze features zijn denk ik ook meer om meer casual spelers die in speedrunning geïnteresseerd zijn er bij te betrekken, om die een kleine boost te geven en zo Nintendo games onder een ietwat meer 'hardcore' doelgroep populairder te maken. De al bestaande snoeiharde speedrunners gaan er niks aan hebben nee maar het is ook niet echt voor hen specifiek bedoelt denk ik. Allemaal prima, als die features maar optioneel blijven.

[Reactie gewijzigd door Cowabungaa op 6 juli 2017 00:31]

roms voor emulators zijn illegaal en nintendo verdedigd actief hun copyright, dus zo lang ze die speedruns op een nintendo-device doen en hier filmpjes van maken, zal nintendo er niet tegen ageren
Het gaat niet alleen om emulatie, maar ook andere technieken die speedrunners gebruiken:
Of course, this isn’t the case with all speedrunning techniques—some require manipulating a physical cartridge, in which case the player does use “authorized” software.
Al is het alleen al het kunnen opnemen van het beeld van de console, dat gaat niet zomaar op een handheld. Denk daarnaast aan technieken als cartridge tilting.
Zitten er geen rechten op de muziek en geluidseffecten?

[Reactie gewijzigd door jpsch op 5 juli 2017 14:19]

Die zitten er zeker op en Nintendo is de enige met een actief beleid op youtube dat als je Nintendo content wilt gebruiken voor je filmpje. Je dit vooraf met nintendo geregeld moet hebben zodat zij een percentage van de opbrengst van jouw filmpje krijgen. Doe je dit niet, dan zal Nintendo copyrights claimen op je filmpje en ben je al je inkomsten kwijt als youtube producer. Ook al gebruik je onder de fair use voorwaarden een fragment van een IP van Nintendo...

Ja ze hebben het recht dit te doen, maar in vergelijking met de rest van de gameindustrie heeft er niemand zo'n hebberige constructie gebouwd als Nintendo. Waar andere bedrijven beelden van hun games op youtube als gratis reclame zien, ziet Nintendo het als copyright-theft.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 5 juli 2017 18:46]

Echte schooiers zijn het
ligt dit aan mij of klinkt het allemaal erg als gewoon cheats inbouwen.. Dan is de hele lol van speedrunnen er wel af lijkt mij

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*