Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar geeft level van niet-uitgebrachte Rayman-game voor SNES vrij

Door , 21 reacties

Meer dan 24 jaar geleden maakte de Fransman Michel Ancel een Rayman-testgame voor de SNES. Hij dacht het eprom verloren te hebben, maar vond het terug. Een vriend van hem brengt nu een level van de nooit uitgebrachte game uit.

De eerste Rayman-game zou eigenlijk uitkomen als cartridge voor de SNES, maar Ubisoft besloot het spel in 1995 voor nieuwe consoles zoals de PlayStation en Sega Saturn op cd-rom uit te brengen, naast een cartridgeversie voor de Atari Jaguar. Voor die versie werden grafische tekenfilmprofessionals ingeschakeld, waardoor de uiteindelijke game visueel afweek van de game die de Franse bedenker Michel Ancel aanvankelijk had gemaakt.

Ancel onthulde vorig jaar een screenshot van die versie, met de trieste mededeling dat het spel verloren is gegaan. Blijkbaar ging de ontwikkelaar toch verder zoeken, want vier dagen later meldde hij verheugd dat het eprom terecht was. Geheel onverwacht stelde een andere ontwikkelaar, Omar Cornut, maandag een level van de testgame beschikbaar via Dropbox. Hij had simpelweg de cartridge opgevraagd bij Ancel en toestemming gekregen om de devbuild vrij te geven. De originele Rayman is met SNES-emulators te draaien.

Reacties (21)

Wijzig sortering
Altijd leuk dit soort dingen. Ik ben dan toch stiekem benieuwd hoe deze versie van Rayman uiteindelijk zou zijn ontvangen...

Naar mijn weten slechts ÚÚn game die ooit beide versies meeleverde en dat was Rodea the Sky Soldier. Werd ontwikkeld voor de Wii, maar na een hele overhaul uitgekomen op de Wii U... Maar daar zat dan ook de originele Wii versie bij, die nooit was uitgebracht!

Zo veel games die van platform zijn gewisseld, of gewoon een totaal andere game zijn geworden. Duke Nukem Forever, Kameo: Elements of Power, TimeShift en ga zo maar door.
Rayman op de SNES zou slecht zijn ontvangen omdat de game te laat in de SNES's lifecycle zou uitkomen om nog succesvol te kunnen zijn.

Er zijn trouwens ook meerdere games dan alleen RTSS die een versie voor een ander systeem meeleverde, zo zat er bij de PS3 versie van Portal 2 een voucher om gratis de Steam versie te kunnen downloaden en bestonden er tussen PS3 en PSV versies bij sommige titels cross buy.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 4 juli 2017 13:13]

Edit: Oeps, ik heb niet goed gelezen en wist niet dat dit de eerste game was

---
Je kunt het ook anders zien, omdat het aan het einde van de SNES lifecycle uit kwam zouden wel een hoop mensen de console hebben en zou het zo wellicht nog een success kunnen zijn. Rayman was toentertijd best wel een populaire franchise toch?

Dus aan bekendheid zou het niet hoeven te liggen, er waren een hoop fans van Rayman die hem misschien gekocht hadden. Als het nu een nieuw IP was okay.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 4 juli 2017 13:26]

Rayman bestond nog niet toen en had nog geen fans, dit had de debuut game moeten worden, het was in 1995 een nieuwe IP.

Je ziet het trouwens wel vaak hoor dat games aan het einde van een consoles lifecycle het slecht doen.

Vectorman, Comixzone en Ristar deden het bv slecht op de Megadrive.

Op de Super Famicom deden Magical Pop'n, Gunman's proof en Nintendo's eigen Marvelous: Another Treasure Island het ook al niet best terwijl de drie voorbeelden op bijde consoles allemaal toppertjes zijn.

Bij de PS3 heb ik het heel erg gemerkt met de 2 Trail of Cold Steel games waarvan de laatste verleden jaar uitkwam.

De games behoren tot de beste PS3 JRPG's maar weinige gamers hebben dit meegekregen omdat het grootste gedeelte van de afzetmarkt al helemaal into ps4 was op het moment dat de games uitkwamen voor de PS3.

Zo ook met Rayman: PS One en Saturn waren er al en de N64 was al ver in ontwikkeling.
Dit zou de eerste game zijn geweest vzviw, dus populaire franchise was wellicht wat voorbarig geweest? :+
Maar bij RTSS ging het, in principe, om twÚÚ verschillende games.

De Wii versie was af, maar nooit uitgegeven. Ze hebben het spel toen opnieuw gebouwd en aangepast voor de Wii U. Daarom is het best een uniek gevalletje.
Als je de vergelijking op zo'n manier trekt dan weet ik idd ook geen 2e voorbeeld op te noemen.

Als je het mij vraagt hadden ze van de game af moeten blijven; IMO zijn in de WiiU versie de kleuren, controls en de game mechanics verziekt.

Als ze gewoon een directe port gedaan hadden inclusief Wii remote ondersteunen had het naar mijn mening een geprezen WiiU kunnen zijn.

De WiiU versie vind ik een waardeloze game terwijl ik de Wii versie een absolute topper vind.
Grafisch was het ook te ambitieus geweest voor de 16-bit generatie, dit zie je ook wel aan de demo. Verder moesten ze met Rayman opboksen tegen een paar heavyhitters die op die consoles uitkwamen. De keus voor de volgende systemen was daarmee wel een goede.
Wat mooi om Rayman te zien nog voordat er van die stomme konijnen inzaten :P
Ondertussen zijn de Rabbids belangrijker dan Rayman voor Ubi helaas :| Je ziet zo'n trend ook in andere media, kijk maar naar de Minions uit Despicable Me (alhoewel de Rabbids voor de Minions bestonden).
Had graag destijds een Rayman 2 willen zien in 3D 2D naast Rayman 2 The Great Escape. Of een Rayman 4. Ach, een man kan dromen :)

Edit: Bedoelde 2D

[Reactie gewijzigd door Rickpwns op 4 juli 2017 12:27]

Rayman 2 the great escape is een 3D platformer.

Je wou dus naast een rayman 2 in 3D, een Rayman 2 in 3D zien.

Dit begrijp ik niet 8)7
Volgens mij bedoeld ie een 2.5D platformer met 3D graphics :)

https://en.wikipedia.org/wiki/2.5D
Excuses, ik bedoelde 2D. Rayman 2 is in 3D en wilde hem dus in 2D zien =) Rayman 4 zou ik uiteraard wel graag in 3D willen zien. Ik vond Rayman 3 ook erg goed.
Ok nu begrijp ik je.

Rayman 2 heeft helaas geen 2d versie maar Rayman 3 is wel in een 2d versie verschenen samen met Rayman Advance.

Het zijn de 2 vaak over het hoofd geziene, leuke 2d Rayman titels ;)

Vraag me toch af wat Rayman fans liever zien verschijnen: Rayman legends II (Classic 2d gameplay) of Rayman 4 (3d platformer)

Zelf ga ik voor Rayman 4 omdat de eerste 2 3D Rayman games erg goed geslaagd waren en omdat een 3d Rayman game al veel te lang geleden is.

Edit: Tip voor 3D Rayman fans;
Ubisoft twijfelde of Rayman wel zou werken in een 3D setting en wilde voorkomen dat Rayman van een overstap van 2D naar 3D imago schade zou lijden.

Als test of Rayman 2 in 3D omgeving wel iets zou kunnen worden besloot Ubisoft als test game de Rayman clone Tonic Trouble op de N64 uit te brengen.

Het is natuurlijk geen echte Rayman game maar wel een soort blueprint voor het latere Rayman 2 met de feel, mechanics en artstyle van een Rayman game grotendeels intact gelaten.

Voor 3D Rayman fans die aan 2 titels niet genoeg hebben is Tonic Trouble een aanrader.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 4 juli 2017 13:16]

mooie toevoeging voor op de SNES classic mini straks (even aangenomen dat die ook wel homebrew kan gaan draaien, net als de NES classic mini)
Ziet er mooi uit.
"Ubisoft besloot het spel in 1995 voor nieuwe consoles zoals de PlayStation, Sega Saturn en Atari Jaguar op cd-rom uit te brengen"

De Jaguar versie was gewoon een cartridge hoor ;) https://scontent.cdninsta...111533930_618895155_n.jpg

[Reactie gewijzigd door mrkleise op 4 juli 2017 13:02]

tegenwoordig noemen ze DLC :o
Wow echt oldschool toch leuk dat die nu wel uit is hahaha!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*