Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Modder bouwt Wii U-controller om tot Windows 10-pc die Wii U emuleert

Door , 51 reacties

Het lijkt een gevalletje van 'omdat het kan'. Modder banjokazooie heeft het binnenwerk van een Wii U-controller vervangen met onder andere de componenten van een Intel Compute Stick zodat hij Windows 10 kan draaien op de controller. Daarop draait hij vervolgens weer een Wii U-emulator.

Op het Sudomod-forum legt de modder uit wat er allemaal nodig is. Centraal voor de build is een Intel Compute Stick die uitgerust is met een Core m5-6Y57 uit de Skylake-generatie. Daarnaast vervangt hij het lcd-paneel door een met een 1440p-resolutie, gaan er twee 4000mAh-accu's in en vervangt hij ook allerlei kleinere onderdelen. Aan het einde van het ombouwproces houdt hij een pc over die 4GB ram, 64GB opslagruimte, bluetooth, wifi, sd-kaartruimte en automatische shutdown bij lage acculading heeft. Hij geeft de Wii U-controller zelfs wat extra's mee in de vorm van verlichte joysticks.

De extra rekenkracht van de Intel Compute Stick ten opzichte van de Wii U-controller zorgt ervoor dat het systeem volgens de modder zonder problemen de Wii U kan emuleren. In demovideo's laat hij ook onder andere een potje New Super Mario Bros. U zien, wat eruit ziet alsof het systeem helemaal niet gemod is. Het nadeel van de krachtigere hardware is wel dat het warmte produceert. In de foto's is ook te zien dat er twee fans zijn geïnstalleerd, hoewel dit niet in de onderdelenlijst staat. Thermal throttling en geluidsproductie zijn nog wel obstakels om te overwinnen, zo blijkt uit reacties in het forumtopic. De accuduur komt nu uit op twee uur.

Banjokazooie omschrijft het bouwproces, waarvoor men niet bang moet zijn voor lijmen en solderen, als '10/10 moeilijk'. Helaas gaat hij er niet stap-voor-stap doorheen voor zij die hem na willen doen, maar hij beantwoordt wel vragen op het Sudomod-forum.

Wii U-mod met Intel Compute Stick

Door Mark Hendrikman

Freelancer

05-08-2017 • 12:18

51 Linkedin Google+

Reacties (51)

Wijzig sortering
Maakt Wii U emulatie tegenwoordig ook niet gebruik van Vulkan? Daardoor zou het nog sneller en zuiniger moeten lopen. :)

Dit is btw. wel erg gaaf - aan de andere kant van de medaille prefer ik Android over Windows op een tablet, mede door de games die geoptimaliseerd zijn voor mobile.

Er zitten twee 4000mAh-accu's - beetje vreemd dat hij dan hooguit maar twee uur mee gaat?
Zelfs mijn telefoon houdt het op volop gamen ~4 uur (+ nog een aantal uren idle) uit met een 3000mAh-accu.
Tevens is deze CPU/dit board vrij zuinig, waar zit het groot energie verbruik dan precies in?

[Reactie gewijzigd door archie2012 op 5 augustus 2017 17:52]

cemu gebruikt OpenGL 4.5 waar mogelijk, anders 4.1. Geen Vulkan of DX12. Zelf zeggen ze over het laatste:
Despite what you may have heard, DX12 will not magically increase speed.
Grappig dat hij voor een intel compute stick kiest, de cemu site geeft aan:
Graphic card compatibility
NVIDIA GPU: Runs as expected on most recent driver.
AMD GPU: Runs as expected on most recent driver
Intel GPU: Not officially supported. Heavy visual glitches.
bron: http://cemu.info
Ik vraag me af of je alternatieven kunt vinden die krachtig genoeg zijn en ook in die Wii U-controller passen. Wellicht een Tegra-soc zoals de Nintendo Switch heeft.

Verder, zeer knap gedaan, al die hardware die hij er in gestopt heeft.
Ja Cemu werkt al aardig goed, The Legend of Zelda: Breath of the Wild loopt aardig lekker, ok hij heeft een hele dure GPU een Geforce GTX 1080 Ti.

https://www.youtube.com/watch?v=aUH_9WarlKM&t=488s
Het 1440p scherm vermoed ik zo :p
Er zijn telefoons met vergelijkbare resoluties. Denk dat het vooral de x86 CPU is die een stuk meer stroom verbruikt als een ARM uit een telefoon.

Het feit dat hij warm wordt wilt zeggen dat die m5 CPU constant volledig belast word. Die m-reeks van intel is passief te koelen afhankelijk van de clocksnelheid die je hem meegeeft en de belasting ervan (in de intel compute stick zit ook geen fan)
ik geloof dat er in de intel compute stick wel een fan heeft hoor
Je vergeet even dat emuleren meestal 3 a 4x de rekenkracht kost terwijl je op je android debice native iets speelt. Er gaat een hoop verloren in dit geval gezien de architectuur (arm?) van de wii-u op een x86 platform. En daar gaat dan ook een hoop rekenkracht aan verloren, daarnaast is jouw android device gemaakt met de beperking van rekenkracht en accu capaciteit terwijl de wii-u 'oneindig' veel stroom kan slurpen ;)
De architectuur van de Wii U is overigens PowerPC.
wauw... wat zou dat tof zijn als bijvoorbeeld microsoft een CROSS OVER PLATFORM gaat crieeren met NINTENDO en een emulatie van NINTENDO er op zo dat zij zelf geld kunnen verdienen etc etc, en het gemak van een PC on to go, een cross over handheld samen microsft/nintendo... los van het xbox.

gewoon een windows handheld samen met nintendo :) windows als het platform.
waarom geen samen werking nintendo/microsoft... kunnen best los van elkaar bestaan xbox en nintendo/microsft, vind overgins wel dat xbox moet blijven functioneren binnen microsft :)

dreams, dreams, dreams,

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 5 augustus 2017 14:08]

En hem dan Wintendo noemen zeker? Dan gaat de huidige definitie om zeep. ;)
Ik weet voor DirectX 12 te zeggen dat het op dit moment nog geen performance winst te behalen valt, er zijn amper videokaarten die full set ondersteunen.
En veel game engines zijn niet geoptimaliseerd ervoor. Vulkan durf ik niet te zeggen, maar dat zal wel ongeveer hetzelfde zijn.
De industrie moet er ingroeien (leren te gebruiken) de hardware moet ingekocht worden, en de software moet herschreven worden.

Momenteel heeft DirectX 12 meestal geen performance voordeel.
Nee Dolphin (gamecube) maakt gebruik van Vulkan, Cemo niet.
Niet toch? Dolphin emuleert vooralsnog GameCube en Wii voor zover ik weet.
Hoewel de games er beter dan op de Wii U uitzien met een goede processor, videokaart en wat tunen. ;)

[Reactie gewijzigd door dickydick666 op 5 augustus 2017 19:59]

Dat is het dus niet, het is alleen Gamecube en Wii
Zo hee!
Wat goed!
Sommige mensen zijn echt super handig met elektronica. :)
Maar wat ik me altijd afvraag met zulke mods, is of dat allemaal zo maar mag?
Zit je dan niet met octrooi rechten?
Dit is zo'n vraag wat jaren gesteld wordt.

1. In principe is het jou product wanneer je het koopt. Maar van de fabrikant mag je er niks mee.
Zoiets had ik al wel verwacht inderdaad.
Ook al is het jouw eigendom, van de fabrikant mag je het niet.
Als je het dan toch doet, hoef je geen ondersteuning van de fabrikant te verwachten denk ik?
Eh nee als je een controller helemaal uit elkaar haalt, er een compleet andere set hardware inbouwt en er een ander os op gaat draaien gaat nintendo je geen ondersteuning meer geven. Niet zo vreemd toch?
Zolang je het niet commercieel maakt mag er heel wat. Nu weet ik niet war deze modder woont, maar hier in nederland mag je je hardware ZELF ombouwen.

Dat je vervolgens soms gekopieerde games kan spelen staat er los van, dat is tenslotte wel verboden mits je deze licentie niet zelf hebt aangeschaft.

In de VS kan dit weer anders zijn, daar ken ik de wetgeving niet goed genoeg.
Dus eigenlijk is het hetzelfde als muziek opnemen van de radio of van het internet?
Je mag het voor eigen gebruik maken en in bezit hebben, maar je mag het niet delen met anderen.
Het is jou eigen gekochte hardware, dit mag je gewoon modden en aanpassen.

Die strijd is 10+ jaar geleden al gevoerd en gewonnen door ons consumenten.
Dat wist ik niet.
Weer iets geleerd. :)
Natuurlijk mag het. Het is jouw eigendom.
Speelt letterlijk 1 game omdat die het enigste is die op die processor beetje redelijk draait.
Ietsje Off-Topic:
Heb je daar een bron van ?...
De specs voor het alleen al normaal kunnen draaien van van Windows 10, en de specs van de Intel Compute Stick die hiervoor is gebruikt, kun je in elk geval hieronder in mijn reactie al nalezen.
;)

Windows 10 systeemvereisten:
Processor: 1GHz of sneller of SoC
RAM: 1GB voor 32-bits of 2 GB voor 64-bits
Schijfruimte: 16 GB voor 32-bits OS of 20 GB voor 64-bits OS
Grafische kaart: DirectX 9 of nieuwer met WDDM 1.0-stuurprogramma
Beeldscherm: 800x600
Bron

Specs Intel Compute Stick (2016):
Processor: 1.44GHz Intel Atom x5-Z8300 = Quadcore
Volledige specs van deze CPU/APU kan hier vinden.
RAM: 2048MB DDR3 SDRAM 1600MHz
Schijfruimte: 32GB SSD
Grafische kaart: 128MB (dedicated) Intel HD Graphics
Operating system: Windows 10 Home (32-bit)
Compute Stick is capable of outputting at full 4K: 3840 x 2160 resolution
En de volledige specs van de Intel Compute stick kan je hier vinden.

En dan niet vergeten natuurlijk, dat de heer of dame die dit voor elkaar heeft gemaakt, maar een output van 2560 x 1440 pixels gaat gebruiken.
Wat de render performance van de videochip dus weer ten goede komt.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 5 augustus 2017 15:34]

Staat in het bronartikel. Ziet er na uit dat hij puur een Windows 10 (game) tablet wou maken. New super Mario Bros draait hij voor de fun / omdat het kan. Spellen als Zelda botw schijnen zelfs op zware hardware niet soepel te draaien.
"Spellen als Zelda botw schijnen zelfs op zware hardware niet soepel te draaien."
Geloof ik graag, al heb ik er zelf geen ervaring mee.
Maar mensen verkijken zich er vaak nog wel eens op, wat er nowadays zoal al mogelijk is met dit soort low power "PC'tjes"
Deze zijn vaak al tot meer instaat dan dat je er in eerste instantie van verwacht namelijk.
Al is dit ook niet heel vreemd natuurlijk, het heeft immers ook maar zo'n beetje het formaat van een gemiddelde USB-stick.
Ikzelf stond er eigenlijk dan ook meer van te kijken wat voor performance ze tegenwoordig al uit een chip met een TDP van 2 Watt kunnen krijgen.
Heb het over Cemu hier. En je hebt daarvoor een flinkere pc nodig dan een Compute Stick om meer te kunnen spelen fatsoenlijk dan NSMB U en indies.
"maar" een output van 2560x1440? Dat is voor gamen op een iGPU best wel een hoge resolutie. Sterker nog, ik denk dat hij -- net als een echte wii U -- meestal zal spelen op 720p ipv 1440p.
Dacht ik ook al, ga Mario kart maar eens spelen op dat ding 10 FPS als je mazzel hebt... :P
Wow! Maar kan zon simpele compute stick dan vloeiend Cemu draaien? Ik weet nog dat het niet vloeiend draaide op mijn I5 met Iris graphics.
Alleen maar Nsmb U.
En ik heb al moeite cemu op een beest van een pc fatsoenlijk draaiend te krijgen. Games zoals het genoemde smash bros in dit artikel hebben nog veels te veel bugs om lekker weg te spelen. Het is dan ook meer hobbyen dan echt gamen (andere games werken trouwens wel vrijwel perfect).

Ben dan ook vooral benieuwd hoe accuraat die stelling is dat dit ding smash bros lekker wegspeelt alsof er niks gemod is.

EDIT: ik zie nu in het filmpje niet smash bros maar mario bros :P My bad, verkeerd gelezen, die werkt inderdaad al wel goed...

[Reactie gewijzigd door Bombtrack op 5 augustus 2017 12:38]

Check het youtube kanaal van BSOD Gaming eens. Daar staan veel tutorials op om CEMU goed werkend te krijgen.

Mijn systeem is ook niet "top of the line" en CEMU draait perfect.
X99 platform met i7 5820k, 16gb geheugen en low budget GTX 1050Ti.
Erg mooi! Wel behoorlijk jammer dat de enige (goed werkende en populaire) Wii U emulator proprietary is... Dat kan in de toekomst Wii U emulatie nog eens de kop gaan kosten. Ik had liever gezien dat decaf-emu gebruikt zou worden.

[Reactie gewijzigd door PureTryOut op 5 augustus 2017 12:41]

Als hij decaf had gebruikt viel er weinig te spelen. Daarnaast is het gewoon een Windows 10 PC dus kan hij decaf of welke emu dan ook gewoon starten.
Nu nog een aanpassing (applicatie of slimme settings) om de muis cursor te verbergen. Vind dat wel enorm knullig en storend zo midden in je game.

Daarnaast vraag ik me af waarom hij aparte software nodig heeft om en wat er bijzonder is aan het batterijbeheer en de automatische shutdown. Dit zit immers al sinds generaties gewoon in Windows. Kwestie van gebruikte hardware en compatibiliteit waardoor Windows niet snapt dat het op accuvoeding werkt?

Desalniettemin zeer gaaf knutselwerkje natuurlijk. Ik kan altijd glimmen van zulke creativiteit en nette visuele afwerking.
Precies. Vgm gebruikt hij een Arduino om over USB de accu te monitoren. Windows heeft er geen idee van, omdat in de Compute Stick geen battery management zit.
Wauw, een knap staaltje modding. Wii U emulatie staat nog in de kinderschoenen, dus wie weet draait het binnen niet al te lange tijd nog wat soepeler. Prachtig wat je allemaal in zo'n kleine behuizing krijgt! :)
Lassen? Really? Solderen bedoelen jullie denk ik.
Ik denk dat ze kunststof lassen bedoelen.
Hmm,.... lijkt verdacht veel op een Nintendo Switch 8)7
Je kan er wel heel wat meer mee dan een switch.
Of lijkt de switch verdacht veel op een WiiU?

Maar ja hier zit tenminste een echte computer in die meer kan dan alleen spelletjes spelen en wat appjes draaien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*