Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar maakt downloadbare multiplayer-versie van Super Mario 64

Een ontwikkelaar heeft een downloadbare versie gemaakt van Super Mario 64. In die versie is het mogelijk om met meerdere karakters te spelen die origineel niet in de game zaten. Voor de rest is er niets gewijzigd aan het spelletje.

Voor de setup moeten gebruikers in een tool een ip-adres invullen, samen met het karakter waarmee ze willen spelen, waarna de tool de online verbinding opzet en spelers samen in de spelwereld neerzet.

Er is ook een site waar spelers afspraken kunnen maken om op bepaalde tijden samen te spelen. Ontwikkelaar Kaze Emuar heeft de download kostenloos aangeboden en probeert te leven van zijn creaties via een account op Patreon, een crowdfundingsite waar gebruikers de makers van projecten steunen met een maandelijks bedrag.

De kans bestaat dat Nintendo zal proberen om de mod offline te halen. Het Japanse bedrijf is niet dol op creaties van fans gebaseerd op oude games en heeft die vaak geprobeerd offline te halen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-09-2017 • 08:00

50 Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
Ik heb met de ontwikkelaar gesproken op Discord, het werkt via TCP Sockets en Memory Editing, het is dus een losse tool die waarden ophaalt met de host synct en dan bij iedereen in de game injecteert. Ik denk dus niet dat Nintendo dit offline kan halen aangezien het een injector is en geen rom modificatie.

[Reactie gewijzigd door Christiaanjadie op 12 september 2017 08:42]

Ik denk dus niet dat Nintendo dit offline kan halen aangezien het een injector is en geen rom modificatie.
Onderschat niet de macht van DMCA, peperdure advocaten en onwetende rechters.

Sowieso is de tool niet gemakkelijk offline te halen, omdat het niet afhankelijk is van een centrale instantie. Downloaden, veilig stellen en hosten als de originele bron offline gaat. Natuurlijk voor educatieve doeleinden. ;)
Injecteren is niet illegaal, zover ik de copyright wet ken.
Zolang er geen ROM aangeboden wordt via diezelfde website(s), is het volkomen legaal.
De injector mag ook geen copyrighted materiaal bevatten, dus als deze puur en enkel een injector is, die niets anders is dan zijn eigen creatie (zonder copyrighted materiaal van de ROM), is er niks aan de hand.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 12 september 2017 09:37]

Injecteren is niet illegaal, zover ik de copyright wet ken.
"De copyright wet" bestaat niet. Het gaat om auteursrecht, wat in verschillende landen verschillend is geregeld. Daarnaast heb je ook zaken als het merkrecht: dit wordt gepresenteerd als "Super Mario 64 Online". Alleen daarmee kan Nintendo dit al offline krijgen.

En zelfs al zou Nintendo niet in het gelijk staan, denk maar niet dat iemand jarenlang tegen ze gaat procederen vanwege een hobby-project.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 september 2017 11:51]

Trademark is gelimiteerd te gebruiken.
Zover ik weet, mag Super Mario 64 en dergelijke namen gewoon gebruikt worden in de Open Source community. Het zal pas wat worden als er een product verkocht wordt met die naam.
Patreon wordt gebruikt om donaties te ontvangen, maar het open source project wordt technisch gezien niet verkocht. Kortom, wat jij beweert valt hier niet onder.

Ik wens Nintendo succes met het proberen, ben benieuwd.
Ik wens Nintendo succes met het proberen, ben benieuwd.
Zie AM2R.

De theorie van wetgeving is leuk, maar in de praktijk heeft niemand zin om jarenlang te procederen om zijn gelijk te halen over een hobby-project. Bij Nintendo nemen mensen beslissingen over een enorme berg geld dat niet hun eigen persoonlijk bezit is. Een enkele ontwikkelaar moet dat wel doen over het beetje geld dat hij zelf bezit en nog belangrijker, over zijn tijd. Raad eens wie er 'wint'?
Tuurlijk, in Amerika kun je procedureren totdat je een ons weegt.
In Nederland en Europa daar in tegen, valt dat vies tegen voor de partijen die een zaak of zaken start.
Het ligt compleet aan waar je de zaak start.
Inkomsten Door crowdfunding om een game met Mario in de titel te ondersteunen... en jij denk dat Nintendo een kans heeft om dit te verliezen ?
Donaties vallen onder de noemer "giften" of "schenking".
Er zijn veel andere regels aan crowdfunding gebonden, en er is nog geen heel erg duidelijke wetgeving hiervoor.
Wat ik wel heb kunnen vinden, is dat de "inkomsten" die je ontvangt via gift of schenk, nog wel de inkomsten belasting overheen moet gaan, maar dat het verder vrij voor je staat te gebruiken waarvoor het is gegeven.
Ook uit eigen ervaring, mag je "giften" accepteren onder een bepaald bedrag, waar geen belasting van af getrokken hoeft te worden.
Dit is maximaal een bedrag per jaar, als je erboven zit, moet je belasting afdragen.

Waar jij op doelt met je opmerking, is dat die crowdfunding persoon onder de noemer "onderneming" valt, maar dit is niet het geval.
Het gaat hier om het ip van Nintendo en ik kan me niet voorstellen dat ook al zou er Door deze onduidelijkheden de vraag komen of deze man hier aan verdient kan ik me sowieso niet voorstellen dat Nintendo dit toe laat.
Bedrijven kunnen hoog en laag springen.
Ik heb even nagelezen wanneer je een Trademark of IP "violate", en allemaal zijn ze heel duidelijk dat dit bij een injector programma, niet van toepassing is.
Trademark violation is alleen van toepassing als de app identiek of "confusingly" similar is, volgens de wetgeving die dit uitlegd.
Een injector is niet identiek aan de game Super Mario 64, en doet ook niet aan confusen, kortom, Trademark violation valt hier niet onder.
Omtrent IP violation, Copyright/Patent valt hier ook niet onder, aangezien er geen copyright geschonden wordt, en er zit geen patent op de naam Super Mario 64.
Een bedrijf dat bijv. cheats maakt die dmv injection waarden aanpassen kunnen wel onder de DMCA op de vingers worden getikt. Je mag niet zomaar een propietary stuk software aanpassen. iig in Amerika.
In Europe ligt dat anders.
Technisch gezien aanpassen van geheugen valt niet onder aanpassen van de "software".
Amerikaanse wetgeving maakt vaker meer vragen dan antwoorden.
Dit was ook mijn idee. Maar zodra je de bestanden hebt kan Nintendo er niet veel meer aan doen, verspreiding in gesloten kringen kunnen ze niet meer stoppen lijkt me.
> Downloaden, veilig stellen en hosten als de originele bron offline gaat

En voor elke host die offline gaat, komen er vanzelf 2 bij. Hail Hydra!
Maar het is nog steeds mario, of je nu iets doet met de game of niet, je zet iets van Nintendo online zonder toestemming.
Ik betwijfel of het wel klopt dat hij een "downloadbare versie" online heeft gezet.
Als ik het verhaal zo lees kan het evengoed een soort overlay systeem zijn dat blokken data over die van de reeds geladen originele game in het geheugen heen laadt. Als die toegevoegde data afzonderlijk nergens voor bruikbaar is en ook geen Nintendo(r) artwork of media bevat vraag ik me af in hoeverre dat nog illegaal kan zijn.
Ongeloofelijk wat er allemaal mogelijk is zonder de originele source code, erg knap!
Ik geef het een week en het is offline :)
Ik snap wel niet waarom nintendo dat zou doen. Ze verdienen toch geen geld meer met die game, waarom zouden ze dan geld tegen de muur gooien om zo'n mod offline te halen?
Simpel, als ze het niet doen en een ander groot bedrijf gaat iets met Mario doen dan zal een rechter later zeggen dat ze hun intellectuele eigendom niet beschermd hebben. En dan hebben ze geen poot om op te staan
Precies, als ze 1 keer een precedent scheppen kunnen ze moeilijker hun poot stijf houden in soortgelijke gevallen. Het is rot, maar wel begrijpelijk dat Nintendo dan zo hard optreedt om hun IP's te beschermen.
Dat is dus echt onzin, Nintendo gebruikt dit argument om alle vormen van fan made content te stoppen.
Maar het is gewoonweg niet waar, genoeg game devs (Bijvoorbeeld 343 van Halo) die aantonen dat het steunen van onofficiele fan content geen enkel probleem is. Sterker nog, genoeg devs die het zelfs aanmoedigen.
Klopt, dat is een persoonlijke keuze. Nintendo heeft dit liever niet kennelijk, waarbij ze dus hard optreden om hun IP's te kunnen blijven beschermen. Snap niet hoe dit als onzin kan worden gezien, als dit duidelijk iets is dat gebeurt.
Met onzin bedoel ik dat Nintendo de indruk wil wekken dat als ze een fan project toelaten, ze ineens de rechten van hun IP kwijt zijn. Wat gewoonweg niet waar is.
Het probleem hierbij is dat anderen in dat geval bij een volgende takedown notice kunnen beginnen over een eerder precedent, waardoor Nintendo steeds minder kans heeft dat zo'n zaken stand houden voor ze. Ik zeg overigens ook niet dat ze hun IP kwijt zouden zijn, dat is inderdaad absolute onzin.

Los van het hele precedentenverhaal hebben ze ook gewoon de rechten in handen van die franchises. Waar ze leven van onder andere partnerships met bedrijven die met die IP's willen werken komt zomaar een andere dev erdoorheen bonjouren die nergens voor betaalt en wel alle assets gebruikt waar Nintendo hard aan heeft gewerkt.

Er zijn gewoon twee kanten aan het hele verhaal, en dat is even los van of Nintendo's handelingen wel of niet terecht zijn. Ik begrijp gewoon waarom ze het zouden doen.
Wat een onnozele wereld leven wij toch in ... . Stel dat iemand wat extra kaarten maakt voor het spel Uno, en zet de kaartjes gratis online zodat je dit kunt printen. Dat heeft Mattel de rechten om deze "mod" kaarten offline te brengen. En als ze dit niet doen geven ze practisch alle rechten om de game Uno op en kunnen andere spel kaart bedrijven Uno ook uitbrengen?

Dus stel dat je als bedrijf dit wilt doen, waarom breng je dan niet zelf een mod uit. Zorg dat de populariteit laag blijft. Breng later de game uit, Mattel sleept ze voor de rechter en je zegt dat ze hun eigendom niet beschermd hebben door deze mod toe te staan. En dan heb je een rechtstreekse joker uit de rechtszaal?

Ik vind dat er op Eigendoms rechten een verschil is tussen Modders (die het doen als hobby) en bedrijven (die het doen om geld te schepen). Er zijn natuurlijk ook modders die er wat aan verdienen, maar wat kan een groot bedrijf die 2000§ die ze eventueel kunnen uithalen schelen?
Ze verdienen toch geen geld meer met die game,
Hoe kom je daar bij? Super Mario 64 is toch ook beschikbaar via de virtual console service?
$9.99 voor op een amerikaanse WiiU, ik kon zo gauw de Europese prijs niet vinden.
Nintendo staat er niet om bekend dat ze graag hun copyright uit handen geven (of even door de vingers kijken) bij zulke hobbyprojecten. Ik geef het ook een week voor een Takedown notice aan huis van de ontwikkelaar.
En of ze geld met dat spel verdienen. Het spel is nog altijd verkrijgbaar in de Virtual Console-shop. En wie weet zijn er plannen om deze op een later tijdstip om te brengen.

Plus als je je IP niet beschermd is het einde zoek en kan het onderdeel worden van het publieke domein. Dat is waarom veel bedrijven zo heftig optreden tegen dit soort modificaties/fanworks.
"Ik snap wel niet waarom nintendo dat zou doen. Ze verdienen toch geen geld meer met die game, waarom zouden ze dan geld tegen de muur gooien om zo'n mod offline te halen?"

Kleine NES
Kleine SNES

next stop.. Kleine Nintendo 64.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 12 september 2017 20:59]

Het scheelt dat je direct met andere computers verbindt, dus zolang je het tooltje al hebt is het in orde ;)
Nintendo treed opzich niet zo hard op tegen patches, wat dit in principe is. Er zijn ook veel translations en dergelijke maar die bevatten niet de game zelf, alleen de patch.

In dit geval moet je ook zelf de ROM (en een emulator) sourcen, je krijgt alleen de tool en de patch.
Dit spel is gratis te downloaden en is niet afhankelijk van een server. Dus zolang er een persoon op deze aardbol rondloop die het spel op zijn schijf heeft staan zal deze versie van het spel nooit meer verdwijnen. Dat is het voordeel van een spel dat niet afhankelijk is van een download service of servers om het op te spelen.
Volgens mij wordt de ROM niet aangeboden, alleen de injector tool.
Er wordt volgens mij wel gehint welke ROM je nodig hebt, maar zolang deze niet mee gedistributeerd wordt, is er niks aan het handje.
Onmogelijk, ze zouden dan alle pc's op de hele wereld moeten checken en het eraf moeten halen wat niet reŽel is.

Het enige centrale hieraan is dat het nu via die download word aangeboden.
Ik geloof dat er niks zal gebeuren.
Nintendo heeft niks om op te staan als de creatie niks anders doet dan injecteren.
Cheat Engine wordt ook geplaagd door aanvallen van game producenten, maar kunnen tot op heden nog steeds niks doen hier tegen (behalve dan zelf met anti-cheat scanners aan de gang te gaan, tot een zekere hoogte), dus ik heb een donker bruin vermoeden dat deze man ermee weg komt, ZOLANG hij geen copyrighted content meestuurt in zijn app.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 12 september 2017 09:41]

Hoe dan ? Eenmaal online blijft ook online. Het is praktisch onmogelijk om het voor altijd van het internet te verwijderen.

Nintendo moet zich niet zo aanstellen zolang het om particuliere creaties betreft. Het betreft een game waar ze al heel lang niks meer aan verdienen en waarvan ze zelf niet van plan zijn om iets soortgelijks uit te brengen.
Binnenkort komt de snes mini uit en ook een relaunch van de nes mini...
Beide games met het ip Mario erop. Het is nog zeer zeker wel actief en ik verwacht deze site ook met een week aangeschreven te worden
Ik heb het specifiek over Mario64.
Stel, je zet zo'n multiplayer verbinding op.
Gaat dat dan via een aparte server of via p2p ofzo?
Stel, je zet zo'n multiplayer verbinding op.
Gaat dat dan via een aparte server of via p2p ofzo?
Ik vermoed via p2p, het via een server laten lopen zal veel te duur zijn voor de ontwikkelaar aangezien hij er (vrijwel) niets aan verdiend.

Ook:
Voor de setup moeten gebruikers in een tool een ip-adres invullen
Geeft sterk de indruk van het opzetten van een p2p (een beetje directIP zoals dat vroeger wel eens ging)

[Reactie gewijzigd door Donvermicelli op 12 september 2017 08:14]

Je zet zelf een server op, en de clients connecten dan direct naar dat IP. Er is ook geen server browser of zo.
Geweldig! Meteen gedownload, deze variant gaat veel gespeeld worden op lanparty's. :)

Blijf het toch altijd mooi vinden wat fans kunnen maken, en het is eeuwig zonde dat Nintendo er meestal zo agressief op reageert. Voor hun toch ook alleen maar gratis reclame zou je zeggen.

[Reactie gewijzigd door brick5492 op 12 september 2017 08:07]

Nintendo ziet dat als "stelen" of "onrechtmatig" gebruik maken van hun copyright, kijk normaliter ben ik pro je eigen rechten verdedigen en iedereen zou moeten betalen voor de content echter dat is wel als diegene er zelf ook gewoon een commercieel doel achter heeft staan, zo'n fan zou ikzelf als bedrijf snel bellen en inhuren want zoveel talent zit er niet op hun dev afdeling en geloof helaas voor hun dat de tijdlijn langzaam ten einde komt. Maar zo is het land waarin het gevestigd is altijd geweest, maar zo denk ik erover ;-)
Volgens my had de switch beter sales cijfers dan de xbox en zelfs dan de playstation? Lijkt mij niet dat hun tijdlijn langzaam ten einde komt dan.

Verder vindt ik het leuke mod, maar zie niet waarom hun dev afdeling te weinig talent zou hebben, ze leveren harstikke goed games die voor veel mensen juist de reden is het hardware te kopen.
Er zit zat tallent bij Nintendo, veel Nintendo exclusives scoren dan ook hoger dan exclusives bij de concurenten.

Daarbij is Nintendo de enige partij die op hardware gebied regelmatig met iets nieuws komt in plaats van het zelfde met wat extra horsepower. Vergeet niet dat Sony en MS hier ook van profiteren want ze kunnen de kat uit de boom kijken en als het aanslaat doen ze het ook.

Dit is echter een ROM patch, dikke kans dat Nintendo dit niet zo snel offline haalt.
Ik was best fan van Nintendo echter missen ze gewoon een markt waar ze groot op konden worden, de mobiele markt. Keer op keer wordt bewezen dat roms prima speelbaar zijn en dan klampachtig vasthouden aan je eigen handheld lijkt misschien logisch maar ik had best een X aantal euro's uitgegeven als ze bijv voor iOS ontwikkelden of voor Android.

https://www.rtlz.nl/tech/...-47-miljoen-keer-verkocht

4,7 miljoen is een druppel op een gloeiende plaat en je gaat me niet vertellen de je al de R&D kosten uit haalt en dat punt hebben ze nog niet bereikt- lees: ik gun ze een toekomst maar ben bang met deze houding fanbase bashen voor uit de jaren 90 vergezocht maar das mijn 2 cent
In dit geval gaat het alleen om een tool - de software bevat geen code van Nintendo, dus waarschijnlijk hebben ze geen poot om op te staan (maar goed, smijt er genoeg advocaten tegen aan en het probleem gaat vanzelf weg...).

Overigens is het altijd Nintendo die met de meest innovatieve (hardware)vernieuwingen komt. Kijk naar de geplande DD voor de SNES, het rumble pak op de N64, de motion controls van de Wii, et cetera. Alles overgenomen/gekopieerd door de andere consoles. Helaas uit dit zich niet in omzet, want het gaat financieel niet zo goed meer als de gouden jaren. Mochten ze ooit omvallen, dan zou dit toch ontzettend jammer zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True