×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo laat Patreon-pagina van maker Super Mario 64 Online-mod offline halen

Door , 74 reacties

Nintendo heeft via een take-downprocedure het account op Patreon van de ontwikkelaar van de onlangs uitgebrachte mod Super Mario 64 Online offline laten halen. De Japanse fabrikant heeft hetzelfde gedaan met diverse video's over de mod.

Ontwikkelaar Kaze Emanuar heeft tegen Polygon gezegd dat Nintendo via een take-downprocedure achter het offline halen van zijn Patreon-account zit. Emanuar vindt het opschorten van zijn account merkwaardig, omdat hij stelt dat zijn donaties aan Patreon geheel onafhankelijk zijn en losstaan van Super Mario 64 Online. Patreon is een crowdfundingsite waar gebruikers de makers van projecten steunen met een maandelijks bedrag.

Volgens Polygon zijn de broncode en de benodigde bestanden nog wel beschikbaar op de website van Super Mario 64 Online, al moet daarvoor wel een account worden aangemaakt op het forum. Daarnaast heeft Nintendo verschillende video's over de mod offline laten halen, zoals een video met instructies over hoe de game werkt. In enkele van de offline gehaalde video's stonden ook links naar waar de mod, die onlangs beschikbaar kwam, te downloaden was.

De maker dacht dat het juridisch onmogelijk was om de tool offline te halen, maar hij zegt dat Nintendo er toch in is geslaagd om enkele oudere bestanden van Super Mario 64 Online te verwijderen. Emanuar gaat zich hier niet tegen verzetten, omdat hij een juridisch gevecht met Nintendo niet ziet zitten. Ook gaat hij zich niet verzetten tegen het opschorten van zijn account op Patreon. Emanuar zegt dat het geld dat hij via Patreon verdiende, niet nodig is om in zijn levensbehoefte te voorzien.

Super Mario 64 Online is technisch gezien geen romhack, maar een losse tool, die is gebaseerd op een rom van Super Mario 64. De mod synchroniseert waarden met de host en stuurt deze vervolgens door naar alle deelnemers. Met deze mod is de Nintendo 64-klassieker Super Mario 64 beschikbaar voor maximaal 24 spelers, die de game aldus in multiplayervorm kunnen spelen. Er zit een aantal nieuwe personages in de mod, waaronder Waluigi en Princess Peach.

De maker heeft al vaker gewerkt aan romhacks voor Nintendo 64-games, zoals Super Mario 64 Maker en Super Mario 64: Last Impact. Eerstgenoemde titel kwam in juli uit; spelers kunnen met deze mod onderdelen van het originele spel gebruiken om hun eigen levels te maken. Nintendo kwam eerder al met een take-downverzoek voor Super Mario 64: Last Impact en heeft in 2015 een website van Super Mario 64 HD offline laten halen. Nintendo beschouwt dit soort mods als een schending van het auteursrecht en heeft over de recente acties tegen Super Mario 64 Online, in een reactie aan Polygon gezegd de passie van zijn fans te waarderen, maar ook zijn intellectuele eigendom te moeten beschermen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

21-09-2017 • 11:35

74 Linkedin Google+

Reacties (74)

Wijzig sortering
Als je slim genoeg bent om zulke mods te maken, dan ben je toch ook slim genoeg om te bedenken dat Nintendo hier een stokje voor steekt, zoals Nintendo consequent doet voor al dit soort mods & games gebaseerd op de Nintendo franchises?

Wel jammer natuurlijk, ik zag zijn voortgang wel via de youtube videos. Zag er best leuk uit

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 21 september 2017 11:40]

Je hebt natuurlijk gelijk, maar wat Nintendo doet vind ik een stap te ver gaan. Het spel is notabene in 1996 uitgebracht, 21 jaar geleden. Als je hier je al spelmaker nog druk over maakt dan is er significant iets mis met de financiën. Overigens ben ik geen fan van dit soort games.
Je hebt natuurlijk gelijk, maar wat Nintendo doet vind ik een stap te ver gaan. Het spel is notabene in 1996 uitgebracht, 21 jaar geleden. Als je hier je al spelmaker nog druk over maakt dan is er significant iets mis met de financiën. Overigens ben ik geen fan van dit soort games.
dit heeft niet direct met financien te maken, eerder met actief beschermen merkrecht en copyright..

als ze dat niet doen kan (iig bij merkrecht) het vervallen
Dat begrijp ik en wist ik ook. Mijn insteek is dat het een slechte insteek is om te teren op oude successen. Een dikke 20 jaar oud spel is onderhand (normaal gesproken) al heel wat jaartjes afgeschreven, er zijn zelfs gamebedrijven de engine vrijgeven na heel wat minder jaren.

Wat het nog vreemder maakt is dat bijvoorbeeld SuperTux en Secret Maryo Chronicles (met de "Y") , wat "een inspiratie" is van Mario Nintendo geen enkel probleem mee heeft.
Afgeschreven of niet. Zolang Nintendo de rechten nog actief heeft, maak je gewoon inbreuk. Doe eerst onderzoek voordat je een dergelijk project maakt en voorkom deze takedown ellende.
Daar ben ik het mee eens.
Dat begrijp ik en wist ik ook. Mijn insteek is dat het een slechte insteek is om te teren op oude successen. Een dikke 20 jaar oud spel is onderhand (normaal gesproken) al heel wat jaartjes afgeschreven
Sorry voor de botte reactie, maar het klinkt echt alsof je er helemaal niks van snapt.

Mario 64!? Denk daar nog even heel goed over na. Daar is 0,niks normaal gesproken aan.
Dit is één van Nintendo's belangrijkste titels ooit, zo niet DE. Mario 64 is een merk op zichzelf.
Deze game komt nog jaarlijks overal aan bod en is met Mario Odyssey waarschijnlijk vaker genoemd in discussies dan de meeste games van vorig jaar.

Daarbij, niet geheel irrelevant.. Nintendo verdient nog steeds geld aan deze titel en waarschijnlijk nog jaren. Die game komt gewoon weer Switch, kan niet anders.

Natuurlijk beschermt Nintendo deze parel, al zou de game 200 jaar oud zijn en geen cent meer opleveren. Daar blijven mensen (in zekere zin) af.

Mensen reageerde ook al zo emotioneel op AM2R. "Goh goh wat flauw weer van Nintendo zeg".... Wat wordt hier serieus verwacht?
er zijn zelfs gamebedrijven de engine vrijgeven na heel wat minder jaren.
a) Dat zijn echt niet de Nintendo's van deze aarde. (Sony, Micro, Ubi, Ea, Acti, etc.)
b) En als dat al wordt gedaan, zal er ongetwijfeld een onderliggend belang zijn.

Mijns inziens is dit gewoon business as usual. Niks huilie huilie. Kaze staat op de kaart, als hij goed genoeg is wordt hij opgepikt. Mission Accomplished.
Jammer voor jou, maar ik zit al aardig wat jaartjes in het vak. Een stuk software, van ERP tot een game, heeft een einddatum. 21 Jaar komt op z’n zachtst gezegd zeer weinig voor. Ik snap Nintendo wel, maar dat staat buiten de discussie of leeftijd relevant is. Een 21 jaar stuk software is niet oud, maar hoort dood te zijn. Dat Nintendo nog steeds hiervan leeft zegt genoeg over dit bedrijf. Dus jij niet huiliehuilie doen als ik op jouw staart getrapt heb.
Ja... dat is echt super balen voor mij...

Het is niet dat je op mijn staart trapt. Verre van. Ik ben gewoon verbijsterd, bek op de grond, kapot aan het gaan door dit verhaal. Alsof ik in een Lynch film ben beland. Zo absurd heb ik het nog niet gehoord.

"in het vak"? In welk vak? Want volgens mij zit de halve wereld 'in de software', inclusief mezelf.
Ik zou niet eens de regels van houdbaarheid op alle ERP/GL/CPM/BI/etc vaststellen als 1 gegeven. Die dingen zijn in de basis zo verschillend, dat kun je niet eens vergelijken. Vooral de wijze waarop ze 'up to date' blijven, want daar hebben we het in essentie over. Is het nog up to date. Onze oplossing gaat nu al 31 jaar mee. Nou ik zal Gartner wel even bellen dat wij van jou niet meer in Quadrant horen. Wij zijn al 10 jaar dood....... Hou toch op.
Een 21 jaar stuk software is niet oud, maar hoort dood te zijn.
Zolang Mario 64 en tig andere klassiekers helemaal kapot worden gespeeld door de hele wereld, zijn die dingen zo levend als maar kan. Want we hebben het hier niet meer over 'end of life support'. Dit is een situatie: man die game zuigt! Ik pak even 1 van de miljoen andere opties hoor. Doei Mario 64 shitgame.
Dat Nintendo nog steeds hiervan leeft zegt genoeg over dit bedrijf.
Nee dan heb je het echt niet begrepen. Dat zegt genoeg over Mario 64 zelf. Want als deze zo ruk was, zou geen mens er naar omkijken. Of dit noemen als 'the game to beat' als het gaat over Mario Odyssey. Zo onvoorstel niet dood is Mario 64.

Maar goed, misschien heb je op papier gelijk. Ik blijf het een absurd verhaal vinden. Doe ik geen huilie huilie bij.
Gelukkig maar, scheelt weer een zakdoekje voor je. Een beetje jammer dat je nog laatdunkend uit de hoek komt, maar misschien is dat jouw karakter wel. EOL support (waar haal je dat ineens vandaan?) heb ik het helemaal niet over gehad. Je zal met jouw 31 jaar oude software hopelijk niet stil hebben gestaan, naast een andere GUI zullen er zeer zeker functies toegevoegd zijn en zal het programma waarschijnlijk met de markt meegroeien. Met deze game is, behalve een andere sausje eroverheen, den ik niets gewijzigd. Dit hoort gewoon in deze vorm niet meer te bestaan, dat is mijn gedachte. Nu lief zijn en je pilletjes op tijd innemen.
Krankzinnige gedachte.
Je zal met jouw 31 jaar oude software hopelijk niet stil hebben gestaan, naast een andere GUI zullen er zeer zeker functies toegevoegd zijn en zal het programma waarschijnlijk met de markt meegroeien.
Precies, omdat de software waar we het hier over hebben niet zonder updates kan bestaan. Als dit te lang duurt werkt het gewoon letterlijk niet meer, omdat het niet om kan gaan met wensen (eerste instantie) en kei harde eisen (latere termijn) van de markt. Tot het moment waarop de leverancier volledig de stekker eruit trekt en je gewoon gedwongen wordt over te gaan naar 'het nieuwe product' of achterblijft met een dood product. Jij nam 'dood' in de mond toch?... Dood... einde van... leven.. Snap je waar dit heen gaat?

Dit hier:
Dit hoort gewoon in deze vorm niet meer te bestaan, dat is mijn gedachte.
Is niks anders dan irritant gezeik. Het enige waar je je op kunt beroepen is smaak.
Ga jij maar uitleggen aan al die mensen die M64 kapot spelen, welke 3D platformer ze dan moeten pakken. Welke zo belaaaaachelijk veel beter is en wel aan jouw eisen voldoet. En nee Call of fkn Duty is geen 3D platformer.......
Goh, ik heb de dader gevonden die mij een -1 gaf. Mario fanboy, welterusten.
Knap werk ouwe hacker. Misschien is je software over de datum, want ik was dat iig niet. Doe ik sowieso niet echt in discussies waar ik zelf bij betrokken ben.

Maar absoluut 100% Mario fanboy. Je hebt gelijk. En zo ben ik vast nog een fanboy van 30 andere franchises.

Slaap wel amigo.
Niet alleen actief, maar ook verplicht zelfs. Als Nintendo dat niet doet, kan Nintendo het merkrecht kwijtraken.
In het artikel word NIET over MERKRECHT gesproken.
Alleen over 'auteursrecht', wat (helaas) nooit kan verlopen. (nou ja, 70 jaar na de dood van Nintendo, maar bedrijven kunnen niet sterven).
En over 'intellectueel eigendom', wat geen bestaande juridische term is. En hoeveel intellect kan een virtuele constructie als een bedrijf hebben?
Verder bestaan er nog patenten, maar die zouden met 20 jaar moeten zijn verlopen.
In het artikel word NIET over MERKRECHT gesproken. Alleen over 'auteursrecht', wat (helaas) nooit kan verlopen. (nou ja, 70 jaar na de dood van Nintendo, maar bedrijven kunnen niet sterven).
Feit blijft dat Nintendo ook daartoe verplicht is, de maker van de Super Mario 64 online mod pleegt dan in feite ook meerdere strafbare feiten; inbreuk op merkrecht en inbreuk op auteursrecht. ;) Beiden worden door deze actie beschermd. :)
En over 'intellectueel eigendom', wat geen bestaande juridische term is. En hoeveel intellect kan een virtuele constructie als een bedrijf hebben?
Op intellectueel eigendom heb je eerder een octrooi of patent zitten. Op software kan dat niet, daar kun je auteursrecht op hebben.
Verder bestaan er nog patenten, maar die zouden met 20 jaar moeten zijn verlopen.
Precies, dus dat is niet van toepassing, al weet ik niet hoe het patent/octrooi recht in Japan in elkaar steekt. Het auteursrecht en merkenrecht zijn in elk geval van toepassing en beiden worden in 1 klap beschermd. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 21 september 2017 21:46]

Je vergeet dat je het hebt over het Japanse recht en niet over het Amerikaanse/Europeese merk/auteursrecht.

Auteursrecht en merkrecht is in Japan een pot nat. Je bent verplicht om je ''uitgaven'' (dat kan een merk of een auteursrechtelijk term zijn) te beschermen. Indien aangetoond dat je niet actief je uitgaven beschermt komt dat te vervallen. Al ging het om de eerste Mario game dan nog ben je verplicht tot ''in den eeuwigheid'' te beschermen.

Ik zou je graag een linkje geven maar ik vrees dat je zelfs met google translate er niet uitkomt.

Daarom zie je ook vaak dat Japanse bedrijven (Nitendo, Konami, Daisuke, Capcom ect) veel actiever achter ''fanprojects'' aangaan dan bijvoorbeeld EA of Activision.
Bedankt voor de uitleg. Dat maakt het inderdaad duidelijk.
Gedeeltelijk mee eens. Nintendo is een bedrijf dat dezelfde game iedere X jaar een nieuw sausje geeft en opnieuw uitbrengt voor de hoofdprijs. Ze maken leuke games, keer op keer, maar het is vaak hetzelfde in een nieuw sausje.

Denk aan Mario Maker: Het is gewoon een 1989 super mario, maar dan met een editor erbij. Dat had iemand waarschijnlijk gemaakt ooit, voordat mario maker uit kwam. Als nintendo niet actief dit soort mods offline haalde, moesten ze concurreren tegen dit soort mods.

Ja, de game is 21 jaar oud, maar de franchise leeft nog en wordt actief geld mee verdiend. Ik kan hun keuze ook prima begrijpen hierbij.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 21 september 2017 11:51]

Denk aan Mario Maker: Het is gewoon een 1989 super mario, maar dan met een editor erbij.
[/quote]

Is niet waar, je hebt de game duidelijk niet gespeeld.

Super Mario Maker is in de verste verte geen classic Super Mario met een toegevoegde editor, de eerste Super Mario Bros is slechts een klein onderdeel van de game.

Super Mario Maker loopt vanaf Super Mario Bros t/m New Super Mario Bros en behandeld alle 2d Mario games uitgezonderd Super Mario Bros 2 en de 2 gameboy exclusives.

Super Mario Bros verscheen trouwens in 1985 en niet in 1989.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 21 september 2017 17:16]

Ik kan ze ook niet ongelijk geven, eerder degenen die deze game nog kopen. Zoals eerder gezegd vind ik, maar wie ben ik :?, dat Nintendo dit onderhand zo uitgemolken heeft dat het bijna schandalig is.
Super Mario Bros kwam uit in 1985 en is zelfs al 32 jaar oud.

Het gaat in deze dan ook niet om het beschermen van een oude game maar om het beschermen van de grootste IP uit de gaming geschiedenis die vandaag de dag nog steeds even populair is als in de vroege 80's.

Bovendien zijn oude Mario games (bewezen door het succes van heruitgaves, VC en NES mini).tijdloos en nog altijd erg populair waardoor Nintendo nog steeds winst kan maken op klassiekers van meer dan 30 jaar geleden en daar heeft een ander gewoon vanaf te blijven.

Het is IMO nog erger dan stelen: Bij gewoon stelen, steel je een rode auto en die laat je vervolgens dan ook zo. Bij illegaal romhacking steel je een rode auto, spuit je 'em vervolgens over in het groen om daarna ook nogeens het motorblok, de bekleding en de velgen te verwisselen.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 21 september 2017 12:37]

@Consoles4life! @Seal64 Sjo... over uitmelken gesproken. Ik wist dat Nintendo hierom bekend stond, maar na een tijdje is zo'n game toch helemaal uitgeknepen? Ik kan mij nog herinneren dat ergens begin jaren tachtig nog met een handheld gamegevalletje nog met Mario speelde.
Blijkbaar toch niet. Als de game zo uitgeknepen zou zijn, dan verkoopt hij ook gewoon niet meer. Het feit dat hij nog steeds verkocht wordt geeft juist aan dat er dus nog steeds goede reden is om die IP te beschermen.
Of dit een gezonde bedrijfsvoering is valt te betwijfelen, maar goed. Zoals ik eerder zei blijft de kip op de gouden eieren zitten, terwijl dat ei lang van binnen al rot is. Het gekke van deze cultuur is dat blijkbaar Nintendo het niet erg vindt om iets Mario-achtig te maken, het mag er zelfs veel op lijken, zolang je die naam Mario maar niet gebruikt. Ik vraag mij ook af of deze take-down wat te maken heeft met de game of met de naam. Ik zou als Nintendo proberen een samenwerkingsverband te beginnen met deze man, als je het toch over $$ hebt zou dit helemaal niet zo gek zijn.

edit:
Hmmm.... blijkbaar heeft een Mario fanboy problemen met het bovenstaand bericht. Ik ben benieuwd waarom ik een -1 krijg, dit bericht heeft immers met dit artikel te maken

[Reactie gewijzigd door bok001 op 21 september 2017 13:32]

Mario heeft een soort magie over mensen zoals alleen Studio Ghibli en Walt Disney dat een beetje hebben.

Het blijft verkopen en er blijft vraag naar: Alle SNES delen van Super Mario verschenen later op de GBA en verkochten opnieuw goed, Mario Allstars is heruitgebracht op de Wii en deed het ook goed.

De oude generatie wil de goeie oude Mario games opnieuw ervaren en de nieuwe generatie wil de oude classics spelen.

Denk dat Mario niet uit te wringen valt omdat hij misschien weleens het grootst en meest populaire fictieve figuur ter wereld zou kunnen zijn.

Edit: De Mario games die je vroeger op handheld speelde zijn waarschijnlijk exclusive Gameboy origal games en dat zijn nou juist de 2 Mario platformers die vaak vergeten worden ;)

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 21 september 2017 12:36]

Die game is gewoon nog te koop. In de Wii VC en de WiiU VC staan ze nog gewoon ter beschikking. Daarnaast is bij de lancering van de Nintendo DS ook Super Mario 64 DS uitgebracht, en dat was nog in 2004.

Het is ook heel goed mogelijk dat ze zelf al met een dergelijk project bezig zijn. Een tijdje terug hebben ze een Metroid 2 remake afgeschoten, en kijk wat er eind vorige week ineens in de schappen lag? Nintendo is echter erg gesloten over op handen zijnde releases en laat doorgaans alleen iets weten als ze daar klaar voor zijn, dus Joost mag weten wat er allemaal nog meer op het vuur staat.
Het is dan ook hoog tijd dat ze copyright en meer van dat soort onzin eens op de schop nemen. Dat iets na meer dan 20 jaar nog op deze manier beschermt kan worden vindt ik echt nergens op slaan. 10 jaar is meer dan genoeg.
Slaat nergens op. Waarom zou iets na 10 jaar ineens niet meer beschermd mogen zijn. Het gaat hier om specifieke producten en niet iets algemeen idee.

Er zijn zat clones van Super Mario games die gewoon mogen dus waarom zou je nu ineens iemand anders zijn product gratis mogen gebruiken alleen omdat er 10 jaar over heen is.

Ga dat toe staan en andere mensen gaan dan hier mee geld verdienen zonder ook maar enige moeite er in te steken. En ja dan ook nog hier en daar een rom hack die daadwerkelijk iets toevoegd,

Verzin gewoon wat nieuws.
Een beetje schimmig en grijs gebied. De wet is daar duidelijk over, maar logisch gedacht zou een spel na x jaar eigenlijk niets meer waard mogen zijn. Het leuke is dat 10 jaar geleden op Tweakers ook een discussie hier over is geweest.
Het gaat niet zozeer om de game zelf, maar ook om de characters. En Nintendo is het gewoon verplicht om het te doen, anders kunnen ze dus het IP op mario verliezen.
Het gaat (in dit geval) denk ik ook niet om het spel maar om de intellectuele eigendom erachter. Als Nintendo deze niet actief beschermt dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat er straks een bedrijf met de 3D modellen van Mario en zijn vrienden aan de haal gaat. Vervolgens zou Nintendo een toekomstige rechtszaak kunnen verliezen omdat ze haar intellectuele eigendom niet heeft beschermt. Het is dus voornamelijk het beschermen van de inhoud van het spel en niet het spel zelf.
@SuperDre @Nilltris Zou het niet zo zijn dat de modellen/characters een eigen trademark/copyright hebben? Nintendo is daar niet heel duidelijk over.
Intellectueel eigendom is een verzameling van verschillende rechten. Bijvoorbeeld Merkenrecht (de naam "Super Mario" bijvoorbeeld). en wellicht ook Auteursrecht (op de spellen en de inhoud daarvan).

Helaas is dat allemaal heel vaag. Maar als je genoeg tijd hebt moet het allemaal wel terug te vinden zijn. Via http://patft.uspto.gov kun je bijvoorbeeld vrij simpel zoeken welke patenten Nintendo allemaal heeft aangevraagt (in verenigde staten).

Zo kun je bijvoorbeeld al vrij snel vinden dat Nintendo Patent heeft op een pop/knuffel voor een inktvis bekend uit de Mario Franchise:

Zie hier
Edit: Volgens mij is het een splatoon squid... niet van Mario... Maar je snapt het idee

[Reactie gewijzigd door Nilltris op 21 september 2017 15:11]

Maar ja, zou je je dan moeten laten tegenhouden die mods te maken? Nu heeft ie iig nog iets om zelf met vrienden te spelen.
Op zich valt dat ook wel weer mee. Op romhacking.net staan een plethora aan romhacks voor diverse Nintendo 1st party games. Als Nintendo heel consequent wil overkomen, dan zouden ze daar eens moeten beginnen.

Alleen al voor Super Mario Bros zijn er 264 romhacks en Super Mario World heeft er 154. Voor Super Mario 64 zijn dit er aanzienlijk minder, maar dat heeft dan ook weer met de complexiteit te maken. Voor SMB & SMW zijn er een berg aan level en sprite editing tools beschikbaar terwijl dit voor SM64 een stuk minder is.
Dat heeft Nintendo ook geprobeerd, vandaar dat je daar alleen de patches kan downloaden. Er zijn geen roms van Nintendo oid te vinden.
Ach, uiteindelijk "verdwijnen" dit soort projecten naar Tor en Bitcoin.
Jammer, maar dit was natuurlijk wel te verwachten.

Nintendo moet zijn IP beschermen, anders gaan er meer ontwikkelaars aan de haal met hun games. Dan is het einde zoek en kunnen ze ook niet (lees: stuk moeilijker) achterhalen waar wel en waar niet geld mee word verdiend.
En buiten dat, het doet afbreuk aan de rechten van Nintendo. Wanneer je andere mensen toe staat jou IP te gebruiken zonder overeenkomst dan kun je later problemen krijgen bij het verdedigen van die rechten. Dan krijg je te horen "Ja maar je stond project A en B wel toe, maar nu wil je project C blokkeren".

Jammer voor de makers van deze mod, maar wanneer ik zulke dingen lees denk ik altijd, waarom niet gewoon zelf iets van scratch maken. Het is natuurlijk nostalgie en een fandienst, maar het betreft wel zaken die niet van jou zijn. Een mod om ergens een character toe te voegen, okay, maar iets dat dergelijk veel impact heeft en publiciteit zal krijgen zal verdedigd moeten worden.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 21 september 2017 11:47]

En buiten dat, het doet afbreuk aan de rechten van Nintendo. Wanneer je andere mensen toe staat jou IP te gebruiken zonder overeenkomst dan kun je later problemen krijgen bij het verdedigen van die rechten. Dan krijg je te horen "Ja maar je stond project A en B wel toe, maar nu wil je project C blokkeren".
Precies.
Jammer voor de makers van deze mod, maar wanneer ik zulke dingen lees denk ik altijd, waarom niet gewoon zelf iets van scratch maken. Het is natuurlijk nostalgie en een fandienst, maar het betreft wel zaken die niet van jou zijn.
Nouja, je zegt het zelf al een beetje. De nostalgie en vooral een fandienst. Als jij zelf iets maakt, hoe goed je ook bent, je hebt niet de marketingmogelijkheden, fanbase, nostalgische elementen die Super Mario wel heeft voor een enorme shitload aan mensen.
Zelf iets maken is mooi, maar blijft in de meeste gevallen kleinschalig. Tenzij je het gebruikt om binnen te komen bij een bedrijf en gebruikt als sollicitatie.
Als jij zelf iets maakt, hoe goed je ook bent, je hebt niet de marketingmogelijkheden, fanbase, nostalgische elementen die Super Mario wel heeft voor een enorme shitload aan mensen.
Klopt, maar wanneer jij als bedrijf vele jaren hebt gewerkt om een imago op te bouwen, een fanbase, games gemaakt die door veel mensen als heel erg goed worden gevonden, dan wil jij toch ook niet dat een willekeurig iemand toevoegingen gaat maken voor jou product? Ik snap dat het wellicht weinig kwaad kan, maar dit is wel Mario, een game die bijna synoniem is geworden voor Nintendo.

Ik vind zaken als de multiplayer mods voor de Just Cause games heel cool, maar wanneer je zoiets maakt moet je er altijd rekening mee houden dat je over bent gelaten aan de genade van de eigenaar van het IP. Dus waarom dat risico lopen, en eigenlijk proberen mee te liften op het succes van een gamedeveloper.

Stel ze laten deze multiplayer mod online staan, en er worden straks bijv. nieuwe models toegevoegd, of nieuwe gameplay elementen. Ik neem het even extreem, en zeg dat ze een naakt model van Peach toevoegen, of koopa shells gaan vervangen door hopen stront. Daar heeft Nintendo dan geen invloed op, terwijl het wel hun IP aantast, en dat risico willen ze gewoon niet nemen.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 21 september 2017 11:57]

Zo werkt de wet niet. Een precedent werkt enkel als je ook een rechtszaak hebt om te bewijzen dat Nintendo dat toelaat. Dezelfde redenering : een dief steelt een brood en wordt niet gevat, dus nu kan ik ook brood stelen.

Ze moeten hun IP beschermen, als bedrijf, de wet verplicht hen daar niet toe. En op je vraag waarom maak je niet iets van scratch... er is een groot verschil tussen een mod maken en iets van scratch bouwen. Een goeie programmeur hoeft geen goeie level designer te zijn of grafisch werk te kunnen, ook in '96 was een compleet team aan dit game bezig.

Zonde dat Nintendo omgaat met hun fans op die manier, maar dit is niet de eerste keer, en ik vraag me af waarom je dan nog de moeite erin steek.
Alleen werkt dat niet zo, er zit gewoon (in de dmca dan) zover ik weet een uitzondering in voor niet commerciële fan werk meende ik.
Je bedoelt "fair use". En dat klopt idd. Maar deze persoon deed dit zéér commercieel: (monetized) video's op YT een Patreon account. Hij verdiende hier écht wel geld aan iets waar hij niet de eigenaar van is.
Ik snap niet waarom je het offline zou halen, wees blij dat mensen iets mogelijk maken wat nooit mogelijk had geweest met Nintendo.
Omdat Nintendo misschien ooit zelf de game op die manier wil uitbrengen. Misschien ook niet, maar je kan niet sommige mods/games "offline halen" en andere niet.
Zo heeft Nintendo vorig jaar een remake van Metroid 2 offline gehaald, waar ze twee weken geleden zelf een release van Metroid: Samus Returns (3DS) hebben gemaakt. Je weet niet wat Nintendo allemaal in de ontwikkeling heeft. Misschien komen ze wel met een multiplayer Mario 64 (of soortgelijk).
In principe is die game er al, Super Mario 64 DS. Het zou inderdaad zo maar kunnen dat ze deze game nog een keer op de Switch uit brengen met online mogelijkheid.
Offline, once it is out, it remains out there. Lang leve het internet!
Uitleg:
Jammer, maar dit was natuurlijk wel te verwachten.

Nintendo moet zijn IP beschermen, anders gaan er meer ontwikkelaars aan de haal met hun games. Dan is het einde zoek en kunnen ze ook niet (lees: stuk moeilijker) achterhalen waar wel en waar niet geld mee word verdiend.
Waarom is dit een ongewenste opmerking. Ik geef uitleg op zijn vraag. En deze uitleg is niet verkeerd, gezien de originele reactie....

[Reactie gewijzigd door Qlusivenl op 21 september 2017 11:55]

Reverse engineering, wrappen en/of patchen is voor zover ik weet niet illegaal, wat deze niet-romhack dus leek te doen. Ergste is wellicht dat ie de term "Super Mario 64 Online" hanteert.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 21 september 2017 11:58]

Vind het persoonlijk een slecht excuus gezien het spel al 21 jaar oud is.
Het heeft een naam. Leuk dat dit spel al 21 jaar oud is. Maar ze moeten toch een grens trekken. Dan komen ze straks met een mod van Mario Kart voor de Switch. En dan gaat Nintendo het verbieden, maar dan zegt de ontwikkelaar: "ja, maar voor super mario 64 mocht het ook".

Oke, de switch is redelijk nieuw, maar voor de gameboy dan? de DS, of de 2DS, 3DS, of de gamecube? Wanneer is het nieuw genoeg om te zeggen "het mag niet". ?

Daarbij, het is gewoon eigendom van Nintendo. Als jij iets bedenkt, en de hele wereld gaat dat gebruiken. Er er word na 15 jaar opeens door iemand anders (mis)(ge)bruik van gemaakt. Dit kan zijn dat het voortborduurt op jouw idee, maar niet zoals jij dat graag ziet of daarmee in verband wil worden gebracht.

[Reactie gewijzigd door Qlusivenl op 21 september 2017 11:58]

De vergissing die word gemaakt, naar mijn idee, is dat de rom zelf niet online word aangeboden.
Het is als je een mod installeerd over Doom of Quake, of een ander spel (waar steam ook vol mee staat) en dat mag gewoon wel. Dus waarom niet bij Nintendo?

Er werd niet een illigale kopie van de rom aangeboden of gemodificeerd, dit was een losse aparte tool om een Rom die je in bezit hebt te modden.

Of heb ik ongelijk dat het zo werd aangeboden?
tja, wat jij vindt en wat zakelijk de realiteit is, zijn 2 compleet verschillende dingen.
Is zoiets niet vast te leggen in een clausule? Dat Nintendo bijvoorbeeld toestemming geeft dat deze gebruiker de game op deze manier gebruikt. Zodat ze wel hun merkrecht houden omdat de ontwikkelaar ervoor heeft getekend dat alle rechten bij Nintendo blijven? Dan zou zoiets toch mogelijk moeten zijn?
Dat impliceert dat Nintendo dit goedkeurt en er op de één of andere manier iets mee te maken heeft gehad. Als dan blijkt dat het een bug-ridden POS software is, dan pakt Nintendo daar ook een deel van de fallout van mee. Dat risico gaan ze met hun AAA franchises echt niet lopen.
Dat zou wel heel goed kunnen, maar waarom zou Nintendo die moeite doen, want daar zit ook weer een hoop juridisch werk achter.
Het is met elke remake of moderne implementatie zo: als er originele game bestanden worden gebruikt ga je nat.

Bij mods die games laten werken op moderne systemen (met LAN ipv IPX) moeten vaak sprites opnieuw worden gemaakt en de engine niet worden aangepast.

Het is een heel grijs gebied. Als het er al op lijkt kun je al problemen krijgen. Logo op je site of de naam gebruiken.

Desalniettemin erg gaaf gedaan.
Hij had zijn game gewoon Duper Nario 63 Online! moeten noemen :D
Maar je moet wel in het bezit zijn van een Super Mario 64 ROM om deze te kunnen spelen?
Dat valt niet echt op he.
Om dit soort problemen te voorkomen moet je juist een aantal zaken aanpassen. Bijvoorbeeld namen wijzigen en ook lichtjes het uiterlijk. Bijvoorbeeld het spel Super Moria Twins of Italian Bro's noemen en dan de namen wijzigen van de characters en hun uiterlijk. Vervolgens moet het legaal zijn.

[Reactie gewijzigd door Sir_Hendro op 21 september 2017 12:13]

Jammer genoeg is het niet zo makkelijk, dan zou je ook alle omgevingen/levels moeten aanpassen, en dan nog is het een beetje grijs gebied omdat je het hebt 'gemaakt' door een product van iemand anders aan te passen.
Emanuar vindt het opschorten van zijn account merkwaardig, omdat hij stelt dat zijn donaties aan Patreon geheel onafhankelijk zijn en losstaan van Super Mario 64 Online
Hij verdiende geld met zijn romhacks en dus met het eigendom van Nintendo. Vind daar niets vreemds aan. Als ik via Google Cache zijn patreon pagina bekijk dan staat er ook letterlijk:
I create romhacks using assembly coding to make all kinds of games, that I wish would exist, but don't actually exist yet come to live. My current project is an Ocarina of time and Super Mario 64 crossover.
You can see my past work on the trailer.
Dan sta ik er niet van te kijken dat Nintendo hier tegenin is gegaan.
Emanuar vindt het opschorten van zijn account merkwaardig, omdat hij stelt dat zijn donaties aan Patreon geheel onafhankelijk zijn en losstaan van Super Mario 64 Online.
Dan is het niet zo snugger om SM64Hacks als accountnaam te gebruiken 7(8)7

Toch, het voelt aan alsof Nintendo erg anti-fan(base) gaat worden. Mocht je iets leuks doen met spul van Nintendo kan je het beter voor je houden of enkel iets over roepen op het darkweb.
Na dit bericht (hier en in andere media) was het natuurlijk een kwestie van tijd. Nintendo beschermt al haar patenten heel erg goed, staan ze om bekend.

Echter was de game zonder server speelbaar, dus iedereen die hem heeft, kan hem nog steeds spelen.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 21 september 2017 13:06]

Volgende maand: 'Nintendo brengt multiplayer versie uit van Super Mario 64 voor de Switch'

Beter goed gejat dan slecht gevonden. :)
Zou wel tof zijn, toch?

Maar het zou ook niet geheel onlogisch zijn (al je opmerking lichtelijk overdreven natuurlijk). Maar dit gebeurd veel vaker in de techwereld. Iemand bedenkt wat met een product van een ander. Dat word of:
1) D.m.v. een rechtzaak afgedwongen en ze gaan hiermee zelf aan de slag
2) Ze nemen diegene in dienst en laten diegene het product verder ontwikkelen, maar dan wel controleerbaar.
Maar dat zou echt heel tof zijn! ik heb de video gezien waar het hier om gaat, en ik vond het super gaaf! vooral verstoppertje spelen haha.

OT: Dit zat er natuurlijk aan te komen, als Nintendo hier niks mee had gedaan dan zouden ze in de toekomst moeilijker hun gelijk krijgen bij andere cases als het om Mario zou gaan of überhaupt andere spellen/game iconen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*