Ontwikkelaar brengt widescreen-mod voor Super Mario World uit

Softwareontwikkelaar Vitor Vilela heeft Super Mario World Widescreen uitgebracht. Dit is, zoals de naam ook doet vermoeden, een mod voor Super Mario World, die ondersteuning voor 16:9- en 16:10-weergave toevoegt aan de klassieke platformer.

Super Mario World Widescreen is te downloaden op GitHub, hoewel de mod niet direct werkt. Er zit namelijk geen rom van de SNES-game bij de mod gevoegd, dus gebruikers dienen zelf over een dergelijke rom te beschikken. SMWW werkt verder alleen via een specifieke emulator, bsnes-hd, die ook beschikbaar is als core voor RetroArch.

Vilela schrijft op GitHub dat de pixelverhouding van 8:7 ongewijzigd blijft in de widescreen-mod. Daardoor ziet het beeld er niet 'uitgerekt' uit. Om dit te bereiken heeft Vilela de horizontale resolutie van het originele spel opgehoogd met 96 pixels, van 256x224 naar 352x224 pixels.

Naast 16:9 en 16:10, werkt Vilela ook aan ondersteuning voor minder veelvoorkomende beeldverhoudingen voor SMWW. Op termijn moet de mod bijvoorbeeld ook met ultrawidemonitoren werken; de modder werkt namelijk aan ondersteuning voor de 21:9-beeldverhouding. Ook 2:1-ondersteuning wordt in de toekomst nog toegevoegd aan de mod.

Bron: Super Mario World Widescreen

Door Daan van Monsjou

Redacteur

21-06-2021 • 21:05

55 Linkedin

Reacties (55)

Wijzig sortering
Goed om te weten dat bewegende delen nu anders werken doordat ze te vroeg worden getriggert. Bij sommige levels is het erg lastig om er langs te komen.
Dit is een heel belangrijk punt, want de dynamiek van veel levels verandert doordat vijanden eerder verschijnen en bijvoorbeeld eerder een vuurbal naar je kunnen gooien. Een level waar je normaal snel doorheen blaast kan opeens moeilijker zijn daardoor. Ook zijn er levels waar je L en R kunt gebruiken om het scherm te verschuiven om het jezelf makkelijker te maken, maar dat gaat dan nu vanzelf of juist niet meer.
Hier een mooi voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=DEbHOa0wyrU

[Reactie gewijzigd door Deem op 21 juni 2021 21:32]

Erg leuk dit! Ik speel nog altijd erg veel Super Mario World. Dat komt mede omdat de modding community voor deze game nog redelijk actief is. Zo vind je op SMWCentral ontzettend veel zogeheten 'ROMhacks' waar vaak een compleet nieuwe mario game uit ontstaat!

Ook is er het project SMBX2 een Mario platform voor op de PC waar de afgelopen jaren erg veel aan is verbeterd. Ook kan je hier talloze 'Worlds' of 'Episodes' downloaden om te spelen.
Nice! Jammer genoeg niet voor de Mac maar dit is natuurlijk gewoon illegale userbase Mario Maker :)

[Reactie gewijzigd door iAR op 23 juni 2021 08:54]

Romhacks zijn niet verboden. De romhack is een patch met wat het veranderd in de ROM. Het komt niet met het spel of assets van Nintendo. Doorgaans is het wat schuiven met tiles en/of aanpassen van de data, sommige romhacks voegen eigen content toe.
Ik hoop dat meer SNES games deze route zullen volgen :)
Zelf hoop ik eigenlijk dat de auteur van de mod een vergelijkbaar iets voor de Sonic spellen zal maken. Sonic was altijd leuk, maar vond het altijd zo jammer dat je maar zo weinig tijd hebt om te reageren op iets, omdat de camera altijd op Sonic is gericht. Een iets breder overzicht van waar je op af rent zou geweldig zijn.
Sonic 1 en 2 zijn al uitgebracht in widescreen. Gebruiken nu dezelfde engine als Mania. Waarom 3 niet? Misschien iets met moeilijke muziekrechten.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 22 juni 2021 03:49]

Is dat zo? De nieuwe versies van die spellen heb ik nooit naar gekeken, maar zal eens kijken of ze ook op Steam staan, dank
Die zijn alleen beschikbaar voor smartphones, maar door het decompilation project waarover mijn link naar het arstechnica artikel gaat, kun je deze versies in principe voor elk platform compileren, dus ook voor bijv. je game pc.
Maar dat is er al, eveneens via een retroarch core.
https://www.libretro.com/...le-for-libretroretroarch/

Je kunt hier de autopatcher gebruiken op de Sonic 1 en 2 roms die je legaal via de Sega Mega Drive Collection op Steam kunt bemachtigen:
https://heyjoeway.github.io/sonic-wide-autopatcher/

Uiteraard heb je zoals al genoemd als alternatief ook de ports die middels de Sonic Mania engine widescreen bieden.

Ook leuk, decompilation projects gebaseerd op die ports die nog een stapje verder gaan:
https://arstechnica.com/g...-the-camera-way-way-back/

[Reactie gewijzigd door Random Hajile op 22 juni 2021 07:40]

Dank! Ga ik eens bekijken
Ik vind dit wel een mooie ontwikkeling, zou de ontwikkelaar ook iets hebben gedaan aan de framerules?
https://ggn00b.com/for-noobs/frame-rule-mario-explained/

Er waren namelijk bepaalde plaatsten waar je door een hogere snelheid net het beeld kon verschuiven waardoor een buis ergens anders uitkwam dan eigenlijk de bedoeling was.
Zijn er ook framerules in SMW dan? Daar was ik mij niet van bewust.
Nee de framerule is alleen van toepassing op Super Mario Bros (de eerste Mario op de NES).
Mooi spul! Maar Nintendo kennende zal ook dit niet lang online staan..
Het breekt niet in op de IP hetzelfde als randomizers.

Zolang men geen rom aanbied is er weinig te doen.
Toch is Nintendo al vele jaren aan het strijden om romhacks offline te krijgen. Terwijl het gewoon een soort fanart is. Genoeg romhack sites hebben het allang opgegeven omdat het ze gewoon geld en veel tijd kost om elke keer in de rechtbank te moeten komen aantonen dat er niets illegaals aan is.

Nintendo is wat dit betreft een ontzettend anti-fans partij.
Download hem snel voordat Nintendo hem laat weghalen.
Het lijkt erop dat die Vitor Vilela dat niet zo erg vindt. Anders had hij het überhaupt niet op GitHub gezet.

Tenzij hij onder een steen heeft geleefd, want het aantal keer dat GitHub een fangame of fangamemod van Nintendo's franchises moet nuken zijn niet meer op handen en voeten te tellen.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 21 juni 2021 22:25]

Ja maar dat ging dan eigenlijk altijd wel op basis van intellectual property die meegeleverd werd. Aangezien er hier geen meegeleverde assets zijn is de kans van slagen vrij klein voor Nintendo.
Dat maakt over het algemeen allemaal weinig uit. Als Nintendo dreigt stappen te ondernemen geven mensen zich vaak over, de meeste mensen hebben simpelweg het geld niet om zich te verdedigen in een rechtszaak (en willen die ellende ook niet meemaken). GitHub wil die ellende ook niet dus zal meteen gehoorzamen als Nintendo het weg wil hebben.
Ja maar het hele argument is toch dat Nintendo actie onderneemt om IP te beschermen.
Als dit niet in gevaar is, is er dus ook geen reden tot ophef.

Het sentiment lijkt soms bijna alsof Nintendo dit doen om mensen te stangen.

Wil je geen gezeik -> geen Nintendo IP gebruiken.
Maaaaarja, Duke Nukem 2, Captain Comic of zelfs Keen haalt toch net wat minder nieuws
Nintendo neemt hun begrip voor IP heel erg breed. Ze zien fan videos op youtube van gameplay beelden namelijk ook als hun IP.. Romhacks als deze zien ze ook gewoon als hun IP.

Nintendo doet het niet zo zeer om mensen te stangen, maar hoe achterlijk ze bezig zijn om hun auteursrecht te beschermen slaat echt helemaal nergens op. Het effect is dat ze een ontzettend anti-fans bedrijf zijn en dat vele mensen uit de Nintendo communities de hele bende verlaten.

Vrij recent is ModernVintageGamer compleet gestopt met Switch content, want Nintendo heeft meerdere van zijn (compleet legale) videos offline gehaald en hij heeft er gewoon geen zin in om die juridische strijd aan te gaan. MVG is al decennia een grote naam in de homebrew scenes. Nooit gezeik van MS en Sony, maar Nintendo de hele godsganse tijd.

Net als dat Nintendo niet zo lang geleden een kleuterschool aangeklaagd heeft omdat een lerares een Pikachu op het raam getekend had :)

Dit is voor mij reden genoeg om Nintendo gewoon links te laten liggen. Ze willen geen fans.

[Reactie gewijzigd door batjes op 22 juni 2021 17:54]

Ja wat video/content betreft is Nintendo heel weird. Ze zien vooral de kansen totaal niet. Echt belachelijk terughoudend.

Vind ik wel totaal iets anders dan games zelf, maar dat terzijde.

Die pickachu tekening nog nooit van gehoord. Heel vaag verhaal, want dan zouden ze dus achter alle fanart op wereld aan moeten gaan omdattttt.. waarom eigenlijk?
Die berichten heb ik nog nooit gezien. En die zouden dan letterlijk aan de lopende band moeten binnenkomen.

Bovendien zou je verwachten dat het niet Nintendo is maar The Pokemon Company die dat doet. Nog steeds... vreemde actie.
Patches voor SNES games (ook wel bekend als .ips files) staan al sinds jaar en dag online. Zolang de ROM zelf niet wordt meegeleverd vormt dit geen probleem.
Nintendo zal hier weinig aan doen, immers wordt het spel zelf niet aangeboden. Wil je de mod gebruiken, zul je dus eerst zelf nog op zoek moeten gaan naar de benodigde mod.
Leuk voor velen. Ik vind het ouderwetse formaat toch ook wat extra hebben.
Doet wel een beetje af aan de charme, vind ik.
Doet wel een beetje af aan de charme, vind ik.
Waarom, ik speel ook zonder een mod Super Mario World in 16:9 op mijn LG OLED scherm met mij SNES, en ziet er mooi uit, heb geen probleem dat alles een beetje breder is.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 juni 2021 23:29]

Het enige nadeel van een 4:3 scherm stretchen naar 16:9 is dat veel dingen uit verhouding zijn. Rondjes worden ovaal etc. Dan liever met de mod op 16:9 spelen ;-)
je hebt wel speciale modes die niet simpelweg het 4:3 beeld naar 16:9 trekken, maar ook dat heeft zo zijn nadelen, want een heel klein beetje wordt dan ook van de boven en onderkant afgehaald. Had vroeger dit al op mn oude Philips 32" beeldbuis, daar werd het SuperZoom genoemd.
Ohh ja die ken ik inderdaad wel. Maar dat is inderdaad gewoon zoomen op het beeld zoals je ook op een foto inzoomt. Alleen dat is met Super mario world niet ideaal, want dan kan je dus uit beeld lopen.
Nee, de Superzoom mode was een speciale mode waarbij je eigenlijk alles wel zag (heb die indertijd ook genoeg gebruikt met mn snes).
Het enige nadeel van een 4:3 scherm stretchen naar 16:9 is dat veel dingen uit verhouding zijn. Rondjes worden ovaal etc. Dan liever met de mod op 16:9 spelen ;-)
Daar ben ik mee eens, maar dan kan ik het niet spelen met mij SNES, en ik heb een SNES om er ook mee te spelen.
Artistic intent.

Dit is een beetje hetzelfde als al die video's die je tegenwoordig ziet van "ooh, hier is deze oude cartoon in 60FPS" maar daarmee gewoon de hele cartoon ruïneren door vreselijke blur effecten te creëren, frames niet meer goed in elkaar over te laten gaan, etc.

In het geval van deze mod zou het dus zijn dat je verder kan kijken dan waarvoor de game origineel gemaakt is. Je kunt dat als persoon misschien leuker en mooier vinden, maar het is gewoon niet waarvoor het spel ontworpen is indertijd.
Juist ja, op veel TV's tegenwoordig, zoals philips noemen ze het Natural Motion, maar ziet het er weinig natural uit, tenzij je 'day-time-soap-look' mooi vindt.
Natural motion was inderdaad ook beeld interpolatie. Dat is het eerste wat ik altijd uit zet op televisies. Dat ziet er heel onnatuurlijk uit.
Natural motion was inderdaad ook beeld interpolatie. Dat is het eerste wat ik altijd uit zet op televisies. Dat ziet er heel onnatuurlijk uit.
Doe ik ook altijd, ik zet bijna al die extra's die zogenaamd de beeld mooier maken, zet ik ook altijd uit, het gaf mij juist altijd slechter beeld.
Artistic intent.

Dit is een beetje hetzelfde als al die video's die je tegenwoordig ziet van "ooh, hier is deze oude cartoon in 60FPS" maar daarmee gewoon de hele cartoon ruïneren door vreselijke blur effecten te creëren, frames niet meer goed in elkaar over te laten gaan, etc.

In het geval van deze mod zou het dus zijn dat je verder kan kijken dan waarvoor de game origineel gemaakt is. Je kunt dat als persoon misschien leuker en mooier vinden, maar het is gewoon niet waarvoor het spel ontworpen is indertijd.
Ja, ik speel deze mod niet aangezien ik een Super Nintendo heb met Super Mario World, en dat is voor mij meer dan goed genoeg.

En ja geen idee of dat averechts werkt met deze mod, is daar al wat over geschreven dan?
Dan gebruik je de mod dus niet .... Heel erg simpel.
Ik schrijf niet voor niks; vind ik. ;) ;)
Ben benieuwd, heb je zelf ook echt de MPC60 ?
Niet meer. MPC60mk1 > MPC 2000 SE > Roland mv8800 > MPC live MK1.

😁

[Reactie gewijzigd door MPC60 op 22 juni 2021 21:06]

Toe maar, nooit verwacht een lotgenoot op Tweakers tegen te komen.

Neem aan dat je een 2000XL SE (die oranje versie) bedoelde of de 2500SE ?

Heb zelf:
2000 classic
2000 XL
2500 SE
4000
5000
Live MK2 retro
Dit is dus cool!

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee