Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Verloren zakelijke Nintendo Game Boy-accessoire is na 28 jaar opgedoken

Een zeldzame, nooit uitgebrachte WorkBoy-accessoire voor de Nintendo Game Boy is na 28 jaar opgedoken. Deze uitbreiding voegt onder andere een agenda, rekenmachine en adressenboek toe aan de inmiddels ruim 30 jaar oude handheld.

De WorkBoy werd opgespoord door videogame-historicus Liam Robertson, die de bedenker van het accessoire wist op te sporen. Op YouTube-kanaal DidYouKnowGaming? vertelt hij dat er slechts twee prototypes van de zakelijke Game Boy-uitbreiding bestaan. Een daarvan zou 'diep in de kluizen van Nintendo liggen', en de andere was in het bezit van Frank Ballouz, de producent van het verloren accessoire.

Afbeelding via DidYouKnowGaming?

Ballouz had zelf echter geen Game Boy om het apparaat te gebruiken. Om die reden verstuurde de producent het product naar Robertson, in de hoop het apparaat werkende te krijgen. Eenmaal daar bleek het accessoire ook een cartridge nodig te hebben, maar Ballouz had die niet in zijn bezit. Dankzij een grootschalige 'gigaleak', die eerder dit jaar plaatsvond bij Nintendo, kon Robertson enkele weken na het ontvangen van het accessoire alsnog een rom van de WorkBoy-software bemachtigen. Daarmee kreeg hij het apparaat aan de praat.

De WorkBoy bestaat onder andere uit een qwerty-toetsenbord met Game Link-kabel. In combinatie met de bijbehorende cartridge voegt het accessoire verschillende zakelijke functies toe, waaronder een agenda, rekenmachine en een adressenboek. Ook enkele meer geavanceerde functies, zoals tekstvertalingen in verschillende talen en het omrekenen van valuta's werden ondersteund, waarmee de Game Boy werd omgezet naar een soort pda.

Nintendo registreerde de WorkBoy-merknaam begin 1992 en het accessoire werd zelfs getoond tijdens de CES in datzelfde jaar. De WorkBoy zou in december 1992 uitgebracht worden tijdens een live-evenement van Britse televisieshow GamesMaster. Volgens bedenker Eddie Gill zou het apparaat een adviesprijs van 80 of 90 dollar krijgen. Uiteindelijk werd de hardware niet uitgebracht; het GamesMaster-evenement ging door, maar de WorkBoy bleek nergens te bekennen en sindsdien is er, tot afgelopen weekend, geen woord meer gerept over het accessoire.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

28-12-2020 • 14:55

64 Linkedin

Reacties (64)

Wijzig sortering
Gameboy heeft ontzettend veel accesoires waar niemand ooit van heeft gehoord. Als je het interessant vind is het ook leuk om onderstaande filmpje eens te kijken van de angry video game nerd :)
https://www.youtube.com/watch?v=EEzJH90h3aA
"Het omrekenen van valuta's"

Als ik het me goed herinner hadden deze GameBoy's nog geen internet. Hij kan dus niet de actuele koersen ophalen, maar alleen de koersen van 30 jaar geleden. Ben benieuwd wat er nu uit die berekeningen zou komen!
In de docu wordt er gezegd dat je de koersen zelf in moet vullen voordat je ze kan omrekenen. :) Het is klaarblijkelijk dus vooral voor het omrekenen van bedragen anders dan 1

[Reactie gewijzigd door spasma op 28 december 2020 15:18]

Heel vroeger al wel eens een soort van databank annex koersconverter van, toen nog, de Postbank gehad. Daar moest je dus ook zelf de koers invoeren. Dat leek handig op vakantie tot je er achter kwam dat gewoon grofweg uit je hoofd uitrekenen net zo makkelijk was ;)
Ja vooral de dollar naar euro koers lijkt mij erg intressant ;)
Firmware upgraden en de cryptokoersen toevoegen. En dat op een 30 jaar oud device 🤪
Als een GameBoy al herflashbaar firmware (ROM) heeft. Vaak zat dat, als ik het me goed herinner, op de cartridges. Het enige wat de ROM in de Gameboy deed was de code in de cartridge laden en uitvoeren.
De savegame zal toch ergens opgeslagen moeten worden, dus daar zullen die wisselkoersen, adressen, etc in opgeslagen zijn.
Als dat al kon, gebeurde dit op de cartridge van de game, vaak vergezeld door een batterij. Idem voor de NES en SNES wat dat betreft.
Klopt! Recent mijn cartridge van Pokémon Silver weer eens in de Gameboy gestopt, maar helaas kreeg ik de melding dat de batterij leeg was gelopen ("The internal battery has run dry") en is je savegame daarmee gewist. Wel jammer, want had een aantal unieke exemplaren die alleen met speciale events door Nintendo in je save-game werden geladen.

Edit: overigens waren games op de GBA dan weer iets anders. Daar werd de batterij alleen gebruikt om time-based events te laten plaatsvinden. Saves werden opgeslagen in het FRAM.

[Reactie gewijzigd door D3F op 29 december 2020 09:47]

Dat staat vaak niet op ROM (=Read only memory), maar op een andere geheugenchip in de cartridge.
Ben je vaak bezig, die kunnen op de minuut radicaal veranderen :P
real-world currencies ook, vraag maar aan mugabe en maduro
Dat is al decennia gaande in Venezuela, dat is niet van de ene op de andere minuut van 0 naar 100 gegaan.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 28 december 2020 22:55]

Gat in de markt:
"Bitcoin mining addon voor gameboy."
Zulke devices (pda's hadden ook vaak zo'n functie) lieten het je zelf invullen.

Daarnaast waren er ook best veel vaste wisselkoersen. De invoering van de euro ging gepaard met een koppeling van de valutas eerst. De Benelux had geloof ik sinds de jaren 40 al een vast afgesproken wisselkoers, gezien het een monetaire unie was toen ook. Die veranderde per afspraak.

Er was wel iets variatie bij de wisselkantoren, maar die heb je nu ook tegenover bijv. de 'google koers'. Een hoop munten in Europa zijn nu ook gekoppeld aan de euro trouwens :)
OK das een grappige reactie. Toen deze gameboys uitkwamen had 99% (wilde gok) van de mensen nog nooit van internet gehoord omdat de introductie van beide ongeveer tegelijk was in 1989 en het internet alleen nog in CERN was.
Deze functie zat ook op de Nokia telefoons ook op de Philips telefoons trouwens. Nog voordat ze WAP (en dus internet) kregen.
Dat was dus ook nog voor de tijd van bluetooth.

[Reactie gewijzigd door djwice op 29 december 2020 00:08]

Dat is ook het eerste wat ik dacht toen ik dat las, lijkt mij ook wel interessant hoe ze dat deden want ook toen fluctueerde de waarde van valuta's natuurlijk.

Misschien moest je wel eerst zelf de wisselkoersen van valuta's inkloppen en was het eigenlijk alleen een rekenmachine :+
Vroegah had je valuta calculators waarbij je de wisselkoers zelf moest invoeren. Dit zou inderdaad hetzelfde werken.
Het waren inderdaad andere tijden.
Je kwam 's ochtends aan op je bureau, stelde de verschillende (let op het woordje verschillende) wisselkoersen in. Dan doorheen de dag gaf je de verschillende bedragen, duw je op de wisselkoers die je wilt en je kreeg het bedrag dat je wenste te zien. Als je bij elk bedrag zelf die verschillende wisselkoersen nog moet gaan ingeven, dan ben je inderdaad een pak langer bezig. Los van het groter aantal mogelijke fouten bij het ingeven van die wisselkoers zoals jij het zou doen klaarblijkelijk.


dus ja handig ;-)

[Reactie gewijzigd door white modder op 28 december 2020 17:23]

Als je geluk had, hadden je ouders internet via 56k modem, toen, laat staan dat je een appje had hiervoor
We hebben het over 1992, toen was 14k4 het hoogst haalbare (en onbetaalbaar). Niet dat je dat als Nederlandse consument kon gebruiken toen trouwens.
Heel tof! Had in die tijd misschien een leuke optie kunnen zijn voor mensne die geen pc konden betalen.
Uiteraard wel in combinatie met je Gameboy printer, Gameboy camera, Gameboy vergrootglas, en Gameboy verlichting :)

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 28 december 2020 16:37]

Wellicht, en zeker in arme landen. Nu zie je dat ook: veel mensen hebben daar geen computer, maar wel een smartphone. Dit had ze een computer kunnen laten hebben.
..

[Reactie gewijzigd door Atilim op 29 december 2020 16:50]

Dit had dus gewoon de 1e PDA kunnen zijn als het in 1992 gereleased was.
Nee, want Psion had die met de Organiser in 1984 al.
Ik herinner me inderdaad nog dat je 2 Game Boys met een kabel met elkaar kon verbinden om zo tegen elkaar te spelen.

Mooi om te zien dat die interface al verder ging dan alleen een zulke feature. Ik denk echter dat de gewenste behoefte aan mobiele apparaten met uitgebreide functies inmiddels wel ingevuld is 8-)
Klopt was wel gaaf deden wrestlemania tegen elkaar, en double dragon 2 samen uitspelen.
Is lang geleden heb de gameboy nog steeds ergens liggen met games.
Yup, competitief Tetris in de kantine op de middelbare school vroeger :D
Je kunt via die kabel zelfs de game van de ander vernaggelen ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=h5Igc18hc2Q
Inderdaad, of Pokemon ruilen en gevechten.

Later met de Game Boy Color kon het ook via infrarood. Dan moest je wel de gameboys tegenover elkaar op tafel leggen, anders verloor je het signaal.
Je kon met een andere kabel zelfs 4 gameboys koppelen. Met het spel Super RC Pro Am met 4 man tegen elkaar racen.

https://en.m.wikipedia.or...ultiplayer_Game_Boy_games
Je had 1 spel Faceball 2000 dat je door 4 7 van die kabels aan elkaar te knopen met 16 man kon spelen.

[Reactie gewijzigd door batjes op 29 december 2020 23:33]

Gaaf, je had er zelfs 7 nodig lees ik. Tijd ver vooruit met multiplayer.
Oja, ik vergat dat je 1 van de 3 aansluitingen kwijt bent om de kabels aan elkaar te sluiten :p
Yups tetris tegen elkaar spelen, dat was zowat het enige spel dat iedereen ook wel had :)
Uren op die gameboy gespeeld, hij werkt nog altijd trouwens. En ik had ook zo een lampje voor beter zicht.
Ik heb in de afgelopen week zelfs nog Tetris gespeeld met een vriend, op twee Gameboys. Echt tijdloos tijdverdrijf :)
De geschiedenis van Nintendo en wat ze aan prototypes hebben liggen her en der blijft fascinerend. Net als die Nintendo + Sony samenwerking voor een SNES met CD drive waar uiteindelijk de Playstation 1 uit voort kwam die voor meer dan 300.000 dollar over een veiling toonbank is gegaan.
Hoeveel Nintendo prototypes waar we (nog) helemaal niets van af weten zouden ze in "de kluis" hebben liggen vraag ik mij dan af.
Zoals in de video te zien is door een lek bij Nintendo heel veel materiaal naar buiten gekomen. Ook de software van de Workboy die gebruikt moet worden in combinatie met het toetsenbord. Zonder dit lek wisten wij waarschijnlijk nooit dat zoiets bestaan had of bleef het een mythe.
(...) Hoeveel Nintendo prototypes waar we (nog) helemaal niets van af weten zouden ze in "de kluis" hebben liggen vraag ik mij dan af.
Nintendo SkyNet? :+
Nintendo had wel zijn eigen 'internet' via Satellieten, Satellaview en Randnet, maar dat bleef niet geheel bij prototypes, dat kwam ook echt op de markt soms.

Kon je gewoon games, dlc, en newsletters downloaden. Als ze dat gekoppeld hadden aan R.O.B. en de Powerglove waren we de wereld allang verloren aan een AI Bowser of Ganon, laat die maar in de kluis :o
Volgens mij is Satellaview en Randnet de reden waarom Nintendo met de generaties na N64 veel te weinig heeft geïnvesteerd in online gamen en service. Waardoor ze op dat vlak nu achter lopen op de rest. Ze waren met Stalleview en Randnet de tijd ver vooruit. Blijkbaar veel te ver. Er was in die tijd gewoon niet zo veel vraag voor online gamen en een online service omdat de infrastructuur gewoon nog niet wijd verspreid was, ook nog niet in Japan. Nintendo heeft dat misschien geïnterpreteerd als geen interesse voor online in de gaming markt waardoor ze investeringen daarin hebben teruggeschroefd. En waardoor de service nu verbleekt bij de concurrentie en misschien ook wel waarom hun eigen netwerk beveiliging slecht is.

[Reactie gewijzigd door ashwin911 op 29 december 2020 10:41]

Hier had ik nog nooit van gehoord.
Dan vraag ik me af wat er nog zoal in de kluis ligt!
Ik vraag me altijd af hoeveel goede ideeen weggegooid worden om wat voor reden dan ook. "Nah dat gaat hem toch niet worden", in een parallel universum blijkt dat het echter het beste idee ooit is. :P
twijfelachtig of dit "een goed idee" was imho :D
Een vroege variant van het MS Continuüm concept (de Android variant is mij de naam van ontschoten) waar je je mobiel device inplugt en daarmee je ‘desktop’ krijgt... mjah, maar dan uitgezet tegen de mogelijkheden van de midden 90’er-jaren...

Toch knap dat ze dat nog terugvinden na jaren...
Eerder een vroege variant van Ubuntu Touch's Convergence, wat ook in de nieuwste versies nog altijd prima werkt. MS heeft het daarvan afgekeken. Hoewel Ubuntu ook niet de eerste was - Palm had al eerder zo'n concept getoond.
Ballouz had zelf echter geen Game Boy om het apparaat te gebruiken. Om die reden verstuurde de producent het product naar Robertson
Klinkt een beetje als een non-reden. Een (tweedehands) Gameboy is echt nog wel te krijgen.
Eenmaal daar bleek het accessoire ook een cartridge nodig te hebben, maar Ballouz had die niet in zijn bezit.
Dat klinkt meer realistisch. De vraag die dan bij mij opkomt is "Waarom niet ?". Het lijkt me raar dat je als producent hardware moet produceren in opdracht, met alleen papieren specificaties, zonder een manier om te testen of je prototype ook echt werkt ?
De toenmalige electuur, nu heten ze elektor, had ook een project met een cardridge waarbij je een Gameboy kon gebruiken als scoop.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True