Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hobbyist vindt techdemo van onbekende Simpsons-game voor Sega Dreamcast

Een hobbyist heeft op de kapotte harde schijf van een devkit van een Sega Dreamcast een techdemo gevonden van de onbekende game The Simpsons: Bug Squad. Ontwikkelaar Red Lemon Studios werkte in 2000 aan het idee.

Sreak, een gebruiker van het Dreamcast-talk-forum postte een paar weken geleden de vraag of iemand iets kon met de bestanden die van de kapotte opslag van een devkit kwamen. Nadat hij de bestanden zaterdag had geüpload, kreeg medegebruiker en ontwikkelaar Megavolt85 de game aan de praat op basis van de bestanden.

Het blijkt te gaan om een techdemo, waarin een insect zich door het huis van The Simpsons beweegt. De demo was bedoeld voor mensen bij Fox Interactive om te laten zien hoe het spel eruit zou komen te zien. Die demonstratie was in oktober 2000. De Dreamcast kwam het jaar ervoor uit in de VS en Europa.

Red Lemon-medeoprichter Andy Campbell bevestigt tegenover YouTube-kanaal DreamcasticChannel van een andere forumgebruiker dat het idee inderdaad van de Britse studio was. "Dit was een demo die wij hadden gemaakt en gepitcht bij Fox. We kregen nooit de opdracht, dus dit is technisch gezien geen titel geweest die ooit in ontwikkeling is geweest."

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

21-12-2020 • 12:37

28 Linkedin

Reacties (28)

Wijzig sortering
Leuk om te zien, overgebleven pitch demo's. Echter, zoals Andy van Red Lemon zegt; een pitch die nooit is goed gekeurd.

Pitches en level demo's (van bekende franchises) gaan wekelijks rond naar diverse (film/serie) uitgevers. Dus zo bijzonder is het (imo) niet.
Mooi dat die wekelijks rond gaan. Maar hoeveel zien wij daarvan terug? Dit is best bijzonder, vooral na 10 20 jaar.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 21 december 2020 13:59]

M'n broertje heeft een game bedrijf: hij verteld mij wel eens verhalen van (bekende IP) games die hij met zijn team aan grote uitgevers heeft gepitched.

Die demos zullen niet zo snel het daglicht zien en worden, net zoals in dit verhaal, bewaard ergens op een harde schijf. Over 20-30 jaar zullen die demo's makkelijker 'rond zweven', vanwege de vooruitgang in de techniek.

Het is zeker bijzonder, omdat de hardware destijds erg beperkt was en het uitlezen hiervan ook veel meer moeite vereist. Zeker de oude 8 en 16 bit boards zijn lastig om te vinden en daarna om te zetten.

Echter, blijft het uiteindelijk een 'pitch' en niet een game die ontwikkeling is geweest en daarna 'abandonware' (zoals de Green Lantarn game bv)
Die demonstratie was in oktober 2000.
Mijn beste man leeft nog in 2010. Soms vergeet ik het zelf ook wel (bewust dan wel onbewust) dat we al in 2020 zijn.
Pff de jaren '80 zijn ook maar 20 jaar geleden.. toch? :X
Oh ik vind deze juist heel bijzonder vooral ivm met veel beta releases die boven water komen. Vaak moeten we het doen met wat vage persfoto’s bij games die niet verder dan dit stadium zijn gekomen
Zitten vast ook nog veel bugs in.
Als ik CDPR was zou ik dit spel snel uitgeven onder de naam “2077 Bugs” zodat het bovenaan komt in zoekmachines :+
volledig offtopic :+ :

*badum tss* zal je bedoelen:

Drumroll is het geluid van het snel slaan op trommels. Tromroffels worden in shows vaak gebruikt om de spanning op te voeren. De pauk is een geliefde trommel voor het uitvoeren van een tromroffel.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tromgeroffel

Badum Tss of Badum ching is een zogenaamde Sting: een korte sequentie gespeeld door de drummer om een grap te benadrukken
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Sting_(percussion)

en ja... het is rustig in 't thuiskantoor :-)
Hhmmmmmm dat insekt komt me heel bekend voor. Lijkt sterk op een tutorial die vroeger bij 3ds max zat als ik me niet vergis. Ik kan het helaas even niet vinden op Google. Zou goed bij het jaartal passen.
ik denk dat dit in VR best een leuke ervaring kan zijn. de extreme contrasten in kleur geven op een plat beeld al best een diepgang. wel leuk dat dit na al die jaren nog naar boven komt.
Doet me denken aan Toy Commander, ook toen op de Dreamcast.
https://en.wikipedia.org/wiki/Toy_Commander
Wat een fantastische spelcomputer was dat toch ook.

[Reactie gewijzigd door Deltos op 21 december 2020 14:01]

Toch blijft het mij verbazen hoe ver vooruit de Dreamcast in die tijd was. Zelfs bij het het zien van deze techdemo ben ik nog lichtelijk onder de indruk van de graphics. (Ook leuk om op Youtube de dreamcast 2020 reviews te zien)
Helaas heb ik nooit een dreamcast kunnen kopen (veel te duur voor mij toen) maar het blijft eeuwig zonde dat het zo gelopen is.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 21 december 2020 15:10]

De Dreamcast was technisch op grafisch vlak duidelijk de winnaar van de generatie. Helaas is het nooit echt aangeslagen. De Xbox consoles zijn de spirituele/indirecte opvolgers van de Sega consoles.
De Dreamcast was technisch op grafisch vlak duidelijk de winnaar van de generatie.
Van die generatie was de Xbox toch echt een stuk krachtiger, en een spel als Halo 2 zie ik echt niet op de Dreamcast draaien qua graphics.

Wat de Dreamcast indrukwekkend maakt was dat deze drie jaar voor de Xbox uitkwam. In die tijd gingen ontwikkelingen erg snel, en Sega was de eerste.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 december 2020 15:49]

De Dreamcast zit qua release dichter bij de N64 dan de Xbox, helemaal hier in Europa waar de N64 pas in 1997 uit kwam. Het valt een beetje tussen generaties in (sowieso is het een puinhoop op dat front in de jaren 90) Het trapte de n64 het water uit en bleef best goed on par met de PS2, ondanks dat de PS2 op papier bijna net zo veel kracht heeft als de Xbox.
het ziet er nog best oke uit ook, zeker voor die tijd!
Dat verbaasde mij ook, hoe goed het eruit ziet voor zijn tijd
Dreamcast was een geweldige console, veel beter dan de playstation2.... Marja
Die cell sharing is best indrukwekkend te noemen.
Ik heb modernere titels dit al slechter weten doen.
Zal wel minder bugs in zitten dan in Cyberpunk 2077? :)

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 21 december 2020 12:45]

ongetwijfeld. Ik denk ook 0,01% van de code :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True