Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nooit uitgebrachte NES-racegame is na 30 jaar hersteld vanaf 21 floppy's

De Video Game History Foundation heeft een nooit uitgebrachte NES-racegame van Anteater-maker Chris Oberth weten te bemachtigen. De game, die gebaseerd is op de film Days of Thunder, stond op een back-up van enkele hdd-partities verspreid over 21 verschillende floppy's.

De game werd gemaakt door onder anderen programmeur en ontwerper Chris Oberth, die in 2012 overleed. Hij heeft onder meer gewerkt aan de arcadegame Anteater. Ook werkte Oberth jarenlang aan verschillende games voor de Apple II. Begin 2020 werd de Video Game History Foundation benaderd door een familielid van Oberth. De familie beschikte over 'stapels' oude computers, cd-roms, floppy diskettes, cassettes, notities en datatapes die teruggaan tot het einde van de jaren zeventig, toen Oberth nog aan zijn Apple II-games werkte.

Terwijl de stichting het archief doorspitte, stuitte ze op een enkele diskette die 'NINTENDO: HOT ROD TAXI, FINAL' was gelabeld. Op de floppy stond slechts één speelbare, maar zeer vroege 'proof-of-concept' van een racegame die zich afspeelt in een stad. De game in kwestie bleek gebaseerd op Days of Thunder, een film uit de jaren negentig waarin onder andere Tom Cruise speelt. Het bestaan van dit prototype was genoeg voor de archivarissen om op zoek te gaan naar andere schijven die gamebestanden voor een NES bevatten.

De proof-of-concept van de game en de 21 floppy's waarop de game is gevonden. Afbeeldingen via de Video Game History Foundation

Al snel stuitte het team op een collectie van 21 oude 5,25"-floppy's die gelabeld waren met 'PCTools 5.10 Backup'. Deze schijven bevatten gezamenlijk back-ups van vier verschillende hdd-partities. Alle 21 floppy's waren leesbaar en het team vond een directory met hints op een Days of Thunder-game. De archivarissen besloten een oude computer te gebruiken om PCTools te draaien, om op die manier de data van het systeem te kopiëren. Het team vond geen speelbare rom, maar wel de broncode van de racegame, samen met gamedata en de assembler waarmee de broncode in een uitvoerbaar programma kon worden omgezet.

Rich Whitehouse vertelt in zijn blogpost voor de VGHF dat enkele belangrijke bestanden elders in de back-ups van Oberth bleken te staan, waaronder enkele tiles die nodig waren om de graphics van de game te renderen. Het vinden van enkele van deze ontbrekende bestanden bleek lastig. "Ik heb ieder archief in elk bekend format uitgepakt vanuit de back-up en hetzelfde gedaan voor elke andere schijfimage die we wisten te herstellen." De hele back-up werd opnieuw doorzocht, waarna Whitehouse stuitte op een enkel binarybestand van 128kB. Dit bestand zou een mogelijke match zijn voor de game.

Whitehouse vertelt dat de VGHF voorzichtig was met het proberen van de data, aangezien het team niet zeker wist of die daadwerkelijk tot de gamebestanden behoorde. Uiteindelijk heeft Whitehouse het bestand toch geprobeerd, aangezien het team 'geen andere opties zag'. Het team bouwde een rom met de assembler en alles bleek te werken. "Eindelijk, de lang vervlogen Days of Thunder is voor het eerst in meer dan dertig jaar te zien", schrijft de VGHF.

Het lijkt er wel op dat er nog 'een hoop' brondata mist. "Ik vermoed dat deze data op een hdd-partitie stond die niet in de back-up is meegenomen", schrijft Whitehouse. Desalniettemin is de game volledig speelbaar. Zonder dat ene binary-bestand uit een schijnbaar ongerelateerde dataset, was de VGHF naar eigen zeggen mogelijk 'nooit in staat geweest om dit spel in zijn geheel te herstellen'.

De Video Game History Foundation zegt toestemming te hebben gekregen van Oberths familie om de broncode van de game te publiceren. Op korte termijn zal de game dan ook op GitHub verschijnen, schrijft de VGHF. Op het moment van schrijven is dit nog niet het geval. Wel is er al een gelimiteerde NES-cartridge van de game gemaakt, waarvan de opbrengsten worden geschonken aan de weduwe van Oberth. De cartridge zou te koop zijn bij This Room is an Illusion, maar de productpagina lijkt niet langer online te staan.

Gameplay van de Days of Thunder-game voor de NES

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

03-06-2020 • 11:03

100 Linkedin

Reacties (100)

Wijzig sortering
Echt de nostalgie heerlijk toen hadden we nog geduld... voor een game
Dat kwam omdat je niet zoals nu de keuze hebt uit 50 miljoen spelletjes die je (gratis) kunt downloaden.

Ik zie het vooral bij kinderen die een spel downloaden op hun mobiel en als het na 10 seconden niet "leuk" genoeg is, hup uninstall en op zoek naar de volgende hit. Dit is ook de reden dat de meeste spelletjes niet zo moeilijk zijn als vroeger. Je wilt het publiek niet direct kwijt zijn dus zorg je ervoor dat het gratis is, de eerste 30 levels bijna te makkelijk zijn en daarna steeds iets lastiger tot je verslaafd bent en opeens micro transacties nodig hebt om verder te kunnen.

Je ziet hetzelfde eigenlijk overal terug, niet alleen bij games. Wanneer je zoveel keus hebt, is elke keuze op zichzelf minder waard.

Check maar hoe het daten verloopt door middel van Tinder en de talloze andere hook-up methodes. Is het niet "leuk" genoeg de eerste 10 minuten van je date? Geen probleem; telefoon uit je zak en op zoek naar het volgende slachtoffer. Vroeger was je vriendenkring redelijk klein en misschien kon je via via familie nog iemand daten, nu heb je technisch gezien de hele wereldbevolking als keuze.

Ik vind het soms wel jammer, maar ja, times change.
In de tijd van de Commodore 64 gingen er anders ook meer dan genoeg cassettebandjes - en later floppies - rond die helemaal volstonden met gekraakte spelletjes. Dat zullen er natuurlijk geen 50 miljoen geweest zijn, maar het was genoeg om ervoor te zorgen dat je heel veel spellen niet echt de kans gaf die ze misschien wel verdienden.
Nou moet ik zeggen dat ik ten tijden van de C64 (ik was 6 ofzo) ook een enorme bak aan floppy's kreeg, maar die heb ik toch wel allemaal goed aan de tand gevoeld. Ja er zullen er ongetwijfeld een aantal overgeslagen zijn, maar ik legde een spelletje niet al na 10 minuten aan de kant. Zelfde met mijn 68-in-1 cartridge die ik voor de Gameboy kreeg, en ook de eerste Twilight CD's die ik kocht. Uren aan uren gespeeld, hele verhalen verslonden of elke keer weer beter willen worden in dat ene moeilijke spel.

Intussen is het wel wat anders. Mijn gamecollectie op Steam heeft een hoop ongespeelde spellen, om maar iets te noemen. Helaas is het dus niet enkel het aanbod, maar ook de mindset/cultuur. Iets snel beu zijn en op zoek gaan naar iets nieuws heeft met dopamine te maken. Dopamine is fijn, en menig persoon hopt tegenwoordig liever van spelletje naar spelletje, of van social media naar social media, van serie naar serie, voor een fijne shot van dopamine. Helaas is die maar van korte duur, en verslavend.

Voor de geinteresseerden een erg interessante uitleg van Simon Sinek: https://www.youtube.com/watch?v=5MC2X-LRbkE
Gaat over millenials en hun drang naar 'instant gratification', maar in principe ook van toepassing op de hele maatschappij heden ten dage.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 3 juni 2020 13:26]

Jep. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door teusink op 3 juni 2020 18:10]

Dat is zo. Al weet ik nog hoeveel waarde ik hechtte aan mijn NES spellen (ik had/heb er 12, allemaal nog in nieuwstaat met alles erbij) en een vriendje van me had een 'Amerikaanse' NES die gehackt was. Hij kon dus die cartridges spelen met 50 spellen erop.

Iknweet nog goed hoe snel we door die spelletjes bladerden en ze niet de tijd kregen die nodig was. De lol was er voor mij helemaal af, en de spellen die ik gekocht had met hard werken (voor een kind dan) of jarig zijn enzo waren goud waard.

Ook al zaten daar shit spellen tussen (Defender of the Crown snapte ik geen ene reet van en vond ik dus niet leuk)
Defender of the Crown vond ik juist geweldig. Volgens mij is dat zelfs het eerste strategiespel dat ik ooit gespeeld heb.

Wat jij had met de NES had ik met de Atari 2600. Je genoot van elk spel, want je had er maar zo weinig. Tegenwoordig zijn we wat dat betreft veel te verwend. Ik moet zeggen dat ik die tijd soms wel mis, hoe enorm mooi de huidige spellen ook zijn.
Je kunt hem gewoon weer spelen als je zin hebt om herinneringen op te halen: https://www.gog.com/game/defender_of_the_crown

Heb het vermoeden dat ik nu misschien wat regels overtreed met die link maar weet het niet zeker dus post hem gewoon.
Defernder of the Crown. Speel het nog wel eens op emulator. Best lastig om te winnen nog.
Defender of the Crown... Oh mijn god de herinneringen! Dank je! Wat een fantastisch spel was dat voor zijn tijd.
Je mag Arokh bedanken :)

Ik zie net dat het spel in 1986 uitkwam en voel mij nu erg oud. En uit de koker van Cinemaware, hoewel ze voor dit spel enkel de uitgever waren,. Maar zij kwamen toendertijd regelmatig met juweeltjes voor de Amiga die toch anders waren dan het gangbare toendertijd.
nou, ik zal hem nog eens een keer proberen :-) Nooit meer gedaan haha.

Ik sprak toen ik 7 was ook nog geen woord Engels, dus spellen met Engelse tekst waren wel een uitdaging.

Robin Hood was een van mijn grootste favorieten. Dat was een avonturen/ontdek spel. En dat genre vind ik nog altijd het leukst :-)
ik was enorm fan van de Wizard and Wariors reeks. Die speel ik nu nog wel eens een paar uur. Heerlijk.
Defender of the Crown was een acquired taste. Ik had het voor de NES, heel lang geen reet aangevonden tot het toenmalige kwartje eindelijk viel.
Leuk spel, zelfs nu nog.

Maar precies zoals je zegt, zou de jeugd (wat zijn we oud) nog de tijd nemen om een spel als dat te leren?
nee, die tijd wordt er niet ingestopt meer. ik weet niet of dat nou echt slecht is hoor. Onze opa en oma vinden het bij wijze van spreken gek dat we geen dagen lang met een hoepel op straat spelen. Nee gelukkig niet nee :-)

Ik weet nog wel dat ik er op een bepaald moment achter kwam dat je achter die tafel kon blijven staan prikken en dan won je elk gevecht :-)
Ik had toen ook een NES, Super Maria 1, 2 en 3 helemaal grijs gespeeld.

Later was die NES ook gehacked en had ik een cardridge met 250 spellen. Maar veel van die spellen waren dubbel en ook een stuk simpeler dan die Mario Games. Al waren het op zich ook bekende spellen (Paperboy enzo). Het had niet de diepgang van de Mario games, dat zal vast gedeeltelijk komen door beschikbaarheid maar niet alleen maar. Een Neef had toen een Atari en die had ook slechtere spellen waar hij ook gewoon voor moest sparen om ze te kopen (van vergelijkbaar niveau als die 250 spellen).
En dat heb ik dus een beetje met GamePass van Microsoft.
Heel veel leuke spellen maar echt uitspelen doe ik ze niet.
Ik probeer allerlij spellen die ik wel eens wilde proberen maar geen zin in had om te kopen.
Echte pareltjes moet ik nog vinden (wat ik de laatste dagen dan wel speel en misschien is het een pareltje )
Is Minecraft Dungeons.
Monster Hunter Stories is uitgekomen op iOS en Android met een losse demo. Wil je het hele spel dan is dat € 20 eenmalig. Geen microtransacties. Steam, Playstation, XboX vol met spellen die je vooraf moet kopen.

Beide modellen bestaan in die zin naast elkaar, misschien ook grotendeels persoonlijk bepaald wat je voorkeuren en mogelijkheden zijn. Als je microtransacties kunt doen dan lukt zo'n spel van € 20 ook wel. Zullen er echter genoeg zijn die het volledig gratis (moeten) houden, of misschien een euro per week. Voor dat publiek is de smartphone als platform logischer dan een losse console of zelfs gaming pc. Zwaartepunt van free to play op mobiel is dan ook ergens wel te verwachten. Maar goed, 20 weken sparen en je bent er ook ;)
Heel juist, de games van nu zijn soms zo dom, dat men zich afvraagt wat de meerwaarde ervan is. Ik waag mij bijvoorbeeld gewoon niet aan mobiele games, omdat het gewoon niet doenbaar is om daar nog iets interessants in te vinden. Misschien moet er eens een website komen met een lijst van games die wel een leercurve vragen en een bepaalde inspanning eisen van de gamer. Zo kan je de troep al een beetje van de deftige producties scheiden.
"Misschien moet er eens een website komen met een lijst van games die wel een leercurve vragen en een bepaalde inspanning eisen van de gamer."

Dus wat je probeert te zeggen is... dat jij zelf niet de tijd/energie hebt om spellen te zoeken waar je tijd en energie in moet steken?.. vereist dat wellicht iets te veel inspanning?... |:(
Ik ga gewoon op stap en spreek gewoon een mooie vrouw aan,... heb geen tinder nodig hoor. tinder is niks. tinder vervangt geen oogcontact, flirten, de energie die iemand afgeeft... iemand kan er super tof uitzien op een foto, tot dat diegene ze mond open doet,....en diegene een stem heeft van een gebarste theepot, of te dom is om te poepen... ben je ook klaar.

sommige dingen vervang je niet door een app.
Voor jou werkt dat dan, en dat is allemaal helemaal prima, ben blij voor je. Maar voor sommigen is dat gewoon geen oplossing, ik snap dat ik in de minderheid ben voor de meeste dingen die relatie gerelateerd zijn, maar dat maakt het juist dat als ik mensen in persoon aanspreek de kans miniem is dat ze voldoen aan de "eisen", en daarbovenop dat het ook nog eens een pak lastiger voor me is om dat te doen dan duidelijk bij jou het geval is. Ik vind het dan dus ook een beetje denigrerend om maar aan te nemen dat het niks is, en dat sommige dingen niet vervangen kunnen worden door een app. Voor jou persoonlijk misschien niet, omdat je aan bepaalde andere dingen waarde hecht. Maar voor andere is het juist een grote uitkomst. Voor mensen zoals ik omdat het persoonlijke contact een oogcontact juist heel moeilijk is, en te veel energie kost om vaak te doen, voor andere bijvoorbeeld omdat het huis uitgaan super lastig voor ze is, en zo zijn er vast nog heel veel andere super geldige redenen.
ho, laat voorop stellen ik bedoel dit niet denigrerend naar andere toe. niet naar jou en niet naar andere heren of dames die contact leggen moeilijk vinden.

Ik bedoel t meer dat percentage gewijs de kans van slagen op een relatie lager is via Tinder dan via IRL iemand ontmoeten. (kan ook op een verjaardag, borrel, feestje bijv.).

Als een app voor jou goed werkt, helemaal top. Maar als ik je een advies mag geven (en tweakers is daar niet het juiste platform voor dus ik hou t kort) je geeft zelf aan waar je een beperking ziet in je eigen kunnen dan kan je beter opzoek gaan naar via bijv. youtube over assertiviteitstrainingen of communicatie skills.

En in de basis, kappertje, leuke kleding, goede verzorging, en gewoon hoi zeggen doet al wonderen. t is meer de eigen angst van het falen dan iets anders,...en geloof me, ik zeg altijd, je kan beter een blauwtje lopen dan een groentje blijven. t is vallen en opstaan, of het nou code kloppen is of een vrouw versieren ;)
Oh ja ik snap dat de kansen hoger liggen, het is trouwens geen assertiefiteitsprobleem, al snap ik dat het zo overkwam. Ik kan prima mijzelf goed opstellen "vrouwen versieren" wat dan ook, maar daar heb ik persoonlijk niks aan heb ik geleerd. Gewoon niet het soort mensen noch contact dat ik wil hebben. De reden dat zo'n breed net van internetcontact me dan helpt is gewoon omdat wat ik wél zoek gewoon redelijk zeldzaam is, en ik niet trucjes wilt gebruiken om me anders voor te doen dan ik ben. Ik blijf in ieder geval rustig door gaan met wat ik doe, werkt misschien niet zo goed om te "scoren" maar daar geef ik toch niks om. M'n comment was meer bedoelt om te laten zien dat niet iedereen meer baat heeft met jouw manier, het kan toevallig anders uitkomen, maar ieder zo z'n eigen manier.
Hoewel ik t op zich met je eens is t behoorlijk off topic. Omdat iemand in een comment iets zegt over tinder moet je uitkijken dat de rest vd comments (enkel) over tinder gaan. Zeker als t hoifdartikel niets met 'gebrek aan interesse' of 'nadelen moderne apps' te maken heeft.
Maar op zichzelf: helemaal eens met je comments.
(Hoewel de kans dat ik op een VROUW afstap erg klein is; maar das nog meer off topic)

[Reactie gewijzigd door tonkie_67 op 3 juni 2020 13:57]

Hehe, herkenbaar. Wij mochten vroeger in eerste instantie geen 'spelcomputer' hebben. Dus dan ging je bij vriendjes spelen en was het allemaal zo fantastisch dat je zelfs in Super Mario Land droomde. En later mochten we thuis wel een Game Boy en dan speelde je op zo'n priegelig schermpje urenlang van die pixelige games ;)

Jaren later speelde ik dan wel eens opnieuw die spellen via een emulator, maar snap niet meer wat ik er toen leuk aan vond :P Zelfde als dat filmpje bij deze nieuwspost van dat racespel. Ziet er ultiem saai uit ;)
ha, de C64 45minuten laden van een cassette voor Frogger :)
Frogger ook nog gespeeld, destijds op een MSX2, geen idee meer hoe lang die er over deed om in te laden.
Als MSX fan..ging vast veel sneller! Cassettespellen was soms vijf minuten maar zeker geen drie kwartier.
C64 had snelloaders om laadtijd te verkorten.
Nou... kan mij toch goed herinneren van vroeger dat als ik na het eten een game wilde spelen op de C64 ik het laden al startte voor het eten en dan was het laden meestal pas net klaar als we van tafel gingen. Misschien dat er later snellere cassettespelers voor de C64 uit zijn gekomen, maar die hadden wij in ieder geval niet.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 3 juni 2020 12:04]

Ja naderhand, had ik ook toendertijd, oa de KCS PowerCartridge:

https://www.elektronica-a...images/POWERCARTRIDGE.jpg

[Reactie gewijzigd door mvrhrln op 3 juni 2020 11:55]

Hier exact hetzelfde met de MSX… wel even na de soep checken hoe het er mee stond.
We hadden ook 2 van die cartridges met 1 spel ieder erbij, dat ging wel als de spreekwoordelijke 80's bliksem.

Mijn fav spel was toch wel Rambo :D ( https://www.youtube.com/watch?v=wL-ZhDQHG9o)
Ik speelde heel veel een soort van Pacman, maar ik kan mij de naam niet meer herinneren... en ik speelde een game met Donald Duck waarbij je geld moest verdienen met baantjes zoals dingen inpakken zodat je daarvan een speeltuin voor Kwik Kwek en Kwak kon bouwen... Donald Duck's Playground. En nu ik erover nadenk ook een racespel genaamd PitStop en "sport simulatie" games zoals California Games en Summer Games... ow ja! En PaperBoy natuurlijk! Ook helemaal grijs gespeeld.
op mijn MSX gingen aan de bovenkant van die cartridges. Die waren super snel. De cassettespeler was niet snel, en gaf soms die befaamde syntax Error fout aan het eind :-)

Heb hem nog steeds helemaal goed staan, maar 1 pijltjestoets is niet in orde. daardoor is hij niet echt bruikbaar meer helaas.
En later ook een floppydrive:)
Listings overtypen uit een engels computerblad. Voor mijn Acorn Electron...
En dat de save niet goed op de tape is tercht gekomen...
“Press play on tape!” was ons fluitsignaal om een potje te gaan voetballen bij ons voor... Wanneer we klaar waren met het potje voetbal, gingen we naar binnen om te gamen.... :+

Heerlijk dit soort oud spul en machtig mooi dat ze het hebben kunnen redden!
Dat waren nog B/s of misschien b/s ipv GB/s nu
Ja de C64 laadt zo'n 50 bytes per seconde van een bandje. Grote spellen hadden soms een eigen fastloader die eerst werd geladen, en daarna kon de rest wel 10x zo snel worden geladen. Leuk weetje trouwens: als je met je C64 iets op een bandje opsloeg werd het altijd 2x achter elkaar opgeslagen. Als je het daarna probeerde te laden en het lukt de eerste keer niet, dan werd automatisch geprobeerd de tweede versie te laden. Daarom laadden sommige spelletjes soms snel en soms veel trager.
Ik had een 1541 disk drive, die was ook zo snel als dikke poep door een trechter, maar wel sneller dan de bandjes.De reden van de lage snelheid was dat de disk drive ook uit een halve computer bestond, bij loskoppelen van de C64 ging de drive ook gewoon door. Ook aan en uit zetten door alleen het stekkerblok aan te schakelen kan ik niet aanraden, dat sloopt sommige chips in de drive.
Klopt, een 1541 heeft dezelfde CPU als de C64 zelf, de 6502. Daar draait het disk operating system op. Dat is op zich niet de reden dat hij zo traag is, al is hij met 300 bytes per seconde wel 6 keer zo snel als een bandje. De reden van de traagheid is dat er een bug in de shift register chip zit. Marketing wilde dat de drive snel op de markt kwam, en er was geen tijd meer om die bug te verhelpen, dus heeft Commodore de bug in software opgelost. Maar die workaround moest snel worden geschreven en is erg inefficiënt. Veel cartridges (zoals de Power Cartridge en de Final Cartridge) en veel spellen bevatten een fastloader, die deze inefficiënte code vervangt door veel betere code, waardoor de snelheid wel 5-10x zo hoog wordt. Ter illustratie van hoe inefficiënt de originele code is: er wordt een soort handshake (een clock line alternation) tussen de C64 en de diskdrive gedaan voor élke bit. Fastloaders doen dit voor elke byte, of misschien zelfs voor elke sector, maar de timing wordt dan erg kritisch.

[Reactie gewijzigd door Bergen op 4 juni 2020 04:25]

Ik blijf het vreemd vinden. Vroeger ging ik een spel laden, boodschappen doen, wat te drinken pakken en nadat de game (hopelijk) na een dik half uur geladen is ging ik vrolijk gamen. Nu begin ik al zenuwachtig te worden als ik meer dan 2 seconden een zwart beeld zie :|
slechts 2 ? :)
Als het langer dan 2 seconden duurt, ben ik al nieuwe hardware aan het bestellen. Zo was het toch 10 jaar geleden, nu lig ik er niet meer echt wakker van. Maar als "kind" had je "alle tijd van de wereld", het enige vervelende was als er iemand kwam zeggen, we gaan NU eten :), dat je dan moest stoppen. Vele spellen hadden geen save games, maar nog codes, die je dan moest opschrijven. Zodat je daar verder kon. Of op de gameboy, was je bijna aan het einde .... waren de batterijen bijna plat
Ahhh... Generatiekloof :+ 35 tot 40 jaar geleden had je geen codes, saves en dergelijke. Alleen een high score die bleef hangen O-)
En in m’n herinnering was de C64 juist altijd sneller dan mijn MSX...
Dat is mijn herinnering ook. ABC Turbo ervoor en het laden van cassette werd aanzienlijk versneld!
Cassette laden....heerlijk dat geluid. (opgepast , luid !!)

https://soundcloud.com/kokoran/poly-800-factory-sounds
Nu is het zo dat elke game binnen 10 seconden speelbaar moet zijn opgestart.

Iedereen skipt ook de "loading" screens ook al geven die goede Hints/Tips weer.

Er zouden dus spellen moeten zijn waarbij 1 van de eerste Loading screens een Code geeft die een Hidden boss fight of Ultra hardcore mode unlocked. Waarbij je de Code moet invoeren bij een Deur naast de laatste Boss room
Dat werkt niet meer.. Dan vind je die code dan wel weer terug op het internet.. in een YouTube video of forum op Tweakers ;)

Ik wil over het algemeen graag een game spelen in de beperkte tijd die ik heb (want kinderen).. dan ga ik niet rustig wachten op een laad scherm.. als je het niet erg vind hoor ;)
Dan maak je die code toch willekeurig?
Mijn punt was meer dat ik heel goed begrijp dat mensen niet gaan zitten wachten op een laad scherm als het niet nodig is..
omdat er toen amper media was waar je kon lezen of weten dat er wat uitgebracht werd :)
GTA V online wel eens gestart? Dat is pas geduld hebben :)
Zeker als je bijna klaar bent met de Doomsday heist en je opeens uit de game word gegooid.
Prachtige game, maar effectieve speeltijd van uur ben je 20min aan wachten.... bagger
De hele back-up werd opnieuw doorzocht, waarna Whitehouse stuitte op een enkel binarybestand van 128kB. Dit bestand zou een mogelijke match zijn voor de game.
Ik lees een heel verhaal over het bijeen sprokkelen van de bronbestanden waarna Whitehouse blijkbaar op een kant-en-klare binary lijkt te zijn gestuit.

Wat me niet duidelijk is, is of de bronbestanden nu compleet zijn ? Heeft de binary nu bevestigd dat de bijeen gesprokkelde bestanden de juiste zijn ? Of gaat het Whitehouse nu juist om de gevonden, speelbare binary ?
Uit de blogpost van VGHF:
It does seem that we’re missing a lot of source data, unfortunately, and I still suspect that said data lived somewhere on those other hard drive partitions which weren’t included in the main backup we restored. If not for the fact that we managed to get a hit on the CHR binary from a seemingly unrelated set of data, we may never have been able to restore this game in its entirety, or we might’ve ended up authoring our own tiles just to see some semblance of the intended playable experience. It just goes to show, every floppy matters!
Vermoedelijk mist er dus nog het een en ander aan bronbestanden, maar dankzij dat ene binary-bestand kon de game (grotendeels) hersteld worden; zonder dat bestand leek een deel van de graphics te ontbreken (zie deze foto van het VGHF).

EDIT: ik heb de volgende passage voor de volledigheid aan de tekst toegevoegd:
Het lijkt er wel op dat er nog 'een hoop' brondata mist. "Ik vermoed dat deze data op een hdd-partitie stond die niet in de back-up is meegenomen", schrijft Whitehouse. Desalniettemin is de game volledig speelbaar. Zonder dat ene binary-bestand uit een schijnbaar ongerelateerde dataset, was de VGHF naar eigen zeggen mogelijk 'nooit in staat geweest om dit spel in zijn geheel te herstellen'.

[Reactie gewijzigd door AverageNL op 3 juni 2020 12:02]

Leuk zeg! Wel een geluk dat de floppy's nog leesbaar waren. Zijn die dingen toch robuuster dan ik dacht,.
Ik heb mijn originele C64 floppies nog met daarop de source code van de demos die ik ooit gemaakt heb, uit 1985 dus. Geen idee hoe het er nu mee staat, maar de disks waren enkele jaren terug nog prima leesbaar.

Nu was de C1541 drive ook beroemd om het, bij wijze van, kunnen lezen van een A4'tje :-P
Om die redenen heb ik jaren terug m'n floppies met ZoomFloppy omgezet naar dsk images :)
Goed plan uiteraard! Zelfs die dingen hebben het eeuwige leven niet.

Ik zou alleen de hardware allemaal weer opnieuw moeten aanschaffen en doorgaans is dat bij mij het begin van het einde (aldus mijn vrouw).
Robuuster dan CD-R's, in veel gevallen. Al mijn 15-20 jaar oude gebrande CD's zijn onleesbaar, terwijl veruit de meeste van mijn 30-35 jaar oude MSX diskette's (3.5") nog prima leesbaar zijn.
Ik meende dat Verbatim een van de beste was?
Toen de 3,5" floppy op zijn einde liep ging het met de kwaliteit ook zienderogen achteruit. Mijn laatste Amiga-floppies zijn zonder uitzondering onleesbaar, de eersten die ik kocht doen het nog. Maar dat mag ook wel voor de prijs die je er toen voor betaalde :'(
Mijn ervaring met de 3.5" FDD's op Amiga was sowieso dat deze, ondanks een stevigere behuizing, vaak en snel mechanisch kapot gingen (schuifje eraf) en/of onleesbaar werden. Zodra je het medium kon horen draaien was het al snel einde oefening.

Dit integenstelling tot menig 5.25" waarbij het draaien door de buren te horen was, maar de floppy toch leesbaar bleek.

Optische media per definitie ruk voor langdurige opslag. Blij dat ik mijn DJ werk bewaard heb op tape :-)
Vroeger gebruikten we altijd de software tool die de ontwikkelaar hier ook gebruikte, de reden daarvoor: de tool negeerde bad sectors op backup disks en schreef in plaats daarvan gewoon nullen o.i.d.

Andere tools (arj, pkzip, etc) braken de verwerking gewoon af op het moment dat er een fout optrad.
Is dit dan uit de geschiedenis de aller eerste SIM game !? Wat gaaf is dit joh !
Indy 500 voor MSDos kwam eerder en deze game liet je zelfs setups maken.

Daarvoor had je ook nog arcade games zoals Pole Position en WEC Le Mans die racen probeerde te simuleren.

Maar het zou wel zeker een voorloper zijn geweest!
Sim? Zoek op Revs (1985) of F1 Grand Prix (1991, stukgespeeld - menig weekend verkwist aan compleet kampioenschap met dual player over seriële kabel :) )
Ik kom zelf uit 1989 en mijn eerste race game was papyrus ook inderdaad met stuntdriver geloof ik. Maar ja, die waren inderdaad eerder. Toch wel heel erg gaaf!
Aha, pole position inderdaad. Wat heb ik veel tijd besteedt daaraan. Toen ik bovenstaande video zag was ik even terug naar de jaren tachtig.
Papyrus ftw! Het latere Indycar Racing ook stukgespeeld.

[Reactie gewijzigd door michelr op 3 juni 2020 11:47]

Wel grappig dat qualifing met perspectief uit de auto is, en de race vanuit een sideview. Ziet er behoorlijk af uit voor een NES game, met titlescreens en alles. Leuk dat dit soort projecten nog worden gevonden.
Ik denk dat het verschillende perspectief ook de reden is geweest dat deze niet is uitgebracht, dat eerste persoons perspectief was heel bijzonder voor de NES maar ik denk dat het de rekenkracht niet had om dan ook nog eens tegenstanders te tonen.
Toen ik de qualifing zag was dat ook het 1e dat ik dacht: hoe gaan ze dit met tegenstanders doen. Denk ook niet dat de NES dat aan had gekund.
Dit is toch wel heel gaaf om te lezen! De aandacht en toewijding van dit team om dit voor elkaar te krijgen is indrukwekkend. Het had allemaal voor niks kunnnen wezen.
+1Anoniem: 63672
@Vinpaq3 juni 2020 11:49
Heel gaaf ja!
Dit soort verhalen zouden er meer moeten zijn. heerlijk om te lezen!
+1Anoniem: 391619
3 juni 2020 11:28
Als ik zo kijk naar de map van het spel in de afbeelding lijkt die sprekend op die van Ghostbusters?
“Ghostbusters! Mwuhahahahaha!"
"He slimed me!"

:+

God wat heb ik dat spel veel gespeeld op de C64! De eerste keer dat ik gesproken tekst uit een computer hoorde komen.
De originele films behoren nog steeds tot mijn favorieten...

Maar inderdaad, het lijkt er zeker op.
Iemand enig idee waarom de game eerst pseudo 3d speelt en vervolgens in een soort side-view modus gaat? Vooral het pseudo 3d gedeelte lijkt zijn tijd aardig voor te zijn, naar mijn weten zijn er niet heel veel Nes games die dit voor elkaar krijgen (correct me if i'm wrong)
Zo hoef je maar twee banden te verwisselen :)
Van dit soort berichten houd ik nu! Stukje nostalgie, met wat geluk, volharding, goed doel en flinke dosis geek.
Doet me denken aan stunts voor de pc..
Dat had ik ook, blijkt dat je het zo kan spelen: https://www.playdosgames.com/online/stunts/
Inderdaad, lijkt daar heel erg op incl. het afgrijselijke 8 (?) bits geluid en de matige sprites. Toch veel, heel veel plezier beleefd aan al die '90s games. Aardig simpel op het oog, maar eindeloos verslavend door al die variaties die je meestal zelf moest zoeken. Heerlijk retro dit. En respect voor de pc-archeologen die dit uit zo'n zooi data hebben weten te reconstrueren!
Echt gaaf om het resultaat te zien, vroeger natuurlijk hoogstaand maar als we vergelijken met de huidige race games ziet dit er toch uit net alsof het in paint is getekend :9 .

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True